Kasvissyönti vähentää/ehkäisee ryppyjä

1764
21. helmikuuta 2002 09:57

Suosittelen kaikille pinnallisille ihmisille kasvissyöntiä. Lihansyönti rumentaa ja laittaa suolen tukkoon.

Vastaukset: 9

06.04.2002 08:50

27 vuoden kokemuksella tuohon vaikea lisätä mitään.
Ihminen on juuri sitä mitä syö ja ruumiinosat ei kuulu ainakaan minun lautaselle.

AR
23.04.2002 22:08

Kasvisyönin vaikeus, ainakin urheilijoille, on riittävän monipuolisen proteiinin saanti. Eläin- ja kasviproteiinien sekakäytöllä se ei ole niin iso ongelma.
Kasvissyöjät harvemmin ymmärtävät (ainakaan tuntemani henkilöt) ravintoaineiden koostumuksia niin paljon, ettei puutoksia tulisi. Eli jos syö kasviksia mutumenetelmällä, niin lopputuloksena saattaa olla veltto, heikko ja sairasteleva ihminen. Edellisestä on kokemusta erään rakennusfirman työntekijöistä, joista kasvissyöjillä oli eniten sairaslomapäiviä, ja he olivat muutenkin veltompia työntekijöitä kuin sekaravinnon syöjät. Kasvissyöjästä tulee vihannes, ellei tarkkaan tiedä, mitä on tekemässä.

Twi
23.04.2002 22:58

Kysehän on valinnoista ja en ymmärrä mikä tarve on korostaa sen ylivertaisuutta ja sitä miten se tekee parempia ihmisiä?????

Ei pahalla mutta evoluutio on jalostanut meidät sekaravintoa käyttäväksi, joten miksi sitä muuttamaan?
Kasvisravinnolla voi tulla toimeen mikäli on tietoa ja taitoa ja myös rahaa koostaa ateriansa oikein, mutta urheilemisen kanssa voi tulla ongelmia, kuten jo todettiin.

"Suosittelen kaikille pinnallisille ihmisille kasvissyöntiä. Lihansyönti rumentaa ja laittaa suolen tukkoon."
Olen siis pinnallinen ihminen, mikäli syön lihaa ja vielä ruma??? Millä perusteella arvo- ja ajatusmaailma on kytköksissä lihaa sisältävään ruokavalioon?? Ja ulkonäkö??

"Ihminen on juuri sitä mitä syö ja ruumiinosat ei kuulu ainakaan minun lautaselle."
Koostumukseltaan ihminen muistuttaa eniten HK:n sinistä, ei porkkanaa.
Ja Ihmisten syönnin vältän syömällä pääasiassa kanaa ja nautaa. 200g härän sisäfilepihviä mediumina,valkosipuli kermaperunoilla ja pari lasia puolitäyteläistä espanjalaista punkkua, bueno!!

23.04.2002 23:37

En halua ottamatta kantaa lihansyönnin eettisiin ongelmiin, vaan tuoda esiin erään seikan, jota olen aina ihmetellyt.

Eli, miksi ihmeessä aina sanotaan, että kasvisravinnosta ei saa tarpeeksi proteiinia, tai se ei ole tarpeeksi monipuolista. Miten ihmeessä sitten on sellaisia eläimiä kuten lehmät ja hevoset, jotka syövät vain kasvikunnan tuotteita (käsitykseni mukaan ;) ), mutta ovat silti huomattavan lihaksikkaita.

Mistähän seikoista se loppujen lopuksi on kiinni, se lihaskasvu.

24.04.2002 07:29

Sanonpa vaan, ettei eläinten ja ihmisten ruokavalioita ei kannata lähteä vertailemaan. Tuppaavat meinaan toimimaan hieman eritavoin.

Jos et usko niin kokeile vaikkapa märehtiä ruohoa parin päivän ajan ;)

24.04.2002 10:24

Ihminen on lajiltaan laumassa metsästävä petoeläin. Jos ei millään tätä usko, kannattaa katsoa peiliin, sieltä ne kulmahampaan rippeet tuijottaa. Lisäksi ihmisen leuat liikkuvat sivusuunnan (esim.lehmä) lisäksi pystysuunnassa (lähes kaikki petoeläimet). Ihmisen suolisto on myös sekasyöjän tyyppinen. Joten eiköhän tämä riitä asiasta. Mitä ryppyihin tulee, tuualla ei siihen ole vaikutuista. Solut uusiutuvat n. 100 kertaa ja joka kainoa kerta heikommaksi, kuin emosolu, tässä siis vanhenemisen syy. Pystymme kyllä sulattamaan ja sitäkautta imeyttämään kasviperäistä ravintoa, helppoa se ei ole, mutta ruuansulatusjärjestelmämme (emme mm. sulata selluloosaa) on tässä kehitysvaiheessa eläinproteiineja suosiva, johtuen perimästä. Tietysti miljoonien vuosien harjoittamisella, kehitämme varmasti itsellemme satakerran, verkkomahan jne. kuten lehmällä on.

24.04.2002 11:46

Olen ollut kasvissyöjä jo 15 vuotta. Olis kiva tietää onko ehkäissyt ryppyjä. Ainakin terveenä olen pysynyt; ei flunssia, eikä päänsärkyjä edes krapulassa. Noin 6 vuotta sitten jätin kaikki maitotuotteetkin pois ja "hengissä ollaan". Lihakset ja kynnet ovat kondiksessa. Joskus joudun tilanteisiin, etten voi noudattaa ravintotottumuksiani ja sen kyllä huomaa hajusta wc-reissulla, ummetuksesta jne. mitä on tullut syötyä. Mutta sitten taas jatketaan omalla systeemillä. Iloista elämää kaikille vegetaristeille! Elävä ravinto ja kuidut on JEES

24.04.2002 11:55

Eipä taida se lihansyöntikään taata terveellistä ja monipuolista ruokavaliota...samalla tavoin on varmaan huonosti syöviä ja velttoja ihmisiä niin kasvissyöjissä kuin lihansyöjissäkin.
Itse olen ollut kasvissyöjä (välillä täysin vegaanina välillä lakto-vegenä) viimeiset 10 vuotta ja treenaan kuitenkin 6 päivänä viikossa ja hyvin menee, lisäravinteita en käytä ollenkaan ja verikokeetkin on "huvikseen" tarkistettu ja kaikki on kunnossa. Ruokaan ei rahaa kulu yhtään enempää kuin kai lihansyöjilläkään. En oikein ymmärtänyt tuota kommenttia rahan menosta, kasviksethan on kohtuullisen hintaisia.

Mitä siis urheiluun tulee, kyllä vegetaristinakin pärjää, esimerkkeinä vaikkapa
Carl Lewis, Heidrich Ruth (Ironwoman), Ed Moses, Martina Navratilova, Paavo Nurmi, Bill Pearl (bodari mm. Mr. America, Mr. Universe), Serena Williams ja Dave Scott (4 kertainen Hawaiin Ironman-kisan voittaja). Toisilla kasvisruokavalioon siirtyminen voi totta tosiaan parantaa suorituskykyä, esim. monet kestävyysurheilijat ovat tätä mieltä.

24.04.2002 13:13

Tässäpä muuten kiinnostuneille vinkkejä liittyen esim. proteiinin saantiin kasvissyöjänä
suoraan hevosen suusta eli Dave Scottilta:

http://www.insidetri.com/scott/articles/209.0.html

ja lisää täältä: http://www.femalemuscle.com/031vegetarianbodybuilding.htm

kirjaudu sisään jos haluat vastata