Säästöliekki

120296
27. syyskuuta 2009 19:13

Onko olemassa sellasta rajaa että mistä se säästöliekki alkaa?
Tai millä kalorimäärällä.

Mä oon 99% varma että oon ite säästöliekillä.

Vastaukset: 4

27.09.2009 19:15

sen voi ehkäistä yms?

Lisäämällä rasvoja tai jotain?

09.10.2009 10:16

Niin ilmeisesti jos saa liian vähän kaloreita (ja esim. liian niukasti rasvoja) niin ymmärtääkseni voi olla niin ettei paino putoa, koska elimistö ei saa tarpeeksi ravintoa ja takertuu kaikkeen saamaansa "kaksin käsin".

Voisit rekisteröityä esim. kiloklubiin; www.kiloklubi.fi, rekisteröinti on ilmainen, ja sinne kun syötät omat perustietosi, ja päivittäiset syömisesi + mahdollisen liikunnan, niin ohjelma neuvoo sinua siinä paljonko pitäisi syödä (jotta laihtuisi) ja missä suhteessa esim. rasvoja ja kuituja tulisi syödä.

Sen mukaan esim. kasviksia, marjoja, vihanneksia ja juureksia pitäisi syödä vähintään 400g päivässä, mielellään yli 600g. Päivän kokonaisenergiasta pitäisi vähintään 25% tulla rasvoista (mutta kuitenkin alle 65%), ja proteiinia pitäisi olla vähintään 15%, mutta kuitenkin alle 35%. Kuituja pitäisi saada ainakin 15g/pvä, mutta mielummin 25g.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni noin 600kcal energiavajeella päivässä pitäisi laihtua, eli jos kulutuksesi on esim. noin 2000kcal/pvä, niin noin 1400kcal päivässä syömällä (oikeita juttuja oikeassa suhteessa) pitäisi siis painon tippua. Mutta tuo kiloklubi kyllä laskee myös tuon energiantarpeesi sinulle omien tietojesi pohjalta. Suosittelen.

Outi

09.10.2009 15:13

Rime, oletkos sä jossain välissä päässyt lihomaan parikymmentä kiloa, vai miksi kummassa hätäilet säästöliekin suhteen? Kun viimeksi kirjoittelit, olit muistaakseni liikuntakiellossa alipainon vuoksi, joten mihinkään painonpudotukseen ei luulisi olevan tarvetta.

Tästä riippumatta voi hyvinkin olla, että kroppasi on "säästöliekillä", eli kuluttaa vähänlaisesti energiaa, jos olet pitkään kituuttanut äärettömän niukalla dieetillä. Tähän saat apua alkamalla vähitellen syödä enemmän ja terveellisesti, jotta kropallasi on aika sopeutua tilanteeseen. Näin säästyt ähkyiseltä ja ikävältä ylensyöneeltä ololta.

Paino asettuu kyllä sopivalle kohdalle, jos syöt säännöllisesti ja tarpeeksi ja liikut - mitään äärimmäistä päivittäistä treenausta en tällä tarkoita. Näin myös kulutuksesi vähitellen normaalisoituu.

11.10.2009 10:50

Artikkeli aiheesta:
http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Mika-ihmeen-saastoliekki-441

kirjaudu sisään jos haluat vastata