Jotain vialla?

121889
18. marraskuuta 2010 16:06

Olen kohta 15 vuotias alipainoinen. Sairastan todennäköistä anoreksiaa. Pitäisi saada paino nousemaan 46kilosta 53-55 kiloon. Pituutta on noin 163,5cm. Aamuisin syön yleensä puuron veteen tehtynä ja omenan. Koulussa minulla on ruisleipä mukana ja joskus myös omena. Kotona syön yhden lämpimän ruoan ja iltapalaksi yleensä leivän. Omenoita menee paljon ja raejuustoa. Tänään olen syönyt kaurapuuron, 3porkkanaa, palan kurkkua, pussin ezy-cook 1%rasvaa nuudeleita ilman mausteita ja 3omenaa sekä ruisleivän, ainiin ja purkin raejuustoa. Olen vähän hukassa syömisen kanssa ja haluiasin takaisin normaaliin syömiseen. Onko jollain vinkkejä? Ennen harrastin 5-6kertaa viikossa rytmistä voimistelua 3h, mutta lopetin sen kun syömisestä tuli ongelma. Nykyään en saa harrastaa oikeastaan liikuntaa, ennen kuin paino on noussut.. pelkään sen tulevan vain läskinä ja rasvana, olenko väärässä?

Vastaukset: 18

18.11.2010 18:59

Sinun ikäisesi ihmisen kuuluisi syödä silloin, kun on nälkä ja sitä mitä mielesti tekee, tietenkää pelkällä karkilla ei elä. Syö normaalia ruokaa, se on terveellistä, eikä sillä saa itseään läskiksi. Aamupuuro kannattaisi tehdä maitoon, sillä noilla syömisilläsi et saa juuri lainkaan proteiinia, joka on lihastesi rakennusaine. Raejuustosta, lihasta, kanasta ja kalasta, munista ja maitotuotteista saat proteiinia, joka pitää lihaksesi kunnossa. Karkkipäivä viikossa ei ole pahitteeksi!

Tässä esimerkki päivän ruoista:

Aamupala:
-maitoon tehty kaurapuuro, johon voit esimerkiksi lisätä marjoja tai mehukeittoa makusi mukaan.
- omena
- lasi maitoa tai tuoremehua
- kuppi teetä tai kahvia

lounas:

-lautasellinen kouluruokaa, josta puolet salaattia ja puolet lämmintä ruokaa
-lasi kevyt maitoa
-näkkileipä, jonka päällä margariinia

välipala:
- 2 palaa ruisleipää, jonka päällä margariinia, leikkelettä,juustoa ja kasviksia

Päivällinen:
-normaalia koti ruokaa saman mallin mukaan kuin lounaalla
-lisäksi raejuustoa
-lasi kevyt maitoa

Iltapala:
- jogurttia
-hedelmä
- ruisleipä, jonka päällä leikkelettä, juustoa, margariinia ja kasviksia
- kuppi teetä

Muista myös pitää huolta siitä, että juot tarpeeksi vettä. Juo vähintään 1,5litraa vettä päivässä. Säännöllinen ateriarytmi ja riittävä veden juominen saavat aineenvaihduntasi taas toimimaan. Kroppasi on säästöliekillä liian niukan ravinnonsaannin vuoksi, joten aineenvaihduntasi olisi hyvä saada toimimaan. Ja se lähtee toimimaan sillä, että annat sille tarpeeksi polttoainetta!

PS. rasvoja ei kannata välttää, sillä aivosi ja koko elimistösi tarvitsee hyviä kasvirasvoja toimiakseen normaalisti. Kasvirasvat edistävät myös aineenvaihduntaasi.

Tsemppiä! :)

18.11.2010 21:38

Kiitos neuvosta! :) toivon, että tuosta on apua:) huono puoli vain on että enää en tunne nälkää, koska olen syönyt liian vähän ja siksi en tunne nälkää.. ja se huolestuttaa aika lailla.

19.11.2010 15:11

Jos et tunne nälkää, niin sitten sinun kannattaa tehdä jonkilainen "lukujärjestys", että milloin syöt. Älä päästä ateria välejä yli kolmen tunnin, vaikka et tuntisikaan olevasi nälkäinen. Jos syöt noin kolmen tunnin välein aineenvaihduntasi pysyy käynnissä. Ja usko pois kyllä se nälän tunne tulee takaisin, kunhan alat vain syömään säännöllisesti. Tee itsellesi muistilista avuksi, jos et muuten muista syödä. Laita siihen kellon ajat, jolloin syöt ja noudata sitä. Ei tarvitse olla minuutin tarkkaa mutta suurin piirtein.

esim:

aamupala klo: 7:00
koululounas klo: 11:00
välipala koulussa esim. banaani klo: 14:00
välipala koulun jälkeen (2 ruisleipää päällisineen)klo 16:00
illallinen klo: 19:00
iltapala klo: 21:00

En toki ole mikään ravintoneuvoja, mutta muistilista helpottaisi sinua, jotta muistat syödä tarpeeksi ja paranemisesi lähtee käyntiin.
Jossain vaiheessa huomaat, että elimistösi on tottunut tähän normaaliin ruokarytmiin ja näläntunnekin palaa ja rytmittää päivääsi ihan luonnostaan. :)

19.11.2010 15:13

ai niin ja kaikki kalorilaskurit ovat sitten kiellettyjä! sinun ikäisesti ei todellakaan tarvitse kytätä kaloreita :)

20.11.2010 07:59

Kiitos sulle katsa! :) luulen, että tästä on hyvä aloittaa :)

20.11.2010 07:59

pelkään vain että se ruoka jonka syön kertyy pelkkänä rasvana kehooni, vaikka tiedän että asia ei ole niin.. raivostuttavaa :/

20.11.2010 17:24

muista myös, että lihakset eivät kasva, jos ne eivät saa tarpeeksi rakennusaineita eli monipuolista ja riittävää ruokavaliota :)

20.11.2010 19:39

muistan :) kiitos :)

22.11.2010 18:14

Aluksi voi tuntua vaikealta ja mietityttää tuleeko läskiä.Näiden ajatusten tullessa voit miettiä, kumpi on tärkeämpää elää terveessä vartalossa ja voida fyysisesti hyvin ja ajan myötä myös henkisesti, kuin kituuttaa dieetillä ja pilata sillä monia asioita terveydessäsi, jotka voivat vaikuttaa hyvin hyvin pitkään elämässäsi tai jopa lopun ikääsi, vain sen vuoksi, että olisi laiha?

Olet vielä niin nuori, ettei todellakaan kannata leikkiä terveydellä nyt, kun olet vielä kehittyvässä iässä.

Eikä sellainen elämä ole kivaa, jossa joutuu miettimään joka suupalansa lihomisen pelossa ja ajatukset pyörivät vain ja ainoastaan ruoan ja laihtumisen ympärillä. Elämässä on niin paljon muita hienompia ja tärkeämpiäkin asioita! Nauti elämästä, se on vain kerran!

Itse olen myös kärsinyt syömishäiriöstä juuri anoreksiasta ja tiedän mitä käytläpi. Mutta nyt olen normaalipainoinen, voin syödä silloin kun nälättää ja herkutellakin, ja voin kertoa, että elämä on tällä lailla paljon mukavampaa! Tunnen olevani elossa ja elämässäni on paljon ihania ihmisiä, harratuksia, joihin nykyään lukeutuu myös hyvä ruoka, ja kaikkea muuta niin paljon parempaa kuin langan laihana oleminen.

Tsemppiä!

23.11.2010 11:19

olet kyllä ihan oikeassa! :) Olen jo saanut syötyä pikkasen enemmän kun aikaisemmin. Olen päättänyt myös, että saan painoni nousemaan ja saan taas aloittaa urheilemisen, sitä kun olen aina rakastanut pienestä asti. Ja muutenkin huolestuttaa kun ei ole kuukautisia ja sillain, ettei ne koskaan ehkä tulisikaan :( Odotan niin "uutta" elämää kun voin syödä huolettomasti ja nauttia myös herkkujakin :)

23.11.2010 13:53

Kun jotakin haluaa tarpeeksi paljon, sen myös saavuttaa :) ja kuukautisesikin tulevat kyllä takaisin, kunhan nyt vain opettelet taas syömään kunnolla!

Ymmärrän liikunnan kaipuusi, itsekin nautin liikunnasta todella paljon, koska se on yksinkertaisesti kivaa ja auttaa poistamaan stressiä! Rohkeasti eteenpäin!

23.11.2010 19:59

nyt ensimmäisenä ylityksenä on se ns ahdistus mikä tulee kun yritän syödä enemmän.. toivottavasti se pikku hiljaa alkaa häipyä, nimittäin ruokaa on aika hankala syödä kun vatsa tuntuu kokoajan täydeltä kun ei suoli meinaa toimia, ehkä kerran tai kaksi viikossa :( ummetuslääkkeitä en edes harkitse testaavani. Olen yrittänyt juoda paljon ja syödä kuitua mutta se ei auta :(

23.11.2010 21:15

syö kuivattuja luumuja,lakritsia,banaania ja päärynää ne pistää mahan toimimaan :) lääkkeitä ei kannata ottaa, niihinkin jää helposti koukkuun jos on anoreksiaan taipuvainen.

24.11.2010 10:40

päärynöitä syön kyllä paljon :) ne on tooosi hyviä.. välillä tuntuu että syön niitä jopa ihan liikaa :D

25.11.2010 19:02

Nyt alat oikeasti syömään ja otat itseäs niskasta kiinni, ennen kuin tilanne menee siihen, että oot psyk osastolla pakkohoidossa. Voin kertoa, ettei oo kaunista katseltavaa. Oon ollut mukana anorektikon hoidossa, ja tiedän, että se on paha sairaus ja todella vie mukanaan jos sille antaa vähänkään periksi. Suosittelisin sinulle, että hakeudut kuntasi mielenterveyspalvelujen piiriin, esim mielenterveystoimistoon tai psykiatrian polille. Niillä on vaitiolovelvollisuus ja auttavat sinua ongelmassasi luotettavasti. Ja ennen kun menee liian pahaksi.

25.11.2010 20:18

Itseasiassa käyn jo psykiatrisella osastolla. Saan kiittää poikaystävääni oikeastaan, hän vei minut terveydenhoitajalle ns pakotti, ja sitä kautta asiat sitten lähti liikkeelle.. ja nyt olen sielä psykiatrisella puolella, ja toivon että se auttaa pääsemään tästä kamaluudesta eroon.

26.11.2010 19:04

Noniin, oikein hyvä :) Onneksi sinulla on läheisiä ihmisiä, kuten poikakaveri ja muut. Sitten, kun se pahenee, niin ihminen on aika yksinään ongelmansa kanssa, koska kaikki aika ja voimat menevät ruuan miettimiseen eikä aikaa jää muulle ollenkaan. Voimia ja jaksamista sinulle ja elä anna periksi!! :)

26.11.2010 21:17

kiitos! :))

kirjaudu sisään jos haluat vastata