Nukutko tarpeeksi?

116005
28. marraskuuta 2007 08:50

Itse nukun keskimäärin viikolla 6-7 tuntia yössä. Viikonloppuna paljon enemmän. Veikkaisin, että riittävä unimäärä minulle olisi 7-8 tuntia yössä. Syy unen vähyyteen on yksinkertaisesti kiire. Aamulla pitää herätä aikaisin oli nukkunut tai ei. Päivisin tulee otettua lyhyitä torkkuja, mutta eiväthän ne yöunia korvaa. Vuoden vaihteen jälkeen tähän kiireeseen on onneksi tulossa pientä muutosta.

Nukutko tarpeeksi ja kuinka paljon?

Aiheeseen liittyvä linkki: http://jonathanfields.com/blog/are-your-sleep-habits-making-you-fat-nasty-and-dumb/

Vastaukset: 2

28.11.2007 09:48

Hyvä ja mielenkiintoinen aihe. Mulle tyypillisesti riittää kuuden tunnin yöuni siten, että sillä pärjää viikon, jos yhtenä yönä pystyy kuitenkin nukkumaan sen 8 tuntia. Tällä menin pitkään (useita vuosia), mutta sitten kun aloin treenaamaan vielä enemmän, niin noilla kuuden tunnin yöunilla pärjääkin vaan kolmisen päivää, jonka jälkeen on aivan pakko nukkua pidempään. En koskaan herää väsyneenä, joten lyhyet (vaikka vain 5h) yöunet eivät siksi haittaa, ongelma alkavat vasta iltapuolella, erityisesti tilanteissa, joissa ei ole mahdollista mennä nukkumaan ajoissa vaikka kuinka haluaisi.

Mulle sopisi tosi hyvin rytmi, jossa voisi nukkua päiväunet (2h) ja sitten 6h yöunia. Mutta se nyt vaan ei onnistu, kun joutuu päiväuniaikaan olemaan töissä :). Miinuksena tuossa lyhyissä yöunissa on mun kohdalla se, että syömisten hallinta ilta-aikaan on äärimmäisen vaikeaa. Nyt kun treenien takia on pakko nukkua pidempään (palautumisen takia), niin olen huomannut, että aiemmin painonhallintaa varsin pahasti häirinnyt turha iltasyöminen on jäänyt kokonaan pois, normaali iltapala riittää.

Toki tiedän senkin, että aiemmin halusin nimenomaisesti valvoa, vaikka keho kehotti nukkumaan, ja piti syödä vain pysyäkseni hereillä. Tämä taas johtui siitä, että halusin viettää aikaa myös ihan yksin, muusta perheestä välittämättä, ja se ainoa aika oli myöhäisilta, kun muut ovat jo nukkumassa. Nykyään menen kiltisti lasten kanssa nukkumaan jo iltayhdeksältä (herään viideltä aamulla) ja vietän sen oman yksityisen aikani aamulla ennen kuin muut heräävät.

27.03.2008 15:57

Niin.. Tässä sitä istun flunssan kourissa kotona, kun pitäisi innokkaasti istua tuolla lukiossa, ja suurimpana syynä tähän flunssaan pidän juurikin liian vähäistä yöunta.
Yleensä nukun sellaisen 5-7 tuntia yössä, tosin nyt helmi maaliskuussa olen saanut nukuttua noin 8 tuntia joka yö, viikonloppuina tietysti enemmän.
Ongelmana on pitkät välimatkat. Tätä lukevalle voi tulla mieleen, että mitenkäs ne nyt oikein vaikuttavat, joten selitystä siihen; Kouluun/Kaupungin keskustaan on matkaa vähän yli 30 km ja jos linkalla menee, niin matkan pituudeksi tulee 50-60 km, riippuen päivästä. Kun koulu alkaa 8:00 aamulla, lähtee linja-auto pysäkiltä klo 6:4o. Tämä taas tarkoittaa sitä, että ylös on noustava viimeistään 5:45, että ehtii aamutoimet tehdä. Sitten kun koulu loppuu 15:00, linkka lähtee kotiinpäin hieman ennen neljää ja kotona olen siinä puoli viiden maissa, ehkä ennemminkin riippuen aivan täysin siitä kuinka paljon on ihmisiä kyydissä.
Siinä sitten kun käy lenkillä/muuten harrastaa liikuntaa ja tekee läksyt, on kello jo 21:00 ja saadakseni tarpeellisen määrän unta, pitäis jo sillon painua pehkuihin. Siitä taas ei tule mitään sen takia, että pitäähän tässä maailmassa ehtiä edes harrastamaan jotain. Kello on 10 tai 11 kun pääsen sänkyyn asti ja sitten täytyy vielä saada unen päästä kiinni :) Itse kun olen huonosti nukahtava ihminen. Tällä hetkellä varaan noin vartin-½ tuntia venyttelylle, samalla kuuntelen rauhallista musiikkia. Tämän ansiosta sain kauan nukuttua tarpeeksi.
Sitten meni unirytmi taas sekaisin, kun vierailin muualla, nukuin huonosti ja sain flunssan :) Nyt on onneksi tullut tämä viikko sitten nukuttua kunnolla. Tulipas taas pitkä selostus ^^

kirjaudu sisään jos haluat vastata