Miten käyttää 1500 kaloria viisaasti?

121512
5. heinäkuuta 2010 15:48

Olen kevyttä toimistotyötä tekevä 31 v. nainen, 164 cm pitkä. Olen laskenut, että pysyäkseni painossani 53 kg, kulutukseni vähäisen liikunnan kanssa on noin 1500 kaloria päivässä. Voisitteko antaa ehdotuksia päivän ruokalistaksi, miten tuon 1500 kaloria käyttäisi niin, että siitä saisi mahdollisimman paljon ravintoaineita ja ruokavalio olisi mahdollisimman terveellinen. Olen allerginen kalalle. En laita enkä syö mielelläni lämmintä ruokaa, vaan esim. ruokaisaa salaattia, voileipää, tms. Ruoat pitäisi olla helppo ottaa töihin mukaan tai ostaa valmiina.

Vastaukset: 1

Emy
15.07.2010 18:13

Kun ei tarkemmin tiedä, että mistä ruoista pidät, niin sanonpa vaan perinteisesti, että syö kaikkea mistä pidät, mutta muista sisällyttää ruokiin reilusti vihanneksia & hedelmiä ja syödä mahdollisimman vähän leivonnaisia, karkkeja, sipsejä, jäätelöä ja muita kaloripommeja. Määrät terveen maalaisjärjen mukaan, eli vältä ähkyoloa.

Aamupalaksi suosittelen puuroa marjojen tai hedelmien kanssa. Kaloreita on vähän, kuituja paljon, ja vatsa pysyy täyden tuntuisena pitkään.

Lounaaksi tai illalliseksi voileivät eivät ole ehkä kalori-ravintoaine-suhteeltaan kovin hyvä vaihtoehto. Jos kuitenkin tykkäät niitä syödä, niin leipä aina ruis-/täysjyväleipää ja päälle vähärasvaisia leikkeleitä ja vihanneksia. Lounaaksi kannattaa kokeilla myös valmiskeittoja (niitä pahvitölkeissä myytäviä). Aika useissa on niiden kaloritkin merkitty hyvin esille, ja ainakin gazpacho-tyylisiä voi syödä kylmänäkin, jos tykkään mieluummin tehdä niin. Ja salaatit ovat tietenkin hyviä. Laita niiden joukkoon vihanneksia laidasta laitaan ja esim. papuja tai muuta proteiinipitoista, joka pitää olon kylläisenä pidempään.

Välipaloiksi hedelmät ja marjat tai niistä tehdyt smoothiet ovat ihanan raikkaita, varsinkin nyt kesällä, ja ne voi tehdä ja pullottaa valmiiksi jo kotona. Mukaan voi laittaa vain hedelmiä ja hedelmämehua tai lisäksi jogurttia tai rahkaa. Esim. avocado tai banaani on hyvä tukevampi välipala. Illalla naposteltavaksi (jos sellaiseen on tarvetta :) kermaviilidippikatiketta tai itsetehtyä guacamolea ja vihannessuikaleita.

Jos et pidä kokkaamisesta, niin minulla ei ikävä kyllä ole tuohon ongelmaan mitään poppaskonsteja. Valmisruokia (mikroateriat, valmissalaatit jne.) en suosittele, koska niissä on lähes aina enemmän rasvaa ja suolaa kuin kotitekoisissa. Paras vaihtoehto olisi tietenkin, että opettelisit pitämään kokkaamisesta, niin saisit ruokavalioosi enemmän vaihtelua ja uusia makuelämyksiä. Esim. uunissa haudutettavat ruoat on helppo tehdä vähäkalorisiksi, eikä itse kokkaaminen vie kovin paljoa aikaa, kun ruoka kypsyy itsestään uunissa.

kirjaudu sisään jos haluat vastata