Akonan syö ja liikkuu - metodi

118949
10. helmikuuta 2009 08:05

Kiitos Akonan tuosta tekstistä, sitä odotettiin! Laitoin tähän ketjun keskustelulle metodistasi, ja ihan tarkoituksella tänne kauneus ja terveys -osioon.

Muista myös pysähtyä. Muutenkin kuin lepäämään.

Tämä oli mielestäni hyvä, ja aivan todella vaikea asia ainakin itselleni toteuttaa.

Voimaa, kestävyyttä ja maitohappokestävyyttä.

EDIT: viittaan tähän artikkeliin:
http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Akonan-syo-ja-liikkuu
Tämä oli myös mielestäni hyvä, tuossa on varmaan aika paljon sitä mitä terve ihminen kaipaa.

Erikoistuminen on hyönteisille.

Provo mutta periaatteessa olen siinä mielessä samaa mieltä että esim. ei ole yleisvoinnin kannalta tolkkua erikoistua voimaan tai kestävyyteenn pelkästään, vaan ottaa molemmat huomioon. Sen sijaan jos haluaa oppia jonkun taidon, siihen on pakko hakea paljon toistoja (10 000 - 100 000). Tietysti ei ole pakko vaikka viikossa tehdä pelkästään jotain liikettä satoja kertoja, voi vaikka kiivetä ja tehdä parkouria jne.

Tai jos haluaa treenata tehokkaastí Xfittiä, pitää jossain vaiheessa erikoistua opettelemaan niitä liikkeitä sen verran ettei riko niillä itseään. Luulisin.

EDIT: viittaan siis tähän artikkeliin:
http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Akonan-syo-ja-liikkuu

Vastaukset: 10

10.02.2009 10:13

Heh, kun editoin tuota viestiä, sain ilmoituksen että "etsimääsi sivua ei löydy", mutta näköjään nuo menivätkin perille.... :)

10.02.2009 10:46

Marks, tuo pysähtyminen on saanut lisää pontta kiitos sinun meditaatiovinkin :)

Tuohon taidon opetteluun: uskon siihen, että eri taitoja tulee opetella, mutta ei erikoistua yhteen tai muutamaan. Esimerkiksi sen sijaan, että tekisin vain ja ainoastaan niitä liikkeitä joista pidän / jotka ovat minulle helppoja, haastan itseni opettelemaan uusia.

Pakostakin sitä "erikoistuu" johonkin, mutta sitä ei mielestäni pidä vaalia.

10.02.2009 12:13

Tuolla metodilla pysyy ainakin pääkin virkeänä, kun aika ajoin opettelee uusia taitoja.

10.02.2009 12:37

Allekirjoitan kylla Akonanin pointit. Meditaatio on itsellenikin tuttu - tosin joskus se unohtuu, ei saisi. Huomaan selvasti eron, jos olen meditoinut, olen paremmalla tuulella ja virkeampi. Lisaksi korostaisin enemmankin mielen ja kehon yteytta. Itse teen ihan hirveasti mielikuvaharjoituksia (kun olen sellainen ikuinen ajattelija) ja tyomatkoja kavellessa mietin nyrkkeilya ja komboja aina. Myos crossarin selassa tulee pohdittua lajijuttuja. Psyykkaan aina itseni ennen treeneja ja palautan itseni henkisesti treenien jalkeen. Kehoa ja mielta kun ei voi erottaa, mutta on kaunista kun ne tekevat yhteistyota. Kiitos Ako stoorista!

Pari muutakin juttua, joita itse noudatan:
- paljon vetta
- paljon unta (mutta ei liikaa, pyrin tasaiseen rytmiin)
- yksi totaalilepopaiva viikossa jolloin yritan (huom. yritan) olla edes ajattelematta treenia
- treenia vaihtelevalla teholla, valilla tappotreenia, jotta syntyy tuloksia, valilla palauttavaa (vaikka se taisikin tulla ilmi Akon jutusta)

Hmm.. ehka tulee muuta mieleen viela!

Terveisin Pupu

10.02.2009 15:28

Kiitos hyvästä artikkelista:) Hyvä tiivistää perusasoita, mitkä unohtaa liian helposti. Lopetus oli loistava: "Muista myös pysähtyä. Muutenkin kuin lepäämään."

10.02.2009 16:14

Mulla kolahti varsinkin tuo "mahdollisuuksien mukaan". Erittäin hyvä! Tällä torjutaan mahdollinen ortoreksia ja liikuntariippuvuus ja sitä kautta sosiaalisuuden katoaminen, mikä vaanii aina kun innostuu liikaa ja ajautuu ajattelemaan vain itseään. Pakonomainen "mun on pakko päästä tekeen treeni, vaikka onkin mummon synttärit" ja "en voi syödä täällä mitään, kun joka paikassa vaanii pahoja hiilareita..." on pidemmälle pahasta ja tekee yksinäiseksi.

11.02.2009 06:39

Kiitos palautteesta :)

Tykkään tiivistää :) Pitää ehkä päivittää tuota jossain vaiheessa ja lisätä muutamat perustelut / lisätiedot

mari3, juuri näin - ja kuitenkaan treeni/ateria sinne tänne ei muuta yhtään mitään kun miettii kokonaisuutta

11.02.2009 09:07

Ehkä jokaisen olisi hyvä kirjoittaa tuollainen lista vaikka kerran vuodessa. Voisi vertailla vanhoihin ja näkisi onko oppinut mitään uutta :) Sitten jos vertaisi vielä siihen mitä on oikeasti tehnyt?!? ;)

11.02.2009 09:46

marks kirjoitti: Ehkä jokaisen olisi hyvä kirjoittaa tuollainen lista vaikka kerran vuodessa. Voisi vertailla vanhoihin ja näkisi onko oppinut mitään uutta :) Sitten jos vertaisi vielä siihen mitä on oikeasti tehnyt?!? ;)

Haha, toi on tärkeä pointti. Sitä voi kirjoitella mitä vaan, olla jotain mieltä kaikesta ja olla itsekin paperilla tosi pätevä (ok, myönnän :P !) mutta silti tehdä omat jutut aina vähän "sinne päin", tai ei ollenkaan.

11.02.2009 12:21

Mä toteutan tätä metodia koko ajan enemmän tai vähemmän, se on ns. Jeesustelu -menetelmä. No, ok, myönnetään että olen saanut hyviä asioita aikaiseksi elämäntapamuutoksilla pitkässä juoksussa mutta lipsumista ja täydellistä saamattomuutta on mukana koko ajan :)

kirjaudu sisään jos haluat vastata