Mitä mieltä saliohjelmastani?

2157
5. maaliskuuta 2002 19:49

Olen pian 18-vuotias tyttö ja olen käynyt salilla puoli vuotta neljä kertaa viikossa. Sitä ennen olen treenannut myös, mutta en yhtä monta kertaa viikossa. Viimeisen puolen vuoden aikana lihasmassaa on tullut lisää n. 7 kg.

Olen jakanut salitreenin neljälle päivälle:

1. rinta, hauikset
2. reidet, pohkeet
3. olkapäät, ojentajat
4. selkä, vatsa

Jokaisella lihasryhmällä on vähän eri määrä liikkeitä. Rinta 3, hauikset 2, reidet 4, pohkeet 2, olkapäät 3, ojentajat 2, selkä 5 ja vatsa 2.

Sarjoja/liike on 3 tai 5. Jos liikkeesä on viisi sarjaa, niin toistot ovat 15, 12, 10, 8, 6 (joista 15 ja 12 ovat lämmittelysarjoja) ja jos kolme sarjaa niin toistot ovat 15, 12, 12/10. Poikkeuksena tästä on vatsa, jossa on kolme sarjaa toistoilla 20, 20, 20.

Yritän jokaisella treenikerralla käyttää eri liikkeitä kuin edellisellä kerralla, että saisin vaihtelua.

Mitä mieltä olette liikeiden/toistojen määrästä ja treenin jaotuksesta? Olen tehnyt tämän ohjelman mukaan vasta reilun viikon verran. Milloin olisi hyvä vaihtaa ohjelmaa?

Onko muuten tulosten kannalta merkitystä tekeekö esim. rinta, hauis-päivänä liikkeitä vuorotellen (rinta, hauis, rinta...) vai esim, ensin kaikki rintaliikkeet ja perään hauisliikkeet?

Kysymyksiä oli aika paljon, mutta jos joku viitsii vastata edes johonkin, niin olisin kiitollinen! =)

Vastaukset: 11

05.03.2002 20:06

Unohdin kertoa, mikä on tavoitteeni. Tavoitteena on siis saada lisää lihasmassaa ja kiinteytyä, eli saada lihakset erottumaan selvemmin. Mitään aikarajaa en ole itselleni asettanut. Pitäisikö? Kuntosalin lisäksi käyn säännöllisesti myös lenkkeilemässä, jotta rasva palaisi. Treeni"viikon" pituus on 8-9 päivää. En siis harjoittele joka päivä. En myöskään tee koskaan kahta salitreeniä peräkkäisinä päivinä vaan välissä on joko lenkki tai lepo. Haittaako salitreenin jälkeisenä päivänä lenkkeily lihasten kasvua/palautumista?
Kiitos taasen! =)

06.03.2002 09:28

Ihan ok.

Jos vaihtelet liikkeitä usein on vaikea sanoa mitään tarkkaa aikaväliä ohjelman vaihdolle. Noudata samaa ohjelmaa niin kauan kuin kehitystä tulee.

Mitä tarkoitat lenkkeilyllä? Juoksua? Kävelyä?

Jos haluat maksimoida lihasten kasvun, jätä juokseminen pois. Sen sijaan tee aamuisin tyhjällä vatsalla kävelylenkkejä niin saat sitä rasvaa poltettua. Tosin suurin merkitys rasvanpolttoon on ravinnolla.

06.03.2002 09:55

Todella kovaa on ollut lihaskasvusi, jos todella olet saanut 7 kiloa lihasta puolessa vuodessa! Se on naiselle todella vaikeaa. Ilmeisesti olet lahjakas ja treenaat hyvin, ravintopuolikin taitaa olla kunnossa. Jatka samaan malliin!

06.03.2002 12:12

Toi on kyllä täyttä puppua toi väite, että olisi saanut lihasmassaa 7 kiloa puolessa vuodessa. Se ei onnistu, vaikka ajaisi itseensä rekkalastillisen anaboleja. Miehilläkin on 2-3 kilon puhtaan lihaksen lisäys vuoden aikana todella kovan työn takana, naisilla vielä vaikeampaa.

06.03.2002 12:32

Onnistuu aloittelijalta helpostikin.

Tosin puhtaan lihasmassan mittaaminen tarkasti on kotikonstein aika hankalaa.

Mutta on siis turha olettaa, että kehitys jatkuisi samanlaisena vastaisuudessakin.

06.03.2002 12:59

Oon tosiaan käynyt juoksemassa. Toisinaan juoksen koko lenkin ja toisinaan teen intervalli-tyyppisen lenkin. Ennen juoksin paljon kovempaa, mutta nyt olen hidastanut vauhtia hölkkään. Mun on nykyään vaikea kävellä, kun oon ihastunut juoksemiseen.

Minkä pituisia aamulenkkejä pitäisi tehdä ja millä sykkeellä?

06.03.2002 13:32

Ei se nyt helppoa ole aloitteliallekkaan, siis aivan puhtaan lihasmassa saaminen, vielä kun ottaa huomioon että kyseessä on nainen. Mutta pelkän lihasmassan lisäyksen mittaaminen on mahdotonta, aivan hyvin tuossa 7:ssä kilossa voi olla esim 3kg nestettä, 1kg rasvaa ja loput lihasta. Olen itse saanut 3kk:n jaksolla lihasta lisää neljä kiloa, jakson aikana rasvaprosenttini vielä laski 11%:sta 9 prosenttiin. Mutta takana oli pari vuotta kevyempää treeniä, joissa sarjat olivat pitkiä ja sen lisäksi oli pohjana 13 vuotta liikuntaa mikä varmasti auttoi. Mutta ei tuota vauhtia jatkuvasti voi ilman aineita kehittyä.

06.03.2002 16:39

Uskon, että olisin huomannut, jos kroppaan olisi kerääntynyt 3 kiloa nestettä tai kilo läskiä. Se varmasti näkyisi.

Ja kuten jo aiemmin sanoin, niin olen kyllä harrastanut liikuntaa aiemminkin. En siis ole aloittanut puoli vuotta sitten tyhjästä.

Enkä kyllä oletakaan, että kehitys jatkuisi samaan tahtiin, sillä se olisi aika epänormaalia. En todellakaan pumppaa itteeni mitään aineita.

06.03.2002 16:59

...esim. sulla denile.

Itselläni on painoa "jostain tullut" pari kiloa lisää, mutta samat vaatteet mahtuvat jopa helpommin päälle ja osaltaan tuntuu kuin olisi "vetäytynyt sisäänpäin".
Tämä sen jälkeen kun ruksasin treeniä ja ruokavaliota kuntoon tasapainoisemmaksi ja salitreenaus muuttui määrätietoisemmaksi suhteessa aerobiseen. tavoitteena vain muokata näitä kilojani timmimpään suuntaan ja tulosta on alkanut tapahtua ainakin omasta mielestäni. tuntui ennen että kaikki valui hukkaan hirveällä aerobisen paahtamisella...

ensimmäistä kertaa alan löytää itseltäni ohuiden kinttujen seasta kunnon pohkeet ja takareidet, laattatakapuolesta alkaa muodostua jotain ja kappas kummaa ojentajatkin löytyivät.

Housutkin istuvat nykyään "nätisti" päälle.

Mietin vain noita painoasioita näin naisena.... mikä sitten on nestettä, mikä lihasta... peili omasta mielestäni kertoo parhaiten. ja mittanauha...

07.03.2002 17:18

Lihasmassa näkyy yksinkertaisesti lihasten kasvuna. Jos susta tuntuu siltä, että olisit "kutistunut" niin se luultavasti johtuu vaan siitä, että rasvan tilalle on tullut kiinteää lihasta. Olet siis kiinteytynyt. Voisin veikata, että ei se paino ainakaan rasvaa ole, jos samat vaatteet yhä mahtuu.

08.03.2002 14:19

...siinä, että peili on paras mittari eli unohtakaa lihasmassat ja painon seuraaminen. Itse en ole kuukausiin käynyt puntarissa ja lihasmassaa on treeneissä tullut. Paino vaihtelee päivittäinkin useilla kiloilla, joten vaakaa ei pdä tuijottaa liian tarkasti. Itse mittautan rasvaprosentin kolme kertaa vuodessa. Rasvaprosentin aleneminen ja peili on paras mittari.

kirjaudu sisään jos haluat vastata