Miten penikkataudista pääsee eroon?

melkein 20 vuotta
5 kuukautta
1140
30028

Heips!

Nyt tarvitsisin hyviä vinkkejä miten penikkataudista pääsee eroon. Väitetään, että kun vaan juoksee niin kyllä se ohi menee mutta minun tapauksessani ei pidä paikkaansa. On vain yksinkertaisesti lopetettava lenkkeily. Auttaako uudet/kunnon juoksukengät? hieronta? vai pitääkö muutta juoksutyyliä?

Vastaukset: 10

1
03.02.2003 15:08

Auttoi kahden uuden kenkäparin ostaminen! Ja niiden vaihtelu päivittäin. Aerobiccaan n. 15 h/vko joten pohkeet on ollut todella kovilla. Niin että en yhteen aikaan voinut kävellä eikä juosta kunnolla saati sitten hyppiä. Eli lenkkareitten säännöllinen vaihtelu auttaa penikkatautiin.

2
06.02.2003 14:42

Käy ihmeessä fysioterapeutilla, hän tutkii jalat juoksumaton ja videokameran avulla. Pohjallisia varten jaloista otetaan myös tarkat muotit.

3
06.02.2003 15:17

Enpäs oo ikinä kuullu kenenkään väittävän että penikat lähtis juosemalla.. Ite oon kuullu suositeltavan enemmänkin kuuma/kylmä- vaihtolämpökylpyä, lepoa ja pehmeämpään juoksualustaan siirtymistä..Kaverille suositeltiin kylmän lisäksi myös jalkojen hieromista pyyhkeellä ja tulehduskipulääkkeitä. Kannattaa kokeilla mikä itselle sattuu sopimaan, mutta ilman lepoa ei kyllä taida tulla mitään- voihan sitä kuitenkin tehdä muita aerobisia hajoitteita, joten ei siinä tarvi olla ihan liikkumatta:)

4
06.02.2003 15:24

Joo totta kai akuutissa vaiheessa lepo ja fysioterapeutin tutkimukset, mahdollisesti lääkärin määräämä tulehduskipulääke tilapäisesti käytettynä.

Tärkeintä on tehdä pitkässä juoksussa seuraavat toimenpiteet:

1.Jalkojen vahvistaminen punttisalilla
2.Voimistelu ja venyttely
3.Mahdollisten askelvirheiden korjaaminen

Tästä sitten pikkuhiljaa taas kilometrit jonoon!

Protsku

5
06.02.2003 16:33

ainakin mulla. Teki todella kipeätä, mutta raakasti vaan tuskan hiki otsalla kipeätä kohtaa hieromaan. Mulla on ollut penikkatauti sääressä ja käsivarsissa. Kumpaankin tepsi hieronta.

Esim. puolenlitran limupullo kuumaa vettä täyteen, rasvaa väliin ja eikun hieromaan. Vähintään kerran päivässä.

6
# JKS
06.02.2003 20:17

Lämmintäkö vettä?? eihän tulehtunutta kohtaa saisi hoitaa lämmöllä!! eikä edes hieroa!!

7
07.02.2003 18:51

Jos se auttaa niin on aivan sama saako vai ei. Mulla auttoi ihan parissa viikossa. Hierontaa ja venyttelyä. Kokeilkaa!

8
# JKS
08.02.2003 09:34

Hieronnasta oon samaa mieltä, auttaa tosi tehokkaasti penikoihin. Hieronnan jälkeen kylmähoito auttaa myös tehokkaasti, ja vähentää särkyä.

9
10.02.2003 10:51

mulle hieronta ei auttanut, kävin muutaman kuukauden kerran/pari viikossa.. venytellä pitäs paljon ja kuuma-kylmähoitoa kans ois hyvä antaa.. mulle autto puolen vuoden treenitaukoa ja sen jälkeen koko ohjelman uusiminen ja tietenkin kaikkien kenkien vaihto.. Älä vaan tee sitä virhettä, että treenaat särkylääkkeiden ja kylmävoiteitten kanssa..

10
10.02.2003 10:53

Mä oon samaa mieltä tuosta Enskun kanssa eli ei kyllä kannattais puuduttaa itseään särkylääkkeillä koska silloin alkuperäinen ongelma vain pahenee...

Täytyyhän siihen penikkatautiin olla joku syy ja se pitää hoitaa!

Mä suosittelen vieläkin sitä fysioterapeutilla käyntiä koska urheilulääkärikään EI ole erikoistunut jalkoihin samalla tavalla kuin fysioterapeutti.

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Jalkakivut » Miten penikkataudista pääsee eroon?