Laihdutus, ravinto ja liikunta

120338
5. lokakuuta 2009 10:15

Heippa kaikki.

Olen uusi täällä ja kaipaisin vinkkejä ja näkökulmia otsikon aiheesta. Olen vähän yli kolmekymppinen nainen ja olen taistellut painoni kanssa enemmän tai vähemmän viimeiset 10 vuotta. Olen kai varsinainen jojo-laihduttaja ja olen onnistunut pari kertaa pudottamaan painoa reilustikin, tosin paino on aina tullut takaisin, korkojen kera. 3v sitten lopetin tupakanpolton ja sen jälkeen paino on pikkuhiljaa kohonnut ennätyslukemiin. Olen todella reilusti ylipainoinen, ja painoa pitäisi pudottaa ainakin 20kg, tämä on ehdoton minimi, luultavasti lopullinen tavoite tulee olemaan noin 30kg pudotus, ja senkään jälkeen en varmaan ihannepainossani ole. En kuitenkaan halua mitään tarkkaa rajaa itselleni asettaa, haluan kuunnella kroppaani ja löytää oman hyvän olon painoni liikaa vaakaan tuijottamatta.

Olen ymmärtänyt viime vuosina että ylipainossani on kyse hyvin pitkälti huonosta itsetunnosta, ja psyykkisistä syistä. Minulla ei ole mitään sairautta joka ylipainon olisi aiheuttanut, vaan huonot valinnat ja elämäntapani ovat syypää tilanteeseeni.

Nyt olen päättänyt lopettaa itsesäälissä kieriskelyn ja ruveta pitämään parempaa huolta itsestäni, sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Vuoden alussa liityin kuntoklubille ja olen harrastanut mm. BodyPumpia ja Spinningiä. Samalla olen kuitenkin jatkanut niitä ei niin terveellisiä elämäntapoja ja kesällä liikunta jäi taas kokonaan pois kuvioista. Nyt olen muutaman kuukauden ollut taas takaisin jumpilla ja nyt olen löytänyt myös muita lajeja; BodyAttack ja BodyCombat kuuluvat myös tätänykyä lajeihini.

Olen sitä mieltä, että pääpaino laihduttamisessa ei ole liikunnalla, vaan ennenkaikkea terveellisellä, säännöllisellä ruokavaliolla. Liikunta on minulle tällä hetkellä jotain muuta kuin painonhallintaa, se on tunnetta itsensä voittamisesta ja ylittämisestä, oman kunnnon kohotusta ja liikunnan iloa, ja hyvää oloa!
Olen ruvennut liikkumaan todella paljon, noin 6-8h viikossa (jopa erittäin) raskasta liikuntaa, eli liikunnalla kulutan noin 4000-5000 kcal viikossa. (Minulla on Suunto Fitness Solution joten tiedän kulutksen aika tarkkaan, ei ole yläkanttiin arvioitu) En todellakaan halua esim. ansaita itselleni enempää syötävää liikunnalla, enkä lisätä päivittäistä kulutustani suoraan syötäviin kaloreihin, vaan mielummin ajattelin näitä kaloreita jotka liikunnalla kulutan viikon ajanjaksoissa.

Syy miksi tänne nyt kirjoittelen, on seuraava: ystäväni laati minulle terveellisen mutta vähäkalorisen ruokavalion jonka avulla voin painoa pudottaa; mutta ruokavalio laadittiin silloin kun liikuin vähemmän, ehkä pari kolme tuntia viikossa, ja syötävä kalorimäärä oli noin 1300-1400kcal / pvä, liikuntapäivinä vähän enemmän. Nykyisellä liikuntamäärällä tämä on ymmärtääkseni kuitenkin aivan liian vähän.

Eli, kysyisin täältä neuvoa, mikä olisi noin paljon liikkuvalle ihmiselle sopiva kalorimäärä / pvä, jolla paino putoaisi mutta saisi kuitenkin tarpeeksi kaloreita liikuntamääriä, lihaskuntoa ja kestävyyttä ajatellen, että treenistä olisi jotain hyötyäkin.

Olen itse ajatellut että ehkä noin 1500-1700kcal olisi lähellä totuutta, vai pitäisikö sen olla vielä enemmän? 1800-2000kcal?

Haluaisin syödä joka päivä (suunnilleen) saman määrän (kaloreita), enkä esim. vaihtaa syömisten määrää treenipäivien ja lepopäivien mukaan.

Ja vaikka puhun "laihdutuksesta" niin tarkoitan ehkä kuitenkin pysyvämpää, hyvää ja terveellistä elämäntyyliä ja tapaa, mutta tosiasia on kuitenkin se, että myös painoa on saatava putoamaan. Ja vaikka liikun nyt paljon, pidän myös lepopäiviä, 2 tai 3 viikossa. Ravinnon suhteen ymmärrän myös sen että rasvaa, proteiiniä ja hiilihydraatteja tarvitaan kaikkia tietyssä suhteessa ja tarkoitukseni ei todellakaan ole laihduttaa millään kitukuurilla, ainoastaan oppia syömään normaalia, terveellistä ja tasapainoista ruokaa, säännöllisesti (5 kertaa päivässä) ja sallia itselleni kerran viikossa ns. karkkipäivän jolloin saan syödä mitä haluan - kohtuudella!

Olisin tosi kiitollinen kaikista ajatuksista, vinkeistä ja mielipiteistä.

Aurinkoista viikkoa kaikille :)
outiirmeli

Vastaukset: 50

05.10.2009 15:09

Tervetuloa keho.nettiin, outiirmeli.

Jo-jo -systeemi on huono ratkaisu, sillä kuten olet itsekin huomannut, paino tulee takaisin korkojen kanssa. Yleensä käy vielä niin, että lihasmassaa on aina vaan vähemmän ja rasvaa vastaavasti enemmän.

Vaa'an osoittama kilomäärä ei ole ensisijaisen ratkaiseva. Tärkeämpää olisi, että rasvaprosentti sijoittuisi ikäiselläsi naisella noin 25:n paikkeille.

Kilomäärää tai vielä rasvaprosenttia tärkeämpi on terveys, joka tarkoittaa niin henkistä kuin fyysistäkin hyvinvointia ... tilaa, jossa viihdyt itsesi kanssa 24 tuntia vuorokaudessa.

Aivan ensiksi pitää selvittää miksi ajaudut aina huonoihin valintoihin, jotka vain entisestään heikentävät itsetuntoasi. Lopeta itsesi henkinen nakertaminen. Keskity vahvuuksisi ja unohda sellaiset ominaisuudet, joihin et voi vaikuttaa.

Ruokavalio on tosiaan kaiken a ja o - nimenomaan oman nupin jälkeen. Sinä syöt jotta elät, etkä elä pelkästään syödäksesi. Sinun tulee löytää ruokavalio, joka antaa nautintoa, mutta on silti terveellinen. Korvaa pullat, leivonnaiset, karkit, limsat ja jätskit hedelmillä, vihanneksilla ja marjoilla. Kun vielä pyrit lisäämään kaikkiin aterioihisi jotain proteiinipitoista ja otat mukaan myös hyviä rasvoja, olet hyvällä tiellä parempaa ja terveellisempää tulevaisuutta kohti.

Energiankulutus on kovasti yksilöllinen juttu ja vaihtelee kovasti vielä eri päivinä. Tuo 1300-1400 on joka tapauksessa liian vähän. Se saattaa riittää täydellisiin lepopäiviin (istuskelet tai makailet kotona).

Jos välttämättä haluat kaloreita laskeskella, voisit syödä pari päivää vaikkapa 1600 kcal ja sitten kaksi päivää 2200 kcal. Etene näin kahden päivän jaksoissa. Keskiarvoksi tulee päivää kohden 1900 kcal. Voit toki syödä tuon noin 1900 myös joka päivä. Ajanmittaan kehosi tosin tottuu tasaisesti saatuun energiamäärään.

Tarkkaile viikon tai kahden välein vyötärön ja lantiosi mittoja. Jos pienenemistä ei tapahdu, vähennä hieman kaloreita tai mielluummin, lisää harjoittelun tehoa.

Liikuntaa tulee harrastaa lähinnä kunnon kohentamisen kannalta. Toki se lisää energiankulutusta ja siten auttaa laihduttamisessa. Teho on liikkuessa määrää tärkeämpi. Tämä koskee niin paino- kuin kestävyysharjoittelua.

Tsemppiä Sinulle

t. Arthuro

http://www.kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

05.10.2009 16:07

Heippa Arturo,

ja kiitos vastauksestasi!!

Olet oikeassa, jojoilu ei todellakaan palvele ketään, päinvastoin. Tosiaan ideani ei olekaan olla millään niin sanotulla laihdutuskuurilla, vaan yrittää nimenomaan vihdoinkin yrittää opetella terveelliset elämäntavat, ja että ruoka ei olisi sellainen mörkö minulle. Paino kiloina ei todellakaan ole se tärkein mittari minulle ja myös mittanauhaa olen tottunut käyttämään. Kaikista eniten painoarvoa annan sille miltä tuntuu, ja nyt ei tunnu hyvältä, siksi yritän taas kerran tehdä asialle jotain.

Olen käynyt kovasti läpi sisintäni viimeisen muutaman vuoden aikana, ihan terapeutinkin johdolla. Eli alan ymmärtää syitä syömiseni takana, mutta en ala niitä tähän sen enempää erittelemään. Joka tapauksessa; hyvä neuvo keskittyä niihin syihin, tämä on asia jonka tiedän ja tiedostan. Sisäinen puoli alkaakin pitkän työstämisen jälkeen olla hyvällä mallilla, nyt vaan haluaisin saada fyysisen puolen samalle tasolle psyykkisen kanssa, sisä- ja ulkopuolen vastaamaan toisiaan. En odota mitään nopeita ratkaisuja, eikä ulkonäkö ole se tärkein asia minulle, haluaisin vaan tuntea olevani hyväkuntoinen ja hyvävointinen, oloni kevyt.

Sulla on hyviä pointteja. Alan oivaltaa mitä "syöt elääksesi, etkä elä syödäksesi" todella tarkoittaa. Enemmän tai vähemmän olen viimeisen 10v kanssa ruoan kanssa pelaillut, ja haluaisin jo moisesta luopua.

Ihannetilanteena pitäisin sitä, että kaloreita ei todellakaan tarvitsisi laskea, mutta luulen että hetken aikaa on kuitenkin tehtävä niin, ehkä muutamia viikkoja tai kuukausi, että alkaisin ymmärtää minkä verran oikeasti kuuluu syödä. Olen liian kauan mennyt ääripäistä ääripäihin. Joko syönyt kaiken minkä voin tai ollut syömättä melkein mitään. Eli missään nimessä en halua elää millään kitukuurilla, mutta kuitenkin haluaisin että paino laskee, ja on mietityttänyt että kuinka paljon pitäisi saada ravintoa jos myös liikkuu paljon.

Liikuntaa en tällä hetkellä todellakaan ajattele laihdutuskeinona niinkuin jo kirjoitin, mutta toki se vaikuttaa kuitenkin myös siihen painoon ja sentteihin vyötäröllä (ja muualla) niin pakko yrittää myös huomioda se jotenkin.

Kiitos Arturo näistä arvokkaista neuvoista, näillä on hyvä lähteä eteenpäin rakentamaan sitä pohjaa terveellisemmälle elämälle. :)

Kiitos tsemppauksesta :)
Outiirmeli

07.10.2009 00:37

Aika usein tosiaan ylipainon tai alipainon takana on psyykkinen pahoinvointi ja onkin hieno asia, että tiedostat tämän itsessäsi. Onnea sille paranemis tielle. Se tie voi olla olla pitkä ja kuoppainen, joten ole armollinen itsellesi. Usein nimittäin tämä oman tilan tiedostaminen vie toiseen ääripäähän eli täydellisyyden tavoitteluun ja silloin armoa ei tunneta itseään kohtaan. Sekään ei ole hyvä juttu laisinkaan. Pitäisi löytää se kultainen keskitie.

Arthuro antoi sinulle hyviä neuvoja. Sen verran haluaisin vielä painottaa, ettei ole ihan sama mistä ne kalorit ottaa, jos haluaa pudottaa painoa ja voida muutenkin hyvin. Vähennä hieman hiilareista ja lisää proden määrää. Muista myös hyvälaatuiset rasvat. Suosittelen pitämään pari viikkoa ruokapäiväkirjaa, jotta ymmärtäisit mistä ruokavaliosi koostuu. Kun se on sinulle selvää, niin oivalluksia muutoksiin voi syntyä. Jos et pysty itse sitä hahmottamaan, niin apua löytyy kyllä. Liikunta on hyväksi sinulle tietysti eli harrasta sellaista liikuntaa, joka tuottaa sinulle hyvää mieltä ja fiilistä.

Mielestäni sinä tarvitset elämäntapa muutoksen. Unohda "nyt minä laihdutan" ajattelu. Laihdutuksella on aika negatiivinen kaiku ja se ei ole yleensä pysyvä tila. Ei hyvään ja terveelliseen ruokaan ja terveeseen elämäntapaan kuulu mitään negatiivista -päinvastoin. Kun tämän oivaltaa, niin laihtuminenkin tapahtuu siinä samalla ilman suurempia paineita ja hampaan kiristelyitä.

Tsemppiä!

07.10.2009 11:40

Moi Ciru!

Kiitos myös sulle viestistäsi. Olen tosi pitkälti samoilla linjoilla sun kanssa, oikeastaan allekirjoitan kaiken mitä kirjoitit.

Yritän nimenomaan olla armollinen. Tunnollisuus ja täydellisyyden tavoittelu on juurikin niitä asioita joiden kanssa olen "taistellut" viimeiset 10v. Eli takaa löytyy kitukuureja, joiden retkahtaessa olen nimenomaan vienyt homman täysin toiseen ääripäähän. Siksi yritänkin opetella uutta elämäntapaa, sallien itselleni kaiken - kohtuudella - (ja ymmärtäen että se ettei mikään ole kiellettyä, ei tarkoita sitä että kaikkea skeidaa saa siis vetää koko ajan rajattomasti) ja yrittäen päästä ajatuksesta että olisin "laihdutuskuurilla", koska en halua olla millään kuurilla, jonka päättyessä palaan vanhoihin tapoihini, vaan että todellakin oppisin uuden tavan elää ja olla, hyväksyen itseni niinäkin päivinä, kun päätän vaikka syödä sen jäätelön tai sipsejä.

Eli kultainen keskitie, kyllä, sitä juuri minä yritän löytää. Jonkinlaisen tasapainon, ja toivonkin että tämän myötä siitä tulisi elämäntapa ja myös rutiini, ettei minun tarvitsisi (lopulta) enää suoda näille ajatuksille paljoakaan aikaa.. siis ajatuksille ruoasta yms. (jatkuvasti).

Olen nimenomaan yrittänyt panostaa myös siihen, että ruoka jota söisin olisi nimenomaan kaikkea hyvässä suhteessa, ja olen myös huomannut että kun vähennän hiilareiden määrää (ja panostan esim. täysjyvään ja tummiin vaihtoehtoihin) myös vatsani voi huomattavasti paremmin. En ymmärrä ollenkaan painonvartijoiden tapaa kannustaa syömään kaikki ylimääräiset pisteet jotka on liikunnalla ansaittu ja ajattelutapaa että jos ei pisteet tule täyteen niin syö vaikka joka päivä jätksiä - mentaliteettia. En suinkaan väitä etteikö Painonvartijoiden jutuilla voisi laihtua ja on niissä paljon hyvääkin, mutta valitettavasti omien kokemusten perusteella voin sanoa että niillä opeilla mitä siellä jaetaan, ei todellakaan opita eväitä terveempiin elämäntapoihin, vaan ollaan nimenomaan laihdutuskuurilla.

Viimeinen niitti kai painolleni on ollut 3v sitten tupakoinnin lopettaminen. Siitä huolimatta, että kiloja on sen jälkeen salakavalasti kertynyt lisää, en kadu lopettamista hetkeäkään.

Ruokapäiväkirjaa olen nyt reilun 3vkoa pitänyt ja aion pitää myös jatkossakin, kunnes tunnen että tiedän kirjaamatta miten minun tulee syödä.

Ja.. vaikka en halua sanoa olevani laihdutuskuurilla niin painoa minun on silti saatava alaspäin (kutsui sitä sitten miksi tahansa) koska painon vaikutukset rajoittavat jossain määrin elämääni, ja aiheuttavat fyysisiä ongelmia minulle. Minä haluan elää parempaa elämää, kevyempänä ja esim. ilman erilaisia särkyjä, ja vaikka nukkuen paremmin.

Eli summa summarum :) Olen tosiaankin hyvin samaa mieltä kanssasi, mutta mielestäni myös noin 30kg ylipainoon on syytä suhtautua vakavasti, sillä on aika suuri vaikutus elämänlaatuuni.

Kiitos tsemppauksesta :)

Ihana vaihtaa ajatuksia täällä!
Outiirmeli

07.10.2009 14:43

Todellakin 30kg ylipainoon on syytä suhtautua vakavasti, koska se vaikuttaa terveyteesi ja mieleesi varmastikin. Siltikin olisi hyvä, jos pystyisit suhtautumaan asiaan positiivisella mielellä ja rauhassa. Jotenkin tekstistäsi saa sellaisen vaikutelman, että uskon positiivisuuteesi. Negaatiolla ja synkällä mielellä ei rakenneta mitään hyvää eikä rakentavaa.

Iloa ja voimia sinulle pimenevään syksyyn. YOU CAN DO IT! :)

07.10.2009 15:08

Ciru mä myös haluaisin uskoa siihen, että ratkaisun avaimet on mulla nyt kädessä. Vuosikausia olen yrittänyt täysillä ja tehokkaasti suorittaa sitä laihdutustakin.

Nyt ei ole kiire minnekkään ja tuo liikuntakin on muuttunut sellaiseksi, etten tee mitään pakolla, vaan likkumisen ilo on jotain niin hienoa että oksat pois, miltä tuntuukaan pystyä sanomaan että minä pystyin! ja ylittämään itsensä kerta kerran jälkeen. Myös tulokset (kunnon kohoamisen suhteen) tsemppaavat ja motivoivat älyttömästi! On vaikea yrittää pysyä poissa välillä jumpalta mutta yritän kuitenkin edetä järki kädessä, ja myös levätä.

Kiva jos saat sellaisen rauhaisan vaikutelman, sellainen olo mullakin on, ja toivon että tämä olo säilyy :)

KIITOS!! :)

07.10.2009 15:55

Vinkkejä ravintoon,treenaukseen yms.

Tutustu.

www.muskleforum.foorumi.eu

19.10.2009 11:48

Heippa vielä,

Ruokailut tuntuu loksahtaneen kohdilleen aika hyvin, homma sujuu aika luontevasti tällä hetkellä, syön 5 kertaa päivässä, tasaisin väliajoin, ja onkin selkeesti hyvä homma ettei pääse tuo verensokeri heilahtelemaan kauheasti, pysyy mielialakin tasaisempana :)

Ongelmana on nyt vaan tuo että miten saisi kaloreita syötyä tarpeeksi, nyt tuntuu olevan niin että semmoinen 1500-1700kcal saa syötyä helposti mutta sen yli kun pitäis mennä niin ei olekaan niin helppoa. Varsinkin niinä jumppapäivinä tuntuu tosi vaikealta saada kaikkea syötyä.

Olenkin miettinyt että pitäisikö ruveta juomaan jotain protsku/palautusjuomaa, jotta saisi tehostettua treeniä ja tämä varmaan myös auttaisi siinä että saisi tarpeeksi kaloreita, ja ehkä myös edesauttaisi läskin muuttumista lihakseksi. Onko mielestänne hyvä idea, ja jos on, niin seuraava kysymys onkin, että mikä merkki/tuote olisi hyvä tällaiselle aloittejalle?

Treenit kulkee tosi hyvin ja on ihana huomata kuinka nopeasti sitä kestävyys paranee ja kunto kohenee huimaa vauhtia :)

Kiitokset taas jo etukäteen!
Outi

19.10.2009 14:13

Tuo 1500-1700 kcal kuulostaa tosi heppoiselta. En tiedä miten tarkkaan olet kaloreitasi laskeskellut - usein itse arvioi oman energiansaantinsa turhan alhaiseksi. Mutta suna en kauheasti tuota pahkäilisi, jos kerran jaksat hyvin eikä nälkä piinaa. Seuraile kehitystä rauhassa ja muista, että kaikkein tärkeintä on hyvä olo, ei se mitä vaaka tai peili näyttävät - vaikka ne toki usein vaikuttavat mielialaan ja sitä myöten oloon.

Itse en henkilökohtaisesti usko proteiinivalmisteiden sun muiden käyttöön normaalissa kuntoilussa. Itse liikun harrastusmielessä, mutta aktiivisesti - ilman lisäravinteita. Mutta toki hyvänlaatuiset tuotteet voivat helpottaa koostamaan terveellisen ruokavalion ja tukemaan laihdutusta tai lihasten kehitystä. Ciru ja Arthuro ovat profeja/asiantuntijoita, jotka varmasti osaavat suositella järkeviä tuotteita. Mä painottaisin kunnon ruoan merkitystä - juomat ja patukat antavat vain lisäpotkua tai ovat satunnaisia ateriankorvikkeita.

Tsemppiä ja hyvää jatkoa!

19.10.2009 14:29

Moikka Mari ja kiitti viestistä :)

Luulisin että on aika lähellä totuutta kyllä nuo kalorit, olen käyttänyt tuota kiloklubin laskuria avukseni ja merkannut sinne ihan kaikki syömiseni aamukahvista lähtien, ja valmistanut ruoan itse, tosin olen yrittänyt valmistaa ja syödä mahdollisimman kevyttä ruokaa.

Ehkäpä tosiaan noilla liikuntumäärillä olisi ihan järkevää vaan lopettaa se kalorien miettiminen kokonaan, eikä ehkä aina valita sitä kevyintä vaihtoehtoa kaikessa niin ei tulisi liian suurta energiavajetta. Näillä liikuntamäärillä tosiaan kuluu aika paljon kaloreita. Oma olohan on kyllä tosiaan hyvä mittari, vaikka en ole saanut painoa alaspäin kuin muutaman kilon, niin olo tuntuu kyllä kapeammalta ja kropan muoto näyttää muuttuvan. :)

Outi

19.10.2009 15:17

Jos laihtumisvauhtisi on maltillinen, niin silloin kulutuksen ja energiansaannin suhde on hyvä. Jos taas laihdut ihan hurjaa vauhtia, niin silloin on ehkä syytä miettiä nostaako energiansaantia. Jos taas laihtuminen pysähtyy, niin silloin on syytä miettiä jälleen energian saannin vähentämistä tai liikunnan lisäämistä. Näin pääsääntöisesti.

Jos teet raskasta ja hyvin kuluttavaa punttitreeniä tai jotain muuta hyvin raskasta liikuntaa, niin silloin palautusjuoma (lisäravinne) on paikallaan. Muussa tapauksessa omat tavalliset eväät riittää hyvin. Kannattaa muistaa, että lisäravinteissa on myös kaloreita/energiaa. Liikunnan avulla kulutettu energia on kuitenkin yleensä suheellisen vähäistä. Minä käytän Evolutionin/UFS R3 tuotteita ja koen niiden olevan hyviä.

Läski ei muutu lihakseksi! KÄÄK, näitä juttuja :D.

19.10.2009 15:43

Ciru kiitos taas vinkeistä :)

Okei, sori tuo hölmö harhaluuloni / väärä sanavalinta, en tosiaankaan ole mikään expertti tällä saralla, siksi juuri täällä neuvoja kyselen kun ei ole mitään hajua juurikaan mistään... tarkoitan kuitenkin sitä, että toivoisin laihtuvani, mutta että saisin myös lihasta tilalle (vaikka en mitään isoja lihaksia kaipaakaan), tavoitteena ei siis ole ns. laiha mutta löysä.

Olen nyt reilussa kuukaudesssa saanut painoa alaspäin vain pari kiloa, vaikka tosiaan kyllä kropassa näkyy muutoksia. Olen ruvennut oikein himoliikkumaan tässä viimeisen 1,5kk aikana, noin 6-8h (viikossa, 3-4 iltana) hyvin raskasta liikuntaa(mun mittapuuni mukaan), lajeina spinning, bodypump, bodycombat, bodyattack ja kun ei tuo paino tunnu kauheasti muuttuvan niin siksi olen yrittänyt selvitellä ja miettiä että kuinka paljon ja missä suhteessa pitäisi mitäkin syödä.

Jotenkin varsinkin jumppapäivinä tuntuu ettei kerkeä / pysty syömään niin paljon kuin ehkä pitäisi, siksi juuri kyselin noista protsku/palautusjuomista..

I'll get me coat... :)

19.10.2009 15:45

Pitää vielä lisätä tähän yksi oma mielipiteeni. Minusta ei kannata liiaksi tuijottaa erilaisia laskureita/mittareita liittyen liikuntaan ja ruokavalioon. Jos näitä laskureita tuijottaa ja niiden mukaan elää, niin mielestäni kyky kuunnella omaa kehoon heikkenee ja alkaa elämään laskureiden mukaan. Ihan hyviä apuvälineitä ne on kyllä, mutta maalaisjärki ja omat tuntosarvet käyttöön :).

19.10.2009 15:52

Niin, vielä tuosta kalorien kuluttamisesta liikunnalla; mulla on Suunnon Fitness solution sykevyö, josta saan joka tunnista palautteen s-postiini, jossa näen sykkeet ja kulutetut kalorit niin kun käyn vetämässä esim. bodypump+bodyattack tunnit tai bodypump+spinning niin yleensä Suunnon mukaan kaloreita on palanut yhteensä noin 1200-1300kcal. (eli noin 600/650kcal per tunti).

Eli juuri siksi kyselin että olisiko syytä harkita jotain palautusjuomaa esim.

19.10.2009 15:53

Minusta sinulla on liikaa raskasta liikuntaa. Siinä voisi osa olla kevyttäkin ns. palauttavaa liikuntaa. Tuolla vauhdilla poltat itsesi loppuun. Koska sinulla on reilusti ylipainoa, niin laihtumisvauhdin pitäisi aluksi olla hieman rivakampi, mutta toisaalta sanoit muutoksia tapahtuneen ja niitä ei voi mitata pelkästään kiloina. Siihen painoon kun vaikuttaa lihasmassan kasvu ja tod. näk. nesteen lisääntyminen kehossa. Näin ollen olisin sinuna oikein tyytyväinen tuohon 2kg/kk, varsinkin koska tuntemuksesi ovat hyvät. Suunta on oikea :). Ns. laihaa läskiä sinusta ei tule, koska harrastat liikuntaa ja vahvistat lihaksiasi.

Suosittelen kyllä lämpimästi personal trainerin palkkaamista :).

19.10.2009 15:55

Ihan sama vaikka sinulla olisi mikä tahansa ihme sykevyö, niin mietipä itse. Onko laihtumisvauhtisi liian nopea -luuletko tarvitsevasi lisää energiaa lisäravinteista?

20.10.2009 08:15

Heippa Ciru,

Käyn myös kävelemässä ja välillä uimassa. En ole määritellyt itselleni pakollisia liikuntapäiviä tai päättänyt että minun on liikuttava näin ja näin paljon viikossa. Olen mennyt ihan sen mukaan mikä on tuntunut hyvältä, ja kun on ollut hyvä fiilis tehdä niin olen tehnyt. Jos kroppa sanoo että tänään väsyttää niin silloin olen levännyt.

Heh, en ilmeisesti osaa selittää nyt ollenkaan mitä tarkoitin koska selvästi ymmärrät nyt minut vähän väärin koko ajan. En tarkoittanut että minulla olisi mitään ihmevyötä tai mitään pakkoa saada vetää jotain lisäravinteita. Olen vain yrittänyt muokata ruokailutottumuksiani terveellisempään suuntaan ja koska olen liikkunut runsaasti, niin mietin vain että saanko tarpeeksi kaloreita ruoasta; en kuitenkaan haluaisi pakottaa itseäni väkisin syömään enempää kuin alas menee, ja siksi kyselin että kannattaisiko minun harkita jotain palautusjuomaa tms.

Mutta sinun mielipiteesi siis ainakin nyt tuli selväksi, eli ei siis missään nimessä kannata. Kiitos ja anteeksi.

20.10.2009 09:27

Hei, minä yritän ihan oikeasti auttaa sinua :). Mietin tuota sinun liikuntaa edelleen. Sinulla on reilusti ylipainoa ja käyt sellaisilla tunneille, jotka kuormittavat ja rasittavast reippaasti niveliä (attack ja combat). Lisäksi yhdistelet erittäin raskaita tunteja, vai onko spinning kevyt spin tunti. Bodypump-attact combo on aivan liian raskas vetää ihan kelle tahansa, saati sitten reilusti ylipainoiselle.

Minusta sinä ahnehdit liikaa liikuntaa ja se on liian raskasta. Vaikka se nyt tuntuu hyvältä, niin olen aika varma, että jonkun ajan kuluttua alkaa piiputtamaan tai paikat hajoamaan.

Sitten mitä tulee tähän antamaasi energiankulutus/saanti suhteisiin: Kulutat energiaa liikunan avulla/pvä 1300kcal ja syöt 1500kcal, jäljelle jää 200kcal, jonka voimin sinun pitäisi jaksaa touhuta normitouhua ja ylläpitää elintoimintoja. Melko vähän. Tähän jos lisäät lisäravinteen, jossa on noin 200kcal/annos, niin sinulla on 400kcal käytettävissä muuhun touhuumiseen. Aika hurjalta kuulostaa, eikö. Miten jaksat?

Ihmettelen suuresti miksi painosi ei putoa kovaa vauhtia tuolla meiningillä ja hieman epäilen energiansaantiasi ruoasta.

Lisäravinteet on todella hyviä palautumisen kannalta ja tosiaan vaikka ateriankorvikkeena välillä. Sinun harkittavaksesi jää, haluatko ottaa lisäravinteista energiaa vaiko ruoasta.

20.10.2009 10:28

Heippa,

Ok, ehkä tämä sähköinen viestintä on vähän semmoista, että helposti lukee "äänensävyjä" joita teksteissä ei ole, ja sitten tulee helposti todella tyhmä olo. Eli kiva että yrität oikeasti auttaa :)

Tässä on juuri niitä asioita, mitä juurikin yritän selvittää; alunperin oli tarkoitus tehdä ruokaremontti ja pudottaa painoa aika niukalla ruokavaliolla (noin 1300-1400kcal/pvä), ja tehostaa sitä hiukan liikunnalla. Sitten tuo liikunta alkoi viedä mukanaan. Olen käynyt tuolla kyseisellä salilla nyt vuodenvaihteesta saakka, mutta keväälle saakka kävin tosiaan noin 2-3h viikossa ja kesällä oli aika totaalista taukoa melkein pari kk.

Nyt jo järkikin minulle tietysti sanoo; että jos liikun paljon, on minun syötävä enemmän. Nimenomaan, nuo energiamäärät joista kirjoitit eivät todellakaan kuulosta järkevältä; juuri tästä syystä rupesinkin kirjoittelemaan. Toki noina liikuntapäivinä se kalorimäärä on ollut lähempänä sitä 1700kcal mutta ilmeisesti silti liian vähän. Spinningiä en koe itse mitenkään mielettömän raskaana, tokihan siinä hiki kyllä lentää, mutta ylipainoni ei ole tullut hetkessä ja olen kai sitten tottunut olemaan jaloillani. Paljon raskaampana koen kaikenlaisen yläkroppaan keskittyvän treenin, koska esim. käsi- ja hartiavoimani on aika olemattomat.

Olen käyttänyt apunani kiloklubin laskuria noiden ruokien kanssa, mutta voihan se olla että olen merkinnyt väärin, liian alakanttiin noita syömisiäni sitten kuitenkin. Ihmettelen minäkin että miksi paino ei laske nopeammin; eipä sillä että minulla kiire olisi, mutta toki haluaisin tietää että suunta on oikea, että se paino putoaa edes jossain tahdissa, että pääsen edes joskus tavoitteeseni, tällä hetkellä on sama vaikka se veisi 2 vuotta. Viikonloppuisin olen kyllä yleensä syönyt "vapaammin", merkkailematta ja sen kummemmin asiaa miettimättä ja suonut itselleni myös herkkuja, mutta omasta mielestäni kuitenkin kohtuudella; ehkä onnistun sitten silti viikonloppuisin itse sabotoimaan tämän koko paletin.

Tokihan ideaalitilanne olisi se, ettei niitä syömisiä tarttisi merkkailla, vaan että oppisi syömään hyvin, tarpeeksi, riittävän usein ja järkevästi.

Tuntuu välillä siltä, että tämä on semmoinen helvatan viidakko, syöminen, liikkuminen, ja koko paketti, että helpompi kai olisi vaan jäädä kotiin peiton alle pötköttämään.

Pffhht. Nyt tuli ahistus.

20.10.2009 12:02

Sähköinen viestintä ja kirjoittaminen on aina vähän kimuranttia ja asiat voi ymmärtää väärin. Haluan nyt kuitenkin sanoa sinulle, että minulla ei ole mitään tarkoitusta tai tarvetta olla inhottava tms. Sanon vain asiat suoraan, en jaksa mitään pliirum laata :).

Sinä olet vasta alkutaipaleella uuden elämäntavan opettelussa ja on ihan normaalia olla "pihalla" ja jopa tuskastua välillä, mutta luovuttaa ei saa. Jos annat sille tunteelle vallan, niin olet tuota pikaa takaisin vanhoissa tottumuksissa. Ole armollinen itsäsi kohtaan ja iloitse jo saavutetuista jutuistasi. Olethan kuitenkin edistynyt :). Mitään ei saavuteta kovin helpolla/nopeasti ja työtä täytyy tehdä.

Kysyt neuvoja ja minä niitä annan sinulle. Ei niistä tarvitse pahastua vaan ottaa opiksi. Neuvojen antaminen näin vaajaavaisten tietojen takia on vähän vaikeaa. Imet niistä neuvoista sen minkä haluat ja loput heivaat mappi öööhön :).

Nyt sitten tuohon energiansaanti ja kulutus asiaan. Epäilet, että saat liian vähän energiaa ravinnosta? Miksi epäilet näin, eihän laihtumisvauhtisi ole kovin ripeää? Jos syöt enemmän laihtumisvauhtisi hidastuu. Kun syöt vähemmän kuin kulutat -laihdut. En oikein voi ottaa kantaa annettuihin lukuihin (kaloreihisi/kulutukseesi), koska en oikein tiedä faktoja.

Mietin kuitenkin tuota kalorinkulutus/saanti yhtälöä ja tuossahan se selvisi, eli tavallaan kyllä sabotoit palettia viikonloppuisin. Nämä asiat todellakin vaikuttaa kokonaisuuteen ja jos niistä ei kerro heti alussa, niin ei voi muuta kuin olla ihmeissään yhtälön mahdottomuudesta. Jos kuitenkin haluat naatiskella viikonloppuisin, niin se on sinun vapaa valintasi, mutta laihtumisvauhti on silloin tuollainen. Teet juuri niin kuin sinusta tuntuu hyvälle :).

Tsemppiä nyt! Ei mitään ahistuksia. Et voi olla seppä syntyessäsi. Pikkuhiljaa hyvä tulee.

20.10.2009 12:16

Noniin... mä nyt huokaisen täällä syvään (ihan oman itseni takia) ja otan vähän happea.

Joo, jostain syystä muka luin jotain piruilua, vaikka miksi ihmeessä siihen edes moiseen vaivautuisit. Tuskin kellään on aikaa ja mielenkiintoa kirjoitella vieraille ihmisille vain piruillakseen. Tai no, kai niitäkin on, mutta tuskinpa sinä heihin kuulut :) Ja nyt kun luin viestejä uudestaan niin.. taisi olla ihan omassa päässäni se piruilu.

Eli, oikeasti todella suuri kiitos kun jaksat minua neuvoa ja mun kanssa vääntää... :) jokaisesta neuvosat jää varmasti jotain päähän muhimaan.

Olet oikeassa, olen edistynyt, huomaan muutoksen myös kohonneessa kunnossa ja vyötäröltäkin on näemmä kadonnut 3cm (juuri mittasin). Ei pitäisi aina vähätellä sitä mitä on jo saanut aikaan. Mistä lie johtuukaan tämä mulle-kaikki-heti -mentaliteetti ylensääkin. Kaikkea pitää suorittaa ja silti ei mikään riitä.

Totta, on varmasti vaikea neuvoa kun tiedät vain sen minkä tässä kerron; itse tietty tiedän kaiken itsestäni enkä älyä kaikkea oleellista ehkä sanoa.

Tuota energiankulutusta mietin ihan puhtaasti siltä pohjalta, että mitä tuo kalorilaskuri näytti. Mutta tokihan se kai on niin että kyllä se elimistökin sitten kertoo että mikä on meininki. Eilen kävin treenaamassa ja kotiin päästyä olikin sitten oikeasti kova nälkä. Ehkä siinä on jo sitten ohjenuoraa ihan tarpeeksi; että kiinnittäisi huomiota ruuan laatuun ja pitäisi huolen siitä että nälkä tulee tyydytetyksi ja olo on hyvä.

Joo.. mä oon niin tämmönen. Kaikki kun pitäis osata heti, täysin ja mielellään paremmin kuin muut.

Kiitos sinulle Ciru.

20.10.2009 12:32

Ole hyvä vain :). Kiva, jos voin olla edes vähän avuksi. En tosiaankaan kuluta aikaani ihan huvikseni tai piruillakseni :). On aika ihmillistä haluta tuloksia heti tänne nyt kaikki, mutta kovin järkevää se ei ole, kuten tiedät. Olet edistynyt hienosti ja se on HIENO juttu. Hyvä sä!

[quote]outiirmeli kirjoitti:
Tuota energiankulutusta mietin ihan puhtaasti siltä pohjalta, että mitä tuo kalorilaskuri näytti. [/quote]

Toistan nyt itseäni eli, minusta ei kannata liiaksi tuijottaa erilaisia laskureita/mittareita liittyen liikuntaan ja ruokavalioon. Jos näitä laskureita tuijottaa ja niiden mukaan elää, niin mielestäni kyky kuunnella omaa kehoon heikkenee ja alkaa elämään laskureiden mukaan. Ihan hyviä apuvälineitä ne on kyllä, mutta maalaisjärki ja omat tuntosarvet käyttöön :).

20.10.2009 12:47

:)

20.10.2009 13:02

Se on tosiaan helppo unohtaa ja mitätöidä se mitä on jo saavuttanut tai missä on onnistunut ja keskittyä siihen missä ei ole hyvä.

Enpä olisi ajattelut vielä jokin aika sitten
että pystyn tekemään useita vatsoja (istumaan nouseminen) putkeen, punnertamisesta puhumattakaan.

Hyvä mä! :)

Ehkäpä ne kalorilaskurit siis saapi joutaa toistaiseksi romukoppaan. Jos jonkin ajan kuluttua tuntuu ettei tuloksia synny niin sitten katsotaan uudestaan.

20.10.2009 15:35

Juuri noin, ne saavutukset on helppo ohittaa ja tuijottaa vaan huonoihin kohtiin. Onnea edistymisestäsi!

Kuten sanottu, ei kalorilaskuri tms. huono juttu ole. Monelle se on ikään kuin muistuttaja, joka pitää homman ruodussa. Kuitenkin suositeltavaa olisi pitää omaa harkintakykyä siinä hommassa mukana. Mielenkiinnosta kysyisin makrosuhteita eli ruokavaliosi hiilarit, prodet ja rasvat grammoina/pvä?

20.10.2009 16:04

Apua... onpa vaikeita sanoja xD (makrosuhteet?)... no, näistä laskureista sen verran että kun se kiloklubi kuitenkin on ollut apunani; niin olen pyrkinyt syömään siten että saisin "pallurat" vihreälle joka päivä, näitä "palluroitahan" on tuolla 4kpl ja niitä ovat kasvikset, energia, herkut ja kuidut.

Niiden suositusten mukaan esim. kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 600g päivässä, kokonaisenergiasta pitäis tulla 15-35% protskuista, ja rasvaa pitäisi olla 25-65% joista tyydyttyneitä rasvoja alle 33%, herkkujen osuus pitäisi olla alle 5dl korkeaenergisiä juomia, ja alle 100g herkkuja (sipsit, karkit, leivonnaiset) ja koko päivän energian määrästä alle 10% pitäisi tulla herkuista, kuituja taas tulisi olla vähintään 25g.

Tämä oli nyt siis suoraan tuolta kiloklubista kopsattu, ja tämmöinen "hyvä" pvä (kaikki vihreänä) on ollut esimerkiksi; kasvikset 1176g, proteiini 26% ja rasvan osuus 27% (tyydyttyneitä 25%) herkut 0g ja kuidut 38,8g.

Vastasiko tuo kysymykseesi? :) Tietämätön taas täällä. Jos on jotain nyrkkisääntöjä (ihan konkreettisia määriä esim.) että miten tulisi syödä niin otan kaikki vinkit vastaan. Tänä esimerkkipäivänä jonka arvoja käytin söin suurinpiirtein; aamiaiseksi leipää, tomaattia ja kahvia, lounaaksi itsetehtyä spagettikastiketta ja tummaa pastaa, välipalaksi viiliä, leseitä ja mustikoita, päivälliseksi peruna-papusalaattia pestolla, iltapalaksi leipää ja juustoa sekä porkkanaa.

21.10.2009 10:04

Hieman sekavalta vaikuttaa :). Kiinnitin kuitenkin huomiota rasvan määrään. Rasvan osuus 25-65% on aika iso haitari ja tyydyttyneitäkin 33%. Se on liikaa. Tyydyttyneen osuus saisi olla 10-15%.

Tässä yksi esimerkki:
Rasvat 25%
Proteiini 25-30%
Hiilari 40-50%

Vähähiilarisista díeeteistä Zone on mielestäni paras vaihtoehto. Googleta se.

Kiinnitä huomiota rasvan laatuun. Valitse lihoista vähärasvaiset vaihtoehdot, vältä liiallista juuston käyttöä ja kerman käyttöä tai ainakin valitse näistä vähärasvainen vaihtoehto. Sen sijaan käytä rypsi tai oliviiöljyä sekä maltillisesti pähkinöitä ja siemeniä.

Yritä syödä jokaisella aterialla protskua. Sinun esimerkkipäivänä prode puuttuu aamiaisesta. Sitä on vain vähän viilissä ja juustossa. Syö paljon vihanneksia ja kasviksia. Päivällisellä ja lounaalla täytä lautanen salaatilla tai kasviksilla riisin ja pastan sijaan (tai ainakin vähennä reilusti riisi ja pasta annosten kokoa). Siihen vähärasvaista lihaa, kalaa tai kanaa. Vähennä leivän, riisin, pastan ja perunan käyttöä. Käytä marjoja hedelmien sijaan. Kiinnitä huomiota kastikkeiden ja levitteiden rasvaan ja energiapitoisuuksiin. Herkut minimiin. Kaikki mehut ym. juomat sisältävät turhaa energiaa, juo vettä ja paljon. Esimerkiksi pestossa on hurjasti rasvaa ja energiaa. 100g/481kcal, josta rasvaa 50g, hh 1,4g ja prodea 8,2g.

Rasvassa on energiaa 9kcal/g
Hiilarissa ja prodessa 4kcal/g

Tutustu elintarvikkeiden koostumuksiin http://www.fineli.fi/ sekä lueskele kaupassa elintarvikkeiden ravintosisältöjä. Näin opit pikkuhiljaa tekemään oikeita valintoja ruokakaupassa.

21.10.2009 12:05

Totta, helvetin sekavaa :)

Rasvojen suhteen olen yrittänyt tehdä juuri noin; en käytä esim. ruoanlaitossa yleensä rasvaa ollenkaan, ja salaattiin saatan sitten lorauttaa vähän oliiviöljyä. Leivän päälle en oikein osaa laittamatta rasvaa, vaikka yritän kyllä laittaa sitä niukasti, mutta tämäkin on vähän sekava juttu, on niin selkeesti kahta koulukuntaa siitä että pitäiskö käyttää kevyempiä vaihtoehtoja vai tuhdimpaa kamaa jossa enemmän esim. oikeaa voita.
(nyt olen käyttänyt näitä kevyempiä, 35-38%)

Juuston syönti on kanssa semmonen että sitä olen yrittänyt vähentää ja vaihtanut juuston kevyeen versioon. Olen juustohiiri. Tai no, ehkä ex. Kermaa en käytä oikeastaan missään muodossa.

Zone on tuttu, sopii kyllä mun vatsalle ihan hyvin kun olen herkkävatsainen. Ja tuota pähkinöiden ja siementen syömistä olen yrittänyt myös opetella. Kun syön punaista lihaa, ostan aina esim. vähärasvaista naudan paistijauhelihaa.

Yksi ongelmakohta on / on ollut varmaan mulla annoskoot, olen yrittänyt kiinnittää nyt huomiota myös siihen etten söisi mitään tajuttomia satseja ruokaa kerralla, ja etten kasaisi esim. voileipien päälle kaikkea mahdollista mitä kaapista löytyy.

Tuosta pestosta, tiedän että siinä on tosi paljon energiaa, sitä olen kanssa käyttänyt aika vähän, esim. 1tl salaatin sekaan.

Muuten, proteiinista, mistä kaikesta muusta kuin lihasta sitä saa (sellaisia määriä joilla on käytännössä jotain merkitystä)?

Yksi mihin olen yrittänyt myös kiinnittä huomiota on juuri nuo kastikkeet ja vaikka olen aina syönyt myös paljon vihanneksia ja kasviksia, niin esim. salaatteihin olen laittanut aika reippaasti kastiketta, nyt olen opetellut jättämään sen salaatinkastikkeen pois, eli syönyt salaatin sellaisenaan tai sitten laittanut juuri sen lirauksen oliiviöljyä.

Fineli onkin tuttu linkki :) Kiitos taas neuvoista :)

21.10.2009 12:43

Minä rakastan myös leipää ja ratkaisin sen levite/juusto ym. päällinen ongelman sillä, että jätin leivän pois kokonaan. Joo-o raakaa peliä Bostonissa :D, mutta toimii. Olen myös herkkävatsainen ja leivän jättäminen pois auttoi kummasti. Ihminen on siitä merkillinen olento, että kaikkeen tottuu ja sopeutuu, jos haluaa. Painotan tuota JOS HALUAA. Salaattikin menee ihan tosta vaan ilman kastikkeita. Pienet asiat muodostuvat siis isoksi kokonaisuudeksi painonhallinnassa.

Annoskoko ongelman voi ratkaista taas niin, että täyttää sen lautasen salaatilla pastan tai perunan sijaan. Annos on iso, mutta energiaa vain vähän. Minä en syö ollenkaan perunaa enkä pasta. Vähän riisiä ja paljon kanaa ja sitten sitä vihreetä :).

Hyviä prodelähteitä on esim. tonnikala, kanamunat, raejuusto, rahka.

Tee kuitenkin muutoksia ruokavalioosi pikkuhiljaa, jottei muutokset tunnu liian isoilta.

21.10.2009 12:51

apua... kamala ajatus.. xD rakastan voileipää :D

Kerros, mitä syöt sellaisissa tilanteissa joissa olit tottunut syömään leipää? Eli mitä syöt esim aamiaiseksi? Voisin ihan hyvin kokeilla olla syömättä leipää ja katsoa miten sopeudun, mutta olen jotenkin kauhean huono keksimään mitä tilalle laittaisi. Tykkään kyllä esim. puurosta mutta siitä tulee aivan jäätävä nälkä, kun syön puuroa niin tunnin päästä vatsa suorastaan huutaa ruokaa. (enkä halua sotkea puuroon esim. marjoja tms. puuro pitää syödä enemminkin suolaisena mun mielestä). Mites murot tms.? Tosi murot taitaa olla monet aika sokeroituja. Ja sitten iltapala?

Joo yks juttu kerrallaan varmaan pitää yrittää muutella. Pystyn kyllä muuttamaan radikaalistikin hommia, mutta kun tapana on viedä kaikki aina äärimmäisyyksiin (eli esim. karsia ruokavaliosta kaikki ylimääräinen pois ja sit kituuttaa kunnes tulee totaalinen repsahdus)niin pitkällä tähtäimellä ei oikein homma toimi.

21.10.2009 13:55

Kittuuttaa ei tarvitse eikä karsia ylimääräisiä pois vaan tehdä uusia valintoja, jotka ovat terveellisempiä ja sopii esim, nyt tähän sun dieettaamiseen. Juustoa en pysty esim. syömään enään ollenkaan. Se vaan maistuu pahalle mun suussa. Homma toimiin ihan varmasti, kunhan opit tekemään valintoja, jotka sopii sinulle. Se vaatii myös asennemuutosta. Ei tervellinen ruokavalio ole kittuuttamista ;).

Mun aamupala on puuroa, marjoja ja raejustoa sekä lesitiiniä (rasvaa). Nämä kaikki sekaisin ja nälkä pysyy loitolla. Muista, että ihminen tottuu uusiin tapoihin, jos haluaa. Pystyit luopumaan tupakastakin :). Ilta- ja välipalalla syön rahkaa marjoilla tai mehukeitolla. Unohda murot!

21.10.2009 14:20

Totta, nimenomaan mä haluaisin oppia sen etten menisi kumpaankaan ääripäähän. Tarkoitin vaan että se on mulle hyvin luonteenomaista, että rupean helposti menemään liian niukalle ja sitten taas repsahdan ja vedän kaksin käsin kaikkea, mikä ei tietenkään oo yhtään järkevää mitenkään päin.

Se kultainen keskitie siis haussa :)

Eipä ole muroja tullut syötyä, niin eipä tarvii siis opetella nytkään :)

Pakko kysyä, mitä on lesitiini?

21.10.2009 14:27

vielä... eli siis en ajattelekaan että oikean ruokavalion tulisi olla kituuttamista :) Päinvastoin!

21.10.2009 14:49

Ehdottomuus ja fanaattisuus ruokavalion ja elämän suhteen ylipäätään ei oikein ole hyvä juttu minusta, joten salli välillä itsellesi herkkuja joista nautit. Kohtuus on se avainsana tuossakin.

Itsekin juuri nauti tässä kahvin kanssa ihanasta suklaakaurakeksistä. En kuitenkaan ajatellut syöväni koko laatikkoa. Tuo yksi riittää vallan mainiosti :). Jos kaupassa on oikein tuoreita Vaasan ruispaloja, niin syön niitäkin välillä, kärsien vatsavaivoista. Kuitenkin perusrunko ruokavaliossani on kunnossa ja tiedän voivani sillä hyvin. Nautintoja ja herkkuja sallin itselleni, silloin kun siltä tuntuu enkä ajattele niitä "repsahduksiksi". En tosin kovin usein kaipaa herkkuhetkiä.

Kyllä se kultainen keskitie sinullekin löytyy. Sun on pitänyt ja ehkä vielä pitää jatkossakin hieman rypeä ja rällästää, kenties vähän laidasta laitaankin :). Oppiminen ei ole helppoa.

21.10.2009 14:52

Laita googleen soijalesitiini. Se on siis rasvaa.

21.10.2009 16:24

Noniin, eiköhän outiirmeli tuossa saanut aika latauksen terveellisyyttä! Hokasin jänniä juttuja tuossa viestittelyänne seuratessani. Mun ruokavalioini on kovin erilainen kuin Cirun, mutta voin vahvistaa tuon toteamuksen, että ihminen kummasti oppii uuteen. Tässä kolme esimerkkiä mun elämästäni:

1. aamulenkki. Teininä en olisi voinut kuvitellakaan liikauttavani eevääkään ennen aamiaista. Noh, silloin toki olin kasvava nuori ja kouluaamut poikkeuksetta varhaisia. Mutta kuitenkin muutos nykyiseen on suuri. Ryhdyin aamulenkkeilijäksi muistaakseni kuutisen vuotta sitten, enkä voi kuvitellakaan elämää ilman raikasta aamutuulta ennen muiden heräämistä, vain minä ja pimeys ympärilläni...

2. maito, jäätelö, juusto: Olin ennen hurja maitotuotteiden suurkuluttaja. Jätskiä päivittäin, leivän päälle kolme paksua siivua Oltermannia, pari litraa maitoa päivässä. Jostain syystä (olipa tosi kumma!!) kroppani alkoi nikotella, joten kokeilin eloa ilman rasvaisia (makeita) maitotuotteita. Alkuun oli hankalaa, mutta kummasti jonkun ajan päästä mieli ei enää tehnytkään niitä, kun vatsavaivat jäivät vähemmälle. Mutta toki motivointi on hankalampaa, jos tuotteilla ei ole mitään negatiivisia vaikutuksia. Viime kesänä söin kerran yhden pallon jäätelöä, kun en kehdannut kutsuilla kieltäytyä.

3. tuore leipä, pulla: Rakastin (ja rakastan yhä)tuoretta ruisleipää ja vastaleivottuja hiivataikinaleivonnaisia. En ole koskaan ollut hurjasti makean perään, mutta tuore pulla oli mielestäni aina huisaa. Noh, vatsani alkoi teini-iän jälkeen kenkkuilla tämänkin suhteen. Joten jätin tuoreet leipomotuotteet täysin pois ja keskityin nautiskelemaan silloin tällöin jälkuunileivällä. Pullan syönnin rajoitin vain satunnaisiin tilaisuuksiin. Vatsani äksyilee vieläkin, kun poikkean tavoistani. Mutta kuten Cirukin jo totesi - silloin tällöin on kiva herkutella, mutta yleensä mua sen jälkeen harmittaa kärsiä vatsanväänteistä.

En halua tällä kirjoituksella retostella olevani täydellisen kurinalainen ja huipputerveellinen henkilö, vaan tuoda esiin sen totuuden, että tärkeintä on hyvä olo. Sen eteen kannattaa tehdä töitä ja luopuakin muutamista jutuista. Mä olen aina liikkunut paljon ja harrastin teinä kilpamielessä kestävyyslajeja. Mulla sykäys ns. terveellisempään ruokavalioon ei siis tullut laihduttamisen vuoksi, sillä mun lajeissani pullat ja juustot sun muut sulavat kevyesti. Mutta parempi olo luotsasi tähän suuntaan. Joten kuuntele kehoasi ja tee sen mukaan päätöksiä.

Aamiaisella voit myös kokeilla itsetehtyä Birchermüsliä, jota mä aina mainostan. Puuro suolaisena? Kuulostaa kummalta, mä kun en laita puuroon lainkaan suolaa... Mutta kokeile jos et aamulla niin vaikka illalla tätä:

Birchermüsli (suomalainen versio)

pieni purkki rahkaa
iso loraus (soija)maitoa
pari rkl kaurahiutaleita ja vaikka vehnäleseitä
1 raastettu omena
vähän sulttaanirusinoita (jos tykkäät)
saksanpähkinöitä tai manteleita rouhittuna
mausta hunajalla jos siltä tuntuu

Kaikki sekaisin ja jääkaappiin pariksi tunniksi. Jos on kovin jööttiä, niin lisää nestettä. Sitten vaan lusikoimaan, ei aivan jääkylmänä. Ok, tää on aikast energiapitoista, mutta pitää nälän hienosti loitolla. Sori, kestävyysliikkujalta on turha odottaa kovin vähäenergisiä vaihtoehtoja...

Terkut

mari3

21.10.2009 17:18

mari3 kirjoitti: Noniin, eiköhän outiirmeli tuossa saanut aika latauksen terveellisyyttä!

Meinaatko, että nyt saa jo riittää :D. Mehän vasta päästiin vauhtiin.

Tuore pulla, korvapuusti on kanssa minun suurinta herkkua, mutta vatsani on todellakin eri mieltä.

22.10.2009 07:49

Huomenta Mari ja Ciru :)

Musta on vaan tosi kiva, että tää on aiheuttanut keskustelua. Varsinkin nyt kun pääsin siitä fiiliksestä että joku mua täällä läksyttäis xD (edelleen tää oli mun päässäni, ei siellä teillä).

Mä olen oikeasti kuvitellut että noin 10v "laihduttamisella" tiedän paljon ravinnosta, mutta nyt kun luen näitä juttuja, tajuan että enpäs tiedäkään, tai olen tarkastellut juttuja jotenkin ihan toiselta laidalta kuin te. Tää keskustelu on oikeesti avannut ihan toisenlaista perspektiiviä juttuihin, ja pitää varmaan hetki ihan miettiä ja sisäistää näitä kaikkia uusi asioita.

Teidän molempien ruokavaliot on selvästi hyvin kaukana omastani, mutta minun ruokavalionihan tässä on sitä uudistusta vailla ja hakusessa :)

On muuten ihan totta mitä molemmat painotatte, että kaikkeen tottuu. Esim. maitorahka on ollut mulle semmoinen opettelun paikka, nyt tykkään tosi paljon, ja vaikka se vie nälän, niin ei tuu semmosta tukkoista oloa vaikka söisi isonkin lautasen esim. marjojen kanssa.

Uskon ihan täysin Mari tuon aamulenkkijutun, jossain vaiheessa kun olin sellaisessa työssä, että ei tarvinnut lähteä töihin jo 6.30 niin kävin usein aamuisin uimassa, ja kyllä sai aamu aina ihan toisenlaisen startin niinä uinti-aamuina, hyvä olo säilyi aina pitkälle päivään.

Mun vatsalle ei nuo maitotuotteet aiheuta ongelmia, mutta enpä niitä kovin paljoa käytäkään, maitoa lähinnä kahvissa ja sitten sitä juustoa, joskus jogurttia ja maitorahkaa. Mulle selvästi eniten ongelmia aiheuttaa jos syön paljon hiilareita, sekä voimakkaat mausteet ja esim. kaikki sipulit, herneet, pavut, kaalit yms. Mutta kun tykkään niistä tosi pajon niin en aina jaksa välittää pienistä vatsanväänteistä. Mitään varsinaisia allergioita mulla ei ole. Olen joskus koittanut sellaista ruokavaliota noin kk verran (ihan vatsani takia kun se äityi oikein huonoksi) että jätin kokonaan pois vehnän ja sokerin, leipää söin tosi vähän, ja ainoastaan täyskauraa tai täysruista, ja jätin myös pois kaikki voimakkaat mausteet ym. sipulit jne ja söin paljon siis vihanneksia, kasviksia, hyviä rasvoja, vähärasvaista lihaa, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä ym ja täysjyväriisiä. ja kyllähän se vatsa tykkäsi aivan hulluna. Kaikki hiiva ym. tuntuu myös olevan kirosana vatsalleni.

Kuukauden ajan se menikin ihan ok, mutta ei siitä semmoista tapaa tullut ja koin sen kuitenkin aika vaativaksi ruokavalioksi, tuntui että koko ajan piti laittaa sitä ja tätä ja missään ei tietenkään voinut syödä mitään valmista vaan joka paikkaan piti tietty viedä omat eväät jne.

Kuulostaa tosi hyvältä tuo Birchermüsli. En oo koskaan käyttänyt soijamaitoa mutta oon miettinyt että sitä ois kiva joskus kokeilla, en vaan oo tiennyt että mihin sitä laittaisin. Onko sulttaanirusinat niitä vaaleampia rusinoita?

Ei ei nyt todellakaan saa riittää, vastahan me ollaan päästy vauhtiin :)

Hitto, on nää kimurantteja juttuja. Pitäis pystyä syömään silleen ettei antais ihan hirveesti painoarvoa sille syömiselle eikä ns. dieettais aivan hulluna (se ääripäisyyksin meneminen) mutta kuitenkin järkevästi ja tiedostaen... Ei välttämättä ihan niin helppoa kuin miltä kuulostaa! :)

22.10.2009 09:15

Kimurantteja juu, mutta loppujen lopuksi ihan yksinkertaista settiä. Uusia asioita on vaan vaikea omaksua nopeasti. Joudut nyt ehkä laittamaan aika paljon painoarvoa syömisille ym., mutta kyllä se siitä muuttuu ihan normi tavaksi elää ja sitten sitä ei tarvitse enään juurikaan miettiä. Ajan kanssa.

Sinun vatsasi kuulostaa ihan samanlaiselta kuin minun. Pikkaisen ärtynyt suolisto. Siihen pystyy kyllä vaikuttamaan ruokavalion avulla ihan täysin.

22.10.2009 10:39

Oon joskus kuullut että jotain uutta pitää tehdä 10 kertaa, sen jälkeen siihen rupeaa tottumaan. Eli esim. jos on joku uusi ruoka / maku joka ei sovi suuhun, kannattaa yrittää useita kertoja muuta jos vielä 10 kerran jälkeen tökkii pahasti, niin ehkä se ei sitten vaan istu itselle.

Ei haittaa jos joutuukin hetken oikein keskittymään siihen syömiseen, ruokaan ja kaikkeen mitä siinä ympärillä nyt pyörii, eli vaikka esim. pari kk jos menis aika tiivisti niiden juttujen parissa, niin se on ihan ok jos sen jälkeen sit rupeaa hommat automatisoitumaan.

Pahin mahdollinen skenaario mun mielestä on se, että esim. vaikka olisin vuoden "dieetillä" ja sen jälkeen tuloksia saavutettuani siirtyisin takaisin vanhaan. Eli jos pari kuukautta nyt
esim. jaksaa tehdä kaiken oikeen huolella ja sen jälkeen saavuttaa itselleen paremmat elintavat pysyvästi, niin se on sit taas juttu ihan erikseen. Osasinkohan selittää yhtään mitä ajoin takaa.... :D

Joo, ärtynyt suolisto nimenomaan. Tiedän että ruokavaliolla on tosi suuri merkitys, olen vaan ollut välillä aika laiska ja silloin tietty kärsin itse seuraukset. Toimiiko sunkin vatsalle hyvin tollainen vähähiilarinen ruokavalio?

Taidan kyllä ruveta harkitsemaan sitä personal traineria. Itseasiassa yhden kaverin mies voisi varmaan olla avuksi, täytyypä ruveta kyselemään.

22.10.2009 11:04

Minun normi ruokavaliossa on kyllä hiilareita jonkin verran, mutta katson aika tarkasti mistä ruoka-aineista ne hiilarit otan. Tämä tosiaan lähinnä mun vatsan takia, mutta myös liikunnan takia. Liikun hyvin paljon ja en jaksa vähähiilarisella ruokavaliolla tehdä kaikkea sitä aerobista liikuntaaa ja sen takia ruokavaliossani on jonkin verran myös hiilareita. Käristetty ruoka, runsas rasva, sipuli, paprika, vahvat mausteet, hiiva, leipä ja maitotaloustuotteet on myrkkyä mun vatsalle. Hylaa voin kyllä käyttää. Eli ruokavalioni on räätälöity juuri minulle :).

Painonpudotus taas sujuu mielestäni todella hyvin, kun vähentää hiilareista ja rasvoistakin jonkin verran ja lisää reilusti prodea. Siltikin omassa dieetissäni (kun sellaisella olen) on myös hiilareita, mutta kohtuudella.

Suosittelen kyllä PT palkkaamista. Kannattaa kiinnittää huomiota PT tietotaitoon. Asiansa osaava ammattitaitoinen henkilö pystyy kyllä auttamaan sinua ja tekemään sinulle yksilöllisiä ratkaisuja. Vaikka se maksaakin jonkin verran, niin tuloksetkin on sitten hyviä. Näitä PT on moneen lähtöön ja mielestäni juuri ravitsemus on sellainen osa-alue mikä on puutteellinen monilla. Siihen siis kannattaa kiinnittää huomiota, kun valitset PT. Ruokavalio kun on se kaikista oleellisin asia laihdutettaessa.

22.10.2009 11:58

Ei mustakaan ihan varmana ikinä saa karppaajaa. Sopii varmaan monelle mutta ei oo mun juttu, kiinnostusta sihen suntaan ei oo. Just tosiaan semmonen vähähiilarinen (ja et panostaa niiden laatuun) sopii mun ongelmavatsalle, silloin ei oo turvotusta, ei särje vatsa, ei oo kiusallisia ilmavaivoja ja vatsa toimii jotakuinkin säällisesti.

Oon huomannut myös, että ihan hirveesti en voi syödä esim. leseitä, myslejä ja semmosia. Samoin esim. jotain real-tyyppistä leipää mun vatsa ei kestä kuin ihan silloin tällöin. Se on jännä miten tuo ärtyvä suolikin on muuttunut vuosien saatossa, teininä kun ongelmat alkoi (oman muistikuvan mukaan, on voinut olla jo aiemminkin) ongelmana oli vatsan toimimattomuus (nimim. 3 vkoa ilman isoa hätää ei oo kivaa) ja nyt aikuisiällä homma on kääntynyt just täysin päinvastaiseksi, kun vatsa oirelee, se menee sekaisin ja löysälle. Quite nice.

Sit on tosi kiva, että kun on myös refluksivaivaa, niin se sitten taas ei tykkää raaoista kasviksista esim. yhtään.

Sit kun nää kaks on molemmat pahana niin siinähän sitten mietit että mitä syöt ja kumpi nyt onkaan ärtyneempi. Onneks toi refluksi vaivaa mua vaan ihan ajoittain.

Moniongelmainen tyyppi :)

22.10.2009 13:44

Jotkut ovat saaneet apua ruuansulatusongelmiinsa siirtymällä veriryhmänsä mukaiseen ravintoon. Kannattaa hakea kirjastosta opus "Syö oikein oman tyyppisi mukaan" - Peter J. D'Adamo.

22.10.2009 14:32

Arthuro kiitos vinkistä. Mä oon vähän skeptinen tuollaisten juttujen suhteen, vaikkakin yksi kaveri vannookin kyseisen "veriryhmädieetin" nimeen, mutta koskaanhan ei kannata sano ei koskaan :)

22.10.2009 15:16

Sama homma. Minäkin olen hieman skeptinen, mutta kun ei ole kokemusta, niin ei voi dumatakaan :). Pitää tutustua kyseiseen opukseen.

22.10.2009 15:28

Ei toki, Ciru, ei liikaa ollenkaan! Terveellisyydestä ei mun mielestä puhuta koskaan liikaa! Vaikka parempi onkin toimia kuin puhua, mutta mistäs sitä muuten saisi uusia ideoita ja sykäyksiä, jos ei asioista jauhettaisi. Eli hyvä näin!

Nuo sopimattomat ruoka-aineet ovat mullekin tuttuja: lisäisin mulla listaan vielä valkosipulin, retiisin ja kaalin. Mutta voi olla, että ruoka-aineita eri tavoin yhdistelemällä voisi vatsani alkaa kestää näitäkin. Ja uskon myös, että jos malttaisin luopua kokonaan hiivasta ja maidosta, ongelma helpottuisi hurjasti. Makrobioottinen ruokavalio olis mulle varmaan tosi hyvä. Onko jollakulla tästä kokemuksia?

Terkut sateisesta Keski-Euroopasta, jokos Suomessa on talvi ja nietokset?

22.10.2009 17:04

Niinhän se meillä "sivistyneissä" maissa pakkaa olemaan, että uskotaan mieluummin perinteisiin lääkäreihin ja heidän määräämiin lääkkeisiin.

Aika usein on kuitenkin niin, että apteekista haetut synteettiset lääkket voivat olla tehottomia ja jopa vaarallisia. Vaikka ne jostain syystä tehoaisivatkin eivätkä aiheuttaisi haittoja, mitä hyötyä niistä loppujen lopuksi on, jos ruokavalio on sopimaton ja elämäntavat täysin pielessä. Pelkkä oireiden hoito ei johda pitkälle, jos perimmäistä syytä ei laiteta aisoihin.

23.10.2009 08:32

Nyt mä putosin kärryiltä Arthuro :). Miten lääkkeet liittyy tähän keskusteluun?

23.10.2009 09:22

Mari terkkuja Keski-Eurooppaan... Ainakin akselilla Hyvinkää-Vantaa-Helsinki ei lunta vielä näy (vaikka viikonloppuna vähän räntää satoikin), keli on syksyinen ja sateinen mutta aika kylmä verrattuna viimeiseen pariin vuoteen jolloin vielä loka- ja marraskuukin on olleet tosi lämpöisiä.

Mä kanssa en nyt ymmärtänyt tuota lääke-juttua ollenkaan, siis että mihin tämä liittyi?

Muuten kyllä olen samaa mieltä Arthuro sun kanssa siitä, että esim. ruokavaliolla voi vaikuttaa todella paljon omaan hyvinvointiinsa, enkä todellakaan teilaa esim. kaikkia ns. vaihtoehtoisia hoitomenetelmiä, itse olen saanut tosi paljon apua unettomuuteen reiki-hoidolla (jota siis olen tehnyt itse itselleni) vaikka sitä monet pitävätkin täytenä huuhaana. Olkoonkin sitten kyse vaikka vaan siitä, että se on opettanut minut rentoutumaan (ei tarvitse olla sen maagisempaa mulle), niin apua siitä on minulle silti ollut ja paljon. Mikä kullekin toimii...

Mitä tulee veriryhmädieettiin niin kävin vähän googlettamassa aihetta ja siellä näytti olevan ns. "kiellettyjen" listoilla paljon sellaisia ruoka-aineita jotka useasti aiheuttavat vatsaongelmia herkkävatsaisille, eli sinänsä ihan oikeaa asiaa, mutta en itse pysty näkemään yhteyttä sen veriryhmän ja ruokavalion välillä.

23.10.2009 10:52

Varmaan Arthuro tarkoitti jotain yleisemmällä tasolla... Lääkkeistä ei tosiaan ollu tähän mennessä vielä puhuttu mitään.

Luulisin, että jokainen löytää kokeilemalla parhaiten itselleen sopivan ruokavalion, liikuntamuodon ja vaikka sairauksienkin hoidon - paremmin kuin opuksia selaamalla ja muita matkimalla. Ihminen on yksilö: mun mies pistelee ongelmitta ilatamyöhällä ison pläjäyksen paneerattua pihviä ja ranskalaisia, mun vatsani olisi aivan änkyrässä semmoisen jälkeen. Ja toisaalta se ei mulle maistuisikaan. Hän taas ei käsitä, miten joku voi aloittaa aamun kaurapuurolla ja vielä todeta, että nami-nami ja nyt on hyvä olo!

kirjaudu sisään jos haluat vastata