Neuvoja kaivataan

2284
11. maaliskuuta 2002 17:04

Mistä johtuu verisuonten näkyminen/pintaan tuleminen jaloissa/käsissä? Mielestäni näitä on tullut nyt enemmän kun urheilee (lenkkeily, aerobic ja pace). Miten ehkäistä niiden tuleminen? Jaloissa verisuonten näkyminen on mielestäni erittäin epäesteettistä ja jos ei niistä pääse enää eroon mitenkään, olisi ainakin hyvä tietää miten niitä ennaltaehkäisee.

Vastaukset: 10

11.03.2002 17:44

mäkin huomasin tossa jokin aika sitten, että yht äkkiä alko verisuonet näkymään hirveesti jaloista... olis kiva tietää mistä se oikein johtuu

12.03.2002 10:17

Ainakin alhainen rasvaprosentti aiheuttaa sen verisuonten näkymisen.

12.03.2002 10:51

Verisuonten näkyminen johtuu verenkierron lisääntymisestä lihaksissasi sekä alhaisesta rasvaprosentista. Kuntoillessasi lihakset tarvitsevat enemmän verta ja siitä syystä verisuonet laajenevat ja näkyvät. Mielestäni se on terveen, kuntoilevan ihmisen merkki ja ainakaan meitä miehiä se ei haittaa.

12.03.2002 14:05

Minä kun luulin että tätä rasvaa minulla vielä kyllä on. Painoa vielä 6-10kg liikaa! Jos nyt tuijottaa sitten pelkästään tuota vaakaa. Pitänee hankkia mittanauha kun täällä on fiksut ihmiset sellaista neuvoneet. Täytyy sanoa että peili kai se oikeampi "mittari". Naisilla se ei näytä kivalta että verisuonet näkyy ja ilmeisesti muillakin on samoja ongelmia. Oliskohan siihen mitään keinoa päästä niistä eroon tai auttaiskohan vähempi treenaaminen. Jääköhän ne pysyviksi? En haluaisi treenaustakaan vähentää todellakaan. Missä voi mittauttaa rasvaprosentin ja mitä se maksaa?

12.03.2002 14:24

Suonien näkyvyys on yksilöllistä. Joillain saa huonia hakemalla hakea vaikka rasvaprosentti olisi todella alhaalla. Joillain jalat pullistelevat suonista isoillakin rasvaprosenteilla.

Rasvaprosenttimittauksia tehdään monilla saleilla ja fysioterapiapaikoissa. Hinnoista en tiedä. Tarkkuus on eniten kiinni mittaajasta, kokematon mittaaja --> epätarkka tulos.

19.03.2002 12:12

Mulla on kans hirveästi lisääntyneet siniset suonet jaloissa (siis tulleet näkyviin). Mä olen aina kuvitellut, kun mulla on suvussa paljon suonikohjuja ja itelleki varmaan semmoset tulee, että ne on johtunu seisomatyöstä, koska olen huomannu niiden lisääntyneen aina kesätöiden jälkeen (jossa pahimmillaan seistään koko työpäivä kumisaappaissa). Minä siis luulin niiden olevan tulevia suonikohjuja. Varsinkin kun selluliittiäkin reisistä löytyy...?? eikä ne siis oo ollu aina, vaan muutaman viimeisen vuoden aikana ilmestyneitä.

19.04.2002 14:23

miten muuten suonikohjuja voi ehkäistä? suvussani niitä on esintynyt lähes kaikilla naisilla, joten olenko minäkin seuraava "uhri"?

19.04.2002 15:54

laskimosuonien näkyminen kuormituksessa ja sen jälkeen on normaali ilmiö. Laskimosuonet pyrkivät poistamaan lämpöä kehosta ja siksi osa laskimoista sijaitseekin aivan ihon alla. Niiden näkyminen matalalla rasvaprosentilla alueellisesti varustetuilla henkilöillä johtuu siitä, ettei ole rasvakudosta pintalaskimoalueen alla pehmentämässä alustaa. Samalla henkilöllä voi rasvakudosta olla eri alueilla varsin vaihtelevasti, mutta esim sääri harvoin on lihava. Mitään erityistä keinoa pintalaskimoiden pullistumisen hoitoon ei ole, sillä se on terveen elimistön ilmentymä. Suonikohjut taas ovat viallisen, jokseenkin harmittoman oireen ilmentymä. Tila jossa laskimon läpät eivät toimi kunnolla. Tämä oire on lähinnä epäesteettinen ja hoidettavissa kirurgisin menetelmin.
Yleisin syy on genetiikka. Syvissä ja poikittaisissa laskimoissa tilanne on hieman toinen. Mikäli asia huolestuttaa, kysykää neuvoa lääkäriltänne. Suonikohjuja on vaikeata tai mahdotonta ehkäistä, mutta liikunnan on todettu vaikuttavan positiivisesti.

21.04.2002 07:57

Niitä voi ehkäistä seuraavasti
- harrasta liikuntaa
- pidä painosi kurissa
- nosta jalat ylös aina kun voit, esim. lenkin ja työpäivän jälkeen
- heiluttele ja jumppaa jalkojasi istuessasi esim. töissä

23.04.2002 09:59

Lenkkeily kylmällä ilmalla liian ohuissa vaatteissa saa pintaverisuonet katkeilemaan mm. reisistä, jolloin jäävät näkyviin ohuina punaisina viiruina, joita ei ymmärtääkseni saa enää millään pois. Kosmetologin läksytyksen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota pukeutumiseeni ;-)

kirjaudu sisään jos haluat vastata