Mistä koostuu monipuolinen kiinteyttävä harjoittelu?

120470
4. marraskuuta 2009 09:30

Käyn kolme kertaa viikossa potkunyrkkeilyssä ja tämän lisäksi pyrin liikkumaan vielä 1-2 kertaa muina päivinä fiiliksestä riippuen uintia tai juoksua.

Itse koen potkunyrkkeilytreenit erittäin tehokkaina ja monipuolisina, mutta olen miettinyt että liikunko oikein?

Painoa olen yrittäny saada hieman alas, tällä hetkellä (aamu)paino on n.61kg ja pituutta 168. Mittoihin olen suht tyytyväinen, mutta ei olisi pahitteeksi saada hieman kiinteämpi kroppa.

Ruokavalio on monipuolinen ja koostuu pääosin kotiruoasta. Aamupalaksi annos Elovena-puuroa, sitten hedelmiä, lounas ja hedelmiä ennen liikuntaa. Lounaasta ja reenistä riippuen kevyempi iltapala tai ruoka.

Vajaa vuosi sitten kun aloitin juoksun, ja tähtäsin viime kevään HCR:ään, painoni lähti vaan nousuun (lähtö 58kg:sta), ja sen jälkeen on ollut toistaisesksi mahdotonta saada sitä enää alle 60 kilon.

Ja sitten olisi kiva jos voisitte kertoa mulle paikkoja, missä voisi käydä teettämässä kuntotestin rasvaprosenttien mittauksineen yms. ja missähän hinnoissa nämä liikkuu?

Hän kiittää :)

Vastaukset: 3

04.11.2009 10:15

Kiinteytys terminä on huuhaata :) On laihtumista ja/tai lihasten kasvatusta.

Laihtuminen ja painonhallinta on simppeliä numeropeliä - pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa.

Ruokavaliostasi

Täysipainoisessa ateriassa tulee olla proteiinia, jopa aamupalalla. Lisää sinulle sopiva proteiinilähde aamupalaasi.

Söisin myös proteiinia hedelmävälipalojen yhteydessä.

Millainen tuo lounas yleensä on?

Mistä päin etsit noita kuntotestejä? Yleensä paras tulos tulee kun löytää parhaan tekijän. Paikkoja alkaa olla niin paljon, että laatu valitettavasti vaihtelee aika paljon.

04.11.2009 10:30

No siis sitten puhumme rehelliseestä lihasten kasvattamisesta :) Toki senkin ajatuksen kanssa olen jo joutunut hieman taistelemaan, kun ei mahdu vanhat pillifarkut enää pohkeista jalkaan, hah! Mutta mielummin lihaksia ja painoa kun hyllyvää.

Tuon numeropelin olen hiffannut onneksi jo ajat sitten ja esim. keho.netin ravintolaskurin mukaan (n.2 viikon ruoat syötettyäni) huomasin että reenipäivinä jäin usein n.500kcal alle ja välipäivinä pysyin kutakuinkin suositellun kalorimäärän alla.

Helsinki-Espoo alueelta lähinnä kaipailen noita testipaikkoja.

Lounas on usein salaatti, jossa esim. kanarintafilee, katkarapuja tms. Tai sitten ihan esim. pastaa ja jauhelihakastiketta (tomaattikastiketta).

Tiedän että proteiinia pitäisi lisätä, mutta kaipaan hieman esimerkkejä hyvistä lähteistä. Kannattaisiko alkaa juomaan protskulitkuja reenin jälkeen?

05.11.2009 05:56

Hyvä, hyvä :)

Eritoten kun puhutaan lihastenkasvatuksesta tuo proteiinin lisääminen noihin hedelmävälipaloihin on tosi olennaista (ja on se muutenkin terveyden kannalta, kun tasottaa verensokeria). Hedelmien kanssa helppo (ainakin itselle) lähde on kalkkunaleikkeleet, kun eivät vaadi mitään valmistusta/sekoittelua tms. Miksei myös rahka/raejuustokin, mutta vaativat jo pientä valmistusta. Muita hyviä lähteitä on kala, vähärasvainen liha, vähärasvaiset juustot ja kasvissyöjille soija.

Palautusjuoma treenin jälkeen on ihan hyvä idea, jos ei ehdi syömään normaalia ruokaa.

Lihasten kasvatus mielessä nuo energiamäärät kannattaa pitää kulutuksen kanssa samoissa tai jopa hieman yli. Pidä toki mielessä, että laskurit antavat vain suuntaa eivätkä ole tarkkoja joten totuus tulee eteen vasta vaa'alla :)

Testauksessa parasta tasoa osoittaa Helsingin Urheilulääkäriasema:
http://www.hula.fi

kirjaudu sisään jos haluat vastata