Ehkäisyrengas kokemuksia

124876
26. toukokuuta 2004 18:15

Muistamattoman kannattaa harkita ehkäisyrengasta, joka on rinnakkainen menetelmä pilsuille mutta annostellaan vain eri kautta. Ystäväni käyttää ehkäisyrengasta ja on ollut tyytyväinen.

Vastaukset: 7

27.05.2004 11:52

Olen kuullut siitä, mutta erittäin paljon myös huonoja kokemuksia (tutuilta). Esim, että se oli lähtenyt paikoiltaan yhdynnän aikana ja tuonut epätoivottuja sivuoireita... Puhuin siitä joskus rakkaan kanssa, mutta hän "ei uskonut sen tehoon"...

28.05.2004 12:33

Eikös se rengas kuulu ottaa pois yhdynnän ajaksi? Näin ovat minulle viisaammat (=naistenlehtien gynet) väittäneet. Paikoilleen rengasta ei kannata seksin ajaksi jättää, ellei sitten yhdynnän epäillä kestävän yli kolmea tuntia. :)

28.05.2004 13:07

Käytännön kokemusta renkaan käytöstä ei ole, mutta potilasohje sanoo renkaasta seuraavaa:
"Jos ehkäisyrenkaasta on haittaa yhdynnässä, voi sen poistaa max. 3 tunnin ajaksi vuorokaudessa ehkäisytehon kärsimättä."

Eli ei sitä tarvitse poistaa, mutta halutessaan niin voi tehdä. Renkaan ehkäisytehohan on ihan sama kuin yhdistelmäpillereissä ja sikäli varmempikin, että unohtelun vaaraa ei ole, jollei sitä nyt sitten mene poistamaan ja unohda laittaa takaisin.. ;-) Mahdollisten sivuvaikutusten taas pitäisi olla täysin vastaavia kuin yhdistelmäpillereissä, sillä vaikuttavat aineet ja vaikutustapa ovat samoja.

28.05.2004 14:05

Rosi, ihmettelen kyllä mistä olet tällaista lukenut... Kuten Tenava jo kirjoitti, renkaan VOI ottaa pois (max. 3 tunniksi), jos välttämättä haluaa, mutta yleensä siihen ei ole mitään tarvetta, eli yleensä kumpikaan osapuoli ei huomaa koko renkaan olemassaoloa. Renkaan ohjevihkosessa oli esitetty jotain %-lukemia moniko mies huomasi renkaan yhdynnän aikana, ja lukema oli suht pieni. Näistäkin suurinta rengas ei kuitenkaan haitannut. Nainen ei yleensä tunne rengasta ollenkaan, ei yhdynnässä tai muutenkaan. Rengas on kuitenkin pehmeä ja joustava.

Hyvä puoli ehkäisyrenkaassa pillereihin verrattuna (sen lisäksi, että helpompi muistaa), on se, että hormonivaikutus on tasainen, ja paikallinen, jolloin hormonimäärät on voitu laittaa matalammiksi. Sivuvaikutukset jäisivät näin teoriassa vähäisemmiksi, mutta se on tietysti yksilöllistä, kenelle mitkäkin hormonit ja hormonimäärät sopii. Itselleni tuli välivuotoja rengasta käyttäessäni, ja vaihdoin takaisin pillereihin, muuten olin tosi tyytyväinen.

Esni, jos kumppani ei usko renkaan "tehoon", niin vika löytynee kumppanin korvien välistä... ts. epäluulo outoa kapistusta kohtaan ;) Todella yhtä tehokas kuin pillerit, tai jopa tehokkaampi, kun ottaa huomioon, että se on helpompi muistaa.

28.05.2004 14:57

Oukkei, eli muistin ilmeisesti sanamuodon väärin. :) Rinkulan siis SAA ottaa pois yhdynnän ajaksi. Opittu ja ymmärretty!

Pointtini oli lähinnä ihmetellä, mitä kamalaa on siinä, jos Esnin kaverilta on lähtenyt rengas pois paikoiltaan yhdynnässä. Jos irtoaminen on sillä kerralla tuntunut epämukavalta, niin vastedes renkaan poistaminen yhdynnän ajaksi ratkaisee ongelman. Mielestäni irtoamisriski ei ole syy jättää tämä ehkäisykeino kokeilematta, jos se muuten tuntuu sopivalta.

Lähteeni taitaa olla Trendi 6 / 04, mutta koska se ei ole nyt käden ulottuvilla, en voi tarkistaa. Kyseinen julkaisu ei siis ole ensisijainen neuvonantajani ehkäisyasioissa, jos joku tässä nyt niin kuvittelee! :)

28.05.2004 15:39

Eieiei. Lähinnä hän puhui siitä, että "yhtä hankalaa se oli kuin kortsun kanssa". Sitten se pitää kuitenkin räpeltää takaisin paikoilleen jne. Mulle ei kyllä tullut maininneeksi, että se ehkäisyteho pysyy senkin (poissaolo-) ajan. Käsitin ystäväni puheista, että se oli ihan pakko sitten taas sinne laittaa kesken kaiken ja sitten taaas irtosi. :) Enivei, mun ei periaatteessa tarvitse vaihtaa ehkäisykeinoa, mulla ei ole mitään sivuoireita pillereistä. Ainoa vaan, ettei tietenkään voi loputtomasti ehkäistä pillereillä. Sitä ei ainakaan suositella.

En tosin tykkää ajatuksesta, että mun sisällä olisi (siellä) koko ajan jotain. Vaikkei sitä tuntisikaan. Ärgh. En tiijä. Pitää miettiä.

(Joo, ei se rakas mun puolesta sitä ehkäisyä päätä, kun minä kuitenkin pidän siitä huolen. Aina, kun tulee kommenttia, uhkaan lopettaa pillerit, niin että päästään ajelemaan kortsulla. Aina menee läpi ;)

28.05.2004 16:33

Esni, onkohan nyt kyse samasta kapistuksesta? Siis riittää, kun renkaan laittaa paikolleen, johon menee about 5 sekunttia, ja ottaa sitten pois kolmen viikon päästä, johon menee se samainen 5 sekkaa. Ja sitten viikon tauon jälkeen uusi rengas kolmeksi viikoksi. En ymmärrä miten voi olla hankalaa.. Ja jos rengas on asetettu riittävän syvälle, ei se kyllä kovin helposti tule itsekseen ulos. (Poisottaminen on kuitenkin helppoa, sormella vain kiinni renkulasta ja vetää ulos. Rengas on siis paikoillaan ollessaan "littanana", pitkittäin). Jos nyt kuitenkin rengas tuppaa tulemaan ulos yhdynnän aikana, ei se nyt kovin hankalaa ole siis takaisin laittaa, ja aikaa on tosiaan n. kolme tuntia, että ehkäisyteho säilyy.

Mutta sinänsä ehkäisyrengas on ihan pillereitä vastaava hormonaalinen ehkäisy, eli jos pilleri-ehkäisyä "ei voi jatkaa loputtamasti", niin ehkäisyrengas ei silloin ole mikään vaihtoehto.

kirjaudu sisään jos haluat vastata