Kulutuslaskurista

56414
17. heinäkuuta 2003 10:40

Koin tässä melkoisen järkytyksen kun kävin laskemassa päivitäistä energiankulutustani liikunnat mukaan luettuna, se näytti n.2500kcal/päivä! Pitääkö toi todella paikkaansa?! Siinä tapauksessa mun pitäs varmaan lisätä vähän syömistä, kun kalorit taitaa jäädä n.1600:aan...

Vastaukset: 23

17.07.2003 10:59

eikun vähennä kaloreita, hyvä tulee.
Syökää ihmiset enemmän! :)

17.07.2003 11:02

Ota huomioon se, että nuo kulutuslaskurit antavat lähinnä viitteellisiä, eivät absoluuttisen varmoja tuloksia. Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että tulokset ovat olleet useammin huvittavan vääristyneitä kuin totuudenmukaisia.

Mutta kyllä tuo 1600 kcal kuulostaa liian vähäiseltä. Jos liikut paljon niin ei sinun tarvitse sitä energiansaantia noin paljon rajoittaa.

17.07.2003 13:19

Ite en luottaisi noihin netin kulutuslaskureihin juurikaan. Niissä se kulutus on (hyvin usein) laskettu jollekkin 60kiloiselle henkilölle, joka on tietty isompi kuin 50kiloisella. Lisäksi ne kaikki arvot on jotain keskiarvoja.

Luultavasti netistä löytyy myös tarkempia laskureita, mutta itse suosittelisin hommaamaan Polarin sykemittarin, joka on varmasti tarkempi kuin moni muu. Ite olen kokeillut jotain kolmea eri mallia ja tyytyväinen olen ollut. Lisäksi syksyllä on tulossa markkinoille uusi, lähinnä laihduttajille suunnattu, mittari, johon voi syöttää syödyt kalorit ja se kertoo koko ajan paljonko pitää vielä liikkua jne.

17.07.2003 16:49

Olisin avannut keskustelun samasta asiasta, mutta ehdit ensin:)

Huomasin saman asian energiankulutuksesta, ei voi millään pitää paikkaansa...
Laskin eilen syömisieni kalorimäärän ja siitä tuli reilut 1700Kcal/päivä, urheilin vain kävelyä n.1,5h ( koiran ulkoiluttamista ), olin kuulemma kuluttanut energiaa reilut 2500Kcal/päivä?

Laitan tähän syömiseni eiliseltä päivältä:

Täysjyväriisi 150g
Kermaviili 10g
Tuoremehu 250g
Jäävuorisalaatti 80g
Paprika 25g
Banaani 110g
Kalkkunan rintafilee 125g
Maitorahka 250g
Rypsiöljy 11g
Täytekeksi 60g
Tomaatti 75g
Luumu 80g
Porkkana 35g
Kinkkuleike 65g
Sekaleipä 90g
Maito 250g
Kahvi 200g
Kaurapuuro 265g
Marja-hedelmä jogurtti 250g
Margariini 2g

Proteiinit 28%
Hiilihyd. 51.5%
Rasvat 20.5%

Mun mielestä tossa on mun kokoselle ihan tarpeeks syömistä, lisäproteiiniakaan ei tarvinnut kun koko päivän suositus tuli noista ruoista mutta, mutta... hiilarin määrä on aina vaan aika korkee koko päivän suosituksesta, vai mitä siihen sanoo tietävämmät ihmiset?
Olisko teillä jotain hyvää vinkkiä millä saisin hiilarit pikkusen vähemmälle, jos niitä nyt ylipäänsä täytyy alentaa?
Pitäiskö tota rasvaa vetää enemmän?

Taitaa olla sellanen kysymys mitä on vatvottu varmaan näillä sivuilla jo monta kertaa, mutta näin henk.koht. haluisin itselleni vastauksen.

Sellaista vielä, että mulla on todella vilkas aineenvaihdunta, yli 10v. mun paino ei ole heittänyt kun korkeintaan 2kg ja olen saanut syödä melkein mitä vaan.

Salia olen harrastanut satunnaisesti, mutta aerobista aina, olen sellainen touhottaja tyyppi, liikkeessä pitäisi olla koko ajan.

Nyt kun tähän lähelle tulee uusi punttis ajattelin taas ruveta käymään sielläkin, mutta ruokavaliota pitäisi muuttaa rajusti, kaloreita paljon enemmän, huh mitenköhän se onnistuu kun tuossakin oli syömistä 50kg naiselle?

Tämä oli vähän tälläistä ääneen ajattelua, mutta kaikki vinkit kehiin vaan, olen todella kiitollinen niistä!

17.07.2003 17:34

Sidi:
Tohon kun lisäisi vielä yhden lämpimän aterian saisi kalorit nousemaan ainakin yli kahden tonnin. Noista ilmoittamistasi syömisistä en kyllä pystyisi rakentamaan kuin yhden lämpimän aterian (riisiä+salaattia+kalkkunanrintafile?) sekä aamupalan ja jotain välipaloja.

Niin ja eikös aika monissa laskureissa anneta myös elopaino, jolloin saadaan laskuri mukamas näyttämään enemmän oikein. Testatkaapa paria kolmea laskuria samoilla ruuilla ja katsokaa näkyykö (näkyy) eroja. :-)

17.07.2003 17:49

Niinpä niin, sitä mä vähän "pelkäsinkin" 1 ateria lisää huoh, en kyllä taida pystyä moiseen suoritukseen, on niin pikkiriikkinen mahalaukku, taitaa olla niin että me naiset syömme 1 aterian ja te miehet 2 ateriaa päivässä... tai ainakin näin luulen?

Laskureihin laitetaan tosiaankin elopaino, mutta sittenkin pikkusen arveluttaa, mä vaan luulen en tiedä.

18.07.2003 08:07

No, tuskin noiden laskurien tuloksia kannattaa liikaa tuijottaa. Itse olen ainakin sitä mieltä, että syön silloin kun on nälkä terveellistä ja suht kevyttä ruokaa ja seurailen oloani muutenkin. Pitkällä tähtäimellä vaaka ja peili kyllä kertova, jos energiaa tulee liikaa tai liian vähän. Miksi ihmeessä "pitäisi" syödä yksi ateria lisää, jos itse ei sitä tunne tarvitsevansa?

18.07.2003 10:02

Ei pitäisikään syödä yhtään lisää, jos on tyytyväinen nykyiseen tilaan. Mutta jos oikeasti (jatkuvasti) tulee tuollainen 800 kcal energiavaje päivässä, kuten tulisi jos Sidin oletukset 1700 ja 2500 kcal pitää paikkansa, menee kehitys varmaan väärään(?) suuntaan... Itsekin kyllä epäilen noita energiamääriä.
Jos tuntuu hyvältä ja jaksaa "painaa", niin ei kai kannata muuttaa syömisiään mihinkään suuntaan...

31.07.2003 10:31

Hei, tiedättekö, onko todella elettävä n.1390 kalorilla päivässä jos haluaa laihtua? Painan 55 kg ja liikun neljänä päivänä viikossa n.300 kalorin edestä. Työni on kevyttä.

31.07.2003 11:51

Painan 56kg, liikun viikossa vähintään 2000 kcal edestä, syön päivässä 900-1500 kcal. laihtumista tapahtuu (viimeinen rutistu menossa), mutta piinaavan hitaasti. Viikonloppusin tulee kai herkuteltua liikaa... Mutta tuskin kovin usein yli 2000 kcal. Nämä määrät saattavat kuulostaa vähältä ja kyllähän välillä kieltämättä silta tuntuukin, mutta eivät ne viimeiset kilot (melken 15 kg jo karistettu) muuten tunnu lähtevän.

31.07.2003 14:12

Täydellisessä lepotilassa elimistö kuluttaa happea 3,5 ml/kg/min. Eli tunnissa 210 ml eli vuorokaudessa 5040 ml eli 5,04 litraa jokaista painokiloa kohti. 60 kiloisella siis happea kuluu 302,4 litraa vuorokaudessa. Jokainen happilitra voi vapauttaa noin 5 kcal energiaa, jolloin kulutus ilman mitään aktiviteettia on 1512 kcal/vrk. Eli kyllä yli 2000 kcal vuorokausikulutukset ovat aivan tosia.

01.08.2003 15:18

Luin hieman Kutria, ja siellä sanottiin, että laihdutuskalorimäärä ilman liikuntaa on peruskulutus miinus 500 kcal. Eli jos normaali kulutukseni on n.1600 kcal, pitäisikö syödä vain 1200 kcal liikkumattomina päivinä? Lepokulutukseni on laskurin mukaan 1390 kcal, ja kutri kehottaa syömään sen ja korvaamaan "ylimääräiset" kalorit liikkumalla (eli tässä 190 kcal). Mutta siis, jos haluan pitää välipäiviä liikunnasta, pitääkö syödä vain 1200 kcal? Kuulostaa vähältä.

01.08.2003 15:20

Liikun siis kuitenkin 4 kertaa viikossa sen 300 kcal:n verran (tunti salilla, puolet pyöräilyä). Silloin syönkin enemmän.

01.08.2003 15:27

No eikös laihdutuskalorimääräksi riitä periaatteessa 1kcal vähemmän kuin kulutus? Tietty tuloksien saanti voi kestää... ;P

02.08.2003 10:47

PT laski mun päivittäiseksi kalorinsaanniksi hieman vajaa 3000.

Ikää löytyy 17 (en kuitenkaan enää kasva pituutta) ja painoa n.65 kiloa.

Nyt kun koulut vihdoin ja viimein pian alkaa, siirryn minä taas normaalin elämänrytmiin eli
5x viikossa á1 h sauvakävelylenkki
4x viikossa ankaraa punttitreeniä
2x viikossa 60 min spinning
10 x viikossa (á2x/päivä) 20 min fillarimatka

Ja sain päivittäiseksi kalorinkulutukseksi EnergyNetin mukaan 976 kcal - 1222 kcal

Tuosta sitten jäisi lepokokulutukselle poltettavaksi noin 2000 kaloria. Ehkä se sitten kuluu, ainakin kun olo on tuollaisella kaudella niin mahtava! Ja mahtavaa oloahan ei saa aikaan, jos tietää syöneensä ihan liikaa kulutukseensa nähden.

No, tosiasiassa minä en ole vielä kertaakaan päässyt raviontoarvollisesti rikkaalla ruoalla tuohon hieman vajaaseen 3000 kaloriin.

Aina se jää alle sen, tai sitten otetaan ravintolisänä karkkipussi.

No, menemme jälleen PT:n puheille, kun karkkilakko alkoi tiistaina.

02.08.2003 13:11

Sun peruskulutus eli 1390kcal on se määrä energiaa mitä kulutat jos makailet koko päivän sängyssä, etkä liiku pätkääkään. Jo seistessäsi kulutat hieman enemmän jne.

Eli kyllä sun tulisi syödä enemmän kuin se 1200kcal/päivässä! Kuinka paljon enemmän tietysti riippuu siitä miten paljon sä liikut muuten päivän aikana, ja kuinka paljon se kuluttaa.

02.08.2003 13:31

Kalorivajeen aikaansaaminen pelkällä liikunnalla on paras tapa säilyttää dieetillä lihasmassaa ja pudottaa kiloja mahdollisimman paljon nimenomaan rasvasta (lisää varmasti mm. P.Borg).

Pitemmän päälle tämän kalorivajeen ylläpitäminen liikunnalla saattaa käytännön syistä olla hankalaa, mutta jos se vain päivärytmeihin sopii niin siihen kannattaa tähdätä. Lepopäivinä sitten toki voit nipistää ravinnon kalorimääristä, mutta ymmärrät varmasti, että tällainen viikkorytmi ei enää vastaa tutkimuksia, joissa lihasta on säästetty hyvin paljon saamalla kalorivaje aikaan JATKUVASTI (7pvä/vko) liikunnan avulla.

Kyseinen asia on kuitenkin näitä, joista ei kannata stressata turhaa, sillä käytännössä helpoin ja toimiva keino on liikunnan ja ravinnon miinuskalorien yhdistäminen.

En nyt puutu siihen, mikä sinun päivittäinen kalorientarpeesi on, sillä sen arvioiminen/laskeminen kuuluu minusta laihduttajalle itselleen. Aiemmissa ketjuissa olen painottanut sitä, kuinka tärkeää on, että laihdutusprojekti lähtee nimenomaan laihduttaman omasta halusta ja motivaatiota ja tahtoa tavoitteiden suorittamiseen löytyy.

Mitä itse kysymykseesi tulee, niin kyllä, 500 kalorin vaje on varsin hyvä määrä hitaaseen, mutta varmaan laihdutusprojektiin, jossa säästetään myös lihasmassaa ja vähennetään runsaasti rasvakudoksen määrää. Kyllä, niinä päivinä, joina et harrasta liikuntaa, syöt 500 kaloria vähemmän kuin peruskulutuksesi vaatii. Niinä päivinä, joina liikut, teet tämän 500 kalorin vajeen sitten liikunnalla itsellään ja syöt normaalin peruskulutuksesi verran.

Paperilla nämä laihudutusprojektit ovat hyvin yksinkertaisia, mutta yleisimmät ongelmat laihdutuksen tökkimiseen taikka epäonnistumiseen ovat myöskin hyvin yksinkertaisia ja yksiselittäisiä, kuten mm. :

A) perusaineenvaihdunnan (PAV) vaatima kalorimäärä on arvioitu väärin.

B)liikunnan aiheuttama kalorivaje on arvioitu yläkanttiin.

C)Päivittäin syödyn ravinnon sisältämät kalorit on laskettu totaalisesti yläkanttiin. Eräiden tutkimusten mukaan, jopa 50% tarkkailun alla olleista naisista(joskin ylipainoisista) on arvioinut kalorimääränsä alakanttiin ja jättänyt tiettyjä lipsahduksia ravinnon osalta mainitsematta.

Eli tarkkuutta, laskettaessa näitä kalorikulutuksia ja -saanteja. Valmiiksi suunniteltu projekti on melkeinpä jo puoliksi tehty.. =]

Tsemppiä ja palataanpa asiaan jos joku vielä on epäselvää.

02.08.2003 13:35

piti olla siis että "Päivittäin syödyn ravinnon sisältämät kalorit on arvioitu totaalisesti ALAKANTTIIN."

02.08.2003 13:50

Voisitko kommentoida seuraavaa, joka löytyi Kutsin sivuilta?

"Japanilaiset tutkijat ovat saaneet selville, että:
vähäkalorinen dieetti tuhoaa ennen kaikkea sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa."

Siis minä olen just tuohon ryhmään kuuluva, eli kilot ovat yläkropassa, joten jos noudata´n vähäkalorista, vaikkapa Painonvartijoiden dieettiä niin säilyvätkö lihakset minun vartalotyypilläni paremmin?

Eli olisiko jopa terveellisempää päästä nopeasti eroon noista haitallisistä sisäelin rasvoista ja rueta sitten vasta pitämään yllä lihaksia kuntoilemalla?

02.08.2003 13:51

Kutsi tarkoittaa Kutria! :)

02.08.2003 21:20

Nostan tämän näkyviin, jos joku tietäisi sanoa tosta jotain?
Jos ei Jason niin muut? :(

02.08.2003 21:33

Varsin hyvä kysymys, ja tuossakin olisi niin monta srmää mihin tarttua ja jaaritella pitemmän version, mutta katsotaan josko saan sen aikaan paremmalla ajalla.

Pääsääntöisesti et voi kuitenkaan kuvitella säästäväsi lihaksia mitenkään enemmän kehotyypilläsi rajuilla miinuskaloreilla. Totuus kuitenkin on, että lähes poikkeuksetta, ilman lääkeaineita, menetetään tällöin runsaasti lihasmassaa. Maltillisilla miinuskaloreilla ja oikeaoppisella ravinnolla lihasmassanmenetys on varmasti vähäisempää.

Mutta palataan asiaan vielä tuon rasvan palamisen osalta.

02.08.2003 21:45

Kiitos! :)

Mun painoindeksi onkin nyt pudonnut siihen luokkaan, että olenkin vain lievästi ylipainoinen. Yes!

kirjaudu sisään jos haluat vastata