hukassa kalorimäärien kera

121561
27. heinäkuuta 2010 22:02

Olen 21 vuotias nainen, mittaa 161/62 ja 10 kilon painon pudotuksesta vielä puolet jäljellä. 5 kiloa laihduin pelkästään karkkien, lähinnä suklaan syömisen lopettamisella ja ehkä vähän paastoten. Taustalla hieman hullu suhde ruokaan, jostain syystä aloin ahmimaan sitä ja ahdin itseeni mitä tahansa moskaa aina tilaisuuden tullen. Kaverien illanvietoillekin keksin verukkeita ettei tarvitse lähteä että jäisin kotiin yksin jolloin oli hyvä tilaisuus. Jotenkin onneksi sain itseni tsempattua ja homman alkuun.

Olen kasvissyöjä mutta helpon ja nopean ruuan keksimisessä tulee helposti syötyä väärin ja hirveät määrät hiilareita ja rasvaa.

Nykyisin lasken aikalailla kaikki syömäni ja se jää ärsyttävän usein alle 1000 kcal päivässä. Nyt alkoi koulukin joka on työtunneiltaan fyysisesti erittäin raskasta, puutarhurointia. En halua laihduttaa väärin mutta en osaa näköjään hahmottaa mitä määriä syödä. Nälän tunteesta alkaa tulla ystävä enka halua sekoilla enempää kehoni kanssa. Suvussa on sydän- ja veritauteja joten haluan pitää ruokavalioni terveen rajoissa.

Haluaisin kuulla miltä kuulostaa, viimeisen kuukauden ajalta olen suuhuni laittanut keskimäärin 1000 kcal, usein vähemmänkin. Olenko ns "säästöliekillä"?

Vastaukset: 2

11.08.2010 17:32

Hei,

Netissä on useita erilaisia kalorilaskureita, käyhän katsomassa, paljonko sinun pitäisi kaloreita päivässä saada. Tässä yhden taulukon tulokset:

- jos haluat pudottaa 5 kiloa noin puolen kilon viikkotahtia, pitäisi sinun päivässä saada 1816 kcal ja kuluttaa vastaavasti 200, noin niinkuin normaalien toimien, kuten nukkumisen ym lisäksi.

En ole ravintoterapeutti, mutta vaikuttaisi siltä, että olet tosiaan säästöliekillä, eli elimistösi saa aivan liian vähän kaloreita etkä laihdu.

11.08.2010 17:42

Jatkona edelliseen, jostain syystä en pystynyt kirjoittamaan enempää...

Netistä löytyy myös vinkkejä tasapainoiseen ruokavalioon ja jos ei muuta, niin esim. terveyskeskuksissa on ravintoterapeutteja, jonka puheille voi mennä. Ja jos äkkiseltään miettii, niin pähkinöissä, avokadoissa ja banaaneissa on kohtuullisesti kaloreita, sen lisäksi, että ne ovat kaiken kaikkiaan terveellisiä muutenkin. Mutta muista toki kohtuus kaikessa :)

Tsemppiä,
E

kirjaudu sisään jos haluat vastata