Liian laiha

116154
30. tammikuuta 2008 21:17

Joo eli oon 13 vuotta, olen 158 pitkä, ja painan n. 40kiloa. Harrastan jääkiekkoa ja syön yleensä melko terveellisesti. Kaverini sanovat monesti minulle että olen liian laiha ja se on todella loukkaavaa. Isäni on itskkin melko hoikka. Ranteeni ja käsi varsi on todella ohut, tai liian ohut. Minulla on myös 2 iso veljeä ja 2 iso sisko.He ovat myös olleet laihoja/hoikkia. Toinen iso siskoistani on käynyt n.5 vuotta sitten terapeutilla. En muista siitä paljoa, olin silloin niin nuori. Mutta miten saan lihotettua itseni? Tarvitsisin massaa ja haluaisin lihottaa itseni tervellisellä tavalla. Karkkia syön myös yleensä ja juon limukoita. Roskaruokaakin syön ainakin kerran viikossa. Olen myös maidolle allerginen, eli laktoosi intorelanssi. Eli vinkkei nyt miten saan itseni lihotettua! Kiitos :/

Vastaukset: 15

Xib
31.01.2008 10:57

Tervehdys Tumppi!

Oikeanlaisen ravitsemuksen suhteen en ole mikään ammattilainen, joten jätän sen puolen tämän palstan "pro-ravitsijoille" :) Sen verran vaan haluaisin sanoa, että painoa ei kannata kerätä karkkia ja roskaruokaa syömällä, ja sanoithan itsekin, että haluaisit lihottaa itseäsi terveellisellä tavalla. Sinun ei tietenkään tarvitse kokonaan lopettaa karkin ja roskaruuan syömistä, mutta varsinaista massaa kannattaa kuitenkin yksinkertaisesti kerätä runsaammalla "oikean" ruuan syömisellä.

Miten yleensä syöt päivän mittaan, ts. mistä ateriasi koostuvat? Tuntuuko sinusta, että syöt riittävästi?

Kannattaa myös ottaa huomioon ikäsi - hoikka ruumiinrakenne saattaa johtua myös nopeasta pituuskasvusta, jossa "leveyskasvu" ei aivan pysy mukana. Toivottavasti kaverisi ymmärtäisivät, että laihuudesta huomauttaminen on ihan yhtä loukkaavaa kuin ylipainosta mainitseminen.

Tsemppiä täältä joka tapauksessa, ja eiköhän nuo palstan fiksummat olennot kohta jakele hyviä vinkkejä massan keräämiseen :)

31.01.2008 12:36

Moikkamoi, uuswanhat keholaiset! =P

Tumppi, Xib tarjosi sinulle jo mainioita suuntaviivoja terveyttä edistävän ja urheilijan tavoitteita tukevan ruokavalion rakentamiseen. Ns. bulkkaaminen on hyvin harvoin urheilijalle optimaalinen tapa lihasmassan hankintaan, etenkään kun vaaditaan myös funktionaalisuutta ja monipuolista suorituskykyä kuten lajissasi lätkässä. Olet vielä siinä iässä, että terveyttä edistävien ruokatapojen opettelu edistää hyvinvointia myös tulevina vuosina, sekä terveyden että fyysisen suorituskyvyn saralla. Suosittelisin tutustumaan terveyttä edistävään ruokavalioon esimerkiksi Harvardin yliopiston tarjoaman, uusitun ruokapyramidin kautta. Se löytyy ao. osoitteesta:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/pyramids.html

Pääsääntöisesti tuo terveyttä edistävä ruokavalio soveltuu myös nuoren urheilijan noudatettavaksi. Hienosäätöä urheilijan ravitsemukseen voit ammentaa esim. tästä erään arvostetuimman urheiluravitsemusinstanssin, ACSM:n uutiskirjeestä (Fit Society Page - Winter 2007/08 - Healthy Eating - etenkin s. 4-6). Se sisältää lyhyitä ja ytimekkäitä uutistyyppisiä katsauksia urheilijan tasapainoiseen ruokavalioon käytännön vinkkien kera.

http://www.acsm.org/AM/Template.cfm?Section=ACSM_Fit_Society_Page&CONTENTID=9277&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm

Myös ravitsemustieteen opiskelija Janne Huovila on tuottanut blogiinsa joukkuelajia (jalkapallo) harrastavan urheilijan ruokavaliosta mainion tiivistetyn tietopaketin.

http://www.valt.helsinki.fi/blogs/jvhuovil/

Jos tekstit tuottavat haasteita ja toivottavasti etenkin uusia kysymyksiä, kysele ihmeessä lisää.

31.01.2008 22:03

Miten yleensä syöt päivän mittaan, ts. mistä ateriasi koostuvat? Tuntuuko sinusta, että syöt riittävästi?

No koulussa en yleensä syö kovin iso määrää. (riippuu kyllä ihan ruoasta) Sittenkun tulen koulusta, yleensä kotona on lämmin ateria valmiina. Tai sitten siitä tunti,pari eteenpäin. Koulusta pääsen yleensä 15.00. Yleensä ruokana on jokin keitto, perunat+ kastike tai siskon tekemää makaroonia/spaghettia. Sen jälkeen lähden ulos kavereiden kanssa/jään kotiin esim. tietokoneelle tai menen harkkoihin. Minusta tuntuu että syön liian vähä, tai että lämpimän ruoan ja seuraavan aterian väliin jää useampi tunti. Mikä olisi hyvä välipala syödä esim. kun tulee suoraan koulusta jos ei ole lämmin ruoka heti valmis? ps. muistutus vielä että olen maidolle allerginen, tai että ruoka pitää olla täysin laktoositon.

01.02.2008 09:06

Syötkö aamupalaa? Jos et niin hyvä aamupala voisi olla esim. puuroa ja muutama kananmuna. Juuson (tervetuloa takaisin! ;D) postaama linkin takaa löytyy hyvä listaus siitä mitä nuo ruuat voisivat sisältää http://www.valt.helsinki.fi/blogs/jvhuovil/post3.htm

Välipalaksi kävisi hyvin mm. hedelmät, pähkinät, ruisleipä leikkeellä/munalla.

Syötkö mitään iltapalaa? Riippuen kellonajasta voisit syödä ihan lämpimän ruuan tai sitten jotain kevyempää, jos syöminen tapahtuu jo lähellä nukkumaanmenoa.

01.02.2008 17:33

[quote]akonan kirjoitti: Syötkö aamupalaa? Jos et niin hyvä aamupala voisi olla esim. puuroa ja muutama kananmuna. Juuson (tervetuloa takaisin! ;D) postaama linkin takaa löytyy hyvä listaus siitä mitä nuo ruuat voisivat sisältää http://www.valt.helsinki.fi/blogs/jvhuovil/post3.htm

Välipalaksi kävisi hyvin mm. hedelmät, pähkinät, ruisleipä leikkeellä/munalla.

Syötkö mitään iltapalaa? Riippuen kellonajasta voisit syödä ihan lämpimän ruuan tai sitten jotain kevyempää, jos syöminen tapahtuu jo lähellä nukkumaanmenoa.
[/quote] aamupalaa en ole nyt syönyt oikeastaan vähään aika kunnolla.. nyt parina päivänä nopeasti
banaanin oon syönyt.. Iltapalaakaan en aina edes syö, jos syön se on jokin kanaruoka + riisit, tai jokin pyttipannu tai joskus puuro.

04.02.2008 07:59

No sittenhän tuo resepti on aika selvä; alat syödä enemmän yllä olevien ohjeiden avulla.

05.02.2008 15:22

Okei, pitää ruveta yrittämään tuota sitten.

09.02.2008 14:52

Banaani ei kannata syödä heti ensimmäisenä ja älä syö ainoastaan vaan sitä. Se nostaa verensokeria ja kohta se kolahtaa alas ja on hirveä nälkä.
Makeiset, hiilihydraatit, virvokkeet, kahvi, alkoholi, tupakka ja stressi nosta nopeasti veressokeria. Sen jälkeen se putoa myös nopeasti alas. Sellainen heittelevä sokeritasapaino voi johtaa diabetekseen. Aina ja enemmän pitäisi syötä ensimmäisenä proteiineja.

Maito-, laktoosintoleranssin takia suosittelen sinulle Digestive Formulaa. Tuttu lääkäri sanoi, että sen yhteydessä voi syödä kaikkia ruokia.

Katso lisäksi minun edellistä viestiä

10.02.2008 12:50

Tervehdys Tumppi! Taidat olla eri sukupuolta ja puolta nuorempi kuin minä, mutta koska itse olen taistellut alipainoa vastaan vuosikausia (siinä myös onneksi osaksi onnistuen!) on pakko kirjoittaa muutama rivi. Sitä pidemmittä jorinoitta voisit tsekata vanhan Ravinto - osion ketjun "+ 5-10 Kg kesäksi?", jossa keholaiset auttoivat mua oikealla tielle. En tiedä liikutko itse liikaa energiansaantiisi nähden, kuten asia omalla kohdallani oli, vai missä vika kohdallasi on, mutta ehkä saat ketjusta muutaman vinkin tai ainakin uutta näkemystä asiaan. Itse olen nyt 12 kiloa tukevampi kuin kyseisen ketjun aikoihin, joten parempaan päin ollaan menossa.

Toivottavasti saat painokäyräsi nousuun, sillä tiedän, miten ahdistavaa on olla tyytymätön ulkonäköönsä ja pelätä lisäksi terveytensä puolesta. Mutta kuten muut jo totesivat: sä olet vielä tosi nuori ja kasvat ja jos vielä pelaat lätkää, on sun kiinnitettävä perusruokailuun tosissaan huomiota. Jos aamiainen ei maistu, koeta totutella syömään joku pirtelöntyyppinen sörsseli vaikka soijamaidosta, hedelmistä, munanavalkuaisesta ja kauraleseistä. Sekotat sen mikserissä illalla valmiiks ja voit kulauttaa sen kitaas ennen kouluun lähtöä. Ja luulis kyllä kasvalla nuorella nälkä tulevan jo ennen puoltapäivää (kun mullakin tulee vaikka oon jo tällanen vanha akka!), joten eväät mukaan, vaikka leipää tai hedelmää tai proteiinipatukka. Kouluruoka naamariin leipineen ja margariineiniin ja rehuineen sun muineen. Jos treenaat illalla tai iltapäivällä syö joku banaani tai patukka tai voileipä ennen treenejä ja viimeistään tunti treenin jälkeen kunnon hiilari- ja protskupainotteinen iltaruoka (broikku ja riisi tai puuro kuulostaa hyvältä) iltaruoka ja täytä urheilussa syntynyt energiavaje ennen nukkuman menoa proteiinipirtelöllä, muutoin keho "syö itseään" yöllä eikä palaudu etkä saavuta lihaskasvua, johon tähtäät, vaan laihdut lisää. Ja älä jätä ns. herkkuja kokonaan pois (siis epäterveellistä safkaa), koska liiallinen rasvan tarkkailu ei ole sun kohdallas tarpeen, jos perusruokailu on kunnossa. Ja juo ruoalla mieluiten tuoremehuja ja muutoin tarpeeksi vettä. Siitä se lähtee! Tsemppiä!

11.02.2008 10:33

Voi herran tähden...oli kyllä reaktioni kun huomasin että tämä laihuutensa kanssa tuskaileva kasvuiässä oleva urheileva poika ei syö edes oikeaa aamiaista ja iltapalaa! Tuossapa niitä perusohjeita ovat jo edelliset postailleet, mutta tästedes todellakin syöt kunnollisen aamiaisen joka aamu ja riittävästi myös illalla ennen nukkumaan menoa. Noista perusasioista ei sitten luistella yhtenäkään päivänä.

17.04.2009 16:13

Mä oon 14-vuotias tyttö oon ollu pienestä pitäen todella laiha,mutta muo ärsyttää kun kaikki kaverit sanoo muo anorektikoks vaikka mul ei sellasta tautii ( sairautta ole ollenkaa ) painan
33kg ja oon 150cm pitkä.Juon maitoa päivittäin ja syön aamupalan mutta en useesti syö kun kaksi lämpimää ruokaa päivässä jotkut lemppari ruuista on viime aikoina alkanut oksettaa minua ja limu ja karkki ei aina maistu hyvältä.. haluisin lihoo terveellisesti mutta en tiedä miten,,en edes tiedä kuinka paljon mun pitäs painaa :( oon viime kesälomasta laihtunut 6kg eli painoin sillon 39kg eli olin normaalipainonen ja terkkari sano kans et mun pitää lihoo mul on useesti mahakipui menkat ei oo viel alkanu ... mutjoohh voiko mun mahakivut johtuu liika alipainosuudesta?

17.04.2009 18:33

jossuj0u, eiköhän sun terkkari osaa sanoa sulle, mikä olisi sopiva paino. 40 kiloa sun tuolla pituudella pitäisi vähintääkin painaa, jotta voisit hyvin. Mun edellisessä postauksessa annoin vinkkejä terveelliseen ruokavalion petraukseen ja painon kohotukseen. Toivottavasti niistä on sulle apua.

Nauti keväästä, äläkä mieti "kavereiden" kommentteja - oikeat ystävät auttaa ja tukee, eivätkä nimittele! Syö sitä mikä maistuu ja ole positiivinen. Ulkoile, tee juttuja, jotka ovat mukavia. Äläkä ole liian ankara itsellesi.

Toivotan sulle parempaa vointia!

112
21.05.2009 12:47

Mä oon 15 vuotias tyttö ja 166 pitkä ja paino n. 39 kg. Opettelin laskeen kaloreita ja oon viimeset kaks viikkoo syöny about 2200 kcal/pvä. Mun peruskulutuksen pitäis kaiken järjen mukaan olla tajuttoman vähän, eikä nyt missään nimessä tota yli 2000/pvä.
Ja mun paino ei oo noussu grammaakaan. Ja en ihan oikeesti pysty syömään yhtään enempää, ei vaan mahaan mahdu. Mitä maailmassa mä teen?

Anorektikoks haukkuminen on jostain niin syvältä ettei oo tottakaan. Haistattakaa kaikille jotka sitä yrittää!!!

Ja onnee painon kaa tappelemiselle.

21.05.2009 18:44

Syö normaalia ruokaa aina silloin kun on nälkä, ei yhtään yritä laihduttaa, niin ei pitäisi olla mitään vaaraa tulla anorektikoksi. Kunnon kotiruoka rulaa, mahaa ei pidä täyttää minkäänsortin sipseillä tai karkeilla! Toki syödä voi enemmänkin, monet kehonrakentajat syö, vaikka nälkä ei olisikaan, eli pitää näläntunteen kurissa syömällä tasaisesti pitkin päivää niin, ettei nälkä pääse missään vaiheessa yllättämään. Eiköhän paino ala silloin nousta terveelliseen tapaan!

09.09.2009 10:57

Tumpin ja muidenkin tilanteesta olisi kiva kuulla, kun itselläni on samanlaisia ongelmia ollut.

Mulla yksi alipainon syistä oli rasvojen karsiminen, kun todettiin korkea kolesteroli. Rasvoista kuitenkin noin 1/3 energiasta tulee. Rasvan määrällä saa siis ainakin kalorimäärän säädettyä.
Imeytymisestä en sitten tiedä, saa nähdä miten itselläni lähtee rasva-aineenvaihdunta toimimaan nytten, kun 50...100 grammaa päivässä pyrin saannin pitämään.

kirjaudu sisään jos haluat vastata