Säästöliekki?

115528
7. elokuuta 2007 20:20

Olen jo monta vuotta elänyt syömishäiriöstä toiseen, bulimiasta ortoreksiaan. Tiedän, etten ole syönyt tarpeeksi vuosiin.Olen ennenkin pitänyt ruokapäiväkirjoja, mutta vasta nyt aloitin tarkan ruokapäiviksen täällä ja huomasin, että syön korkeintaan 700kcal päivässä.

Näin on jatkunut vuosia, välillä tuntuu, että tässä mennään eteenpäin pelkkien kofeiinitablettien voimalla ja tuntuu todella epämiellyttävältä ajatukselta syödä yhtään enempää, ja mun keho ei varmasti polta 1600kaloria päivässä itsestään, jos polttaisi, olisin ollut kuollut jo useamman vuoden? Eikä tässä ole itsensäkusetuksia, en napostele päivän mittaan huomaamattani, en syö karkkeja, pikaruokaa, suklaata, mehuja, sipsejä, vaaleaa leipää, sokeria ylipäätään missään muodossa (lukuunottamatta joitakin hedelmiä), nopeasti imeytyviä hiilareita yms. Nyt ruokavalio on lähinnä koostunut kanasta, vihanneksista, keitoista, valkuaisista, lohesta, hedelmistä, marjoista, ruisleseestä, ja vedestä.

Nyt olen koettanut nostaa päivittäistä kalorimäärää tuhanteen, hankalaa on ja ruokaa täytyy pakkosyödä. Onko muuta selitystä kuin että olen säästöliekillä? Miten voisin saada tämän ruoka-asian raiteilleen? Ja nykyään painohan tuntuu vain nousevan ja on tälläkin hetkellä 10kg yli tavoitteen, 163/65. Joku asiasta oikeasti tietävä, apuva. (huh, kun tuli pitkä tiivistämisenkin jälkeen.)

Vastaukset: 6

07.08.2007 20:31

Lämpimästi suosittelen ravitsemusterapeutilla käymistä. Yleensä se mielletään paikaksi, jonne tuupataan syömishäiriöiset pakkohoitoon, ihan kuin "hullut mielisairaalaan". Mutta koska itse myönnät olevasi syömishäiriöinen, ehdotan, että haet apua taholta, joka osaa oikeasti auttaa. Henkilökohtaisesti en usko, että vertaistuen tulisi olla tällaisessa tilanteessa ensisijaisessa asemassa.

Ihmiskeho pysyy hengissä aivan uskomattoman pienillä ravintomäärillä, sen näkee jo niistä afrikan maiden ihmisistä, joilla ei ole varaa valita mitä syö vai syökö ylipäätään. Jotta keho saadaan pois siitä nälkäkuoleman suojeluohjelmasta, tarvitaan paljon työtä sekä henkisellä puolella, että konkreettisten tekojen osalta. Tee itsellesi paras mahdollinen teko: kunnioita hyvinvointiasi ja tulevaisuuttasi niin, että hakeudut ammattiauttajalle. Aloita ravitsemusterapeutista ja jos syömishäiriösi vaatii muuta apua, hanki sitä.

Toivon sinulle hyvää jatkoa ja onnea matkallasi uusiin tavoitteisiin. Mutta kaikkein eniten toivon, että ymmärrät ongelmasi laajuuden ja sen, että paikallaan polkeminen on pahasta, siksi apua pitää hankkia. Kysy ensin vaikka paikallisesta terveyskeskuksesta, miten voisit päästä keskustelemaan oikeiden henkilöiden kanssa. Tsemppiä!

07.08.2007 20:46

Maksaako sellainen miljoonia? Ja kiitos tsempistä! Tulee tarpeeseen. Haluaisin täältäkin joitain mielipiteitä ennen kuin alan vaivamaan omaa terveyskeskustani. Ottaako ne ihmiset tämän edes vakavasti? Voin kuvitella, että alkavat syyttämään huonosta itsekurista/napostelusta tai muusta vastaavasta, joka ei oikeasti ole ongelma.

08.08.2007 05:51

Mipemipe, kannattaa lukea tämä artikkeli:
http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Mika-ihmeen-saastoliekki-441

Mutta, kuten Anix sanoi on ravitsemusterapeutilla käynti hyvä idea.

08.08.2007 17:03

Soitin uteliaisuuttani eräälle suomessa tunnetuksi tulleelle ravitsemusterapeutille, joka toimii yksityisenä ammatinharjoittajana. Hänellä taksa on 1 tunti 65-70e, 30min 40e. Seuranta voi olla joko kontrollitapaamisia tai sähköpostin välityksellä. Kuvailin hieman asioita, joita kerroit ja kysyin että mikä olisi hänen mielestään paras paikka aloittaa, niin kuulemma yleislääkäri voisi arvioida tilanteen vakavuuden ja asteen ja päättää sitten minkälainen hoito on parasta. Monesti pelkkä psykologilla ja ravitsemusterapeutilla käyntikin auttaa, eikä aina suinkaan ole tarvetta lähteä syömishäiriökeskuksen hoitoihin. Voit itsekin soittaa ravitsemusterepeutille ihan vain kyselläksesi asioita ja selittääksesi tilanteesi. Esim. yritysopas.fi ja hakusana ravitsemusterapeutit, niin jo löytyy puhelinnumeroita. Ei muuta kuin eteenpäin!

09.08.2007 16:20

Olipas mielenkiintoinen artikkeli. Hyvää matskua pohdittavaksi, vaikka lopputuloksissa olikin pientä varovaisuutta.

Mipelle tsemppiä.

13.08.2007 08:07

Hei,

Itse alan ihmisenä voisin sanoa, että otamme kyllä syömishäiriöistä kärsivät ihmiset vakavasti. Tiedostamme kyllä sen, että eriasteisia tapauksia on. Ja pitemmällä aikavälillä noin matalat kalorit tekevät kropallesi enemmän hallaa kuin hyötyä. Monet syömishäiriöiset kuitenkin elävät ihan 'normaalia' elämää ilman, että ympäristö huomaa mitään ongelmaa edes olevan.

Mene vain rohkeasti terveyskeskukseen tai syömishäiriöklinikalle. Yksityiset ovat aina paljon kalliimpia kuin valtion tarjoamat palvelut. Hintaluokka tunnista meillä kaikilla kuitenkin pöyrii tuossa 50 euron molemmin puolin. Ja tietääksi näistä ei saa mistään rahaa takaisin, ellet ole saanut lääkäriltä lähetettä hoitoon.

Minusta tuntuu, että olet kuitenkin oikeaan suuntaan menossa, koska pyydät apua ongelmaasi. Se on kuitenkin ensimmäinen askel kohti parantumista syömishäiriöstä.

Kovasti tsemppiä sinulle! Voin neuvoa sinua vielä eteenpäin, jos kaipaat apua.

Anu

kirjaudu sisään jos haluat vastata