Hormonikierukka

124875
1. marraskuuta 2003 15:06

Ehkäisymenetelmäni on nyt hormonikierukka. Kyllä, niitä asennetaan myös synnyttämättömille. Kierukka on ollut nyt puolisen vuotta, ja tämä on in ja pop: ei tarvitse ajatella ehkäisyä, menkkoja ei tule, halut on kohdallaan, ja olen aina vain oma iloinen itseni. Enkä ole turvonnut. Suosittelen!

Ainut huono puoli pillereiden lopettamisessa/kierukan asettamisessa on ollut iho-ongelmat. Ennen niin persikkaihoinen on saanut vaivoikseen näppylöitä ja mustapäitä.. Tosin hieman tarkemmalla hoidolla iho pysyy kyllä suht koht kurissa. Onkos muilla kokemuksia moisesta?

Vastaukset: 12

01.11.2003 16:42

Eikö kierukkaa käyttävillä todellakaan tule menkkoja? Ei ollenkaan?
Toisaalta olen itse ollut koko ajan (lähes 2 vuotta) tyytyväinen pillereihin. Mitään sivuoireita ei ole tullut edes alussa, tai joskus menkkoja niillä siirtäessä.

03.11.2003 07:09

tiku: mikä/millainen kierukka sulla on? Ja mitä se maksoi? miten usein se pitää uusia?

03.11.2003 19:29

Jossu: Ei ollenkaan! Ensimmäisinä kuukausina vähän tiputteli niihin aikoihin kun menkkojen olisi pitänyt tulla, mutta näin reilun puolen vuoden jälkeen ei enää mitään. Jokseenkin helpottavaa :) Tosin eiköhän tuo ole yksilöllistä, joillakin saattaa menkat tulla ihan niin kuin ennenkin, mutta kyllä se joka tapauksessa lyhentää ja vähentää vuotoa.

nallepuh: Mulla on Levonova-niminen hormonikierukka. Maksoi vain noin 80€, kun lääkäri reiluna setänä otti ja kirjoitti reseptiin, että runsaiden kuukautisten hoitoon..! Ehkäisyteho on viitisen vuotta, joten ei huolta pitkiin aikoihin :)

04.11.2003 11:42

Pakko kysyy, et tuntuuko/sattuuko se jos penis tulee liian syvälle kohtuun. Siis jos olis pitkä penis niin, osuisko se kierukkaan?

Miten se kierukka laitettiin? ja tuntuiko/sattuiko? Hölmöjä kysymyksiä, mutta kiinnostaa toi kierukka systeemi.

04.11.2003 16:51

Mulla on ollut Multiload (kupari) minikierukka, asennettiin reilut 3 vuotta sitten synnyttämättömälle koska pillerit eivat sopineet. Olin tosi tyytyväinen kierukkaan. Asennuksen jalkeen tosin pyörryin, mutta kierukkaa ei juurikaan tuntunut alkutotuttelun jalkeen. Menkat oli tosi runsaat mutta se on mielestäni pieni vaiva verrattuna pillereihin.

Kunnes nyt 3. vuosikontrollissa kierukkaa ei enään löytynytkään! Itse olisin voinut vannoa, että tunnen sen sisalläni ja sitä on nyt sitten viimeiset pari kuukautta etsitty useampaan kertaan ultrassa, eri lääkareiden kanssa ja nyt sitten viimeisenä olin röntgenissä ja pakko se on sitten vain uskoa että se on tullut ulos huomaamatta.

Taytyy vain sanoa että kyllä siinä stressikäyrät nousi kun kuuli juttuja kaikenmaailman katkenneista kierukoista jotka on sitten lähteneet paikoiltaan ja joudutaan poistamaan kirurgisesti/kaavinnalla, vauvasta joka syntyy kierukka kadessa tai selkarangassa.

Kierukka laitettiin suomessa ja melkein heti sen jälkeen muutin ulkomaille. Ensimmaiseksi suurinpiirtein ajattelin vain ettei täällä osaa gynekologi edes etsiä sitä oikeasta paikasta, eihän se nyt voi tulla pois ilman että MINÄ huomaisin sitä, varsinkin kun asennus oli niin 'mieleenpainuva'.

Ihan heti en samaan ala uudestaan ja nyt kokeilen sitten taas uutta minipilleri merkkiä, toisaalta mietin kyllä jo että olisi sittenkin parasta "vetää silmat kiinni ja peukut pystyssä" vai miten tuolla joku aikaisemmin asian jo ilmaisi.

04.11.2003 19:08

Huih, onneksi mulla ei ole ongelmia pillereiden kanssa, sen verran huimalta tuo Poutapilven kokemus kuulosti...
Onkohan se kierukka vain itsestään valunut ulos ja sitten joku on katsellut ihmetellen kun se on vaikka lenkillä tipahtanut lahkeesta :D

04.02.2004 18:58

Nallepuh kyseli tuossa aikaisemmin vielä hormonikierukasta:

"tuntuuko/sattuuko se jos penis tulee liian syvälle kohtuun [...] siis jos olis pitkä penis niin, osuisko se kierukkaan..."

Hmm, kyllä se tietyssä asennossa ja tietyssä "kulmassa" tuntuu aika epämukavalle, mutta tuota asentoa pystyy hyvin välttämään.

"miten se kierukka laitettiin?? ja tuntuiko/sattuiko.."

Kyllä se hiukkasen kirpaisi, kun se sinne kohtuun työnnettiin. Ensin gyne jollain vehkeellä raotti kohdunsuuta ja vähän mittaili syvyyttä ja asentoa ym., ja sitten sujautti asettimen sisään ja kierukan paikalleen. Aikaa tuohon asentamiseen meni korkeintaan minuutti, tuskin sitäkään. Taisi olla tuolle gynelle ihan rutiinijuttu!

Näin kymmenen kuukauden jälkeen olen edelleen tyytyväinen: halut ovat todellakin yhä tallella ja pirteys on säilynyt, mutta iho-ongelmia on valitettavasti vieläkin. Silti suosittelen!

08.02.2004 22:01

Jos ei oo synnyttänyt niin tarviiko kovasti perustella miksi sen kierukan haluais? On vaan jotenkin jäänyt sellanen mielikuva ettei sitä kovin mielellään anneta ei synnyttäneille.
Toi kierukka kuullostais vaan niin helpolta ja kaiken lisäksi se olis vielä hormoni vapaa.

09.02.2004 08:49

minun tiätääkseni kierukka laitetaan vain synnyttäneille... tiedä sitten miten muualla...

itse kokeilin aikoinani kolmeakin eri pillerimerkkiä, yksikään ei sopinut minulle, kaikista tuli sivuoireita. lopetin pilleri, sain vauvan siinä ja päätin sitten että haluan kierukan.

eka laitto ei maksanut mitään ja se oli ihan tavallinen kuparikierukka, kolme vuotinen. mulla ei ainaka ollu välivuotoja, menkat ei muuttunu kivuliammiks eikä runsaammiks, mitään muutoksia ei tullut eikä yhdynnässäkään itä huomaa ollenkaa. pikkaisen kirpaisi ku se laitettii mutta muuten ei mitään... sopii mulle, tosi mahtavaa.

viime kesänä tuli kolme vuot täytteen, kun sitä lääkäri otti pois ni oli kuulemma hiukan jäänyt kiinni, pikkaisen tuntui ikävältä kun joutui hieman "repimään" mut meni nopeesti ohi ja ei ollu sinänsä paha, uusi kierukka olikin sitten viisi vuotinen, maksoi 23 euroo laittaa se. ei todellakaa paha. olen niin tyytyväinen tähän ja sen saa kuitenkin poiskin jos niin haluan.

tosin minun tätilläni kun oli kierukka ni se tuli raskaaksi siitä huolimatta, onneks huomasivat sen ennenku liia isoks ehti sikiö kasvaa... tiedä sitten olisiko jotain voinu tapahtua... ainakin on terve 3 v. tyttö hällä.

siskonikin otti juuri kierukan, kolme lasta hällä. tyytyväinen on ollut, ei kuulemma mitään ongelmia. pillereillä hänki hermonsa menettäny kun ei mikää sopinut.

jokainen on omanlaisensa mutta kyllä kierukka on mahtava juttu.

10.02.2004 17:13

Kyllähän sitä laitetaan nykyään synnyttämättämillekin. Mutta sitä justiinsa kyselen, että mikä riittää perusteeksi? Onko "hyvä syy" sanoa haluavansa vain eroon hormoneista ja turvotuksesta?

Runsaita kuukautisia ei ole ja luin tossa 2/2004 Kauneus&Terveys lehdestä, että kierukka lisää vuotoa. Täällä tuntuu kuitenkin olevan eriäviä mielipiteitä.

10.02.2004 21:16

Ainakin Turun yths:llä gyne oikein suositteli tuota hormonikierukkaa. Eli hyvin helposti sen kyllä saa. Riippuu kai vähän paikasta: kaikki gynet eivät halua laittaa synnyttämättömille.

Tuo "mun gyneni" perusteli tuota periaatetta sillä, että synnyttäneillä on todennäköisesti yksi, pysyvä seksikumppani, kun taas synnyttämättömillä parikymppisillä saattavat kumppanit vaihtua useammin, joten seksitautien todennäköisyys on suurempi.

Tosin, onko sillä sitten väliä, saako sen taudin pillereitä syödessä vai kierukka kehossa, jos ei irtosuhteissaan kumeja käytä?

10.02.2004 21:17

tarkennus: hormonikierukka vähäntää vuotoja ja kuparikierukka lisää.

kirjaudu sisään jos haluat vastata