Pohkeet ovat ihan jumissa!

48135
10. toukokuuta 2003 15:27

Joo, mulla on ollut jo ties kuinka kauan pohkeet todella jumissa, eikä venyttely auta - sattuu myöhemmin sekä venyttelyn aikana vaan entistä enemmän eikä liikkuvuus lisäännyt ollenkaan. Nytkin oikean jalan pohkeessa, sisäreunalla, jomottaa jotenkin oudosti.

Mitäköhän tämä on? Mikä avuksi?
Myös takareidet ovat melkein samassa jamassa, joskaan ei niin pahassa. Sanokaa, mitä mä teen?

Vastaukset: 15

10.05.2003 15:31

Mikä on kauan?

Jalkatreenin jälkeen saattaa olla itselläkin sen 3-5 päivää jumissa. Venyttelyä, hierontaa (jos mahdollista) ja ehkä kevyttä liikuntaa jotta kuona-aineet saa liikkeelle.

10.05.2003 16:40

Mulla ihan sama juttu. Nyt oon panostanut enempi just semmoseen palauttelevaan liikuntaan, ja on olleet vähän paremmat..

10.05.2003 18:48

Vähennä hieman painoja normaalista ja panosta liikkeen puhtauteen; vaihda toistomääriä säätelemällä vastusta. Sarjojen välissä voit kokeilla kevyttä venyttelyä ja vaikka kävellä hieman että pohkeet saavat happea. Sitten voit vapaa-ajallakin seisoskella varpaillasi siitä pohkeet tykkäävät. Hierominenkin auttaa.. Ja yks tärkeä pointti tietysti palauttavat viikot tai ehkä pohjetreenin jättäminen kokonaan väliin ja rentoa kävelyä ja venyttelyä pohkeille.

10.05.2003 22:42

Kesällä festariviikonlopun aikana sain pohkeeni ankarasta pomppimisesta niin jumiin, että piti jatkaa seuraava viikkokin vielä pomppimista.

Oli ainut liike, missä ei tuntunut kipua.
Se mikä urheillen tulee, se urheillen menee :-)

Kaikki loppuu aikanaan. Jatka sinnikkäästi elämistä!

11.05.2003 07:06

Uhraa muutama ropo ja osto muuta sekavihannes-tai herme.m.paprikapussi,pussit pakkaseen ja 1-2 kertaa päivässä pohkeet jäihin.Kylmähoito palauttaa lihaksia ja rauhoittaa kipuja.
Jos lihakset posahtaa tulehtuneeseen tilaan,on edessä väkisinkin sitten jo suurempi breikki,ja siihen tilanteesen et halua varmaan joutua.

11.05.2003 08:41

niin, kylmähoitoo tai sitten sellanen "shokkihoito", suihkussa vuorotellen niin kylmää & niin lämmintä vettä kuin vain siedät. (vaihda noin minuutin välein).

Tietty venyttelyt & hieronnat, itse hellittäisin treeniä niin kauan että tuntuu paremmalta (jos paikat on tosi jumissa)

11.05.2003 10:39

Mitäs, jos mä sanon, et tää on vaivannut mua jo kuukausien ajan..? Mua alkaa pännimään tää tilanne jo, hetikun hölkkä alkaa, pohkeet menee ihan jumiin! Ja kaiken lisäksi vielä oikea nilkka vihottelee mulle.. syytä en tiedä.

Snug: Ei mulla mitään painoja.. tai siis, että treenaan "vaan" kotona ja hölkkäilen.

11.05.2003 13:16

Minkälaista kotiapuhoitoa olet sitten kokeillut?
Vai oletko vain istunut kotisohvalla voivotellen jalkojen kipua?

Suosittelisin hierojaa. Ammattitaitoista hyvää urheiluhierojaa. Hän kertoo mikä on todellinen tilanne ja osaa kenties antaa kotiohjeitakin.

11.05.2003 14:29

Pohkeet voivat olla jumissa monestakin syystä. Jos ongelmia on ollut pitkään, eli useita kuukausia ja ongelma on paha, niin kannattaa kääntyä urheiluhierojan tai jopa lääkärin puoleen. Sitä ennen voi kuitenkin kokeilla jo esiin tulleita kylmähoitoa, venyttelyä ja erityisesti lepoa. Kipeillä ja jumittuneilla pohkeilla ei kannata lähteä väkisin juoksemaan.

Pohkeiden kireys voi myös johtua säären ja reisien lihasjäykkyydestä. Etenkin säären venyttely jää usein vajaaksi tai unohtuu kokonaan. Säären ja jalkapohjan venyttelyä kannattaa siis kokeilla.

11.05.2003 15:08

White: Enpä kovin kummoisia.. tiedot kun ei riitä..=(

darkman: Juu, venyttelyähän tässä olen tehnyt, eikä oikein auta=( Lepoa? Mä oon ajatellut, et pitää vaan sitkeesti jatkaa lenkkeilyä, että kyllä se siitä sitten joskus.. Mä oon luullut, et koko juttu johtuis vaan siitä, etten oo tarpeeksi lenkkeillyt, ja sitten mun jalat "vierastaa" lenkkeilyä - huonosti selitetty, mutta tajuat kai..? Hmm.. kertoisitko jotain tehokkaita venytysvinkkejä jalkapohjille ja säärille? Kiitos=)

11.05.2003 20:28

Kengät pois jalasta, sukat on hyvät, ettei iho hinkkaudu rikki tai muuten ota ikävästi maahan.

Seiso.
Valitse toinen jalka ja iske varpaat kiinni lattiaan. Kynnet myös, Varpaiden pohjat osoittaa kattoon päin.

Tästä varpaiden nikama nikamalta lähdet työntämään säärtä eteenpäin niin kauan, että venytys tuntuu hyvältä.

Ja sitten toinen jalka.

Ja ensimmäinen jalka uudelleen, samoin toinen jalka. Ja vielä kolmaskin kierros.

Ennen urheilusuoritusta venyttele ja lämmittele (hieroskele käsilläsi ja rystysilläsi) sääriä ja pohkeita.

12.05.2003 00:11

Jalkojen ja etenkin säärien tottuminen säännölliseen lenkkeilyyn voi viedä hyvinkin kauan aikaa, mutta kunhan kipu on sellasta rasituskivun tuntuista, niin silloin jalkasi kuitenkin tottuvat aikanaan hölkkälenkkiin. Toistuva venyttely auttaa aina (3 krt/pvä), mutta sun pitäis ennen kaikkea rentoutua välillä ja vaikka polkea pyörällä hölkän sijaan.
Ajoitat vaikka pyöräilylenkkejä niille päiville, jollon tuntuu ettei jaloilla pysty hölkkäämään edes pikkuvauhtia tuntematta kipua. Mulla jalkojen tottuminen säännöllisiin hölkkälenkkeihin kesti jotain 1-2 kuukautta ensimmäisellä kerralla ku en ollut harrastanut juuri ollenkaan liikuntaa tms. hölkkää. Saas nyt nähä kesällä miten käy kun vuorossa on toinen hölkkäkesä.

12.05.2003 00:14

Lihasepätasapaino saattaa vaikuttaa suurellakin laajuudella lihaskipuun; esim. polvien kipu saattaa viitata kireisiin takareisiin, joita pitäisi venytellä. Kokonaisvaltaisia hyviä jalkaliikkeitä on kyykky/askelkyykky, maastaveto ym. niistä vois olla apua.

12.05.2003 20:35

White: Kiitti hyvästä venytysvinkistä=)

Snug: Juu, poljen väh.5krt/vk 2X7km:n matkoja (=koulumatkat, aikaa menee about 20min. yhteen suuntaan.). Osaisitkohan sanoa, kuinka monta kertaa/vk mun olis hyvä käydä tuolla lenkillä, jotta sillä sais kuntoa kohotettua? Ja kuinka pitkiä lenkkien pitäisi olla? Oon tehnyt joskus tunnin reippaita kävelylenkkejä ja sitten n.30min. lenkkejä, jossa on mukana n.5min hölkkäosuuksia. Mitäs sanot? Niin kuin huomaat, kuntoni ei (vielä) ole kovin hyvä, mutta tässähän sitä yritetään treenata parempaan kuntoon! Kiitos, Snug!=)

13.05.2003 14:51

White jo kertoikin sääristä. Samaa venytystä voi myös tehdä istuen, mutta seisten varmasti toimii paremmin.

Jalkapohjia kannattaa seisoessa rullata kantapäältä varpaille, painella päkiää lattiaan yms. Kokeilemalla venytyksen löytää parhaiten. Sääriä, jalkapohjaa yms. voi liikutella esim. vetämällä lattialla olevaa pyyhettä varpailla kasaan. Jos se tuntuu liian kevyeltä niin lisää pyyhkeelle painon. Toivottavasti ymmärsit jotain näistä selityksistä. :)

Jalkojen tottuminen juoksuun vie varmasti oman aikansa, mutta ei sen pitäisi jalkoja totaalisesti jumittaa. Vaikea sanoa mistä on kyse, mutta venyttelystä ja muusta täällä esiin tulleista vinkeistä ei varmaankaan ole haittaa oli kyse sitten mistä vaan. :) Joten tsemppiä jalkojen parantamiseen.

kirjaudu sisään jos haluat vastata