16 v tyttö kyselee

121137
27. maaliskuuta 2010 13:29

Moikka ! Olen siis 16-vuotias tyttö ja harrastan kilpaurheilua n.5-6 krt viikossa 2-3 h kerrallaan, joskus on teho viikonloppuja jolloin on useammat hrjoitukset päivässä. Käyn myös leireillä joilla harjoitellaan 3 kertaa päivässä 2-4 h kerrallaan. Olen n.165cm pitkä ja painoa n.47 kg.
Tossa oli vähän tietoja musta ,mutta asiani on aivan eri.
Mulla oli viime kesänä syömishäiriö , josta olen kyllä päässyt jo hyvin yli :) Mua askarruttaa vaan mun kehon toiminta nyt sen sh:n jälkeen ? Esim, mulla kuukautiset alkoi kun täytin 14.v , mutta jäivät pois noin. puoleksi vuodeksi , kun alettiin treenaamaan kovemmin, sitten kuukautiset palasivat kesäloman jälkeen , kun oli ollut treenaamisesta lomaa, mutta sitten ne taas jäivät pois ja palasivat aina välillä.. Sitten kun mulla alkoi olemaan syömisen kanssa ongelmia ja laihduin melko paljon , niin ei ole menkkoja sen pahemmin kuulunut, miten saisin ne taas toimintaan?
Olisi kiva jos joku osaisi antaa mulle hyvä neuvoja ja auttaa ! (:

KIITOS ;) vastailkaa

Vastaukset: 3

27.03.2010 17:08

Tuossa vaikuttaisi mättävän kilpaurheiluun liittyvien seikkojen kokonaisuuden hallinta. Harjoittelumääräsi on runsas, mutta niin sen useissa lajeissa kuuluukin huipulle tähdättäessä olla. Kokonaisuuteen kuitenkin kuuluu lisäksi muunmuassa harjoittelun painottuminen fyysisen kunnon eri osa-alueille, harjoittelun ja levon rytmitys, ruokailu sekä muusta elämästä ja opiskelusta tulevat "haasteet". Ohjeiden antaminen pelkästään johonkin näistä osatekijöistä voi tuottaa tulosta, mutta ensisijaisesti sinua hyödyttäisi tuon kilpaurheiluun liittyvän kokonaisuuden avaaminen ja kartoittaminen.

Tiedustele hieman, millaisia tukimahdollisuuksia sinulla olisi valmentajasi, seurasi tai lajiliittosi kautta saatavana. Jos tuo menettelylinja tuntuu vaikealta lähestyä, voisi toinen etenemistapa olla yhteydenotto sellaiseen terveydenhuollon yksikköön, josta varmuudella löytyy laaja-alaista asiantuntemusta nuorten kilpaurheilijoiden terveydentilan seurantaan. Tällaisesta paikasta pitäisi löytyä niin liikuntaan erikoistuneita lääkäreitä, ravitsemusasiantuntijoita kuin myös kilpaurheiluun liittyvään harjoitteluun perehtyneitä ammattilaisia.

30.03.2010 21:33

Mulla oli kans aivan sama ongelma. ja itseasias oon kans 16. Suosittelen iha kouluterkkaria! (mut se on ketuttavaa jos se sit rupee vaa selittää ihan jotai omiaan)
Just juteltii kaverin kanssa(meillä molemmilla oli syömishäiriö) et mite me saatii menkat takas. Me ainaki saatii lisäämällä energiansaantia! ja sitte rasvoja, siis ei tyydyttyneit tai transrasvoja. mut siis terveellisiä kasvisrasvoja yms. Ja sitte että muutenki nukkuu tarpeeks yms. =)

01.04.2010 13:49

Shippy onnistuitteko saaman ne takasin noilla keinoin? :) jos saan kysyä millä tavoin lisäsitte energian saantia päivittäiseen ruokavalioon? voisit laittaa jonkunlaisia vinkkejä jos jaksat?:)

kirjaudu sisään jos haluat vastata