Hedelmiä aamu-ja iltapalaksi?

yli 19 vuotta
noin 2 vuotta
4197
48167

Onko hyvä juttu, jos syö aamuisin vain hedelmiä, samoin iltapalaksi (tottakai myös jotain juotavaa, esim. vettä/rasvatonta maitoa/tuoremehua-sokeritonta!)? Tarkoituksenani on laihtua kymmenisen kiloa (172/70), oon 17v. tyttö. Pistäkääs vastauksia tähän kysymykseen, olisin tosi kiitollinen!

Vastaukset: 124

1
10.05.2003 20:44

Hedelmissä on enemmän "nopeita" hiilihydraatteja ja siitä syystä sinun kannattaisi ehkä miettiä, että söitit jotain vähän hitaammasti imeytyviä hiilihydraatteja kuten esim. puuroa ja täysjyväleipää aamupalaksi.

Hitaiden hiilareilla etuna on se, että ne pitävät sinun verensokerisitasosi ylhäällä pidempään ja samalla näläntunne pysyy poissa pidempään. Hedelmiä suosittelisin sitten esim. välipaloina ja illalla kannattaisi ottaa ehkä jotain proteiinia sisältävää ravintoa hedelmien kanssa esim. lisäät rahkaa hedelmien sekaan, nam!!!

2
10.05.2003 21:12

Mä oon ainakin saanut semmosia ohjeita, että kannattaisi yrittää koota päivän ateriat siihen malliin, että jokaisella olisi sekä hiilareita että proteiineja. Että vaikka noita hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja ja sit jotain proteiinipitoista, esim. raejuustoa / rahkaa. Ja johonkin väliin niitä hyviä rasvojakin :)

3
10.05.2003 22:07

Kyllä hedelmistäkin saa nopeasti kaloreita kasaan fruktoosin takia. Ei ne silti pahasta ole, kohtuudella. Edullisempaa siis syödä pitkäketjuista hiilaria juuri edellämainittujen syiden takia.

4
10.05.2003 22:40

Tinka puhui ihan asiaa, eli laita vielä pari siivua juustoa ja vähärasvaista kinkkua tai kalkkunaa täysjyväleivän päälle + lasi maitoa jos maha kestää, niin tulee tuo proteiini puoli kuntoon.

Pitää syödä hyvin, että jaksaa... ;D

5
11.05.2003 15:13

Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä=)
Hmm.. mut ainahan on sanottu, et hedelmiä voi syödä niin paljon, kuin vain haluaa.. tää on kai sitten väärin, vai..? Ja terveellisiähän ne on! Ja se sokerikin on hedelmäsokeria, joten..
Kohtuudella? Kuinka monta hedelmää (yleensä syön omenoita, mandariineja ja kiivejä) päivässä olis teidän mielestä hyvä? Vatsa kyllä kestää maitoa=) Niin, että sitä sitten vaan juomaan..;) Kuinkas monta lasillista (0,25l) olis hyvä juoda päivässä saadakseen kalsiumia tarpeeksi?
Tietämättömän on pakko kysyä..;)
Pistäkää lisää vaan vastauksia!

6
14.05.2003 11:07

Tuo "voi syödä niin paljon kuin haluaa" -kommentti taitaa koskea lähinnäkin vihanneksia, niissä kun ei juurikaan kaloreita ole (porkkanat, kurkku tms), kun taas hedelmät sisältävät yllättävän paljonkin kaloreita, ainakin jos niitä syö "niin paljon kuin haluaa" huolimatta niiden terveellisyysominaisuudesta;-)

Pari hedelmää/päivä riittänee hyvinkin, kun vain katsoo, että elimistö saa kerättyä tarvitsemansa vitamiinit esim. salaateista tms.

7
14.05.2003 11:51

Ihan oikeesti. JOs ei millään tiukalla dietillä oo niin kyllä niitä hedelmiäkin voi syödä aika lailla. mandariineissa ja kiiweissä kun ei ainakaan oo melkeen yhtään kaloreita. Banaanit sitten on vähän eri mutta kenellä nty tekis miele syödä 10 banaania päivässä?? Musta hedelmät, olisis sitten kuinka nopeota sokereita tahansa, niin voi syödä antaumuksella ja pitää musta yllättävänkin kauan verensokeria hyvissä svääreissä. Ite vedän omppu, mandariinia ja tietty banaania aika lailla.

8
14.05.2003 11:52

Viisainta lienee vielä varmistaa vitamiinien tarpeellinen saanti jollain laadukkaalla monivitamiinivalmisteella, ja siihen päälle vielä apteekista saatavat C-vitamiinivalmisteet.

Tulee loppupeleissä paljon helpommaksi varmistaa vitamiinien saanti tällä tavoin, kuin esim. syödä kaksi kiloa tomaattia päivässä :-)
...

9
14.05.2003 12:15

hedelmiä max. pari päivässä ja nekin aamupäivästä ja pähkinät huitsin kuikkaan ;)

10
14.05.2003 12:55

Olen kyllä täysin eri mieltä tuosta kommentistasi. Maalaisjärkiki sanoo, että on järkevämpää saada vitamiinit oikeista, alkuperäisistä energianlähteistä kuin purkista.

Viime aikoinahan on ollut sitä paitsi vaikka mitä tutkimuksia siitä, kuinka tabuja napsimalla voi aiheuttaa itselleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Enkä oikein tiedä tuosta imeytymisestäkään. Eiköhän luojanluoma luonnontuote imeydy paremmin. Ja maistuu paremmalta.

11
14.05.2003 13:13

vaan ettet pilaa hampaitasi,niin kuin mulle kävi! Sillä esim ompuissa ja sitrushedelmissä on paljon happoa joka syö hampaasta kiillettä. Seurauksena ainakin vihlovat hampaat ja eroosio! Olen koko ikäni syönyt hulluna hedelmiä ( päivässä helposti 4 omppua ,2 banskuu,4 aplaria...) . Ei niillä kai helposti ittensä lihota jos muuten syö ok,mutta toi hammaskiille juttu on totta,ikävä kyllä. ´C-vitamiinia tarpeeksi saadakseen, ei käsittääkseni tarvii syödä kilo kaupalla hedelmiä/vihanneksia. Ainoastaan jos niitä todellakaan ei syö yhtään tai on esim allerginen, voi pillerit tulla tarpeeseen.

12
14.05.2003 13:35

Maalaisjärkikin sanoo, että jos haluaa saada vitamiineja tarpeeksi (esim. kehonrakentajat tarvitsevat paljon lisävitamiineja, erityisesti antioksidantteja), on viisasta varmistaa riittävä saanti parilla laadukkaalla vitamiinivalmisteella.

Ennenkuin käyt tappara ojossa hyökkäykseen, lue mitä kirjoitin. Kirjoitin saannin varmistamisesta, en saannin korvaamisesta.

Monet nykyiset suositukset puhuvat C-vitamiinin käytöstä 500-1000mg/pvä-annoksista, tätä määrää on mahdotonta ottaa muuten kuin lisävitamiineista. Esim. lehtisalaatti sisältää C-vitamiinia finelin mukaan 7mg/100g, joten keskimäärin salaattia tulisi syödä noin kymmen kiloa, mikäli haluaisi päästä tähän mainitsemaani suositukseen.

On sinun oma ongelmasi, jos askorbiinihappo pillerin muotoon puristettuna tuottaa sinulle epäluulon väreitä.

ps. pistätkö linkkejä näihin vitamiinivalmisteiden haittoja käsitteleviin tutkimuksiin.

13
14.05.2003 13:41

Olen namin kanssa suunnilleen samoilla linjoilla. Hedelmät aamupäivälle ja/tai treenin jälkeen. Iltaa kohden hiilarit minimiin tai kokonaan pois.

Herkko, selitätkö vielä miten esim. c-vitamiinin saanti pillereistä eroaa oikeista energianlähteistä? Luuletko tosiaan että kehosi tunnistaa vitamiinin lähteen ja toteaa:"ahaa, tämä vitamiini tuleekin pilleristä, heikennetäänpäs vähän sen imeytymistä"?

Entä mihinköhän viimeaikaisiin tutkimuksiin nyt oikein viittaat tuolla haitat vs. hyödyt lohkaisulla? Ja makuhan on sitä paitsi sivuseikka, etenkin jos sattuu olemaan tiukalla dieetillä ovat vitamiinivalmisteet kuin lahja taivaasta.

14
14.05.2003 13:45

Noh noh, ei tarvitse kiihtyä, kohonnut verenpaine ei ole hyväksi bodarillekaan ;-)

Toki kehonrakentajilla on erilaiset ravintotarpeet, mutta kysyjä olikin teinityttönen eikä mikään hardcore salikarju. Esim. A-vitamiinin liikasaannin haitat lienevät yleisesti tunnettuja. Ylimääräinen askorbiinihappo sentään poistuu vessanpöntön kautta. Kukaan tuntemani ihminen ei muuten yritäkään täyttää C-vitamiinin tarvettaan lehtisalaattia rouskuttamalla, kokeilepa seuraavan kerran vaikka appelsiinia tai kiiviä.

Googlettamalla noita tutkimuksia varmasti löydät paljonkin jos sinua kiinnostaa, mulla ei nyt tsori ole aikaa alkaa niitä etsiä...

15
14.05.2003 14:13

Ravintotarpeet antioksidanttien suhteen kohoavat jo aktiivisen kuntoilun myötä, kehonrakennus ei ole ainoa lisätarpeita synnyttävä harrastus.

C-vitamiini on aika helppo tapaus, mutta länsimaissa esim. omega-3 rasvahappojen saannin on todettu olevan alle optimin. On sitä paitsi terveellisempää ottaa omegakolmoset säännöllisesti purkista ja nauttia kalaa satunnaisesti kuin syödä jatkuvasti kalaa, jonka sisältämä elohopea ja muut raskasmetallit kuormittavat elimistöä pitkällä aikajänteellä.

Usko pois, on ihan sama tulevatko ravinteet ruoasta vai valmisteista. Valmisteet ovat kätevä vaihtoehto riittävien ravintoaineiden saannin varmistamiseksi. Asenteesi perusteella väittäisin että olet urbaanilegendojen uhri.

Googlettamalla löydät myös tietoa siitä että Elvis elää, huumeet ovat hyvästä ja että vain 15 minuuttia jumppaa päivässä riittää six-packin saamiseen että se niistä tutkimuksista.

16
14.05.2003 14:19

Plääh, nämä on taas niitä ikuisuuskysymyksiä. Kukin tehköön miten tykkää, mutta mä otan silti mieluummin ravintoaineet oikeasta ruuasta kuin purkista. Näin on ihmissuku pärjännyt tähänkin saakka.
Enkä usko, että jään erityisesti paitsi mistään kun otan asioista hyvin selvää. Vaikka työläämpäähän tämä tietysti on kuin apteekin hyllylle kurkottaminen.

17
14.05.2003 14:36

Ottaako vitamiinit ruoasta vai ruoan yhteydessä tabletteina - siinä ei ole mitään ikuisuuskysymykseen viittaavaa.

Jos haluat mennä asian vaikeamman kautta omien ennakkoluulojesi takia, ole hyvä :-) .

Et usko että jäät mistään paitsi jos otat asioista selvää?... ...Mahdollinen vitamiinivaje ei suhun vaikuta jos olet asiasta tietoinen?

Ok.

18
14.05.2003 14:38

Liikuttavaa, että olet noin huolestunut terveydentilastani :-)

19
14.05.2003 14:40

Hyvä Herkko!!! *kannustaa*

Vitamiinit ym. tsydeemit ensisijaisesti sapuskasta ja nappuloilla sitten täydennellään jos tarve niin vaatii. Ja näin se homma etenee! ;)

20
14.05.2003 15:08

Vitamiinit sun muut kunnon ruoasta, ja nappeja sitten viimeistelyyn.

Kohta ne varmaan ehdottaa, että ruokakin pitää sekottaa suoraan jauhopussista veteen, kun se on paljon helpomapaa...:-|

Itse ainakin nautin hyvästä ja terveellisestä ruoasta, enkä syö sitä pelkästään tankkaamistarkoituksessa...

21
14.05.2003 15:27

Ei se keho ehkä tiedä, tuleeko vitamiini appelsiinista vai pilleristä, mutta C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jonka ylimäärä poistuu kehosta hyvin tehokkaasti virtsan mukana (samoin myös B-ryhmän vitamiinit). Eli ruoasta saat pieniä määriä kerrallaan tasaisesti pitkin päivää, jolloin lähes koko määrä imeytyy ja tulee hyödynnettyä, mutta pilleristä vetäiset tuon 500-1000 mg kerralla, jolloin valittetavasti suurin osa tulee ulos vessakäyntien yhteydessä...

22
14.05.2003 16:38

"Näin on ihmissuku pärjännyt tähänkin saakka."

Hienoa Herkko. Voisihan sitä tietystä kärvistellä vaikka ilman sähköäkin. Onhan niinkin pärjätty.

"Kohta ne varmaan ehdottaa, että ruokakin pitää sekottaa suoraan jauhopussista veteen, kun se on paljon helpomapaa...:-|"

Tähänkö tämä nyt meni? Itse toin esille ainoastaan sen seikan, että vitamiinivalmisteet ovat täysin verrattavissa oikeasta ruoasta saataviin ravinteisiin.

Tuutikki, vakaumuksellasi kykenet varmasti kumoamaan tutkimukset joissa ylimääräisen C-vitamiinin hyödyt on osoitettu. Tietysti on tärkeää, että ruokavalio on riittävän monipuolinen välttämättömien ravintoaineiden tarpeen tyydyttämiseksi, siitä tuskin kukaan on eri mieltä. Se, että riittävätkö ne "välttämättömät" määrät sitten mihinkään, onkin jo toinen juttu. Esimerkiksi JAMA on todennut, että kaikkien aikuisten tulisi käyttää vitamiinivalmisteita. Yhdysvaltojen armeijan ravitsemusosasto on suositellut C- ja E-vitamiinivalmisteiden käyttöä: http://books.nap.edu/books/0309063450/html/296.html#pagetop

Hakusanalla "vitamiini" löytyi täältäkin melkoinen nivaska artikkeleja ja tutkimuksia, joista tulee ilmi vitamiinivalmisteiden teho/hyödyllisyys. On tainnut Anssikin joskus ihmetellä Suomen merkillisen jääräpäistä antivitamiinipolitiikkaa ja niin teen minäkin. Mutta mahtuvat ne jääräpäät toki tännekin ;D

23
15.05.2003 00:17

"Itse ainakin nautin hyvästä ja terveellisestä ruoasta, enkä syö sitä pelkästään tankkaamistarkoituksessa..."

Oooooh, oletpas ainutlaatuinen! Voiko ruoasta tosiaan pitää?

Omituista vänkäämistä, ja kaikki lähti ilmeisesti tästä lauseesta: "Viisainta lienee vielä varmistaa vitamiinien tarpeellinen saanti jollain laadukkaalla monivitamiinivalmisteella." Olipas uniikki kommentti!

Tigris: miten pystyt tuosta lauseesta saamaan kuvan, että minä en ehkä nauti hyvästä ja terveellisestä ruoasta?

Miten naiset jaksavat vouhottaa itsestäänselvyyksistä ja eksyä siinäkin vielä pahemman kerran sivuraiteille?

24
15.05.2003 11:10

En väittänyt, etteikö tutkimustuloksia olisi sen puolesta, että ylimäärästä vitamiineja voisi olla hyötyä, kunhan totesin, että suuria annoksia kerrallaan otettaessa suurin osa vesiliukoisista vitamiineista tulee virtsan mukana ulos. Eli tabletin 500 tai 1000 mg ei varmasti imeydy _läheskään_ koko määrä.

Ja jos tutkimuksia lähdetään etsimään, niin eipä ole kauankaan, kun erään amerikkalaistutkimuksen tuloksena todettiin jo 1000 mg päiväannosten C-vitamiinia lisäävän syövän riskiä (mm. monet lääketehtaat tuon tuloksen jälkeen vähensivät C:n määrää tuotteissaan 1000 mg:sta 500 mg:an). Ja vastaavia tuloksia on saatu liiallisesta E-vitamminista. Ja tietenkin yksi loistava esimerkki on ihan suomalaistutkimus vielä kymmenisevuotta sitten nuoruudenlähteenä, syövänehkäisijänä ja ties minä pidetyn beetakaroteenin riskeistä - syövän ehkäisemisen sijaan lisäsi tupakoivien miesten syöpäriskiä merkitsevästi.

Eli ylimäärä mitään ei varmasti pitkällä aikavälillä tee hyvää kenellekään, kuten ei alimääräkään. Oma mielipiteeni on, että syö vitamiineja sen verran kuin kukin tarvitsee (aktiivisuudesta ym. riippuen) ja käyttää vitamiinilisiä järkevästi, jos ei ravinnosta jotain riittävästi tarpeisiinsa nähden saa.

25
15.05.2003 11:17

depottitabletit ovat ratkaisu noihin imeytymisongelmiin.

Laitapa muuten linkki tuohon artikkeliin, jossa todetaan päivittäisen 1 g suuruisen C-vitamiiniannoksen lisäävän syöpäriskiä merkittävästi. Kiinnostaisi nähdä millaisesta tutkimuksesta on kyse ...

26
15.05.2003 11:47

Yksi iso ongelma vitamiinivalmisteiden kanssa on se että niitä käyttävät pääasiassa ihmiset jotka jo muutenkin syövät terveellisesti eivätkä niitä juurikaan edes tarvitsisi (en nyt puhu todella paljon urheilevista).

Sen sijaan ihmiset joiden ruokavalio on erittäin yksipuolinen ja puutteellinen ja joille vitamiinivalmisteista olisi merkittävää ravitsemuksellista hyötyä eivät niitä käytä.

Niin ja itse kuulun juuri tuohon ensimmäiseen ryhmään eli monivitamiinitabletti aamuisin vähän varmuuden vuoksikin... :-)

27
15.05.2003 12:10

En ole alkuperäistä artikkelia lukenut, vaan ainoastaa referaatin alan suomenkielisestä lehdestä (olisiko nyt joku niinkin tasokas kuin Semina, Dosis, Tabu, Lääkärilehti tai Apteekkarilehti), mutta jos jostain löydän tuon lehden, josta referaatin luin, niin kerron sen jälkeen, mikä oli alkuperäienn lähde.

28
15.05.2003 12:16

"Miten naiset jaksavat vouhottaa itsestäänselvyyksistä ja eksyä siinäkin vielä pahemman kerran sivuraiteille?"

Hah hah haa :-D :-D
Itsehän et moiseen neitimäisyyteen syyllisty ollenkaan?! Miksi (jotkut) miehet jaksavat vetää herneen nenään, kun heidän ainutlaatuiset mielipiteensä uskalletaan kyseenalaistaa? Eiköhän täällä ole kuitenkin sana vapaa. Vaikka ainahan teitä chattipoliiseja riittää...

29
15.05.2003 12:52

"Miksi (jotkut) miehet jaksavat vetää herneen nenään, kun heidän ainutlaatuiset mielipiteensä uskalletaan kyseenalaistaa?"

Se nyt oli selvää alusta alkaen että kyse oli tästä, mitään järkeviä faktoja vitamiinivalmisteen nauttimisen kannattamattomuuteen sulla ei tosiaan ollut esittää. Sun omia ennakkoluuloja ei noteerata.

ps. Kannattaa kyseenalaistaa, epäillä ja kritisoida, mutta ei (hyvän oppositiopuolueen tavoin) kaikkea.

30
15.05.2003 13:48

Ei mulla ole mitään maatakaatavia ennakkoluuloja vitamiinivalmisteita (tai mitään muutakaan) vastaan, toisin kuin näköjään itselläsi. Mielestäni on vain tosi omituinen väite, että kannattaisi muka suosia ensisijaisesti synteettisesti valmistettuja ravintoaineita oikeiden ja alkuperäisten sijasta.

Mun mielestä kuka tahansa saa tunkea suuhunsa ihan mitä itse tykkää. Enkä oikein ymmärrä, kuinka viitsit olla noin tikku persiissä moisen asian takia. Vai aloittelotkohan uraa jonakin vitamiinipillerimessiaana, heh... No, meitä on moneen junaan ja onnea vain valitsemallasi tiellä. Se siitä...

31
15.05.2003 14:18

siitä, jos joku haluaa syödä vitamiininsa tabletteina. Kannatan tässä tapauksessa täysin Steelheadia, ja totean että naisten kanssa ei kannata väitellä koska he ajattelevat _tunteilla_ ja miehet järjellä..

"Ei mulla ole mitään maatakaatavia ennakkoluuloja vitamiinivalmisteita (tai mitään muutakaan) vastaan, toisin kuin näköjään itselläsi"
HEH HEH.. missä vaiheessa Steelhead on ilmoittanut ennakkoluulojaan vitamiinivalmisteita vastaan? =DD Noh, ei kannata takertua yksityskohtiin sillä Herkon ja Tuutikin kommentit ovat suorastaan "maisteri frangenin" 100- parasta vitsiä kirjasta.

Kuten tämä:

"Ja jos tutkimuksia lähdetään etsimään, niin eipä ole kauankaan, kun erään amerikkalaistutkimuksen tuloksena todettiin jo 1000 mg päiväannosten C-vitamiinia lisäävän syövän riskiä (mm. monet lääketehtaat tuon tuloksen jälkeen vähensivät C:n määrää tuotteissaan 1000 mg:sta 500 mg:an). Ja vastaavia tuloksia on saatu liiallisesta E-vitamminista"

Saanen muistuttaa Tuutikki, että aiemmassa viestissäsi toitotit kovaan ääneen, että "ylimäärä poistuu virtsan mukana tehokkaasti". Onkohan näillä kommenteilla jokin ristiriita? Hmmm...

Tai tämä Herkon ystävällismielinen kommentti:
"Mun mielestä kuka tahansa saa tunkea suuhunsa ihan mitä itse tykkää. Enkä oikein ymmärrä, kuinka viitsit olla noin tikku persiissä moisen asian takia. Vai aloittelotkohan uraa jonakin vitamiinipillerimessiaana, heh... No, meitä on moneen junaan ja onnea vain valitsemallasi tiellä. Se siitä..."

Heh heh, tosiaann...

32
15.05.2003 14:26

"HEH HEH.. missä vaiheessa Steelhead on ilmoittanut ennakkoluulojaan vitamiinivalmisteita vastaan?"

Steelhead on ilmoittanut ennakkoluulonsa vähän muita asioita kuin vitamiinivalmisteita kohtaan. No, te kaksi ette ainakaan ole parhaita esimerkkejä järjellä ajattelevista miehistä...

33
15.05.2003 14:35

"No, te kaksi ette ainakaan ole parhaita esimerkkejä järjellä ajattelevista miehistä..."

Heh heh! Ois ihan hyvä jos esittäisit jotain pohjaa noille sun hupaisille väitteille. Hah hah hah..

Naiset on just tällaisia, että netissä ne kyllä jaksaa louskuttaa ja valittaa, mutta kun pitäis päin naamaa sanoa niin jää sanomatta.

"Miksi (jotkut) miehet jaksavat vetää herneen nenään, kun heidän ainutlaatuiset mielipiteensä uskalletaan kyseenalaistaa? Eiköhän täällä ole kuitenkin sana vapaa. Vaikka ainahan teitä chattipoliiseja riittää..."

Herkolla taitaa olla niin iso ego, että ei huomaa ollenkaan tyhmiä puheitaan! Olet ilmeisesti sellainen asiantuntija, että sinun puheita ei saakaan kommentoida tai epäillä. Kasva hei tytteli aikuiseksi ja lopeta toi nalkutus..

Niin, ja aurinkoista päivää! Mun on ainakin helpompi elää kun saa nauttia hienosta ilmasta ja jokaisesta päivästä.. Aaah, kyllä kevät on hienoa aikaa!

34
15.05.2003 14:38

Taisit pudota itse omaan kuoppaasi :)

"Heh heh! Ois ihan hyvä jos esittäisit jotain pohjaa noille sun hupaisille väitteille. Hah hah hah..

Naiset on just tällaisia, että netissä ne kyllä jaksaa louskuttaa ja valittaa, mutta kun pitäis päin naamaa sanoa niin jää sanomatta."

35
15.05.2003 14:46

"Naiset on just tällaisia, että netissä ne kyllä jaksaa louskuttaa ja valittaa, mutta kun pitäis päin naamaa sanoa niin jää sanomatta"

Sory, ei olisi pitänyt yleistää. Korjaan: Herkko on just tällainen, joka louskuttaa ja valittaa, mutta kun pitäis päin naamaa (ja perustella väitteensä) sanoa niin jää sanomatta.

Tiedän kyllä monia todella fiksuja ja sosiaalisia naishenkilöitä, jotka osaavat keskustella sivistyneesti ja perustella omat kantansa!! Kunnioitan tällaisia naisia, todellakin.

Valitettavan harvoin löytyy fiksuja ja kauniita naisia, yleensä ne ovat näitä malleja: näköä, mutta ei järkeä. Tässäkään ei saa yleistää, sillä Tanja Karpela on mielestäni hyvä kansanedustaja ja kulttuuriministeri! Hyvä Tanja!!!!

36
15.05.2003 14:47

"Steelhead on ilmoittanut ennakkoluulonsa vähän muita asioita kuin vitamiinivalmisteita kohtaan".

En ole ilmoittanut ennakkoluulojani, olen ilmoittanut suoranaisen paheksuntani ennakkoluuloisia ihmisiä kohtaan. Sinä kuulut näihin.

Mitäs ennakkoluuloja olen täällä ilmoittanut?

Voisitkohan laittaa edes yhden selkeän ja tyhjentävän vastauksen välillä? Tuo kiertely ja kaartelu on raivostuttavaa. Jos haluat huiskia sillä kirveellä, niin yritä edes osua.

37
15.05.2003 14:56

Ennakkoluuloilla viittaan lähinnä tuohon miehet "ajattelevat järjellä, naiset tunteella" -väitteeseen, joka mielestäni osoittaa aikamoista ennakkoluuloisuutta 50 % ihmiskunnasta kohtaan.

Teräsmies: en ole mielestäni missään vaiheessa väittänytkään olevani mikään asiantuntija ja totta kai jokainen saa olla mielipiteistäni ihan sitä mieltä mitä itse haluaa. Pidätän itselläni tämän saman oikeuden. Kai täällä sentään saa keskustella muutkin kuin ravitsemusterapeutit?

Aikamoisia päätelmiä teet muuten minusta ihan muutaman kommentin perusteella.

En tosiaan arvannut, että yhdestä pienestä sivukommentistani syntyisi tällainen sota. Se ei ollut tarkoitukseni. En tajunnut, että täällä pitäisi olla aina samaa mieltä kaikkien kanssa.

38
15.05.2003 14:59

"En tosiaan arvannut, että yhdestä pienestä sivukommentistani syntyisi tällainen sota. Se ei ollut tarkoitukseni. En tajunnut, että täällä pitäisi olla aina samaa mieltä kaikkien kanssa"

Jos pistäisit suuren egosi sivuun hetkeksi niin huomaisit, että et anna muiden olla _mitään mieltä_! Olet heti kumoamassa ja väittämässä kaikkea turhaa ja sitten vielä kehtaat sanoa, että kaikkien ei tarvi olla sun kanssa samaa mieltä. Mutta, en jaksa enää "keskustella" tästä aiheesta, mulla muutakin tekemistä.

39
15.05.2003 15:08

Hah hah haa :-D Sinähän vasta hauska veikkonen olet :-D

40
15.05.2003 15:18

Ikävä yleistys teräsmieheltä, mutta harvinaisen osuva suhun Herkko.

Mutta joo, turha viedä enempää palstatilaa tätä threadiä jatkamalla. Itsepäisten pikkulikkojen kanssa on ikävä yrittää rakentaa järkevää väittelytilannetta.

"En tosiaan arvannut, että yhdestä pienestä sivukommentistani syntyisi tällainen sota. Se ei ollut tarkoitukseni. En tajunnut, että täällä pitäisi olla aina samaa mieltä kaikkien kanssa."

Anteeksi vain, mutta tämä kertoo jotain tasostasi käydä tämän kaltaista keskustelua. Sulta on jäänyt koko tän väittelyn ydin havaitsematta? Noh, ei se mitään. Se selittääkin, miksei viesteistäsi saa mitään tolkkua.

Eiköhän tää ollut tässä, arvelinkin ettet noihin mun kysymyksiin pysty vastaamaan.

41
15.05.2003 15:43

"Tanja Karpela on mielestäni hyvä kansanedustaja ja kulttuuriministeri! Hyvä Tanja!!!! "

Jotta piti sitten vielä Tanjakin liittää tähän vitamiinikeskusteluun :-D :-D Hauskaa piisaa...

Vetäkää vitamiinit purkista ja pitäkää omat ahtaat mielipiteenne... Itse syön mieluummin porkkanat porkkanoina ja otan sitten tablettia jos tarve vaatii. Teräspää ja -mies voisivat nyt lopettaa tuon itsepäisen ja lapsellisen vänkäämisensä ja tyytyä siihen ajatukseen, että joku saattaa haluta hankkia ravintoaineensa suoraan oikeasta ravinnosta.

ps. pakko vielä viitata seuraavaan kommenttiin ---> "mutta kun pitäis päin naamaa (ja perustella väitteensä) sanoa niin jää sanomatta" Ja milläs perusteella Teris tämän kommentin heitit? Vähän hankalaa näin netin välityksella on asioita enempää päin naamaa sanoa, ja jos et ole henkilöitä (viittaan Herkkoon) kasvotusten tavannut, niin aika perusteettomalta kyllä kuullostaa tuokin väite...:)

42
15.05.2003 16:00

"Teräspää ja -mies voisivat nyt lopettaa tuon itsepäisen ja lapsellisen vänkäämisensä ja tyytyä siihen ajatukseen, että joku saattaa haluta hankkia ravintoaineensa suoraan oikeasta ravinnosta"

Bravo! Jo toinen imettäjä on missannut koko threadin olennaisen pointin! Minä ja teräsmies näköjään puhutaan tässä keskenämme.

Vielä KERRAN: Kyseessä oli riittävän vitamiinien saannin varmistamiseksi otettava lisävitamiinivalmiste, jonka HERKKO tuomitsi jyrkästi. Kyseessä EI OLLUT vihanneksien korvaaminen PELKÄLLÄ vitamiinivalmisteella. Syön itsekin paljon vihanneksia, mutta varmistan etenkin RIITTÄVÄN C-vitamiinin saannin yhdellä tabletilla kuin kymmenellä appelsinilla.

Mikähän tässä mahtaa vielä olla epäselvää? Aina ei voi tietää.

43
15.05.2003 16:08

Rauhaa ja Rakkautta!!

44
15.05.2003 16:29

Voi herran jumala pojat teidän kanssa, antakaa nyt jo olla! =)

Omasta mielestäni tässä ketjussa tuli vähän aikaa sitten hyvin esille muutamia eri näkökulmia, mutta nyt jumalauta tuntuu ettei muiden ihmisten mielipiteitä sallita enää ollenkaan. Faktavirheet on korjattava, se on selvä, mutta eihän nyt ihmisten mielipiteiden eroavaisuuksista tarvitse aloittaa sotaa.

En siis ole kääntämässä takkiani, vaan huomaan itsekin pientä tarvetta katsoa peiliin. Muutkin saavat sinne tsiigata. Kunhan faktat pysyy hanskassa ja perättömien väitteiden levittäminen lakkaa, on jokaisen mielipidettä kunnioitettava yhtä paljon kuin sitä omaa näkemystä.

Sisäinen naisenvaistoni siis heräsi ja kehotti tuomaan esille, että kaikkia ei ole pakko käännyttää vitamiinipillereitä popsiviksi kehonrakentajiksi ;D

45
15.05.2003 16:45

Samaa mieltä jtonen kanssa. Asioista VOI todellakin olla eri mieltä ja se sallittakoon kaikille.

Itse aina suhtaudun asioihin tietyllä kriittisyydellä, eikä se ole varmaan pahasta (pohojalaan ei usko, ennekun itte näköö, eikä välttämättä silloonkaa, perk...e).

Joten eiköhän laiteta jäitä hattuun, huomennahan on jo perjantai...

46
15.05.2003 17:21

ihme kädenvääntö saatiin aikaan olemattomasta jutusta.

Eiköhän kaikille ole kuitenkin selvä se, että harva meistä pystyy erinäisistä syistä johtuen (kiire, vihannesten yms. kalleus jne.) saamaan optimaalisen määrän vitamiineja ja hivenaineita ns. tavallisesta ruoasta, joten lisäravinteet l. tässä tapauksessa vitamiinivalmisteet, ovat oiva keino varmistaa tarpeen täyttyminen.

Ja eiköhän meille kaikille ole niinikään selvää, että kommentit luokkaa "naisten-kanssa-on-aina-tätä-ne-ei-osaa-ajatella-loogisesti" kertovat enemmän kirjoittajan huonoista naiskokemuksista/kokemusten puutteesta kuin naisista. ;-)

47
15.05.2003 17:52

"Ja eiköhän meille kaikille ole niinikään selvää, että kommentit luokkaa "naisten-kanssa-on-aina-tätä-ne-ei-osaa-ajate lla-loogisesti" kertovat enemmän kirjoittajan huonoista naiskokemuksista/kokemusten puutteesta kuin naisista. ;-)"

:-D Bravo Akvaisan, hyvä kiteytys. Aika ikävää tarinaa miehen asenteesta kertoo se, jos täytyy nimittää naisia "imettäjiksi". Vaan rauhaa kuitenkin kaikille.

En voi ymmärtää, kuinka keskustelu vitamiinivalmisteista voi mennä näin aggressiiviseksi ja vihamieliseksi. Omalta kohdaltani pyydän anteeksi epäasiallisuuksia - ikävä kyllä joskus kiehahtaa, jos johonkin kommenttiini vastataan avoimen vihamielisesti. En osannut odottaa tätä, sillä tällä palstalla keskustellaan yleensä eri sävyyn.

Asiallinen kritiikki ja keskustelu on toki aina tervetullutta. Itse en tosiaan alunperin tarkoittanut ruveta haukkumaan ketään, kunhan vain ilmoitin olevani eri mieltä.

48
15.05.2003 19:09

"ikävä kyllä joskus kiehahtaa, jos johonkin kommenttiini vastataan avoimen vihamielisesti. En osannut odottaa tätä, sillä tällä palstalla keskustellaan yleensä eri sävyyn"

Kuulostaako tämä tutulta?
"Mun mielestä kuka tahansa saa tunkea suuhunsa ihan mitä itse tykkää. Enkä oikein ymmärrä, kuinka viitsit olla noin tikku persiissä moisen asian takia. Vai aloittelotkohan uraa jonakin vitamiinipillerimessiaana, heh... No, meitä on moneen junaan ja onnea vain valitsemallasi tiellä. Se siitä..."

Se on sinun suorastaan mieltä hivelevä ja asiantunteva sekä _avoimen vihamielinen_ kommentti koskien vitamiineja. Noh, niin kauan kun et huomaan tyhmiä juttujas itse niin me pidetään huoli, että sä huomaat ne..

"Asiallinen kritiikki ja keskustelu on toki aina tervetullutta. Itse en tosiaan alunperin tarkoittanut ruveta haukkumaan ketään, kunhan vain ilmoitin olevani eri mieltä."

No, oletan että sallit myös muille eriävät mielipiteet.

Tämä tästä aiheesta.
PS. Teräsmies on luonnostaan rauhaa rakastava olento, mutta niin kun joku kehtaa syyttää sellaisesta mitä en ole sanonut/ilmaissut/tokaissut tai mitä vaan, niin puutun asiaan väärinkäsitysten oikaisemiseksi!

Hyvää kesänjatkoa myös Herkolle! ;)

49
15.05.2003 19:20

En minä tuota kyllä vihamieliseksi tarkoittanut, kunhan kieli poskessa kirjoittelin, kun en ymmärtänyt Teräspään aggreasennetta. Itse en ottaisi moisesta nokkiini mutta kuten sanoin, pyydän anteeksi, jos herrat ymmärsivät minut väärin ja loukkaantuivat sanailustani. Ei ole tarkoitus solvata ketään keskustelufoorumeilla eikä muuallakaan. Ainakaan jonkun niin merkityksettömän asian kuin vitamiinivalmisteiden tähden...

Toivoisin kuitenkin, että te hieman miettisitte noita naiskommenttejanne jatkossa, sillä en tajua, miksi sukupuoliasiat täytyy vetää mukaan joka taistoon. Fiksuun keskustelutyyliin se ei mielestäni kuulu (mutta tämähän on jälleen vain henkilökohtainen mielipiteeni ja voi olla, että olette eri kannalla).

50
15.05.2003 19:32

Joo, ei tässä mitään. Kaikki on kunnossa.. kun selailin läpi tämän keskustelun kehitystä niin löysin kyllä todennäköisen syyn tämän keskustelun kehittymiselle. Se on tämä:

"Steelhead on ilmoittanut ennakkoluulonsa vähän muita asioita kuin vitamiinivalmisteita kohtaan. No, te kaksi ette ainakaan ole parhaita esimerkkejä järjellä ajattelevista miehistä"

Tässä syytit Steelheadia ja minua käsittämättömillä väitteillä kun, et edes tunne meitä. Ja väitit vielä Stealheadin omaavan ennakkoluuloja jotain kohtaan? Mitä kohtaan? Ihmettelen vieläkin mistä tuo kiukunpurkaus oikein syntyi.

Mutta, pahoittelen myös osaltani keskustelun hajoamista vääriin asioihin, olen edelleen sitä mieltä, että maailmassa (ja Suomessa) on paljon sosiaalisia ja fiksuja naisia, jotka osaavat keskustella ja kommentoida rakentavaan sävyyn.

Mielelläni tulisin kutsutuksi ennemmin omalla nickilläni kuin sinun kutsumalla "teräspää" nimellä. Saat kyllä käyttää sitä nimeä, jos saan puolestani käyttää Herkon tilalla "Heko Heko" nimeä? Vaihtokauppa vai kelpaako vanhat nimet? :)

Rauha maan päällä niin kuin ihmistenkin kesken.

51
15.05.2003 19:44

Tarkoitin tuolla noita teidän aikaisemmin käyttämiänne naiskommentteja, joista kerroin jo tuossa mielipiteeni.

Teräspää-nickiä käytin Steelheadista, minua voitte kutsua ihan vapaasti vaikka äidiksi :-D

Ok, tämä mummo lopettaa nyt selittelyn kokonaan ja lähtee salille. Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto :)

52
15.05.2003 22:33

Joo, ehkä olisi pitänyt katsoa peiliin ajoissa.

Pyydän vilpittömästi anteeksi noita em. kommenttejani, en yleensä sorru ala-arvoisiin solvauksiin.

Kaikki ookoo. BTW, saatiin ainakin vedettyä threadi off-topiciksi reilu parin sivun verran, kunnia siitä meille! :-)

Peace yo, Herkko + Tigris.

53
15.05.2003 23:00

Suomalaisten urea on maailman kalleinta, väittävät jotkut...;)

Hyvin ja monipuolisesti syövän, terveen ihmisen kannattaa harkita tarkkaan kuinka isoja annoksia, varsinkin rasvaliukoisia vitamiineja, käyttää pitkän ajan kuluessa.

Esimerkkejä molempiin suuntiin on pilvin pimein, joten tiettyä keskilinjaa tulisi ehkä suosia. Esim. lasten ryynit voivat olla sopivia joillekin aikuisillekin.

Tätä asiaa ei muuten ole tieteellisessä maailmassa selvitetty perinpohjin ja täysin tyhjentävästi, joten odotelkaamme.

Hyvä (ja huonokin) väittely ja sen jälkeinen järkeistyminen ja toisen kannan ymmärtäminen ovat yleensä positiivinen ja kasvattava kokemus kaikille osapuolille...;)

Mika

54
17.05.2003 15:29

Purkkivitamiineista on hyötyä vasta silloin, jos ihminen kärsii totaalisesti niiden puutteesta!

55
17.05.2003 17:39

"Purkkivitamiineista on hyötyä vasta silloin, jos ihminen kärsii totaalisesti niiden puutteesta!"

Heh, meinaatko vielä yrittää vääntää asiasta joka on käsitelty tyhjentävästi about miljoona kertaa tälläkin palstalla & jopa tässä nimenomaisessa viestiketjussä ... Noh, onnea vaan! :-)

56
17.05.2003 20:42

Jonkunhan se on sanottava se viimeinen sana.

57
18.05.2003 10:50

Mitäs jos se joku olenkin minä? Eli: vitamiinilisät ovat hyödyllisiä kuntoilijoille.

Meinaatko postata enää tämän jälkeen? ;-)

58
18.05.2003 12:41

Vielä pisti yrittämään, että jos ne viimeiset sanat tulisivat tästä viisaasta päästä.

Lääkäri sanoi minulle, että jos on hyvät hemoglobiiniarvot niin kaikki purkkilisät ovat rahan hukkaa.
Eivätkä esim. c-vitamiini ole appelsiinista puristettua vitamiinia vaan jotain "korviketta", ei niin hyödyllistä.

59
18.05.2003 13:16

Miten hg liittyy C-vitamiiniin?

60
18.05.2003 14:01

Liittyy siten, että c-vitamiini auttaa raudan imeytymiseen.

61
18.05.2003 14:34

"Ja jos tutkimuksia lähdetään etsimään, niin eipä ole kauankaan, kun erään amerikkalaistutkimuksen tuloksena todettiin jo 1000 mg päiväannosten C-vitamiinia lisäävän syövän riskiä"

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

62
18.05.2003 14:37

Keiju, ei millään pahalla, mutta sulla ei ole minkään valtakunnan hajua näistä asioista, joten parempi kun et jakele niitä "faktoja", vaan pysyttelet pikemminkin kysyjien leirissä, jookos? Samaa askorbiinihappoa on appelsiineissa ja pillereissäkin.

63
18.05.2003 15:13

Okei, tottakai te jotka kauppaatte kaiken maailman purkkia ja purnukkaa ette pidä kommenteistani. Sori, en jatka enempää.

64
18.05.2003 15:28

Lisään vielä sen, että ylimääräisestä c-vitamiinista ei ole haittaa, mutta ei hyötyäkään.
Eli, kun kuntoilijatkin tavallisesti syövät monipuolista tavallista ruokaa, niin turha on enää c-vitamiinia lisäillä.

Tiedän tapauksia, jotka syövät appelsiinejakin monta päivässä (yksi riittäisi c-vitamiinin tarpeeseen) niin lisäksi otetaan purkista varmuuden vuoksi. Rahanhukkaa jos mikä.

65
18.05.2003 15:30

Minä en kauppaan minkään valtakunnan purkkeja, mutta askorbiinihappo on askorbiinihappoa. En jaksa edes kiistellä tuosta toisesta asiasta, sillä siihen ei ole olemassa yhtä totuutta.

66
18.05.2003 16:32

Korjaus:
Piti kirjoittaa tuohon Tuutikille, että tämä ei taida pitää paikkaansa. En siis epäillyt Sinua potaskan puhujaksi ;) Tuollainen tulos olisi kyllä saanut aikaan huomiota, mutta kaikissa uusimmissa C-vitamiinin haittavaikutuksia käsittelevissä artikkeleissa ei mainita muita kuin mahdollinen ripuli ja tietyissä tilanteissa raudan liiallinen varastoituminen (harvinainen). Suurten annosten hyötyäkään ei ole osoitettu kuin joissakin harvoissa tilanteissa.

67
18.05.2003 18:42

Liika C-vitamiini voi joissakin tapauksissa (varmaan huomattava jatkuva "ylensyönti") aiheuttaa munuaiskiviä.

68
18.05.2003 18:54

Onhan sitten muuten olemassa rebound scurvy, mutta se nyt ei taida liittyä tähän teitin keskusteluun sinänsä, koska kyseessä on tiine tila.

Tuutikki, C-vitamiini voi varastoitua kolmeksi kuukaudeksi.

Mika

69
19.05.2003 08:43

Keiju, ei voi aiheuttaa munuaiskiviä. Tuo hypoteesi on kumottu jo aika päiviä sitten. Kuten jo sanoin, älä heittele mutufaktoja. Jos et tiedä asiasta mitään niin pysyttele kysyjien leirissä.

70
19.05.2003 10:27

Hyvät karekelot in da house!! HAHAAHAH!! Ihan pelle touhua, miksei vitamiinia voisi ottaa purkista, ei mee jakeluun? Jos urheilijat tarvitsee enemmän seetä niin eihän erkkikään syö toistakymmentä appelssiinia ja paria litraa juicea. Kapish?

71
19.05.2003 10:31

Pala puhuu asiaa...

72
19.05.2003 10:34

oho, kerrankin positiivista feedbackia!! Tällä eletään pitkään!

73
19.05.2003 10:40

niih:) sanonpas tähän minäkin jotakin. vastaus on mielestäni sekä että. jos syö yksipuolisesti kuten tässä on vähän ollut esim. mulla ilmassa, vitamiinilisä on ehdoton.

kannattaa kuitenkin katsoa että jos syö erinäköisiä pillereitä (möller/vitamar yms yms-tyyppisiä niin päivän saantisuositukset kannattaa laskea. ei niiden pienillä ylityksillä ole haittaa, mutta pitkällä aikavälillä sanotaan vaikka 20% ylitys ei lienee järkevää.

siitäkin on sitten erinäköisiä keskusteluja että kuinka paljon tarvitaan adek-rasvaliukoisia vitamiineja. mutta jos ottaa vaikka keskiarvon viimeaikaisista tutkimuksista ja jättää minimit ja maksimit pois niin ei pitäisi kauhean väärin mennä?

Lisäksi jos syö jotain ruoka-ainetta tolkuttomia määriä jostakin syystä, kannattaa ottaa sen vitamiinisisällöt huomioon laskelmissa.

itse ainakin opin tuossa että vitamiinitkin ovat liikaa otettuna "myrkkyä" elimistölle, siis ainakin rasvaliukoiset adek-vitamiinit

74
19.05.2003 10:46

Totta puhut. Tottakai se on edellytys että otetaan huomioon kiinteästäkin saadut määrät. Kysehän on kuitenkin vaan lisistä jolla täydennetään, eihän tarkoituksena olekkaan ottaa +20%/pvä. Tätähän täällä ollaan koitettu monen toimesta toitottaa. Ja itse en ainakaan ota rasvaliukoisia suuria määriä lisinä, jos laisinkaan.

75
19.05.2003 10:54

jep, ei ole tarkoitus ottaa ylimääräisiä ei, mutta halusin vaan siis painottaa sitä että laskekaa ne pillerinne määrät yhteen kauniisti vitamiinien osalta, vähintään yhtä tarkasti kuin safkan kalorimääriä laskette. Voipi tulla yllätyksiä.

itse ainakin totesin että hups, koska joku toope suositteli mulle että tuplaa selkeesti purkin kertomat suositusmäärät esim. kalaöljyissä niin vitamiinimäärät tuleekin aika äkkiä täyteen jota kommnetoija ei taas ymmärtänyt huomioida.

Eli, jos käyttää useempia yhtäaikaisia vitamiinilisiä ja enemmän kuin suositus ns. ei urheilevalle ihmiselle, voidaan ollakin äkkiä järkevyyden rajoilla.

76
19.05.2003 12:52

Väitättekö siis, että ilman ylimääräisiä c-vitamiini tankkauksia ei kuntoilija jaksa? No jos ei jaksa, niin kyllä se vaan ei ylivoimaista ole syödä, vaikka 2 kiiviä päivässä enemmän mielummin kuin ottaa kourallista pillereitä päivässä.
Hyvin meinaan jaksavat hekin jotka eivät pillereitä popsi.

77
19.05.2003 13:12

Kuka sellaista on väittänyt? Ylimääräisestä C:stä voi kuitenkin olla hyötyä kovan harjoitusjakson yhteydessä. Lue vaikka se USA:n tiedeakatemian Army-raportti, johon oli linkki tuossa aiemmin.

78
19.05.2003 13:22

Pontti oli siis tämä (lähde www.urheiluravitsemus.net):

Kysymys: Mikä on antioksidanttivalmisteiden hyöty kilpailussa. Olen pikaluistelija, päämatkana 5000 m joka vaatii äärimmäistä maitohaponsietokykyä. Luuletko että antioksidanteista olisi minulle hyötyä? (Jamo 3.1.2003)
Vastaus: Rasituksen aiheuttamia lihassoluvaurioita seuraa tulehdusreaktio, jossa syntyy vapaita radikaaleja Ne puolestaan aiheuttavat lisävaurioita, mikä hidastaa palautumista. Myös mitokondrioissa syntyy vapaita radikaaleja kestävyyssuorituksissa. Radikaalit vaurioittavat lihassoluja jos puolustusjärjestelmän (endogeeniset entsyymit ja eksogeeniset antioksidantit) kapasiteetti ylittyy. E-vitamiini on antioksidantti, joka eliminoi vapaita radikaaleja solukalvoilla. Saantisuositus on miehillä 10 mg/vrk mutta tarve on lisääntynyt urheilijoilla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että suuret E-vitamiini määrät voivat vähentää rasituksesta johtuvia soluvaurioita. Huippu-urheilijoille voi suositella jopa 200 mg/vrk. Supplementaatio ei kuitenkaan suoraan paranna suorituskykyä.

C-vitamiini toimii mm. regeneroimalla käytettyä E-vitamiinia. Suositus on 60 mg/vrk ja saanti ylittää yleensä tämän. Tutkimuksissa on selvinnyt, että tätä huomattavasti suuremmat määrät, 600-1000 mg/vrk, pienentää ylä-hengitystieinfektioiden riskiä erittäin rasittavien suoritusten jälkeen. Pitkäaikainen supplementaatio saattaa vähentää oksidatiivista stressiä, vähentää lihaskipeyttä ja tehostaa palautumista kovasta rasituksesta. Supplementaatio ei kuitenkaan suoraan paranna suorituskykyä.

Sinkki ei ole suoranainen antioksidantti mutta se osallistuu antioksidatiivisten entsyymien toimintaan. Suositus on miehille 9 mg/vrk. Eritys hikeen on n. 0,6-1,5 mg/L. Rasitus lisää myös eritystä virtsaan ja oksidatiivinen stressi lisää tarvetta. On olemassa viitteitä siitä että marginaalinen puutos saattaa olla yleistä urheilijoilla, mikä heikentää suorituskykyä. Supplementaatiosta on kenties hyötyä, turvallisuussyistä maksimisaanti on 40 mg/vrk.

Yleistä suositusta antioksidanttien saantimääristä ei voi antaa ilman lisätutkimuksia mutta näyttää siltä että jotkut urheilijat voivat hyötyä niiden lisäsaannista. Koska tutkimusmenetelmät eivät yleensä ole kovin herkkiä on myös mahdollista että supplementaatiolla voidaan saavuttaa hyötyä joka ei välttämättä näy tutkimuksissa.

Epäviralliset suositukset kilpaurheilijoille:
Matalapitoisuuksinen monivitamiini- mineraalivalmiste
E-vitamiinia 200 mg/vrk
C-vitamiinia 500 mg/vrk
Sinkkiä 20 mg/vrk
Rautakuuri 100 mg/vrk 1-2 kk ajan 1 x kaudessa

79
19.05.2003 19:43

Uusimmassa KuntoPlus-lehdessä on mainittu, että Yhdysvalloissa seurattiin 9 vuoden ajan henkilöitä, jotka käyttivät runsaasti c-vitamiinia. Edistää keuhkoputkien toimintaa, mutta c-vitamiini tulee saada normaalista ravinnosta, vitamiinipilleillä ei ole samaa vaikutusta.

Lukekaa itse! Sivu 13 uusi Kunto Plus.

Että sellasta.

80
19.05.2003 19:55

"Edistää keuhkoputkien toimintaa, mutta c-vitamiini tulee saada normaalista ravinnosta, vitamiinipilleillä ei ole samaa vaikutusta"

Heh heh. Olisi kiva tietää mihin tämä tutkimus perustuu. Kuulostaa perin hullulta, että vitamiinit tulisi saada "normaalista ruoasta". Jos sama tutkimus tehtäisiin urheileville ihmisille (koehenkilöt tässä "tutkimuksessa" ovat olleet ilmeisesti tavallisia tallaajia) niin tulos olisi varmasti täysin toisenlainen.

Itse olen puolestani lukenut monesta eri urheilujulkaisusta (ja lääketieteellisestäkin julkaisusta), että kuntoilevalle ihmiselle vitamiinilisät ovat välttämätön pakko. Kova urheilusuoritus (kuten Anssi jo edellä perusteli) "kuluttaa" vitamiineja, jolloin niiden tarve saattaa monin kertaistua..

81
19.05.2003 20:03

Niin siis tarkoitin pillereitä, en pillejä kuten kirjoitin. Ettei nyt joku luule, että sellaisia "pillejäkin" on keksitty. :D

82
19.05.2003 20:03

"Sopivina annoksina C-vitamiinia saa monista marjoista, hedelmistä, kaaleista ja juureksista sekä C-vitaminoiduista täysmehuista. Appelsiinista, parsakaalista tai C-vitamiinitablettien C-vitamiini imeytyy yhtä hyvin. Imeytymisen kannalta on siis saman tekevää, onko C-vitamiini peräisin ruoka-aineista tai tableteista, kuhan sitä vain nautitaan pieninä annoksina."

Tässä on Keiju, ensimmäinen vastine lukemasi "tutkimuksen" väitteelle siitä, että c-vitamiini pitäisi saada "normaalista ruoasta"..

(lähde http://www.kuluttajat-konsumenterna.fi/docs/kuluttajapuntari/1998_4/cvitamiini.htm)

83
19.05.2003 20:11

Uskallan silti olla eri mieltä. Tunnen raavaita painon-nostajia, jotka ilman pillereitä ovat yhtä elinvoimaisia jopa terveempiä kuin pilleristit. Lumelääkkeitä sanon minä! On vaan niin helppoa markkinoida oikotietä onneen, kuten laihduttajillekin.

Siis olen sitä mieltä, että ei tarvitse syödä rekkakuormallisia appelsiineja saavuttaakseen saman kuin pillereillä.

84
19.05.2003 20:12

että juu-u, kunto plussan keräilykansio on mulla kirjahyllyssä heti Raamatun vieressä. varsinainen äärimmäisten totuuksien lähde. lausutaan siis suomeksi: aika ummikko olen näissä jutuissa, mutta tuon lehden tason olen jopa minä todennut koko lailla kyseenalaiseksi.
potaskaako se nyt oli se oikea sanamuoto, vai miten se menikään ;)

85
19.05.2003 20:14

"Tunnen raavaita painon-nostajia, jotka ilman pillereitä ovat yhtä elinvoimaisia jopa terveempiä kuin pilleristit."

Oletko tehnyt tästä tutkimuksen? Siis tutkimuksen, jossa on vertailtu "painon-nostajia", jotka eivät käytä esim. c-vitamiinilisä ja "painon-nostajia", jotka käyttävät. Niin kauan kun et ole tätä tutkimusta tehnyt, niin ei kannata esittää faktoja mutu-tietona.

86
19.05.2003 20:20

Voisin esittää saman kysymyksen sinulle. Oletko sinä tutkinut?

87
19.05.2003 20:24

En. Siksi en täällä esitäkkään mitään tällaisia "juttuja" faktoina toisin kuin sinä..

Pystyn kyllä lonkalta heittämään kymmenkunta linkkiä, josta voit lukea c-vitamiineista ja niiden imeytymisestä sekä hyödyistä.. mieluiten luen luotettavia tutkimuksia kuin kehittelen omia teorioita asioista joihin minulla ei ole koulutusta.

88
19.05.2003 20:34

Tässä yksi aikaisemmin esiintynyt kommentti:

"Ja jos tutkimuksia lähdetään etsimään, niin eipä ole kauankaan, kun erään amerikkalaistutkimuksen tuloksena todettiin jo 1000 mg päiväannosten C-vitamiinia lisäävän syövän riskiä (mm. monet lääketehtaat tuon tuloksen jälkeen vähensivät C:n määrää tuotteissaan 1000 mg:sta 500 mg:an)"

89
19.05.2003 20:40

Keiju,

Hedelmissä on myös muita hyödyllisiä aineita kuin vitamiineja, mutta askorbiinihappo on täysin samaa ainetta. Pillerit eivät siis missään nimessä korvaa hedelmiä, marjoja ym. mutta joissakin tilanteissa suurista määristä voi olla erityistä hyötyä. No, mitä turhaan rupean väittelemään tyypit kanssa, jonka ainoa tiedolähde on populaarilehdet :)

PS. KuntoPlus on kaikkien huuhaalehtien äiti.

90
19.05.2003 21:02

se jännä juttu noissa kaikenmaailman tutkimuksissa on, että ensin toitotetaan jonkin terveellisyydestä ja vuoden päästä sama väite tutkitaankin päinvastaiseksi. Eli loppujen lopuksi emme kukaan voi tietää mitään varmaksi.
Mikään ei ole varmempaa kuin epävarmuus!

Missä täältä palstalta ovat kypsemmät miehet? Siis he, joilla on vuosikymmenten kokemusta kuntoilusta? Onko heitä täällä ollutkaan?

En nyt tarkoita, ettäkö te olisitte jotenkin epämiellyttäviä. Olette yhtä miellyttäviä kuin minäkin.

91
20.05.2003 08:34

"Olette yhtä miellyttäviä kuin minäkin."

Jotenkin tuo kuulostaa jo kevyeltä herjaukselta ... ;-) Ainakin kaiken tällaisen jälkeen:

"Uskallan silti olla eri mieltä. Tunnen raavaita painon-nostajia, jotka ilman pillereitä ovat yhtä elinvoimaisia jopa terveempiä kuin pilleristit. Lumelääkkeitä sanon minä! On vaan niin helppoa markkinoida oikotietä onneen, kuten laihduttajillekin."

En kyllä koskaan tule ymmärtämään näitten "jos-et-syö-6-kertaa-päivässä-kotiruokaa-ja-kiloa-appelsiineja-niin-olet-markkinavoimien-orja-joka-popsii-kaikenmaailman-jauhoja-ja-humpuukipillereitä" -tyyppien ajatuksenjuoksua ... Ja AINA löytyy jostain isä tai setä tai kummin kaima, joka ei syö lisäravinteita ja on silti olevinaan huippukunnossa.

Jonain päivänä, jos jaksan, kokoan kliseekokoelman valituista kommenteista näiltä besserwissereiltä. Keiju, saanko suostumuksesi siihen että laitan kommettisi kansilehteen quoteksi? :-)

92
20.05.2003 12:33

..."joka ei syö lisäravinteita ja on silti olevinaan huippukunnossa."

Tuo sana olevinaan pistää silmääni. Se on siis mielestäsi mahdotonta?
Samaa voisi sanoa, että OLEVINAAN syömällä laihtuu. Vaikka syömällä, ilman nälkää todellakin laihtuu! Ei tarvita laihdutuskengänpohjallisia.
Mitäs siihen sanot, beibe!?

93
20.05.2003 12:36

kyse oli tästä:

"Tunnen raavaita painon-nostajia, jotka ilman pillereitä ovat yhtä elinvoimaisia jopa terveempiä kuin pilleristit."

Tässä annat ymmärtää, että vitamiinivalmisteista ei olisi minkään valtakunnan hyötyä, vaan jopa haittaa. Tämä on - Anssia lainatakseni - potaskaa, beibe.

94
20.05.2003 12:51

Te annatte väitteillänne ymmärtää, ettei ilman purkkeja voi pysyä kunnossa tai ainakin se on monin verroin työläämpää.

Eräs näistä raavaista miehistä, jonka mainitsin kavahtaa näitä pillereitä, koska mielummin haluaa syödä ja pitää syömisestä. Hedelmiä hän ei osta kohtuuttomia määriä vaan normaalin määrään joita lapsiperheisiin muutenkin ostellaan. Hän on jo 50-vuotias, terveyden perikuva. Lihakset kuin Rambolla, ainakin melkein.

95
20.05.2003 13:04

Keiju on todellakin ollut alkuviikon piristäjä, enpä ole aikoihin nauranut ääneen näitä viestejänne lukiessani.

Itse aiheeseen en jaksa kommentoida, jatkakaa samaa rataa!

96
20.05.2003 13:10

Keiju ampuu kovilla. Kukakohan se teilaa ja ketä? Itse kuules annat ymmärtää ettei kenenkään tulisi käyttää pillereitä ja että ne koituvat vielä ihmiskunnan tuhoksi jne. järki käteen ja vähän faktoja hei, jotkut täällä kuitenkin TIETÄÄ ravintoasioista urheilussa jotakin, eivätkä vain heitä naurettavia juttuja ja ''väitteitä'' ilmoille.
Rispektii sille sun Rambolles, varmaan tosi kovassa kunnossa, varmaan perus ''rasvat alhaalla niin on isot lihakset'' - jos ja kun nyt laitta yks yhteen näitten muitten juttujen tason ja tiedon kanssa.

97
20.05.2003 13:28

"Eräs näistä raavaista miehistä, jonka mainitsin kavahtaa näitä pillereitä, koska mielummin haluaa syödä ja pitää syömisestä. Hedelmiä hän ei osta kohtuuttomia määriä vaan normaalin määrään joita lapsiperheisiin muutenkin ostellaan. Hän on jo 50-vuotias, terveyden perikuva. Lihakset kuin Rambolla, ainakin melkein."

heh hah hehe hehheh.... krhöm.. anteeksi.. HEHEHAHAH EHEHE

98
20.05.2003 14:09

Lihaskimppu Petteri Jussila on teille hyvä esikuva. Ternimaitokapseleita vaan poskeen niin johan alkaa homma toimia. Eikös vaan?

Jos ihminen syö päivästä toiseen pelkkää riisiä ja sen päälle kourallinen monivitamiineja yms. niin silloinko hän ei kärsi minkään ravintoaineen puutteesta?

99
20.05.2003 14:37

"Jos ihminen syö päivästä toiseen pelkkää riisiä ja sen päälle kourallinen monivitamiineja yms. niin silloinko hän ei kärsi minkään ravintoaineen puutteesta"

No, jos rasvaa ei syö yhtään niin varmasti kärsii joidenkin rasvaliukoisten vitamiinien puutteesta (ja pian toimivien nivelien puutteesta). Mutta kun täälläkin saitilla toitotetaan päivästä toiseen aina sitä, että hyviä rasvoja tulee syödä riittävästi niin monivitaamineilla ja hyvillä rasvoilla saadaan suurin osa tarvittavista vitamiineista.

Mutta TODELLA HARVA ihminen syö vain riisiä, monivitamiinitabuja ja rasvaa. =) Tämä olisi varmaan jo sairaus.

Kuten tässäkin viestiketjussa on miljoonaan kertaan sanottu, että jos syö esim. c-vitamiini valmistetta niin se ei tarkoita sitä, että syö epäterveellisesti. Päinvastoin, juuri tällaiset henkilöt haluat pitää erityistä huolta kehonsa toiminnasta ja ovat varmasti parhaimmasta päästä ruokavalion suhteen.

100
20.05.2003 16:28

"...varmaan tosi kovassa kunnossa, varmaan perus ''rasvat alhaalla niin on isot lihakset''...

Käsitinkö oikein, mutta mielestäsi ihmisen täytyy olla rasvaton?
Eihän se ole mies eikä mikään jos rasvavarastojaan pelkää. Arvasin, että olette tätä sarjaa, jotka vahailevat omaa rintakehäänsä, että oikein kiiltää......

..."Keiju on todellakin ollut alkuviikon piristäjä, enpä ole aikoihin nauranut ääneen näitä viestejänne lukiessani..."

Sehän on hienoa, että muillakin on hauskaa, eikä vain minulla. Tässähän voisimme jo alkaa huudella riemun kiljahduksia, niin on lystikästä. ;)

101
20.05.2003 16:42

Joka tapauksessa, minä olen sitä mieltä että sillä stressillä, jonka hankkii itselleen yrittämällä laskea natsisaksalaisella tarkkuudella joka vitamiinin päivittäisen saannin, aiheuttaa itselleen enemmän hallaa kuin pienillä puutoksilla tahi ylenmäärällä.

102
20.05.2003 17:07

Kyllä HooVee näin on näppylät kuten sanoit.
Stressi se on, joka pistää teidät tarvitsemaan lisävitamiineja.
Stressi meinaan syö äkkiä vitamiinivarastot ja heikentää yleiskuntoa.

103
20.05.2003 21:27

Keiju hei, relaa vähän. Ei tää keho.net ole sentään niin vakava asia. Jokaisella on omat mielipiteensä ja ihmiset tuovat niitä myöskin julki eri tyylillä, mutta sehän on vain elämää.

Huumorilla säkin olet varmaan liikenteessä, mutta ei kannata turhaan trollailla. Ihan senkin takia, että joskus ihan oikeasti tarvit apua, että saat sitä viivyttelemättä. Sehän se tärkein asia tällä sivustolla on. Mun mielestä.

Kaikki on helppoo...;)

Peace,

Mika

104
20.05.2003 21:49

Joo, taitaa Keiju tosiaan olla trollailumielellä liikenteessä.

Kokeilenpa nyt vielä kuitenkin vääntää rautalangasta:

Urheilevakaan ihminen ei tarvitse vitamiineja aivan älyttömiä määriä, se on totta. Ja usein he syövät jo muutenkin terveellisesti. Mutta tilanteesta riippuen (kiire, hintakysymys, dieetti, allergiat tms.) voi olla, että optimaalista määrää kaikkia vitamiineja ei aina pystytä saamaan ns. normaaliravinnosta. Siksi vitamiinivalmisteet ovat hyvä vaihtoehto. Ne kun ovat aivan tasokkaita eivätkä mitenkään kalliita - vrt. esim. yhden Cevitabsin (sisältää 500 mg C- vitamiinia) hinta vs. vastaavan määrä C-vitamiinia sisältäviä hedelmiä tms. hinnat.

Itse syön suht terveellisesti muutenkin, mutta minua ei ainakaan stressaa se, että varmistan tarpeellisten vitamiinien ja hivenaineiden saannin purkista.

Ymmärsitkö?

105
21.05.2003 12:19

"Keiju hei, relaa vähän. Ei tää keho.net ole sentään niin vakava asia."

Hei kiitti paljon vinkistä.
Mä tosiaan luulin, että tää keho.net on koko elämä ja siks tulinkin tänne. Mutta onneks sä osasit käyttää maalaisjärkeäsi ja valistit mua.

voisin vähän laulaa sulle:
...tahdon olla sulle hyvin hellä, silloin onni oisi ihmisellä......

Mut tosiaan, ELÄMÄ ON LAIFFII!

106
21.05.2003 12:40

hohhoh, aika kypsää juttua. Kuka hemmetti nyt riisillä ja vitamiinitabuilla elää? Ja ennen kaikkea kuka on niin sanonu ja väittäny? Ei kukaan. Mistä noita juttuja oikeen tulee. Ja MINÄ nimenomaan meinasin että se sun Rambos on joku rasvaton luikku ja koska näin on- lihakset erottuu ja kun näin on- luulet että on tosi isot lihakset, wautsika waudeli wau!
Että vähän mentiin tossakin jutussa metsään, eikä niin vähää.

107
21.05.2003 13:21

Ei kuules kulta pieni, kyllä tämä Rambo on pienehkön rasvakerroksen omaava ihana nallekarhu. Toivottavasti sinäkin!

108
21.05.2003 13:22

Mä oon läski

109
# RR
21.05.2003 14:33

On syytä ymmärtää, että vitamiineille ja hivenaineille on olemassa saantisuosituksia ja "saantisuosituksia". RDA-suositukset ovat kotoisin ajalta, jolloin isoisä (ja Keijun kiltti Rambo-setä) lampun osti, eikä niillä ole juurikaan tekemistä minkään kanssa. Vaikka ylittäisi C-vitamiinin 60mg:n RDA:n aiemmin mainitulla 20%:lla, ei kyse ole todellakaan yliannoksesta. Tai edes parhaimmin teveyttä edistävästä määrästä. Ja sama pätee myös rasvaliukoisiin vitamiineihin.

Anssin aiemmin urheilijoille esittämät suositukset ovat jo olennaisesti järkevämmällä suunnalla.

Itse syön päivässä hyvinkin puoli kiloa vihanneksia ja pari-kolme hedelmää, ja lisäksi gramman C-vitamiinia. Näin olen tehnyt toistakymmentä vuotta.

110
21.05.2003 14:37

Oih, läski se on joka miehen tiellä pitää. Ei niitä riukuperseitä jaksais katsella edes täällä keho.netissä. Siks mun asenne onkin vähän tälläinen ollut.
En olis tätä Ramboa edes maininnut, ellei hänellä olisi elintasovatsaa lihasten lisänä.

111
21.05.2003 14:59

"Kuka hemmetti nyt riisillä ja vitamiinitabuilla elää?"

Tämä olisi kai mahdollista apuna käyttäen noita vitamiinitabuja. Eli ihminen voisi syödä päivästä toiseen riisiä ja rasvaa. Proteiinit hämmenetään jauheesta, vitamiinit korvataan pillereillä samoin kuidut. Eli, kun ne pillerit ovat niin "laadukkaita" niin näinkin voi sitten kai ihminen elää???? Loppuenergian voi vetää vaikka bissellä, ettei kilot tipu.

112
21.05.2003 18:38

Mitä ihmettä sinä Keiju nyt horiset? Sinulla on noin aktiivinen mielikuvitus, siinä ei sinällään mitään vikaa ole, mutta älä nyt ryhdy kuvittelemaan että muut elävät sinun outojen fantasioidesi mukaan. Ei kukaan syö pelkkää riisiä, vitamiinivalmisteita ja pussiprotskua.

Otapa nyt järki käteen.

113
21.05.2003 19:06

Etkö nyt käsitä mitä ajan takaa? Ovatko ne vitamiinivalmisteet sellaisille henkilöille hyödyllisempiä, jotka noudattavat jo muutenkin normaalia ruokavaliota? Heidänkö nimenomaan kannattaa niitä käyttää?

Jos ne tuotteet ovat kertakaikkiaan niin hyödyllisiä, että kattavat kaiken tarpeellisen niin silloin myös köyhä riisinpupeltaja voisi niillä kaiken korvata jos haluaisi. Vai eikö?

Mistä sinä tiedät, syökö kukaan maailmassa niin yksipuolisesti, että kaiken haluaa korvata muilla menetelmillä?

114
21.05.2003 19:27

Keiju, sä oot tosi outo tyyppi. Mitä ihmettä sä kuvittelet saavuttavas tollasilla viesteillä? Ei tää mikään keski-ikäisten tai muidenkaan sylkychatti ole. Täällä jaetaan tietoa ja keskutellaan asioista fiksusti.

Jos et ole hakemassa tai jakamassa tietoa, niin mitä varten olet täällä? Jakamiseen sulla ei taida riittää mielenkiinto - ainakaan näiden viestien perusteella - ja hakemisesta sanon saman kuin eilenkin: yritä käyttäytyä, niin voit sitä tietoa joskus saadakin. Voit ihan oikeasti sitä joskus tarvita, kuten me kaikki muutkin.

Sulle on sattunut jotakin todella pahaa, huomaan sen, mutta ei tämä sinun tyylisi ole oikea tapa purkaa sitä. Autamme sinua mielellämme, mutta anna meille oikea väylä.

Joo, ja osaan kuvitella kuinka hassun nasevasti sä tähänkin vastaat. Muista että aika pian tää jengi alkaa kyllästyyn suhun ja sen jälkeen ne ei vastaa mihkään sun kysymyksiis. Onko se sitten sen arvoista? Täällä on todella paljon treenaavaa ja asioista tietävää jengiä.

Mieti nyt vielä vähän.

Onnea asioiden selvittelyssä!

Mika

115
21.05.2003 20:07

"Täällä on todella paljon treenaavaa ja asioista tietävää jengiä."

Siksihän minäkin täällä olen kyselemässä teiltä faktoja noista vitamiineista. Eli teistä nyt huokuu sellainen seikka, että ette itsekään oikein tiedä niistä ja onko lukemiinne tutkimuksiin uskomista niin alatte puuttua kirjoitusteni yksityiskohtiin. Vastatkaa mielummin vain kyllä tai ei kysymykseen, voiko niillä korvata kaiken tarvittavan mielestänne?

116
21.05.2003 20:22

*Hiezu ottaa rautalangan...lukee uudestaan 6 sivua viestejä ja heittää rautalangan pois*

117
21.05.2003 20:54

*poimii Hiezun hylkäämän rautalangan, vääntää siitä hirven ja nielaisee sen*

Ja ai niin, Keiju, vastauksena kysymykseesi, lue viestit uudestaan.

118
22.05.2003 10:18

"Siksihän minäkin täällä olen kyselemässä teiltä faktoja noista vitamiineista. Eli teistä nyt huokuu sellainen seikka, että ette itsekään oikein tiedä niistä ja onko lukemiinne tutkimuksiin uskomista niin alatte puuttua kirjoitusteni yksityiskohtiin. Vastatkaa mielummin vain kyllä tai ei kysymykseen, voiko niillä korvata kaiken tarvittavan mielestänne?"

Faktat on sinulle sanottu jo sen sata kertaa, jos et osaa lukea niin syytä vain itseäsi. Koska olen niin mukava ihminen (;-)), niin laitan ne vielä tähän kertaalleen:

Vitamiinivalmisteista on selkeästi hyötyä tilanteissa, joissa optimaalista määrää ei saada tavanomaisesta ravinnosta. Kaiken perusta on hyvä ja terveellinen arkiruokavalio, sen lisäksi voidaan ottaa (kukaan ei pakota) tarpeen mukaan lisäravinteita - tämän threadin mukaan tarkoitan juuri näitä vitamiini- ja hivenainevalmisteita. Huomaa sanat "tarpeen mukaan" eli jos ruokavaliosta saa jo muuten tarvittavan määrän vitamiineja ja hivenaineita, niin mitään syytä lisäravinteiden käyttöön ei ole. Mutta tämä on käytännössä huomattavasti monipiippuisempi kysymys juuri niistä syistä joita kirjoittelin ylempänä (rahakysymys, allergiat, dieetti jne.), joten JOS TILANNE NIIN VAATII on järkevää turvautua turvautua vitamiinilisiin optimaalisen hyödyn saavuttamiseksi.

Tajusitko?

Tuo kysymys voiko lisäravinnevalmisteilla korvata kaiken mahdollisen, on taas täysin turha. Se ei liity MITENKÄÄN tässä viestiketjussa käsiteltyihin asioihin. Kukaan ei ole väittänyt MITÄÄN tuon suuntaistakaan. Eikä KUKAAN tosielämässä napsi ainoastaan pelkkiä pillereitä, pussijauhoja ja kulauttele päälle vähän öljyä. En tiedä ovatko markkinoilla olevat sydeemit niin kattavia, että niillä voisi teoriassa korvata ns. tavallisen ruoan, ei kiinnosta minua. Ihan siitä syystä, että minä eikä kukaan mukaan tässä ketjussa ei ole moista väittänyt eikä moiseen kehottanut.

119
22.05.2003 12:12

Ja tämäkö koskee nimenomaan kovia kuntoilijoita? Oletteko edes kokeilleet olla ilman vitamiinilisiä ja kuinka sen huomaa olotilassa?
Ette, koska uskotte automaattisesti, että niitä tarvitaan ja saleillanne myydän jos minkäkinlaista purkkia niin silloin se tarkoittaa, että niitä on käytettävä.

Minä en varmasti itse saa kaikkia tarvitsemia vitamiineja suositusten mukaan ja silti voin hyvin, hemoglobiini hyvä 150 jne.

120
22.05.2003 12:19

Siis mitäh?? Eihän tossakaan viestissä ole mitään järkeä. Keiju vastaa jokaiseen viestiin eipäsjuupas-tyylisesti kun joku pikkulapsi ilman mitään faktoja, ihan vaan tollasia mutulonkaa juttuja että luulette että ilman niitä ei pärjää. Siis häh? Eipäs luulla, hei ei me kyllä luulla. Kunhan vaan tiedetään että niillä voi turvata riittävän saannin ja urheilijoilla vaatimukset on korkeempia kun rahvaalla. Siis tää ampuu jo todella yli ja toivoisin että tämä keskustelu heitettäisiin trashiin YLLÄPIDON toimesta koska eihän tästä tule mitään kun löytyy yksi tämmöinen pelle täältä joukosta. Tekisi mieli vaan jättää vastaamatta niin että trollaajalle tulisi ''hieman'' kumma olo kun kaikki vaan antaisivat olla ja kun kaikki muut täällä kuitenkin on sitä mieltä gsus mikä amatööri, mutta ei kun raivostuttaa niin suunnattomasti tollanen tietämättömyys ja omasta kannasta kiinnipitäminen vaikka mikä olisi. hoohoh

121
22.05.2003 12:20

Tai oikeastaan kyllä se stressi pistää teidät niitä tarvitsemaankin. Eli joudutte ottamaan ylimääräistä, että stressin syömän osan jälkeen vitamiinivarastot ovat edes kohtuullisella tasolla.

Luulette siis ylittävän määrän, siis että kehossanne olisi koko ajan ylijäämää. Saatatte kuitenkin tietämättänne kärsiä koko ajan pienestä vajeesta.....näin oletan.

122
22.05.2003 12:24

Tuon viimeisimmän viestisi perusteella kovaa treenaavan siis kannattaa ottaa vitamiinipillereitä. Etkö nyt ole päinvastaista mieltä kuin aiemmin?

123
22.05.2003 12:26

aivan manki, puhuu todella sekavia.

124
22.05.2003 12:37

Ei kuntoilun vaan stressin tähden. Asia loppuun käsitelty osaltani.
Kiitos asiantuntemuksestanne ja mukavasta seurasta. :D

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Ravinto » Hedelmiä aamu-ja iltapalaksi?