Nilkkojen vahvistaminen

yli 19 vuotta
noin 2 vuotta
1892
52941

Tuntuu että hölkkäily käy nilkkoihin, muutaman kerran olen melkein nyrjäyttänytkin toisen. Tänäänkin lenkin alussa alamäkeä juostessa tuntui yhtäkkiä terävä kipu toisessa nilkassa mutta se meni samantien ohi. Jatkoin lenkkiä kun jalkaan ei sattunut enää mutta yritin juosta vaan pehmeillä alustoilla. Molemmat nilkat kuitenkin välillä juostessa oireilee (ei kuitenkaan pahasti).

Kannattaisko mun vahvistaa nilkkoja jotenkin ettei ne nyrjähtäisi? Joskus nuorempana on nilkka nyrjähtänyt kunnolla ja se ei ollut herkkua. Jotain tukisydeemiä juoksun ajaksi ja lihasharjoituksiako?

Vastaukset: 3

1
09.06.2003 21:58

Noita tukia et juoksun ajaksi vielä tarvitse, jos nilkat ovat siis periaatteessa kunnossa. Mikäli nilkkasi on jo venähtänyt, niin nilkkatuen käyttö on kuntoutuksen ja nilkan lihasten vahvistumisen ajan paikallaan.

Kuntoutukseen ja/tai lihasten vahvistamiseen sopii erinomaisesti tasapainolauta, joita saa esim. Fysiolinesta tai hyvinvarustetuista urheilukaupoista. Tasapainolaudan kiikkeryys kannattaa valita omaan käyttöön sopivaksi.

Lisäksi vaikkapa CoreBoard-tunneista voi löytyä apua nilkkojen vahvistamiseen.

2
10.06.2003 09:24

Minulla ei ole nyt esittää tieteellisiä tutkimustuloksia mutta ihan perus varpaillenousut avojaloin kyllä vahvistaa nilkkoja. vrt. balettitanssijat. ja varvaskävelyä samalla. itse teen tätä kerran pari viikossa.

3
10.06.2003 11:01

Nilkkoja (ja miksei muitakin niveliä) kannattaa vahvistaa viimeistään silloin kun rupeavat oireilemaan. Jtonen mainitsemat tasapainolaudat ovat erinomaisia nilkan vahvistajia.

Perustasapainoilun lisäksi erilaiset pyörittelyharjoitukset on havaittu hyviksi toiminnoiksi. Tukia ei kannata käyttää ennen kuin niihin todella on tarvetta. Pistävät lihakset lomalle ennen aikojaan.

Rehbandin putikkista graniittitalosta (Kamppi/Helsinki) ainakin saa kaikenlaisia lautoja. Pitäis itsekin hakea.

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Juoksu » Nilkkojen vahvistaminen