kuinka saada itsekuria?

1839
23. helmikuuta 2002 15:53

Kertokaa nyt hyvät ihmiset mistä saada itselleen kuria noudattaa terveellisiä elämäntapoja, kieltäytyä herkuista ja saada bulimia loppumaan?
Tiedän, ei kai mitenkään poppakonstein, mutta olen yrittänyt lähes vuoden, eikä mikään onnistu. Minusta ei ole siihen, mikä tuntuu aika lohduttomalta. Miten saa itseä niskasta kiinni?

Vastaukset: 17

26.02.2002 07:45

Rupeat liikkumaan aktiivisesti. Itselläni ainakin pidempi tauko liikkumisesta vaikutti myös huonolla tavalla ruokailutottumuksiin. Nyt kun taas intoa liikkumiseen löytyy niin pikkuhiljaa myös ruokavalio on muokkautunut terveelliseksi. Tulee tuommoinen positiivinen kierre. Ei ole halua pilata harjoittelun hyötyä epäterveellisillä ruokailutottumuksilla. Tämä siis toimi ainakin allekirjoittaneella. Riippuu tietysti mistä lähtökohdista aloittaa mutta pikkuhiljaa eteenpäin, eikä anna periksi vaikka sattuisi joskus lipsahtamaan. Tsemppiä:)

04.03.2002 17:18

Bulimia ei parane ilman hoitoa. Se on todennäköisesti oire jostain muusta ongelmasta kuin syömisestä.Itse syöminen ehkä tuo lohtua ja hetkellistä hyvää oloa mikä kuitenkin sitten kostautuu entistä pahemmalla morkkiksella.Bulimia vaatii aina asiantuntevaa hoitoa koska se voi muuttua pahemmaksi ja teet karhunpalveluksen aineenvaihdunnallesi sekä elimistöllesi.
Olen sairastanut bulimian ja voin kertoa ettei se parane asettamalla itselleen liikaa tavoitteita ja rajoja.Anna itsellesi aikaa äläkä ole turhan jyrkkä itseäsi kohtaan.Kannattaa hakea apua kun sitä on saatavilla ja parannuskeinoja kuitenkin on.
Tsemppiä!

04.03.2002 18:46

En tiedä missä päin asut mutta Helsingissä on ainakin syömishäiriöpoliklinikka missä minua hoidettiin mm.ryhmäterapialla.Tietoa saat terveyskeskuksesta ja Hyksistä,tarviit lähetteen sinne kylläkin mutta toimii!

05.03.2002 11:10

Itselläni toimii, kun laitan esim. jääkaapin oveen kuvan hyvin treenatusta sporttisesta naisesta. Tulee sellainen tunne, että itsekin haluaa olla samanlainen.

Kaverini on liimannut jääkaapin oveen kuvan naisesta, jolla on sellua järkyttävän paljon. Toimii kuulemma hänellä motivoijana...

06.03.2002 15:01

itsellänikin on tapana liimailla ruokapäiväkirjani sivuille kaiken maailman bikinikuvia lehdistä, tietysti oikein hoikista naisista. Se toimii ja ei toimi. Kun saa ahmimisvaihteen päälle, tulee sellainen mieliala, että hällä väliä, ei kiinnosta! Siinä ei ajattele mitään, tunkee vaan suuhunsa kaiken mitä kaapista löytyy. Se vaan iskee, silloin ei kiinnosta kilot, mutta kun ahmiminen loppuu (kun ruoka on loppunut kaapeista) ja pöntöllä käyty, aivot alkaa vasta toimia ja morkkis on itsestäänselvyys.
Mutta yritän ja yritän, liikkumisen lisääminen on hyvä keino, mutta pitää liikkua sellaisten lajien parissa, joista pitää, sillä pakkopullaksi se muuttuu tosi helposti...
No, yritys jatkuu...

08.03.2002 14:35

Kannattaa tehdä suunnitelma siitä, miten liikkuu ja mitä suuhunsa pistää. Aloita/jatka säännöllinen liikunnanharrastus, älä osta kaupasta/kahviosta mitään epäterveellistä, syö säännöllisesti ja pidä kiinni tavoitteista. Kun pääset vauhtiin, niin herkkujakaan ei tee enää niin paljon mieli ja olokin on paljon energisempi. Tsemppiä!

09.03.2002 03:28

Hae aina vain lisää ja lisää tietoa terveellisistä ruokavalioista ym. kannustavasta, niin se motivoi sinua jatkuvasti syömään terveellisesti. Lueskele ruokatuotteista kaloreita ja rasvojen määriä, niin opit pelkäämään 'tyydyttyneitä tuotteita'. Mitä makeanhimoon tulee, niin kokeile kaikenlaista uutta esim. suklaan ja leivosten sijaan, esim. rusinoita tai myslipatukoita. Ne vie makeannälkää tehokkaasti pois ja ovat 'terveellisempää' Ja mitä suolannälkään tulee, niin tonnikala on ihan hyvä ja popcorni silloin tällöin. Uskomattoman hyvä lisä suolanhimon poistamiseen on Ryvetta -näkkileipä, joka maistuu jännästi suolaiselta (toivottavasti nimi meni oikein). Kaikista tärkeintä herkkujen välttämiseen ja yleensäkin liikasyömisen välttämiseen on hääriä sellaisia juttuja, joissa aika kuluu todella nopeasti (mulla toimii tietokonepeli=) ja olla mahdollisimman kaukana keittiöstä.

12.03.2002 12:23

Mä en ole ihan varma onko fiksua ruveta "pelkäämään"ja pitämään joitain herkkuja täysin kiellettyinä.Ainakaan jos on taipuvainen ahmimiseen, koska sillon sen kielletyn ruuan himo yltyy hallitsemattomaksi kun pitää sitä kiellettynä houkutuksena.
Jos kohtuus kaikessa on mahdollista niin silloin se on paras!

19.03.2002 12:06

Taidan olla jäävi vastaamaan tähän, koska mul ei oo kokemusta näistä jutuista...mut joka tapauksessa. Mua sanotaan pohjattomaksi kaivoksi (poikaystävä) ja tulee aika usein mässäiltyä liikaa, tämä siis tarkoittaa ihan ähkyyn syömistä, jolloin ei kiinnosta liikkua kun sattuu..tai viime aikoina oon pystyny sitä ihan ähkyyn syömistä välttämään ku siitä tulee niin kamala olo, mutta mässäilyä en ole jättänyt. Koskaan en kyl oo oksentanu niitä ulos morkkiksen aikana...Koskaan en oo mitään kaloreita laskenu, mut yks kerta intouduin laskemaan kuinka paljon olin syöny sinä päivänä (painonvartijoiden pisteillä)..mun mittanen olis saanu syödä muistaakseni 18 pistettä, kun mä olin vetässy yli 80 pistettä...mutta tiedä sitten, miksi en ole lihava, liikunko niin paljon vai eikö ne vain imeydy? Itse asiassa olen viime aikoina hieman laihtunutkin, vaikka syön mahdottomasti. Musta ei ainakaan olis mihinkään tiukkaan diettiin, mutta mulla pysyy paino kurissa ja lihakset näkyvissä ku liikun niin paljon, näin ainakin kuvittelisin. Neuvoja en siis osaa antaa, mutta ehkä jos kokeilis yhtä osastoa kerrallaan parantaa. Esim ensin liikkuu enemmän, ja sitten vasta vaikkapa syömisen muuttaminen?

EZ
19.03.2002 16:43

Minua ihmetyttää nämä tälläiset jutut... Eikö se ole sillä selvä, että kun vaan päätät mitä teet ja mitä et!! Ei siihen mitään terapioita tarvita! Kaikkihan se on sun omasta päästä kiinni, se mitä päätetään myös tehdään... Jos ei pysty niin se on ihan oma häpeä, siitä vaan munkkeja suuhun ja kasvattamaan toista takamusta!

21.03.2002 19:54

EZ, jos tietaisit jotain syomishairioista, et sanoisi noin. En toivo sun koskaan sellaseen sairastuvan, mutta voisit kumminkin miettia, onko asia todella niin kuin ajatteletÂ… Ensinnakin syomishairio on sairaus, josta parantumiseen terapia on usein valttamatonta. Kovin moni ei parannu vain paattamalla syovansa terveellisesti, varsinkin jos takana on useampi vuosi huonoa suhdetta ruokaan. Kun himo syoda tulee, sita vain syo. Sita himoa tassa nyt yritetaan estaa. Ja tiedatkos, onneksi mulla asiat ei suju se mita paatetaan myos tehdaan periaatteella, olisin varmaan paassyt tuijottamaan sairaalan seinia paastyani entiseen tavoitepainooni 40 kilon tietamille. Ikavakseni ne ei suju terveeseenkaan suuntaan niin.
VaaÂ’alle karsivallisyytta, kylla se siita. Itsellani seitseman paivaa taynna jokseenkin normaalia toimintaa : karkkia ja herkkuja menee vielakin joka paiva, mutta ei ahkyyn asti, ja muut ateriat on ihan normaalit, samoin olen onnistunut liikkumaan niin kuin ajattelinkin. Hammasta purren tuli salille joskus mentya, mutta takaisin kotiin palasin juhlavalla paalla.
Itse olen huomannut yhden ongelman ruokailussani : syon aina joko tai. Eli kun syon terveellista ruokaa, syon sita ihan liian vahan. Kun syon kaikkea « roska »ruokaa, annan menna. Kappas, olen huomannut kolmannen vaihtoehdon : paljon terveellista ruokaa. Ei ole tullut ahmittua, kun syon kaksi lamminta ateriaa, kunnon aamupalan ja kaksi valipalaa paivassa enintaan neljan tunnin valein. Olo on oikein hyva, treeni kulkee ja paino ei ole ainakaan noussut… Kai tassa ihan oikeella raiteella ollaan. Tanaan meni vahan yli, kun pidin lepopaivaakin, karkit katos vauhdilla, mutta huomenna on uusi paiva ja tanaan ehdin viela lopettaa paivan terveellisesti.
Mulle auttaa rutiinien kunnossa pito, ei vaan anna kaiken hajota, pitaa itsestaan huolta, kampan siistina ja vaikka ahmiskin niin syo ne kunnon ateriat, samana paivana hiukan kevyemmin vain. Ja aamupala on ihan ehdoton seuraavana paivana ! Itse sallin talla hetkella herkkumassailyni, mutta pikku hiljaa aion paasta yhteen herkkupaivaan tai muuten vain vahentaa. Karsivallisyytta tama kysyy. Liikaa ei saa jattaa huomiseen, muttei myoskaan tehda tanaan.
Hauskaa viikonloppua vaaÂ’alle ja muillekin !

22.03.2002 11:02

Syömishäiriöisen ei kannata pitää liian tiukkoja rajoituksia itsellään, koska sitten kun tulee himo, se vaan menee yli. Emilia tiesi hyvän neuvon (vissiin kokemuksella) että kohtuus kaikessa.
Pitää vaan antaa itselle aikaa eikä olla liian kriittinen. Itse olen lukenut varmaan miljoona kirjaa laihduttamisesta ja ravinnosta jne., että tietoa kyllä löytyy, eikä se tässä tapauksessa ole ihan hyvä asia loppujen lopuksi. Silloin ajattelee liikaa ruokaa vaan koko ajan.
Olen huomannut, että paremmin menee kun on koko ajan jotain tekemistä. Kaikkein pahinta on vain olla kotona, koska silloin on kaikkein helpointa vain syödä.
Mutta eikö tämä tästä ala sujua, en ole oksentanut yli kuukauteen, jes!
Ähkyyn asti ahmiminen on jäänyt vähemmälle, mutta kyllä, missukka, mullakin menee karkkia ja muuta hyvää joka päivä kurkusta alas. Ja paino on noussut niiden seurauksena kolme kiloa. Mutta silti parempaan suuntaan mennään, kun alkaa olla jo järki kädessä! Pikkuhiljaa hyvä tulee... :)
Hyvää mieltä kaikille!
PS. Tänne kirjoittaminen on hyvä tapa tsempata itseä taas eteenpäin...Terapiaa:)

23.03.2002 12:25

Moikka vaan !
Taidetaan olla ihan kohtalotovereita ton syömisongelman kanssa.Vaikken enää ole pitkiin aikoihin oksentanut,on mun suhde ruokaan ja omaan kehoon vieläkin aivan vääristynyt.
Mutta vaikeuksien kautta voittoon,mä kyllä uskon että vielä joku päivä mä voin syödä vaikka litran jätskiä ,tuntematta kauheaa morkkista ja itseinhoa.
Jatketaan paranemista,kyllä me siihen pystytään!

24.03.2002 22:31

tsemppiä sulle syömisongelmasi kanssa!
olen myös niitä ihmisiä, jotka ajattelevat ruokaa aivan liikaa. tutkailin myös käyntikorttiasi ja ihmeekseni huomasin, että meidän harrastukset osuvat yksiin (ja miltei asuinpaikka ja ikäkin :)

jos haluat kirjoitella tuntemuksistasi ja tutustua lähemmin, voin antaa sähköpostiosoitteeni...?

26.03.2002 10:24

kelle tarkoitit, että voit antaa sähköpostiosoitteesi?
Jos minua tarkoitit, ottaisin sen ilomielin vastaan ja tekee hyvää keskustella muiden kanssa ja jakaa tuntemuksia. Se tsemppaa todella paljon. En viitsi laittaa mailiosoitettani tänne, sillä se on mun omalla nimellä niinkun etunimi.suku@...
Joten jos laitat tänne omasi, niin kirjottelen sit sulle?

03.04.2002 22:37

Ajattelin kysästä että miten vaaka sulla nyt menee?
Ja muut "syömisongelmaiset"
mulla meni toi pääsiäinen ihan överiks eli tuli ahmittua aika hirveesti mutta nyt arjen palauduttua koitan taas päästä ruotuun....

jwl
04.04.2002 14:14

Kantsii pitää kerran viikossa herkuttelupäivä,eli syö ja herkuttele kaikkia mieliruokiasi niin paljon kuin haluat.Yksi tälläinen herkuttelupäivä ei tee mitään pahaa...mun mielestä aika suositeltavaakin,koska kaikki/suurin osa ihmisistä haluavat syödä ja herkutella mieliruokiansa edes joskus,jos itseään piiskoo liikaa niin usein sitä ei jaksa kovin kauaa...ja motivaatioa loppuu,rupeaa miettimään onko tässä ittensä patistamisessa mitään järkeä jne...(ainakin itselle on sellasi tunteita tullut)

kirjaudu sisään jos haluat vastata