Hedelmät

121905
23. marraskuuta 2010 11:23

Rakastan hedelmiä ja vihanneksia, marjoja yms. Saatan päivän aikana syödä 5 isoa omenaa. Päärynöitäkin saattaa mennä lisäksi tai mandariineja. Porkkanaa tykkään syödä myös ja tomaatteja.. Minulle kerrottiin, että hedelmiä saisi syödä vain yhden päivässä? ja puolikkaan jos se on iso.. miksi näin? onko tähän jotain syytä tai selitystä? rakastan nimittäin hedelmiä, varsinkin omenia! :) Olisi kiva jos joku tietäisi asiasta :)

Vastaukset: 20

24.11.2010 14:02

höpön löpö, syö niin paljon kuin tykkäät. Ei sun tarvi säännöstellä niitä, ne on terveellisiä, saat kuituja ja vitamiineja yms. :)

24.11.2010 22:04

no hyvä juttu! :DD <3

25.11.2010 13:43

"Minulle kerrottiin..." Älä ihmeessä usko kaiken maailman löpinöitä! Tällä planeetalla kiertää niin monenlaista ravinto"eksperttiä", että muita kuuntelemalla menee kuka tahansa metsään valintojensa kanssa. Kuuntele omaa kehoasi: jos sulle hedelmät sopii ja maistuu, syö niitä. Mutta toki sun kannattaa katsoa, ettei sun ravinnosta jää proteiinia ja rasvaa puuttumaan, kun täytät vatsasi kuitupitoisilla hedelmillä. Viisi omenaa päivässä kuulostaa paljolta, jos ja kun syöt muitakin hedelmiä. Mutta kullekin sopii omanlainen ruokavalio - kokeilemalla löydät itsellesi sopivan. Tärkeintä on henkinen ja fyysinen hyvä olo.

25.11.2010 14:43

en usko, en :) pisti vaan mietityttämään :)

26.11.2010 20:22

niin tietty normaalia ja OIKEAA ruokaakin on mahduttava, ei pelkillä hedelmillä elä vaikka niistä tykkäiskin =)

26.11.2010 21:18

hihi.. totta :) hedelmät on hyvä lisäys OIKEAN ruoan joukkoon :))

02.12.2010 09:41

Kysyit miksi ei saisi syödä kuin yksi hedelmä päivässä. Se on mielestäni hieman liioteltua, mutta niin on 5 omenaakin + muut hedelmät :). Veikkaan, että kyse on ollut energiansaannista. 5 isossa omenassa on energiaa helposti 250kcal ja omenassa hiilarin osuus on pelkkää sokeria. Toki omenassa on kuitujakin, tosin päärynä on parempi kuidun lähde. Eli jos on tarkoitus laihduttaa, niin tietysti silloin kannattaa hieman katsoa mistä energian ottaa ja niin että energiansaanti ja ravintoainesuhteet pysyisivät optimaalisina. Jos taas ei ole tarvetta tarkkailla energiansaantiaan, niin omenaa vaan nassuun (parempi se on kuin karkki todellakin), mutta ei muiden ravitoaineiden kustannuksella silloinkaan. Vanha kunnon sanonta "kohtuus kaikessa" on aika oiva neuvo tähän.

Tässä yhden ravintoexpertin tulkinta asiasta ;)

02.12.2010 12:45

Mukavaa kun olet taas mukana, Ciru.

02.12.2010 18:26

Heeei, Ciru moi! Pitkästä aikaa! Mitäs ikiliikkujan arkeen kuuluu?

03.12.2010 08:31

Moikka Arthuro ja Mari :). Kiitos kysymästä Mari. Mihinkäs sitä vanha koira tavoistaan pääsisi, eli paljooon liikuntaa ja vähän lisää opintoja ravitsemuksesta jne. Piti tulla välillä katsomaan mitä tänne ihanaan Keho.nettiin kuuluu :)

03.12.2010 10:02

Vai että vielä lisää tietoa ravitsemuksesta, luulisi sulla jo sitä piisaavan! Mutta kaipa sekin ala muuttuu ja kehittyy kun tieto lisääntyy. Sittenpä tämän ekspertin ohjeet hyväksytään täällä sitäkin paremmin...

04.12.2010 19:00

Jos aattelis painonhallintaa ja hiilihydraattien laatua, niin useimmat hedelmät on tosi okei. Fruktoosi eli hedelmäsokeri on nimittäin hyvä "hidas" hiilari, ja monien hedelmien kuten juuri omenan, päärynöiden ja mansikan glykeeminen indeksi on melko matala.

Ongelmallisempia verensokerin ja painonhallinnan kannalta on sensijaan esim. banaani ja ananas, jotka kohottaa verensokeria jyrkemmin. Mutta jos et ole diabeetikko etkä kovin pahassa vaarassa tullakaan sellaiseksi, nekään ei ole kovin haitallisia.

05.12.2010 09:35

Hedelmät ovat erinomaisia välipaloja ja terveellisiä vielä, mutta kuten sanottu kohtuus kaikessa. Laihdutettaessa/painonhallinnassa ei tarvitse jättää edes niitä niin kovin pahamaineisia herkkujakaan kokonaan pois, kunhan muistaa kohtuuden.

Oletteko joskus kuulleet jonkun sanovan, että omenan syönnin jälkeen tulee vain entistä nälkäisemmäksi? Se johtuu siitä, että fruktoosi vähentää leptinitasoja (kylläisyyshormooni), eli emme tunne itseämme kylläiseksi ja lisää greliinitasoja (nälkähormooneja) eli jäämme nälkäiseksi. Tämä taas saattaa altistaa liikasyömiselle ja sitäkautta ylipainolle. Tämä kannattaa ehkä pitää mielessä kun syö paljon fruktoosia.

05.12.2010 14:19

Olen kuullut yhden kaverin sanovan että hänellä omena kiihdyttää ruokahalua, mutta itse en oo moista ilmiötä havainnut. Itselläni hedelmät on toimineet jopa nälän siirtämisessä, eli minulle niillä on ollut jonkinlaista kylläisyysvastetta.
Itse käytän hieman ihan puhdasta fruktoosia itse sekotetuissa palautumisjuomassa, ja satunnaisesti jopa makeutusaineena.

Mutta kuten sanottu, kohtuus kaikessa ja hedelmät on hyvä välipala.

05.12.2010 14:29

100 grammassa omppuahan (eli suunnilleen yhdessä isossa omenassa) on hiilareita keskimäärin 7 grammaa, ja kaloreita 32.

Viisinkertaisena tuo tekee 35 g hiilihydraattia ja 160 kaloria. Melko vähäisiä määriä siis verrattuna vaikkapa viljatuotteisiin. :)

05.12.2010 14:55

Kalorilaskurin mukaan: 100g omenaa 34kcal HH 7,1

Pieni omena 105g
Keskikokoinen 160g
Iso 225g

Eli 5 isoa omenaa, kuten aloittaja sanoi syövänsä päivittäin tekee yli 340kcal ja hiilaria yli 71g. Tämän lisäksi muut hedelmät, niin melkoinen määrä energiaa ja hiilaria tulee jo pelkästään hedelmistä.

Viljatuotteet kuuluvat myös osanana terveellistä ruokavaliota. Kokonaisuus ratkaisee, eli edelleen se kohtuus :).

Vieläkö Toni X haluaa vetää jonkun jutun, josta voidaan taas vääntää? :D

05.12.2010 18:33

Ketjun aloittaja "keilat" on alipainon kanssa kamppaileva nuori nainen, joten hedelmien "runsas" energiamäärä ei tässä tapauksesssa ole pahitteeksi. Ja uskon, että eri henkilöille sopii erilainen ruokavalio. Sen vuoksi ei mielestäni voi yleistää jotain tiettyä ruokavaliota tai edes ruoka-ainetta terveellisiksi tai vähemmän terveellisiksi.

Tietysti on olemassa mömmöjä, jotka ovat selvästi vain huonoa ravintoa, mutta muuten variaatio on suurta. Jos jolle kulle vaikka täysjyväleipä tai hedelmien sokeri aiheuttaa vatsavaivoja, ei niitä voi näille henkilöille suositella niiden terveysvaikutuksista huolimatta. Itse en ainakaan viitsi syödä mitään, mistä ei tule hyvä olo, aivan samantekevää, miten terveellistä sen luvataan olevan.

Olen joskus miettinyt, miltä mun hiilariarvoni oikein mahtavat näyttää, kun mun päivittäiseen ruokavaliooni kuuluu runsaasti esimerkiksi banaania, taateleita, viikunoita, rusinoita, (vaaleaa) leipää, pastaa, riisiä, puuroa, müsliä, perunaa ja näitä kaikenlaisissa variaatioissa. Ja lisäksi tulevat satunnaiset leivonnaiset ja makeat jogurtit. Noh, mulle se sopii ja jalka nousee kepeesti. Runsas proteiini ja rasva taas väsyttävät ja antavat tönkön olon. Kullekin ihmiselle taitaa sopia omanlainen ravintosisältö.

05.12.2010 21:37

[quote]Ciru kirjoitti: Kalorilaskurin mukaan: 100g omenaa 34kcal HH 7,1

Pieni omena 105g
Keskikokoinen 160g
Iso 225g

Eli 5 isoa omenaa, kuten aloittaja sanoi syövänsä päivittäin tekee yli 340kcal ja hiilaria yli 71g. Tämän lisäksi muut hedelmät, niin melkoinen määrä energiaa ja hiilaria tulee jo pelkästään hedelmistä.

Viljatuotteet kuuluvat myös osanana terveellistä ruokavaliota. Kokonaisuus ratkaisee, eli edelleen se kohtuus :).

Vieläkö Toni X haluaa vetää jonkun jutun, josta voidaan taas vääntää? :D[/quote]

Omena, keskiarvo, punnittu kuorineen 0.2 6.9 0.3 32.6
P HH R cal

Ja mun mielestä 100 gramman omena on ihan tarpeeks iso. :D

Seuraavaksi voidaan vääntää viljatuotteista. :)

www.hiilaritietoiset.net

05.12.2010 21:51

mari3 kirjoitti: Ja uskon, että eri henkilöille sopii erilainen ruokavalio. Sen vuoksi ei mielestäni voi yleistää jotain tiettyä ruokavaliota tai edes ruoka-ainetta terveellisiksi tai vähemmän terveellisiksi.
Niinhän se oikeesti on. Sellaista ruokavaliota ei olekaan, mikä sellaisenaan sopisi yleispätevästi kaikille ihmisille, ja toisaalta mikään yksittäinen ruoka-aine ei sellaisenaan ole hyvä eikä paha, vaan kokonaisuus ratkaisee.
Tilanteestakin voi riippua paljon. Joskus joku voi olla tilanteessa, jossa suklaapatukka on terveellisempi kuin tuore tomaatti.

06.12.2010 09:43

Mielipidettä pukkaa. Olen samaa mieltä siitä, että joillekin henkilöille sopii erilainen ruokavalio kuin valtaväestölle, johtuen erinäisistä asioista. Nämä henkilöt tietävät itse yleensä mitkä ruoka-aineet sopivat heille ja mitkä ei ja soveltavat ruokavaliotaan, hyvä niin.

Nyt kun kuitenkin vastaillaan netissä tuntemattomille ihmisille, niin ei voi ottaa huomioon kaikkia erilaisia ruokavalioita (oma mukaanlukien) ja sairauksia yms vaan täytyy vastata yleisellä tasolla perustuen ravitsemussuosituksiin. Jos joku kysyy esim. vhh ruokavaliosta, niin silloin tietenkin sen ruokavalion kannattajat keskustelee keskenään jne.

Meistä ei ole yksikään kykenevä parantamaan tai auttamaan vaikeasti sairaita ihmisiä täällä netissä. He tarvitsevat neuvoa ammattilaisilta.

Mitä tulee tähän viestiketjuun, niin kysymys oli omenasta :). Ei voi mietenkään tietää, että kyseessä on alipainon kanssa kamppaileva nuori nainen. Vastaus on näin ollen yleisellä tasolla perustuen ravitsemussuosituksiin.

kirjaudu sisään jos haluat vastata