Kipu kantapäässä

yli 19 vuotta
noin 2 vuotta
914
36442

Mieheni maratontreenaus uhkaa jäädä kesken, kun sillä tulee kantapää kipeäsi juostessa. Piti jo melkein kahden viikon tauon juoksemisesta, että kantapää paranisi. Nyt kun hän sitten uskaltautui 6 km:n lenkille, niin kipu tuli takaisin... Alkoi jo eilen puhua siihen malliin, että taitaa jäädä maratontreenaus tähän, kun ei pysy ohjelman mukana. Mikä ihme kantapäässä voi kipeytyä? Voiko sinne tulla esim. murtumaa juostessa? Mä en ala, jos se lopettaa treenauksen...Oli sellainen yhteinen tavoite juosta HCM elokuussa. Nyyh! Se on juossut maratonin vuosia sitten, eikä silloin ollut mitään tuollaisia ongelmia...

Vastaukset: 6

1
07.03.2003 08:58

Viimeisessä Juoksijalehdesä oli juttu kantapääkivuista. Voi johtua siis rakenteellisesta jutusta, jolloin kantapää on liian ulkoneva. Voi johtua myös akillesjänteen pään vioista. Akillesjänne kun on sellainen minimaalisesti verenkiertoa sisältävä elin, niin saattaa rappeutua ja heikentyä joskus.

Itselläni on myös kantapääkipuriainen ja tänään lekuri asian johdosta.

2
07.03.2003 09:23

Bena: Kerro sitten, kun oot käynyt lekurilla, että mikä siinä oli vikana!!!

3
07.03.2003 09:54

Kuvailemasi vaivan perusteella uskon miehelläsi olevan kantaluun tulehdus eli plantaarfaskiitti.
"Sillä tarkoitetaan jalkapohjan lihasjänteen kiinnityskohdassa kantaluun alla olevan kudoksen tulehdustilaa, joka voi syntyä ylirasituksesta, pienestä revähtymästä tai muusta epätarkaksi jäävästä syystä. Tulehdus on yleisin keski-ikäisillä ja sitä esiintyy erityisesti ammateissa, joissa joutuu seisomaan ja kävelemään paljon. Ylipainoisuus lisää riskiä plantaarifaskiitti-oireelle. Osalle kehittyy röntgenkuvissa näkyvä kalkkikertymä jänteen kiinnityskohtaan, ns. luupiikki - se ei ole syy tulehdukselle vaan seuraus jatkuvasta ärsytyksestä" Itse kärsin tästä vaivasta reilun kuukauden kun aloitin harjoittelun maratonille, vaikka en ole keski-ikäinen enkä ylipainoinen. Lepo auttaa ,+hieronta ja venyttely

4
07.03.2003 10:03

Samu: Kuinka kauan sun piti lepäillä, että kantapää parani? Pystyitkö jatkamaan maratonharjoittelua sen jälkeen niin, ettei se enää vaivannut?

5
07.03.2003 10:45

Sellainen 2-3 viikkoa. Silloin uin ja pyöräilin kylläkin. Myös pohjallisen vaihto auttaa tai tukipohjallisten hankinta. Jalan pyörittely esim tennispallon päällä on hyvä ja kylmähoito tulehduksen pois saattamiseksi. Tulehduskipulääkkeiden syöntiä voi harkita (ibuprofeiini jne) . Olen todellakin vain "arvauskeskuksen" apulainen. Puhun siis vain omasta kokemuksesta. Liikuntafysioterapeutti tai lääkäri osaa varmasti diagnoida vaivan paremmin.

6
07.03.2003 16:36

Plantaarifaskiitista olen minäkin kärsinyt. Enkä myöskään ole ylipainoinen tai keski-ikäinen..:) Ikävä vaiva, itselläni vielä kesti aika kauan, koska en malttanut vähentää rasitusta tarpeeksi..

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Kauneus » Kipu kantapäässä