Painonvartijoiden pisteet ja esimerkkiateriat

23349
29. joulukuuta 2002 00:16

Aloin juuri kirjoittamaan artikkelia Painonvartijoista. Jos oikein käsitin niin Painonvartijoiden ohjeita noudatettaessa voi syödä ihan mitä tahansa kunhan poitsit tulevat täyteen, eli jos hieman runsasenergistä roskaruokaa niin kaikki on OK kunhan pointseja ei tule liikaa..?

Jos jollakin teistä on tiedossa näitä Painonvartijoiden esimerkkiruokavalioita niin voisitko heittää minulle yhden analysoitavaksi osoitteeseen sähköpostiin.

PS. Ainakin heidän nettisivullaan mainitut reseptit olivat melko ihmeellisiä. Sisälsivät pääasiassa vähäkuituisia hiilarilähteitä ja olemattomasti proteiinia, eli laihdutuksen jälkeen henkilöstä on jäljellä lähinnä nahat, kun lihakset ja luut lähtevät kesälomalle.

Vastaukset: 34

29.12.2002 02:00

Ainoa mikä ainakin tossa vanhassa Points-systeemissä huomioidaan pisteiden ravintoarvoja laskiessa on tuotteen rasvapitoisuus. "Murrettu" pisteiden laskukaava on:

(kcalia/60)+(rasvagrammoja /10)=pisteitä.

No, nyt olen siis kuullut (= voi olla pelkkää huhu) että tässä uudessa Points Plussassa esim. broilerinrinnasta menee vähemmän pisteitä ts. vanhalla pistemäärällä saa nyt syödä enemmän.

Periaatteessa ohjelman ideana on se, että laihduttajan pitää syödä pistemäärän lisäksi myös mahdollisimman paljon ilmaisia -- ts. vihanneksia, kasviksia ja marjoja. Yhdellä aterialla saa lisäksi syödä niin paljon perunaa ja ruisleipää parin pisteen hinnalla. Useimmista hedelmistä sen sijaan menee pisteitä. Tosin, jos paino alkaa jumittaa, ainakin jotkut ohjaajat suosittelevat vähentämään perunan ja ruisleivän määrää. Periaatteessa annetaan lisäksi suosituksia maitotuotteiden vähimmäismääristä ja käsketään huolehtimaan riittävästä rasvan saannista lisäämällä lusikallinen hyvää ruokaöljyä esim. salaattiin, mutta käytännössä ihmiset (myös minä aikoinani) saattavat esim. syödä koko päivän pelkkää ruispuuroa, salaattia ja kasviskeittoa voidakseen illalla juoda pari kossuvissyä (= paras kalori/känni/juomatahti-suhde) tai syödäkseen yhden Cafe Esplanadin jättipullan. Jos nälkä vaivaa, käsketään syödä lisää "ilmaista" kasviskeittoa...

Painonvartijoiden puolustukseksi täytyy sanoa, että ainakin ko. firma saa ihmiset hahmottamaan piilorasvojen olemassaolon, annoskontrollin merkityksen ja ylipäätään laskemaan syömisiään. Ikävä kyllä liian alhainen kalorimäärä ja proteiinin merkityksen "unohtaminen" sekä ohjelman helppo väärinkäytettävyys (eli esim. on mahdollista säästää pisteitä epäterveellisiin herkkuihin terveellisten ruokien kustannuksella) tekevät siitä niin suden. Vrt. Atkinsin dieetti, jota tarkasti noudattavien pitäisi esim. välttää tyydyttyneitä rasvoja (siis herra Atkins ei suosittele kenellekään tyydyttyneitä rasvoja), mutta niin monet Atkinsilla laihduttavat hehkuttavat ko. dieettiä nimenomaan sillä argumentillä, että voivat syödä rasvaisia juustoja, munaa, kermaa ja pekonia niin paljon kuin sielu sietää...

Ai niin ja ainakin kaikki mun Painonvartija-ohjaajat muistivat erikseen varoittaa liian isoista lihaksista ja suosittelivat pitkiä sarjoja pienillä painoilla -- mikäli ylipäätään tuli mitään puhetta punttitreenistä.... Etupäässä suositellaan vain reipasta kävelyä rasvanpolttosykkeellä, etteivät ne, jotka aikovat laihduttaa ilman liikuntaa (= eräs Paikkarien mainoslauseista) säikähtäisi.

Niin ja Painonvartijoiden ohjaajat ovat (ainakin periaatteessa) siis tyyppejä, jotka ovat itse onnistuneet laihduttamaan Paikkareilla (monilla on jopa valokuvia vanhasta minästään mukana) ja (ilmeisesti) käyneet jonkun Painonvartijoiden koulutuksen -- MUTTA eivät ole muuten koulutukseltaan mitään ravinto- tai kunto-ohjaajia. (Pieni) osa ohjaajista on oikeasti kivoja ja sympaattisia ja rentoja ihmisiä, mutta olen törmännyt myös moneen ylimieliseen, imelään, epäaitoon tai jopa oikeasti (negatiivisessa merkityksessä) yksinkertaiseen ohjaajaan, jotka vain toistelevat mantranomaisesti Paikkarien oppeja.

Jees, parasta lopettaa, ennen kuin elimistöni adrenaliinipitoisuus nousee liikaa.... :-)

rakkaudella
Kutri

29.12.2002 02:07

Laihduttajat saavat siis myös ansaita pisteitä liikunnalla (keskimäärin vartti reipasta liikuntaa = piste), mutta vain muistaakseni 12 viikossa (voin tsekata sen noista vielä tallella olevista aineistoista, jos joku muu ei tarkenna sitä ennen). Liikuntapisteet VOI jättää käyttämättä (jolloin päivittäinen kalorivaje kasvaa mukavasti).

Lisäksi laihduttajat voivat säästää pisteitä (muistaakseni vain 2 per päivä -- yhteensä 6-8 per viikko tms.) pistepankkiin esim. viikonlopun juhlinnassa käytettäväksi. Tästä seuraa tietysti se, että viikolla voi olla päiviä, jolloin syö vain 16 pistettä (eli n. 800 kcal) ja sitten käyttää pisteet viikonloppuna hurjaan juhlimiseen (= epäterveelliseen mässäilyyn/dokaamiseen). No, ehkä joku tällä hetkellä pisteitä laskeneista täsmentää miten noi säästettävien pisteiden ja liikuntapisteiden määrät menevät (pikakaivamisella käteen osui vain vanha Plussa-systeemi, jossa rajoitettiin huomattavasti tiukemmalla kädellä sitä, mitä ruoka-aineita söi). Niin ja periaatteessa tosiaan herkkuihin ei saisi tuhlata kuin tietyn pistemäärän viikossa, mutta mutu-pohjalta veikkaan aika monen laihduttajan ignoroivan juuri tätä sääntöä... :-)

Eikun nyt tää menee nukkumaan.

rakkaudella
Kutri

29.12.2002 11:00

Ei ne paikkareiden ohjeet välttämättä kaikissa asioissa niin huonoja ole.. Epäilenpä, että ilman niitä en olisi iki päivänä saanut muutamaa ylimääräistä kiloani laihdutettua.. Ainakin mulla herkkujen syönti väheni ja proteiinien lisääntyi.

Jos yhdestä karkkipussista meni 12 pistettä ja samalla määrällä sai syödä esimerkiksi broilerin rintafileen, riisiä (tai vaikka kermaperunoita!) ja lisäksi salaattia ja vihanneksia sekä ruisleipää ja levitettä (edellä mainitut tekee yhteensä noin 8 pistettä) niin en kai mä nyt niin tyhmä ollut, että olisin kuvitellut jaksavani päivän paremmin töissä karkkipussin voimalla.. Ja esimerkiksi vaalean leivän/sämpylöiden pistemäärä oli niin suuri että kyllä mä mieluummin ryhdyin aamuisin syömään joko puuroa tai kunnon muroja.

Että taitaa paikkareiden neuvoista oppiminenkin olla enemmän henkilöstä kiinni. Useat niissä laihduttavat vaan tahtovat olla niitä reilusti ylipainoisia ihmisiä, joille itsekuri on täysin tuntematon käsite (enkä mä nyt tällä tarkoita sua Kutri)..

29.12.2002 11:43

Joo ei, kuten sanottu, olenhan mä itsekin laihtunut aluksi nimenomaan painonvartijoilla ihan tavoitepainooni asti (= eli itsekuri on hetkittäin ollut todella hyvä :-), mutta vitsi onkin siinä, että ihan samaa tahtia voi laihtua, vaikka söisikin 500 kcalia enemmän ja sitähän Paikkarit eivät sulle todellakaan kerro... :-)

Eli kuten jossain noista kilometriviesteissäni kirjoitin: Paikkarit opettavat hahmottamaan piilorasvoja ja ruokien energiasisältöjä ja annoskokoja, mikä kaikki on hienoa, mutta just toi tarpeettoman alhainen kalorimäärä on se, joka vesittää noi hyvät aikomukset.

Paikkareilla laihduttaminen vaatii nimenomaan itsekuria, -500 kcalin päivittäisellä vajeella ja riittävän proteiinipitoisella ruokavaliolla laihduttaminen ei vaadi juurikaan itsekuria (tai ollenkaan).

Kaikesta huolimatta rakkaudella,
Kutri

29.12.2002 13:29

Totta toikin mitä kirjoitit! Itsekuriakin voi vaan tarvita niin moneen tarkoitukseen.. Monilla Paikkareissa laihduttavilla taitaa olla se himo sipseihin, suklaaseen ja muihin vastaaviin niin suuri, ettei siihen auta muu kuin itseä niskasta kiinni ottaminen.. :)

29.12.2002 13:50

Kun alkaa syödä riittävästi, säännöllisesti ja ennen kaikkea tarpeeksi proteiinia, noi himot vähenevät merkittävästi tai joillakin jopa loppuvat kokonaan.

Vastaavasti Paikkarien kaltainen kitukuuri pahentaa himoja ja vaatii siksi huomattavasti enemmän itsekuria... :-)

rakkaudella
Kutri

29.12.2002 16:35

Kun alkaa syödä riittävästi, säännöllisesti ja ennen kaikkea tarpeeksi proteiinia, noi himot vähenevät merkittävästi tai joillakin jopa loppuvat kokonaan.

Tätä samaa asiaa minä olen tuputtanut ärsyyntymiseen asti Painonvartijoihin liittyneelle tuttavalleni, mutta ilmeisen huonolla menestyksellä (taskukokoisella hukkapätkällä ei kuulemma voi olla mitään näkemystä saati kokemusta asiasta).

Sivusta seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että tämä alati laihduttava läheiseni

- kuten suurin osa laihduttamaan alkavista - aktivoi ensimmäiseksi erilaiset populaariuskomukset siitä miten rasvasta tehokkaimmin pääsee eroon (esimerkiksi kolmen päivän paastot, tää kuuluisa "iltakuuden jälkeen ei pidä syödä" tai alitajuinen ajatus siitä, että laihdutuskuurilla pitääkin olla nälkä).

Harva vaivautuu kaivelemaan samalla tavalla ravintotietoa kuin esim. Kutri tai Protsku - enimmäkseen me tavalliset tallaajat ollaan naistenlehtien "totuuksien" aivopesemää. Ja tähän saumaan painonvartijoitten on varsin helppo myydä näennäistieteellisiä oppejaan, jotka ovat juuri sopivasti kaalikeittodiettejä monimutkaisempia, mutta eivät liian monimutkaisia. Ihmiset haluavat helppoja ratkaisuja.

- No joo, toki PV:n opeista voi olla jollekin jotain apuakin, esimerkiksi tämä tuttavani uskoo (vielä) paikkareihin siinä määrin, että löi kanssani vetoa lipusta Rollareitten konserttiin..

Joten kirjoitahan Anssi naseva artikkeli, niin mä käytän sitä argumenttina, voitan vedon ja pääsen kesällä rokkaamaan!

29.12.2002 21:41

Palaan alkuperäiseen aiheeseen eli PV. Siihen muutama kommentti:

Mikään laihdutusmuoto ei sovi kaikille, siinäkin suhteessa me ollaan kaikki erilaisia.

PV:ssä painotetaan ruoan monipuolisuuden tärkeyttä juuri sen takia, että kroppa sais kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Tähän monipuolisuuteen sisältyy esim. proteiinit, vitamiinien ja hivenaineiden tärkeys, riittävän kalsiumin saanti jne. Sitäkään tosiasiaa ei unohdeta että punaviinissä on flavonoideja, jotka myöskin on terveyden kannalta tärkeitä. En siis ymmärrä mistä puheet yksipuolisuudesta on saaneet alkunsa.

Mutta kaikista "paras" argumentti oli musta se että säännöistä on liian helppo lipsua. Eiköhän se ole jokaisen laihduttajan (PV:ssä tai muuten) oma vastuu, mitä niille säännöille tekee? Sehän on ihan kuin liikenteessä, sielläkin on sääntöjä ja jokaisen täytyy itse pitää huolen siitä että noudattaa niitä. Vai pitäiskö mun seuraavan kerran kun mua sakotetaan siitä etten pysähtynyt stop-kyltin kohdalle ruveta huutamaan että kieltoa on liian helppo olla noudattamatta? Ja että kukaan, ei edes poliisi, ei ollut siellä varmistamassa että varmasti pysähdyn?

Kyse on mun painosta ja mun terveydestä. PV antaa mulle työkalun jonka avulla voin laihduttaa ja pysyä terveenä, mutta vastuu siitä työkalun käytöstä on minulla.

Ainakin mun kohdalla se on toiminut hienosti tähän asti, olen laihtunut jatkuvasti eikä ole palellut eikä väsyttänyt!

Sitten vielä lopuksi kaks lyhyttä kommenttia: en ole ikinä kuullut että PV itse sanoisi olevansa mikään hyväntekeväisyysorganisaatio. Miksi jotkut odottavat heidän olevan?

Ja se että PV:n ohjaajien joukossa on sekä hyviä että huonoja...? Kun katson ympärilleni, näen joka puolella sekä-että ihmisiä. Miksi sen pitäisi PV:ssä olla toisin?

Ja Tenavalle: mä olen ihan samaa mieltä siitä karkkipussi-"kunnon ruoka"-esimerkistä. Kun tietää että sillä ruoalla pitää selvitä monta tuntia, ei ole vaikea päättää mitä suuhun pistää. Kts. ylempänä kommentti "oma vastuu".

Terveisin
Apila

29.12.2002 22:00

Aivan, olen kanssasi samaa mieltä ohjeista ja niiden noudattamisesta, mutta mites ne liian alhaiset kalorimäärät? Etkö sä näe niissä mitään ongelmaa?

Jos noudattaisin painonvartijoiden ohjeita orjallisesti, päivittäinen kalorivajeeni jäisi siitä huolimatta yli 1000 kcalin, vaikka esim. lääkärit suosittavat 500-1000 kcalin vajetta. Ja paljon liikkuvalla ohje "voit jättää liikuntapisteet käyttämättä jos haluat" aiheuttaa äkkiä jopa 1500 kcalin päivittäisen vajeen.

Ai niin ja vielä sellainen pointti että vanhassa Plussa ohjelmassa oli vaikeampi "huijata", koska herkuille oli ne omat "punaiset pisteet" eli hakiessaan helppoutta ja myyvyyttä Paikkarit ovat tehneet ohjelmastaan helpommin väärinkäytettävän.

Toi heitto "Painonvartijat ei ole hyväntekeväisyysjärjestö" liittyy siihen, että kyseessä on oikeasti firma, jonka tärkein tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Seuraava on siis vainoharhaista spekulointia, mutta MITÄPÄ JOS, Painonvartijoiden ohjelmien suunnittelijat eivät ohjelmaa laatiessaan laitakaan etusijalle sitä, että ohjelmaa seuraavat pystyisivät saavuttamaan mahdollisimman helposti pysyviä tuloksia? FAKTA on kuitenkin se, että joka kerta kun Paikkareihin liittynyt repsahtaa (ja joutuu siksi laihduttamaan taas viikon pidempään) tai ensin Paikkareilla laihtunut ja sitten taas uudelleen lihonut palaa takaisin ryhmään, Painonvartijat OY ansaitsee lisää rahaa.

Vrt. nykyinen qwerty-kymmensormijärjestelmä, joka ei ole todellakaan nopein mahdollinen vaan kehitettiin aikanaan TAHALLAAN hieman hankalaksi, jotteivät konekirjoittajat saisi liian nopealla hakkaustahdilla mekaanisten kirjoituskoneiden iskimiä (tai mitä ne nyt ovatkaan joiden päässä on ne kirjaimet) solmuun.

Mitä noihin ohjaajiin tulee, niin jotkut niistä ovat suorastaan julmia ihmisille, jotka kuitenkin maksavat niiden palkkiot, mikä on mielestäni väärin. Laihduttaminen on kuitenkin aina hyvin henkilökohtainen asia ja usein kovasti ylipainoisilla on itsetunto-ongelmia, joten tyly, ylimielinen tai syyllistävä kohtelu pitäisi olla ehdoton ei-ei tuolla Paikkareissa.

No, tää on vapaa maa ja jos joku haluaa rahansa kantaa Paikkareille niin siitä vaan, kunhan tietää mitä tekee! :-)

kaikesta huolimatta rakkaudella
Kutri

30.12.2002 00:05

Kutri, en tiedä mistä olet saanut ne laskemasi kalorimäärät (mä inhoan kal. laskemista!), mutta minä tunnen kropassani että minulle se on just sopiva. Tietysti söisin mielelläni enemmänkin pullaa, kermakastikkeita ym. mutta sillon en laihdu. En kuitenkaan voi mitenkään huonosti, ei palele eikä heikota millään tavalla. Sairastin just ennen joulua flunssan ja olen sen sekä muutenkin juhlapyhien takia pitänyt points-paussia eikä paino ole kahdessa viikossa noussut kuin edes puolta kiloa. Se on minulla paras todiste siitä että kaikki on ookoo.

Ja siitä paljosta liikunnasta: mun ohjaaja painottaa aina sitä että pointseja ei saa jättää syömättä, siis liikaa, sillä silloin tapahtuu just se mitä sinäkin sanoit eli vaje jää liian suureksi. Siis liikkuahan saa niin paljon kuin haluaa, mutta vain 12 niistä pointseista sais käyttää ruokaan. Minä olen joskus käyttänyt vähän enemmän ettei pankkiin olis jäänyt liikaa, hyvin tuloksin.

Siinä olen samaa mieltä että siinä vanhassa ohjelmassa oli vaikeampi fuskata. Mutta samalla se oli vähän turhan rajoitettu. Kaikella on hyvät ja huonot puolensa.
En ole koskaan tavannut tylyä, ylimielistä tai syyllistävää ohjaajaa joten siihen en oikeastaan voi sanoa mitään. Kun aloitin Paikkareissa aikoinaan ohjaaja oli mitä mukavin, ihan hypersuperhyvä. Hän muutti valitettavasti pois ja nykyinen ei ole mun makuun. Muut ryhmässä kyllä tykkäävät joten makuasia kait.

Anssille: mistä huuhaaohjeista puhut? Kun se monipuolisuus on just yks niistä perusohjeista, joten kyllä ne liityy yhteen.
Ja minkälainen se saamasi ruokavalio oli?

Suomen Painonvartijoitten tiedotuspäällikköä en tunne, en asu Suomessa. Jos hän tosiaankin on tietämätön niin se on erittäin valitettavaa, väärä henkilö väärällä paikalla. Ja jos toimittajat pitää PV:tä puolueettomana tieteellisenä tietolähteenä niin eikö se ole toimittajien moka? Sitä he eivät varmasti ole, hehän ansaitsevat rahansa tällä toiminnalla. Mutta siitähän me ollaan jo keskusteltu.

Mielipiteensä kullakin.
Terveisin Apila

30.12.2002 10:39

sitten 4 viikon ruokaohjeet seuraavin tiedoin jotta laihtuisin kun ei se painonvartijat minuakaan laihduttanu kuin hetkenajan...onneksi en sortunut maksupuoleen vaan kopsasin kaverilta ohjeet neljäksi viikoksi joita noudattelin orjallisesti....paino putosi 8 kiloo...takasin entisessä matkaa enään 4 kiloo...et semmosta!

Paino 70kg, pituus 168, harrastan seuraavaa liikuntaa joka viikko:
kuntosali 2xvko; teen omasta mielestäni aika isoilla painoilla liikkeet; esim. alataljasoutu 45 kg/15, sarjoja 3. Vatsarutistus 50 krtx2, selkäpenkki 25x3 sarjaa....tässä muutama esimerkki. Lenkkeilen 8-10 km alle tunnissa niin että hiki lentää...joskus 15 km lenkki. Hiihtelen sillon tällön, uin kerran viikko 1,5 km mahd. nopeasti about 40 min. en nyt ihan muista mutta nopeasti.
Olen kanssa sitä mieltä että Paikkareiden ohjeet vetää varmasti säästöliekille...olen yrittänyt ottaa yhden juustoleivän lisäksi...mutta ei taida riittää. Kertokaa joku jos löytyy "kunnonliikkujille" 4 viikon ruokaohjeet!
Kiitos! ja tervettä, kevyttä kevättä kohden! Ei jaksa itse ajatella kokoajan kaloreita/pisteitä/ruokaa mitä söis.

30.12.2002 13:01

Jos et viitsi alkaa opetella kaloreiden laskua, niin aloita nyt nostamalla ne Paikkarien pistemäärät tonne 23-24 pisteen tienoille ja SYÖ KAIKKI LIIKUNTAPISTEET. Laske perunat ja ruisleivät erikseen (eli älä noudata sääntöä "ruisleipää ja perunaa aterialla niin paljon kuin haluat")

Pistä nämä "lisäpisteet" mieluiten proteiinipitoisiin (eli lihaa, kalaa, kanaa, rahkaa, kananmunaa, raejuustoa, vähärasvaista juustoa jne.) ruoka-aineisiin.

Yritä syödä noita proteiinipitoisia ruokia joka aterialla. Syö 5-6 pientä ateriaa äläkä päästä aterioiden välejä venymään juurikaan yli 3 tunnin. Yhden aterian koko kannattaa pitää 4-12 pisteessä (plus rehut).

30.12.2002 15:32

Kiitos, arvasinkin että kiinnostuit! Ongelmana on vielä sellainen kuin että: Paikkareiden ohje joka minulla on, on vuodelta hmm...?? jotain? Senverran tiedän että päiväannos on ohjeissa se 1200 kcl. Pisteistä en tiedä mitään; eli jos norm. 18 pistettä on noin 1200 kilokaloria, paljonko mahtaa olla kaloreissa tuo mainitsemasi 23-24 pistettä. Jos viitsit kertoa vielä aiempaan viitaten paljonko niitä "ihania protskuja" esim. kanaa/kalaa/rahkaa jne...päivässä voisin syödä tuon 1200 kcl lisäksi jotta laihdutus oikeasti onnistuu lihasta kadottamatta olisin erittäin kiitollinen. Siinä se ongelma taitaa olla....ne ohjeet on oikeasti ihan yees; suomalaista normaalia ruokaa mutta se määrä/laatusuhde tottavie on varmasti ollut syynä painon "säästöliekistä". Olenkohan väärässä jos lisään esim. päiväannokseen esim. broitskufileen/kalafileen + rahkaa prk + 2 hedelmää...onko liikaa/liian vähän. Tuo on se ongelma AINAKIN MINULLA.

Vai voisiko olla jokin HYVÄ/TERVEELLINEN proteiinipaukku paikallaan esim. kuntosalia ennen/jälkeen ennen ilta-ateriaa....

Vielä senverran Kutri; olen jo aikoja sitten lisännyt sinun sivusi favoriteihini...et senverran hyvät on sivut...aiheet liippaa läheltä...niinkin läheltä kuin Jpään Fortius(eritt. hyvä kuntosali)...tosin muutaman vuoden takaa...nykyään duunin kuntosalia hyväksikäyttäen....
tosin Rantatien lenkki vieläkin kutsuu....

Muille "toisinajattelijoille" onneksi täällä on oikeastikin asioista kiinnostuneita!

30.12.2002 15:50

Minulla ei itselläni ole kokemusta painonvartijoista (saati sitten muutenkaan ihan kauheasti laihdutuskokemusta - keskityn siihen kuuluisaan "painonhallintaan"), mutta olen onnistunut lueskelemaan kiitettävän määrän kokemusta omaavien ja omaamattomien ihmisten mielipiteitä kyseisestä järjestöstä ja sen lanseeraamasta pistelaskusysteemistä.

Huomioni on kiinittynyt siihen, miten moni on huolissaan siitä, että ryhmän vetäjä on todennnut laihtumisen kannalta olevan aivan sama, mistä päivittäisen pistemääränsä hankkii (siis hillomunkista vain porkkanoista näin kärjistäen). Kukaan ei kai voi väittää, etteikö tuo olisi totta siinä mielessä, että ihminen todellakin laihtuu vain syömällä vähemmän kuin kuluttaa riippumatta siitä mitä syö. Eri asia on tietenkin se, ettei hillomunkkisuklaaperunalastudieetti todellakaan ole terveellinen tai riittävän monipuolinen.

Ikävä tosiasia vain on, että suomalainen laihduttaja (kuten suomalainen yleensäkin) on niin pahuksen jääräpäinen, ettei ainakaan asiantuntijan sanomisista usko (yleistys, yleistys...), jos ei ole itse kokeillut. Niinpä mielestäni on vain "hyvä", jos laihduttajalle sanotaan, että hän saa ITSE valita kerääkö 20 pistettään roskasruoasta vai terveellisistä ruoista. Eiköhän jääräpäisinkin kilojenvahtaaja usko, että ruokavalio kannattaa koostaa terveellisesti ja monipuolisesti sen jälkeen, kun on kitunut pari viikkoa nälkäkuoleman partaalla syötyään kakki päivän pisteensä suklaana tai hampurilaisateriana - omakohtainen kokemus on aina paras opettaja.

Olen saanut kuitenkin sen käsityksen (en nyt tiedä kuinka oikean...), että pistejärjestelmä olisi yritetty tehdä niin, että se kannustaa terveellisiin valintoihin (kasviksista ei pisteitä, rasvaisesta ruoasta enemmän kuin proteiini- tai hiilihydraattipitoisemmasta, ruisleivän suosiminen jne.). Ja mitä tulee tuohon Kutrin mielipiteeseen siitä, ettei näitä"vapaasti syötäviä" pisteettömiä ruokia voi syödä niin paljon, että saisi riittävän määrän energiaa päivässä: Voit olla oikeassa useimpien kohdalla, mutta varmasti löytyy niitä, joilta tuo onnistuu ainakin pienen opettelun jälkeen. Kokemusta löytyy, sillä itse voin hyvinkin syödä läjän ruisleipää lounaalla ja illalla sohvannurkassa löhötessäni kevyesti 300 g ruusukaaleja, saman verran tomaattia, 200 g porkkanoita ja vähintään tuon 200 g kurkkua ilman että tekee tiukkaa pistellä vielä kokonainen ruukkusalaatti kaiken päälle ;o).

Silti olen yhtä mieltä siinä, että on aivan turhaa kituuttaa liian alhaisella energiamäärällä, sillä suuremmallakin määrällä laihtuu. Ja muutenkin on aivan turha kiirehtiä laihduttamisen kanssa - kyllä sitä hitaamminkin ehtii, kun on ehtinyt kaikessa rauhassa niitä kiloja keräilläkin.

Paasaukseni lopuksi totean vain, että yksi tyyli laihduttaa sopii yhdelle ja toinen toiselle. Jokaisen kannattaa siis etsiä itselleen sopiva tapa, eikä turhaan välittää muiden mielipiteistä. Jos Painonvartijat tuntuu tehoavan, niin siitä vain. Monella maksettu salikortti kannustaa liikkumaan, kun muu ei auta, joten yhtä lailla varmasti monella maksu Painonvartijoille kannustaa laihduttamaan, ettei tule rahoja hukkaan heitettyä. Ainakin omasta tuttavapiiristäni löytyy laihduttaja, jolle mikään muu ei vuosien varrella ole tehonnut (kiloja on vain tullut lisää), mutta viimein Painonvartiojoihin liityttyään on saanut kolmessa kuukaudessa jo selvästi painoa alas ja on ollut tyytyväinen menetelmään (ja tuntuu muuten hallitsevan kilokalorit ja terveelliset ruokatavat paremmin kuin "normaalipainoinen" ystäväpiirinsä).

30.12.2002 16:32

Vaikka kaikille ei sovi samat metodit, kuten sanoit niin en kyllä kehottaisi ketään laihduttamaan tinkimällä proteiineista,se johtaa lihas -ja luukatoon kuten täällä on montakertaa todettu....

Myös vitamiinien ja hivenaineiden saanti pitäisi turvata kuten myös hyvien rasvahappojen...

Tällä tavalla tullaan helposti siihen, ettei olekaan tosiasiassa montaa tyyliä laihduttaa kun puhutaan energiajakaumasta ja kaloreista, vaan on terveellnen tapa laihduttaa ja kasa epäterveellisiä tapoja laihduttaa....

30.12.2002 16:34

Niin vielä, että eriasia on kumpi on epäterveellisempää olla reilusti ylipainoinen vai laihduttaa epäterveellisesti, veikkaan ensimmäistä vaihto-ehtoa...

30.12.2002 16:48

Mä olen laihduttanut aikoinaan n.20 kg ja todellakin aloitin painonvartijoilla.Silloin kaikki punnittiin tarkasti ja noudatin tarkasti heidän esimerkki aterioitaan,ja ekalla viikolla lähti n.4 kg,mikä tietenkin oli nestettä.Kuntosali auttoi tsemppaamaan.Itse noudatin muutaman viikon painonvartijoita.Ja voin sanoa etten todellakaan miettinyt mitään ravintoaineita vaan noudatin orjallisesti koska halusin läskistä eroon.
Syön monipuolisesti ja olen tänä päivänä ehdottomasti sitä mieltä että kannattaa katsoa mitä syö ja mitä ei.Vanha virsi.
Laihtuminen on korvien välistä kiinni,jos haluaa oikeasti laihtua niin silloin laihtuu.

jk2
30.12.2002 17:11

Tuo sun ehdottamasi 250 g rahkaa + (vaikkapa 120 g?) broileri tuo proteiinia rahkasta noin 25 grammaa, ja broilerista vajaa 30 grammaa. Eli lisättynä loppupäivän proteiinisaantiin (tuskin pelkkää hiilaria ja rasvaa syöt) sen pitäisi olla riittävästi naisihmiselle.

Kaloreita rahkasta n. 2.5 x 60 = 150 ja kanasta n 120, eli pisteiksi muutettuna jotain 5 kappaletta?

31.12.2002 02:02

Painonvartijat on ihan jees, siskoni ja äitini laihduttivat joskus sillä yli 10 kg molemmat, mutta nyt molemmilla on tullut tuo 10kg ja enemmänkin takaisin.

Itse olen laihduttanut painonvartijoissa elokuusta lähtien, äiti kun antoi lahjaksi MP5.

Kyllä, olen laihtunut, n. 0,8 kg / viikko. Eikä minulla ole ollut mitään painonvartijoita vastaan, kunnes aloin lukemaan näitä + kutrin sivuja. ;)

Mutta eipäs syytellä liikaa! Ihan ensiksi, mistä tämä 18 pistettä-käsite on lähtenyt? Jos painat alle 80kg ja haluat laihtua 1kg viikossa, syöt 20 pistettä. Ja itse olen käyttänyt 1 piste = 60 kcal, eli tuo olisi 1200 kcal, ok, liian vähän.

Mutta, suurin osa menee varmaan tuohon 25 pisteeseen, joka sitten onkin jo 1500 kcal, eli hyvä.

Tässä taulukko kopioituna MP5:stä.

Taso 1 (T1) = 1 kg viikossa
Taso 2 (T2)= 0,5-1 kg viikossa
Taso 3 (T3)= 0,5 kg viikossa

Paino nyt T1 T2 T3
<80kg 20 25 30
81-115kg 25 30 35
>116kg 30 35 40

Jos ei halua 1kg/viikko tahtia, suurin osa valitsee 25-35 pistettä, eli 1500-2100 kcal, ei niin paha.

Siitä olen samaa mieltä, että on hieman "huonoa", että kaikilla ruoilla on vain pisteet, syö se määrä niin laihdut. Tässäkin on hyviä ja huonoja puolia.

Hyvät:
- Ihminen tajuaa, ettei kannata syödä 20 pisteen sipsipussia vaan riisiä+kanaa+jäätelöä jälkkäriksi

Huonot:
- Jotkut syövät pelkästään Hesburgerin kerrosaterian päivässä, pysyvät pisteissä, mutta kehon tarvitsemat aineet ei täyty, ja...
- ...kuitenkin on kauhea nälkä, jolloin alkaa ottamaan päähän ja tulee sellainen olo, että syön jääkaapin tyhjäksi, sen jälkeen on vihainen itselle, ja lopettaa koko homman.

Onhan materiaali ihan hieno, tuli askelmittari, mittanauha, asiallista materiaalia, CD jossa yli 6000 ruokalajin pisteet, ym.

Olen samaa mieltä tuosta "kitudieetistä", joskus tulee sellainen olo, että "voi@&# kun ei saa syödä oikeastaan mitään". Ja siitä, että osa syö liian vähän, jolloin he menettävät lihasta -- hei jee, paino tippunut 2 kg kahden viikon aikana, mutta, lihasta eikä rasvaa. Ennemmin siis menettää 100g rasvaa kuin 2kg lihasta.

Ihmiset ovat laiskoja, he haluavat löytää "helpon tien", siksi painonvartijoiden pisteet on kova juttu, ei tartte laskea rasvoja, kaloreita, ei mitään. Jos syöt vaikka kirjolohta, otat joko lehtisen tai käytät cdromia, jaaha "Kirjolohi, kylmäsavustettu, 1 annos, 125 grammaa on 5 pistettä".

Laskureiden mukaan kulutan 3130kcal (18-30v mies, 113kg), söin 25 pisteen verran, eli 1500kcal. Nyt mä aloitin maanantaina (eilen) syömään 2000 kcal verran, eli nostin pisteet n. 30:een.

Oikeastaan se ongelma, miksi painonvartijat on laittaneet pisteet noin alas, on siinä, että ihmiset pistävät ne pisteet "vääriin" ruokiin. Jos nyt menet sanomeen jollekin, joka syö 20 pistettä, että hei, voit vapaasti syödä 30 pistettä, eli 10 pistettä lisää -- 600kcal, arvatkaa hakeeko se kaupasta kaljan + saarioisten pizzan? Kyllä, ja sitten mennään metsään, ja kovaa. Tässä pitäisi ymmärtää, että voit syödä 10 pistettä TERVEELLISIÄ ruokia, mutta 99,9% painonvartijoiden asiakkaista ei tätä tajua.

Syön siis nyt n. 30 pistettä, normaalin 25 sijaan, ja käytän nuo 5 pistettä ruisleipään, kalkkunaleikkeleihin, ym. en siis valmispitsaan. Raportoin tänne miten sujuu näin.

Teen näin siksi, että pelkään painon nousevan kun olen saavuttanut tavoitepainoni, ja olen sitten kitunut liian vähällä ruualla, joten alan syömään liikaa, ja lihon. Kutri on oikeassa tuossa, että kilot tulevat takaisin, seuraan aktiivisesti USAn painonvartijoiden uutisryhmää (alt.support.diet.weightwatchers) ja päivittäin tulee viestejä "Hei, olen ollut painonvartijoissa vuonna 2000, pääsin tavoitteeseeni 2001, nyt kilot ovat tulleet takaisin tuplasti".

31.12.2002 12:42

En muuten ota kantaa PV metodeihin, mutta mikä idea noissa pisteissä on? Energian kulutuksen ja energian saannin välinen erohan se ratkaisee laihtuuko vai lihooko. Miksi pitää kehittää erillinen pistesysteemi, jossa muutetaan energia sisältö pisteiksi jonkin kaavan mukaan, kun voisi käyttää suoraan niitä kCal/kJ?

31.12.2002 13:34

Eli pisteiden idea taitaa olla se, että ihminen ei tee mielellään vapaaehtoisesti mitään, mikä vaatisi ylimääräisiä ponnisteluja. Mitä pienempiä ja yksinkertaisempia lukuarvot ovat (esim. 3 pistettä versus 197 kcal), sitä helpompi niiden kanssa on pelata. Monelle jo pelkästään laihdutuksen aloittaminen on sellainen ponnistus, että jos siihen lisää vielä "monimutkaiset", itse tehtävät laskutoimitukset ja mahdollisen tiedon hankkimisen (esim. hedelmiin kun ei ole painettu kylkeen energiasisältöjä ja harva elintarvikeyksikkö painaa 100 g tai on sellainen, jonka painon jokanainen osaisi arvioda summassa), saattaa homma lopahtaa jo ennen alkua.

Eli eiköhän pisteiden idea ole helpottaa luonnostaan laiskojen ihmisten työtä ja estää "liian vaikeista" ja "paljon aikaa vievistä" energiasisältöjen laskemisista johtuvat keskeytykset ja innon lopahtaminen heti alkuunsa. Laihduttaminen on monelle varmasti helpompaa, kun joku on valmiiksi tutkinut tuotteiden sisällön ja laskenut pisteet, joita sitten voi ynnäillä yhteen niin työn lomassa, lomamatkoilla kuin vaikkapa päivän päätteksi väsyneenäkin. Vaikka laajan matematiikan olen aikoinani kirjoittanut, niin kyllä minustakin on mukavampaa ja helpompaa laskea 18 tai 20 tai 26 asti kuin esimerkiksi noin 1200 tai noin 1800 asti. Opetetaanhan lapsetkin ensin laskemaan 1+2 ennen kuin siirtytään laskemaan 197+368...

31.12.2002 13:48

Pisteissä huomioidaan kaloreiden lisäksi rasvamäärä -- karkeasti voisi sanoa, että

rasvaa 0 % -- 1 p = 60 kcal
rasvaa 5 % -- 1 p = 50 kcal
rasvaa 10 % -- 1 p = 45 kcal
rasvaa yli 15-20 % -- 1 p = 40 kcal

Ihan noin loogisesti noi pisteet eivät kuitenkaan mene, sillä Painonvartijat ovat pyöristelleet noita pistemääriä suuntaan ja toiseen tuotteen "suositeltavuudesta" riippuen. Jos muistan oikein, niin esim. kerman käytöstä rangaistaan eli 1 dl ruokakermaa vei enemmän pisteitä kuin 1 dl yhtä paljon rasvaa ja kaloreita (?) sisältävää kasvisrasvasekoitetta. No, pitää kaivaa noi ohjeet esiin ja kuten sanottua, en tiedä onko tässä uudessa points plus -systeemissä järkeistetty proteiinipitoisten ruokien pisteytystä niitä suosivaksi.

Kutri

31.12.2002 14:35

Kiitos selvennyksestä. Olin siis saanut jotakuinkin oikean suuntaisen käsityksen siitä, että pisteiden taustalla on ajatus muustakin kuin energiasisällöstä - eli siis tavoitteena opettaa myös tekemään terveellisiä valintoja (mielummin vähärasvaista ja tyydyttymättömiä rasvoja tyydyttyneiden sijaan). Muistelisin jostain jopa lukeneeni opiskeluaikoinani tutkimuksen, jonka mukaan tyydyttymättömät rasvat lihottaisivat tyydyttyneitä vähemmän. Tiedä sitten tutkimuksen oikeellisuudesta; taisi olla Ameriikan ihmemaassa tehty tutkimus, joten voipi olla olematta totta. Toisaalta eihän sitä tiedä, kun tuo Anssikin näyttää vannovan näiden jenkkitutkimusten nimiin...

31.12.2002 14:48

Joo, kyllä minä tuon tiedän, kun olen itsekin tieteellisiä artikkeleita väsännyt, mutta muistaakseni kyseessä oli tällä kertaa ihan oikeasti jenkkitutkimus. Ja yhtä lailla ihan oikeasti aika moni noista artikkeleista joihin olet viittailut (mm. tuo C- & E-vitamiinijuttu) on jenkkitutkimuksia. Mikä ei siis tarkoita etteivätkö ne voisi olla hyviä ja totuudenmukaisia tutkimuksia!!!, mutta kyllä oman lukukokemukseni perusteella (ja alasta riippumatta) kyseisestä suurvallasta suolletaan jopa tieteellisiin julkaisuihin välillä melkoista soopaa...

01.01.2003 17:47

Tuutikki
Energiasisällöt lukevat elintarvikkeissa toisin kuin pisteet, jotka pitäisi niistä vielä laskea erikseen jonkin kaavan mukaan, joten pisteet ovat vain monimutkaisempia. (Samojen laskusääntöjen mukaan ne isommatkin luvut lasketaan yhteen) Proteiineista ja hiilareista pisteet eivät sano mitään, joten kun niihin pitää jokatapauksessa kiinnittää huomiota on se pisteiden kanssa vain vaikeampaa. En minä vieläkään ymmärrä, mitä hyötyä pisteistä on.

01.01.2003 20:35

Idea pisteissä on siinä että useimmiten sinä et laske niitä itse. Et ehkä tiennyt tätä, mutta peeveistä saat valmiin ruoka-ainelistan jossa lukee että esim. 1 sämpylä on 2 pisteen arvoinen, lasillinen kevytmaitoa 1.5 p jne. Sinun (tai paremminkin pvläisten) ei siis tarvitse laskea näitä itse vaan laskutoimitus menee niin että 1 sämpylä + 1 lasillinen kevytmaitoa + ... Eli erittäin yksinkertaista ja se sopii mulle hyvin, sillä mun elämäni tärkein juttu tällä hetkellä ei ole ruoka tai edes laihduttaminen!
Niin ja jos joskus sattuu joku ruoka jota ei listassa ole, niin sen voi joko kysyä ohjaajalta tai laskea itse points-laskimella. Tätä laskutoimitusta varten tarvitset vain annoksen kaloria- ja rasvamäärän. Hiilihydraatteja, proteiineja, rasvaa, kalsiumia ja vitamiineja ym. ei lasketa erikseen vaan niiden osuus arvioidaan ravintopyramidin tyyliin (vaikka kuvassa onkin lautanen, mutta idea on se sama). Eli joka päivä pitäis syödä suurin piirtein lautasen osuuden mukaan eri ruoka-aineita, jotta ruokavalio olis tarpeeks monipuolinen.
Ja olis kyllä tosi haaskausta jos tällaista hyvää ideaa ei käytettäis markkinoinnissa!

Terveisin
Apila

02.01.2003 00:04

Saako PV:stä tosiaan pistelistan vai pitääkö siitä maksaa?

Miksei käytetä kalorilistaa? Olisi yhteensopiva ja aivan yhtä yksinkertainen. Eli sämpylä on 200 kcal maitolasi on 300 kcal jne.

Jos jotain ei tiedä niin sen voi katsoa suoraan tuotteesta. Mikä tekee kaloreista/jouleista sen monimutkaisemman?

02.01.2003 00:59

Olen laihduttanut painonvartijoiden ohjeilla ja olin tuloksiin tyytyväinen. Esimerkkinä ruokavaliosta voin sanoa, että tyypillinen päivän ateria mitä söin oli Anssi Mannisen linkissä http://WWW.URHEILURAVITSEMUS.NET! ollut esimerkkiruokavalio
http://www.urheiluravitsemus.net/hanna/ruoka1.html Poikkeuksena vaan, että en käyttänyt mitään maltodekstriineitä ja muita epämääräisiä jauheita ja söin tohon päälle vielä viilin tai jogurtin ja enemmän ruisleipää. Söin myös enemmän kasviksia ja marjoja. Ja hyvin laihduin, iho kukoisti, hiukset kiilsivät ja punttiksella lihakset kehittyivät ihan ok. Eli niin kamalan epäterveellisiä ohjeita sieltä paikkareista saa...

02.01.2003 01:19

.. lisään edelliseen, että en ole lihonut takaisin, vaan syön vieläkin samalla periaatteella eli paljon kasviksia ja muutenkin monipuolisesti ja terveellisesti unohtamatta hyviä rasvoja. Laihdutin pv:ssä vuonna 1995.

02.01.2003 10:13

Kuten Apila jo ehtikin näköjään selvittää, niin ei noita pisteitä joudu itse laskemaan, vaan joku on ne jo valmiiksi laskenut ja laihduttaja saa (siis käytännössä ostaa samalla kuin muutkin PV:n palvelut) listan tai rompun pisteytetyistä tuotteista. Ja edelleenkin: mitä pienempi lukuarvo, sitä helpompi laskutoimitus, vaikka vertailussa olisivat toisella puolella tasakymmenet tai -sadat, eikä kaikkiin tuotteisiin ole todellakaan painettu energiasisältöjä. Usko pois - Suomenmaasta löytyy monta laihduttajaa, jotka eivät osaa arvioida kovinkaan tarkasti esim. avokadon tai kahvilan kinkkusämpylän sisältämää energiamäärää.

Varmasti niin sinulle, minulle kuin monelle muullekin kilojoulet ja -kalorit ovat kohtalaisen selkeä asia, laskutoimitukset sujuvat ja terveellinen ruokavalio on jotakuinkin halussa, mutta miksei voisi sallia helpotusta (vaikka pisteiden muodossa) niille, joille asiat eivät ole yhtä itsestäänselviä, ja jotka eivät jaksa/viitsi/ehdi/tms. opetella niitä. Laihdutuksessa pätee sama sääntö kuin suurimmassa osassa muissakin tämän maailman asioissa: ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan kukin taaplaa tyylillään. Yksi tapa sopii yhdelle ja toinen toiselle, joten ei kannata "tuomita" liian nopeasti edes omakohtaisten kokemusten perusteella.

02.01.2003 13:07

Apila
Nyt meni viestisi pääidea hieman ohi. Oikea olettamus sinulla kuitenkin oli.

Tuutikki
Et ilmeisesti huomannut, mitä sanoin edellisessä viestissäni. Jokaiselle pistelistalle löytyy vastaava kalorilista. Eli sen suhteen ei ole eroa näissä kahdessa järjestelmässä.

Kumpi näistä laskutoimituksista on sinusta helpompi?

1. 5,32 + 6,77 = ?
2. 532 + 677 = ?

Vai onko mielestäsi selvää eroa?

Minä en ymmärrä mikä tekee pienillä luvuilla laskemisesta helpomman kuin suurilla luvuilla. Ainoa ero siinä missä kohtaa se pilkku on!

"eikä kaikkiin tuotteisiin ole todellakaan painettu energiasisältöjä. Usko pois"

Uskon uskon, mutta mitä tekemistä tällä on pisteiden ja kaloreiden erojen kanssa? Pisteet lasketaan aina kaloreista. Joku ne on jossain vaiheessa laskenut, joten kaikki mitkä ovat saatavilla pisteinä ovat saatavilla kaloreina. Arvioinnin ongelmat ovat samat kaloreissa kuin pisteissä.

Minä en vain ymmärrä mikä on pisteiden idea.

02.01.2003 13:35

Ei millään pahalla, mutta nyt täytyy vääntää rautalangasta ;-)

Kaloreita EI voi suoraa muuntaa pointseiksi, ei ainakaan enää uuden ohjelman mukaan. Pointseissa otetaan huomioon sekä ruoan energia- että rasvapitoisuus. Jos jossain annoksessa on esim. 360 kcal, niin pointsimäärä riippuu siitä kuin paljon rasvaa siinä on. Jos rasvaa on 2 g, niin pointseja menee 6 kun taas niitä menee 9 jos annoksessa on 25 g rasvaa. Kalorit ei ole sama kuin pisteet, ei ole vain kyse siitä missä kohtaa pilkku on!
Siksi siteerasin Kutria ja Tuutikkia. Jos luet ne nyt uudestaan niin ehkä asia selviää?!?!

Apila

02.01.2003 14:05

Siis se ero on siinä, että nuo pisteet ovat 0,5 välein. Eli laskemaan ei todellakaan joudu 5,32 + 6,77, vaan "pahimmillaankin" 5,5 + 6,5. Eli ero ei ole vain pilkun paikassa, vaan myös merkitsevien numeroiden määrässä.

Pisteissä ei ole "arvioinnin vaikeutta" sillä pisteytys on todellakin tyylin 1 kinkkusämpylä 6 pistettä, 1 annos pastaa 3 pistettä (siis nuo esimerkkipisteet on vedetty hatusta, sillä minulla ei ole aavistustakaan mitä ne todellisuudessa ovat). Lisäksi pisteet on valmiiksi taulukoitu käyttäjälle joko vihkoon tai rompulle, joten niitä ei tarvitse enää lähteä metsästämään mistään, toisin kuin monien ruokien energiasisältöjä - joku on jo tehnyt työn valmiiksi (ja todennäköisesti vielä saanut siitä hyvän palkankin...).

Eli edelleenkin, silläkin uhalla, että toistan itseäni lähes jankuttamiseen asti: pisteiden idea on tehdä laihduttamisesta helpompaa ja vaivattomampaa ja opettaa samalla tekemään terveellisempiä valintoja.

02.01.2003 17:11

Apila
Tiedän että rasvat vaikuttavat myös pointseihin, kuten aiemmin kerrottiin. Enpä vain jaksanut jokaisessa kohdassa sitä erikseen mainita, kun sillä ei ollut merkitystä sen suhteen, mitä olen sanonut. Jokaisen ruuan sisältämät makroravinteet voidaan muuttaa sekä pisteiksi että kaloreiksi!

Pilkku esimerkilläni yritin osoittaa, ettei ole laskemisen vaikeuden kannalta merkitystä kuinka isoja luvut ovat, jos tarkkuus on sama. Otin esimerkkiin satakertaisen eron, mutta periaate on aivan sama oli se ero sitten 60 tai vaika 59 kertainen.

Tuutikki
Aivan vastaavasti voidaan kalorit pyöristää lähimpään 50 kcal. Tässäkään suhteessa eroa ei ole. Pilkkuesimerkilläni yritin vain osoittaa ettei laskeminen muutu yhtään sen helpommaksi tai vaikeammaksi kun siirretään pilkun paikkaa. Laitetaan vielä täsmällisempi esimerkki jos ei kerta aiempi ollut tarpeeksi selkeä.

Ruoka A sisältää 236 kcal ja 5 g rasvaa.
Ruoka B sisältää 315 kcal ja 10 g rasvaa.

Käytän tässä Kutrin kertomaa kaavaa (sillä ei ole nyt merkitystä onko kaava täsmälleen sama kuin oikea kaava)

A:n pisteet 236/60+5/10=4p
B:n pisteet 315/60+10/10=6,5p

A:n pyöristetyt kalorit 250
B:n pyöristetyt kalorit 300

Kumpi lasku on vaikeampi vai onko selvää eroa?

4+6,5=10,5
250+300=550

On se matematiikka ihmeellistä, kun tilanne ei muuttunut miksikään. ;-)

Kaloreissa ei myöskään ole arvioinnin vaikeutta sillä kaloritus on todellakin yksi kinkkusämpylä 300 kcal jne (esimerkkikalorit vedetty hatusta). Aivan vastaavasti voidaan kalorit taulukoida vihkoon tai rompulle, joten niitä ei tarvitse mennä metsästämään erikseen. Joku on jo tehnyt työn valmiiksi (tässä tapauksessa siis työ on tehty jo ennen PV:tä). Näitä taulukoita on vieläpä saatavilla ilmaiseksi! Ja jos sattuisi niin ettei PV olekaan jotain tuotetta laittanut sinne taulukkoon kaloreita käytettäessä ei tarvitse laskea ensin kaloreita ja siten muuntaa niitä (ja rasvaa) pisteiksi, vaan voi suoraan pyöristää.

En siis kysy miksi antaa valmiita taulukoita, vaan miksi käyttää pisteitä (pyöristettyjen)kaloreiden (tai joulien) sijaan? Tähän kysymykseen ei ole vielä kukaan onnistunut vastaamaan.

kirjaudu sisään jos haluat vastata