Geenit ja fysiikka

117988
28. elokuuta 2008 00:15

Hei, on pitanyt pitkaan kirjoittaa ja kysya aiheesta, eli kuinkahan geenit ja fysiikka vaikuttavat toisiinsa. Esim Ross Enamait sanoo, etta ei mitaan valia, kaikilla meilla on yhtalainen mahdollisuus saavuttaa huippufysiikka.

Itse olen rakenteeltani enemman leijona kuin kauris ja joskus toivoisin, etta olisin vahan sirompi. Kesalla veljeani katsellessani tajusin, etta se on leijona kanssa, kaksimetrinen kundi, jolla on paljon massaa ja himmeat muskelit vaikkei edes tosissaan treenaa. Sitten rupesin ajattelemaan sukuani, ei kukaan ole kokoa 36, vaikka ylipaino on harvassa (ja vain muutamien oikeus), kylla kaikki naisetkin on pitkanhulppeita ja jos ei skrodeja, niin ei niita hentoisiksikaan voi sanoa.

Toki treenaamisenikin tahtaa leijonan fysiikkaan (ja ruokahaluni myos, hehe), en ole kestavyysurheilija, mutta vahva olen kylla.

Mitas sanotte, oletteko huomanneet yhtalaisyyksia omissa perheenjasenissanne?

Kuinka paljon fyysisiin ominaisuuksiin voi itse vaikuttaa?

Vastaukset: 92

28.08.2008 10:42

Kyllähän geenit ja fysiikka vaikuttaa ilman muuta. Meitä on niin erilaisia ihmisiä. Katso vaikka pieniä lapsia ja heidän rakenteitaan ja kuinka hurjasti ne eroavat toisistaan. Toinen on pikkuinen linnunluinen ja toinen roteva ja jämäkkä vaikka ei lihava olisikaan.

On olemassa eri lihassolutyyppejä; hitaita ja nopeita lihassoluja. Ja näiden jakaumat vaihtelevat eri ihmisillä hyvinkin paljon. Ei kaikista tule maratoonareita tekemälläkään. Maratoonareilla esim. on paljon hitaita lihassoluja. Kun sitten taas vaikka pikajuoksijalla tai bodarilla on enemmän nopeita lihassoluja. En lähde erittelemään näiden solujen ominaisuuksia, mutta linee tuli selväksi :).

Kehotyypit eroavat myös toisistaan:

Endomorfinen vartalotyyppi on pyöreä ja pyylevä. Kehon painopiste on lantiossa, reisissä ja vatsan ympärillä. Endomorfi ei ole kovin lihaksikas, ja luusto on normaali tai hennohko. Endomorfilla on kehossaan enemmän rasvaa kuin muilla kehotyypeillä.

Endomorfi lihoo helposti ja hänen voi olla vaikeaa päästä ylimääräisistä kiloistaan.

Rasvakudoksen suuren määrän ja vähäisen lihasmassan vuoksi endomorfinen vartalotyyppi soveltuu huonosti kestävyyslajeihin. Erityisesti juoksu rasittaa endomordista ruumiinrakennetta. Helposti lihovana tämän kehotyypin edustajat ovat muita alttiimpia rasitusvammoille.

Endomorfiselle rakenteelle parhaiten sopivia liikuntalajeja ovat uinti, pyöräily ja fitness-lajit.

Mesomorfi
Lihaksikasta mesoformista vartalotyyppiä sanotaan myös atleettiseksi, sillä mesomorfisessa kehossa ei ole liiemmälti ylimääräistä rasvaa. Luut ovat vankat, minkä huomaa erityisesti ranteista, polvista ja nilkoista.

Mesomorfille sopivat monet liikuntamuodot. Suhteeellisen suuren lihasmassan vuoksi mesomorfinen ruumiinrakenne on omiaan erityisesti voimaa vaativiin lajeihin, kuten 100 m juoksuun, keihäänheittoon, soutuun ja voimaharjoitteluun.

Mesomorfin on helppo kasvattaa lihasmassaa voimaharjoittelulla. Pudottaakseen painoaan liikunnan avulla mesomorfin kannattaa painostaa aerobiseen liikuntaan voimalajien sijasta. Mesomorfinen ruumiinrakenne sopii kaikkiin kuntoa vaativiin liikuntamuotoihin.

Ektomorfi on hoikka tai hento, raajat ovat pitkät ja lihakset ohuet ja pienet. Ektomorfiseen vartalotyyppiin kuuluvat myös kapea lantio ja hartiat. Ektomorfin on usein vaikea kasvattaa lihasmassaa tai saada lisää painoa.

Ektomorfilla on yleensä lahjoja kestävyyslajeihin, mutta ektomorfisen ruumiinrakenteen omaavan ei kannata ulkonäkönsä kohentamiseksi karistaa kiloja tai panostaa aerobista kuntoa kohentaviin lajeihin vaan pikemminkin lihaskuntoa antavaan liikuntaan, kuten kuntosaliharjoitteluun.

Sen minkä olet perinyt, niin ne ominaisuudet kannattaa vain hyväksyä ja etsiä itselleen ja omalle keholleen sopiva liikuntamuoto. Mesomorfin on aika turha lähteä saavuttelemaan mitään huippuaikoja maratonilla jne.

Minäkin olen tämmöinen paksuranteinen, paksunilkkainen ja polvinen roteva jellona :).

28.08.2008 11:01

Minäkin nuorempana tuskailin omaa kehoani, kun katselin ystäväni siroa olemusta. Minä olin paksujalkainen ja en jotenkaan yhtään naisellinen. Niin ajattelin :). Ajattelin, että syön vain liikaa ja liikun kai sitten liian vähän, kun olin niin iso. En ollut lihava vaan isorakenteinen ja lihaksikas. Onneksi sitten tuli tietoa ja ymmärrystä tähänkin kaaliin ja näin ne hyvät puolet/ominaisuudet kehossani ja itsessäni.

Omat peheenjäseneni ovat kaikki samanlaisia jellonia. Omat lapsenikin ovat perineet samat geenit ja ovat luokkiensa pisimpiä ja selkeästi rotevampia lapsosia. Hyvä niin :). Ihanaa, että meitä on niin erilaisia ihmisiä tällä pallolla.

28.08.2008 11:48

Hei Ciru, mielenkiintoista luettavaa. Alan olla jo niin 'vanha' ja tottunut omaan kehooni, etta on helpompi hyvaksya oma fyysinen olemuksensa. Ja luontaisestikin sita ajautuu omien lajiensa pariin, ei mulla ole edes karsivallisyytta juosta kilometrikaupalla, ei se vaan tunnu luontevalta. Jes, oli tosi kiva lukea, kiitos!

28.08.2008 12:59

Hei Bunny B : Olen jotenkin saanut sellaisen käsityksen, että harrastat nyrkkeilyä. Siksi en oikein ymmärrä tuota "ja luontaisestikin sita ajautuu omien lajiensa pariin, ei mulla ole edes karsivallisyytta juosta kilometrikaupalla, ei se vaan tunnu luontevalta".

Sivuilla http://www.vbc.fi/nyrkkeily.htm kerrotaan nyrkkeiljän harjoittelusta : "Nyrkkeilijän harjoittelu on erittäin monipuolista. Vain murto-osa siitä on varsinaista otteluharjoitusta. Nyrkkeilijän täytyy mm. kehittää kestävyyttään juoksulenkeillä, harjoittaa lihaskuntoaan kuntopiirien avulla, hankittava voimaa painoja nostamalla sekä hioa tekniikkaansa erilaisten välineiden, kuten säkkien, pallojen ja peilin avulla."

Raskaan sarjan mestaritkin ovat juosseet päivittäin (varhain aamulla) pitkiä lenkkejä kestävyytensä lisäämiseksi.

...

Alkuperäisestä aiheesta (geenit ja fysiikka) :

Itse olen tuollainen Cirun mainitsema ektomorfi, jolla on perimältään kanan koivet tai minun tapauksessani kait kukon. Lihasmassan lisääminen on melkoisen hankalaa. Teen kuitenkin parhaani.

Saan parempia tuloksia aikaan kestävyyslajeissa. Niinpä pidän huolta siitä, että molempia on mukana harjoittelussani. Painotukset vaihtelevat vuodenaikojen mukaan : kesällä enemmän kestävyyspuolta.

Terveisin Arthuro

http://www.kuntoguru.com
http://kuntoguru.blogspot.com

28.08.2008 13:08

Hyvää tekstiä Arthuro :).

Minä luokittelisin itseni Mesomorfiksi ja siltikin harrastan paljonkin kestävyyslajeja lihasmassa harjoittelun rinnalla. Juoksen paljon ja teen työkseni paljon kestävyysharjoittelua sekä lihaskunnon että aerobisen kunnon osalta. Kuitenkaan en jaksa juosta kovaa kymmeniä kilometrejä yhteensoittoon. Keskipitkiä lenkkejä rauhallisella tahdilla kyllä. Liekö sitä Bunnykin halusi viestillään sanoa?

Monipuolinen liikunta on aina hyvästä :).

28.08.2008 13:41

Saattaa olla juuri noin kuin sanoit, Ciru, että Bunny tarkoitti jotain muuta kuin keskipitkiä lenkkejä rauhallisella tahdilla.

Keskipitkät lenkit eivät kuitenkaan kait ole mitattavissa sadoissa, vaan tuhansissa metreissä eli siis "kilometrikaupalla". No, oli miten oli. Mitäpä tuosta.

Nyrkkeilyssä on varmasti nopeus ja tekniikka maksimivoimaa tai äärimmäistä kestävyyttä tärkeämpi. Kaikki kunnia tuon kovan lajin harrastajille ovatpa he sitten amatöörejä tai ammattilaisia.

Tsemppiä ja hyviä harjoituksia Sinulle, Bunny B.

28.08.2008 14:01

Hei Arthuro, kylla vain, harrastan nyrkkeilya ja onhan se tiukka laji, mutta ottaen huomioon, etta yksi rundi on kolme minuuttia ja minuutin tauko valilla, on nyrkkeilijalle tarkeampaa jaksaa tiukkoja ja nopeita intervalleja, kuin esim. etta jaksaisi juosta maratonin, juuri niin, tasaisella vauhdilla.

Olen kylla itse juossut joskus, mutta (oma vika) hoitamattoman ylipronaation takia teen aerobiset harjoitukset eri menetelmin, tykkaan esim. rullaluistella ja vedella intervalleja x-trainerilla ja soutaen. Olen taas aloittanut juoksemisen vahissa erin - olet oikeassa, se olisi tarkea osa harjoittelua. MUTTA nyrkkeily vaatii paljon muutakin; nopeutta, voimaa, sita kestavyytta, tasapainoa jne. Ja kuten sanoin, treenit saattavat olla pitkia, mutta hyvin vaihtelevia ja cross fit - tyyppisia, tehdaan nopeita ja voimaa vaativia sarjoja ja valilla lyhyita intervalleja aerobista treenia. Ja se sopii minulle!

Maratonia en koskaan aio kuitenkaan juosta, se ei nappaa yhtaan..

28.08.2008 14:49

Bunny: Ei sinun täydykään juosta maratooneja tai tehdä ylipitkiä 15km -> lenkkejä. Ne ei tue millään lailla lajihajoitteluasi. Intervallit ovat aivan loistavia ja rullaluistelu myös. Aerobista kuntoa/kestävyyttä voi kohottaa monella eri tavalla, vaikkapa spinnaamalla ihan esimerkiksi. Lenkkeily on hyvä ja sielläkin voi tehdä spurtteja ja välillä tasavauhtista vähän pidempää lenkkkiä ja aerobinen kunto nousee kohisten. Oletko nyt hoitanut tuon pronaatio ongelmasi?

28.08.2008 15:55

En ole hoitanut, olen paikallistanut ongelman ja todennut, etta astun pahasti jalan ulkosyrjalla (ylipronaatiohan on kai silloin kun astuu sisasyrjalla, eli mulla paivastainen ongelma). Pitaisi hommata oikeat kengat ja pohjalliset, yritan nyt juostessa ja muutenkin astua oikein ja kiinnittaa asiaan huomiota. Ei vaan meinaa muistaa, kun askel tulee niin automaattisesti.

28.08.2008 16:12

Sinulla on alipronaatio eli supinaatio probleema. Kannattaisi todella hakeutua ammattilaisen apuun niiden pohjallisten kanssa asap. Kun yrität itse vääntää asentoa oikein juostessa, saatat tehdä enemmän hallaa ja jopa loukata nilkkasi siinä häslätessä. Vaivaako penikat?

28.08.2008 18:22

Kylla vaivaa, mutta vain jos juoksen liikaa. Joskus jopa parien nyrkkeilytreenien jalkeen jos on paljon hyppynaruilua. Pitaa todella hakeutua johonkin, se vaan on jaanyt ja on vahan rahakysymys, mittatyona tehdyt pohjalliset on kasittaakseni tosi kalliita. Tosin, ymmarran, etta kannattaa panostaa. Taytyy ottaa hetimmiten selvaa.

Ciru, piti kysymani; aerobista treenia kootessani kaytan mielellani x-traineria (eli elliptista), josta pidan ja jolla saa hyvia intervalleja tehtya, mita mielta olet laitteesta? Ainakin monet superfitit tyypit ja personal trainerit nayttavat sita suosivan. Itse en yhtaan pida kuntopyorasta nimittain.

28.08.2008 18:54

Yleensä supinaatio ongelmista kärsivillä on ongelmia myös säärien kanssa eli penikat vaivaavat. Tiedän, että ne pohjalliset maksavat paljon, mutta kannattaa miettiä sitä.

Lempiaiheeni eli crosstrainer :D. Laite on ihan mahtava ja kaikin puolin lempeä nivelille ja selälle. Niitäkin on tosin monenlaisia, huonojakin. Minä itse vedän ryhmäliikkana tunteja crossareilla ja sillä saa ihan törkeen hyvän treenin aikaiseksi. Tuntiprofiileja on monenlaisia. Kevyitä tasamaa tunteja ja sitten näitä intervallityyppisiä tunteja. Ryhmäliikunta crossarit on hieman kevyempiä ja liikerata on parempi kuin normi kuntosali crossarilla. Hiki lentää ja kunto nousee. Kuntopyörä on laiskan miehen vekotin :D. Kuntoutukseen ihan jees.

Soutulaite on kyllä myös tosi kova juttu.

28.08.2008 19:05

Jes, olen ihan samaa mielta, laiskat pyorailee (ja viela lukee lehtioa samalla, what??). Crossari rules (sitapaitsi sen selassa voi melkein tanssia musiikin tahtiin) ja soutulaite on tuttu, niilla kahdella olen itsekin saanut kunnon treenit aikaan; crossarilla pidempia intervalleja (30 - 45 min) ja soutulaitteella lyhyempia tai syke ylos punttitreenin valissa. Jes, kohta tasta lahdenkin salille hikoilemaan..

05.09.2008 11:23

Keskustelu ehti kääntyä jo pronaatioon ja crosstraineriin, mutta tuo alkuperäinen aihe herätti kiinnostuksen ja on mun mielestä hyvinkin hedelmällinen pohdittava erityisesti urheilukisoja seuratessa.

Joka tapauksessa perimällä on tietysti vaikutusta kehitykseen. Genotyyppi yhdessä ympäristön kanssa vaikuttaa fenotyyppiin. Se ohjaa elimistön rakenteen muodostumista, elimien kokoa ja toimintaa. Ja ymmärrettävästi rakenne, koko ja toiminta taas vaikuttaa suorituskykyyn. Itse koen, että meillä kaikilla on elimistömme kanssa tietyt raamit, joiden puittessa suorituskykyä (sekä sitä rakennetta, kokoa ja toimintaakin) voidaan kehittää. Tai vähintäänkin niin, että joillekin tiettyihin tuloksiin pääseminen on helpompaa kuin toisille. Ja siitä huolimatta, jostain syystä, monilla huippu-urheilijoilla on ärsyttävä tapa haastatteluissa muistuttaa, että "kuka vaan voi päästä huipulle, kun vain tekee kovasti töitä". Viimeksi kuulin näin sanovan Michael Phepsin jossakin olympialaisten lehdistötilaisuuksistaan. Kieltämättä oli huvittavaa, jopa vähän turhauttavaa, että mies, jonka rakenne (hyvin pitkä selkä suhteessa jalkoihin, leveät hartiat, valtavat jalkaterät räpylöinä, iso kämmen sekä pitkät käsivarret) on jo valmiiksi suht poikkeava ja uinnin kannalta edullinen keskiarvomieheen verrattuna, sanoo kirkkain silmin, että kuka vaan pystyisi samaan kuin hän, kun vain tekisi sitä työtä. Lyön vaikka vetoa, että kuka vaan ei pystyisi.

Vaikka nyt niitä olympialaisia seuratessa oli mielenkiintoisa myös huomata, miten tietyt urheilulajit on tiettyjen kansojen (tai tietynlaisen geeniperimän omaavien urheilijoiden) painottamia. Toki kulttuurillakin on iso merkitys tässä, esim. USAn mustien joukossa koripallo on ehkä tyypillisempi harrastus kuin uinti (Montako valkoista löysitte USA:n koripallojoukkueesta tai montako mustaa löysitte uinneista?), mutta yritän varovasti veikata olematta pätkääkään rasistinen, että geeniperimällä on vaikutusta vahvuuksiimme. Ja onhan se kuitenkin aika ihanaa, että meitä on erilaisia erilaisine vahvuuksinemme.

Bunnyn alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että meidän perheessä yhtäläisyyksiä siskon ja äidin kanssa on erityisesti kehon muodossa, mutta kokoeroa löytyy kyllä yllättävän paljon. Isosisko on mua 15 cm lyhyempi ja jotakuinkin yhtä monta kiloa kevyempi. Minä olin urheileva lapsi ja nuori, sisko kaikkea muuta. Ihan kunnon kansalaisia meistä taisi kuitenkin kummastakin tulla. :)

05.09.2008 14:32

Vai että laiskat pyöräilee... Hmmm. Kyllä kuntopyörälläkin saa kunnon treenin aikaiseksi jos vain haluaa. Mun mielestä paras treeniväline on oma keho, ei siihen mitään sen kummempia hilavitkuttimia tarvita.

Joo, mietin tuota samaa kuin Minka, kun katselin taas kerran olympialaisia. Jännä juttu, että pohdin myös juuri Michael Phelpsiä urheilijana. Ian Thorp sanoi joskus haastattelussa ennen uransa lopettamista, että olenhan mä kovassa vedossa vedessä, mutta juosta en voi lenkkiäkään, kun nivelet ovat luonnostaan niin löysät ja polvet eivät kestäisi. Eli jos leikkisimme ajatuksella, että Thorp tai Phelps olisi syntynyt Australian tai Jenkkilän sijaan vaikka jonnekin Afrikan savannille, josta ei uimapaikkoja hevillä löydy, ja halunnut kestävyysjuoksijaksi ja tehnyt hulluna hommia, ei hänestä silti varmaankaan olisi tullut maailman nopeinta tai parasta, koska kropan edellytykset eivät ole siihen optimaalit. Siinä olisivat naapurikylän poijaat painaltaneet avojaloin sukkelammin. Eli onnella ja sattumallakin on osuutta asiaan.

Itse olen perinyt isäni pituuden, hontelonpitkät koivet ja isot jalkaterät, sekä kapeat hartiat ja laihat käsivarret taas mummoltani (äitini äidiltä). Äidiltäni en ole saanut juuri mitään (pieni ja harteikas). Veljeni on pieni ja lihaksikas, aivan toista urheilutyyppiä kuin minä, huippu sprinttaamaan, mutta väsyy nopeasti.

Lapsena vihasin honteloa olemustani ja kadehdin salaa parasta kaveriani, joka oli pieni pullukka. Yhä mietin joskus heikkoina hetkinä, miksei minulla voi olla muhkeaa takapuolta ja naisellisen pehmeitä käsivarsia. Suurimman osan ajasta olen kuitenkin sinut itseni kanssa, ja vaikka teidän, että minun olisi parempi panostaa lihaskuntoon, tykkään vetää kovaa kestävyyslenkkiä päivästä toiseen. Eli oma moka, että pysyn tällaisena hyttysenä! Mutta miksi touhuta jotain, mikä ei miellytä ja luopua siitä, mitä mieluiten tekee? Niin tärkeä ei ulkonäkö tosiaan saa olla!

05.09.2008 16:03

Ehka ma olen sitten laiska kun en jaksa polkea kuntopyoraa niin etta hippulat vinkuu. Ma olen kanssa joskus aivan liian pinnallinen ja kriittinen omaa kroppaa kohtaan, kuten varmasti on nyt jo ymmarretty, haluaisin olla kevyempi. Eilen tosin treenatessa tuntui silta kuin olisin ollut terasta ja olin iloinen, etta olen vahva, keho toimi just niin kuin pitikinlajia ajatellen. Kotimatkalla ihmettelin, miksen voi olla iloinen ja tyytyvainen, maailmassa on niin paljon oikeasti ylipainoisia ihmisia, etta ehka ne mun ylimaaraiset kilot, joista haluaisin eroon, eivat maata kaada. Ehka. Ja omilla valinnoilla taatusti tuen oman ruumiinrakenteeni kehitysta, syon kuin hevonen (tai siihen pystyn hyvin, yritan talla hetkella syoda ei niin elamimellisesti), treenaan lihasvoimavoittoisesti ja vedan hirveasti proteiinia. Ja Mari, sa vedat hiilareita ja treenaat kestavyytta, etta siksi kai me ollaan myoskin niin eri kaliiperia. Saat multa kylla osan mun kasivarsista ja muutenkin pyoreytta jos haluat!

05.09.2008 20:32

[quote]mari3 kirjoitti: Vai että laiskat pyöräilee... Hmmm. Kyllä kuntopyörälläkin saa kunnon treenin aikaiseksi jos vain haluaa. Mun mielestä paras treeniväline on oma keho, ei siihen mitään sen kummempia hilavitkuttimia tarvita.
[/quote]

Nyt oli pakko puuttua hieman tuohon :). Ei pyöräilyssä mitään vikaa ole ja saa silläkin hien pintaan, siis nyt puhuttiin kuntopyörästä. Jos kuitenkin mietit vaihtoehtoja joita löytyy saleilta, niin on ihan selvää, että mm. crossari ja soutulaite on tehokkaampi väline kuin kuntopyörä. Kuntopyörässä työtä tekee jalat ja näissä kahdessa muussa ihan koko kroppa. Tästä syystä voi sanoa leikkisästi, että kuntopyörä on laiskojen kapistus :). Ei siitä kannata herneitä nenään vetää. Nyt ei ollut puhetta oman kehon harjoitteista vaan nimenomaan näistä cardio laitteista joita saleilta löytyy. Nämä hilavitukuttimet ovat varsin hyviä vetkuttimia aerobiseen harjoitteluun. Nih!

06.09.2008 00:19

Hih, mä arvasin, että saan Bunnyn ja Cirun heräämään tolla kommentillani! Yes! Mä tunnen teidät jo melkeen, tytöt!

Noh, nyt asiaan: Mä en tosiaan ala Cirun kanssa väitteleen salien cardio-välineistä, kun en koskaan edes saleilla käy. Mulla on kotona soutulaite, joka on totta tosiaan hieno sadepäivien pelastus, kun maastopyöräily on liian mutaista hommaa. Ja kotona käydessäni (kaksi kertaa vuodessa) sotken silloin tällöin äidin kuntopyörällä, joka sekin on mielestäni ihan jees.

Ciru, voisitko muuten vielä selventää sali-ummikolle, mitä eroa on polkeeko kuntopyörällä vai circuit-pyörällä, kun ei o mulle vielä valjennu. Tackar!

06.09.2008 10:39

Pari kommenttia :

1) Bunny B totesi : "treenaan lihasvoimavoittoisesti ja vedan hirveasti proteiinia. Ja Mari, sa vedat hiilareita ja treenaat kestavyytta" -

Totuus : Voimaharjoittelu ei vaadi juuri enempää proteiinia kuin kestävyysharjoittelu. Esimerkiksi 75-kiloisen maantiepyöräilijän todellinen proteiinintarve on suunnilleen sama kuin saman painoisella kehonrakentajalla.

Koska kestävyysharjoittelijan energiankulutus ja ravinnon energiamäärä on suurempi kuin bodaajalla, on proteiinin prosenttiosuus energiasta pienempi (vaikka grammamäärä suunnilleen sama).

2) Laitteen tehokkuus on ensisijaisesti kiinni harjoittelijasta - siitä miten hän laitetta käyttää.

Verenkiertoelimistön kehittämisen kannalta tärkeintä on sopiva syketaso. On aivan sama millä laitteella tuo taso saavutetaan. Kilpapyöräilijät ovat sydämen ja keuhkojen kapasiteetiltaan huippuluokkaa - samalla tasolla kuin vaikka kilpasoutujat tai kilpahiihtäjät - vaikka he "vain liikuttavat jalkojaan".

Itse teen kestävyysharjoitukset pyöräilyllä, spinningillä ja crosstrainerilla ("heilutan myös käsiäni").

Lihaskuntoa (voima, massa, kestävyys) voi harjoitella riittävän monipuolisesti painoillakin.

06.09.2008 10:50

Terve Mari :). Hyvä hyvä, sä olet hyvä ihmistuntija.
Mut mikä on circuit pyörä? :D

Arthuro, sinulta taisi jäädä pointti ymmärtämättä, mutta ei se mitään. Anti olla :).

06.09.2008 11:26

Hei Ciru

Osa tekstiäsi edellisellä sivulla oli :

"Ei pyöräilyssä mitään vikaa ole ja saa silläkin hien pintaan, siis nyt puhuttiin kuntopyörästä. Jos kuitenkin mietit vaihtoehtoja joita löytyy saleilta, niin on ihan selvää, että mm. crossari ja soutulaite on tehokkaampi väline kuin kuntopyörä. Kuntopyörässä työtä tekee jalat ja näissä kahdessa muussa ihan koko kroppa. Tästä syystä voi sanoa leikkisästi, että kuntopyörä on laiskojen kapistus."

...

Hyvällä kuntopyörällä ajo ei hirmuisesti poikkea tavallisesta ulkopyöräilystä, paitsi että siinä ei ole ilmanvastusta. Toisaalta siinä ei vastaavasti voi ajaa polkematta (ei ainakaan tavallisimmilla kuntopyörillä). Kuten ulkonakin pyöräillessä, vauhtia voi pitää niin, että saa hien pintaan (=riittävän korkea syke).

Crossarilla tai soutulaitteella saa sykkeen ehkä kuntopyörää nopeammin nousemaan tarvittavalle tasolle, koska ne vaikuttavat suurempaan määrään lihasryhmiä, myös yläkehoon.

Kova treenaaja saa kyllä kuntopyörälläkin aikaiseksi hyvän treenin, joka kehittää niin hengitys- kuin verenkiertoelimistöäkin - mikä lienee aerobisen laitteen päätarkoitus.

Laiskalle treenaajalle kaikki harjoittelu on tehotonta, olkoon laite sitten mikä tahansa.

Ahkeruus olkoon ilomme.

06.09.2008 13:35

[quote]Arthuro kirjoitti:
Crossarilla tai soutulaitteella saa sykkeen ehkä kuntopyörää nopeammin nousemaan tarvittavalle tasolle, koska ne vaikuttavat suurempaan määrään lihasryhmiä, myös yläkehoon.
[/quote]

Jee, tämä oli juuri se pointtini eli laitteesta saatu hyöty/tehokkuus. Ei siis ollut tarkoitus dissata pyöräilyä, pahoitteluni jos aiheutin sillä pahaa mieltä.

Suosin koko varaloa kuormittavia cardiolaitteita, koska aika suuri osa harjoitteijoista istuu kaiken päivää persuuksillaan hartiat lytyssä, joten on enemmän kuin suotavaa rasitaa koko kehoa myös näillä cardiolaitteilla. Esim. crossarissa asento on aika luonnollinen ihmiselle eli pystyasento. Siinä samalla tulee myös sen aerobisen harjoittelun lisäksi kehonhallintaa ja keskivartalon treeniä. Selkä on pystyssä ja lavat liikkuu, keskivartaloa pitää hallita, kädet ja selkälihatkin tekevät työtä. Sydän joutuu pumppaamaan usemampiin isoihin lihaksiin verta ja näin myös sykekin nousee nopeammin.

Se on tietysti ihan päivänselvää, että olipa laite mikä tahansa tai mennäänkö maastossa kävellen, pyöräillen tai juosten, niin ihminen määrää tahdin ja tehon ihan itse vastuksella, matkalla ja nopeudella.

Minusta taas pyöräily maastossa ja kuntopyörällä ajo eroaa toisistaan monellakin tapaa. Pyörä on erilainen, maisemat vaihtuu, maastossa on huomattavasti mielyttävämpää tehdä pitkiä lenkkejä kuin salilla jäpittää kuntopyörän päällä. Luonnossa liikkuminen on ihan huippua ylipäätään tapahtui se kävellen, juosten tai pyöräillen. Jos nyt kuitenkin pitää/haluaa tehdä aerobisia harjoituksia cardiolaitteilla, niin kuntopyörä ei mielestäni ole paras vaihtoehto. Siitä tässä oli vain kyse. Voisko nyt ottaa välirauhan :)?

06.09.2008 13:58

Hei taas, Ciru

Ei mieleni noin pienestä pahastu.

Itselleni crosstrainer on lähinnä lämmittelyväline punttitreeniä varten ja spinningpyörä ulkopyöräilyn korvike silloin kun sää on oikein karmea. Olet siis oikeassa siinä, että on "miellyttävämpää tehdä pitkiä lenkkejä (ulkona) kuin salilla jäpittää kuntopyörän päällä". Itse laitan aerobisen ulkoliikunnan aina vastaavan sisäliikunnan edelle.

Ei tässä mistään riidasta ole toki kysymys - ollaan vaan rauhassa keskenämme kuten tähänkin asti. Siispä

Lämpimin terveisin

Arthuro.

06.09.2008 14:15

No hyvä juttu Arthuro ettet pahoittanut mieltäsi :).

Spinnaushan on siis ihan eri juttu kun kuntopyörällä ajo. Aletaanko vääntämään siitä seuraavaksi :D? (sorry Bunny ;))

Spinnaus on aivan mahtavaa ja varsinkin ohjatut tunnit ovat mielestäni rock (niin kuin crossing tunnitkin ovat). Aijai miten hyvän aerobisen treenin spinnaten saakaan aikaan.

Aino ongelma spinnauksessa on selkään ja niskaan kohdistuva staattinen jännitys. Lonkankoukistajat saa myös helposti jumiin. Minulla tuli välilevynpullistuma niskaan spinnaamisesta (tein sitä työkseni) johtuen huonosta niskan asennosta. Katse nousi liian monta kertaa vuosin varrella asiakkaisiin päin, joten niskaan tuli aika paljon painetta. Jos kuitenkin sen niskan osaa pitää oikeassa asennossa ja hartiat rentona niin tuollaista ongelmaa tuskin syntyy. Nivelille spinnaus on hellempää kuin esim. juoksussa, jos säädöt on kohdillaan. Huippulaji kaikenkaikkiaan.

Aurinkoisin terkuin,

Cirpukka

06.09.2008 15:02

Tervehdys Cirpukka! Aloititkin jo oikeasta aiheesta! Eilen yöllä tais mulla olla aivo jo niin sikkuralla, etten muistanut, että spinninghän sen lajin nimi olikin eikä circuit. Siitä keksintöni "circuit-pyörä". Uusin siis kysymykseni: Voisitko valaista mulle, missä kuntopyörän ja spinning-pyörän ero on treeniin tehoihin nähden?

En ole koskaan istunut spinning-pyörän selkään, mutta meno näyttää samalta pyörittämiseltä kuin (kunto)pyöräilykin. Mä nyt olen huono puhumaan mitään, kun en ylipäätään ymmärrä miksi ajaa paikallaan jossakin huoneessa isossa porukassa etenemättä minnekään ja tuhlata energiaa moiseen, mutta se nyt on toinen juttu. Jos siis pidättäydetään lajin tehoissa eikä mielekkyydessä, miten spinning siis eroaa kuntopyöräilystä? Kun on jengiä ympärillä ja lisäksi ohjaaja karjumassa lisää pökkyä pesään, niin ehkä suurin osa ihmisistä saa itsestään puristettua enemmän tehoja irti. Mutta jos on yksinäinen, motivoitunut puurtaja (kuten minä!)ja ruoskii itse itseään ajamaan sata lasissa, eikä tosiaan kaipaa ympärilleen muita eikä ketään kannustamaan. Onko silti circuit ... ei ---kele, spinning-pyörä tehokkaampi? Mietin vaan sadepäivien ja vaihtelun vuoksi joko kuntopyörän tai spinning-pyörän hankintaa kotiin, siksi kyselen. Vai mitä sanot Arthuro, olisko "Rolle" (sanotaankohan sitä suomeksi "rullaksi") parempi? Siis teline, johon voi asentaa oman pyörän seisomaan paikkaharjoitteluun.

Kiitos teille jo etukäteen, huippua keskustelua muuten, ei mua ainakaan kukaan vielä ole onnistunut loukkamaan!

06.09.2008 15:17

Proteiinista vielä: Juu, Bunnyn kommentti oli aikast hupaisa: "Mari juoksee ja syö hiilaria, mä punttaan ja syön proteiinia", mutta tuskin hän sitä noin kirjaimellisesti tarkoitti. Totuus on tosiaan kuten Arthuro sanoi, että kestävyysurheilijan kulutus voi olla hurjan korkea, ja kaikkia ravintoaineita pitää mättää aika lailla, jotta saisi energiavajeen tasattua.

Aiemmin kai kuviteltiin, että protskut kuuluvat vain voimailijoiden ruokapöytään, mutta nykyisin tiedetään, että langanlaihat juoksijat, hiihtäjät sun muut ovat protskujen suurkuluttajia. Proteiinihan on kehon rakennusaine, jota tarvitaan jatkuvasti palautumisessa varsinkin proteiinisynteesiä kiihdyttävien rasittavien voima- ja kestävyysharjoitusten jälkeen.

Ja enhän minäkään mitään tasatahtista jolkota, vaan kiihdyttelen ja sprinttaan ja kyykkään ja vaikka mitä, mikä saa aikaan (pieniä) vaurioita lihaksissa. Eli kyllä proteiinia kestarikin elimistön eheyttämiseen tarvitaan!

06.09.2008 16:32

Hei Mari

Spinningpyörässä on ajoasento lähempänä maantiepyörää kuin kuntopyörässä, jossa istutaan miltei pystysuorassa. Niinpä noita Cirun mainitsemia rasitusjuttuja tulee etenkin niille, jotka tuohon etukumaraan asentoon eivät ajaessa ole tottuneet.

Spinningpyörässä satula on yleensä kapea (kuten maantiepyörässä) eikä kuntopyörän hehtaarimallia.

Spinningpyörä on rakenteeltaan myös sellainen, että se mahdollistaa ajamisen suurella vastuksella seisten.

Aikaisemmin kilpapyöräilijät ajoivat talvisaikaan rullilla, kirjaimellisesti. Nykyään rullia vastaa niin sanottu traineri, johon takapyörä on kiinnitetty. Niin rullat kuin monet traineritkin (etenkin halvimmat) pitävät suhtkot' kovaa meteliä. Ne eivät siten etenkään kerrostaloasuntoon oikein sovellu.

Jos asut, Mari, omakotitalossa, on traineri parempi vaihtoehto kuin spinningpyörä. Trainerilla kun ajat samalla pyörällä kuin ulkonakin - säädöt ovat siis kehollesi tutut.

...

Tiesittekö, että uimari Michael Phelps syö päivittäin keskimäärin 12 000 kcal ?! Melkoinen osa siitä on täyttä roskaruokaa. Saapa nähdä kuinka kauan mies pysyy terveenä ja huipulla. Harjoittelee kuulemma 8-9 tuntia päivässä ja vielä todella lujalla teholla.

06.09.2008 16:40

Tässä linkki kotimaasta aiheena "traineri"

http://www.mysports.fi/tuotehaku.asp?lang=1&sua=1&tk=1091079&ak=488&tk=1100031

06.09.2008 19:13

Taallahan on x-trainer sota kaynnissa, haha! Haluan vaan puolustaa omaa 'laiskat polkee' heittoani; kyse todellakin oli salipyorasta, ma en saa siita koneesta irti yhtaan mitaan. Pe**e puutuu vaan. Naen salilla aina tyyppeja jotka polkee sita lehtia lukiessa, ei kiitos. Kuten Ciru jo mainitsi, x-trainer on jo lahtokohdiltaan parempi; seisoma-asento on luonteva ja sen selassa tulee kaytettya koko kehoa. Silla voi pistella menemaan ja nostaa tehoja ja laittaa hippulat vinkumaan. Kysyin alunperin Cirun mielipidetta, kun joskus talla saitilla on moiset vempleleet (salikoneet) lytatty, vaikka itse koen x-trainerin oivaksi apuvalineeksi, varsinkin, kun juoksu ei nyt luonnistu. On ihan eri asia, jos polkee ulkona pyoralla, kun pyora liikkuu ja on yla- ja alamakia, asentokin luonnollisesti muuttuu ja hiki lentaa. Mutta edelleen olen samaa mielta kuin ennenkin; salipyora sucks. Sita paitsi saan silla kulutettua n. 400kcal tunnissa, x-trainerilla yli 700kcal. Lopetetaanko sotiminen ja puhutaan lisaa fysiikasta?

07.09.2008 10:11

Mutta kun mä en tosiaan halua mitään kaloreita kuluttaa! Se on niin pirunmoista, kun niitä joutuu taas oleen hankkimassa takaisin hela tiden! Mutta anyway, uskotaan uskotaan, x-trainer siis on huippulaite. My ass, mieluummiin kyllä lähden hiihtämään...

Ois muuten huippua jos sais syötyä tuon 12 000 kaloria päivä! Eipä siistiä. Vois painaa pitkin Alppeja pyörällä koko päivän, eikä tarttis pelätä, ettei saa illalla tarpeeksi energiaa kasaan. Mutta totta puhut Arthuro, ei Phelps kauaa tuota tahtia varmaan kestä. Ellei hän sitten ole joku geenimanipulaation tulos! Tai todellinen Ausnahmeathlet, kuten täällä päin sanotaan. Mutta hän nyt varmaan voi jäädä eläkkeelle parinvuoden päästä... ja hoidella sitten kremppojaan.

07.09.2008 10:38

Sama täällä, Mari : tavoitteenani ei kuluttaa kaloreita, vaan kehittää tai ainakin ylläpitää kuntoani. On mukavaa kun liikkuu kohtuullisen paljon (myös ulkona), niin voi syödä monipuolisesti - ei tarvitse jokaista suupalaa laskeskella.

Tuo Phelps on erikoislaatuinen kaveri, sillä hän on melkoisen timmissä kunnossa vaikka syökin tuplasti sen mitä vaikkapa suunnilleen saman verran energiaa harjoitteluunsa käyttävät ammattilaispyöräilijät. Joko hänellä on luonnostaan valtaisa aineenvaihdunta tai sitten ... se toinen vaihtoehto : salaisen pilleritehtaan vakiasiakas. No eipä kumminkaan aleta sen enempää hutkimaan - mitään kait "laitonta" ei hänen kohdaltaan ole löytynyt.

Niin, onhan se komeaa olla eläkkeellä kaikkien aikojen "parhaana" olympiaurheilijana, joko krempoilla tai ilman.

07.09.2008 13:03

Noniin, noniin, ei olisi pitanyt mainita kaloreista mitaan, en makaan niita laske, MUTTA kylla se jotain sanoo treenin tehosta, siita, kuinka paljon (mina) saa(n) laitteista irti. Mun veljeni vetaa himmeat lajat roskaruokaa ja treenaa tosi niukasti, nykyaan ehka vahan enemman (innostunut kilpapyorailysta ja kai se joskus nostaa puntteja himassa) ja silla on melkein Phelps-fysiikka. Kade.

07.09.2008 15:03

[quote]Bunny B kirjoitti:

Kuinka paljon fyysisiin ominaisuuksiin voi itse vaikuttaa?[/quote]

Palaan taas alkuperäiseen aiheeseen tämmöiseltä kantilta...

Geenit on mitä luoja on luonut ja vanhemmilta perinyt. Geeneihinsä ei pysty kovinkaan paljoa vaikuttamaan, mutta niihin fyysisiin ominaisuuksiin kyllä pystyy vaikuttamaan, nimittäin elämäntavoilla. Elämäntavoilla voi vaikuttaa fyysisiin ominaisuuksiin erittäin paljon positiivisesti sekä myös negatiivisesti. Iseasiassa elämantapa onkin ehkä se kaikista oleellisin asia. Vaikka olisi kuinka hyvät geenit tahansa, niin eipä niistä ole juurikaan apuja, jos elämäntavat ovat huonot ja liikunta ei maistu.

Sanoit syöväsi "hirveästi proteiinia", miksi? Ja kuinka paljon (g) syöt proteiinia päivässä?

Jos harjoittelusi on kuntosaliharjoittelua sekä aerobista liikuntaa, niin hiilarit on aika oleellisessa asemassa jaksamisen ja palautumisen kannalta. Minä en suosittele vähähiilarista ruokavaliota paljon liikkuvalle ihmiselle. Siinä mennään niin perse edellä puuhun. Tämä siis vain minun mielipiteeni ;).

07.09.2008 15:13

Noh, tuli toistoa :). Piti vain erottaa tuo prodekeskustelu tuosta geeni jupinasta.

07.09.2008 15:52

Olen huomannut, etta vetelin jopa 100g prodea paivassa, nimittain kaytin lisia myos - en tieda onko siina mitaan jarkea. Mulle sopii tosi hyvin vahahiilarinen ruokavalio, nyt kun olen sita taas santillisesti noudattanut, keho on tottunut ja treenit on sujuneet tosi hyvin! Olen lukenut paljon (ammatti)urheilijoista, jotka noudattavat vahahiilarista ruokavaliota (en nyt puhu Atkinsista; yritan syoda paljon kasviksia ja marjoja jne. mutta en syo ollenkaan leipaa, riisia, pastaa, hedelmia jne. koska ne nostavat verensokeria liikaa ja olen huomannut olevani aika sokeriherkka). Tama sopii itselleni parhaiten, jonka olen kokeilemalla huomannut. Yritan vetaa vahemman prodea nyt, siis ei mitaan prodemattoa eika lisia.

07.09.2008 16:27

Joo, mä oon myös kummastellut, miksi sä Bunny syöt niin hurjan proteiinipitoisesti. Ensin ajattelin, että tykkäät syödä niin, ja ettet edes välitä leivästä ja pastasta ja hedelmistä. Mutta sitten kirjoitit kerran blogissasi - kun luit mun päivän sapuskoita - kadehtivasi mun ruokavaliotani, joka on tosiaan kovin erilainen kuin sun.

Voitko tosiaan niin paljon paremmin tuolla proteiinintäyteisellä ruokavaliolla, että vaikka mielelläsi söisitkin toisin, pidättäydyt siinä? Jos näin on, niin hyvä sitten. Mä en vain jaksa ymmärtää, miksi tarkkailet ruokaasi ja syömistäsi niin kovasti. Sen on kumminkin niin luonnollinen asia. Mä itse pyrin syömään niin, että olo on hyvä, ja että jaksan elää ja harrastaa. Mutta en tosiaan mieti mitään kaloreita enkä proteiinien ja hiilareiden suhdetta! Jotenkin olen sisäistänyt suht koht terveellisen aterioinnin, siten että voin syödä aina ja joka päivä juuri sitä mikä sillä hetkellä maistuu. Keho sanoo tarkalleen, mitä milloinkin tekee mieli ja mikä on hyväksi. Toki tiedän, että mun lihakseni kaipaisivat lisää energiaa, kuin mitä saan syötyä, joten parantamista mullakin toki on. Siksi syön melko useinkin muffinsseja ja makeita jogurtteja ja juon mehuja sun muita, vaikkeivät ne mulle välttämättä maistukaan.

Mutta toimiiko tämä kehon oma säätely sulla, Bunny? Mietin vain, että haluatko koko ikäsi kyttäillä joka suupalaasi tyyliin: "Hiilareita! Pakoon!" vai olisiko sun helpompi ja miellyttävämpi syödä vähän rennommin? Pelkäätkö hitaidenkin hiilareiden aiheuttavan sulle yliherkkyysoireita, kun puhuit sokeriherkkyydestä? Mitä tarkoitat sillä? Diabetesta vai ainoastanko kontrolloimatonta sokerinhimoa? Luulen, että siihen syyt löytyvät liian vähäisestä energiansaannista. Vai? Korjatkaa jos olen täysin hakoteillä.

07.09.2008 16:28

Ainiin, kiitos spinning-pyörä -selvityksestä, Arthuro!! Ja Ciru ja Bunny: lupaan olla alottamatta enää mitään jupinaa kuntosalilaitteista, sillä alueella mä olen tosiaan kuin pukki kaalimaalla...

07.09.2008 16:47

Okei.. toivoin, ettei tarvitsisi menna tahan, mutta here we go.. olen saanut lapsesta asti vahan vaaran kuvan syomisesta, mun aidillani on (edelleen) syomishairio ja isani nyt elaa tosi epaterveellisesti (makkaraa, kermaa, rasvaa, tupakkaa, alkoholia). Ma en ole koskaan oppinut syomaan vain nalkaan, kayttamaan ruokaa yksinkertaisesti polttoaineena, mutta yritan sita itselleni opettaa (en viime aikoina ole mennyt kellon mukaan, vaan syonyt silloin kun on nalka) - mutta ylimaarainen hiilarilataus laukaisee helposti kohtauksen, en voi syoda yhta palaa suklaata, vaan syon koko levyn. Olisi ihanaa kun voisin syoda vain yhden persikkajogurtin silloin talloin, mutta se nostaa verensokeriani ja tekee kohta mieli jo leipaa ja kekseja.. ja muuta hiilarimossoa. Kylla, kateeksi kay ihmiset, jotka voivat syoda 'mita huvittaa' kohtuuden rajoissa. Mutta totta puhuakseni, ma voin tosi hyvin talla ruokavaliolla. Ja jos vaihtoehtona on se, etta syon hiilareita, ja kuten edella selvitin, voin TODELLA paljon paremmin. Proteiinista.. musta tuntuu valilla, etta tietoa ravinnosta on liikaa, vahan kuin olisi supermarketissa, jossa on liikaa tavaraa, eika loppujen lopuksi osaa paattaa, mita ostaisi. Yritin vaan maksimoida proden saannin, silla olen ymmartanyt, etta se on tarkeaa lihaksen kasvattamiseksi ja lihasvaurioiden ehkaisemiseksi. Mutta olen sittemmin tajunnut kerran huvikseen prodegrammoja laskiessani (en yleensa laske mitaan grammoja), etta overiksi meni. Yritan pitaa avoimen mielen, mutta en silti ymmarra miksi mun pitaisi syoda leipaa ja pastaa ja muuta prosessoitua ruokaa..?? Mun mielesta paleo esim. kuulostaa tosi jarkeenkayvalta ja yritan itseani siihen suuntaan luotsata. Mari, ravinnon pitaisikin olla tosi yksinkertainen asia, kuten totesit, valitettavasti se ei sita koskaan ole perheessani ollut ja yritan, yritan, yritan kovasti paasta siihen pisteeseen, etta jonain pavana se on juuri sita. Itse asiassa tulin tanne kirjoittamaan, ehka asian vieresta, sorry, mutta kuitenkin.. etta enpa olisi kymmenen vuotta sitten uskonut, etta treenaan nainkin kovasti ja kiinnitan tallaisiin asioihin huomiota. Perheeni ei nimittain ole koskaan ollut myoskaan kovin urheilullinen, olen herannyt liikuntaan vasta vahan myohemmalla ialla. Mulla ei siis ole lapsuudesta asti ulottuvaa urheilutaustaa. Aloitin vasta joskus 19-vuotiaana liikunnan enemman tai vahemman epasaannollisesti. Tuli nimittain flashbackit talla viikolla nyrkkeilytreeneissa, kun yllattaen juostiin pikavestia, muistui mieleen koulun liikuntatunnit ja se kamala haviajan tunne, kun piti juosta tai tehda yleisurheilua. Yak. Ma tykkasin kylla pesapallosta ja koriksesta, mutta en koskaan ollut 'oikeasti' urheilullinen. Mun on vielakin vaikea kuvitella itseani 'urheilijaksi', vaikka pakko kai se on pikkuhiljaa myontaa, etta musta on tullut aika aktiiviliikkuja..

07.09.2008 16:51

Ps. Meilla on kotona kuuluisa sanonta 'suklaa auttaa kun ahdistaa', etta silleen..

07.09.2008 19:53

Bunny B :

Otaksuin syömäsi proteiinimäärän olevan paljon suurempi, sillä tuo mainitsemasi 100 g ei ole kovin paljon. Kuntoilijoiden/urheilijoiden proteiinin tarve kun on jotain väliltä 1.4-2.0 g/painokilo.

Vaikka suuremmista määristä ehkä ei olisikaan haittaa, ylimäärä kuitenkin joko poistuu kehosta nesteiden mukana tai varastoituu rasvaksi (mikäli kokonaiskaloreita on yli tarpeen).

Pidän itseäni jonkinmoisena kuntobodaajan ja pyöräilijän yhdistelmänä. Minulla päivittäistä proteiinia kertyy 2.0-2.5 g / painokilo.

Hiilihydraattien määräksi suositellaan urheilijoilla 4-8 g/painokilo : kestävyyslajeissa 6-8 grammaa ja muissa 4-6 grammaa /painokilo.

Näitä lukuja tärkempää on syödä niin, että jaksaa harrastaa haluamaansa lajia ja samalla pysyä terveenä - ja nauttia elämästä, jokaisesta sen päivästä.

Tsemppiä Sinulle Bunny - terveisin Arthuro.

07.09.2008 21:22

Kiitos Arthuro, ihmetelen kylla, kuinka saat niin paljon proteiinia, nimittain 100g on jo aika vaikea haalia kasaan. Tosin en koskaan laske mitaan grammoja, en hiilareita, enka protskuja, joten 100g oli vaan arvio. Eteenpain, yritan olla vahemman obsessiivinen ruokailun suhteen ja pyrkia siihen, etta voin hyvin!

07.09.2008 21:43

Ensiluokkaisista proteiinin lähteistä : Pari 30 gramman annosta herajauhetta, Edamia (9%) noin 50 g, kalkkunaleikettä noin 50 g, broilerin filettä tms."lihaa" 80-120 g, raejuustoa 200 g, maitoa 3 dl ja punttitreenipäivänä 1 kpl Gainomax (2.5 dl).

Näiden lisäksi tulee proteiinia myös epätäydellisistä aminohappolähteistä (esim. pähkinät, viljatuotteet).

Nämä tekevät yhteensä noin 160-190 grammaa. Painoni vaihtelee välillä 72-80 kiloa treenikaudesta riippuen.

Periaatteessa proteiinin tarve tulisi laskea rasvattoman kehonpainon ei kokonaispainon mukaan. Rasvakudos kun ei käytä mihinkään proteiinia.

Satanen(g) tulee melkein jokaisella normaalisti syövällä (=sekaravinto) täyteen. Voi siis olla, että arviosi oli alakanttiin.

Hyviä hetkiä Sinulle Bunny erinomaisen ja monipuolisen lajisi parissa - terveisin Arthuro.

http://kuntoguru.blogspot.com

08.09.2008 10:09

Minulle tuli heti ensimmäisenä mieleen, että saatkohan tarpeeksi proteiinia, kun sanoit syöväsi sitä "hirveästi" :). Hirveästi ja eí yhtään laittaa aina meikäläisen epäilemään :). Eli tulikin kai jo selväksi, että syöt proteiinia liian vähän. Arthuro selvittikin ravintoainejakaumat hienosti.

Vaikka proteiini toimivatkin mm. solujen ja kudosten rakennusaineina ja on tärkeä osa ruokavaliota, niin yhtälailla hiilihydraattien päätehtävänä on toimia lihasten ja aivojen energianlähteenä. Mitä suurempi fyysinen aktiviisuus on, sitä enemmän tarvitaan hiilareita polttoaineeksi. Prode kun ei ole paras energianlähde. Prode ei myöskään varastoidu odottamaan seuraavaa käyttöä varten vaan ylimääräinen poistuu kohosta tai varstoituu rasvaksi kehoon, niinkuin Arthuro kertoi. Sitä on siis turha syödä ylettömän paljon. Toki sitä kannattaa syödä ihan jokaisella aterialla hieman. Hiilarilähteitä on vaikka kuinka paljon terveellisiä ja hyviä vaihtoehtoja.

Rasvaakaan ei saa unohtaa. Se toimii myös energianlähteenä, mutta turvaa myös rasvaliukoisten vitamiinien saannin, imeytymisen ja kuljetuksen. Vaikuttaa myös hormonitoimintaan.

Mitä tulee taas näihin hiilarihimoihin ym. sokeripiikkeihin, niin ne yleensä johtuu muutamista seikoista:

1.Ruokailuväli on liian pitkä, nälkä kasvaa hirmuiseksi ja syö liian isoja annoksia kerralla.

2. Ei saa tarpeeksi energiaa suhteessa kulutukseen ja käy kokoajan liian vähäisellä liekillä. Hiilarihimo on taattu.

3. Koostaa päivittäisen ruokavalionsa väärin. Eli ei pidä huolta riittävästä proden, hiilarin ja rasvan saannista.

Tuossa nyt muutama juttu, jotka vaikuttavat suuresti siihen omaan oloomme.

Mitä tulee erilaisiin dieetteihin ja ruokavalioihin, niin kannattaa miettiä voiko, onko mahdollista jatkaa sellaista ruokavaliota tulevaisuudessakin ja onko se itselle sopiva ja toimiva. Dieeteissä varsinkin on sellainen ongelma, ette ne saattavat tehota hetken ja laihtuukin pari kiloa, mutta kun palataan siihen omaan ruokavalioon kilot tulevat tuplana takaisin ja jojo ilmiö on valmis.

Kun laihdutaa, niin ruokavalio tulee olla jotakuinkin samanlainen, kuin minkälaista ruokavaliota noudatat joka päivä. Energiamäärät/annoskoot ovat vain erilaiset.

Tulipa höpistyä yhtä sun toista, mutta näistä asioista olet pitkin matkaa Bunny kysellyt :). Vaikka nämä asiat saattaa tuntua itsestään selvyydeltä, niin tiedän, että ihmisillä on jostain syystä totetus todella vaikeata.

Ei ravintoaineiden laskemisessa ole mitään vikaa, jos haluat oppia löytämään itsellesi sopivan ruokavalion ja et sitä muuten löydä. Jatkuva laskeminen ja seuraaminen sensijaan ei ole kovinkaan järkevää eikä edes tarpeellista.

Toivottavasti löydät balanssin ja voit hyvin ja jaksat treenata :).

08.09.2008 14:57

Laitoin mielenkiinnosta eilispaivan ruoat ravintolaskuriin. Todella yllattava tulos. Soin eilen keskimaarin enemman hiilareita kuin yleensa; paljon marjoja, 85% Lindtin suklaata, paljon kasviksia ja paljon vahemman prodea kuin normaalisti. Laskuri ilmoitti: 1924kcal, 95g HH, 95g rasvaa ja 130 prodea. Olen erityisesti yllattynyt proden maarasta ja voin siita paatella, etta arvioin kuluttamani proden maaran alakanttiin aiemmassa viestissani. Kuvittelin myos syoneeni erityisen vahan ja kevyesti, 1924 kaloria oli yllatys. Hmm..

08.09.2008 18:12

Moi Bunny

Kun käyt laittamassa alla olevaan osoitteeseen ikäsi, sukupuolesi, pituutesi,painosi ja aktiivisuusluokkasi, saat lukeman, joka on arvio päivittäisestä energiantarpeestasi :

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyneed.pl?session_id=d76fadf6234d27771bde125c3a242721

Hyvää alkaneen viikon jatkoa Sinulle

t. Arthuro

09.09.2008 08:49

Bunny B kirjoitti: Laitoin mielenkiinnosta eilispaivan ruoat ravintolaskuriin. Todella yllattava tulos. Soin eilen keskimaarin enemman hiilareita kuin yleensa; paljon marjoja, 85% Lindtin suklaata, paljon kasviksia ja paljon vahemman prodea kuin normaalisti. Laskuri ilmoitti: 1924kcal, 95g HH, 95g rasvaa ja 130 prodea. Olen erityisesti yllattynyt proden maarasta ja voin siita paatella, etta arvioin kuluttamani proden maaran alakanttiin aiemmassa viestissani. Kuvittelin myos syoneeni erityisen vahan ja kevyesti, 1924 kaloria oli yllatys. Hmm..

En tiedä sinun painoasi enkä aktiivisuusluokkaasi, mutta uskoisin proden osalta homman olevan aika kondiksessa. Energiaa prodesta 520kcal.

Saat rasvasta selkeästi eniten päivän kokonaisenergiansaannista ja se ei minusta kuulosta hyvältä. Rasvojen laadusta ei ole tietoa. Suklaan rasva :)? Energiaa rasvasta 855kcal.

Hiilareista tulee energiaa sensijaan kaikista vähiten. Energiaa hiilarista 380kcal.

Minusta täysin järjetön ruokavalio.

09.09.2008 10:02

Jarjeton..? Koostui talla tavalla(kuten jo sanoin, vahan poikkeuksellinen (sunnuntai) paiva): jogurttia, mansikoita, pahkinoita, maitoa kahvin kanssa, salaattia: ituja, tomaattia, kurkkua, palvikinkkua, juustoa (vahan), punaviinimarjoja, kalaa uunissa (kuhaa), vihreita papuja, kurpitsaa, rucolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, ja sita 85% suklaata 60g. Rasva tuli oliivioljysta ja poikkeuksellisesti kurpitsan mukana meni nokare voita, jonka laitoin laskuriin. Ei mun mielesta jarjeton, vaan maittava ja jopa aika terveellinen paiva. Toki mielellani kuulen ehdotuksia suuntaan tai toiseen, thanks Ciru!

09.09.2008 10:04

Aktiiviliikkujalle hyvä tapa saada ruokavalion osaset suunnilleen kohdalleen on :

1) laskea oma proteiinintarve (2.0-2.5 grammaa / rasvaton painokilo tai 1.5-2.0 g/painokilo)
2) kertoa tuo grammamäärä neljällä = proteiinin energiamäärä
3) laskea oma rasvantarve (hyvät rasvat) (1.0-1.5 g/painokilo, rasvan määrä olisi hyvä kuitenkin olla korkeintaan 100 g)
4) kertoa tuo rasvojen grammamäärä yhdeksällä = rasvojen energiamäärä
5) määrittää energiantarve vaikka alla olevan sivuston avulla

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyneed.pl?session_id=d76fadf6234d27771bde125c3a242721

6) hiilihydaattien määräksi tulee kohdan viisi antamasta arviosta vähennetty proteiinin ja rasvojen energian summa.

Esim.

- prot. 140 g / 560 kcal
- rasvaa 80 g / 720 kcal
- energiantarvearvio 2800 kcal
- prot+rasva= 1280 kcal
- hiilih. 2800-1280=1520 kcal eli 380 g

...pr 140 g - rasva 80 g - hh 380 g (prosentteina kokonaisenergiasta 20 - 26 - 54).

7) painoa voi sitten säädellä hiilihydraattien määrällä eli

a) laihduttaessa vähentämällä 500 kcal hiilihydraatteina (=125 g...380-125=255 g)
b) lihotettaessa lisäämällä 500 kcal hiilihydraatteina (=125 g...380+125=505 g)

09.09.2008 10:06

..ai niin ja viela 250g purkki rahkaa!

09.09.2008 10:15

Bunny B kirjoitti: Jarjeton..? Koostui talla tavalla(kuten jo sanoin, vahan poikkeuksellinen (sunnuntai) paiva): jogurttia, mansikoita, pahkinoita, maitoa kahvin kanssa, salaattia: ituja, tomaattia, kurkkua, palvikinkkua, juustoa (vahan), punaviinimarjoja, kalaa uunissa (kuhaa), vihreita papuja, kurpitsaa, rucolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, ja sita 85% suklaata 60g. Rasva tuli oliivioljysta ja poikkeuksellisesti kurpitsan mukana meni nokare voita, jonka laitoin laskuriin. Ei mun mielesta jarjeton, vaan maittava ja jopa aika terveellinen paiva. Toki mielellani kuulen ehdotuksia suuntaan tai toiseen, thanks Ciru!

Arthuro kerkesi :)

Aikaisemmin selitin kai aika selvästi miksi hiilarit on oleellinen osa aktiiviliikujan ruokavaliota. Sinulla niiden osuus on minimaalinen. Rasvojesi osuus on taas 90kg ihmisen päivittäinen tarve, et kai paina niin paljon? Siinä se järjettömyys piilee :). Mutta hyvä kun oli maittava, terveellisyydestä en olisi niinkään varma.

Onko sinun kokonaisenergiansaantisi kohdillaan? Olikos se nyt niin, että yrität kasvattaa pattia vai laihduttaa?

09.09.2008 10:50

Järjen ääni karppaajien ja larppaajien maailmassa! :D

09.09.2008 11:13

Juuh, minä en taida puhua karppaajien kieltä vaan Cirun kieltä, jotka perustuvat omiin kokemuksiini :). Tosin kukin hoitaa nämäkin asiat omalla tavallaan ja toivottavasti voivat hyvin.

Mieti nyt Bunny, jos sinun ruokavaliostasi suurin energianlähde löytyy rasvoista, niin voiko se olla eduksi aktiiviliikkujalle tai laihduttajalle tai ylipäätään kenellekkään? Ja tämä ei tarkoita, ettei rasvoja pitäisi syödä, se lienee tullut selväksi :).

09.09.2008 11:27

Juman**uta, tata ma just tarkoitan, etta menee paa sekaisin ja olo kuin hypermarketissa kun on niin erilaista karppaus- ja larppaustietoa, huh huh. Katsos, karppaus on mulle kokemuksen mukaan sopinut parhaiten, karppimaailmassa ei varota (hyvia) rasvoja kauheasti, mutta en ma todellakaan yrita lapata rasvaa itseeni, nama tulivat ihan oheistuotteina, en siis ole vedellyt pekonia ja ihraa naamaani, haha. Ma kuvittelin tietavani jotain ravinnosta mutta taidankin olla pihalla kuin lumiukko. Arthuron laskelmat kayvat jarkeen, mutta ei mulla ole kanttia ruveta laskemaan ensin kulutusta ja sitten miettimaan, mista se koostuu. Mita ma teen, help. Kun Ciru sanot, etta rasvaa ei pida valttaa, mutta ilmeisesti sita saan liikaa, niin mita tarkoitat. Mista pitaisi rasvaa ottaa ja mista ei? Sori, etta tarvitsee vaantaa rautalangasta!

09.09.2008 11:31

Ai niin, pattia alkaa olla jo tarpeeksi, olisi kiva pudottaa vihdoin rasvat paalta (menettamatta lihasta)!

09.09.2008 11:53

Bunny

Käy ensin tuolla sivustolla, jonka linkin annoin. Näet sieltä nopeasti ja vaivattomasti suunnilleen energiantarpeesi.

Koska haluat poistaa kehostasi rasvaa, vähennä tuosta sivuston antamasta luvusta 500 kcal.

Pidä sitten proteiinimääräsi ennallaan (noin 130).

Rasvan määrää voit hieman vähentää ei kuitenkaan paljon. Hyviä rasvoja ovat oliiviöljy, rypsiöly, pellavansiemenöljy, kalaöljy (öljy tai rasvainen kala, esim. kirjolohi) ja erilaiset pähkinät.

Lisää sitten hieman hiilihydraattien määrää, jotta saat kokonaisenergiamäärän (energynet-500) kokoon. Hiilihydraatit ovat lihastyön energianlähde. Jos energiaa ei ole riittävästi, harjoitusteho kärsii ja tuloskehitys siinä samalla.

Rasvaprosentin vähenemisen tarkkailussa helpoin tapa on mitata säännöllisesti sekä vyötärö että lantio. Kun niiden mitat pienenevät, on se yleensä merkki rasvaprosentin vähenemisestä. Toki voi sitä muutenkin mitata (esim. "poimupihdit", kehoanalyysivaaka, peili, muutokset vaatekoossa).

Terveisin Arthuro

09.09.2008 12:01

Hui, mä tajusin, että mun energiankulutukseni on Arthuron linkin mukaan yli 2600 kaloria. Siis normaalina päiväna ilman mitään viiden tunnin pyöräilyjä pitkin Alppien rinteitä tai muita viikonloppujen ja lomien hullutuksia. Kun kerran haluan lisää tavaraa ylleni, pitäis vissiin koettaa päästä tuonne 3000 kaloriin päivä. Siinä on mun vatsalle töitä.

Esimerkkiä "kunnon syömisistetä tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=0QGz5g3y7jA&NR=1

Tässä Mr Phelpsin normaali päivä:

aamiainen:

3 sandwiches (salaatti, tomaatti, paistettu sipuli, PAAALJON majoneesia)
viiden munan omeletti
BIG annos kaurapuuroa
2 kuppia kahvia
3 French Toastia (vrt. köyhät ritarit) tomusokerin kera
3 chokolate panncakes

lounas:

500 g pastaa + tomaattikastike
2 BIG sandwiches juusto/kinkku + majoneesi
1000 cal Drink (mitähän lienee sisältävän...?)

päivällinen:

500 g pastaa + carbonarakastike
BIG pizza
1000 cal Drink

Plus pikku napostelut väliin, vähän sulattelua ja välillä uiskentelua. Ja paljon unta. Just joo.

Phelps (1,93 m, 90 kg) energiankulutus olisi ilman urheilua 2800 kal ja urheillessaan hänen tulisi kuluttaa noin 6000 kal (kuten maratonjuoksija, joka juoksee treenipäivänään 2 x 20 km.) Siksi on outoa, että hän syö melkein tuplamäärän energiaa (omien puheittensa mukaan) kuin mitä hänen pitäisi kuluttaa. Noh, kasvava nuori mies...

09.09.2008 12:08

Bunny, jos karppaat, niin minä en osaa auttaa. Se on sinun valitsemasi tie :). Karppaukseen liittyen löydät varmasti ohjeita ja neuvojia. Minä en puutu siihen.

Jos taas minun mielipidettäni kysyt, niin 1g/elokilo rasvaa/pvä riittää laihduttajalle varsin hyvin ja ne rasvat otettaan "hyvistä" rasvoista, niin kuin olet mallikkaasti kai tehnytkin, tosin ihan pikkasen vetänyt överiksi sen rasvan syömisen suhteen ;). Eli oliiviöljy ja rypsäri on varsin hyviä rasvanlähteitä.

Hiilarit (Arthuron yo. ravintojakaumaa noudatan itsekin) taas auttaa sinua jaksamaan treenissä ja näin ollen lihaskatoa ei synny heikkojen treenien ansiosta. Jos taas vedät kokonaiskalorit liian alas liian nopeasti, niin lihaskato on taattu. Hiilreita pudotetaan tietysti myös laihdutettaessa. -500kcal/pvä on passeli. Prode asiat oli kai aika selvät :).

Energiankulutuksen ja energiansaannin laskemisessa on ihan pointtinsa laihdutettaessa, se tekee siitä ruokavalion koostamisesta hieman helpompaa. Ei tarvitse niin hirveästi arpoa meneekö oikein vai metsään, se on silkkaa matematiikkaa. Usein naisilla kokemukseni mukaan se menee niin, että energiansaanti vedetään tosi alas nopeasti ja samalla liikutaan puolitehdolla suuria määriä ja mitään ei tapahdu. Uuvuttaa vain, lihakset lähtee litomaan ja aineenvaihdunta tekee lähes kuolemaa.

Sinä teet kuitenkin päätöksesi itsesi suhteen ja niin kuin sinusta tuntuu hyvältä :).

09.09.2008 12:25

Vaikka tuo marin mainitsema Mr Phelps harjoitteleekin 8-9 tuntia päivässä ja vielä omien ja valmentajansa sanojen mukaan "all out", on kalorimäärä valtaisa. Ihmetyttää miten hän kykenee tuon valtaisan ruokamäärän sulattelun ohella treenaamaan. Luulisi olevan melkoisen ähky olo.

Kolmetonnia kaloreina vaatii tavalliselta kuntoilijalta jo ponnisteluja pöydän ääressä, jos yrittää pitää ruokavalion terveellisenä (ilman runsaskalorista roskaruokaa).

09.09.2008 12:28

Kolmetonnia kaloreina vaatii tavalliselta kuntoilijalta jo ponnisteluja pöydän ääressä, jos yrittää pitää ruokavalion terveellisenä (ilman runsaskalorista roskaruokaa). [/quote]

No jaa, ei se nyt niin kovia ponnisteluita vaadi. Itse syön 2800kcal "puuhtaalla" ruoalla. Enemmänkin on tullut syötyä, parhaimmillaan 3500kcal, lihoamatta :D.

09.09.2008 12:37

Ciru, tarkoitin nimenomaan tavallista kuntoilijaa, en Sinua enkä myöskään Maria (tai vaikkapa itseäni). Joillakin kun on tapana syödä ensimmäinen ateria vasta puolilta päivin. Jos syö kuten kuntoilijan tai urheilijan tulisi, eli 5-7 ateriaa päivässä, ei 3000 kcal:n kokoon saaminen toki ole hankalaa.

09.09.2008 12:48

Ok Arthuro :).

Lisäystä edellisiin...
En tiedä millä kaavalla energynet laskee näitä juttuja, mutta tässä yksi kaava, jota itse käytän. Pitää tosiaan muistaa, että kaavat ovat aina suuntaa antavia.

Harris-Benedictin kaava:

Miehet: PAV = 66.5+ (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ikä)

Naiset: PAV = 655.1+ (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ikä)

Näillä tiedoilla saadaan siis laskettua suuntaa antava päivittäinen perusaineenvaihdunnan kulutus, joten päivittäisen energiankulutuksen laskemiseen on edellisestä kaavasta saatu tulos kerrottava ns. aktiivisuuskertoimella:

kevyt =1,3 (kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)

tavallinen=1,5 (kevyt työ , jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)

kohtalainen=1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai keskiraskas työ)

kova=2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)

erittäin kova=2,2 (erittäin kova liikunta ja fyysisesti raskas työ)

09.09.2008 12:56

Tuo sama kaava on kotisivuillani osoitteessa

http://www.kuntoguru.com/painonhallinta.html

Se on hyvä kaava, vaikkakin jo miltei sadan vuoden takaa eli vuodelta 1919.

Koska kaikki eivät ole matemaattisia yksilöitä, on mielestäni parempi antaa linkki yksinkertaisemmasta vaihtoehdosta.

09.09.2008 13:09

Koska kaikki eivät ole matemaattisia yksilöitä, on mielestäni parempi antaa linkki yksinkertaisemmasta vaihtoehdosta.[/quote]

Totta tuokin :). Itse olen sellainen henkilö, että haluan tietää mitä kaava sisältää ja mistä ne luvut koostuvat.

Mahtaakohan näiden kahden kaavan lopputulos olla sama, en ehdi nyt itse niitä laskemaan?

Mukavaa päivänjatkoa kaikille :).

09.09.2008 13:47

EnergyNetin aktiivisuusluokat verrattuina mainitsemiisi Harris-Benedict-kertoimiin ovat ainakin omalta kohdaltani laskettuina :

EN 1 = HB x 1.57 (1.3)
EN 2 = HB x 1.80 (1.5)
EN 3 = HB x 2.02 (1.7)
EN 4 = HB x 2.25 (2.0)
EN 5 = HB x 2.47 (2.2)

EnergyNet antaa siis hieman suuremman arvion energiantarpeeksi kuin tuo Harris-Benedict-systeemi.

09.09.2008 13:55

Tamahan menee jannittavaksi.. paasee laskemaan matikkaakin, ei ole sita paljon tullut tehtya sitten lukiovuosien. Sain perusaineenvaihdunnaksi Cirun kaavalla 1590 kcal, kulutan arviolta treenatessa 4000 kcal viikossa, joten paivittainen kaloritarpeeni on kerskimaarin 2161 kcal. Jos haluan pudottaa painoa, vahennan siis 500 kcal ja pitaisi pysytella 1661 kcal sisilla. Tuo Arthuron antama linkki laskimeen muuten antoi ihan eri tuloksen, sen mukaan paivittainen kaloritarpeeni olisi 2700 kcal luokkaa, mika kuulostaa tosi suurelta. Pitaakohan mun nyt ruveta laskemaan kaloreita ja rasvan ja proden ja hiilarin suhteita, jotta oppisin syomaan oikein. Siita puheenollen, olen pian lahdossa asiakkaan kanssa lounaalle, taytyy yrittaa valita jotain kevytta, mutta tallaisissa tilanteissa on vaikea laskeskella makro- ja miksrosuhdanteita. Mukavaa paivaa kaikille myos taalta Lontoosta kasin!

09.09.2008 14:13

Tuo 1590 kcal on perusaineenvaihduntasi kuluttama määrä LEVOSSA. Se pitää Sinun tapauksessasi kertoa ainakin 1.7:llä. Tästä tulee noin 2700 kcal. Siitä vähennettyäsi 500 jää 2200 kcal.

Prot. 130 g + rasvaa 80 g on 520+720 kcal. Hiilihydraattien osuudeksi jää 2200-1240 eli 960 kcal ... 240 grammaa.

09.09.2008 17:19

Jos keho on totutettu alhaisempiin kaloreihin jota tuo kaava ehdottaa, niin on aika selvä ettei mitään tapahdu laihtumisen kannalta noilla kaloreilla, koska aineenvaihdunta ei toimi kunnolla tai/ja täytetään ne kalorit roskaruoalla.

Väitän aika hanakasti ettei kovinkaan moni tavis kuntoileva nainen syö 2200kcal päivässä "puhtaasti" (saati 2700kcal) ja tuolla 2200kcal tulisi siis jo laihtua n. 0,5kg/vko. Vaikkakin PAV olisikin 1590 ja aktiivisuuskerroin 1,7.

Tämä Bunny ei ollut osoitettu sinulle vaan ihan yleisenä huomiona vain ja mitä minä olen naisten kanssa jutellut ja heidän ruokavalioitaan ruotinut.

09.09.2008 18:38

Edellisen tekstini tarkoituksena oli tuoda ilmi, että

a) perusaineenvaihdunta tarkoittaa kulutusta levossa
b) koska harvempi meistä makaa pitkällään kaiken muun ajan kuin treenamisen, pitää päivittäiseen energiankulutukseen huomioida kaikki toiminta (ei siis pelkästään viikon liikunnat) - siksi tuo aktiivisuuskerroin, joka nyrkkeilyä harrastavalla on ainakin 1.7, jos ei enemmän
c) yleensä vähennetään laihduttaessa tuo viitisensataa miinukselle jotta painonpudotus olisi maltillista ja tapahtuisi ilman lihaskatoa.

Aikaisempia tekstejäni noudattaen laitoin näkyviin Bunnylle prot-/rasva- ja hh-määrät.

En oikein saanut selville mitä Sinä Ciru tarkoitit - pitäisikö Bunnyn olla nälkäkuurilla (alle 1600 kcal) vaiko syödä nykyistä enemmän ? Mitä ehdotat?

10.09.2008 08:16

Arthuro: Minä ainakin ymmärsin mitä sinä edellisessä tekstissäsi tarkoitit. Miksiköhän toistit sen :)?

Minä en osoittanut edellistä kirjoitustani Bunnylle tai sinulle vaan puhuin yleisellä tasolla (minkä mielestäni ilmaisin aika selvästi), todeten ettei ne taulukkojen arviot ihan päde yks yhteen todellisuuden kanssa.

Kysyit mitä suosittelen Bunylle. En mitään, koska en tiedä faktoja hänestä. Minä en suosittele nälkäkuureja kenellekään, mitä ihmeen järkeä siinä olisi? Mitä tulee näihin talukkojen antamiin tuloksiin, niin nehän ovat vain suuntaa-antavia arvioita eikä näin ollen perustu faktaan. Minä en lähde suosittelemaan Bunnylle tai muillekaan mitään tarkempia makroja tai kalorimääriä, koska minulla ei ole faktaa hänestä. Enhän minä ole koskaan tavannutkaan häntä, en tiedä hänestä juurikaan mitään. En tiedä liikunnan määrää/tehoa, enkä ole nähnyt hänen ruokapäiväkirjaansa (jonka pyydän aina ainakin viikon ajalta) eli todellista energiansaantia, en hänen kokoa tai ikää ym. mitä minun tulisi tietää, jotta voisi suositella hänelle jotain tarkempaa energiajakaumaa ja kalorimäärää. Tee aina edellä mainitut neuvot henkilökohtaisesti ja toiseen tutustuen hieman paremmin.

Netissä asioista voi puhua yleisellä tasolla ja antaa ohjeita yleisellä tasolla perustuen talukkoihin ja suuntaa-antaviin arvioihin, jotka ei välttämättä päde henkilökohtaisella tasolla sitten kuitenkaan.

Jos henkilö on elänyt pidempään liian alhaisilla kaloreilla ja/tai ruokavalio on toimimaton, niin ensimmäinen mitä tekisin olisi näiden asioiden tsekkaaminen ja korjaaminen eikä kaloreiden pudotus suinkaan. Vaikka henkilö haluaisi kuinka esim. laihtua heti, niin ensin perusasiat kuntoon ja sitten katellaan jatkoja.

Mitä tulee karppaukseen, niin ilmaisin kantani jo sen suhteen. Pidän näppini irti siitä aiheesta :).

10.09.2008 14:40

Hei, ihan ensimmaiseksi kiitos etta jaksatte kayttaa aikanne ravintoasioiden ruotimiseen. Toiseksi, Ciru on ihan oikeassa. Perusasiat taytyy saada ensiksi kuntoon. Ma olen syonyt varmaan koko elamani vaarin, mutta ma en halua jatkaa smaa rataa, mulla menee hermot.

Syy, miksi olen pitanyt karpista kiinni, on, etta se on ollut ainoa tapa mulle, syoda 'normaalisti' ja pysytella ihannepainossa, varman siksi, etta ei pidemman palle tule mielitekoja, kun sokerit eivat hypi. Mutta kuten Mari aiemmin totesi, enha ma aina voi juosta karkuun, kun tulee hiilari vastan. ;) Kylla ma haluan oppia syoman normaalia, tervellista ruokaa, mutta kaikista eniten haluan oppia olemaan ajattelematta asiaa, kayttamaan ruokaa polttoaineena ja voimaan hyvin. Nimenomaan voimaan hyvin, nimittain keho on herkka tuntemaan jos syo huonosti; os vatsa ei toimi tai jos turvottaa tai vasyttaa jne.

Eli lahtokohta on se, etta joku mattaa, kun en ole ikuisista yrityksistani huolimatta paassyt maaliini ja vietan aivan liikaa aika miettimalla ravintoasioita. Ole jopa alkanut stressata aiheesta. Toisaalta juri siita syysta en haluaisi laskea kaloreita ja suhteita, mutta toisaalta, ehka mun juuri pitaisi, jotta oppisin huomaamaan, mika mattaa.

Mielessani jaan asiat sallittuihin ja kiellettyihin ja sitten koen huonoa omaatuntoa, jos 'joudun syomaan' jotain, mika on mun kellettyjen listalla. Esim. kylaillessa riisia. Oh my god. Mutta eihan nyt yksi riisiannos maailmaa kaada. Mun maailman kaataa, koska yritan niin kovasti syoda 'oikein'. Ymarratteko? Miksi mun mitaa olla niin kompleksi tapaus, miksen vaan voi ottaa rennosti ja olla hyva keholleni? Agggh.

Ihan kuin pitaisi aloittaa alusta opettaakseni itseani syomaan oikein.

11.09.2008 09:28

[quote]Bunny B kirjoitti:
Eli lahtokohta on se, etta joku mattaa, kun en ole ikuisista yrityksistani huolimatta paassyt maaliini ja vietan aivan liikaa aika miettimalla ravintoasioita. Ole jopa alkanut stressata aiheesta. Toisaalta juri siita syysta en haluaisi laskea kaloreita ja suhteita, mutta toisaalta, ehka mun juuri pitaisi, jotta oppisin huomaamaan, mika mattaa.

Mielessani jaan asiat sallittuihin ja kiellettyihin ja sitten koen huonoa omaatuntoa, jos 'joudun syomaan' jotain, mika on mun kellettyjen listalla. Esim. kylaillessa riisia. Oh my god. Mutta eihan nyt yksi riisiannos maailmaa kaada. Mun maailman kaataa, koska yritan niin kovasti syoda 'oikein'. Ymarratteko? Miksi mun mitaa olla niin kompleksi tapaus, miksen vaan voi ottaa rennosti ja olla hyva keholleni? Agggh.

Ihan kuin pitaisi aloittaa alusta opettaakseni itseani syomaan oikein.

[/quote]

Olet suloinen nainen Bunny ja toivon todella, että löydät balanssin elämässäsi ja ruokavalioasioissa. On todella hyvä, että olet huomannut ruokajuttujen rasittavan itseäsi, se on jo ensiaskel parempaan päin. Sinun kertomastasi voisi jo saada hieman sellaisen kuvan, että kohdallasi voisi olla jonkin sortin ortoreksiasta kyse. Se on myös psyykkinen asia eikä pelkästään sellainen asia ettei vain osaa syödä oikein voidakseen hyvin.

Oletko miettinyt, että hakisit apua ongelmaasi esim. ravitsemusterapeutin tms. luota? Jos et itse osaa tehdä asialle oikein mitään ja sinua ahdistaa, niin ongelma ei katoa itsestään.

Lämmintä syksyä ja haleja lähettelee Cirpukka :).

11.09.2008 17:22

Kiitos Cirpukka. Yksi asia on varmaa kanssa, ei pida ottaa tata koko hommaa liian vakavasti, mun pitaa ruveta nauramaan enemman ja nauttia elamasta, jotta ei ole aikaa liiemmin ajatella ruoka-asioita. Sitten kun ruokailu normalisoituu, voin ajatella pidemman paalle. Mukavaa syksya myos Cirpukalle ja kiitos kaikesta!

12.09.2008 14:37

Ciru, kysyisin sulta vielä yhtä asiaa. Kirjoitit tuossa aiemmin, että saat helposti syötyä 3000-3500 kaloria terveellistä, ns. puhdasta ruokaa päivässä. Mulla taas tekee tosi tiukkaa moisen ruokamäärän sulattelu, vaikka melko paljon urheilenkin ja olen muutenkin aktiivinen. Olen alipainon rajoilla, joten totisesti tarvitsisin enemmän energiaa ruoastani.

Mitä mieltä olet (tai olette, toki muidenkin kuin Cirun mielipiteet kuullaan!), onko muuta tietä kuin päivittäisestä ähkystä kärsiminen, saadakseni tarvittavan määrän sapuskaa sulateltua? Kummastelen vain, että onko mun vatsalaukkuni epänormaalin pieni, vai mistä ongelma johtuu? On varmasti myös yksilöllistä, millaisia määriä saa vatsaansa mahtumaan (vrt. Michale Phelps), joten onko tällaiselle pieni- ja herkkävatsaiselle hyväksi käyttää jotain vippaskonsteja (esim. energiajuomia)? Vai olisiko parempi yrittää väitellen totutella suurempiin annoksiin, kunnes vatsa sietää enemmän? Mieluiten pysyttelisin lisäravinteista erossa ja söisin vain normaalia ruokaa.

Koostan ravintoni näin: hiilarit 50-60 %, proteiinit 30 % ja rasvaa loput. Joskus hiilarien osuus noussee korkeammallekin. Syön melkein aina itse tekemääni ruokaa, ja pyrin syömään vain ruokia jotka mulle tosiaan maistuvat ja jotka ovat mun kropalle hyväksi. Kuten monet tietävätkin, juoksen, pyöräilen, soudan ja/tai uin päivittäin sekä teen voimaa pari kertaa viikossa ja jumppaa ja venyttelyä päivittäin. Urheilua ja liikuntaa kertyy 10-12 tuntia viikossa. Pituutta on 175 cm ja painoa 56 kiloa. Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

Ja Bunny, älä nyt vaan täysin täältä kehosta häivy, tossa sun vikassa viestissä oli vähän jäähyväisten tuntua...

12.09.2008 19:05

Olenkohan ma vahan taipuvanen ylidramatisointiin, kun kaikki tulkitaan jaahyvaisina.. enhan ma nyt voi taalta pois pysya!

15.09.2008 09:06

Moi Mari :)

3000kcal menee aika leppoisasti, mutta 3500 alkaa olemaan jo melkoista mättämistä :). Minä syön n.3h välein ja annokset on aika isoja. Hiilaria syön paljon, prodea ja rasvaa riittävästi. Hiilareiden lähde on riisi, kaurapuuro, kauralese, marjat, vihannekset ja kasvikset. Prode aina vähärasvaisena ja mahdollisimman tuoreena ja "puhtaana". Rasvat lesitiinistä ja rypsäristä. Ruoka on aika helposti sulavaa, joten en koe, että se aiheuttaa ähkyä. Kastikkeet, rasvaiset lihat, einekset, leipä, erilaiset levittet, juustot yms. aiheuttaisi suuria ongelmia mahan kanssa, jos ja kun täytyy syödä paljon. Ne aiheuttaisi ähkyn. Masu tottuu isompiin annoksiin pikkuhiljaa. Kokeile nostaa annoskokojasi vähän kerrallaan, jospa se siitä suttaantuisi. Sinun masusi voi olla pieni, jos/kun et ole syönyt isoja annoksia ja suuria määriä ruokaa. Kyllä se siitä vetryy :).

Minä olen myös erittäin herkkävatsainen ja voin todella hyvin tällä ruokavaliolla. Ei kipuiluja, kaasua eikä turvotusta. Käytän myös lisäravinteita palautusjuoman muodossa eli en kovinkaan paljon. Vitamiinit ja kalaöljyt kuuluvat myös ruokavaliooni.

Olen sinua lyhyempi 167cm ja painan nyt 69kg eli 14kg enemmän kuin sinä :0. Rasvaa on kehossa jonnin verran, mutta ei missään tapauksessa liikaa. Laitoin silloin aiemmin kuviakin todetakseni jollekin ettei se paino aina kerro koko totuutta vaan se kehon koostumus.

15.09.2008 09:31

Mari, kuinka paljon syöt nyt päivässä kcal? Lihotko vai laihdutko tuolla määrällä vai pysyykö paino ennallaan? Koska olet noin pieni, niin tuskin edes kannattaa yrittää ahtaa 3000kcal/päivässä. Syömällä sen oman rajansa löytää. Aineenvaihduntaa voi kiihdyttää syömällä enemmän lihoomatta ja toki myös kuluttamalla liikunnan avulla, mutta jossain se oma raja kulkee. Jos lihasmassaa on enemmän, niin luonnollisesti kulutus on suurempaa.

16.09.2008 00:47

Moi Cirpukka!

Hienoa, että kerkesit vastamaan. Nauroin oikein ääneen, kun sä kirjoitit, että ...Koska sä olet noin pieni... En muista milloin joku olis sanonut mua pieneksi! Somaa!

Mä en ole ikuisuuksiin laskenut kaloreitani, joten nyt kun niitä näpyttelin tuonne laskuriin, olin vähän pallo hukassa. Mun ruokailuni ei tosiaan ole kovin säännönmukaista, sillä työni on liikkuvaa ja suurin osa aterioinnistani tapahtuu julkisissa kulkuvälineissä - ei siis mitään rentouttavaa nautiskelua! Suurimman osan sapuskoistani raahaan mukana, mutta aina ei ole helppoa ja mahdollistakaan kuljetella tuppervareja koko päivää ja syödä joka välissä.

Laskin nyt yhden päivän ruokien energiat, mutta heittoa on varmasti, sillä en ollut määristä varma. Näppituntuma on mulla tällä hetkellä hukassa, joten laitan tarkemmat laskelmat tuleen, kunhan kirjaan ruoat parilta päivältä tarkalleen ylös.

Tänään söin melkoisesti, ja aikalailla sämpylä-jogurtti-hedelmä -linjalla sillä vietin paljolti aikaa tien päällä. Ei mikään optimaali ruokavalio, mutta tällaisina hektisinä päivinä mulle on tärkeintä, että energiaa tulee tarpeeksi. Eilen oli kova urheilupäivä ja tänään aamutreeni myös tiukka. Lisäksi olin töissä iltayhdeksään, eli kulutus oli kova.

Tässä suuntaa: Hiilarit 41%, proteiinit 23% ja rasvat 36%, energiaa noin 2500 kal. Yleensä uskoisin hiilareita olevan enemmän ja rasvaa vähemmän, mutta täytyypä kirjata ylös muutama päivä - ehkä olen arvioinut jotakin väärin. Uskon päivittäisten energioiden heittelevän melkolailla, sillä kulutukseni on viikonloppuisin joskus tosi suurta (tunteja kestävät pyörämaratonit sun muut), jolloin syön myös suurempia määriä müslipatukoita, rusinoita, pähkinöitä ja patukoita ja juon energiajuomia ja syön mitä majatalosta sattuu saamaan. Viikolla syön varmasti silloin tällöin vähemmän, kun en muka kerkeä. Hyvälaatuisen proteiinin saanti mulla on liian vähäistä, sillä en syö lihaa ja kala-annokset eivät ole mitään huimia.

Vaikka kärsinkin varsinki täysjyväleivän aiheuttamista vatsavaivoista, en saa niistä luovuttua, koska ne minulle maistuvat. Lisäksi luulen että syömiseni epäsäännöllisyys ja kiireellisyys liikkuvan työni vuoksi on pahempi vatsalleni kuin leipä. Lisukkeena pelkkä riisi, kuten sinun ruokavaliossasi, olisi mulle liian yksitotista - syön mielelläni leipää ja keitettyjä viljoja kuten quinoaa, ruista, amaranttia, ohraa, hirssiä sekä perunaa sun muuta vaikka niissä sulattelua onkin. Mietin miten sinä saat ruokavaliosi sovitettua perheesi ruokailuihin? Vai syövätkä kaikki samaa ruokaa? Mun mieheni wiener schnitzel - curry wurst - pommes -linjaa on välillä vaikea risteyttää mun tofu-täysjyväriisi-parsakaali -linjaani...

Tällä ruokavaliolla ja suunnilleen noilla energioilla olen pysynyt vajaan kaksi vuotta samassa painossa. Ennen tätä nostin painoani kymmenisen kiloa (46 kg > 56 kg noin yhdessä vuodessa) noin 3000 kalorin päivävauhtia ja tarkoitus oli jatkaa kuuden kympin paremmalle puolelle, mutta kehitys keskeentyi, kun jätin ns. lihotusjuomat (apteekki) pois. Tällä normaalilla ruokailulla ei painoni enää nouse. Oloni on ihan hyvä, mutta varsinkin käsissä ja jalkaterissä iho on hurjan ohut ja herkkä ja kylmettyy epänormaalin helposti. Lihasta mulla on sen verran mitä nyt kestävyysurheilijoilla on - yläkroppa luonnostaankin hintelä, vaikka voimaa jonkun verran löytyykin, jalat vahvat ja mutta väntevät, suoniset ja pitkät. Rasvakerroksen ja lihaksen lisäykseen pyrin, lähinnä jotta kestäsin kolauksia ja kylmää paremmin ja saadakseni heittelehtivän hormoonitasapainoni kuntoon. En kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, mitä mieheni tolkuttaa, että pitäsi syödä enemmän ns. roskaa, josta normaalipainoiset ihmiset kuulemma saavat piilokalorinsa. Ja olen kestävyysliikkuja, ja siinä haluaisin myös pysyä. Voi kun olisin niin tyytyväinen, jos voisin pysyä omassa ruokavaliossani ja liikuntatottumuksissani ja päästä silti terveelliseen painoon! Mutta näin kai ajattelevat ylipainoisetkin, jotka eivät saa laihdutettua! Itsekuria se vain kysyy!

Kuulumisiin ja kiitos vielä vinkeistä!

17.09.2008 08:47

Sau Mari :)

Painosi ei siis nouse, mutta eihän se laske? Sinä saat liian vähän energiaa kulutukseesi nähden. Lisää ruokaa koneesee reippaasti. Sinäkään et ole fysiologinen ihme :D. Jos hormoonitasapainosi heittelee, niin se on oire jostakin, johon kannttaa puuttua. Paino nousee, jos energiansaanti on reilusti suurempaa kuin kulutus. Tämän seuraaminen/ylläpitäminen on sinulle ilmeisen vaikeaa, johtuen epäsäännöllisistä ruokailuista ja hyvinkin erilaisista ruokapäivistä. Lähes jokaisella meillä on erilaisia päiviä mitä tulee liikuntaan ja ruokailuun. Se mitä tapahtuu viikkotasolla on ehkä parempi aika seurata, kuin päivätasolla. Minä en todellakaan suosittele, että ottaisit ne ylimääräiset kalorit "paskaruoasta". En usko sen tekevän hyvää oloa sinulle. Se mitä ja miten sinä syöt, on sinun valintasi :). Se vaikuttaa ihan suoraan siihen miten sinä voit.

Eihän se ole välttämätöntä kaloreita laskea, mutta sinukin tapauksessa hyvin todennäköisesti se valaisisi todellisuutta. Yhtä hyvin voi seurata vaa´ an lukemia. Jos paino ei nouse, niin lisää murkinaa. Joskus vain laskeminen helpottaa ymmärtämään kokonaistilannetta.

Kysyit miten sovitan ruokavalioni perheeni ruokailuihin. Perheeni syö ihan tavallista kotiruokaa ja herkkuja ihan samalla tavalla kuin muutkin lapset. Tavallista kotiruokaa syön itsekin, tosin hieman riisuttuna versiona. Eli minun annokseni on valmis, ennen kuin lisään esim. kermaa ruoan joukkoon. Simppeliä :). Käytän hieman tomaattikastikkeita ja chilikastikkeita omissa annoksissani. Minä en tosin mielelläni syö perunaa (paitsi uusia) enkä pastaa. En vain pidä niistä. Jos teen niitä perheelleni, niin teen ison salaatin perunan sijaan ja lihat (tai mitä ikinä onkaan) syön sitten kyytipoikana. Minä en millään lailla tuputa tai vouhota tästä minun elämäntavastani kotona. Kisadieetillä tietysti selitän mistä on kyse, jotta lapset eivät ihmettele, mutta muuten syön ja olen ihan tavallinen äiti ja lapseni ovat ihan tavallisia mukuloita.

17.09.2008 12:37

Moi Ciru ja muut!

Kiitos kirjoituksestasi, Ciru! Laskeskelin eilisen energioita keho.netin laskurilla. Söin aivan normaalisti - en siis ähkyyn, vaan ennemminkin kevyellä ja hyvällä ololla koko päivän. Olen vähän vilustunut, joten en ollut töissä. Kävin vain tunnin kävelyllä ja venyttelin puolisen tuntia. Muutoin olin kotona ja siivoilin, pesin pyykkiä sun muuta. Tosi rauhallinen päivä siis mun mittakaavalla. (Yleensä urheilen kovaa 1-2 tuntia ja siirryn työpäivän aikana paikasta toiseen. Olen opettaja, joten työni on melkolailla aktiivista, ei siis päätteen ääressä nököttämistä.)

Keho.netin mukaan mulla tällaisen päivän kulutus on (vain) noin 2000 kaloria. Eilen söin omien laskelmieni mukaan kuitenkin yli 3000 kaloria (h 50, r 30, p 20). Energia "terveellisistä" elintarvikkeista kuten puuroista, tj-leivästä, tj-riisistä, öljyistä, pähkinöitä, sokerittomista maitotuotteista, vihanneksista, hedelmistä ynnä muusta. Lisäenergiana muutama pala tummaa suklaata. Hmmm. Jossain täytyy mennä vikaan, kun kerran paino ei nouse, vaikka ei tosin laskekaan. Täytyypä kirjata vähän pidemmältä ajalta, niin ehkä huomaan, missä mättää. Tosiaan, kuten Ciru kirjoitit, jos paino ei nouse, syön liian vähän - tai liikun liikaa. Eipä siinä sen kummempia kommervenkkeja ole.

Kuulumisiin!

17.09.2008 12:37

Moi Ciru ja muut!

Kiitos kirjoituksestasi, Ciru! Laskeskelin eilisen energioita keho.netin laskurilla. Söin aivan normaalisti - en siis ähkyyn, vaan ennemminkin kevyellä ja hyvällä ololla koko päivän. Olen vähän vilustunut, joten en ollut töissä. Kävin vain tunnin kävelyllä ja venyttelin puolisen tuntia. Muutoin olin kotona ja siivoilin, pesin pyykkiä sun muuta. Tosi rauhallinen päivä siis mun mittakaavalla. (Yleensä urheilen kovaa 1-2 tuntia ja siirryn työpäivän aikana paikasta toiseen. Olen opettaja, joten työni on melkolailla aktiivista, ei siis päätteen ääressä nököttämistä.)

Keho.netin mukaan mulla tällaisen päivän kulutus on (vain) noin 2000 kaloria. Eilen söin omien laskelmieni mukaan kuitenkin yli 3000 kaloria (h 50, r 30, p 20). Energia "terveellisistä" elintarvikkeista kuten puuroista, tj-leivästä, tj-riisistä, öljyistä, pähkinöitä, sokerittomista maitotuotteista, vihanneksista, hedelmistä ynnä muusta. Lisäenergiana muutama pala tummaa suklaata. Hmmm. Jossain täytyy mennä vikaan, kun kerran paino ei nouse, vaikka ei tosin laskekaan. Täytyypä kirjata vähän pidemmältä ajalta, niin ehkä huomaan, missä mättää. Tosiaan, kuten Ciru kirjoitit, jos paino ei nouse, syön liian vähän - tai liikun liikaa. Eipä siinä sen kummempia kommervenkkeja ole.

Kuulumisiin!

17.09.2008 14:08

Hei Mari,

otin oppia Cirun neuvoista ja ruepsin kiinnittamaan huomiota Cirun kehotuksesta rasvoihin ja tajusin, etta todellakin vedan liikaa rasvaa, se on ollut typera pinttynyt tapa ja uskon, etta en siksi ole saanut painoa laskemaan. Ehka se toimii myos toisin pain.. ehka voit lisata (hyvia) rasvoja, pahkinoita, oliivioljya jne. Jos siis haluat painoosi nousemaan. Toivottavasti voit paremmin jo!

18.09.2008 11:23

Moi Bunny! Joo, mä olinkin kummastellut pitkään, miksi syöt niin rasvapitoisesti, jos kerran haluat vähentää painoasi. Olin kuitenkin ymmärtänyt, että "karppasit" (järkyttävää suomea!), joten en puuttunut siihen mitenkään, sillä aiheeseen vihkiytymättömänä on turha alkaa jauhaa ruokavalion puolesta tai vastaan. Vähähiilarinen ja runsasrasvainen ja -proteiinipitoinen ruokavalio kai laihduttaa, tuskin sillä muuten olisi niin paljon kannattajia. Uskon kuitenkin, että aktiiviselle liikkujalle ja/tai urheilijalle hiilarit ovat ensiarvoinen energianlähde.

Mitä mun ruokavalioni rasvoihin tulee: Syön mukavan määrän rasvaa nyt jo, mutta tiedän toki, että rasvojen kautta saisin kiloja helpommin lisää kuin proteiinin tai hiilareiden kautta. Mutta suuri määrä rasvaa ruokavaliossa ei sovi mulle. Varmasti tottumuskysymys, mutta rasvasta ja turhasta proteiinista mulle tulee raskas olo, ja sitten ei juoksu kulje! Ja sitä mä en halua. Joten mulle varmasti olisi paras pysyä suunnilleen tuossa h50/r30/p20 linjassa (noh, proteiinia on tosiaan aika vähän), täytyy vaan koettaa suurentaa annoksia. Tuskaa! Masulle töitä! Mutta kaikki rutiinien muutokset ovat aina työn takana. Muutos ei tapahdu jos vaan istuu ja ihmettelee!

Kiitos vielä teille molemmille vinkeistä, Bunny ja Ciru! Ainiin, yks hauska juttu vielä: Ciru, en tiedä puhutko saksaa, mutta mä vähän katoin pitkään, kun sä tervehdit mua viime viestissä "Sau Mari!". "Sau" on saksaksi "emakko", ja täällä meikäläisen kotopuolessa sitä käytetään tyyliin "Du blöde Sau!" (=tyhmä lehmä, senkin sika), kuten myös ilmaisuissa "Sauwetter!" (=surkea ilma), "sauteuer" (=sairaan kallis)...

"Sau Mari" oli ihan uutta! Vähänkö nauroin! Mä oon niin vieraantunut suomen kielen uusista tuulista, tää oli tervetullutta.

18.09.2008 12:20

[quote]mari3 kirjoitti: "Sau Mari!". "Sau" on saksaksi "emakko", ja täällä meikäläisen kotopuolessa sitä käytetään tyyliin "Du blöde Sau!" (=tyhmä lehmä, senkin sika), kuten myös ilmaisuissa "Sauwetter!" (=surkea ilma), "sauteuer" (=sairaan kallis)...

"Sau Mari" oli ihan uutta! Vähänkö nauroin! Mä oon niin vieraantunut suomen kielen uusista tuulista, tää oli tervetullutta. [/quote]

Ai kamala näiden kielien kanssa :O. En osaa saksaa. Tuo oli vain ihan viaton ja ystävällinen tervehdys (Tsau->sau) :).

Tosiaan tuosta rasvasta vielä. Rasvassa on energiaa huomattavan paljon enemmän (9kcal/g) kuin prodessa ja hiilarissa (4kcal/g). Kuitenkin sinä syöt ihan riittävästi rasvaa, niin kyllä minä ehdottaisin lisäämään hiilarien ja proden määrää. Kestävyysurheilija tarvitsee hiilaria jaksaakseen ja ymmärrän hyvin, että liika rasva tekee olosta tukkoisen. Aika hyvän määrän syötkin treenipäivinä, jos se on 3000kcal. Lisää sapuskaa lepopäiviin, niin uskon asian korjaantuvan jo sillä.

18.09.2008 14:43

Mari...Sinähän voisit ottaa jotain hyvälaatuista gaineria pari annosta päivässä. Sillä saisit helposti lisättyä energiansaantiasi 500-1000 kcal.

18.09.2008 19:08

Mulla jai varmaan rasva ruokavalioon huomamatta, kun karppasin kunnolla, se oli ihan 'sallitua', mutta kun ei veda mitaan ketoosikarppia, vaan syo marjoja jne hyvia hiilareita aika paljon, se ei enaa toimikaan. Mutta tulipa huomattua ja taytyy korjata asia. Mulla on tyoputki paalla, joka paiva n. 13-15 toita talla viikolla, myos lauantai, huuh. Ja ensi viikolla tyomatkalle. Nyt ei ehdi edes ajatella syomisia vaan pitaa syoda mita tarjotaan eika ehdi trenaamaan, meinaan seota. Kohta se on ohi. Sori, oli pakko purkautua, tama on vaan kerran vuodessa tama tyosesonki. Sau!

18.09.2008 21:18

Sau Ciru, Arthuro, Bunny! Kiitos viesteistä!

Mikä olisi "hyvälaatuinen" gaineri? Olisihan soijapohjainen paremmin sulavaa? Tietysti pitää itse kokeilla mikä sopii, mutta mitkä teille maistuu ja on varsinkin mahdollisimman vähätöistä masulle?

Bunny, koeta silti venytellä ja tehdä vaikka muutama kyykky aina vessassa käydessäsi (pöntölle ja ylös, pöntölle ja ylös 20 kertaa, hih!), kävellä portaat sun muuta, ettet aivan liikkumatta ole - se ei tee liikuntaan tottuneelle kropalle hyvää, kuten varmaan tiedät. Hengittele syvään ja juo paljon vettä ja koeta pysytellä terveessä safkassa. Kyllä nyrkkeilijän kunnolla parin viikon työputki pitäsi tyrmätä!

18.09.2008 21:44

[quote]mari3 kirjoitti: mitkä teille maistuu ja on varsinkin mahdollisimman vähätöistä masulle?

[/quote]

Minulle maistuu Evolutionin tuotteet. Masukaan ei valita.

19.09.2008 09:19

Soijasta ei saa oikein maistuvaa (ainakaan mulle) ja tuppaa useiden vatsojakin rasittamaan. Soijaprodesta saa varmaan ok makuista, jos siitä tekee hedelmäsmoothien?

19.09.2008 09:30

Gainerit ovat yleensä proteiiniltaan herapohjaisia. Jos mari3 et voi niitä käyttää, voit tehdä - kuten akonan totesi - vaikka hedelmäsmoothien...Laita proteiinipohjaksi soijaa ja lisää siihen hiilihydraatteja (hedelmiä, marjoja tai maltoa yms.). Kalorimäärää lisää huomattavasti ruokalusikallinen sekä rypsi- että oliiviöljyä tai pieni määrä vaikka pähkinävoita. Luovuudella saa ihmeitä aikaan.

19.09.2008 13:31

Käykääpä tsekkaamassa sivusto http://www.bodyfatguide.com/CelebrityBodyFat.html

Naisille melko yleinen kehon rasvaprosentin suositus on 18-24. Kukaan sivuston naisista ei ole tuolla alueella, vaan reippaasti sen alapuolella.

Marilyn Monroe 7.64% ja Sophia Loren 9.64% !?!? Liekö hatusta vedettyjä arvioita... Tiedän, että Marilyn elämänsä jossain vaiheessa harjoitteli painoilla, mutta ei hänen rasvaprosenttinsa taatusti ollut noin alhainen. Ja olihan Sophiallakin melko runsaasti "muotoja".

19.09.2008 15:25

En kyllä voi uskoa noita! Mariah Carey alle 6 prossaa? Häh? Sehän näyttäis luurangolta, eikös, varsinkaan kun lihaksia ei hänellä ole juuri miksikään! Tai korjatkaa jos olen väärässä.

Minkäsmoinen rasvaprosentti muuten naispuolisilla body fitness -kisaajilla tai kehonrakentajilla on kisakunnossa ollessaan? Se nimittäin näyttää jo melko hurjalta!

Ja kiitos lisäravinnevinkeistä teille kaikille! Omia smoothieta teenkin jo, mutta olen koostanut ne ilman mitään pulvereita. Siis tyyliin soijamaitoa, rahkaa, marjoja tms. Herasta varmaan saisi hommaan lisää ytyä. Mikähän hera mahtasi olla auf Deutsch? Tai in english, jotta saisin täältä tuota hankittua ja kokeiltua? Täytyypä googlata...

19.09.2008 17:43

Moi taas mari

- Marilynin mitat olivat suunnilleen : pituus 166, paino 54, rinnanympärys 94, vyötärö 58 ja lantio 92.
- ko. naisilla rasvaprosentti on kisakunnossa 5-10
- hera on saksaksi "molke" ja englanniksi "whey"

kirjaudu sisään jos haluat vastata