Kuka treenaa kovaa?

15429
7. lokakuuta 2002 12:09

Mä haluisin ihan soccona heittää täälläsen ilmaan että kuka rohkenee väittää treenaavansa kovaa.
Ja millä perustein jos saapi vielä kysyä!

Vastaukset: 89

07.10.2002 12:12

Hmm tästä tulee tuhat ja yksi mielipidettä jos ei nyt ensin määritellä mitä on treenata kovaa. Se mikä toiselle on kovaa (omien rajojensa jatkuvaa ylittämistä) ei toiselle ole kuin kunnon ylläpitoa...jokainen kuitenkin harjoittelee omalla tasollaan.

07.10.2002 12:18

No okei okei. Mielessähän oli lähinnä kuntosaliharjoittelu kuten hieno ilmaisu kuuluu.
Ja tuhat ja yksi mielipidettä oli justiinsa tavoitteenaki. Että näke millaset näkemykset sakilla oiken on tästä touhusta. En mä nyt ainakaan nää kunnon ylläpitoa kovaa treenaamisena,vai?

07.10.2002 14:21

Mielestäni treenaan kovaa salilla. Varsinkin jalkatreenin aikana meinaa välillä yrjö lentää ja muissakin treeneissä otan kaiken irti itsestäni. Treenin jälkeen on usein niin piipussa että hyvä kun jaksaa kävellä. Parina seuraavan päivänä treenin jälkeen kyllä huomaa onko tullut treenattua kunnolla vai ei (lihaskipu) mutta ei kipukaan lihaksissa ainoa merkki ole että treeni on mennyt perille.....

07.10.2002 14:22

Mä en osaakaan, kuin treenata kovaa! Pakko vaan yrittää joka neljäs viikko ottaa rauhallisemmin, mutta jotain tuntuu jäävän puolitiehen, jos salilta ei ole vaikea kävellä pois?????
:)

07.10.2002 14:32

Kenties voisin määritellä itseni kovaa treenaavaksi. Mikä on sitten minulle kovaa treeniä? Kenties se, että koen saavani tuloksia.

07.10.2002 14:33

Minäkin treenaan mielestäni kovaa, mutta koskaan ei ole ollut esim. yrjö edes lähellä, eikä silmissä mustene...mut kuitenkin teen aina vähintään sarjojen viimeiset niin kovaa ettei menisi enää yhtäkään, paitsi enemmän suoritustekniikkaa vaativissa liikkeissä, niissä yritän olla "fuskaamatta" ja teen vain niin monta kuin pystyn puhtaasti! onks tää nyt kovaa, tiedä häntä, kivaa ainakin ja kroppa on tykännyt.

07.10.2002 14:57

Mulla on sellainen mielipide, että yksikään sellainen, joka sanoo treenaamisen olevan kivaa, ei treenaa kovaa tai on masokisti.

Kun antaa kaikkensa oikein alta-pois-Mega-Heavy-Duty-laatta-lentää-hapottaa-sattuu-niin-tanasti-en-enää-jaksa- tyyliin, on se kaikkea muuta kuin kivaa. Hyvin sujuneen treenin jälkeinen fiilis ja raukeana saunan lauteilla palautusjuoman hörppiminen on asia erikseen.

Oma juttunsa on sekin, että onko tarkoituksenmukaista treenataa MD/HD-tyyliin, mitä "Pala" ilmeisimmin ajaa takaa. Ei ainut oikea treenifilosofia ole se, että vedetään koko ajan, kevyitä viikkoja lukuunottamatta, sata lasissa.

Toi kovaa treenaaminen on tosiaan niin liikkuva käsite. Jos minulta kysytään, treenaanko kovaa, jos vertailukohteena on Marko Savolainen, vastaus on ei. Siihen nähden, millä tasolla treenarina olen ja tulen tod. näk. aina pysymään voin väittää treenaavani kovaa.

07.10.2002 14:59

Juu kuten ilmi tulee niin tulkinnanvaraa on...no jos kehitystä pidetään kovan treenin merkkinä niin kyllä treenaan kovaa.

07.10.2002 15:16

Pitäneepä vielä sanoa, että ainakin minulle kovien jalkakyykkyjen ja maastanostojen jälkeen pyörryttää aina niin pirusti. Tosin kyseessä on vain hetkittäinen olotila.

Kenties minä otankin nuo liikkeet jotenkin epätavallisen raskaasti, sillä pyrin treenaamaan mahdollisimman vähillä liikkeillä.

07.10.2002 16:07

"Kovaa" treenaaminen on joskus vähän kyseenalainen juttu. Ennemminkin haluaisin ajatella treenaavani järkevästi ja oikein.

Esimerkkinä tästä: olen nyt vajaan kuukauden tehnyt entisen MD-tyylisen treenin sijaan enempi volyymipainoitteista treeniä. Jopa puolitoista kertaa enempi sarjoja eikä joka sarjaa tietenkään loppuun asti kuten ennen. Ja treenien jälkeen ei olo ole niin niitetty kuin ennen (varsinkin jalkapäivänä, jolloin oksennuksen maku suussa oli tuttu tunne). Mutta tuloksia tulee: treenipainot ovat nousseet lihasryhmästä riippuen 5-10 kiloa - tätä ennen kehitys oli pitkään jumissa - ja peilin mukaan palaakin on tulossa ihan kivasti. ;-)

08.10.2002 21:53

No joo, aloitetaan siitä, että en pidä voimaharjoittelua treenaamisena. Jumppaan kyllä salilla kovaa- aina loppuun asti ja "isoilla raudoilla" ja jos lihakset ei tule kipeäksi, jokin on ollut pielessä. Salilla "harjoittelu" on mielestäni kuitenkin tavallaan lähenpänä baarissa tai shoppaamassa käyntiä, kuin treenaamista.

Kovaa treenaaminen on sitä, että pitää rasitustasoa lähellä sietorajaa. Syksyllä pidetään tehoja matalalla ja määriä kohtuullisena ja tehdään myös muita, kuin lajiharjoituksia, kesää kohden määrät ja tehot alkavat nousta. Harjoittelun ollessa kovimmillaan pitää olla ihan siellä sietorajalla, tässä vaiheessa liikaa ja liian vähän välinen ero on hiuksenhieno. Hyvät pohjat, onnistunut kova jakso (ei ylirasitusta tai rasitusvammoja), kevyt jakso ja herkistelyt- sitten kulkee!

Harjoittelun ollessa kovaa elimistö on melko stressaantuneessa tilassa ja treenaamisen ulkopuoliset asioitten merkitys kasvaa (ruoka, uni, infektioiden välttäminen, henkisen stressin välttäminen jne.)

Mikä sitten on kova yksittäinen treeni? Ei sitäkoskaan treenatessa tule ihan loppuun vedettyä (eikä välttämättä ole tarkoituskaan), vaikka periaatteessa vetää ihan maksimivauhtia. Kilpailutilanne on kuitenkin kilpaulutilanne ja vasta silloin on 110% lasissa.

Kun voittais lottovoiton, antais muijalle kenkää, ja katkaisisi muutkin sosiaaliset suhteet, niin vois muutaman vuoden todella koitta, missä raja tulee vastaan, ja mitä on kovaa treenaaminen! No, tuskin olisi sen arvoista, mutta ainahan saa uneksia.

Kisaamiseen hurahtanut kuntoilija

08.10.2002 22:10

...ei tod. voi sanoo kovaa treenaamiseks. Itsekkin käyn puntilla 3-6 kertaa viikossa, mutta kaipaan kunnon aerobista rääkkiä, jota viime aikoina en oo voinu lukuisista polvivaivoista tehdä kovinkaan paljoa. Aerobinen treeni on ollu lähinnä kuntopyöräilyä tai soutua. Kuntopyörää kerrallaan 60-90 minuuttia, fiiliksen mukaan ja kerran viikossa vähintään kunnon "oksennusomainen" harjoitus. Mulla ois kans halua treenata elämässä rajattomuuksiin, on kuin huumetta, viime aikoina sen on estänyt lähinnä vammat ku muijaki lähti..:)

Treeni-iloa!

08.10.2002 23:02

Niin eihän punttitreeni ole treeniä. Eihän siinä kehitytä.

09.10.2002 09:18

''No joo, aloitetaan siitä, että en pidä voimaharjoittelua treenaamisena. Jumppaan kyllä salilla kovaa- aina loppuun asti ja "isoilla raudoilla" ja jos lihakset ei tule kipeäksi, jokin on ollut pielessä. Salilla "harjoittelu" on mielestäni kuitenkin tavallaan lähenpänä baarissa tai shoppaamassa käyntiä, kuin treenaamista.''
''Kovaa treenaaminen on sitä, että pitää rasitustasoa lähellä sietorajaa. Syksyllä pidetään tehoja matalalla ja määriä kohtuullisena ja tehdään myös muita, kuin lajiharjoituksia, kesää kohden määrät ja tehot alkavat nousta. Harjoittelun ollessa kovimmillaan pitää olla ihan siellä sietorajalla, tässä vaiheessa liikaa ja liian vähän välinen ero on hiuksenhieno. Hyvät pohjat, onnistunut kova jakso (ei ylirasitusta tai rasitusvammoja), kevyt jakso ja herkistelyt- sitten kulkee! ''

VOI PYHÄ SYLVI!
Siis suurinta PASKAA mitä oon koskaa keneknään suusta kuullu tulevan. Ja ei herra paisepetterikään oikeen puolestaan puhunu.
Siis ihan oikeesti. Jätkät on jotain saamarin 7% rasvoilla kokoajan painelevia kukkakeppejä jotka harrastaa maratoonia tai jotain saamarin muuta kestävyysliikuntaa. Ja sitten on pokkaa tulla tänne räväyttämään että salitreeni, ja sanonpa nyt suoraan - kehonrakennus ei oo kovaa treeniä. Noh pojat, taidatta jäädä aika nopeesti kärryiltä jos tulisitte clubille kattomaan kovaa treeniä. Ette oikeen taida tajuta saliharjottelusta mitään. Taitaa olla sellanen kuva että kaikki treenaa niinkun te. Eli jotan 20-30 toiston sarjoja 5 % maksimista, sarjat joka kerta kesken, 30 sarjaa 8 liikettä, salilla naureskellaan ja istuskellaan ja kommentoidaan niitä ''isoja poika'',varsinkin sitten saunassa vaikka oikeasti kateus käy. jne.
Kovassa saliharjoittelussa ollaan kyllä todellakin lähellä sietorajaa ja kokoajan ylikunnon partaalla.
Tässä alkaa päivä oikeen lupaavasti kun tollasta tilitystä lukee. Kyllä pojat saliharjoittelu on jotain aivan muuta.
Siellä treenataan kovaa. Sarjat viedään loppuun tiukalla kutosella viiva kasilla, pari pakkotoistoa, negatiivinen loppuun, siihen pudotukset, restpauset, taas pakkotoistot...
Korkeintaan 6 sarjaa ja aikaa menee se tunti korkeintaan.
Huhhuh mitä mänttejä. Meneekö tääkin palsta kohta sellaseks että vaan mollataan toisia yms. niitä kyllä on ihan tarpeeks, luulin että täällä silti voi käydä rakentavaa keskustelua, vaihtaa kuulumisia ja mielipiteitä. Saas nyt kattoa.

09.10.2002 09:34

Parenpi poju olla tilittämättä, kun et tiedä mistä puhut. Toi seitsemän rasvat kyllä pitää paikkansa, mutta muu ei. Kyllä minä ainakin olen niitä, jotka vetävät kyykyt, maastavedot ja leuanvedot ja dipit lisäpainoilla ihan loppuun. Joidenkin oikeiden voimannostajien olen nähnyt treenaavan steroidihuuruissaan lujenpaa, kuin minä, en muiden. Salilla vaan ei saa millään samaa tunnetta, kuin esimerkiksi juoksemalla 10km 33minuuttiin yksin kaatosateessa.

09.10.2002 09:35

Kaikilla ei tietenkään oo kisat ens vuoden kalenterissa ja hullunkiilto silmissä. Jotkut treenaa salilla samaan tapaan kuin toiset pelaa työkaverin kans golfia. Ilman niitä tavallisia kuntoilijoita ei meillä hardcore-tyypeillä olisi paikkaa missä treenata. Kuntoilijoilta se raha saleille tulee.

Eikä se kovaa treenaaminen vaadi sarjaa jossa on "pari pakkotoistoa, negatiivinen loppuun, siihen pudotukset, restpauset, taas pakkotoistot... ". Jos teet kaiken tuon suoran sarjan päälle, et ole tehnyt sarjan positiivista osaa loppuun saakka. Kovaa treenaaminen ei ole sitä, että treenikaveri tekee puolet sarjasta.

Tuleehan noilla KP-sydeemeillä itekkin treenattua, mutta enpä ole vielä tähän päivään mennessä ajatellut että se olisi ainoa oikea tapa treenata. On se volyymitreenikin kovaa - eri tasolla, mutta kovaa silti.

Sun teksti oli tietysti kärjistys, niinku tuossa monella muullakin. Otinpa silti kantaa.

JR2
09.10.2002 09:41

Musta kovaa treenaa ne jotka keikkuu kunnon/ylikunnon rajoilla aineilla tai ilman.

Liian kovaa (suhteessa) treenaa ne jotka pamahtelee ylikuntoon.

Liian vähän treenaa ne jotka pystyy parempaankin ja myös haluavat parempaa.

Lajista riippumatta. respect!

09.10.2002 09:47

Vai oikeen pasu rupee pojuttelemaan. Ota sä vaan diipis ja leuanvetos lisäpainoilla. Ei se hirveesti sitä todistele että oot kova treenaamnaan salilla. ''Treeaan kyllä kovempaa kun kaikki muut paitsi voimanostajat steroidihuuruissaan'' voi voi. Kyllä on epätietoista juttua.
Ja jos oot sitä mieltä että sun himo lenkkis antaa paremman fiiliksen ja on kovaa treenaamista, niin oo sitten sitä mieltä mutta kyllä toi on aika ankeeta ruveta heittämään jotain legendaa että salitreeni ei oo kovaa. Toihan on vaan sun naurettava mielipitees johon ei kyllä kovinkaan moni tällä palastalla yhdy. mutta pääasiahan on se että meitä on moneksi, eikö?
Mä en oo sanonu että himolenkkeilijät on perseestä tai mitään vastaavaa mutta eihän kukaan voi tulla sanomaan että se mistä ite tykkää on oikein tai parasta. Et sä vaan voi heittää että ''ei saa samaa tunnetta'' Niin SÄ et saa samaa tunnetta.
On tääkin nyt tapaus.

09.10.2002 09:49

Jep jep JR2. Juuri noin vaikka en kyllä arvostakkaan pätkääkään kukkakeppi-himojuoksijoita/hiihtäjiä. Se on jo ankeeta että tuolla vaan juoksee ja juoksee ja hartiat on samaa leveyttä kun banaani. hyi.

09.10.2002 09:53

No joo pikkukoira. Kyllä mä tonkin allekirjotan aika pitkällä. Lukuunottamatta sitä että eihän treenikaveri sitä puolta sarjasta tee jos ite otat sarjan loppuun. eikös se näin mee. Näin mä ainakin teen 110%. Niitä tietty on jotka ei ota loppuun ja sitten ruvetaan kikkailemaan. Sehän se tarkotus ei oo. Eikä se oo ainoa oikee tapa salilla treenata. Ei tod. Mutta jos rupee haukkumaan lajia ylipäätänsä niin huh.

09.10.2002 09:58

Samaa mieltä salitreenin ja aerobisen treenin eroista. sali on, kovaakin treenatessa, mukavaa sisäliikuntaa koviin aerobisiin tyhjennysharjoituksiin verrattuna. that´s it.
kiinnittyy pakosti huomio näihin keskustelijoiden syntymäaikoihin. kun alla alkaa olemaan 10 vuotta määrätietoista harjoittelua ja urheilijan elämää, voi asioista keskustella jollain asiantuntemuksellakin.
mitenhän tuo 7% rasvat estää isoen rautojen kanssa puljaamisen? ei henk koht ainakaan.

09.10.2002 10:06

Jahas keskustelu alkaa mennä tasolle "mun serkku nostaa 200kg penkistä ja juoksee 4000m cooperissa"

Jospa nyt vain myönnettäisiin se fakta minkä jo alussa sanoin että treenin kovuus riippuu täysin ihmisestä itsestään. Kaikilla lienee tarkoitus kehittyä on se laji sitten mikä vaan. Se että millä sen saavuttaa on eri asia.

En allekirjoita että salitreeni olisi heppoista sisäliikuntaa mutta en myöskään väheksy sitä että 10km lenkki olisi helppo nakki kovaa juostuna. Näin voin sanoa 10 vuoden urheilukokemuksella monesta lajista.

09.10.2002 10:14

Salitreeni ei ole salatiedettä, jonka oppimiseen tarvittaisiin korkeakoulututkinto (vaikka ei siitä haittaakaan ole). Perusjutut oppii innokas treenaaja vajaassa vuodessa. Opittujen virheellisten käsitysten korjaamiseen menee toinen vuosi. Sitten alkaa lyyti tykittää.

Voi olla että juoksemisen opettelu vie toisilta sen 10 vuotta määrätietoista harjoittelua ja urheilijan elämää. Molemmille jaloille viisi vuotta.

7% rasvoilla hra Pala viittasi yleisesti tunnustettuun ongelmaan joka liittyy lihaskasvuun ja alhaiseen rasvaprosenttiin. Alle 12% rasvoilla elimistö ei mielellään lähde lihasta rakentamaan, kun ilmeinen nälkäkuolema on nurkan takana.

09.10.2002 10:59

Hei koira me ollaan nyt aika samoilla linjoilla!Mr. hauki: en mä oikeen lähtis pistämään neekeriä hangelle siitä että jos joku kolmekybänen ja mä taas kaks, niin että se vanhempi gobbe tietää salijutuista heti pakostikin enemmän. Mistä ihmeestä sä voit tollsta mennä takomaan ja yleistämään? Täyttä härkää.

09.10.2002 23:09

pasipetteri on 95 kilonen, eikä kyllä mikään kukkakeppi, mutta sattuu vaan arvostaa ennemmän kovaa aerobista treeni, voimaharjoittelulla ei yksinkertaisesti pääse sellaisiin sfääreihin, ellei sitten ole itsellään huono peruskunto, kyllähän sillon hiki tulee puntin nostamisellakin...

10.10.2002 01:42

Jos kymppi menee todellakin 95 kiloisena
tolla vauhdilla,suosittelen,ihan oikeesti,vaihtamaan juoksulajeihin.
Painoa pois 20-25 kiloa,niin alkaa mitaleita
paukkua kaulaan pikkutreenin jälkeen,1500
olis hyvä matka,varmaan.
Hoh hoijaa...on tässä taas kaikenlaista nähty...

10.10.2002 08:41

Siitä lähtien kun aloitin kilpailemisen thainyrkkeilyssä (vasta tämän vuoden toukokuussa), olen treenannut mielestäni kovaa. Treenit on usein tosi rankkoja. Vaikka en tuota nyt niin tosissani ota. Lisäleveliä tuo jatkuva painon pudutus/tarkkailu. Mutta kivaa on!
Joskus monta vuotta sitten tuli treenattua mega dutya yms. salilla, mutta se jäi kun halusin lisää liikkuvuutta ja vaihtelua. Silloin oli enemmän massaakin, n.90kg, nyt olen kukkakeppikunnossa, eli 190/77 :)

Luulen että sitten kun toi taistelu jää, palaan raudan pariin fiilistelemään ja syömään hyvin...

10.10.2002 09:01

Aika rakentavaa keskusteluahan tässä on jo saatu aikaan. Mitä nyt muutamat jannuttelee sun muuta mutta kovat salireenit kunniaan. Keep up pumpin'!

10.10.2002 09:20

Junnuhan sä oletkin, mutta niin minäkin. Mielestäni on totta, että me, parikybäset kakarat ei vielä voida tietää treenaamisen kovuudesta mitään koska meillä on ollut korkeintaan pari vuotta järkevää salillakäynti aikaa. Mutta niinhän se on, että junnuja kaikki ovat olleet jossakin vaiheessa, rääpäleitä pikkuihmisiä, jopa ne miehen näköiset miehet.

Mutta näin ei tarvitse olla tulevaisuudessa. Ainakin minä uskon, että jo viiden vuoden kuluttua minun ei tarvitse katsoa peiliin itseäni halveksuen. Onneksi.

10.10.2002 09:22

Täytyykin tästä taasen yrittää hillitä itseään jatkossa, kun joskus tulee heitettyä sellaista mukamas tietävää kommenttia. On hyvä huomata aina silloin tällöin, että on aika palata maanpinnalle.

10.10.2002 09:35

Kyllä 20-v on parhaassa tapauksessa ehtinyt treenata yli 5 vuotta... siinä ajassa tulee niin isoksi kuin on tullakseen. Loppu on on hiomista.

10.10.2002 09:40

No eihän tossa mitään ollu. Mutta mä oon kyllä taas chihuahuan kanssa samaa mieltä että vuodessa et tiedä kyllä paljona. Oot tehny aika HEMMMMETISTI virheitä. Vuosi lisää siihen niin on korjannu ne jutut. Niin mullakin periaatteessa meni. Ekana vuonna kyllä treenattiin mukamas järjestelmällisesti mutta kyllä niitä sarjoja tuli tehtyä, huh! Ei mitään mieltä oikeen missään. Sitten toisena vuonna rupes nouhau kasvamaan jo jonkun verran, vielä oli aukkoja mutta ei perusjutuissa niinkään. Oon nyt treenannu kolme ja puol vuotta ja alusta alkaen otin missioniksi imeä nolitsmenttia kun pesusiäni. Siitä on kyllä ollu aivan hemmetisti apua. On lukenu niin tautisesti artikkeleita treenistä ja ravinnosta ja levon tärkeydestä ja ennen kaikkea treenannu koko ajan. Alussa iski kipinä ja yhtäkään yli 10 päivän taukoa en oo pitäny niinkun jotkut kaverit. Ei vaan jaksa käydä vaikka mukamas treenataan sitten kovaa. Kesätauot sun muut, ei ei ei.
Luulen että kyllä tonne takaraivoon on jotain pientä iskostunu näillä eväillä vaikka en mikään paatse ookkaan. Yhä edelleen lainailen kirjoja, luen eri lehtiä(bodaus nyt on nykyään mitä on), surfffailen ja käyn rakentavia keskuteluja kokeneitten karjujen kanssa salilla. Joskus kyllä huomaa kun porukkaa yllättyy kun tällänen kloppikin tietää jonkun pienen knopin jostain....
Mutta siten löytyy kyllä näitä ouldskuulin edustajia jotka tietää kaiken koska on 10-20 vuotta enemmän treeniä takana. ja paskat. usein ollaan jämähdetty sinne 80 luvulle tai 90-luvun alkupuolelle, ei mieltä.
Ei auta kun jatkaa treenaamista ja ajan hermoilla pysymistä, pakko karistaa ennakkoluulot. haardkore puntti jytää!

10.10.2002 09:49

"Kyllä 20-v on parhaassa tapauksessa ehtinyt treenata yli 5 vuotta... siinä ajassa tulee niin isoksi kuin on tullakseen. Loppu on on hiomista.
"

Joo, kyllähän sitä 15-vuotiaana loppuu kasvaminen ja treenaamisesta on jo tällöin jotain hyötyäkin. Olen kanssasi samaa mieltä.

10.10.2002 15:24

Pala voisin väittää, että oon aika tarkalleen siinä vaiheessa, mitä olit ekan treeni vuotes jälkeen. Oon nimenomaan tehnyt PALJON virheitä, mutta nyt on alkanut selkiään edes jonkin verran treenamisen perusteita. Suureksi osaksi just sen takia, että olen lukenut jokaisen eteen osuneen artikkelin, joka liittyy bodaukseen tai painonnostoon ja surffailen netissä vähintään joka toinen päivä. Taukoja ei mullakaan ekan vuoden aikan ole tullut paitsi käden mentyä paskaks(ei kylläkään nostelun takia).
Hyvä meininki jatka samaa rataa!!

10.10.2002 16:58

kyl mä mielestäni treenaan kovaa näin naiseksi vaikkei painot kovin isoja ookkaan, oon vasta alkuvaiheessa. loppuun asti vedän toistot irvistyksen kera ja niin ettei yhtään enää mene. nyt tarttis pitää pieni lepoviikko tai ainaki rauhallisemmin ku tuntuu et oon ihan loppu.

eme
10.10.2002 17:53

There's no such thing as overtraining. It's a word used by the weak-minded. There is only under-eating, under-sleeping and the failure of will.

- the Barbarians

10.10.2002 20:58

Meikä on ihan täys vässykkä. Jos satun käymään salilla, niin bostailen siellä ja väijyn mitä muut tekee. Jotain sit vähän tehään. Ja saliharjoittelu on sitä paitsi perseestä. Ja lenkkeily kanssa. Mäkin irvistän, kun katon muita tekemässä.

Meikä treenaa vässykäks aika kovaa.

10.03.2004 23:32

"No eihän tossa mitään ollu. Mutta mä oon kyllä taas chihuahuan kanssa samaa mieltä että vuodessa et tiedä kyllä paljona. Oot tehny aika HEMMMMETISTI virheitä. Vuosi lisää siihen niin on korjannu ne jutut. Niin mullakin periaatteessa meni. Ekana vuonna kyllä treenattiin mukamas järjestelmällisesti mutta kyllä niitä sarjoja tuli tehtyä, huh! Ei mitään mieltä oikeen missään. Sitten toisena vuonna rupes nouhau kasvamaan jo jonkun verran, vielä oli aukkoja mutta ei perusjutuissa niinkään. Oon nyt treenannu kolme ja puol vuotta ja alusta alkaen otin missioniksi imeä nolitsmenttia kun pesusiäni. Siitä on kyllä ollu aivan hemmetisti apua. On lukenu niin tautisesti artikkeleita treenistä ja ravinnosta ja levon tärkeydestä ja ennen kaikkea treenannu koko ajan. Alussa iski kipinä ja yhtäkään yli 10 päivän taukoa en oo pitäny niinkun jotkut kaverit. Ei vaan jaksa käydä vaikka mukamas treenataan sitten kovaa. Kesätauot sun muut, ei ei ei.
Luulen että kyllä tonne takaraivoon on jotain pientä iskostunu näillä eväillä vaikka en mikään paatse ookkaan. Yhä edelleen lainailen kirjoja, luen eri lehtiä(bodaus nyt on nykyään mitä on), surfffailen ja käyn rakentavia keskuteluja kokeneitten karjujen kanssa salilla. Joskus kyllä huomaa kun porukkaa yllättyy kun tällänen kloppikin tietää jonkun pienen knopin jostain....
Mutta siten löytyy kyllä näitä ouldskuulin edustajia jotka tietää kaiken koska on 10-20 vuotta enemmän treeniä takana. ja paskat. usein ollaan jämähdetty sinne 80 luvulle tai 90-luvun alkupuolelle, ei mieltä.
Ei auta kun jatkaa treenaamista ja ajan hermoilla pysymistä, pakko karistaa ennakkoluulot. haardkore puntti jytää!"

Relaa nyt vähän heebo. Oli kyllä sellaista tekstiä että ugh, bodauksen paavi on puhunut..Joko näistä päivistä on viisastuttu?

Muahha!

Ps. ;-)

11.03.2004 00:17

Töttörääröö...!!

*Game Over*

Player one wins

j_b
11.03.2004 06:47

Voi teijjän kanssa!!! *LOL*
Kaivella 5kk vanhoja juttuja... :-D

j_b
11.03.2004 07:31

5kk=1,5v

:-D

11.03.2004 09:45

Jumaleissön!

11.03.2004 11:11

Wow mitä tykitystä! Tässähän näitä lukiessa adrenaliinit nousee enemmän kuin itse treenissä :D

Mutta kovaa treenaaminen tosiaan on erittäin subjektiivinen käsite. Aloittelijan kova treeni on kauemmin treenanneelle lähinnä palauttavaa verryttelyä. Itse luulin joskus treenaavani kovaa, mutta taitaa mun treenit kuitenkin aika hilanvitkuttelua. Mutta eipä tuolla väliä, kun kuitenkin jonkinlaista kehitystä tapahtuu ja tykkään siitä mitä teen =)

Toisaalta "kovaa" treenaamista ihannoidaan joskus ehkä turhaankin. Totta kai jokainen haluaa väittää treenaavansa kovaa, mutta miksi? Eikö "tavallinen" treeni enää riitä? Missä vaiheessa kuntourheilusta on tullut egopullistelua?

Mä voin hyvin myöntää etten treenaa todellakaan kovaa (varsinkin jos vertaan omaa treeniäni niihin, jotka oikeasti treenaavat kovaa, mikä ei tarkoita sitä, että vain kerran uskaltaa irvistää salilla kun kukaan ei katso). Mutta mitä väliä.. Eipä hetkauta mun egoa, jos joku mimmi tulee ja vetää vaikka 10 kertaa isommilla painoilla. Jokainen tyylillään /cool/

11.03.2004 11:15

Minen treenaa kovaa... ja se näkyy tuloksissa. Kunto ei riitä vetämään täysillä - kuolo korjaisi.

Mummokin sanoi, että hitaasti hyvä tulee.

/miettii/

11.03.2004 11:23

Hassu threadi! :oD

Mielummin sitä tosiaan haluaa sanoa treenaavansa fiksusti kuin kovaa, ainakin allekirjoittaneella.

Kovaa treenaamisen määritelmä riippuukin sitten ihan lajista ja ihmisestä.
Itse kylläkin kuulun myös niihin, joiden mielestä salitreeniä ei voi kutsua rankaksi verrattuna esim. painimiseen tai kisavauhtiseen aerobiseen menemiseen.
Tämä siis henk. koht. mielipide ja kokemus.

Mutta kuten sanottu, jokainen tyylillään.. :o)

11.03.2004 11:37

Pala, kyllä sä oot mun /sankari/ ;>

11.03.2004 12:38

Jahas... on tässäkin sitten tullut avauduttua. Juu, ja prkl Jaso kun näitä poljet taas esille /raivo/ :-]

Kovaa tehdyssä treenissä tajunta katoaa, laatta lentää, korvat poksuu, silmien verisuonet repeilevät ja nenä vuotaa verta.

Tai no, kyllä kait tuon ensimmäisen viestini voisin vieläkin allekirjoittaa tässä threadissa. Siis kunhan tulosta syntyy, niin se on kovaa treeniä :-)

nimim. /palvo/ Yates - Blood & Guts /palvo/

11.03.2004 13:02

Huomatkaa kuin meikäläinen on asiallinen ja pikkuvanha... "Älähän Palaseni suinkaan hermostu, ollaan kaikki ystäviä blaa blaa--- GANDHI

Palalla kunnon steitmentit... /sankari/

Jb:lle lähetän MAOL:in vanhan taulukon tai kalenterin ;-)

11.03.2004 15:05

/ujo/.
Tälläisiäkin luurankoja KEHDATAAN kaivella kaapista.
Kyllä nyt hävettää.
JA P*SKAT.

Ai stand my performance.

11.03.2004 15:15

Minä en ainakaan treenaa kovaa, kun voimahakuisesti treenailen. Sarjojen välissä ehtii kahvilla käydä ja mitään ei vedetä "loppuun" asti. Sopii näin vanhemmalle miehelle kivasti.

11.03.2004 15:27

Kova harjoittelu, varsinkin silloin kun sillä tarkoitetaan yksittäisten treenien kovuutta, on asia, jossa ihminen huijaa itseään usein rajusti.

Lasse Viren teki ennen olympialaisia muutaman kerran 30km TV-kova lenkin, jonka sisällä tehtiin viisi 1500 metrin täysivauhtista vetoa ennaltaarvaamattomana hetkenä valmentajan komennosta. Tällaiseen ei oma henkinen (eikä tietysti fyysinenkään) kanttini riitä, se on myönnettävä. En ihmettele, että hän teki mitä teki.

Piinallisinta lajia arvuutellessa juoksua puoltaa tietysti se, että siinä tekniikka pettää myöhään eli pystyy vetämään itsensä ehkä enemmän piippuun kuin esim. uinnissa. Tiedä häntä. Jokainen pitää omaa lajiaan kovimpana.

Salillakin voi treenata armottoman kovaa, mutta käytännössä lyhyin palautuksin isoilla painoilla isoille lihasryhmille tehty harjoitus on vaikea toteuttaa, mahdollista toki. Kuntopiirityyppinen voimaharjoittelu rassaa luteita, samoin vaikkapa sisäsoutukilpailu. Ja arvostan kyllä vaikkapa Spartathlonin (250km juoksu kuumassa ilmastossa mäkisessä maastossa) läpikäyneitä. Ehkä se pisin piina on kuitenkin pahin piina.

Rääkätä voi itseään monin tavoin, paljonhan on lopulta kiinni motivaatiosta ja uskosta kovien harjoitusten tuomaan hyötyyn.

11.03.2004 16:43

En ymmärrä, mitä järkeä on vertailla, mikä laji on kovin. Mikä tällaisessa vertailussa käytetään kriteerinä? Koettua kipua, laatan lentämistä, tulosten suhteellista paranemista, lihasmassan kasvua?

Eikös jokaista lajia voi treenata kovaa? Kunnon salirupeaman jälkeen olo on sippi ja lihaksia kolottaa ja samalla tavalla käy kunnon sählytuokion jälkeen.

Lisäksi tietysti voidaan treenata kovaa viisaammin ja vähän tyhmemmin... Jos laatta lentää, niin treenaaminen on jo mennyt vähän liian kovaksi. Samahan olisi käyttää mittarina ylikuntokertoja... ja sen mukaan oma treeni olisi jo tosi kovaa (ja yritän viisastua sen suhteen).

Fiksun kovan treenin puolesta lajista riippumatta.
Gato

11.03.2004 18:14

Totta, että lähes kaikki lajit ovat huipulla tavallaan kovia, juoksevathan kiinalaiset pingistähdet kuulemma kympin 33 minuuttiin (liekö totta?).

Mutta lähes. En esimerkiksi shakkikilpailuissa ole koskaan joutunut hapoille, vaikka "happo" onkin muutaman kerran sattunut vastustajaksi.

Ja tuskiahan on erilaisia. Löylynheitto, muurahaispesässä istuskelu jne. Itse en pelaisi vesipalloa suin surminkaan. Ajatuskin siitä, että joku karpaasi pitää päätä veden alla väkisin, pitää poissa lajista. Sitäpaitsi eräs lajia SM-tasolla harrastanut kertoi, että veden alla "lyödään nyrkillä munille". Tätä taustaa vasten en ihmettele Lipposen myrtynyttä olemusta.

11.03.2004 19:53

...puhuu asiaa. Eli että lajivertailu on hölmöä, mutta pala kai halus kommenttia just salitreenistä. Vertailu eri henkilöitten välillä on tietty kans hankalaa, sukupuolten myös. Eli tää mun viesti ei varmasti oo kiinnostava sulle pala, kunhan omasta treenistäni höpisen. Kato jos mä teen yhdenkäden hauiskääntöä kaheksalla kilolla, en mä varmaan voi tulla sulle selittään jotain kovasta treenistä, vaikken ite sais punttia parin sarja jälkeen nouseen enää kertaakaan!

Hurjalta kuulostaa äijien treenivertailut, oli sitten kyse juoksusta tai puntista. Mutta onko sitten järkevää ja edes kehitykesen kannalta hyväks treenata ittensä vereslihalle? Eikö liikunnan terveysvaikutuksista tiedetä näillä sivuilla mitään? Mutta enpä rupea neuvomaan, sen verran ammattimaista taitaa meininki olla.

Mä ite treenaan päivittäin, eli siis kai melko paljon (?), mutten vedä itteeni kyllä piippuun tuskin koskaan. Tunnissa en ikinä selviydy treenistä, sillä endorfiinit ei rullaa siinä vielä kunnolla. Pari tuntia menee joka päivä, välipäivä taas venytellessä ja joogatessa, mikä voi myös olla rasittavaa (uskokaa pois!).

Vaikken yrjönmaku suussa treenaakkaan (enää nykyisin, on sellainenkin vaihe ollu), ei kuitenkaan löysä treeni tuu kuuloonkaa, se on silkkaa ajanhukkaa. Ns "hyvänolon sauvakävelyt usw. on mulle huuhaata.

Kehityksestä ei toisaalta voi kovuuden mittarina mulla puhua, sillä juoksen samoja matkoja ja nosta samoja painoja vuodesta toiseen. Kuulostaa pimeeltä, eikö? Kai sitten jokin on pielessä, mutten jaksa ottaa siitä pulttia. Lajivaihtelulla saan kiinnostuksen pysymään. Tällasessa treenissä ei kai oo mitään järkee, mutta se on kivaa.

Terkuin mari3

11.03.2004 21:50

Kaikessa treenissä on järkeä =) Eikä se treenin "kovuus" ole mikään itseisarvo - edelleenkään.

11.03.2004 22:11

Ei oo kaikessa treenissä järkee. esim. liiassa, mut se onkin sitte taas toinen satu mikä on liikaa ja kenelle.

11.03.2004 22:55

Mikään ei oo liikaa, jos jättää osan tekemättä.

11.03.2004 23:57

Onhan se aivan selvää, että pahempaan kuntoon itsensä saa aerobisella liikkunnalla kuin vaikka voimaharjoittelulla. Siinä vaiheessa kun on niin poikki ettei pysty ottamaan askeltakaan on aika lopussa ja ammattiavun tarpeessa. Voimatreenissä stoppi tulee jo paljon aikaisemmin.

Painot tai suorituksen kesto eivät vaikuta koettuun tuskaan. 10x200kg penkistä voi olla jollekin puolitosissaan treenamista kun taas joku joutuu etsimään täysin uusia voimavaroja 5x50kg sarjassa.

Treenin kovuus on aika subjektiivinen käsite. 30 kilsaa juosten loskassa, pimeässä ja paskat housussa on kokemuksena aika paljon rankempi kuin sisäliikunta salilla fitnesskissojen seurassa.

Kovaa treenaaminen on kuitenkin eri asia kuin täysillä treenaaminen. 95% suoritus on usein optimaalisin, sillä ero palautumiseen kuluvaan aikaan 100%:n suorituksessa voi olla merkittävä.

Kaikki vertailu on kivaa, mutta yleensä niin turhaa. KOVAA treeni-intoa kaikille KOVAA treenaaville!

12.03.2004 15:47

Yhden käden hauiskääntö kahdeksalla kilollahan on tosi kova juttu.
Eihän tässä painoja voida verrata vaan nimenomaan se intensiteetti.
Aina pitää suhteuttaa voimavarat jne.

Ja ammattimaisesta touhustakaan niin tiedä.
Syödään Heikin - baarin juustohampurilaisia ja notkutaan salilla tuntikaupalla.

Muutenkin varsin syvältä oleva keskustelu. Hehheh.
*häpeää nurkassa*
Ei aina voi voittaa.

12.03.2004 18:43

"hartiat on samaa leveyttä kun banaani. hyi."

Palaa parhaimmillaan! :-] Miten mä oon onnistunut aikoinaan missaamaan tän ketjun!!
Onneksi en lukenut tätä töissä päivällä, nyt voi rauhassa nauraa vedet silmissä täällä yksinään!!

*alkaa tirskuen vetämään lenkkikamppeita päälle ja menee lenkin jälkeen vielä salille treenaamaan, ja kovaa ps*

Pala on kyllä äijä /sydän/

13.03.2004 15:30

Mega Duty yms. on hömppää. Savolaisen Make ei tosiaakaan treenaa millään MD-menetelmällä. KP:n levittämää markkinointiskeidaa!

13.03.2004 22:19

Sanana kuulostaa hyvältä... Mega Duty ihan kun koko fyysinen olemus muuttuisi kertaheitolla supermassiiviseksi.

KP:sta mulla ei kyllä ole mitään pahaa sanottavaa, varmaan ihan ok tyyppi . Ainakin vastas mun palstalle heittämään kyssäriin jo seuraavana päivänä ja siitä olen kiitollinen.

14.03.2004 19:03

Sali=Elämäni

...sitä paitsi,ei sillä tuloksella oo väliä-eli paljon nousee rautaa-vaan sillä,miltä näyttää peilin edessä!!...heh

Mun sali-into nyt neljännellä vuodella on jo vähän hiipunu.Välil kulkee v***n hyvin,joskus maistuu
aivan puulle ja tuntuu ettei tuu tulosta.

Ja Palan kanssa samaa mieltä.Kova treeni roks.

13.05.2004 17:06

Eilen treenattiin K O V A A.
SJMV:llä tajunnan rajamaille ja fantsu moniväriröyhtäys päälle keskelle salin lattiaa.
Tuli oikein Hc - viilis.
Teki melkein mieleni heittää muutama lapajättiläinen ja kärrynpyörä.
Säästin silti sivustakatsojien silmiä.

Peräänkuulutuan Naiset sydämmellisesti tervetulleiksi seuraaviin tosikoitoksiin huoltojoukoiksi.
Välillä voidaan käydä vaikka takahuoneessa pelaamassa korttia.

13.05.2004 17:18

"Peräänkuulutuan Naiset sydämmellisesti tervetulleiksi seuraaviin tosikoitoksiin huoltojoukoiksi."

Missä voin ilmoittautua? :D

13.05.2004 17:19

Kyllä näin on, ei mies ole turhaan hehkuttanut, että Clubilla treenataan vain ja ainoastaan kovaa..siis KOVAA..

En tiedä oliko tuo nyt sitten minkälainen elämys, mutta niin vain todistin tuota iloista tapahtumaa, jossa punertavansekalainen partikkelimömmö suorastaan ryöpsähti tuon miehen suusta lattialle SJMV-sarjan jälkeen.

Eikä se tuntunut ihan hevillä edes loppuvan se tinaus. Sick!

Ikäänkuin jonkinasteiset pohjat määritelmälle "KOVAA treenaaminen"..? :O

13.05.2004 20:42

Siis häh? Äijä vokottelee meitä naisia takahuoneeseen ja sit siellä pelataan korttia! Vai mitä nää on nää palan korttipelit? Onks kellään kokemuksia?
Joo morjens. Mä luulen et mä keskityn ennemmin reenaan kuin et liityn noihin huoltojoukkoihin...:?

13.05.2004 21:34

mutta meikäläinen treenaa kovaa. Ja siis todella kovaa. Oon ihan varmaan salin nopein nainen.

13.05.2004 21:54

Mä en treenaa ollenkaan, mutta lauantaina lentää laatta.

13.05.2004 22:02

Mullakin lentää. Mutta vasta illalla baarissa...ehkä.

14.05.2004 11:07

Laatan lennätys on kuin leijan. Kovalla tuulella parhaat tulokset.

Baarit on amatööreille! Kunnon Laattapiste Collection saavutetaan soutamalla saareen, kulottamalla maisemat ja ottamalla Kunnon Kotimaiset.

"aamulla en tiedä, mistä herään... HOIL"
- Juice L.

14.05.2004 11:13

Tonnari joko treenaa kovaa tai sitten kalppii vähin äänin kotiin...

15.05.2004 02:24

Kun ei reenaa kovaa, niin ei sapeta niin paljoa, kun ei kehity.

15.05.2004 02:34

"Kun ei reenaa kovaa, niin ei sapeta niin paljoa, kun ei kehity."

Ensin meinasin laittaa LOL tohon perään, mut sit rupes viduddaa ku tajusin et noinhan se just on! Ja arvatkaa että sapettaako kun ei kehity!

Mut se Im a priti boy in a priti world oli aika LOL.

yeah! tää on mun enkka tää kellonaika, en oo ikinä tämmöseen aikaan täällä riehunu. ja vielä selvin päin! Yeah baby!

Nyt suuta suppuun ja nukkuun.

16.05.2004 01:58

En treenaa kovaa. Salitreeni on voimapainotteista joten sarjoja ei vedetä loppuun ja on pitkät palautukset. Aerobisessa keskityn pk-treeneihin joten sekin on kevyttä pyörittelyä. Kerran viikossa sitten voi aerobisessa vetää vähän lujempaa. Mäkiajoa tai vain intervallia.

17.05.2004 06:44

"Mut se Im a priti boy in a priti world oli aika LOL."

vat dö hell? /tuuletus/

Palalle /sydän/ tästä keskustelusta.
Kyllä se clubi oli elämys,kyllä Turussa osataan!

17.05.2004 09:44

"Kun ei reenaa kovaa, niin ei sapeta niin paljoa, kun ei kehity."

Syvällisen itsetutkiskelun jälkeen jouduin toteamaan että B-Ice kiteytti juuri mun treenimetodit. Oi voi.

17.05.2004 22:52

Voidaan siellä pukkarissa vaikka twistata, tanhuta tahi vaikka jopa rupatella sosiaalis - polittisista päivänpolttavista aiheista.
Kaikki käy.
Avarakatseisuus kunniaan.

17.05.2004 23:47

Minä en myönnä mitään.

28.07.2004 14:15

Kuulin juttuu että 300 kilometrin maratoonaritki saa puntilla hien ehkä et vain osaa treenata ja nyt kun kaikki ilmottaa tääl lajin mistä ei tykkää ni kai mäki voin ilmottaa "Aerobinen homojen hommaa" :/

28.07.2004 14:32

on kaikilla se mist tykkää vaik sitä ilmoittaa tai sit ei tykkää kantsis kuitenkin hommata muutakin kuin punttii verenkiertoelimistö olis parempi myös kunto kantsis löytää balanssi onhan ne potaritkin sauvakävelly gotsillaa myöten hiki kuitenkaan mikään kunnon merkki miten ultramaratoonari liittyy siihen hiki niinku lentää?

28.07.2004 15:23

monta hikee pväs ettei tuu liikaa aeropista mutta läski lähtee ja lihakset kasvaa kauhiast salitreenii paljon?

28.07.2004 16:22

Mtä :?

Eos
28.07.2004 17:17

Jos olen oikein ymmärtänyt oksennus + pyörrytys + muu pahoinvointi = kova treeni. Kaiken tuon voi saada aikaiseksi sekä lenkkipolulla että punttiksella. Sairasta se on molemmissa tapauksissa.

28.07.2004 20:21

Tätä lukiessa tuli taas mieleen, että jospa uhoisit toisaallakin tuosta kovaa treenaamisesta... ;)
Sen verran hyvää settiä olisi tarjolla, tarinaa saisi jo tästä ketjusta....

Oletko siis kasvanut jo tarpeeksi suureksi?

28.07.2004 22:20

Kävin just äsken lenkillä vesisateessa, mää reenaan nääs kovaa.

29.07.2004 22:06

Vittu mitä roskaa... loppuuko tää paskanjauhaminen koskaan?

Mikä vitun klubi? hampurilaisiako te siellä kokkaatte?

29.07.2004 23:46

Oli ihan mielenkiintoista lukea tätä ketjua kovaa reenaamisesta.

Itsekkin vielä 10V sitten olin sitä mieltä, että ainoa oikea reeni on se palankin mainostama oksennuksen maku suussa tekniikka. Nyt 10V myöhemmin ja hiukan enemmän itsestäni oppineena en kyllä allekirjoita tuota.

Jotenkin nykyään oma kova reeni on enemmänkin aerobisen ja salireenin yhdistelmä. Tyyliin 7km luistelua lämmittelyksi, 45-60min salireeniä (kunnon reeniä, ei leikkimistä) ja 7-21km luistelua hyvällä sykkeellä loppuveryttelyksi.

Eihän tuollainen reeni oikeasti edesauta kumpaakaan harjoittelusuuntaa, mutta meikäläisen kroppa tuntuu siitä tykkäävään.

Kyllä minäkin jotenkin arvostan kovan harjoittelun puolella pitkäkestoisesta harjoituksesta tullutta fiilistä. Ehkäpä se johtuu siitä, että tykkään kun mennään lujaa ja syke on korkealla pitkään. Salilla se kova reeni on aikalailla erilaista, joskin tyydyttävää sekin.

Mutta kyllä se siltikin tuntuu aina yhtä mukavalta kun luistelee 30-40km/h syke kivan korkeella ja huomaa jaksavansa pidemmän matkan kuin edellisellä kerralla. Sit hiukan höllää vauhtia ja hetken kuluttua kokeilee uudestaan.

Kukas sitä sanoikaan, 10km vesisateessa kauheassa vastatuulessa. Se vasta onkin kovaa reenaamista!

30.07.2004 15:45

Nevö.

''Minä taivu en koskaan....'' Hoil.

kirjaudu sisään jos haluat vastata