-5kg läskiä, +1kg lihasta

44328
17. huhtikuuta 2003 15:14

Tällaisen tuloksen antoi sähkömittausvempain. Ensimmäisestä mittauksesta on 2,5kk aikaa. Nämä sähkömittaimet ovat kaiketi jokseenkin epäluotettavia ainakin rasvaprosentin mittauksessa, mutta mahtaako em. tuloksessa olla perää. Hyvin mieluustihan tuota ainakin uskoisi!

Vastaukset: 6

17.04.2003 15:23

Mä veikkaisin, että kyllä niillä sen muutoksen näkee, mikäli mitattaessa sulla on aina suurinpiirtein sama lähtötilanne (syömiset, juomiset yms.). Mutta eipä kannata lukemaa uskoa absoluuttisena totuutena, mulla ainakin vempain näyttää 8 % vähemmän kuin pihtimittaus!

1008 1001 1001 de40b29b6b7196434e2bf0ea3688f83848f8ad4b1a6d75221b1fa7395fff901d Aim
17.04.2003 15:56

Onko kukaan, jolla on oma impedanssimittari (tai muuten mahdollisuus mitata RP sähköisesti silloin kuin huvittaa) testannut eroja tuloksissa esim. seuraavilla muuttujilla: ??

- Aamu - ilta

- "Kuivin suin" vs. runsaan nesteen juomisen jälkeen

- Kuukautiskierron eri
vaiheissa

- Krapulassa vs.
normaalitilassa

- Yläkroppatreenin jälkeen
lihasten ollessa pumpissa
vs. norm. tilassa

- Kofeiinin tms. diureettien tai nesteenpoistajien nauttimisen jälkeen vs. norm.

Näiden olettaisi vaikuttavan tulokseen, ja olisi kiva tietää, kuinka paljon...

Jos jollakulla oma mittari on, olisin kiitollinen em. tutkimuksenasettelulla suoritetun empiirisen tutkimuksen suorittamisesta ja raportoinnista täällä :)

17.04.2003 22:57

Nuo edellämainitut (paitsi tuosta pumpista en tiedä) vaikuttavat tulokseen. Juomalla paljon vettä saa alhaisemman tuloksen!

Täydellisen tarkan tuloksen rasvaprosentistaan saa vain ruumiinavauksen kautta. :)

Eräs proffani sanoi, kun pähkäilin näiden eri mittaustulosten kanssa, että parin prossan heitto ei ole merkittävä. Itselle se tietty on tärkeää (jos vaikka on kauhea tarve saada rasvaprosentti vaikka esim. 17%), mutta ajattelisin asian niin, että kunhan mittauskeino ja väline ovat aina samat. Numerolla itsellään ei ole niinkään väliä.

20.04.2003 12:07

Olen kuullut, että sähköiset mittarit saattavat heittää 5-10% kuten varmasti tiedättekin. Olen vaan tässä miettiny, että jos nainen käy sähköisessä mittauksessa ja se näyttää vaikka 20%, niin todellisuudessa rasvaprosentti saattaa olla 30%. Vähän vaikea uskoa. Itselläni sähköinen näytti 15% ehkä se hieman heitti, mutta en usko rasvojeni olevan yli 20%. Ja eikös silloin kaikki taulukot menis ihan sekasin, jos hoikan treenaavan naisen rasvasprosentti oliskin 30% 20% sijaan?

20.04.2003 12:20

Minulla on salilla mahdollisuus käyttää tuollaista "sähkömittaria" ja olen ollut huomaavinani, että se, mittaako rasvaprosentin ennen harjoitusta (kuiva iho) vai harjoituksen jälkeen (hikinen iho) vaikuttaa huomattavasti mittaustulokseen. Samoin mittariin syötetty paino muuttaa tulosta epäilyttävän paljon. Niinpä tulokset ovat pitkällä aikavälillä heilahdelleet täysin epäloogisesti.
Minulle on tullut sellainen kuva koko aparaatista, että sen antamaan tulokseen tulee suhtautua HYVIN, HYVIN epäluuloisesti.

20.04.2003 13:57

Todennäksöisesti mittarin vaihteleviin tuloksiin ennen treeniä/ treenin jälkeen vaikuttaa aika pitkälti se, onko juonut treenatessa. Jos ennen mittausta juo vettä, mittari antaa tulokseksi pienemmän rasvaprosentin. Lihaksethan sisältävät paljon vettä, joten jos maha on vettä täynnä, mittari toteaa "hei, tällä tyypillä onkin paljon lihasta kun vettä on näin runsaasti" :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata