Keskustelut » Kauneus » Nilkan kuntoutus

Nilkan kuntoutus

16453
18. lokakuuta 2002 09:51

Reväytin nilkkani nivelsiteet kaksi viikkoa sitten, nyt akuuttihoito ja kipulääkitys on ohi. Treenaamassa olen jo käynyt, kaikkea ei tietenkään pysty vielä tekemään.

Mitenkäs voisin nopeuttaa kuntoutusta? Glukosamiinia popsin, kylmää laitan turvotukseen ja pientä jumppaa on tullut tehtyä. Tälläisen artikkelin löysin:

http://totalcoaching.cyberpump.com/modules.php?op=modload&name=Search&file=index&action=search&overview=1&active_stories=1&stories_topics[0]=16

Olisikos muita lisäideoita? Akupunktiosta ja nivelhieronnasta (?) olen nähnyt mainintoja siellä täällä.

Vastaukset: 9

18.10.2002 09:59

Ja sitten linkki ihan oikein:
http://totalcoaching.cyberpump.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=10

18.10.2002 10:19

Aivan ehdoton nilkan kuntouttamisessa on sellainen "tasapainoilulauta". En nyt muista sen oikeaa nimeä, mutta toivottavasti tiedät mistä on kyse. Sellainen lauta, jonka alla on puolipallo. Sitten siinä vain tasapainoillaan. Heti kun nilkka vain antaa periksi, niin kannattaa aloittaa tasapainoilu.

Lisäksi tietty oikeanlainen, tukeva teippaaminen alkuvaiheen urheiluissa on paikallaan.

18.10.2002 12:32

Kiitos darkman, pitää käydä lainaamassa lauta fysioterapeutilta. Toisaalta tuolle voisi olla käyttöä jatkossakin.

18.10.2002 15:08

Darkman tarkoittaa ilmeisesti Core boardia. Ainaski Reebokin mallia on saleilla käytössä.

18.10.2002 15:10

Mites sitä sun vammaasi hoidettiin akonan? Mun siskoltani katkesivat nivelsiteet nilkasta tossa alkusyksystä, jalka kipsattiin ja annettiin särkylääkeresepti kouraan. Neljän viikon päästä kun meni poistamaan kipsiä, poiston teki sairaanhoitaja joka toimenpiteen jälkeen totesi että "se on sit siinä, voit mennä kotiin". Siskoni pyysi päästä lääkärille, ja sai lääkäriltä kommentin "voit alkaa pikkuhiljaa treenailee" (futista) Ei siis minkäänlaista tarkistusta edes onko vamma parantunut, eikä kuntoutusohjeita.

18.10.2002 15:14

Boost2, toi darkmanin tarkoittama tasapainolauta on erilainen kuin core, sikäli mikäli minä nyt ymmärsin oikein. Nuo fyssareiden tasapainolaudat on semmosia pieniä kiikkeriä vekottimia, joiden päällä pysyminen vaatii hirmuisen paljon enemmän tasapainoilua, kuin corella keikkuminen - olen testannut molempia.

"Tasapainoilulaudassa" ei ole semmoista jalustaa kuin coressa, vaan joutuu tosiaan keikkumaan sen puolipallon päälle laitetulla laudalla. Semmoistako meinasit, darkman?

20.10.2002 16:09

Myrtti, omani eivät siis irronneet vaan revähtivät. Olin jo tunnin sisään tapahtuneesta lekurilla ja katsottiin jalka läpi. Diagnoosi oli ettei mitään ole mennyt irti/poikki. Tämän jälkeen lekuri passitti fysioterapeutille joka piti jäitä jalalla (kiltti täti) ja teippasi nilkan sen jälkeen.

Tsuge, juuri näin. Sain laudan lainaan ja on tosiaan paaljon kiikkerämpi kuin core board.

20.10.2002 16:11

Hups.. unohdin sitten mainita ne lääkärin ohjeet ja reseptin: Mielellään 2 tunnin välein jäitä n. 10 minuutin ajan. Pidetään jalkaa ylhäällä mahdollisuuksien mukaan. Resepti Voltaren Rapidia 3 x päivä.

24.10.2002 09:57

Juu en tarkoittanut Core boardia vaan Tsugen kuvailemaa tasapainolautaa. :) Itsekin olen molempia kokeillut ja eroa kyllä on.

Omat nivelsiteeni olen venäyttänyt/reväyttänyt/osittain irroittanut/ties mitä muuta useamman kerran. Siitä huolimatta ne ovat melko hyvässä kunnossa, eli eivät mene ihan helposti uudelleen hajalle. Kannattaa kunnolla hoitaa niitä tai muuten niistä saa todella ison vaivan.

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Keskustelut » Kauneus » Nilkan kuntoutus