Tutkija: "Unohda hedelmät ja liikunta ja laihdu

121868
15. marraskuuta 2010 08:42

http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1221201

Tarkemmalla lukemisella ei paljonkaan uutta asiaa meille hh-tietoisille. :)
Kukapa ei olisi jo tiennyt, että hedelmät sisältävät paljon sokeria (fruktoosia) ja että liikunta tekee nälkäiseksi ja hiilarinhimoiseksi.
Tuskin sen takia kannattaa kuitenkaan liikuntaharrastusta lopettaa ja heittäytyä sohvalle makaamaan.

Uutta oli tässä tutkimuksessa lähinnä se, että elimistö ei muka hyötyisi tuoreista kasviksista ellei samalla nauti rasvaa.

Myös kummastuttaa tuo usein kuultu hokema, että kalorien vähentäminen ei laihduta. Itse asiassa juuri sehän laihduttaa. Laihtuminen johtuu luonnonlakien mukaan juuri siitä, että elimistö kuluttaa energiaa (kaloreita/kilojouleja) enemmän kuin elimistön käyttöön imeytyy.
Se on toki totta, että keho on sinnikäs mukautumaan saatuun energiamäärään, mikä juuri tekee laihtumisen jossain vaiheessa vaikeaksi.

Vastaukset: 4

MVN
15.11.2010 13:25

Niin.. No kivikaudella ihminen menetti sen 20 senttiä pituudestaan ja 40 vuotta iästään, hiilareiden puutteen vuoksi. :)

Nää on taas näitä rikastu keksimällä atkins uudestaan dieettejä. Hyvä jenkit!!

Kaikkea kohtuudella ,

Www.maailmanvahvinnalle.blogspot.com

16.11.2010 09:59

Samaa mieltä nallen kanssa!Ihme jaarittelua ruoasta puoleen ja toiseen. Ihmisillä ei taida olla tarpeeksi tekemistä kun pitää koettaa keksiä pyörä uudelleen joka toinen päivä. Mä olen luopunut suositusten noudattamisista ja niiden päivittämisestä aikapäiviä sitten. Jokaiselle sopii omanlainen sapuska. Kyllä kroppa sanoo mikä sopii. Ei siihen mitään muiden ohjeita ja opuksia tarvita.

18.11.2010 10:15

MVN kirjoitti: Niin.. No kivikaudella ihminen menetti sen 20 senttiä pituudestaan ja 40 vuotta iästään, hiilareiden puutteen vuoksi. :)
Tästä olisi kiva kuulla lisää. :) Olen antanut uskotella itselleni, että varsinkin lämpimissä osissa maailmaa eläneet ihmiset saivat jo kivikaudella yllinkyllin hiilihydraatteja hedelmistä, juurista yms. kasvikunnan tuotteista. Jossain oli myös juttua tutkimuksesta, jonka mukaan homo sapiensin keskipituus ei ole paljonkaan noussut historian satojen vuosituhansien aikana, vaan ns. luolamies oli jokseenkin nykyihmisen mittainen. Ei tosin yhtä lihava. :)
Kenties tarkoitatkin hiilihydraateilla viljaa? Onko viljatuotteilla muuten elämää selkeästi pidentäviä terveysvaikutuksia, ja oliko esi-historiallinen ihminen sairaampi tai huonokuntoisempi kuin nykyihminen?

MVN
19.11.2010 22:17

Toni X kirjoitti: [quote]MVN kirjoitti: Niin.. No kivikaudella ihminen menetti sen 20 senttiä pituudestaan ja 40 vuotta iästään, hiilareiden puutteen vuoksi. :)
Tästä olisi kiva kuulla lisää. :) Olen antanut uskotella itselleni, että varsinkin lämpimissä osissa maailmaa eläneet ihmiset saivat jo kivikaudella yllinkyllin hiilihydraatteja hedelmistä, juurista yms. kasvikunnan tuotteista. Jossain oli myös juttua tutkimuksesta, jonka mukaan homo sapiensin keskipituus ei ole paljonkaan noussut historian satojen vuosituhansien aikana, vaan ns. luolamies oli jokseenkin nykyihmisen mittainen. Ei tosin yhtä lihava. :)
Kenties tarkoitatkin hiilihydraateilla viljaa? Onko viljatuotteilla muuten elämää selkeästi pidentäviä terveysvaikutuksia, ja oliko esi-historiallinen ihminen sairaampi tai huonokuntoisempi kuin nykyihminen? [/quote]

No itse asiassa. Silloin kivikaudella keski-ikämme oli siinä 35-vuoden paikkeilla, joka johtui todennäköisesti osin hiilihydraattien puutteesta, mutta myös yleisesti siitä, että ravintoa ei vain ollut saatavissa, tai sitä ei osattu hyödyntää tarpeeksi. Myös se, että silloiden geeniperimämme oli lähempänä esi-isiämme, eli apinoita vaikutti varmasti ruumiimme muotoon ym....

Hiilarit ovat siis edelleen tiettyjen nyrkkisääntöjen mukaan tärkeitä elämän ylläpitäjiä ja fysiikan kehittäjiä. Eri asia on sitten, mistä ne saadaan.

Yksi varsin tutkittu aihe, johon törmäsin vasta pari päivää sitten on juuri ruokavalio, joka perustuu osin siihen, mitä esi-isämme aikoinaan söivät... Sitä, mitä ympärtistö tarjosi. (lihaa,munia, juureksia, kasviksia) Vilja- tai maitotuotteet eivät tähän kuulu.... Voit tutustua aiheeseen, jossa viljat käsitetään "myrkkynä" osoitteessa www.thepaleodiet.com Vaikka onkin mielenkiintoinen aihe, ja olen elänyt jo 2 päivää pelkällä kaalilla ja jauhelihalla, niin Kaurapuurosta en silti lähtisi luopumaan :)

Terveisin,

www.maailmanvahvinnalle.blogspot.com

kirjaudu sisään jos haluat vastata