Keskustelut » Kauneus » bulimiaa ilman oksennusvaihetta...

bulimiaa ilman oksennusvaihetta...

2856
24. maaliskuuta 2002 22:22

harrastan aktiivisesti urheilua ja elämäntapani ovat muuten terveelliset. viime aikoina kuitenkin todelliseksi ongelmaksi on tullut ruokavalio; syön/ahmin nimittäin aivan liikaa ja epäterveellisesti. tiedän, että kulutan paljon ja siksi usein tuleekin "tankattua" liikaa, eikä minulle useinkaan ehdi tulla päivän mittaan nälkä. itsekuri ja kohtuus ovat tuntemattomia käsitteitä. syön päivittäin karkkia, pullaa, limsaa, jäätelöä ym, ja vaikka kärsin huonosta omastatunnosta, en silti pysty hallitsemaan syömistäni. "suklaapatukan sijaan juo lasillinen vettä"-menetelmä ei yksinkertaisesti tehoa ja siksi olisinkin kysellyt teiltä muilta apua.
tiedän, että jo pienellä ruokavalion muutoksella pystyisin pudottamaan painoani reippaasti, mutta se ei ole niin helppoa.
olen siis riippuvainen sokerista, onko siihen mitään apukeinoja?

Vastaukset: 4

29.03.2002 16:48

Suosittelen, että ryhdyt pikku hiljaa muuttamaan ruokailutottumuksiasi jonkun sinulle läheisen ihmisen kanssa. Kimpassa kevennys onnistuu taatuk´sti paremmin kuin yksin.
Minulla on myös kokemuksia sairaaloisesta ahmimisesta, ja silloin ainoa keino välttää liika harkkutankkaus on se ettet osta mitään lihottavaa ja epäterveellistä kotiin. Kerran viikossa voit hyvällä omatunnolla nauttia jotain kevyttä, mutta hyvää. Suosi rasvattomia tai vähärasvaisia herkkuja esim. maitorahkaa, maustamatonta jugurttia tai vastaavaa.
Kerää ahkerasti tietoa ja kysele tuttaviltasi kevyitä reseptejä, niitä kyllä löytyy. Ja jos aikaa on niin täältä netistähän löytyy kaikenlaista.

01.04.2002 15:22

No joo mulla on kans sama vika, ku sulla, mut mä syön kyl terveellisemmin. No mulla on seuraavia oireita:1.Joskus ahmin ruokaa, mutta EN oksenna, olen kyllä joskus oksennellut, mutta en enää ja ahmiminen on huomattavasti vähentynyt viime kesästä 2.Salailen ruokaa, ja haluan syödä yksin 3.Joskus liikun vähän liikaakin 4.Haluan aina käydä äitini kanssa kaupassa 5.Olen kiinnostunut ruoanlaitosta 6.Jatkuvat laihdutus yritykset...No on niitä kyllä muitaki oireita, mut en jaksa ihan kaikkii kirjottaa tähän.
Mä oon muuten vasta 11 vuotta, mut täytän 4.4 12. Meidän perheessä on 6 tyttölasta + äiti ja isä!! Puolet, eli 3 meistä lapsista harrastaa syömishäiriöitä, minut mukaan lukien!! No ei kai täs sit muuta, ku MORO!!

09.08.2002 10:29

Itse kuntoilen myös paljon,ja lepopäivät ovat harvassa ja tuolloinkin poden ajoittain huonoa omaatuntoa. Syön kyllä terveellistä perusruokaa riittäviä määriä, ehkä joskus liian osot annoskoot. Mutta ajoittain sorrun herkuttelemaan jäätelöllä, irtokarkeilla, kekseillä...ja määrät ovat mielestäni ( myös mieheni mielestä) aika kohtuuttomia. Muiden nähden en juurikaan herkuttele.Oksentelua ei ole ollut koskaan herkuttelun jälkeen, mutta huono-omatunto on kyllä tuttua. Ja välillä on oikein malliviikko ruokailun suhteen, ja sitten taas repsahtaa...Ja siitä seuraa huono omatunto. Ja sitten toi riippuvuus liikuntaan. Tarkemmin ajateltuna ajatukset kyllä voisivat pyöriä muuallakin, mutta miten katkaista tällainen kierre??

09.08.2002 13:54

Eikös tuolle ilmiölle "bulimiaa ilman oksennusvaihetta" ole olemassa nimikin: Binge eating disorder (BED)? Se on kaiketi tosi yleinen syömishäiriö, vielä yleisempi kun anoreksia tai "oikea" bulimia.Omia kokemuksia ei onneksi ole ahmimisesta, mutta anoreksiasta kylläkin. Syömishäiriöt on yhtä helvettiä, mutta tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Älkää luovuttako vaikka välillä tuntuu toivottomamlta!

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Keskustelut » Kauneus » bulimiaa ilman oksennusvaihetta...