Keskustelut » Kauneus » Koiraihmisiä?

Koiraihmisiä?

16293
16. lokakuuta 2002 10:11

Alkoi vaan kiinnostaa, että kuinka moni tämän palstan aktiiväestä mahtaa omistaa koiran? Itselläni on karvaturri, ollut jo yli 11 vuotta.

Pohdin, mahtaako löytyä korrelaatiota tyyliin: koiraihminen -> aktiiviliikkuja, kissaihminen -> kulttuurin kuluttaja... Onko kukaan sattumalta törmännyt moiseen tutkimukseen?

Elekää lynkatko, vaikka eihän tämä nyt tänne oikeestaan kuulu. Mutta parantaahan ne lemmikit ihmisen hyvinvointia, ainakin joidenkin tutkimusten mukaan!

Vastaukset: 26

16.10.2002 10:17

KOirat on kivoja kavereita. Sellasia söpöjä karvaturreja. *Voi voi sentään pikkusta,niiiiin,hyvä poika,jooooo!*
Aateltiin ostaa ehkä hauva mutta eipä oo vielä. Kissat talutuhihnassa on kunkku-näky!

16.10.2002 10:44

Jep jep, aiemmin tulikin ilmi että minulla on.
Rottis ja 4½v.
Kävelyä/lenkkiä tulee päivittäin 1½ - 3h. joten ainakin minulla on ulkoilun määrä noussut huomattavasti.

16.10.2002 10:53

Minä myös omistan koiran... on ollut 10 v. Tiedä tuosta kahtiajaosta... vaikea sanoa. Sen voi sanoa, että useimmat koiranomistajat on aktiiviliikkujia... ei kai siinä ole paljon vaihtoehtoja =) Omani ainakin juoksuttaa hihnan perässä n. 4-5 tuntia päivässä ihan mukavaan tahtiin... Kissajahdit mukaanlukien... =))
Pala... mikäs siinä "kissat talutushihnassa"- näyssä on niin kunkkua..?

16.10.2002 10:56

Itseasiassa... Nyt kun tota mielessäni pyöritelen mitä oikeen tulikaan sanottua... niin... tostahan voi mielessään JOPA muodostaa jonkun toisenkin käsityksen... Mä tosiaankin takotin sitä ihan oikeeta KISSAA, mjau mjau vaan, joka juo maitoa ja kehrää pallon kanssa. On aikast outoa smmosta tuolla ulkona juoksuttaa. *Hassua!! Hi HII!* Kissat talutushihnassa... jo on jutut...

16.10.2002 11:10

Woodoo, kyllä sitä välillä näkee etenkin iäkkäämpiä koiranomistajia, jotka mennä paarustavat liikakiloinensa lähitalon ympäri sen koira-rukan kanssa, jonka maha viistää maata. Että ei se koira taida ihan kaikkia "pakkoliikkumaan"!

16.10.2002 11:19

mä en nyt tiedä tsuge miten sä käsität sanan useimmat... mutta mulle se on lähinnä niinkuin useimmat... eli ei kaikki, mutta jotkut. Jos en olisi koiraihmisenä nähnyt näitä rääkkäystapauksia olisin varmastikin sokea!

16.10.2002 11:29

Juu, kyllä ymmärrän sanan useimmat! :-) Tuntuu vaan, että mitä lähemmäs kaupunkien keskustoja mennään ja mitä iäkkäämpi omistaja on, niin sitä paksummin voivat myös ne "mamin ja papin pikku kultamussut". Tietysti on hyvä, että koira vie ikäihmisen ulos liikkumaan, mutta joskus tuntuu, että ehkä vanhus ei enää oman fyysisen kuntonsa puolesta olisi sopiva koiranomistajaksi.

16.10.2002 13:21

mulla on kaks koiraa, toinen suurikokoinen samojediuros (viis vee) ja toinen puhtaasti sekarotuinen noutajatyttö (7 kk). molemmat on aktiiviliikkujia >emäntäkin on! ainakin kaks kertaa päivässä mennään, oli ilma mikä tahansa.
muttei se kulttuuriharrastuksiakaan pois sulje :)

16.10.2002 13:45

Haukku löytyy, parivuotias keskikokoinen lintukoirarotu. Ja hyötyliikunta on taattu. Vaikka aika usein tulee mentyä metsään ja ite istun kannon päälle ja annan koiran painaa sydämensä kyllyydestä. Oma ahteri ei paljon kavennu, mutta koiraa katsellessa mieli lepää. :)

16.10.2002 13:55

Meillä on puolivuotias Valkoinen länsiylämaanterrieri Osku. Rotu ei ole mikään pitkien etäisyyksien kirmaaja, mutta lyhyemmillä matkoille tuppaan itsekin jäämään juoksussa kakkoseksi. Kunnon terrierin tapaan oman arvonsa tunteva, mutta äärimmäisen rakastava omaa "laumaansa kohtaan". Luulee olensa isompi koira kuin onkaan. Meillä ei kulttuuri ja liikunta ole toisiaan pois sulkevia asioita. Teatterissa ja näyttelyissä käydään melkein yhtä ahkerasti kuin salilla ja jumpassakin. Koirassa on muuten just se hyvä puoli, että se pakottaa lähtemään ulos, vaikkei mieli tekisikään. Lenkin jälkeen on aina kuitenkin hyvä olo.

16.10.2002 15:09

Niin, meillä on samojediherra, 11 v. Alkaa jo ikä vähän painaa ja liikkuminen huonontua, kun alunperinkään ei ollut priimalonkat (C2/D) ja nyt on vähän nivelrikkoa. Mutta pitkät, rauhalliset lenkit jaksaa hyvin.

En muuten tarkoittanut, että liikunnallinen aktiivisuus jotenkin blokkaisi kulttuuririennot. Lähinnä vaan mietin, että olisiko joku (huuhaa?)tutkija tehnyt moista tutkimusta...

16.10.2002 16:32

Entä kuinka löydätte aikaa jumppaan, salille tai muihin harrastuksiin? Meinaan että jos on töissä 8 tuntia ja päivittäin lenkittää koiraa noin 2 tuntia, niin ehtiikö sitten muuta liikuntaa harrastaa? Eikä sitä koiraa varmaan tahtois jättää illoiksikin yksin kun se on jo koko päivän yksin ollut.

16.10.2002 17:14

Mä käyn aina aamulla salilla ja illat oon sitten enimmäkseen kotona. Aamulla koira jaksaa paremmin olla yksikseen, kun se jatkaa pihallakäynnin jälkeen kuitenkin unia. Illalla ei oikein henno minnekään lähteä.

17.10.2002 07:40

tuossa tuli mieleen itelläni on kolme koiraa, viis kissaa, että tahtoo tosiaan aika olla vähissä muihin hommeleihin, mut omakotitaloa kun asuu tuommosen elukkalauman kans, tulee väkisellä liikuttua enemmän ku hiihtoliitto suosittelee :). Talvella voi ihan heittää jollekki salillekki hyvästi kun on kaikki lumityöt ja kaikenmaailman puitten teot... mut siinähän se korvaantuu. Koiria ei niin kauheesti tarvi lenkillä käyttää kun on semmonen hehtaari metsää missä ne saattaa painaa viiski tuntia illalla keskenään, ei niitä sen jälkeen paljo kiinnosta.. yksin saan lenkille mennä... pitäisköhän kokeilla tuota kissaa ottaa köyven jatkoksi...

17.10.2002 07:51

Sandra, kyllä sitä ehtii harrastaa, kun on kaksi ihmistä ulkoiluttamassa. Ja lopulta 2 h päivässä on aika vähän... Itselläni on suuresti vaikuttanut ajankäyttöön se, että nykyään mun ei tarvitse raahautua salibandyn takia jonnekin hevonkuuseen treeneihin. Ennen saattoi treenimatkaa kertyä pk-seudulla jopa 30 km suuntaansa. Nyt treenit on lähempänä eli matkoihin ei mene juurikaan aikaa.

Mutta ensimmäistä kertaa oman pihan omistavana on myönnettävä, että kaiken maailman puutarhahommat & lumityöt vie yllättävästi aikaa. Onneksi koiruus voi touhuta siinä mukana ja pihatyöt käy treenistä. Koska lumenluonti/haravointi/golf/salibandy ovat kehoa epätasapainoisesti kuormittavia lajeja, niin opettelin kesän aikana haravoimaan "väärinpäin". On muuten vaikeeta, ainakin aluksi! ;-)

17.10.2002 08:49

Mulla on kaksi kääpiörotuista koiraa 11v ja 14v. Tassu on sen verran hidastunut, että vilu meikällä tulee haukkujen kanssa ulkoillessa:D

17.10.2002 11:12

Mulla on 2 mussukkaa, molemmat sekarotuisia. Toinen on 7 kiloinen ja toinen melkein 45 kiloinen! Hauskaa on, kun toinen painaa melkein saman verran kuin emäntänsä. Tottakai hauvoille löytyy aina aikaa! Ne on mun vauvoja!

18.10.2002 12:23

mulla on 8-vuotias kääpiösnautseri, joka asustaa tällähetkellä mun vanhempien luona ja n.2-3-vuotias sekarotunen joka asuu mun kanssa, tosin ollu mulla vasta 2kk.

lisäksi löytyy pupu jonka kanssa vasta kiva onkin ulkoilla. sen perässä saa juosta, kani kun ei hihnassa kulkemisesta mitään oikeen ymmärrä. 8)

oon kans miettiny tota treenaaminen+koira yhtälöö. sitten kun siihen lisää vielä työt ja opiskelun, niin aika täyttä tulee. oon yrittäny suunnitella aina viikkoni niin että päivää kohden koira on yksin max 9h. helpompaa tosiaan olis jos olis joku tuota vastuuta jakamassa, ei tarttis tukka putkella aina olla..mutta eipä siinä. on koirassa vaan niin paljon hyviä puolia että huonoja ei jaksa edes ajatella. :)

21.10.2002 12:03

Mua liikuttaa päivittäin itseäni isompi 4-vuotias Irlannin susikoira. Tavallisten koirakävelyiden lisäksi saan koirasta seuraa räjähtävän voiman harjoituksiin. Ryntäillään molemmat takaa-ajoon (ja muristaan pelottavasti). Riehunta päättyy toisinaan painiin koiran kanssa. Vastusta riittää, ainakin mulle kun eläin painaa aikuisen miehen verran. Ja en! En ole eläimiinsekaantuvaa tyyppiä ;-).

Kulttuurista mun koira ei vois olla vähempää kiinnostunut, itse löydän aikaa jopa siihen toisinaan. Salilla jossa käyn, oli nyt jo edesmennyt koira "töissä" mukana salin omistajan kanssa. Musta siinä oli attitudea.

29.10.2002 16:54

koira löytyy täältäkin. Urheilumielessä siitä ei kyllä mitään hyötyä ole, koska on äärimmäisen laiskaa rotua, eli kävellään sen verran mitä herra itse haluaa ja niin hidasta tahtia, ettei kunto pääse kenellekään kasvamaan. Ainoa mitä siitä saa on raitis ilma ja ulkoilun nautinto. Itselleni sopisi kyllä urheilullisempikin koira joka vaatisi pitkiä lenkkejä, tulisi sitten joskus tehtyäkin sellaisia.

Itsestäni tuntuu ainankin että tämä koira- / kissaihmiset asettelu pitää yleisesti ottaen paikkansa. Omiin tuttuihini verraten jokainen kissaihminen on todellinen nauttija eikä harrasta edes minkäänlaista liikuntaa ja on luonteeltaan muutenkin aika rauhaa rakastava kun taas koiraihmisillä on kaikenlaisia liikunnallisia harrastuksia ja muutenkin on meneviä tyyppejä. Tämä huomio ihan vain omasta tuttavapiiristä, jossa lähes jokaisella on jokin lemmikki.

29.10.2002 18:46

...joudun esittämään hieman eriävän mielipiteen. Mielestäni lemmikin valinnasta ei voi suoraan vetää johtopäätöksiä. Totta on, että yksi syy, minkä takia valitsin aikoinani kissan oli "helppohoitoisuus". Mutta se ei tarkoita, ettenkö muuten olisi aktiivinen liikkuja. En vain halunnut sitoa itseäni tiettyyn päiväaikatauluun, josta on myös kokemusta; kotonani oli koira ja vaihto-oppilasperheessäni jopa 8+yksi kissa :) Nyt minulla on täysi vapaus aamu-uintien ja iltajumppien yms suhteen.

Myös komeampi puoliskoni on elävä todiste oman mielipiteeni puolesta; enää ei meinaa edes pysyä perässä kun herralla on niin paljon erilaisia liikuntaharrastuksia...

30.10.2002 10:18

Ettei sulla vaan ois Chow Chow?! Tuntomerkit vois pitää paikkaansa! :) On meinaan mun haaveissa, mutta taitaa ajanpuutteen vuoksi jäädä ainakin toistaiseksi hankkimatta... Ei ois kivaa jos ois koiraparka aina yksin kotona... :(

30.10.2002 10:54

:-) Meidän toinen koira on Chow Chow.
Eipä ole luonteeltaan ulkoilukoira. Aika riittää varmasti.

30.10.2002 11:01

...mitäs sanot kokemuksen syvällä rintaäänellä Chow Chowsta ensimmäiseksi koiraksi? Mitä minä olen ymmärtänyt, on aika junttura rotu, eli tulisikohan koulutuksesta mitään ilman aikaisempaa kokemusta?

30.10.2002 11:33

Tuleeko koulutuksesta mitään vaikka olisi aikaisempaa kokemusta.....
Rodun miellyttämishalu on aika lähellä nollaa tai mennään ehkä miinuksen puolelle ;-)
Toinen koiramme on palveluskoira rotuinen ja hiukan menevämpää mallia. Näiden ero on kyllä huomattava!
Siis kysymykseen: Jos ei ole aikomusta harrastaa koiran kanssa niin sopii ensimmäiseksi koiraksi erittäin hyvin.

Tästä aiheesta voisin kertoa vaikka kuinka. Reilu vuoden vanha kuva löytyy http://www.koirat.com/kuva.phtml?id=3002

30.10.2002 12:31

Nyt iski taas koirakuume!! Eipä enää paljon tuon sievempi voi koira olla!!! =)

Ja minä nimenomaan haluaisinkin ihan sellaisen kotikoiran, ei varmaan olisi kiinnostusta näyttelyihin eikä muihinkaan aktiviteetteihin. Kunhan lenkille lähtisi mukaan ja olisi muuten mukava, niin se riittäsi. Mutta en tiedä, nyt tulee oltua niin vähän kotosalla...

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Keskustelut » Kauneus » Koiraihmisiä?