1500 kcal dieetti

124880
14. kesäkuuta 2004 12:53

Mielessäni kävi, että jos pitäisin "kituviikon", ja söisin pelkkää kaurapuuroa tuon ajan. Ajattelin aamupalaksi siis syödä kaurapuuroa tuon 1 dl, sitten päivälliseksi 2 dl, illalla 1 dl. Ja noiden aterioiden välissä söisin vaikkapa parit omenat.

Kuulostaako tämä esim millaiselta?

aamupala: puuroa 1dl. Sekaan jäisiä marjoja (puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa, viinimarjaa)

välipala: omena

päivällinen: puuroa 2dl + pari näkkäriä ja vihanneksia tykö. 3dl rasvatonta maitoa.

välipala: omena tai pari.

iltapala: puuroa 1dl.

----------------------------------

Tälläistä ;) Enkös noilla eväillä saa kaiken tarpeellisen, mitä ihminen tarvitsee? koska ainakin tuossa puurossakin on mielestäni hyvät prodearvot. Ja marjoissakin niitä näyttäisi olevan.

Vastaukset: 69

14.06.2004 12:56

"Enkös noilla eväillä saa kaiken tarpeellisen, mitä ihminen tarvitsee? koska ainakin tuossa puurossakin on mielestäni hyvät prodearvot. Ja marjoissakin niitä näyttäisi olevan."

Et saa. Saat kaikkea aivan liian vähän :(

Hei, jos sä haluut noudattaa 1500 kalorin diettiä, niin kantsisko se taas koostaa järkevästi? Ootas, niin mä paan sulle kohta pikkasen laskelmaa tulemaan ja vinkkiä ;)

Lyyti

14.06.2004 13:06

no voihan pahus!

Mutta jos nyt viikon kuitenkin yrittäisin edes tuollaisella linjalla, niin tuskin itseäni sairaalasta rapakunnossa löydän? ;) Ihan mielenkiinnolla siis haluaisin vaan nähdä tuon puuron vaikutuksen laihtumisen kannalta jne.

Ajattelin tosissaan siis syödä vain puuroa tällä viikolla, ja käydä 2krt kunnon lenkillä. Jos mitään positiivisia tuloksia ei tule, niin rupean taas vetämämään sitä vanhaa kunnon ohjelmaani -> 4 x viikossa kunnon lenkit. Sillä laihduin 60kg, niin miksi en siis nyttenkin.

Tonnikalan ajattelin ottaa takaisin ruokavaliooni ruisleivän kera (iltapalalla) Siitä on niin kauan aikaa, kun olen syönyt tonnikalaa. Olen pääasiassa syönyt keittoja päivisin ja iltaisin. ja välipalalla sitten millon mitäkin.

14.06.2004 13:14

Kutrin sivuilta löytyy jos ja vaikka mitä laskuria, jos niistä ois sulle mitään apua, samoin siellä on paljon hyvää tietoa siitä, mitä kannattaa ruokavaliossaan käyttää. Jann, kai jo maalaisjärki sanoo, että mikään yhden ruokalajin dietti ei ensinnäkään ole mistään kotoisin (kuka jaksaa syödä viikon kaurapuuroa ja omenaa? päähän siinä hajoaa!) eikä siinä ole mitään järkeä (liian vähän energiaa ja tarpeellisia ravintoaineita, vitamiineja jne.) Tollasilla dieteillä siis saat vaan lihaksesi surkastumaan, aineenvaihduntasi hidastumaan entisestään ja painonhallinnan vieläkin vaikeammaksi projektiksi suorittaa.

Mä uskon kyllä, jos sanot, että 2000 kalorin dietti saa painosi nousemaan. Sulla on takana suuri laihdutusurakka ja varmaankin sun kehosi käy
edelleen nälkätilassa, eli yrittää pitää kaikin tavoin kiinni siitä energiasta, mitä sä sille annat. Ehkä sun kannattais alkaa opettamaan kroppaasi kuluttamaan normaalimpia määriä energiaa pikkuhiljaa arkiaktiivisuutta ja liikuntaharrastusta lisäämällä ja syömällä riittävästi, terveellisesti ja MONIPUOLISESTI, mitä kaurapuuro- sun muut dietit eivät valitettavasti ole.

Painonnousu pieniläkin kaloreilla voi johtua monesta asiasta. Esim se, että ruokavaliosi tuntuu olevan melkoisen hiilihydraattipitoinen, voi olla yksi syy. Hiilarit kun keräävät nestettä ja turvottavat - voikin olla, että olet vaan pöhössä, mutta läskin määrä sulla ei ehkä oiskaan lisääntynyt?

Itselläni on käynyt niin, että aika rankan laihdutushistorian jälkeen elimistöni on ollut pitkään sekavassa tilassa - pienikin kalorinlisäys on alkanut heti lihottaa yms. Muttta pikkuhiljaa, elintapoja muuttamalla kalorimäärätkin alkavat nousemaan: liikunnan myötä lihasmassa kasvaa ja keho kuluttaa enemmän, saa syödä hiukkasen enemmän lihomatta. Siihen mielestäni kannattaa sinunkin pyrkiä. Eli lopettaisit jo itsesi nälkäkituuttamisen ja alkaisit syödä normaalisti, mikä siis tässä tapauksessa tarkoittaisi terveellistä, ei sitä ruokavaliota, jota ennen laihdutustasi noudatit. Ymmärräthän, että et enää koskaan voi lähteä sille tielle, jos aiot hoikkana pysyä?

Arhg, sori tämä saarna, näistä on sulle Jann juteltu jo sadat kerrat. Yritän nyt (taas) paneutua konkreettisempiin neuvoihin. Mä uskon, että sinäkin onnistuisit, jos vaan oikeasti antaisit itsellesi luvan ottaa vastaan järkevämpää ravitsemustietoutta kuin se, mihin sinut on aivopesty (kalorit minimiin, ei rasvaa, kaikki herkullinen on kiellettyä. liikunta on pakkopullaa jne jne.)

jatkoa seuraa... ;)

Lyyti

14.06.2004 13:33

Juu, saahan sitä kokeilla viikon verran vaikka päällään seisomista, jos se tekee sut autuaaksi ;) Onnea kokeilulle, kerro sitten meillekin, mitä opit kaurapuuroviikosta! (Odottaa jo kärsimättömänä...)

Ootkos muuten mittaillut vyötärönympärystää yms, eli tiedätkö, muuta sun kropan muutoksista kuin painolukeman? Millainen olo sulla muuten nyt on? Mitä mieltä sä olet itsestäsi? Onko sulla hyvä tai paha olla? Miksi?

Ja sit siihen konkretiaan:

Jos sulla on 1500 kalorin dietti, niin ravintoainejakauma voisi olla vaikkapa seuraava:
n. 100 g proteiineja
n. 50 g rasvaa
n. 160 g hiilihydraattia

Jos rasvan määrä kauhistuttaa, niin vähennä sitä vähän ja syö enemmän hiilaria (jaksat lenkkeillä...)

Tonnikala on hyvä proteiinin lähde, ja jos se sinulle maistuu, niin ota ihmeessä se ruokavalioosi! Rahka, juustot, muut maitotuotteet, liha, kana, kala, pavut, soija, proteiinijuomat (niitäkinhän aikaisemmin pohdit, miten muuten niiden kanssa kävi?). Noista kun valitset niin 100 g proteiinia ei pitäisi olla tuskan takana. Proteiinin syönnissä on myös se kiva juttu, että lihakset säilyy paremmin laihdutettaessa ja ne ei turvota niinku hiilarit (joillakin henkilöillä) saattavat tehdä, mikä taas näkyy painolukemassa.

Rasvaa saat öljyistä, pähkinöistä, avokadosta, margariinista. Tietysti sitä tulee myös muun ruuan mukana, piilorasvaa tietty kannattaa miettiä (sipsit, viinerit, pitsat yms, joissa on mielettömästi rasvaa)

Hiilihydraatit sitten kasviksista, hedelmistä, marjoista, täysjyväleivästä, pastasta, riisistä (näitä kannattaa valita järkesävti, vaihtoehtoja on valkoisista täysjyvätuotteisiin) Juotko muuten tarpeeksi vettä?

No, nämähän sä tiedätkin jo, eikö niin?

Mitä sun keitto- ja välipalaruokavalioosi tulee, niin jos välipalat ovat "mitä sattuu" niin kannattaisikohan kiinnittää huomiota niihin? Jos sä syöt tarpeeksi usein (vaikkapa 3-4 tunnin välein) jotain täyttävää ja terveellistä, niin ei ole tarvetta mässyttää mitään turhia herkkuja tai "mitä sattuu" -välipaloja.

Muuten, Kutrilla on aika hyvä "ruokalista," mihin on merkitty ruokien mittoja lusikoina, deseinä, grammoina jne ja laskettu kaloreita ja muita ravintoaineita. Sä voisit ehkä tutustua siihen, ja katella, mitä missäkin ruuassa oikeestaan on. Kantsii joitakin perusasioita opetella, niin ei tarvi kovin pohtia, että onko kaurapuuro lihottavaa evästä!

Muista Jann, että kokonaisuus ratkaisee! Jos syöt pääasiassa terveellisesti ja monipuolisesti, voit josku nautiskella herkuistakin tai jättää lenkin väliin, jos siltä tuntuu. Suosittelisin myös olemaan itselle sen verran armollinen, että muutaman kilon painonvaihtelu ei tuntuisi maatakaatavalta. Paino vaihtelee, sille ei välttämättä mitään voi, eikä se välttämättä tarkoita sitä, että läskiä olisi tullut lisää (tai että sitä olisi vähemmän, jos paino sattuisi putoamaankin..)

Tsemppiä taas, ja raportoihan kaurapuuroviikon tuloksia sitten meillekin! :)

Lyyti

14.06.2004 14:08

Siis olet nyt hieman hakoteillä :) Nimittäin olen tähän asti todellakin syönyt MONIPUOLISESTI, mutta kyllästyin juuri syömään niin juuri sen takia, koska paisun kuin pullataikina! Siksi koitan piruuttani jotain radikaalia tuohon väliin...

Nyt kun kesä alkoi, niin ajattelin kyllä lisätä liikuntaa 2x enemmän nykyisestä, jos muut tavat ei tosiaankaan auta... tavoitteena ois tiputtaa pois ne 4kg, mitkä on tullut "takaisin" laihdutuksen lopettamisen jälkeen. Kunto minulla on edelleen mielestäni todella hyvä, ja ei ole suurta ongelmaa juosta 15km matkaa esim. Siitä olen iloinen kyllä, että kunto säilyy ja nautin juoksemisesta :)

Mietinkin tuossa jokin aikaa sitten, että mitähän tästä kuntoilustakin tulisi, jos ois sattumoisin kunto mennyt jossain välissä taas pohjalukemiin. Onneksi näin ei ole käynyt.

Tuosta ruokavalion hiilihydraattipitoisuudesta, että kyllä voit olla oikeassa siinä asiassa. Syön kyllä mielestäni välillä vähän turhankin paljon hiilareita.. :/ Mutta hiilareita on joka ruuassa aina liikaa, niin vaikeaa niitä on olla syömättäkään.

Painoitan nyt vielä, että en ole tähän asti todellakaan kituuttanut itseäni mitenkään, vaan olen syönyt aina kun nälkä on..! Ja sehän tuossa tuntuu se virhe olevankin. Itseasiassa homma näyttäisi olevan niin, että mitä enemmän kituuttaa, niin sitä pienempi mahku on lihota ;) Näin minulla...

Ja mitä tuohon tyytyväisyyteen jne. tulee, niin kyllähän meikäläinen on todella iloisella tuulella :) Eli ei mitään probleemaa, että söisin huonosti, ja sen takia olisin masentunut.

Olo tuntuu juuri nyt aika läskiltä. Johtunee varmaan tuosta viikonlopusta kaverin synttäreillä, kun tuli syötyä grilliherkkuja ja juotua siideriä mahan täydeltä. Jokatapauksessa kyse ei todellakaan ole nyt TÄSTÄ viikonlopusta, vaan viimisen 3 kuukauden ajasta, se pitää muistaa! Paino on ihan tosissaan noussut pikkuhiljaa tuona aikana, ja se ei todellakaan ole mitään turvotusta tai nesteen säilymistä kehossa. Mielestäni mahakin on ehkä hieman kasvanut, mutta vyötärön ympärys on edelleen siinä 83-84cm hujakoilla.

Voimatreeniäkin teen nykyisin vielä pari kertaa viikossa, mutta sitäkin noin puolet vähemmän kuin ennen, eli en usko että kehitystä tapahtuu sillä rintamalla (että se olisi se syy, että paino kasvaa -> lihakset kasvaa) Näin ei voi olla tällä treenillä. Pidän vain lihaskuntoa yllä.

Veden juonnista... join pariviikkoa sitten noin kuukauden ajan vettä kuin sieni 3-4litraa päivä, ja turposin ja myös mahalaukku kasvoi -> oli kokoajan nälkä! Huomasin, että veden juonti on aivan turhaa. Väittäkööt muut mitä tahansa. Vettä juon edelleen, mutta en tuollaisia määriä. Se on täysin faktaa oman kokemuksen mukaan, että liiallinen vedenjuonti kasvattaa ruokahalua aivan järjettömästi, ja näin ollen ruokaa mahtuu mahalaukkuun niin paljon että pahaa tekee.. Lisäksi kylläisyyden oloa en tuolloin myöskään tuntenut. Lopetin vedellä läträämisen noin viikko sitten, niin turvotus hävisi kehosta, ja bonuksena ruokaakaan ei tee kokoajan mieli! Hämmästyttävää.

14.06.2004 14:19

Ok, hyvä kuulla, että homma hallussa. :) Jos hyvällä ja terveellisellä ruokavaliolla lihot, niin sitten syöt vaan liikaa, siinä se.

Vedenjuonnista muuten, pari litraa riittää (ja pitkillä lenkeillä kantsii varoo ettei kuiva, eli silloin vähän reilummin vettä.) Itselläni on katsos ollut se ongelma, että juon liian vähän, mikä sekin kerää nestettä sisään ja turvottaa ja on ihnottava olo. Eli ylilyöntejä ei tässäkään asiassa tarvita :)

Kyllä ne kilot siitä taas tasottuu, kun pidät huolen sinulle sopivasta energiansaannista ja systeemeistä. Ei Roomaakaan kuulemma päivässä rakennettu /miettii/

t. Lyyti-täti

14.06.2004 15:10

Jep jep... tuo 2 l kuulostaa iha hyvältä jo kyllä. sen verran mainitsen vielä juoksupäivistä, että ennen juoksua otan desin verran heraprode jauhetta. Estänee suht hyvin lihaskadon treenin aikana... Muina päivinä tuota jauhetta en sitten käytäkään. Vaan tyydyn siihen prodemäärään, mitä muusta ruuasta saan.

Ja katsotaampa nyt tosiaan mitä tuleman pitää tämän kaurapuurojupakan kanssa ;) tuskin maltan itsekin odottaa... kohta sitä pääsee jo lenkillekin lähtemään...ah!

14.06.2004 15:15

Liikkuahan pitäisi 1 h joka päivä - tämä kylläkin tarkoittaa ihan kaikkea aktiivisuutta -> siivoaminen, lehtien haravointi, kaikki fyysinen toiminta lasketaan - mutta yleisesti ottaen 2 kertaa viikossa tapahtuva liikunta on aika vähäistä. Tämä ei silti tarkoita sitä, että sun pitäisi juosta 5 kertaa viikossa se 15 kilsaa, vaan voit juosta sen 15 kilsaa vaikka kerran viikossa ja käydä sitten vaikka kävelemässä, pyöräilemässä, punttisaleilemassa, pelaamassa sulkkista tai skössiä, tai vaikka uimassa 3-4 kertaa. Harrasta eri lajeja, niin kehosi kehittyy monipuolisesti ja mielikin pysyy virkeänä! Keho nimittäin tottuu ärsykkeisiin ja energiankulutuskin laskee, jos joka treeni on kuukausikaupalla samanlainen. Keho tykkää, kun sitä haastetaan! :D

Eli monipuolista liikkumistasi ja liiku vähemmän kerralla, mutta useammin. :) Ja syö ihan kunnolla - kaurapuurokuurit voit unohtaa. :)

14.06.2004 15:17

Eiköhän se ole selvää mitä tapahtuu jos syöt viikon pelkkää kaurapuuroa (niin ja noita muita pikkujuttuja mitä tuossa mainitsit). Saat nimittäin pitkäkestoisen kaurapuurokammon. Veikkaan että kolmannen päivän jälkeen alkaa puuro yököttämään.

14.06.2004 15:20

"Nimittäin olen tähän asti todellakin syönyt MONIPUOLISESTI, mutta kyllästyin juuri syömään niin juuri sen takia, koska paisun kuin pullataikina!"

Kuten tossa jo taidettiinkin mainita, niin lihomisen syy ei suinkaan ole monipuolinen ruokavalio.

14.06.2004 19:00

Suht brutaaliksi menee tämä minun kaurapuuroviikkoni toden totta, kun tuossa juuri laskeskelin, että syön kaurapuuroa noin 400kcalin edestä päivässä, ja siihen pari omenaa ja lasi maitoa päälle.. kaloreita tulee yhteensä siis about 600kcal :P Sitten kun miettii, että kulutan tuolla 5km lenkillä sykemittarin mukaan 600kcal, niin koko homma menee nollille kirjaimellisesti. Ja tuohon vielä lisätään minun perusaineenvaihduntani, joka on vähintään 1500kcal, eli menen joka päivä viikon ajan 1500kcal MIINUKSILLE... viikossahan noita miinuksia kertyy sitten jo 10500kcal edestä :D

Saapi nähdä mitä tästäkin vielä tulee =) mutta lupaan totisesti suorittaa koko "kitu"viikon kunnialla loppuun!

14.06.2004 19:14

Tuo kuulostaa todella hurjalta dieetiltä,ootko nyt ihan varma tuosta,vai onko tuo vitsiksi tarkoitettu?
Laihtuuhan tuolla varmaan mutta valtava energiavaje laittais ainakin mun hermoni riekaleiksi.

14.06.2004 19:17

oon itsekin dieetillä ja laskin että mulla tuon 10500kcal vajeen kertymiseen menee 21pv.

14.06.2004 19:17

joke tämä ei ole joke :) Kyllä näin päätin tehdä ihan tosissaan... Kun minulta meni taas eilen hermot riekaleiksi viime viikonlopun mässyputken ja hiljalleen tapahtuvan turpoamisen takia... Kivaa ja mielenkiintoista välillä koittaa asioita toisinkin päin, rääkätä siis kehoa. Ettei aina vain hemmoittele sitä herkuilla.

14.06.2004 19:20

Jep niin olin itsekin laskevinaan, että aiemmalla dieetilläni tuon verran vajetta tuli kuukauden aikana. Mutta nyt koitan pistää 4x paremmaksi ;) Ja viikko on kuitenkin lyhyt aika... tosin sitten en tiedä mitä tehdä, jos väistämättä joku päivä rupeaa heikottamaan. Pitää miettiä asioita uudestaan siinä välissä. Mutta uskon ja toivon, että tämä viikko sujuu suht ongelmitta max 700kcalin syömisillä.

14.06.2004 19:21

per päivä siis, ei koko viikko ;)

14.06.2004 21:06

Nyt stop tykkänään! /sormenheristys/

Jos meinaat riutua tuollaisella kitudieetillä edes viikon, niin voit kyllä unohtaa normaalin toiminnan sekä liikunnan. Keho ei ole mikään kone, joka toimisi pelkällä pyhällä hengellä. Sulle tulee takuuvarmasti niin huono olo, että repsahdus kituviikkoa seuraavalla viikolla on melkoisen varma.

Eli tee itsellesi palvelus ja unohda moinen kituilu. Rukkaa liikuntaohjelmaasi TC:n vinkkien mukaan ja syö normaalisti ja monipuolisesti. :)

14.06.2004 22:10

Ei ei kyllä mä nyt haluan tätä koittaa.. ja tosissaan jos rupean voimaan pahoin, niin toki kuuntelen kehon ääntä ja lopetan... Haluan vain nyt testata miten tällä hommalla sujuu. Seuraavana viikkona ajattelin syödä jälleen normaalisti, mutta normaalia vähemmän kuin ennen. Liikuntamäärä pysyy aina kuitenkin samana.

Siis eihän tässä nyt mitään huolenaihetta voi olla! Jos kuukauden tälläistä tekisin, niin sehän olisi hulluutta, mutta viikko nyt ei paljoa paina... kituuhan ne siellä Survivorissakin riisillä :)

Mietin muuten juuri, että jos minun prodevajeeni ihan tosissaan jään laihanlaiseksi tämän viikon kuluessa, niin voisin tietysti ottaa vielä vinkkiä, mistä saisi mahdollisimman paljon proteiinia, ja mahdollisimman _vähän_ kaloreita? Soijarouhe voisi varmaankin olla järkevä vaihtoehto? Ainakin tonnikala ja raejuustot menevät turhan yläkanttiin kaloreissa... vaikka olisikin niitä low fat vaihtoehtoja. Onko siis sellaista ravintoainetta, joka on yhtä kaloritonta kuin puuro, mutta sisältää hirveän määrän proteiinia?

14.06.2004 22:15

Tonnikalaa vedessä kun vetelet niin eipä tuosta oikein muuta tule kuin proteiinia ja jotain kymmenesosagrammoja rasvaa.

14.06.2004 22:16

Niin ja pistetään nyt ainakin broilerin rintafileet ja ainakin osa riistaeläimistä samaan sarjaan.

14.06.2004 22:16

vois sen verran kommentoida tästä kuluneesta päivästä, että tälläiset olen nyt syönyt:

-1,25dl + 1,25dl kaurapuuroa.

-1dl heraproteiinijauhetta

-100g pakaste marjoja

-2dl maitoa

-näkkäri

-vettä ja pari kuppia teetä

Liikunta: 6km juoksulenkki.

Olotila: toistaiseksi hyvä -> Ei ärtyneisyyttä, ja olo on muutenkin ihan sellainen, kuin olisi syönyt normaalisti koko päivän ajan. Mitä eniten ihmettelen, ei juurikaan nälän tunne paina. Jos painaa, sekin hoituu veden juonnilla. Luonnollisesti tulevat seuraavat päivät koettelevat mieltä vieläkin enemmän, mutta se on sen ajan murhe...

14.06.2004 22:35

Missä on poika kasvikset!? /tätikysyytuimana/

14.06.2004 22:55

Mitä sitten teet, jos ja kun viikossa ei tapahdu mitään mullistavaa? Vedätkö kalorit vielä alemmas?

Kehon muutokset ovat hitaita ja vielä sitäkin hitaampia. Viikossa ei oikeasti tapahdu juuri mitään. Jos painosi on kolme kuukautta noussut, niin kyllä sinulla on aikaa varata sen pudottamiseen vaikka kuukausi, näin et sotke kehoparkaasi enempää. Anna hiukan armoa itsellesi. :-)

14.06.2004 23:00

Kyllä tolla ruokavaliollasi sulle käy kuten monelle Painonvartijoissa: Lihakset lähtee ja tilalle läskiä moninkertaisena hiljaa hiipien.

15.06.2004 08:55

Ihmisen psyyke on ihmeellinen. Näläntunne on seikka, joka ei mielestäni perustu pelkkään ravinnon saamiseen ja kuluttamiseen ja niiden väliseen tasapainoon - niin ihanaa kuin olisikin, että näin todella tapahtuisi.

Jos motivaatio laihtua on kova, niin näläntunnettakin voi huijata. Tästä löytyy paljon esimerkkejä syömishäiriöisten maailmasta, valitettavasti. (Eletään omenalla päivässä pitkiä aikoja, harrastetaan samalla tuntitolkulla liikuntaa päivittäin jne) Sairas saa jopa tyydytystä siitä, että maha kurnii, mutta nälkää pystyy vastustamaan - voiman ja hallinnan tunne! Sairasta, ja niin surullista ja vaarallista!
Itse asiassa myös paastolla (jollaiseksi tuon Jannin kaurapuuroviikonkin voisi ehkä katsoa?) sama näläntunteen katoaminen tapahtuu.

Useilla rankan laihdutushistorian taustan omaavilla (kaikki mahdolliset dietit vaihtelevalla menestyksellä kokeilleet) näläntunteen kokeminen saattaa olla hyvin vieras asia. Myös nälän ja janon voi sekoittaa toisiinsa. Jotkut eivät ole koskaan tunteneet nälkää, kun se on tukahdutettu jo etukäteen välipaloilla ja jatkuvalla ruuan mutustelulla. (Itse olen alkanut kokea todellisia kehon nälkä- ja janoviestejä vasta viime vuosien aikana, joskus nykyisinkin vielä jopa sekoitan ne toisiinsa. Opettelu siis jatkuu.)

Näläntunne on myös yksi terveen painonhallinnan avaimista. Uskon, että kun kehon viestit tunnetaan ja tulkitaan oikein, tulee "oikein syömisestä" automaatio. Tietysti tätä tukevat tietyt syömisen rutiinit, kuten ruoka-ajat ja ruokavalio-oppi.

Jann, tämä on seikka, joka minua huolettaa sinun kohdallasi noissa joskus älyttömiltäkin kuulostavissa kokeiluissasi. Olen sitä mieltä, että kukin saa kyllä tehdä keholleen mitä tykkää, mutta edelleen oman kokemukseni avulla (olen siis painonpudotuksessani ja painonhallinnassa mielestäni onnistunut *koputtaa puuta*) kannustaisin mieluummin pitkäjänteiseen työhön kilokamppailussa terveellisin metodein ja itseään arvostaen, omaa kehoa mieluummin hellien kuin rankaisten. Erilaisilla dieteillä ja kokeiluilla saat vaan kehon mekanismit sekaisin (aineenvaihdunta, nälän tunteet, psyyke) ja painonhallintaprojektisi saattaa hidastua/vaikeutua/epäonnistua.
Todella ja aidosti toivoisin sinulle ja kaikille muillekin tosissaan yrittäville onnistumista!!

Lyyti

15.06.2004 09:12

Ajattelinpa vielä, että tähän voisi vaikka kirjailla veikkauksia siitä, mitä Jannin kropassa tapahtuu kaurapuuroviikon seurauksena? Ehkä se herättäisi itse kunkin ajattelemaan tällaisia kehokokeiluja? Täydentäkää toki listaani! (Joitakin faktojakin olisi kiva saada kehiin! Mitä kropassa ehtii viikossa oikeasti tapahtua kaurapuurodietillä, kun proteiinia, rasvaa, vitamiineja, kivennäisaineita yms saadaan minimaalisesti ja miinuskalorit ovat järjettömät?)

-Painonlasku:
pari-kolme, ehkä jopa neljä kiloa pois: liian vähällä energialla glykogeenivarastot tyhjäksi, nestevajausta, lihaskatoa, ehkä hitunen rasvaa. -> seurauksena pienempi lihasmassa ja aiempaa pienempi energiankulutus (toki väliaikaista, koska kyseessä vain lyhyt dietti.)

- Seuraavalla viikolla paluu "normaaliin" ruokavalioon tai repsahtaminen herkutteluun -> kilot takaisin

- Psyyke: kaurapuurokammo pitkäksi aikaa. Aluksi iloa painonpudotuksesta, seuraavan viikon jälkeen epäonnistumisen tunne, kun kilot palaavat. Uusien ihmediettien harkitseminen tai itselleen sen myöntäminen, että laihdutusasioissa ei oikotietä onneen ole.

- Mitä muuta?

Lyyti

15.06.2004 12:19

Olipas maittava kaurapuuro-marja-kurkku-tomaatti-aamupala ;)

Tarkennan tätä asiaa nyt hieman, ettei ihan naurettavaksi mene.. Eli en suinkaan tarkoittanut, että syön PELKKÄÄ kaurapuuroa, vaan syön kaurapuuroa _pääruokana_. Toki lisukkeet voivat siinä samassa olla mitä tahansa, mutta yritän valita todella vähäkalorittomia vaihtoehtoa.

Esim päivälliseksi suunnittelin:

- 1,5dl kaurapuuroa
- puoli purkkia tonnikalaa joukkoon
- kurkkua ja tomaattia joukkoon

+ teen 0,3% rasvalla höystetyn raejuustosalaatin (keräkaali, paprika, purjosipuli. Siihen löräys rypsiöljyä)

NAM!

Tämä siis todistaa, että kaurapuurosta saa ties mitä variaatioita, kunhan vaan mielikuvitusta on... Periaatteessa siis olen korvannut (makaroonin/rasvaisen lihan vain tuolla kaurapuurolla, mutta muut lisukkeet pysyvät toki mukana ruokavaliossa)

Sanoisin, että eipä tässä ole todellakaan vaaraa saada mitään puutostauteja tms. Lisäksi syön 2kpl omega-3 kapseleita päivässä. Myös ennen juoksutreeniä otan puoli desiä heraprodejauhetta. Vettä juon tarpeeksi. Syön myös pari omenaa per päivä.

Vaikka kuinka yritän tuumata, niin mielestäni ruokavaliostani ei jää mitään tärkeitä ravinto-aineita pois.

LYYTI: Mikä tulee seuraavaan viikkoon, eli kun kaurapuurodietti loppuu, niin en aio edes palata siihen samaan syömisrytmiin takaisin, missä olin ennen tätä. Vaan otan ainakin yhden "turhan" aterian pois päivästä (=vähemmän kaloreita) ja sitten lämpimän iltapalan korvaan pääasiassa ruisleivällä ja tonnikalapurkilla.

15.06.2004 12:44

Kaurapuuro on terveysruokien kuningatar! Nam.

Mutta asiaan: kyllähän siinä puurossa on hiilareita, proteiinia ja rasvaa, eli "kaikkea". Mutta se on niin kovin yksipuolista noin muuten. Ja sitä proteiinia on monenlaista laadultaan, ja jostain luin, ettei se puuron proteiininlaatu (tai viljatuotteiden yleensäkin), ole se kaikkein parhain, sanotaanko näin. Itse testasin kerran puuro-rahkadiettiä (söin suunnilleen pelkästään Elovenan valmispuuropusseja ja Valion maitorahkaa), mutta ei sitä pidemmän päälle voi suositella kylläkään pitkäksi aikaa sovellettavaksi...Joskus heitin semmosen puuropussin jugurtin sekaan.

Mutta mitäs jos ainakin sitten lisäisit vehnäleseitä puuron sekaan (yhdessä desissä ei ole kuin 30 kcal), ja saisit myös (no ainakin kuituja lisää ;) ) etenkin rautaa ja B-vitamiinia. Tai sitten venhänalkioita vaikka marjasmoothien muodossa, nii E-vitamiiniakin tulisi. Mutta silti ei lähtisi suosittelemaan kaurapuurokuuria ja liikunnan lisäämistä samaan aikaan...;)

15.06.2004 12:52

Joo, ja sitä vielä että kun palaat siihen seuraavaan viikkoon, niiv aro ihmeessä tosiaan nostamasta kcal-määrää hujauksilla. Maltillisesti pikkuhiljaa nostellen. Yhä kyllä ihmettelen, että miten ihmeessä jaksat painaa 1500 kcal vajeella?? /fear factor/ Mutta kunhan tämä kokeilu sitten vain jää kokeiluksi.../tätiminibeankinjoheristeleesormeaan/

Itse veikkaisin jopa neljän kilon painon laskua, nesteitä ja lihasta. Pientä matalapainetta saattaa rintamalla esiintyä, ja olo saattaa olla viikon jälkeen heikko: parin kilon pudotus tuntuu ensin kevyeltä, mieliala nousee ja olo on hyvä. Mutta se saattaa myöhemmin viikosta pamahtaa tuhottomana väsymyksenä ja uupumuksena. Säästöliekin merkkejä saattaa myös olla ilmassa. Viikonloppuna noin muuten odotettavissa helpotuksen tunnetta, kun kitudieetti menossa ohi, ja pikkuhiljaa saa innostua taas muusta aamupalasta, kuin kaurapuurosta. =)

No ei sentään, Jann, toivon sinulle onnistumista ja pitkää sopusuhtaisuutta mielen ja kehon taisteluissa. /hengessä mukana/

15.06.2004 12:57

Kun olen ymmärtänyt että Jann laihduttaa pääasiallisesti ulkonäkösyistä, tuohon Lyden veikkauslistaan voisi lisätä:

-tummat silmänaluset
-sinertävänharmaankalpean ihon
-yleisen hukuin-syksyllä-naarasivat-keväällä -olemuksen

ja sitten Jannia kiinnostamattomat, mutta muuten asiaan liittyvät:

-väsymys
-reenien epäonnistuminen
-omituiset mieliteot ruuan suhteen
-lihaskato

Mikäli juominen on normaalia, en usko että viikossa saa neljää kiloa putoamaan. Itse olin sairastamisen vuoksi kolmisen viikkoa nestemäisellä (ja silti monipuolisemmalla), ja silti onnistuin hukkaamaan vain kolmisen kiloa, vähän päälle (onneksi, aika paha mieli ois tullu jos neljä kiloa viikossa ois lähteny). Nuo edellemainitut ulkonäköseikat toteutui kyllä hienosti, edelleenkin näytän jyrän alle jääneeltä taotaolta jota lapset pelkää kadulla. En suosittele.

15.06.2004 13:28

No joo kyllähän tässä on vähän sekainen olo kieltämättä, mutta en sanoisi, että se on paha asia. Koska itseasiassa olen kuitenkin energisempi kuin ennen jostain kumman syystä. Suorastaan odotan innolla lenkille lähtöä!

Ihmettelen silti tuota lihaskatoa... koska kuitenkin syön päivittäin riittävästi proteiinia, ja teen myös lihastreeniä pari kertaa käsille/hartioille ja pari kertaa vatsoille. Luulisi, että kaikki pysyy ennallaan, mutta ainoastaan rasva tirisee.

Mitä tuohon Lumen juttuun tulee, niin reenit tuskin epäonnistuvat, koska on kova halu juuri päästä sinne. Lisäksi mielitekoja ruuan suhteen ei ole ainakaan vielä. Ja tuskin tuleekaan olemaan kun edelleen syön monipuolisesti.

Tuntuu ihan nyt kyllä, että te liioitteletta pahasti tätä minun kaurapuuro"diettiäni" ;) Tässä ei ole mitään ihmeellistä muuta kuin että kalorit ovat minimissä. Uskon jaksavani viikon tätä, ja suorastaan odotan, että pääsen kommentoimaan miten viikko sujui ens maanantaina.

15.06.2004 13:47

Uskon että jaksat syödä viikon kaurapuuroa ja maanantaina palaat kertomaan että viikko sujui loistavasti. Tahdonvoima on ihmeellinen asia. En usko että palaat muutaman kuukauden päästä kertomaan että ongelma on ratkennut ja olet tavoitteessasi.

Uskon myös että aiemmat kirjoittajat eivät kyseenalaista motivaatiotasi vaan dieetin järkevyyttä. Kokeile ihmeessä, kirjoitin lähinnä niitä varten jotka vielä eivät ole sulkeneet terveellisempiä tapoja pois laskuista.

Jos jotain positiivista haetaan niin nyt ainakin löytyi joku joka kannattaa sitä kehon legendaarista tunakaurapuuroa. Hienoa! Tsemppiä!

15.06.2004 13:53

Jep, ei kai siinä mitään Jann, jos sä kerran tiedät olevasi oikeassa ja tietäväsi nämä kaurapuurosysteemit paremmin kuin me muut. Mut mitä tohon sun 700 kalorin dieettiin tulee, niin siitä olen ihan varma, että sä et vaan saa MITÄÄN ravintoaineita tarpeeksi (vaikka siinä kaurahiutaleessa niitä proteiineja onkin, samoin tonnikalapurkissa...)

Aikuinen ihminen vaan tarvitsee enemmän ravintoa kuin 700 kalorin edestä päivässä voidakseen hyvin ja jaksaakseen.

Mutta tsemppiä, etköhän sä viikon jaksa ja kestä vaikka pelkällä vedellä! (Toivottavasti se ei ole kuitenkaan sinun seuraava kokeilusi...)

Lyyti

15.06.2004 15:30

ei se rasva vielä viikossa tirise,se on pitempi prosessi.Ei tämä kai mikään vedonlyötikilpailu oo mutta veikkaan kuitenkin,4kg painonpudotus.Ja eihän ne lihakset pelkästään proteiinilla elä,joten joudut kyllä luopumaan osasta niistä.Solunsisäinen nestemäärä pienenee ja se on yhtä kuin lihasmassan menetys.

15.06.2004 18:19

Ihmettelen tuotakin, että miten lihakset voivat "kadota", jos kerran samalla teen lihastreeniä kun elän kaurapuuro dieetillä? Luulisi nyt, että lihakset pysyvät vähintään siinä, missä ennenkin...

Ja en tästä kovempia kokeilua aio edes tehdä. Ihan mielenkiinnolla kokeilen rajojani tälläisessäkin asiassa. Ja eipä tässä mitään menetäkään. Riskejä on hyvä olla olemassa :)

Tulin juuri 6km lenkiltä, ja olo on mitä mainioin, vaikka kaurapuuroa ja salaattia olenkin syönyt. En jaksa kyllä ymmärtää välillä tätä kehonetin porukkaa, etteikö muka kevyttä ruokaa pystyisi yhdistämään suht kovaan liikuntaan, etteikö tulisi armotonta väsymistä jne..

Itse en ole minkäänlaisia heikkouden merkkejä vielä havainnut kahden päivän jälkeen (luulisi niitä oikeasti jo olevan?) Kahden päivän syödyt kalorit ovat tällä hetkellä 1500kcal. Ja tänään ois tarkoitus vetää vielä tunapuuroa ja rypsiöljysalaattia.

Jännää on myös se, että vielä 3 päivää sitten podin hirveää nälkää 1800kcalin syömisillä, mutta nyt ei ole juurikaan lainkaan nälkä, vaikka tämän päivän saldo on vasta 500kcal... Ehkä minut on oikeasti luotu syömään vähän ;)

15.06.2004 20:06

Antakaahan nyt pojan ihan rauhassa vedellä kaurapuuroa päivät pitkät. Sehän ei ole meidän kenenkään muun lihas- tai läskivarastoista pois. Elämä opettaa ja kantapään oppi on mitä parhainta oppia. On kai meistä kukin hullumpiakin ja vähemmän terveellisiä juttuja elämässään kokeillut.

Tsemppiä Jann ja pistähän jälkiraporttia tulemaan! Ties vaikka ensi vuonna mäkin ottaisin Jannista mallia ja ryhtyisin kaurapuurodieetille ;). Näinhän nämä kaikki hömpötykset saavat alkunsa...

15.06.2004 21:09

Jann sai jälleen aikaiseksi legendaarisen ketjun /palvo/.

Mutta ymmärtänet reaktiot tähän puurodieettiin, kun muistelisin että etkö sinä Jann aiemmin nimenomaan valittanut ettet voi sietää kaurapuuroa ja suostuit syömään ainoastaan mysliä taikka sokerimuroja...ja vielä väittelit asiasta kun sinua kehoitettiin vaihtamaan ne puuroon.

Välillä tuntuu, kuin sinä vain testailisit keholaisia milloin milläkin provosoimisilla (ettei sitä tonnikalaa voi muka syödä erikseen kun ollaan niin puuroa niin puuroa).
Mikä on sinänsä ihan viihdyttävää.

Ja herää kysymys että mihin sinä edes näitä neuvoja tarvitset kun olet jo laihduttanut enemmän kuin muut yhteensä....

15.06.2004 22:09

heh...

Näinhän siinä näemmä aina käy, että ketju on pidempi kuin nälkävuosi ;)

Ja kyllä, hauskaahan tässä on juuri se kokeilun halu, ja lopullisten tulosten saanti. Ja totisesti elämä opettaa... Kaurapuuro on ruokana siitä pirun loistava, että se sisältää kuituja todella paljon, ja näläntunnekin pysyy loitolla uskomattoman hyvin. Suosittelen ehdottomasti kaikille diettaajille jo nyt tuota kaurapuuron syömistä vähintään 2 kertaa päivässä!

Ja neuvoja tarvitaan aina keretti, ihminen on sentään yleensä riippuvainen toisista ihmisistä. On mukava saada muitakin näkemyksiä asiaoihin, kuin omat, vaikkei itse niistä loppujen lopuksi haluakaan välittää.. Parhailta kuulostavat vinkit kuitenkin laitan aina korvan taa. Ja mikä tuohon puurojuttuun tulee, niin puuroa opin yksinkertaisesti syömään sen takia, koska sen kaloriarvot todellakin ovat huimasti pienemmät kuin myslin. Tarvitseeko muuta enää sanoa miksi puurodietti on siis kyseessä?

Ja onhan täällä kiva aina välillä pulista hieman turhimmistakin asioista. Alunperinhän kysymys oli vain kaurapuuron kaloreista, mutta tilanne jostain syystä riistäytyikin käsistä...

No mutta hyvää jauhantaa ollut, ja taas on jotain pientä oppinut kuitenkin. (jonka unohtaa taas seuraavaa threadia tehdessä, niinkuin meikälle pakkaa aina käymään ;) )

Keiju: Laitoin puuroon siis tänään sekaan raa'an kananmunan ilman keltuaista, kurkkua ja tomaattia sekä puolen purkkia tonnikalaa... ja voin sanoa, että kun nälkä oli niin se maistui TAIVAALLISELTA..! Huomenna vastaava annos taas päivälliseksi; olkoon se nimeltään "jannin erikoinen" ;)

15.06.2004 22:56

"Ja kyllä, hauskaahan tässä on juuri se kokeilun halu, ja lopullisten tulosten saanti."

Kerrotkos Jann, mitä odotat saavuttavasi? Mitä tarkoitat "lopullisilla tuloksilla?" Tämän kaurapuuroviikon tuloksia vai jotain pidemmän aikavälin juttua - pääsyä ihannepainoon, sitä, miten elämä sitten muuttuu? /miettii/

"On mukava saada muitakin näkemyksiä asiaoihin, kuin omat, vaikkei itse niistä loppujen lopuksi haluakaan välittää.."

Tämä on huomattu. Kovasti yritetään auttaa ja sinulle takoa "järkeä päähän" mutta mikään ei mene perille. Näen siinä suhteessa sinussa itseni syömishäiriöaikanani (ja se on ainoa syy, miksi edes yritän sinulle neuvoja kirjoitella...) Kaikki minulle tolkutti sitä, miten minun pitäisi syödä ja miten asiani menevät päin prs*ttä, mutta mitään en uskonut enkä kuunnellut. Itse tiesin parhaiten, mikä oli minulle hyvää ja sopivaa - sillä seurauksella, että laihduin kyllä nopeasti ja varmasti (luurangoksi), pilasin kehoni ja mieleni, terveyteni ja paranin piiiiiiitkän aikaa. Ja psyyken parannuttua palasin entisiin tapoihini ja lihoin entisiin, ylipainoisen mittoihini. Uusi yritys nyt, toivottavasti paremmalla menestyksellä :)

Mielestäni sinun suhtautumisesi ruokaan, laihduttamiseen ja itseesi ei enää kuulosta normaalilta. Siksi toivoisinkin, että joko kuuntelisit neuvoja ja oikeasti ottaisit opiksesi tai hankkiutuisit vaikkapa ravintoterapeutin juttusille.
Vaikka mikä kaurapuuro- tai muu dietti kuulostaisi kuinka hyvältä ja sitä toteutettuna hetken aikaa olisikin, et sillä poista sitä ongelmaa, mikä sinua näyttää vaivaavan: paino ei pysy, kun ruokailutapasi "normalisoituvat."

Jann, kirjoitan tämän kaiken vain sen vuoksi, että olen huolissani sinusta ja terveydestäsi ja toivon aidosti sinulle onnistumista. Olet niin hienosti onnistunut jo pudottamaan hurjan liikapainosi, mikset samantien opettelisi kerralla elämään niin, ettet koskaan sitä kilomäärää enää takaisin saisi?

Lyyti

15.06.2004 23:09

Hermeliini on oikeassa. Ei toisen päätä voi kääntää, jos minkä hyväksi itselleen kokee. Kantapään kautta minäkin Painonvartijoiden systeemin tajusin olleen syvältä sieltä, tosin ei siihenkään vielä yksi kerta riittänyt vaan toistamiseen sieltä itseni löysin. Kunhan vain ottaa itseään niskasta kiinni niin onnistuu, ajattelin. :D

Jann tulee ehkä myös aikanaan huomaamaan, että tuollainen kuuri jatkuvine toistoineen alkaa pikku hiljaa tökkiä...mutta sitä odotellessa toivotan tsemppiä kuitenkin!

16.06.2004 08:53

No ei kielletä ei, kyllähän sitä on ihmiset omituisemmillakin eväillä laihtuneet, mutta jos nyt sen vielä saan sanoa että monivitamiinitabletissa tai muussa elämää tukevassa pillerissä ei ole juurikaan kaloreita. Vink vink!

16.06.2004 12:03

Siis Lyyti minähän YRITIN jo pari kuukautta sitten alkaa elämään "normaalisti", ja juuri sillä tavalla, ettei kilomäärää tulisi enää takaisin..

En syönyt paljoakaan päivässä (mutta sitäkin terveellisemmin) ja liikuin pari kertaa viikossa kunnon lenkit. Siitä huolimatta paino nousi pikkuhiljaa. SIKSI pidän nyt tämän paastoviikon huvikseni. Koska tiedä, että kyllä tällä tyylillä saan ainakin yhden kilon pois, ja se on jo jotain :) koska päätin jo paljo aiemmin, että silloin kuin paino menee 70 kiloon, niin pidän taas dieetin (liikuntaa lisäämällä, syömistä vähentämällä) Ja nyt kun niin kävi, päätin sen toteuttaa.

Tämä kokeilu ei ole yhtään sen epänormaalimpaa, kuin sillonkaan, kun laihdutin tuon 60kiloa. Koska kalorimäärä kuukautta kohti on kutakuinkin sama.. Usko tai älä :) Liikuin tuolloin vaan 4 kertaa viikossa 15km, mutta nyt liikun 7x viikossa 5km, mutta vastaavasti syön hieman vähemmän kuin 60kg:n laihdutusputkessa...

En ymmärrä te varmaan ajattelette, että minulle pitää vääntää rautalangasta asioita, mutta taas minä väitän, että TEILLE pitää, koska että vain nyt tunnu tajuavan kaikkea mitä yritän tässä selittää :P Mielestäni 1 viikon puuro dieetissä ei ole kerrassaan mitään "epänormaalia". Onhan niitä hullumpiakin juttuja kokeiltu!

Kuten sanoin, olen jo tyytyväinen, että saan painoni tämän viikon jälkeen sinne 68 kiloon ainakin, missä se on ollut viimeiset 3 kuukautta. (mutta lähiviikkoina se on päässyt nousemaan sinen 70kg:hen asti. Eli vain 2 kg laihdutusta, niin hyvä tulee, ja taas elämä maittaa! :)

Jännää on myös se, että olen edelleen hyvinkin iloa täynnä, vaikka tällä "pahalla" kaurapuuro dieetillä olen ollut... Minunhan pitäisi raapia täällä jo seiniä. Ei edes tee mieli periaatteessa mitään muuta ruokaa.. kyllähän tuolla pakastimessa on herkkuja; kermajäätelöä, ranskalaisia, pizzaa jne. Miksi niitä ajattelemaan, kun kerran tavoitteet ovat päinvastaiset?

Lisäksi tämän kaurapuuro viikon jälkeen ajattelin pitää "0,5 kaurapuuroviikon".

Se tulisi olemaan seuraavanlainen:

Joka toinen päivä kaurapuuroa, joka toinen päivä normaalia ruokaa. (näin pystyn totuttamaan itseni pikkuhiljaa suurempaan ruokavalioon)

Lisäksi pidän joka päiväisen 5-6km lenkin mukana asiassa. Näin varmistan, että kilot myös pysyvät siellä alakantissa.

Kolmannella viikolla sitten ajattelin jättää kaurapuuron jo pelkästään aamupalaksi, ja vähentää liikuntaa jonkin verran. (=pari palautusmispäivää ainakin väliin)

Noniin.. jopas sitä juttua taas kertyikin, ja samalla teille lisää kommentoitavaa ;P

16.06.2004 12:13

"Onhan niitä hullumpiakin juttuja kokeiltu!"

"Ei se basehyppely mitään hullua ole - onhan sitä hullumpaakin tehty...":/ Ei sovi argumentiksi kovin hyvin, kun on terveydestä kyse. /heristääsormea/

"Lisäksi pidän joka päiväisen 5-6km lenkin mukana asiassa. Näin varmistan, että kilot myös pysyvät siellä alakantissa."

Taisinpa tuolla, kun ehdotin, että liiku useammin, mutta vähemmän kerrallaan, niin mainita, että älä juokse joka päivä, vaan tee jotain muutakin. Ja missä on sitä paitsi lepopäivä(t)? Tee palvelus itsellesi ja ota jotain muutakin mukaan treeniohjelmaasi - juokse vaikka 3-4 kertaa viikossa ja pelaa sitten vaikka jotain peliä pari kertaa viikossa. Yksi päivä lepopäiväksi niin, että kehosi palautuu.

Ja mikä mukavinta - kun alat harrastamaan jotain peliä (skössi, lentopallo, sulkapallo, koris, tennis, pingis...), löydät myös kavereita! :D

16.06.2004 12:33

Miksi ihmeessä pidät pakkasessa järjettömän kaloripitoisia herkkuja? :D Nyt ymmärrän, miksi painosi on noussut, vaikka normaalipäivänä söisitkin normaalia terveellistä ruokaa.

16.06.2004 12:42

Valitettavasti minäkin luulen, että petät Jann itseäsi... joko normaalilla, terveellisellä ruokavaliollasi arvioit kalorinsaantisi persiilleen tai sitten mätät noita herkkuja, ja unohdat laskea ne niihin kaloreihisi. Ei ihme, jos 1700 kalorilla et pysy tavoitepainossasi. ;)

Juu-u, kyllä siinä pitsassakin on kaloreita /miettii/

"Siis Lyyti minähän YRITIN jo pari kuukautta sitten alkaa elämään "normaalisti", ja juuri sillä tavalla, ettei kilomäärää tulisi enää takaisin.."

Pelkkä yrittämien ei ole tarpeeksi, kannattaa koittaa myös toteuttaa tuo... /peukut/

Lyyti

16.06.2004 12:45

Kerroit Jann, että yritit elää normaalisti ja kiloja alkoi kertyä. Kuitenkin sitten vielä hetken päästä toteat, että pakastimessa olisi kyllä herkkuja, kuten jäätelöä ja pizzaa.. Herää kysymys, mistä ne herkut sinne tulivat..? Lyyti muistaakseni tässä aiemmin sinulle sanoikin, että paluuta siihen entiseen "mässäilyyn", jolloin se ylipainokin on kertynyt, ei valitettavasti ole.

Ainakin itselleni normaali arkipäiväinen ruokavalio tarkoittaa juuri tuota kaurapuuroa aamulla, kunnon lounas päivällä, kuten vaikkapa kanaa ja riisiä, välipalana esim. rahkaa ja marjoja tai hedelmiä, päivälliseksi jotain vastaavaa kuin lounaalla ja iltapalaksi rahkaa, marjoja jne. Eli pizzat, jäätelöt, ranskalaiset, karkit ja muut vastaavat ovat todellakin niitä herkkuja, joita syödään vain harvoin, ei todellakaan joka päivä eikä välttämättä edes joka viikko. Ihmiset, jotka liikkuvat päivittäin ja ovat muutenkin aktiivisia, saattavat toki pystyä herkuttelemaan useamminkin, mutta ainakaan noilla sinun liikuntamäärilläsi Jann siihen ei taida olla mahdollisuutta.. Etkä voita mitään sillä, että yrität väkisin liikkua joka ikinen päivä tunnin, jollei se ole sinusta mukavaa vielä vuodenkin kuluttua.

Hyvin paljon mahdollista, että nämäkin neuvot ja kokemukset kaikuvat täysin kuuroille korville, mutta ainakin yritin.. =)

16.06.2004 12:53

Vielä Jann sellainen lisäys, että ymmärrän kyllä, mitä yrität tuolla kaurapuurodietilläsi, eikä siinä mitään, yritä vaan! Jos se tuo sinulle hetken helpotuksen ja ottaa pois sen sinua kiusaavan kilon ja vaikkapa motivoi sinua painontarkkailussasi, niin hyvähän asia se on. :)

Mutta oikea ongelma on se, että olet jo niin pitkään yrittänyt jos ja vaikka minkälaisia poppaskonsteja kilokamppailussa, joten luulisi sinun jo tajunneen, että ei niistä pidemmän päälle iloa ole: kilot alkavat aina palata takaisin :( Tämä on se juttu, mihin me kaikki keholaiset täällä yritetään näköjään puuttua.
Yritä sinä Jann ymmärtää se, niin me molemmat ymmärrämme toisiamme eikös juu? :)

Lyyti

16.06.2004 13:53

Huhhahhei :)

Arvasin, että nämä herkut tulevat nyt mukaan keskusteluun... Noniin, elikäs herkut ovat pakkasessa juuri sen takia, että silloin kuin ne herkut maittaa, niin sieltä voi ottaa (luojan kiitos ei hirveän usein tule niitä syötyä, ne siis on lähinnä varattu viikonlopuiksi!) Max 2 kertaa viikossa tulee pakastinta siis avattua... Elikäs no problem, en todellakaan petä itseäni. Normaaliin päivittäiseen ruokavaliooni kuuluu kevyet keittoruuat, uskokoon ken tahtoo.

Oikein kuumina päivinä voin ottaa saman päivänä, jolloin syön kevyttä ruokaa myös 100g jäätelöannoksen esimerkiksi.. Siis kai noita herkkuja saa syödä, kunha pysyy kohtuudessa?!

Siis olen kyllä AINA laskenut syömäni herkkukalorit kehonetin laskurilla, ja kyllä päivä jää aina alle 2000kcaliin, vaikka tulee syötyä esim pizzaa... pizzan syönti on sitten jostain muusta taas pois. Eli esim tuollaisena pizza päivänä en syö kuin ultrakevyitä muita ruokia. Jolloinka kalorit menevät taas upeasti tasoihin.

Siis en halua kieltää itseltäni missään nimessä herkuttelua, yritän vain soveltaa herkuttelua sitten muuhun ruokavalioon karsimalla vastaavasta kaloreita pois muualta.

Ja mitä taas tuohon liikkumiseen tulee, niin olen ainakin nauttinut todella paljon liikkumisesta päivittäin nyt kesäisinä päivinä (tuon pienemmän matkan, 5km)

Lyyti kilot palaavat AINA takaisin jos ei tee mitään, mutta minä poika teen asialle jotain, ettei ne tule! Tässä hyvä esimerkki, tämä puurodieetti. Jatkan näitä poppaskonsteja vaikka loputtomiin niin kauan, kun paino menee yli 70kg. Sen verran itsepäinen olen, että jos jotain päätän, niin sen myös teen. Minä en enää läskikasaksi tule, piste!

Tänään vedin punttitreeniä kotona jonkin verran, ja ihmettelin kuinka mukavasti homma sujui ja energiaakin riitti. Edelleen ihmettelen niuhoitusta, etteikö muka puuro/salaatti/tuna dieetillä olisi hyvä ja kylläinen olo.

Tigerclaw: Sanoin, että variaatit on todella jees, ja ne onkin. Mutta en tee niitä ihan tuolleen kun ehdotit (viikko per variaatio), vaan otan joka 5km lenkkiini ne mukaan; Pari kilsaa matkasta niin täysiä kun pääsee, välillä hidastempoista, ja loput perusvauhtia.

16.06.2004 13:58

Siis olet täysin oikeassa, tämä on minun tapani pitää painostani huolta, ja se ei tuota minulle niinkään ikäviä fiiliksiä (niinkuin te luulette) vaan tämä on hauskaa vaihtelua :)

Nyt mahakin tulee täyteen aivan uskomattoman nopeasti.. en voi ymmärtää:

-3dl rasv. maito
-300g rehusalaattia (rypsiöljyllä)
-1,5dl kaurapuuroa, puol purkkia tunaa ja muna seassa

Nälkä lähti kuin sudella, ja on olo, että tällä jaksaisi vaikka koko päivän ;)

Muistan viikon takaperin, kun jouduin syömään about 2-3x isomman aterian ja silloinkaan en tiennyt, olinko varsinaisesti täynnä vai ei. Jännä juttu. Nyt siis vasta tunnen oikeasti, miten ruoka vaikuttaa, silloin en.

Ja itseasiassa en ole mitään ihmeellisiä poppakonsteja edes kokeillut.. (mistä tuollaisen sait päähän?) Tämähän on varsinaisesti ensimmäinen kunnon "tempaus" sitten sen 60kilon tiputuksen jälkeen :I

Ja yritetään ymmärtää ;)

16.06.2004 14:01

Edelleen intän, että mitäpä jos sä vaan lasket sen energiansaantisi väärin (viittaan tohon käsitykseesi esim. kaurahiutaleiden kaloreista, mistä tää kaikki sai alkunsa.) Eli jos puuron kalorilaskenta voi olla metässä, niin helpostipa se voi koskea myös muita ruokia.

Mut kyllä sä ite tiiät, luotetaan nyt siihen. /sydän/

Lyyti

16.06.2004 15:04

"Kuten sanoin, olen jo tyytyväinen, että saan painoni tämän viikon jälkeen sinne 68 kiloon ainakin, missä se on ollut viimeiset 3 kuukautta. (mutta lähiviikkoina se on päässyt nousemaan sinen 70kg:hen asti. Eli vain 2 kg laihdutusta, niin hyvä tulee, ja taas elämä maittaa! :)"

Onko sinun mielestä realistista laihtua eli kuluttaa rasvaa viikossa kaksi kiloa? Minusta sinun kannattaisi ottaa hieman pidemmän aikavälin tähtäin tai sitten pitää viikko tosiaan pelkkänä kokeiluna ilman mitään tavoitteita.

16.06.2004 15:32

Laitanpa minäkin lusikkani tähän puuroon...

Jann, miten elämäsi muuttuu, jos painat tuon kaksi kiloa vähemmän? Tuskin se ulkomuodossa ainakaan näkyy. Olet saanut varmasti yhden paksun kirjan verran neuvoja tällä palstalla, etkä halua välittää niistä. Ottaisit nyt onkeesi, PLIIS!! /nyyh/

Nyt kun olet ollut muutaman päivän tällä puurodieetillä ja painosi ehkä laskee sen kilon (johon muistaakseni sanoit jo tyytyväsi), siirryt ilmeisesti syömään taas terveellisesti ja oman kulutuksesi mukaisesti, kuten aiemminkin? /kulmat//miettii/ Olen lähes varma, että se menetetty kilo tai kaksi tulee takaisin.

Kerronpa mitä itselle juuri kävi: pari viikkoa toukokuussa oli todella kova henkinen stressi, tuska ja ahdistus. Sen seurauksena syömiseni tahtomattani jäivät varmasti tuon puurodieettisi tasolle. Hupsan, kolme kiloa katosi taivaan tuuliin. Noh, stressi hellitti ja nyt olen taas palannut normaaliin syömistenkin suhteen. Kaksi kiloa on jo tullut takaisin... Siis yritän sanoa tässä sitä, ettet tule saavuttamaan tuolla puurodieetilläsi mitään pysyvää. Oikotietä onneen ei ole.

"Eli vain 2 kg laihdutusta, niin hyvä tulee, ja taas elämä maittaa! :)"

Ja todellakin, kiinnostaisi kuulla analyyttinen näkemyksesi siitä, mitä nuo pari kiloa sulle TODELLA merkitsee.

(Huh, sekavaa tekstiä, mutta mulla kihisee päässä...)

<3 Pannaani

16.06.2004 15:36

Ja turha tätä tässä vaiheessa on vielä ruveta aprikoimaan, saanko noi 2 kiloa pysyvästi pois vai en, sen näkee sitten ensi maanantaina. Nyt on ainakin lähtenyt reilu 2kg (paino =67,5kg) vaikka olen juonut nestettä ihan riittämiin päivän mittaan.

Toki tuossa on sitä "huijaus" laskuakin jonkin verran, mutta uskoisin, että kyllä kilo on jo nyt pysyvästi tippunut :) Vielä 4 päivää aikaa saada yks kilo poies, niin hyvä tulee... Olen tyytyväinen, jos saan painoni PYSYVÄSTI 68,5kiloon ens maanantaiksi.

LYYTI: Hyvin mahdollista, että noi kalorinlaskennat on mennyt päin mäntyä. Tosin ihmettelen sitä suuresti jos näin on tapahtunut, koska minä mittaan kaiken ruokani aina talousvaa'alla, jonka nykyään omistan suositteluistanne johtuen. Erittäin näppärä vekotin btw :)

Jos jossain nuo kalorilaskennat menee mäkeen, niin ne menee tuolla kehonetin omalla ravintolaskurilla. Koska monesti paketin kyljessä on isommat kalorimäärät per 100g kuin tuolla kehonetin laskureissa... Harmi, koska kehonetissä on kuitenkin paras laskuri jonka tiedän. Jos kehon laskuria vertaa muihin web laskureihin, niin eroa on myös lähes 2x määrä kaloreissa (kehonet tuntuu aina laittavan kalorit alakanttiin jostain syystä)

16.06.2004 15:44

Olen kuullut monelta taholta jo "faktaa" tuosta asiasta, että oikotietä onneen ei ole, mutta siis pitääkö aina niellä kaikki mitä ihmiset sanoo? Jokaisella on oma mielipide asioihin... Minä haluan itse ottaa tästä asiasta selvän, ja todeta henk.koht mikä tulos on. Jos näen omin silmin, että homma tosiaan oli ihan susi, ja kaikki meneekin päin mäntyä, niin onpahan tämäkin sitten jo kokeiltu..! Siis haluan oppia kaiken kantapään kautta, se opettaa parhaiten.

Kuuntelen myös ideoita ja vinkkejä, mutta kuten aiemmin sanoin, minulla voi olla omat näkemykseni asioihin, ja en niitä usko ennenkuin olen ne itse todennut.

Joten kaurapuuro viikko kunnialla loppuun -> sitten ihmetellään mitä seuraavaksi tapahtuu.

Ja edelleen: En siirry tämän viikon jälkeen vielä normaaliin ruokarytmiin, ja enkä vielä tuonkaan jälkeen, vaan rupean pysyvästi syömään hieman vähemmän kuin ENNEN... (ettekö ihmiset lue noita aikasempia viestejä tässä threadissa? ;) )

Siis minä TIEDÄN, että saan tiputettua painoni takaisin sinne 68kiloon. Jos ei kaurapuuro diettillä, niin sitten jollain muulla. Mutta totta munassa sen vielä teen! Periaate oli alkujaan; jos paino menee yli 70kg, sitten alkaa läskin poltto, ja siitä en tingi :)

Ja tuosta vielä, kun ihmettelette (tai ainakin Banana( miksi en voi tyytyä 70kg:hen... Se selviää myös tätä threadia lukemalla.

16.06.2004 16:01

"Olen tyytyväinen, jos saan painoni PYSYVÄSTI 68,5kiloon ens maanantaiksi."

Ai helvetti nyt kyllä alko naurattaa!! :D Jos tosiaan luulet että jos/kun se paino on maanantaina se 68,5 niin se tulee siinä pysymään, meet kyllä luuloines niin metsikköön kun vaan voi. Paras keino todelliseen PYSYVÄÄN painon pudotukseen ois luultavasti vaikka toisen jalan amputointi.

Ihmisellä kun saattaa tuo paino heitellä jo päivän sisällä kilonverran, niin miten voit laittaa tollasen tarkan lukeman jossa sen painon pitäisi pysyä?? Se kun ei siinä tule sun loppu ikääs pysymään vaikka tekisit mitä.

Ota nyt jo hyvä herra järki käteen!!

16.06.2004 16:12

"Olen kuullut monelta taholta jo "faktaa" tuosta asiasta, että oikotietä onneen ei ole, mutta siis pitääkö aina niellä kaikki mitä ihmiset sanoo? Jokaisella on oma mielipide asioihin... Minä haluan itse ottaa tästä asiasta selvän, ja todeta henk.koht mikä tulos on. Jos näen omin silmin, että homma tosiaan oli ihan susi, ja kaikki meneekin päin mäntyä, niin onpahan tämäkin sitten jo kokeiltu..! Siis haluan oppia kaiken kantapään kautta, se opettaa parhaiten."

Jann, kaikenlaiseen tietoonhan täytyy aina suhtautua kriittisesti. Toki saat pitää omat mielipiteesi. Mutta ihminen, joka ei suostu muuttamaan mielipidettään, rakastaa enemmän itseään, kuin totuutta. IMHO ;).

Ei ole tarvis kipinöidä tästä asiasta. Kantapään kautta oppiminen on tosiaan välillä hyödyllistä, ehkä nyt on sen aika. Itse en viitsisi tuhlata paukkuja "kantapää-menetelmään", jos muitakin parempia vaihtoehtoja on tarjolla (mutta se olenkin vaan mä).

Ja vielä: olen lukenut koko ketjun :), mutta en voi sanoa löytäneeni vastauksia kysymykseeni. Kai mulla on silmissä vikaa, auttakee. :(

16.06.2004 16:51

"Siis minä TIEDÄN, että saan tiputettua painoni takaisin sinne 68kiloon. Jos ei kaurapuuro diettillä, niin sitten jollain muulla. Mutta totta munassa sen vielä teen! Periaate oli alkujaan; jos paino menee yli 70kg, sitten alkaa läskin poltto, ja siitä en tingi :) "

Tuo on ihan oikea periaate.Mutta se ei ole läskinpolttoa kun painoa tiputetaan viikossa useita kiloja,se nyt vaan on fysiologinen fakta.
Vain rasvaimulla saa viikon ajassa kropasta pois merkittävän määrän rasvaa.

17.06.2004 16:46

Aika kritisoinniksi tämän threadin keskustelut ovat jo kyllä menneet :) Tässä enää keksi mitään "järkevää" sanottavaa noille viimeisille pohdinnoille...

Kuitenkin sen verran nyt annan taas palautetta tähän astisesta viikosta, että hyvin sujuu ja hyvin menee, fiilis 10- ;)

Kyllä vain tuolla kaurapuurolla, salaatilla ja tunalla jaksaa, niin uskomatonta kuin se onkin. Nyt ois tarkoitus lähteä taas lenkille, ja en nämä mitään jaksamiseen liittyviä esteitä, miksi en sitä tekisi. Olo on TAATUSTI samanlainen kuin oli vielä 1 viikko sitten, kun söin about 3 kertaa enemmän kuin tällä viikolla.

Tämän päivän ruuat so far (jos jotain kiinnostaa ;) )

aamu (10:00): 1dl kaurapuuro, omena ja vähän marjoja seassa

iltapäivä (14:00): - 1,5dl kaurapuuro, puol purkkia tunaa ja munaa yks zipale. Rehusalaattia tykö 300g. 3dl maitoa.

Väleissä juonut vähän vettä.. tarkotus ois lähteä lenkille ihan niinkun justiinsa (6km) Ja siinä reissussa meneekin varmaankin sellainen 2h, joten pääsen syömään seuraavaksi sitten jo 19:00 aikaan.

Luvassa taas herkullista kaurapuuroa omenan kera.

Eiköhän tuolla ja vedellä sitten pärjää jo loppuilta. Ainiin vihreää teetä tulee myös juotua pari kertaa päivässä... kaipa sekin sitä aineenvaihduntaa tosisaan kiihdyttää entisestään.

Puolet jo menty, puolet jäljellä :) Huvittava homma se, että tuntuu mitä pidemmälle tällä kaurapuurojutskalla menee, niin sitä enemmän tähän myös tottuu, eli olo on parempi nyt kuin esim pari päivää sitten, vaikka silloinkaan ei mikää huono olo ollut.

Vaakalukemia tähän nyt on tuskin turha laittaa, mutta laitampahan nyt kuitenkin:

* Paino aloittaessa: 69,5kg (pari tuntia ruuan jälkeen)

*Paino nyt: 67,5kg (pari tuntia ruuan jälkeen)

* Arvioitu paino ensi maanantaina: 66,8kg

Ensi viikolla teen sitten sen "joka toinen päivä" kaurapuuro viikon, jolloin joka toinen päivä kevyttä kaurapuurosta tehtyä ateriaa, ja joka toinen normaaleja ruokia, mitä tätä ennenkin jo söin... Liikunnat pidän myös tuolloin joka päiväisenä.

Kolmannella viikolla sitten siirtyminen normaaliin ruokavalioon, mutta karsin esim iltapalaa kyvemmäksi, tai vaihtoehtoisesti välipaloja kyvyemmiksi. Liikunnat ajattelin laittaa 4 x 8km tai 3 x 10km + lihastreenit päälle.

Eipä pitäisi niitä kiloja tulla takaisin kaiken järjen mukaan niinkuin väitätte, koska en tosiaan siirry AIVAN siihen normaaliin ruokavalioon, vaan tuleva ruokvalio tulisi olemaan hieman kyvyempi todellakin.

Tulipa tämä jo aiemminkin sanottua, mutta sanoinpahan lämpimikseni uudestaan :)

Mitä näihin 200kcalin parsakaalidieetteihin tulee, niin NIIN tyhmä en sentään ole, että tuollaista tekisin ;) Edelleen pidän pääni, ja väitän, ettei tässä dietissäni ole mitään vikaa niin kauan, kun saan kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vitamiinit, ja kyllähän minä hyvin pitkälti saankin..!

Eli mun puolesta kaikki vaan dieettaamaan puurolla ja liikunnalla ;) Tosin kandee varmaan odottaa tämä viikko nyt ensin ja lukea viimeiset kommenttini tästä dieetistä, että oliko tästä hyötyä loppupeleissä vai ei - painon tiputuksen ja sen pysymisen kannalta.

Tosin, sitten kun paino taas ?joskus? tulee olemaan 70kg, keksin jotain kivaa taas, jolla paino tippuu ;D (lupaan kuitenkin, etten tämän tason alle enää mene, mikä nyt on... eli olkaahan huoleti huolehtivaiset ;) ) toivottavasti ei nyt kuitenkaan ihan heti niin käy, että jo parissa viikossa paino on takasin.

Noh, shit happens ja aamen.

--> nyt lenkille, kyllähän siellä vähän aurinko jo pilkottaa pilvien välistä ;V

17.06.2004 17:22

Jann, tuli mieleen josko tuo paino kannattaisi mitata aina aamulla tyhjällä vatsalla. Voisi olla silloin luotettavampaa seurata painon muutoksia.

18.06.2004 13:38

Kannattaa oikeasti mitata paino aamuisin ennen kuin on syönyt aamupalaa, vessassa käynnin jälkeen. Muulloinhan tuohon vaa'an näyttämään määrään vaikuttaa esim. se kuinka paljon vettä ja teetä olet juonut.

19.06.2004 13:17

Mittasin tänään aamupainoa ja se oli 65,4kg :P vielä viime maanantaina se oli 69kg. Nestettä juon päivittäin silti pari litraa, joten kyllä nestevajeesta nyt tosissaan ei kyllä taida olla kyse. Tämä kaurapuuro/liikunta-dieetti taitaa purra kuin susi :) 2 päivää aikaa ...

Mikä parasta; Olo muuttuu päivä päivältä PAREMMAKSI, vaikka jatkan samalla linjalla.. mielestäni ensimmäiset päivät kaurapuurojupakassa olivat pahemmat -> tottuminen pienempään ruokavioon suuremmasta. Nyt keho on tottunut tähän pieneen, ja ongelmia ei ole. Itseasiassa näläntunne ei vaivaa enää LAINKAAN, eikä se mahakaan kurni juurikaan :/ Syön kuitenkin sen 3 annosta puuroa päivässä. Puuro on kyllä totaalisesti avain, jos ei halua potea ainaista näläntunnetta, vaikka syökin usein (niinkuin minulla oli aiemmin)

Itseasiassa ajattelin jo jatkaa pysyvästi kaurapuurolinjalla ;) Siis ainakin aamulla ja illalla.. Tämä kaurapuuro on kyllä ihan must safka, ja ei mitään kyllästymistä ole vielä havaittavissa =) Löysin nähtävästi uuden elämäntyylini ruokailussa, eli tämä "kokeiluni" on tähän mennessä osoittautunut kultakaivokseksi! Edelleen mieli virkeänä, ja fiilis tehdä mitä tahansa. ( ja ei, en liioittele nyt pätkääkään!)

Koska tämä viikko on tähän asti kulunut niin "täydellisesti", niin haluaisin kyllä uskoa, että se paino ei todellakaan rupea taas nousemaan ensiviikon aikana, kun palaan OSITTAIN takaisin normaaliin ruokavalioon. Jos paino pysyy tässä mihin se jääkin, niin tämä kaurapuurodiettini oli liian hyvää ollakseen totta, ja voin varauksetta suositella tätä kenelle tahansa!!! :)

Noh, lisäkommenttia tulee sitten taas maanantaina viimeistään mikä on pössis.

19.06.2004 13:27

"Itseasiassa ajattelin jo jatkaa pysyvästi kaurapuurolinjalla ;) Siis ainakin aamulla ja illalla.."

Jos unohtaa Jannin aikaisemmat listaukset ruokavaliostaan, niin oikeastaanhan tuossa ei ole mitään uutta. Kaurapuurohan on melkoisen yleinen ruoka-aines ainakin aamupalalla.

"Puuro on kyllä totaalisesti avain, jos ei halua potea ainaista näläntunnetta, "

Tätä en itse aivan allekirjoittaisi. Empiiriset kokeet ovat itselläni todistaneet, että pelkkä kaurapuuro ei pidä nälkää loitolla. Jos aamulla söisin vain kaurapuuroa, niin nälkä tulisi alle puolentoista tunnin takaisin. Mutta jos siihen lisää esim. raejuustoa tms. tai vetää puuron sijaista vaikka leipää monipuolisilla päällysillä, niin nälkä voi pysyä loitolla pitkääänkin. En ole oikein "koskaan" ymmärtänyt kun puuron sanotaan pitävän nälkää loitolla. Se on kyllä yksi tekijä, mutta ei suinkaan se suurin.

19.06.2004 13:52

Noniin kyllä taidat tuossa olla oikeassa. Itse siis syön tuon kaurapuuron kanssa tosiaan myös niitä lisukkeita, ja esim. aamulla ainakin niitä marjoja, mutta varsinkin päivällisellä (tonnikala, kananmuna, salaatti, maito) -höysteillä homma toimii varmasti kuin vesi. (Olo tuon aterian jälkeen on, kuin olisi syönyt isommankin lounaan, osasyy tuohonkin on kuitenkin se, että vatsalaukkuni on pienentynyt huomattavasti, sillä tulen paljon pienemmistä annoksista jo täyteen.. mikä on erinomaista)

Olen päivittäin syönyt vastaavan lounaan näihin aikoihin, ja seuraavan kerran nälkä ei pääse painamaan pahasti LAINKAAN loppupäivästä, mutta jonkinlainen näläntunne tulee siinä illan suussa kuitenkin. (mutta ei niin paha, mikä minua vaivasi alituiseen ennen tätä "dieettiä", mitä on todella vaikea tajuta.

Ilmeisesti silloisessa ruokavaliossani oli liian vähän yksinkertaisesti kuituja? Vaikka kyllä mielestäni niitäkin söin mm. ruisleivän muodossa. Nyt tällä dieetillä en ole leipään oikeastaan koskenut lainkaan, koska puuro hoitaa saman asian.

19.06.2004 16:16

On aika hyvä idea vaihtaa tuo leipä puuroon. Jos vertaat puuron ja leivän kaloreita, niin leivästä saattaa ihan huomaamatta tulla aika suuret kalorimäärät. Itselläni ainakin puuro täyttää mahaa huomattavasti paremmin kuin saman kalorimäärän leipä, joten ihan oikealla polulla varmasti olet. :-)

Puuro todellakin on mainiota ruokaa, kunhan muistat vaan syödä tarpeeksi muitakin laadukkaita ravintoaineita ja sen puolen kilon kasvisannoksen joka päivä. Ja toivottavasti et kyllästy puuroon, kannattaa kokeilla vaikka ruispuuroa välillä. ;-)

20.06.2004 00:21

Pitää tutustua kyllä tuohon ruispuuroon myös. Itseasiassa en edes muista maistaneeni moista edes ikinä, joten ihan mielenkiintoinen kokeilu voi olla edessä.

Ja vielä toistaiseksi en tosiaan ole puuroon kyllästynyt, joten toivottavasti myös näin on jatkossa. Pidän myös muista puuroista todella paljon, kuten ohra ja riisipuurot. Niihin vielä mehukeittoa mukaan niin johan lähtee kieli :)

21.06.2004 12:37

Eli hyvin, ellei jopa loistavasti meni tämä viikko ja itseasiassa tekis mieli jatkaa vielä seuraavakin viikko samalla tavalla, kun kerran voimat tuntuu riittävän ;) Enpä tie sitten onko järkevää... Ajattelin mennä päivä kerrallaan ja katsoo miten homma vielä sujuu.

Niille, jotkat ihmettelevät miksi vielä jatkamaan, niin siksi, että 4kg:n pudotuksen jälkeen huomasin, että kroppa on entistä timmimmässä kunnossa (lihakset erottuu paremmin, ja rasvaprossa tippunut aika mukavasti) Ja jos tuosta nyt vielä jonkusen kilon saisi pois, niin oilisin about puolessa välissä painoindeksin mukaan normaalipainossa. Olisi myös turha rasva pois, ja ainakin vatsat erottuisivat jo paremmin (nytkun on kesä ja kaikki, pelkkää plussaa se) :)

Huomasin eilen, kun olin leffassa, ja söin -50% fat poppareita... pistivät mahan ihan sekaisin moneksi tunniksi, kun en ollut tottunut tuohon rasvaan :/ Aivan mieletön kärsimys ja kipu mahassa. No sillain siitä pääsee ku en ei syö liian rasvaista tavaraa ;)

22.06.2004 12:34

Niinpä niin... Mahtava juttu, että Jann sun paino putosi noin hienosti viikossa (jos se kerta sinulle on tärkeää ja tuo hyvän mielen, motivoi ja kannustaa jne.) Mutta enpä minäkään kyllä ihan usko tuohon rasvaprosentin putoamiseen ;)

Pieni kertaus taas Lyyti-tätiltä, suokaa anteeksi maallikon kielenkäyttöni tässä yhteydessä (väännän rautalangasta) ja korjata toki saa, jos juttelen puutaheinää ;)

Pikapaastoissa ja yleensäkin, kun laihduttaminen käynnistetään jollakin dietillä, ensinnä keho luopuu glykogeenivarastoistaan, sillä lähtee ne alun ekat pari kiloa sukkelasti. Kehon "kuivuminen" taas tapahtuu myös siitä huolimatta, oletko juonut riittävästi tai et: jos syöt niukkaenergisesti eli luovut pikkuhiljaa elimistösi hiilarivarastoista, samalla luovut myös sen itseensä keräämästä nesteestä (hiilarit kun sitovat runsaasti nestettä itseensä.) -> paino putoaa. Tästä samasta syystä joskus hiilarimättö tuntuu turvottavan. Eli käytännössä tuosta neljästä kilosta hävinnyttä rasvaa ei välttämättä todellisuudessa ole kovinkaan montaa grammaa. Älä siis ihmettele näitä skeptisiä kommentteja tuohon väittämääsi rasvaprosentin pienentymiseen.

Tämän kaiken huomaat esim. sillä, että jos jatkat samalla dietillä seuraavankin viikon, toisen viikon painonpudotus ei ole lähelläkään samaa luokkaa kuin ekan (villi arvaus.)

Sitten vielä se lihaskato, mut se nyt olkoon jo ihan toinen juttu...

Ja niin: rasvakin toki palaa, mutta suuria muutoksia sen suhteen ei kannata viikossa odottaa: suosittelen pidemmän aikavälin tarkastelua. Ja rasvaahan oletkin jo polttanut kymmeniä kiloja /palvo/

Tsemppiä Jann, kaurapuuro miehen tiellä pitää ja on ehdottomasti parempi eväs kuin vaikkapa pitsat ja jäätelöt, noin niinku jokapäiväistä perusruokavaliota ajatellen.

Lyyti

22.06.2004 20:20

no ei ole pakko uskoa. Itse huomasin nimenomaan peilin kautta, että kroppa näytti paljon "timmimmältä" kuin vielä reilu viikko sitten.. eli mm. vatsojen kohdalta oli vähän ylimääräistä lähtenyt jne. Muualta sitä sitten ei oikeen huomannutkaan, eikä sillä väliä olekaan...

Ja jep, ajattelin tämän viikon nyt vähän relata enemmän, ja pitääkin kaurapuuropäivän vain joka toinen päivä. Itseasiassa taidan jatkaa pitempäänkin tuolla tavalla. Lisäksi kaurapuuropäivinä en käy lainkaan lenkillä, mutta toisina päivinä käyn, jolloin tulee syötyä hieman enemmän ja vähän normaalimpaa ruokaa. Mielestäni tämä resepti kuulostaa ainakin teorissa loistavalta. Ja kukaties ei enää ikinä tarvitse pelätä, että paino nousisi takas edes tuonne 70kiloon asti :)

Lisäksi tuo päivittäinen (6km x 7) lenkki söi miestä viimeviikolla sen verran, että ajattelin tämän viikon pitää 3 x 11km reissua, ja ens viikolla taas 5-6x5km. Näin tulee mukavaa vaihteluakin. Tämä vaihtelu siis ihan vaan sen takia, että olin yksinkertaisesti hieman väsynyt tuohon jokapäiväiseen ravaamiseen.. Eli kyllä se niin vain on, että palautuspäiviä on hyvä pitää vähintään 2kpl viikossa!

Ja mahdollisen kaurapuuroviikon pitäminen tulevaisuudessa ei ole lainkaan poissuljettu ajatus. Se on ihan mielenkiintoinen kokemus tosiaankin. Ja sillä pääsee takuuvarmasti ainakin 1-2kg:stä eroon pysyvästi. Ainakin mä aijon pitää asian niin ;) Mutta tuo seuraava viikko tulee vasta sitten kuvioihin, kun tarve vaatii.. nytpä sille ei ole tarvetta. Ehkä sitten vasta, kun paino on taas 70kg, jos edes tulee olemaan... On vaan suht hankalaa löytää se kultainen keskitie, jossa ei pääse laihtumaan eikä lihomaan... Opettelua vaatii aika lailla.

Ja Lyyti kiitoksia kommenteista :) Ajattelin tosiaan syödä tästälähin puuroa joka aamu, ja mahdollisesti myös iltapalana marjojen kera, jos tarve sille on.

22.06.2004 23:09

No tottakai se 4 kilon pudotus näkyy, kehosi on kuitenkin kuivunut ainakin sen 3-4 kiloa (ei siis kuitenkaan tarkoita varsinaiesti rasvaprossan pienentymistä ->Lyytin teksti taas kerran oikein loistavan tyhjentävä! /palvo/). Mutta hyvä, jos se sinut saa arvostamaan itseäsi ja elämääsi enemmän...! Mutta näin se on nähtävä, helppoa ei ole tämä kropan kanssa taistelu! ;) Tsemiä tsemiä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata