Peruskuntoilua ja mieli virkeäksi

120316
30. syyskuuta 2009 13:12

Morjens Keholaiset,

En ole varma kuuluuko tämä nyt tänne harjoittelun puolelle vai ei, mutta tänne nyt laitoin. Ajattelin ensin hieman kertoa taustastani ja tavoitteistani ja myöhemmin sitten lisäillä liikunta/ravinto puolen tilastoja. Toivon teiltä kommentteja ja vinkkejä omien tavoitteideni saavuttamiseksi.

Eli olen 27-vuotias mies ja painoa löytyy 82, pituutta 177. Eli painoideksihän on laskurin mukaan 26,17 eli lievä liikapaino. Rasvaprosenttia en tiedä. Onko kuinka tärkeää tietää eli kannattaako käydä jossain mittauttamassa? Jos kannattaa niin onko kuinka kallista lystiä ja missä sen voi tehdä?

Liikunnallista taustaa löytyy lapsuus ajan harrastuksista, mutta nyt myöhemmin jäänyt hyvinkin vähälle. Minun mielestäni olen "perusterve" eli mitään sairauksia ei ainakaan tiedossa ole. Verenpaine minulta mitattiin muutama viikko sitten ja en nyt muista lukemia, mutta minulle todettiin että erinomainen.

Ruokailutottumukset ovat erittäin epäsäännölliset ja ei niin välttämättä kovinkaan terveelliset. Alkoholia, varsinkin olutta, menee aikas paljon. Näihin on tarkoitus nyt tehdä muutosta.

Työ on pääsääntöisesti toimistotyötä joten erittäin "kevyttä".

[/b]Tavoitteista[b]
Eli tavoitteenani ei ole tehdä itsestäni mitään salihirmua tai kehonrakentajaa. Niin ja älkää tätä ymmärtäkö väärin, en ole ketään kehonrakentajaa vastaan tms. vaan itselläni tavoitteena on nostaa peruskuntoa ja saada mielivireäksi.

Tavoitteena painon suhteen on saada se tuonne 75kg kohdalle ja yleisesti nostaa peruskuntoa. Kun tuohon tavoitteeseen pääsen, teen tarkastuksen haluanko kuntoilulta mitään muuta. Mutta kysymys kuuluukin, että kuinka nopealla tai siis noin yleisesti miten järkevällä aikataululla voin päästä tuohon 75kg tavoitteeseen eli pudottaa 7kg. Tarkoitus ei ole tehdä himourheilua tai ravintokärsimystä kerralla vaan tasaisella elämäntapoja muuttamalla päästä tuohon tavoitteeseen. Eli mikä on realistinen aikataulu tuolle?

Laitan erikseen vielä päivittäisen tilaston, eli mitä olen syönyt ja miten paljon olen liikkunut. Milloin herännyt ja milloin mennyt nukkumaan. Tämä varmasti auttaa teitä hahmottamaan rytmiäni joten toivottavasti myös saan teiltä kommentteja ja vinkkejä.

Kirjaan siis ylös liikunta, ravinto ja lepo puolen ja tarkoitus on käyttää tämän sivuston laskureita joihin jo tutustuinkin, mutta...

Aterioita syöttäessäni on vaikea saada tarkaa tietoa ruoka-annosteni sisällöstä. Esim. jos olen syönyt banaanin sen ravintosisältö sieltä löytyy, mutta mistä tiedän yhden banaanin painon. Okei, tämä on helppo punnita kaupassa, mutta erikseen onkin sitten eri ateria. Onko teillä tän jotain hyvää vinkkiä?

Niin ja miten myös jos aterian yhteydessä syö vaikka porkkanaa, kurkkua ja salaattia niin onko näistä jotain järkevää kirjausperiaatetta. En siis halua olla täysin hifistelijä näidän ravintoarvojen suhteen, mutta haluan ne kuitenkin jollain tasolla saada tietoon.

Kiitos jos olet tännekin asti lukenut ja vielä jaksat jotain kommentoida niin olen todella kiitollinen. Joku voi tähän vaiheeseen varmaan ajatella, että mene ja osta jostain vastaava palvelu joten toivottavasti niitä kommentteja en kovinkaan paljon kuuule.

Kiitos jo etukäteen....

Vastaukset: 5

30.09.2009 15:41

Herätys 7:00, alla 8 tunnin unet

Ei aamupalaa (tiedän, pahavirhe). Vain töissä pari kuppia kahvia.

Ennen lounasta omena ja banaani.

Lounas: Kanasalaatti; salaattia, kurkkua, tomaattia, kanaa, ananasta.

Välipalana omena ja banaani ja pari kuppia kahvia.

Päivällinen: Lihapullakastike (4 lihapullaa), makaronia, salaattia, kurkkua, porkkanaa.

Kävelylenkki 60 min

Iltapalana 3 palaa pizzaa (jeps... viikonlopun jämät, ei hyvä ei)

Nukkumaan 22:00

Tässä siis mennyt maanantai. Jos oisin pystynyt jättämään pizzat illalla pois niin miltäs päivä muuten kuulostaa?

30.09.2009 15:46

Herätys 6:45, alla 8,45 unta.

Ei aamupalaa. Töissä pari kuppia kahvia.

Lounas: Kanaa, riisiä, salaattia, kurkkua, porkkanaa.

Välipalana 2 omenaa ja pari kuppia kahvia.

Päivällinen: Kanakastiketta ja riisiä. Salaattia ja porkkanaa.

Kävelylenkki 60 min

Iltapalana ruispalat (kaksi puolikasta); päällä kinkku, kurkku, salaatti, tomaatti.

Nukkumaan 23:30

30.09.2009 17:24

Tervehdys Holabaus!

Mites olis, jos laittaisit henkilökohtaiset tekstis oman blogin puolelle? Tää kun on enempi yleinen keskustelupalsta. Blogin puolella myös neuvotaan mielellään.

Tässä jotain vinkkiä: Aamupala kehiin - sen puuttuminen on, kyllä, pahavirhe! Mutta hedelmät ja vaikka müsli tms. on aamupäivällä ihan jees, ei toki kukonlaulun aikaan ole pakko mitään syödä. Muuten: Puuroja, tummaa pastaa ja riisiä, leseitä, marjoja, raejuustoa, rahkaa, öljyjä, pähkinöitä, kunnon ruokia vihanneksista ja juureksista. Runsaasti vettä! Hyötyliikuntaa, rappuja, välimatkoja niin paljon kuin mahdollista. Säännöllisyyttä syömiseen. Tsemppiä!

30.09.2009 22:56

Juu siirrän nämä blogin puolelle huomenna. Kunhan saan enemmän siihen aikaa.

Antaisitko tuohon aamupalaan jotain pientä vinkkiä. Eli se miksi en syö aamupalaa johtuu siitä kun ei vaan maistu. Eli herään yleensä joko 6:45 tai 7:00 ja lähden kotoa n. 7:30-7:40. Ja nälkä tulee yleensä n. 9 aikaan.

Tottuuko siihen et alkaa vaan pikkuhiljaa syömään aamuisin? Ja minkä tyylistä aamupalaa suosittelet?

No tuon säännöllisyyden tuohon syömiseen pyrin nyt löytämään. Siksi kirjaankin kaiken ylös mitä syön. Kuinka paljon vettä pitäisi päivässä juoda? sillä minusta tuntuu että juon todella paljon. Niitä en tosin ole kirjannut ylös, pitäisikö?

01.10.2009 21:51

Tervehdys taas Holabaus! Minkähän tyylinen sapuska sulle mahtaa maittaa? Ja onko töissä millaiset mahdollisuudet syödä/laittaa ruokaa? Itse olen onneton aamiaistaja, jos joudun syömään heti herättyäni, joten ymmärrän tuntosi hyvin. Mutta jos kerran ruoka maittaa yhdeksän maissa, niin sehän on hieno juttu, syvältä on skipata koko homma ja syödä vasta lounaalla sitten tajuton satsi.

Mä uskon, että lihakset tarvitsee tasaisin väliajoin energiaa, joten yön tunteja kestäneen paaston jälkeen on tärkeää syödä. Erinomainen aamiainen on puuro ja marjat raejuuston ja öljyn kanssa. Jos se kuulostaa aivan kaamealta, niin nappaa kourallinen pähkinöitä ja omena ja vaikka jotain luonnonjogurttia siihen lisäks. Tai tee tupperwareen illalla joku Birchermüslin (kaurahiutaleita, maitoa tms., raastettua omenaa, pähkinöitä, hunajaa) typpinen soosi rahkan sekaan, sen saa lusikoitua vaikka päätteen ääressä. Tai smoothie! Tsekkaa Bunnyn vinkit hausta hakusanalla "green smoothies" (tai sinnepäin). Ja varmasti leipäaamiaisestakin saa koottua järkevän systeemin (kunhan panostaa täysjyvään ja järkeviin päällisiin) jos sen tyyppinen maistuu lusikkatavaraa paremmin. Tärkeintä on, että löydät sulle maistuvan aamiaisen. Muuten sitä ei tule syötyä kuin viikon verran ja sitten taas lähdetään lipsumaan.

Toki aamiaistaminen on tottumuskysymys kuten muutkin rutiinit: mun mieheni ei koko lapsuutensa ja nuoruutensa aikana syönyt koskaan aamiaista, mutta opetteli siihen väkipakolla, kun sain hälle järkeä taottua päähän - ja on syönyt nyt varmasti kymmenen vuoden ajan saman aamiaisen heti noustuaan. Mutta kuten sanoin, tähän ei tarvitse tottua, aamupäivän välipalakin käy aivan hyvin. Vinkkinä ruokahalun herättämiselle muuten on aamulenkki: mä käyn joka aamu puolesta tunnista tuntiin reippailemassa - sen jälkeen ruoka maittaa aina hienosti. Tällä viikolla oli aikaiset aamut, joten olin jo ennen kuutta otsalampun kaa liikkeellä. Fiilis sen jälkeen on hieno!

Suosittelen myös juomaan vähintään yhden lasin huoneenlämpöistä vettä herättyäs, ei pelkkää kahvia. Yöllä kroppa hikoilee ja on tosi kuivassa kunnossa. Päivän mittaan puolitoista litraa on minimi ja kuumalla tai kovasti treenatessa tuplasti enempi, itse juon kesällä (lajeina pyöräily, juoksu, uinti) helposti viitisen litraa ja enemmänkin, mutta tämä koskee tietysti vain kuumuudessa tehtyjä pitkiä kestävyystreenejä. Tärkeää on juoda ennen kuin tulee jano!

Kokeilemalla löydät sulle sopivat määrät ja myös ruoan ja rytmit. Mitään nipotarkkaa kirjaamista en ymmärrä, mutta tässäkin ihmiset ovat yksilöitä. Jos se antaa sulle tukea, niin eikun kirjailemaan. Kuuntele kroppaas, se on paras ohjenuora. Hyvää jatkoa!

kirjaudu sisään jos haluat vastata