4-vuorotyö ja kehonrakennus

114662
6. syyskuuta 2006 19:47

Olen tehnyt 4 vuoroa nokialla nyt vuoden ja huomannut että ylikuntoon menee todella helposti jos salitreeni ylittää 2krt viikossa. Salille kannattaa myös mennä vain iltavuoron tai viimeisen aamuvuoron jälkeen. Ekan aamun jälkeen on liian väsynyt. Ennen yövuoroa jos menee niin järkyttävä väsymys iskee töissä. Ruokavaliostani huolehdin tarkasti.Omia kokemuksianne 4vuorotyöstä ja bodauksesta?

Vastaukset: 6

07.09.2006 17:34

Jos ympäröiviä olosuhteita ei voi muuttaa, sitten vain lienee parasta treenata niiden ehdoilla. Palautuminen ja kehon hyvinvointi on eri osatekijöiden summa ja minusta on selvää, että vuorotyö rasittaa niin paljon, että kokonaisrasitus voi muodostua liialliseksi treenauksen kanssa.

Vuorotyö on aika vaikea juttu. Jatkuvat rytminmuutokset vaikuttavat hormonitoimintaan lisäten kehon stressiä. Yövuorolaisilla esiintyy usein esim. insuliiniresistenssiä kuten muillakin yövalvojilla.

Jos ravinto on kunnossa, kuten sanot, niin luulen, että sun kannattaisi satsata erityisesti lepoon eli päivätorkkuja ja sen sellaisia aina kun elämä sallii. Voi tosin olla, ettei se auta riittävästi.

Olisiko se lopulta niin kamalaa, jos sitten treenaisit vain sen kaksi kertaa viikossa? Ei kaikkien kroppa kestä enempää ilman vuorotyötäkään. 7-päiväinen treenikierto ei sovi kaikille. Voi olla, että esim. 9 päivän kierto jo pelittäisi huomattavasti paremmin. Ei kai tietty treenimäärä per viikko saisi olla itsetarkoitus, vaan treenin määrä (ja laatu!) sekä riittävä lepo, jotka pitäisi sopeuttaa juuri oman kehon tarpeisiin, yksilöllisesti. Jos kaveri treenaa neljästi viikossa ja palautuu, niin ei sun tarvitse.

Noh, tää nyt on tätä jonninjoutavaa filosofointia, mutta jos jokin ei toimi, niin ei välttis kannata hakata päätä seinään ja vetää itseään ylirasitustilaan. Mutta toivottavasti jollain muulla on jotain kouriintuntuvaa ohjeitusta antaa. Mulla ei ole.

07.09.2006 23:40

No itse ainakin olen 3 vuoden huimalla salikokemuksella oppinut kuuntelemaan kehoani. Voin myöntää että tiedän heti milloin olen menossa ylikuntoon,olo on stressaantunut,masentaa..Ei jaksa edes puhua. Sykemittari näyttää sen viimeistään. Koitan kokoajan hakea myös päivätyötä jostain muista firmoista. Jotta saisi harrastettua bodausta taas paljon normaalimmin.

13.09.2006 08:35

Kuinka pitkiä treenejä teet, Kuoveli?

Kokeile selviytyä treenistä 30-45 minuutissa. Sen jaksaa paremmin, eikä takuulla ylikunto uhkaa.

13.09.2006 23:25

Itse koitan pitää yhden reenit max 60min pituisena niinkuin järkevintä onkin :) vkloppuiset viinalänträilyt olen lopettanut,jos juon niin juon max. Kerran kuukauden. Muistan silloin ku join kerran viikossa niin meni aivan välittömästi ylikuntoon,varsinkin 4vuorotyössä. Olen lukenut nyt niin paljon vakuuttavia artikkeleita viinasta ja kehonrakennuksesta että kaljoittelu on jäänyt.

18.09.2006 11:03

"viinalänträilyt olen lopettanut,jos juon niin juon max. Kerran kuukauden."

Pelkkä Joulukuu?. Kyllä on liskojen yöt tuollaisen putken jälkeen:)

24.09.2006 12:03

Jos tuntuu että ei todellakaan jaksa treenata kuin kaksi kertaa viikossa niin silloin kannattaa monijakoiset ohjelmat unohtaa. 9 päivän treenikierto on varmasti liian pitkä.

Koko kroppa kahdesti viikossa on parempi. Perusliikkeitä.

Pikkuhiljaa treenimäärää voi sitten alkaa lisätä, keho kyllä tottuu lisääntyvään rasitukseen.

kirjaudu sisään jos haluat vastata