2kg lisäpainoa ilman rasvaa?

122676
3. heinäkuuta 2011 19:48

Olen 16-vuotias, 170/52-53, ja minun epäillään sairastavan syömishiriötä (itse en usko sairastavani mitään, mutta hulluthan ei tiedetysti tunnusta hulluttaan, joten... D:). Viime keväänä terveydenhoitaja ja koululääkäri pyysivät vanhempiani vahtimaan, ettei painoni putoa alle 57 kg:n. Tänään "jäin kiinni" nykyisestä vaakalukemasta, ja porukat vaativat nyt nostamaan painoa 55 kiloon - muuten odottaa kuulemma laitoshoito.

Painon nostaminen ei sinänsä tunnu pahalta, koska se on mielestäni vain luku, mutta en halua yhtään lisää rasvaa kehooni. Tahtoisin siis nostaa painoani kasvattamalla lihasmassaa.

Nykyinen syömis/kulutus-systeemini on seuraavanlainen:

syön neljästä viiteen kertaan päivässä. Otan aamulla (klo 8- 10) yleensä kahvia, maitoa ja kaksi hapankorppua, joiden päälle laitan raejuustoa.
Saatan välillä ottaa myös jonkin hedelmän, kuten omenan tai appelsiinin. Lounaaksi (klo 12) syön useimmiten kala- tai katkarapusalaattia, johon laitan myös raejuustoa. Välipalaksi (klo 14-16) syön yleensä hedelmän tai kaksi. Päivälliseksi otan salaattia, ilman kalaa yms ravitsevaa (paitsi raejuustoa taas vaihteeksi). 19-20 maissa otan yleensä jonkun hedelmän, ja iltapala (21) on samanlainen kuin aamupala, paitsi ilman kahvia.
Ruokailutapani ja -määräni toki vaihtelevat päivästä riippuen, mutta yllä kerrottu on suuntaa antava esimerkki.

Teen viikossa noin kahdesta kolmeen juoksulenkkiä. Tämän lisäksi pyöräilen ja treenaan jonkun verran vatsa- ja pakaralihaksia. Pidän noin 2-3 lepopäivää viikossa.

Elämäntapojani on päätetty muuttaa sen verran, että joudun voitelemaan leipäni ja syömään päivittäin jotain "ylimääräistä", kuten banaaneja ja pähkinöitä. Suunnitelma on mielestäni ihan ok, mutta pelkään silti läskistyväni pahemman kerran.

Millaista ruokavaliota ja treeniohjelmaa minun pitäisi noudattaa, jotta saisin lihakseni kasvamaan? Haluaisin tasaista massaa kohtuudella joka puolelle kehoa, mutta etenkin luisevaan ylävartalooni. Onko mahdollista saada kaksi kiloa vain käsivarsia, "6-packia" ja rintalihaksia treenaamalla?

Pahoittelen viestini sekavuutta, kiitos mahdollisille vastaajille!

Vastaukset: 1

03.07.2011 19:51

ai niin, olen kasvissyöjä ja suosin puolivahingossa ns. vähänhiilihydraattista ruokavaliota, pakko mainita vastausten kannalta.

kirjaudu sisään jos haluat vastata