Sykemittari näyttää korkeeta sykettä

yli 19 vuotta
melkein 2 vuotta
1219
24811

Ostin sykemittarin joululomalla ja luu meni kurkkuun saman tien. Mittari näyttää uskomattoman korkeeta sykettä jo verratessa jne.
Noin 50 min normaalilla (nopeus noin 12km/h) juoksumattosessiolla sykkeet huiteli yli 180 suurimman osan reissusta, käväisi jopa 196:ssä. Eikös näillä sykkeillä mun pitäis olla jo hapoilla ja big time? En kuitenkaan tuntenut moista, ainoastaan normaalia väsymystä.
Sen jälkeen, en oo uskaltanu kokeilla enää tota nopeutta vaan vedelly n.9-10km/h ja sykkeet on pysytelly 160:ssä.
Mä alan olla jokseenki neuvoton.. Onko peruskunto ihan pebasta vai pitäskö olla jostain muusta huolissaan??
Olen urheillut muutoin koko ikäni, tosin lähinnä pikajuoksuu ja muita "nopeita" lajeja.

Vastaukset: 20

1
07.01.2003 15:20

Ne on mitä luultavimmin sykemittarin häiriöitä.

2
07.01.2003 15:29

Mullakin on joskus tullut paikoin yli 200 lukemat ja kyllä ne on varmasti häiriöitä olleet.

3
07.01.2003 15:33

Tein kerran salilla hauista käsipainoilla ja mittari näytti 236! Tehokas liike tai sitten johtunee siitä että menee siellä nurkassa just jotkut sähköpiuhat, oli muutkin huomanneet samaa häiriötä... ;)

Mutta mulla ainakin viime talvena kun pukkasi ylikuntoa, nousi syke sauvakävellessä heti 160,
nyt kun tilanne on rauhoittunut on sykkeet siellä 120-130. Että kannattaahan sun kuitenkin tarkkailla tilannetta...

4
07.01.2003 15:54

Treenaatko todella niin paljon että voisi olla ylikuntoa???? Pidä muutama päivä lomaa ja aloittele rauhallisilla lenkeillä. Minusta syke ei ole liian korkea todellakaan jos olo ja fiilis on hyvä lenkin jälkeen, koska ihmisissä on eroja ja jos ole kauhean nuori niin jatka samaan tahtiin.

5
08.01.2003 02:03

Juoksin tossa -98 kerran keskivauhtisella lenkillä voimalinjojen alta, jolloin mittari näytti hetken 248. Sydän löi tuntojen mukaan normaalisti (n.150), eli tuon voi laittaa voimayhtiön piikkiin.

Tosin 196 ei ole tavatonta kovalla lenkillä, Alisan vauhdissa nykykunnolla olisi itsellä syke samoissa lukemissa. Oma sykkeeni on aina noussut helposti yli sadan kunnosta riippumatta.

Syke on jokaisella omanlaisensa, luulen ma, ylikuntoa kannattaa silti välttää, pakolliset treenitauot kun ovat sietämättömiä. :)

6
# Fox
08.01.2003 10:32

Seuraile aamupulssia, ja jos se on koholla, niin sitten voit mahd. olla rasitustilassa. Ja tietenkin yleistä vointia, ja jos et jaksa treenata samalla teholla kuin ennen. Mun käsittääkseni ylikuntoon on vaikea päästä, edes huippu-urheilijoiden. Jotkut ihmiset ei pääse ikinä ylikuntoon, koska flunssa tai muu pukkaa päälle. Minkä verran treenaat per viikko? Entäs lepopäivät ja nukkuminen?

Ja mitäs pahaa siinä on, jos sä juokset 9-10km/h tahtia?

7
08.01.2003 11:07

Jatka vain samaa 12km/h vauhtia, jos tuntuu hyvälle. Olet sen verran hyvässä kunnossa, että 10km/h on köpöttelyä. Ota 12km/h vauhdilla uusi lukema juoksemalla vaikka ulkona, jossa ei häiriöitä ole.

Jotkut mittarit (ei Polar) ei toimi juoksussa, liikaa tärinää. Tämä voi myös olla syynä.

8
08.01.2003 11:08

Niin, todellisuudessahan tuo varsinainen ylikunto on varmaan harvinaista ja tuntuu, että tavallisten kuntoilijoiden kohdalla kannattaisi varmaan puhua ennemminkin ylirasituksesta tms...Itsekin sanoin silloin lääkärille, että höpö höpö mikään ylikunto voi olla, koska treenaahan ihmiset reippaasti kovempaakin kuin minä ilman mitään ylikuntoa. Mutta viimetalvinen tahti oli ilmeisesti liikaa nimenomaan MUN kropalle ja silloiselle kuntotasolle. Onneksi tilanne on korjaantunut kun olen siirtynyt aerobisesta enemmän tuon saliharjoittelun puolelle...Ei meinaan ollut yhtään mukava olo viime talvena kun sydän eli ihan "omaa elämää" ja tykytteli miten sattuu...

9
08.01.2003 12:12

Ylikuntoon ei päästä, siihen joudutaan. Ylikunto vaatii toki paljon säännöllistä harjoittelua, mutta sitä edesauttavat myös liian niukka ravinto ja lepo/ palautuminen ja muut stressitekijät vrt. henkinen stressi. Jos joka osa-alueella mättää vähän niin ei ole ollenkaan tavatonta joutua ylikuntoon. Eikä huolta, sen kyllä tietää kun tarpeeksi kova ylikunto on päällä. Eli Akkin mainitsemat sydänongelmat ovat tuttuja myös itselleni. Ja siinä tilanteessa ainoa hoitokeino oli käytännössä unohtaa tavoitteellinen liikunta --> 3 kk:n lepo.

10
08.01.2003 12:28

En voi uskoa että hermeliinin kaltainen vauhtimimmi olis ollut ylikunnossa!

11
08.01.2003 14:15

Ja tyhmä blondi ku on niin vielä kahteen kertaan, prkl! ;))) Noh, toivotaan, et oppi on menny kantapään kautta perille. Toisaalta on sitte vielä se "kolmas kerta toden sanoo" juttu...

Mut jos ihan vakavissaan puhutaan niin sitä harvoin itse huomaa ennenku ollaan jo aika syvällä, ja selkeät terveydelliset ongelmat kertovat jonkin olevan pielessä.

Jotta muistakaahan ihmiset lepäillä! Protskuki tietää et lihas kasvaa levossa, hhehehhhh!

12
08.01.2003 14:28

Aamupulssi on kyl noin 90 tienoilla..
Ja mitä siihen stressiin tulee, niin koko ajan pukkaa ja paljon. Yöunet noin 5-6 tuntia. Palautumisesta ei tietookaan. 3kk totaalilepoa tuntuu vaan näin äkkiseltään kauheelta vaihtoehdolta.
Tähän asti oon reenaillu noin 6 kertaa viikossa, kaikki ollu kyl aikalailla anaerobisia reenejä (juoksua ja spinninkiä), ehkä mä siirryn kokonaan venyttelypuolelle..
Kannatti tosiaan ostaa se kuukausittain tililtä lähtevä salikortti...

13
08.01.2003 14:44

Alisa, paljonko on maksimipulssisi? Olet varmaan sen joskus mitannut. Entä normaalilepopulssisi aamulla ennen sängystä nousua mitattuna? Ehkä skaalasi on vain ylempänä, selittäisi osiltaan tätä.

Oli maksimisi mikä tahansa, sinun pitäisi olla todella huippukuntoinen ylläpitääksesi 180-190 maksimipulssia lähes tunnin ajan. Vaatii vuosien lajiharjoittelua kestävyydessä.

Mitä lepoon tulee, en usko, että levon pitäminen urheilusta auttaa yhtään, jos stressi ja lyhyet yöunet jatkuvat. Pikemminkin urheilu voi olla henkireikä, joka auttaa esim. stressinhallinnassa.

Hermeliinin mainitsema 3 kk lepo ei ole minusta ollenkaan järkevä. Huippu-urheilijat ovat jatkuvasti rajalla, jossa välillä mennään ylikunnon puolelle. Luuletko, että he pitävät silloin 3 kk lepoja? Harjoittelun keventäminen auttaa - jos vika siis on harjoittelussa eikä esim. vähän nukkumisessa. Paljon suurempi shokki elimistölle on, jos huippuvireestä siirryt 3 kuukaudeksi vetämään lonkkaa, sen sijaan, että keventäisit treeniä.

Noin yleisesti epäilen, että ylikuntoon edes pääsee kovin helposti. Ainakin omat kokemukseni liittyvät kilpaurheiluun ja tilanteisiin, jossa tehdään esim. 2 kovaa (veto)harjoitusta viikossa. Lisäksi salilla saattaa saada joissakin kokonaisvaltaisissa liikkeissä keskushermoston tilaan, jossa kehitys taantuu.

14
08.01.2003 14:50

Nyt kuule lepäämään, sanoo tämä tyttö!!
Ei mutta ihan oikeesti, oon kuullu kauhutarinoita paljon pidemmästäkin pakkolevosta kuin 3 kk.

Eikä sun kannata liikuntaa kokonaan lopettaa, kokeile vaikka vähentää spinningejä ja juoksua ja siirry enemmän matalasykkeiseen treeniin, esim. salille. Mulla itsellä toimi hyvin, kun jätin aerobiset kahteen kertaan viikko (spinning, aerobic, rullaluistelu) ja salia 3 krt ja näiden lisäksi vähintään 2 pv viikossa LEPOA (ihan vaan löhöilyä vaikka telkun ääressä).

Mullakin alkoi leposykkeet (tai no normaali "istumasyke") olla silloin 80 paikkeilla, nyt on laskenut yli 20 lyöntiä minuutissa ja ihan levossa menee vielä alemmaskin. Eli rauhoitu nyt, ennen kuin tilanne ennestään pahenee...Huomaat varmasti, että alat voimaan paljon paremmin, vaikka vähennätkin liikuntaa! Tsemppiä! :)

15
08.01.2003 17:21

3 kk:n salikielto tuli minua hoitaneelta urheilulääkäriltä. Ainoastaan kevyet kävelylenkit olivat sallittuja. Jouduin myös sairaslomalle itseäni palauttelemaan ja näitä kävelylenkkejä tuli aluksi vedettyä päivässä noin 5 tuntia putkeen kunnes ne sitten vähitellen loppuivat kokonaan. Ja edelleenkin olen sitä mieltä ettei ylikuntoon PÄÄSTÄ vaan siihen JOUDUTAAN. Ei ylikunto ole mikään tavoite vaan terveydelle vaarallinen kehon paniikkitila.

Huippu-urheilijat ovat mielestäni eri asia kuin kuntoilijat. He tekevät sitä työkseen ja saavat usein urheilusta myös leipänsä, jolloin kunnon totaalinen romahduttaminen ei ole järkevää. Heillä on usein myös hyvä lääkärikontakti ja seuranta taustalla.

Ylikunto, kuten moni muukin asia on hyvin yksilöllistä, ja kuten jo aikaisemmin mainitsin niin voit treenata helvetin kovaa joutumatta ylikuntoon jos kaikki muut asiat ovat kohdallaan. Yksi tärkeimmistä on levon ohella ravinto, joka naisilla usein on laihdutushuumassa aivan ala-arvoisesti hoidettu.

Jos Alisa ihan oikeasti epäilet ylikuntoa tai mitä tahansa muuta niin käänny ihmeessä asiantuntevan lääkärin puoleen. Hän varmasti osaa kertoa mistä on kyse ja antaa yksilölliset hoito-ohjeet tapauksesi mukaan. Netistä voit tsekkailla muiden kokemuksia, mutta varteenotettavat neuvot ja diagnoosit on haettava muualta.

Itselleni tämä 3 kk:n lepo oli vaan hyväksi sitten kun ensin hyväksyin asian. Kyllä jokainen säännöllisesti pidemmän aikaa treenannut tietää kuinka ikävä on jättää treenejä väliin. Mutta kun kysessä on oma terveys niin asioita kannattaa todella miettiä järjen kanssa.

16
08.01.2003 17:23

"Jotta muistakaahan ihmiset lepäillä! Protskuki tietää et lihas kasvaa levossa, hhehehhhh!"

Yes ma'am :P

17
08.01.2003 17:28

Oon ollut yhden kerran elämässäni hermeliinin kuvaamassa kehon paniikkitilassa, siis ylikunnossa. Tämä tapahtui reilu 5 vuotta sitten kun vedin legendaarisen -16kg kahdessa kuukaudessa syömällä lähes pelkästään tonnikalaa ja riisiä. Kävin parhaimmillaan/pahimmillaan SAMANA PÄIVÄNÄ a) 2 tunnin kävelylenkillä, b) punttisalilla 45 minuuttia ja c) uimassa 3.000 metriä. En tietysti voinut vetää näitä putkeen eli välillä oli jo pakko käydä kotona nukkumassa nokoset. Mutta lopputulos oli se että olin fyysisesti ja henkisesti aivan päreinä enkä pystynyt yli puoleen vuoteen tekemään mitään liikuntaa järkevästi.

Eli yhdyn kyllä edellisiin kirjoittajiin siitä että kuntoilijan kannattaa olla tarkkana jottei treenaaminen/laihdutus mene ihan överiksi. Pahimmillaanhan lopputuloksena voi olla flimmeri ja sydänkohtaus jos kaikki pettää.

protsku

18
08.01.2003 20:43

Kai kuntoilun tavoitteena on edistää terveyttä eikä johtaa burn outtiin.

19
09.01.2003 09:15

Täytyy ensin täsmentää käsitteitä. Yleensä jos puhutaan levosta, tarkoitetaan sitä, ettei tehdä mitään. Aktiivinen lepo valmennuskielessä tarkoittaa sen sijaan sitä, että tehdään jotain kevyttä. Hermeliinin tarkoittama 3 kk periodi kävelylenkkeineen on aktiivista lepoa, mikä ei aiheuta niin suurta shokkia elimistölle kuin se, että todellakin levättäisiin 3 kk kovan treenin päälle. Puhumme siis osittain samasta asiasta.

Mutta takaisin Alisaan. Uskotteko tosiaan, että aktiivisella levolla hoitaisitte mahdollisen ylikunnon syytä? Minusta puuttuisitte vain oireisiin. Tässä tapauksessa mahdollisen rasitustilan syy on siinä, että yöuni on 5 tuntia ja stressi päällä - ei siinä, että harjoittelee kohtuulliselta kuulostavat 6 kertaa 1 h viikossa.
Harjoitusrasitus on ihan eri luokkaa kuin Protskun legendaarinen kuuri.

Jos ei nuku tai syö kunnolla, voi levätä vaikka 12 kk, mutta tilanne ei siitä mihinkään parane.

20
09.01.2003 09:19

Petrus, minulla tilanne meni just siihen että nukkuminen alkoi kärsiä ylirasituksesta. Samoin kaikki lihassäryt pahensivat tilannetta. Syntyi noidankehä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Urheiluvälineet » Sykemittari näyttää korkeeta sykettä