43-vuotiaana kuntotestissä

120874
7. helmikuuta 2010 18:06

Heps, pitkästä aikaa! Kävin kuntotestissä. Lihaskunto ja liikkuvuus olivat hyvällä tasolla. Polkupyörätestin tulosta en täysin ymmärrä... Sehän on 12 minuutin kolmivaiheinen testi, jossa kuormaa lisättiin 4 ja 8 minuutin kohdalla. Lopussa sykkeeni oli 165 ja siitä ennustettiin tietokoneohjelman avulla maksimisykkeeksi 195, maksimitehoksi 190W ja max hapenkulutukseksi 2,70 L/min. Minulla on kuitenkin ylipainoa, joten edellisten perusteella paino ja pituus huomioiden saatiin kuntoindeksiksi 32,0 ml/kg/min ja kuntoluokaksi 3 (asteikolla 1-5). Edelleisen perusteella taasen kehotettiin nostamaan kuntoa. Omasta mielestäni olen hyvässä kunnossa, mutta kuinka paljon on mahdollista vielä 43-vuotiaana saada kuntoa ylöspäin? Mielestäni minun vain pitäisi saada painoa alas eikä siitä ei puhuttu mitään (liekö kohteliaisuussyistä).

Vastaukset: 4

07.02.2010 19:42

Vaikka olen Iiru Sinua 17 vuotta vanhempi, en ole vielä luovuttanut kohottamasta kuntoani. Aina voi jotenkin jotakin parantaa. "Niin kauan kuin on elämää, on toivoa."

Kehon rasvamäärän väheneminen auttaa huomattavasti etenkin kestävyyden kehittämisessä. Jos koet olevasi ylipainoinen, laihduta ihmeessä. On kysymys nimenomaan Sinun elämästäsi, terveydestäsi ja kehostasi.

07.02.2010 22:03

Iiru, ikävä ettei tuon enempää sinulle selitetty testeistä, jos sinulle testien jälkeen jäi noin "epämääräinen" olo.

Kuntoa kannattaa pyrkiä nostamaan niin kauan kuin henki pihisee!

Eihän tuo submaksimaalinen polkupyöräergo kaikkea kerro, varsinkaan jos jaloissa ei ole voimia, tai ei ole tottunut pyörällä polkemaan.
Silloin paremman tuloksen saisi jollain muulla testillä.
Osaavan testiaseman pitäisi myös pystyä näistä kertomaan, sekä selittämään myös tarkasti tulokset.

Enemmän voisi ottaa kantaa jos näkisi tuon sinun sykekäyrän tuosta testistä. Todennäköisesti tarkoittavat kunnon parantamisella nimenomaan peruskestävyyden parantamista.

08.02.2010 15:21

Hei ja kiitos vastauksista! Laitoin kyselyn työterveyshuoltoon, joka teetti testit ulkopuolisella. Sieltä varmaan saan lisäinfoa ja kerron sitten teillekin mitä kommentoitiin. Meidän firman koko henkilöstöä testataan parhaillaan, meitähän on noin 2500. Kun testissä oli yhtäaikaa vielä useampi henkilö, ei siinä tilanteessa tietenkään ole mahdollista keskittyä yhteen ihmiseen kovin syvällisesti.
Se polkukäyrä on mulla vain paperilla, joten en pysty liittämään sitä tähän.

06.06.2010 14:12

Kesä on koittanut ja pyöräilykausi hyvässä vauhdissa. Painoakin olen saanut pois muutaman kilon. Kyllä se niin on tuon kuntotestin kanssa, että ei siitä irtoa koko totuutta. Kävimme läpi minun tuloksia yhden urheilija-työkaverin kanssa. Mutta antaahan se jotain suuntaa. Nyt on mukavaa, kun saa liikkua ulkona. Hyvää kesää kaikille! Terveisin: Iiru

kirjaudu sisään jos haluat vastata