mitkä on parhaat kengät salille

1944
26. helmikuuta 2002 20:09

niin eli olen nyt käyttänyt niken koristossuja salilla... ja kun jossain vaiheessa tarvitsee taas kuitenkin ostaa uudet kengät niin mitä porukka tällä palstalle käyttää.. olen kuullu jokus et painitossut ois hyvät, entä sitten aerobic- kengät??? kertokaa hyviä ja huonoja puolia ja omia kokemuksia..
Ps. reenaan kehonrakennustyyppisesti

Vastaukset: 21

28.02.2002 02:16

Mä ostin 99mk:lla halpalenkkarit ja käytän niitä vain ja ainoastaan salilla sisäkenkinä. =) Koska en tee pahemmin jalkaliikkeitä, niin tossujen laadulla ei niin väliä ainakaan mulle. Esim. kyykkynostot yms. en myöskään tee, jotka vaatii jo hyvät kengät, koska painot on isohkot. Kuulemma jollakin oli kerran posahtanut ilmat pihalle halpakengistä kun oli rautaa niskan päällä niin paljon.

28.02.2002 13:01

Kuulut kategoriaan YLÄKROPPAISOKSI-JALATTIKUIKSI, joita saleilla valitettavasti riittää paljon. Miksi ihmeessä?eikö ole esteettisesti ja lihastasapainon kannalta treenata myös jalkoja? Salikengät on kyllä todella vaikeat lyödettävät, ainakin hyvät sellaiset. Itse treenaan tällä hetkellä adidaksen salibandyyn tarkoitetuilla tossuilla, joissa on hieman koriskenkä tyyppinen varsi. Ainakin tuntuvat hyviltä, yleisesti hyvälaatuiset sisäpelikengät ja koristossut ovat hyviä vaihtoehtoja, tavallisille treenareille, voimanostajat ovat sitten aivan erikseen. Todellisuushan on kuitenkin sellanen, että ei niillä kengillä reenata.

May
28.02.2002 13:15

Mulla on ainakin toiminut hyvin Reebookin aerobic-kengät, semmoinen malli joka tukee myös nilkkaa. Tosin en mäkään kyykkynostoja tee, mutta muita jalkaliikkeitä kylläkin :)

28.02.2002 13:53

Aerobic-kengät olisivat lähes ihanteelliset. Itselleni ei ainakaan löytynyt viimeksi, kun kengälle on tullut kokoa 45,5. Olen siis mies

28.02.2002 14:21

Puman skedetossut toimii.

28.02.2002 19:48

malli, hinta yms

01.03.2002 03:28

1. syy: alan dieettiin kesällä, jotta saan ensinnäkin läskit pois jaloista/takamuksesta
että kehtaan tehdä jalkaliikkeitä salilla
2. syy: dieetin hölkkien aikana jalkojen peruskunto/hapenottokyky kasvaa eli alan tekemään jalkaliikkeitä salilla dieetin puolivälissä kun ne ovat paremmassa kunnossa
Kuinka pitkillä toistoilla kannattaa tehdä dieetin aikana jalat jos en halua niihin välttämättä lihaksia, vaan kehittää jollakin tavalla että juoksukunto tehostuisi ja kenties rasvaakin palaisi myös jalkatreenin aikana(?)
3. syy: tällä hetkellä jaloille ei jää tilaa treenien aikana, neljää kertaa en ala salilla käymään viikossa, maksaakin enemmän
4. syy: vasen polvi on heikko/naksuu, joskus sitä 'heikottaa' kotonakin kun kävelee vähän, joskus taas hyvässä kunnossa
5. syy: pitäis ostaa kunnon sisäjalkineet =)
Ja jalat mulla ei tosiaankaan ole tikut =) Näytän normaalimmalta jos yläkroppani olisi yhtä leveä kuin jalkani. =) Mutta läskit pois ensin..
Sitten dieetin jälkeen katson josko innostuisin tekemään jalkatreeniä säännöllisesti.

01.03.2002 09:40

Kyllä perustelusi tuntuvat enemmän tekosyiltä, mutta jokainen treenaa tavallaan. Sellasen tärpin voisin antaa, että polvien kipeytyminen voi hyvin johtua heikoista jalkalihaksista. Itselläni on huonot polvet, vaikka vasta parikymppinen olenkin. Toinen polvi tähystetty toinen olisi valmis tähystykseen, mutta sen kanssa tulee toimeen. Kävin huippu ortopedillä ja hän suositteli nimen omaan kuntosalia, painoja saa käyttää oman tuntemuksen mukaan, sanoi että "hyvät lihakset polvien ympäristössä ehkäisevät polvivammoja". Mutta jos polvesi on todella kipeä, kannattaa juokseminen tehdä pehmustelulla alustalla, esim pururadalla, yleisurheilukentällä, nurmella, ettei polvi rasitu liikaa. Sitten juoksukenkiin kannattaa panostaa, halvalla ei saa hyviä!

01.03.2002 12:29

Jüst. Tota noin. En ole mikään urheilulääkäri/ortopedi tai edes polvivammainen, mutta melkein uskallan väittää, että _älä hyvä ihminen rupea säännöllisesti vetämään pitkiä lenkkejä, jos polvet ovat heikot._ Varsinkin jos juokset laihtumisen vuoksi, etkä suuremmasta kutsumuksesta.

Lenkkeily on hyvää aerobista liikuntaa, mutta on niitä muitakin tapoja. Ja kaikki muut tavat varmaan säästävät polvia - ja muita niveliä - paremmin.

01.03.2002 15:39

Kannattaa käydä näyttämässä polvia lääkärille, tuleepahan ainakin varmuus asiaan.

01.03.2002 15:42

Kengät unohtui kokonaan. Tällä hetkellä käytössä _todella_ vanhat koristossut, palvelleet uskollisesti noin 5 vuotta salilla.

Tarkoitus olisi hommata kevään aikana uudet, joita käyttäisin painiessa sekä salilla. Asicsin kengät kyseiseen tarkoitukseen maksavat 500mk läheisessä urheilukaupassa. Ja on kuulemma hyvät.

04.03.2002 19:29

Ite oon käyttäny jonkin aikaa Asicsin painitossuja ja on osoittautunu ihan hyviks. Maksoi muistaakseni jotain 450 mk.

04.03.2002 22:29

minkälaiset ne asicsin kengät on ? onks ne normaali lenkkarit vai jotku kevyemmät? ja sopii salillekin...
Tuli mieleen kun ajattelin aloittaa krav magan ja sinne tarvis kai jotku sellaset "kevyemmät" kengät, esim painitossut...

04.03.2002 22:59

Krav Magaan suosittelen painitossuja. Itselläni on ollut käytössä jo jonkin aikaa Niken painitossut ja ne toimivat hyvin myös salilla.

Painitossut ovat rakenteeltaan tavallisia lenkkareita huomattavasti kevyemmät, mutta kohtalaisen tiukasti sidottuna antavat myös tyydyttävästi tukea. Painitossuissa ainoa kovahko osa on kantapää ja muut kengän materiaalit pohja mukaanlukien ovat ohuita mutta kestäviä. Jalkojen liikkuvuus on materiaaleista ja rakenteesta johtuen erinomainen.

05.03.2002 06:22

Asicsin tossut ovat juuri tuollaiset kevyemmät kengät.

Käsittääkseni näissä Asicseissa on vielä ohuempi pohja kuin Niken mallissa, mutta muuten idea sama :D

06.03.2002 16:00

ihan mukavan tuntuset ne asicsin tossut... hassut kun ne on sellaset...noh tossut >:D
asiasta hieman poiketen... jtone: onks krav maga oikeesti kivaa? hassu kysymys, oon lukenu juttuja ja kävin kattoos esittelyä ja kiinnostais hirveesti...

12.03.2002 23:18

Paivix,

Kyllä, omasta mielestäni Krav Maga on todella hyvä harrastus =) Riippuu tietenkin siitä minkätyyppisestä liikunnasta pidät, mutta Krav Magan avulla omaksut nopeasti tehokkaan itsepuolustusmenetelmän ja saat samalla hyvää fyysistä harjoitusta. Harjoitukset sisältävät monipuolisesti tekniikkaa, lihaskuntoa ja intensiiviharjoitusosia. Naisille Krav Maga sopii mielestäni erinomaisesti, sillä harjoituksissa pyritään myös opettamaan reagoimaan riittävän aggressiivisesti uhkaaviin tilanteisiin.

Älä enää lykkää päätöstäsi, vaan nyt rohkeasti mukaan seuraavalle alkeiskurssille! =)

13.03.2002 09:07

sellasen kuvan mä siitä sainkin ja kun itsepuolustuslajit on aina kiinnostanut ni se ois varmaan aika sopiva mulle. Tulis treeniinkin vähän vaihtelua. Tarvii seuraavalle kurssille mennä kun nyt alkaneesta oisin joutunut olemaan niin paljon poissa että se ei olis ollu kovin hyvä. Mutta seuraavalle sitte! =D

13.03.2002 10:46

Hei Mipaas!Tuosta jalkatreenin tekemisestä vielä...itse harrastan kuntosalin (3-4krt/vko)lisäksi aerobic/spinning (1-2-krt/vko) ja joka päivä - oli sää mikä tahansa :) - koiran kanssa vähintään tunnin lenkki (nilkkapainoilla). En ole nyt treenannut salilla jalkoja muuta kuin tehnyt askelkyykkyä aina treenin päätteeksi. En halua jaloistani "isoja", vaan haluan opitää edelleen ns. hamesääret...yläkroppaan yritän nyt sada niitä Madonnamaisia lihaksia...eli, mitä mieltä olet, riittääkö äskeiset kuntoilut jaloille, vai pitäisikö mielestäsi tehdä erikseen jalkatreenipäivä salilla? Ja jos, niin millaisella ohjelmalla/toistoilla/painoilla?KIITOS!
JA HEI ELOHIIRI! Käyppäs kokeilemassa spinningtuntia...voiv olla polvelle parempi vaihtoehto kuin lenkkeily...ja on muutenkin HUIPPUKUNTOILUA! :)

13.03.2002 12:10

Mulla on kunnon puolalaiset voimanosto/kyykkykengät. On loistavat verrattuna johonkin Niken lenkkareihin, varsinkin isommilla painoilla eron huomaa!!! Kyykky on tukeva eikä nilkat mulju, pieni korko nostaa kantapäätä just sen verran että helpottaa =)))

Eli Hyvinkäältä Saarelaiselta ainakin, aikanaan myös otahallista. Eivätkä ole hinnalla pilatut, mä maksoin omistani joskus 6-7 vuotta sitten muistaakseni n. 500 mk...

13.03.2002 15:36

Et siis halua isoja jalkoja. Naisella ei ole pelkoa että jalat kasvaisivat "yhdessä yössä", muuten kuin äkillisen lihoamisen johdosta. Että voit huoletta tehdä salilla myös jalkatreeniä, isoillakin painoilla. Sitä paitsi jalat saavat kaunista muotoa ja ovat parhaimmillaan kun niissä on hieman lihasta ja vähän rasvaa. Mainitset harrastavasi spinnigiä, joka on todella tehokas jalkojen treenausmuoto. Olen itsekkin käynyt spinningissä kolme kuukautta n.2 kertaa viikossa, enkä ole treenannut jalkoja intensiivisesti salilla. Kuitenkin maksimi tulokseni eivät ole tippuneet kolmen kuukauden aikana lainkaan, joten spinning on todella tehokasta. Mutta tässä sinulle ehdotelma jalkatreenistä:
Kyykky 3-5X8-15
Askelkyykky3x12-14
Maastaveto suorinjaloin 3x8-12
+joku pohjeliike
Noilla liikkeilla uskoisin sinun saavan jalkoihin hyvin muotoa. Maastaveto suorinjaloin on muuten pakaranmuokkasliike numero yksi, kannattaa kokeilla, samalla alaselkäsi vahvistuu hyvin.

kirjaudu sisään jos haluat vastata