Gallup painoindeksin mukaan lievästy ylipainoisille/normaalipainon ylärajalla oleville

115043
2. toukokuuta 2007 11:56

Kuvittelin yleisön pyytävän tällaista, joten tasa-arvon vuoksi:

1. Mikä on BMI:si?

2. Miksi olet lievästi ylipainoinen/lähellä ylipainon rajaa?

3. Oletko tyytyväinen painoosi?

4. Pysytkö helposti mitoissasi? (Tarkkailetko syömisiäsi? Paljonko liikut?)

5. Onko ylipainoistasi sinulle mitään terveydellistä haittaa? Hikoiletko esimerkiksi tavallista helpommin? Onko verenpaine liian korkea?

6. Kommentoivatko ihmiset painoasi? Jos niin millä tavoin?

Vastaukset: 20

02.05.2007 12:16

1. 28.2

2. Sepä (syy) lienee osin opittu kotoa, suuremmalta osin mukavuudenhaluisista elintavoista.

3. Painoni ei lukuna merkitse mitään. Olen ollut noin tämän painoinen useampia vuosia ja välillä ollut parempikuntoinen kuin nyt. Painooni voisin siis olla tyytyväinen, kuntoon en.

4. Helposti ja helposti. Parin kolmen kilon heilahdus vuoden aikana suuntaan ja toiseen on kohdallani normaalia - joulukilot ropisevat yleensä viimeistään kesällä salaattipöydän ääressä. Liikun myös normaalisti sen verran, ettei kunto lähde rapistumaan. Jonkin sortin elämäntilanne-/taparemonttiin olen itseni kuitenkin pistänyt ja myös nämä liikunnalliset ja ravintotieteelliset asiat on tarkoitus pistää parempaan suuntaan seuraavan kesän aikana. Onneksi nyt on taustalla samanhenkisen ryhmän tuki ja kuri, ja kun on myös pieni veto kyseessä, ei parane alkaa luisteleman (kuvannollisesti). :)

5. Verenpaineeni ja rasva-arvoni ovat ihanteelliset. Selkä vain on reilun puolen vuoden aikana kiukutellut ihan tosissaan (en esim. enää taivu nykyään siltaan, snif). Ylipaino sinänsä ei ole haitaksi, lähinnä se liikunnallinen puoli.

6. Kyllä. Yleisin kommentti on "Ootko sinä laihtunut?", mikä ei yleensä pidä paikkaansa. :) Ah niin, toki päinvastaistakin kommenttia kuulen kotona-kotona - yleensä silloin, kun OLEN laihtunut.

02.05.2007 15:14

1. 23.7

3. Olen tyytyväinen painooni. Tosin olen dieetillä ja painoni tulee putoamaan radikaalisti johtuen kisadieetistä.

4. Pysyn mitoissani helposti. Kehoni tykkää olla tietyssä painossa ja näin ollen en hirmuisesti siitä ikinä liho. Tosin joudun näkemään vaivaa laihtuakseni. Tarkkailen syömisiäni normaalistikin ja nyt kisadieetillä vielä enemmän. Liikun todella paljon. 5krt/viikko punttia ja aerobista monta monta tuntia viikossa. Liikun offillakin todella paljon osaksi johtuen työstäni ryhmäliikuntaohjaajana ja toisaalta nautin liikkumisesta muutenkin.

5. Ylipainoa ei ole, mutta hikoilen kuin porsas.

6. Kyllä, pitääkö tuosta nyt vielä laihduttaa :D.

En olisi kai saanut vastata tähän galluppiin :D. Vastasin kuitenkin :P.

11.05.2007 13:42

Hei Leiska,

1. 25,9

2. Vatsalihakset erottuvat ihan kohtuullisen kivasti, joten mahtaa syy olla ihan indeksissä ja sen laskutavassa.

3. Suhteellisen tyytyväinen, vaikka vähän ruipelo tunnenkin olevani.

4. Ylimääräistä tulee aika helposti, jos ei pidä terveellisistä ruokatottumuksista kiinni. Urheiltua tulee 5-6 krt/vko.

5. Ei ole.

6. Luulevat minua yleensä painavammaksi kuin olen.

7. Oliko tämä Kauneus ja terveys nyt vähän niin kuin naisten palsta... :O

Eos
11.05.2007 14:52

1. 25

2. Suuri syy lienee lihasmassalla, jota on tullut haalittua jonkun verran. En koostumukseltani sovi ihan sen keskimääräisen tyypin muottiin, jonka perusteella tuo BMI:n laskentakaava on tehty. Mutta on minussa rasvaakin, en sitä sano :)

3. En ole, mutta koitan olla. Tämä on sellainen paino, missä pysyn liikkumalla 5-7 kertaa viikossa (spinniä, lenkkiä, kävelyä sauvoilla ja ilman, sekä punttista) ja syömällä terveellisesti, mutta välillä herkutellen. Ja sen on minusta riitettävä. En halua elää painoani varten vaan keskittyä siihen että elämä maistuu hyvältä.

4. Kuten edellä

5. Ei

6. Ei. Silloin kun olin selkeästi alipainoinen ja syömishäiriöni oli akuutissa tilassa, ihmiset ihastelivat laihuuttani.

11.05.2007 16:11

1. 25,5

2. Lääkäri kirjoittaa papereihin lihaksikas, joten jotain lihoja on vielä jäänyt jäljelle vaikka olenkin vaihtanut painoluokkalajiin. Taipumusta on lihomiseen ja tämä lienee kotoa opittujen tapojen syytä (iltasyöminen, epäterveellinen ruoka).

3. Periaatteessa joo

4. Joudun aikalailla tsemppaamaan itseäni jotta pysyisin ruodussa. Liikun päivittäin. Jos treenien teho pysyy korkealla (ei loukkaantumisia jne), paino pysyy helposti kurissa.

5. Ei ole haittaa vaikka hikoilenkin :D Verenpaine on kunnossa. Kun painoa oli 15 kiloa enemmän oli myös verenpaine korkeammalla.

6. Olen nykyään pienempi kuin vuosia sitten, joten siitä kyllä kuulee. Muuten ei.

26.05.2007 23:12

1. 21,6

3. Kyllä. Painolla ei sinänsä ole väliä...jos käyn salilla, painan enemmän. Nyt en käy.

4. Kyllä jos muistan välillä käydä lenkillä ja syödä kohtuullisesti. Kasvatus on mennyt hyvin perille: pienestä saakkaa on tungettu suksille ja lenkkipolulle. Olen näköjään jäänyt koukkuun. Siinä on normaalipainoni salaisuus :D

5. Verenpaine ja kolesteroli (nyt 5.9, pahimmillaan 7)ovat koholla hyvistä elämäntavoista huolimatta. Tämä takia oikeastaan halusinkin vastata tähän kyselyyn...olen kuullut että lievä ylipaino ei ole haitaksi jos on muuten terve ja paineet/kolesteroli sekä elämäntavat ja geenit ovat kohdallaan. Kannattaa siis tuijottaa enemmän kolesteroli- ja verenpainelukemia kuin vaakaa.

10.08.2007 11:28

Vastaan tähän vaikka fitnessi ei asu minussakaan... Mihin galluppia kerätään?
[quote]Leicha kirjoitti: Kuvittelin yleisön pyytävän tällaista, joten tasa-arvon vuoksi:
[/quote]

- 24.61 iltapainolla, pienempi aamupainolla.

- Olen lähellä rajaa. Voin todeta sen vaikka keho.netin laskurista. BMI 25 aloittaa kategorian "lievä ylipaino". Minulla on läskiä ja vähän jotain lihaksia.

- Paino ei kiinnosta. Vaatekoko kylläkin ja nykyiseen en ole tyytyväinen.

- Kohtalaisen helposti. Puolisen vuotta "syö mitä huvittaa" kuuria lihottaa 3-5 kiloa. Saman verran laihtuu 3 kuukaudessa. Kun indeksi alkaa olla 22 laihtuminen vaikeutuu oleellisesti.

5. Onko ylipainoistasi sinulle mitään terveydellistä haittaa? Hikoiletko esimerkiksi tavallista helpommin? Onko verenpaine liian korkea?

- Hikoilen kuin sika. En tajua kuinka muut naiset voi vaikka bodypumpin jälkeen olla ihan freesejä. Mun paikan kohdalla on lammikot lattiassa.
Viimeksi verenpaine oli 120/80, eli pumppu pelaa kyllä.

- "Olet ihan sopiva." Mies kyselee, joko masussa on asukki vaikka läskiä ja (joskus) lihasturvotusta siellä vain asuu...

13.08.2007 12:29

1. 25,4 (suomalaisen miehen kerskiarvo ja lievästi ylipainoinen)

2. Kai tää on näitä ruumiinrakennejuttuja. Rasva% ei ole mikään huima, joten ei tässä kai varsinaisesti läskejä olla.

3. En ihan. Pari kiloa pitäis ottaa pois. Tavoite on japanilaisen sumopainijan alaraja (sekä pituus että paino).

4. En. Taipumusta on kerryttää pakkia. Osittain varmasti geneettistä, mutta osittain johtuu terveestä ruokahalusta. Kun pidän lautasen siistinä ja liikunnan päivittäisenä, niin paino pysyy aisoissa.

5. Ei ole. Ehkä siksi, että kyseessä ei varsinaissti ole ylipaino. Verenpaine on kunnossa ja samoin koresterooli (se mainos vaan hymyilyttää edelleen).

6. Tottakai. Vittuilu on välittämistä.

05.10.2007 11:41

23,1

Ruumiin rakenteeni on luonnostaan melko raskas. Liikun joka päivä, varsinaisesta treenistä (eli jumpat, lenkkeily ja kuntosali yms.) keskimäärin yksi lepopäivä viikossa. Luulen painavuuteni BMI:n mukaan siis johtuvan tästä.

Olen tyytyväinen. En käy puntarilla, enkä välitä paljonko painan. Pääasia on, että tuntee olonsa hyväksi omassa kehossaan ja ettei peilin näyttämään kuvaan itsestään kauhistu liikaa.

Pysyn suhteellisen helposti. Sen verran syömisiä tarkkailen, etten mätä herkkuja naamariin liikaa. Avomies näyttää hyvää esimerkkiä ammattilaisurheilijana, että syödä pitää ja hyvin. Varsinaista treeniä 5-6 krt viikossa, hyötyliikuntaa lepopäivinä.

Hikoillut olen aina kuin miehet, selkä märkänä painetaan aina ryhmäliikunnoissa. Jotku naiset tulee täydessä tällingissä jumppiin ja lähtee sieltä saman näköisenä kuin tuleekin. Olen kateellinen heille. Verenpaine, kolesteroli ja hemoglobiini on aina olleet hyviä ja olenkin säännöllinen verenluovuttaja.

No jotku ystävät ihmettelee liikkumisintoiluani ja kehuu, että olisin muka laihtunut aika ajoin. Mutta lähinnä naurattaa se heidän touhu, sillä en minä laihdu kun liikun, vaan pysyn ruodussa.

27.03.2008 16:11

1.24.9 (siinä 25 paikkeilla pyörinyt pitkään)

2. Juoksuharrastuksen taantuminen, ruokamäärä on kuitenkin pysynyt samana kuin oli aktiivisesti juostessa

3. Juuri nyt en.

4. Enpä juuri. Tarkkailen aika pitkälle syömisiä, mutta syön mitä satutaan kotona tarjoamaan. Liikkunut olen pari vuotta melko paljon, mutta viime aikoina en ole "ehtinyt" liikkumaan joka päivä. Johtuneeko se siitä että koululiikunta loppui, sitä en osaa sanoa.

5. Kuntotestien ja kouluterveydenhoitajan ja lääkärin mukaan olen terve kuin pukki; ehkä selkää vähän vaivaa, mutta selän vahvistaminen ja venyttäminen on juuri nyt tärkeysjärjestyksen ykkösenä

6. Pitkän aikaa ovat väittäneet sen laskevan, vaikka vaaka sanoo toisin. Lihaskuntoharjoitelu ja uinti tosin on voinut lisätä lihasmassaa; vaatteiden avullakin hankala sanoa, sillä viihdyn verkkareissa :)

03.01.2010 22:15

1. 25

2. Viime kesän ja alkusyksyn aikana lihoin noin 75-kiloiseksi. Olin silloin psyykkisesti niin heikossa kunnossa, että en kerta kaikkiaan jaksanut huolehtia itsestäni. Viimeisen muutaman kuukauden aikana olen laihtunut takaisin "peruslukemaani" 68-69kg. Olen luonnostaan lanteikas ja naiseksi harteikas ja lihaksikas.

3. Suhteellisen. Laihduttuani näihin mittoihin olo tuntuu taas mukavalta ja luontevalta, vähemmän komplekseja omasta kropasta jne. Haluaisin tosin laihtua vielä muutaman kilon, 65 olisi ihanteellinen lukema.

4.Hyötyliikun päivittäin, nyt aloitin taas lenkkeilyn ja kohta tanssimisen. Laihtumisprojektin aikana olen kirjannut tarkasti ylös syömiseni ja energiankulutukseni. Kaikki riippuu omalla kohdallani itsekurista ja em. psyykkisestä kondiksesta. Lihon nopeasti muutaman kilon, toisaalta myös laihdun nopeasti muutaman kilon.

5.Silloin viisi kiloa painavampana en viihtynyt kehossani. Vaatteet kiristivät ja ahdistivat ja kehonkuvan kanssa oli vakavia ongelmia, vaikka ulospäin ylipainoni ei kaiketi silloinkaan näkynyt.

6.Laihtuminen huomattiin perhepiirissä (olivat osa huolestuneita ja osa kannustavia). En saa kovinkaan paljon mitään kommentteja painostani ja jos saan niin positiivisia. Yleensä ihmiset luulevat, että painan 10-20 kiloa vähemmän.

23.01.2010 22:53

-26,64

-Olen ruumiinrakenteeltani ns. vanttera ja aina ollut vähän pyöreä, alle 65-kiloisena alkaisin näyttää nälkiintyneeltä hevoselta (pituutta 170cm). :D

-En ole, tällä hetkellä tavoitteena 8-10kg:n pudotus, joista jo 1,5kg lähtenyt! Jee! :)

-Pyrin syömään terveellisesti, ja näin alkuun vähillä hiilareilla ja vähemmillä rasvoilla.. näissä nykyisissä mitoissa pysyisin kyllä helpolla, laihtuminen näyttää tuottavan työtä. :) Mutta painohistoriani aikana olen jo kertaalleen laihduttanut 22kg (olin tosi pulska silloin ennen). Liikun 3-5 kertaa viikossa (2krt/vk kuntonyrkkeilyä, lisäksi circuitia, kävelyä/hölkkää) plus hyötyliikuntana 12km pyöräilyä 2-5krt viikossa. Että ehkä se läski tästäkin ruhosta alkaa sulaa..

-Verenpaine on aina ollut hyvä, 90+ -kiloisena polvet alkoivat reistata sekä liikalihavuus aiheutti uniapneaa. Laihdutin tuon mainitsemani reippaat 20kg ja vaivat paranivat (olin silloin vasta 19-vuotias). Hikoilen! Hikoilen niin, että jätän roiskeita ympäri jumppasalia! Mutta toisaalta pidän siitä, tietääpähän ainakin tehneensä jotain. :) Liikunnan ulkopuolella en hikoile mitään ylimaallisia määriä.

-Lähinnä, jos tulee puhe painosta, moni ei usko mun painavan näin paljoa, mitä painan.. kai se läski on sitten vaan niin tasaisesti joka puolella, ettei ole mitään huomiotaherättävää vatsaröllöä tai jättitakapuolta. Vanhat koulukaverit yleensä ensimmäisenä toteavat, että oletpas sä laihtunut, en ollut tunnistaa! Äiti sanoo, ettei mun pidä nyt laihduttaa yhtään, sillä olen jo ihan hoikka... taidan ostaa äidille uudet silmälasit syntymäpäiväksi. :P

25.01.2010 11:54

** 25,3 :/

** hyvä kysymys. liian hyvää ruokaa, liian vähän liikuntaa..?

** en. haluaisin pois vähintään 5 kiloa, mieluiten 10 kiloa..

** kyllä yleensä, mutta sairastumisen jälkeen paino on noussut ja jämähtänyt tähän. käyn spinningissä noin 2-4 kertaa tunnilla, välillä käyn samalla reissulla myös (tai sitten erikseen) pumpissa (kertyy viikkoa kohden 1-3 kertaa). päivittäin hyötyliikuntana kävelyt töihin (matkaa vajaa 4 kilometriä)..

** paineet on kohdillaan eikä mitään terveydellistä haittaa ole todettu.. toistaiseksi.

** avopuolison mielestä massua liikaa. ulkopuoliset harvemmin uskovat minun painavan näin paljon (66 kiloa/pituus 162); ruumiinrakenteeni on "vanttera"/lihaksikas :D

17.02.2010 15:55

-24,17

-Mielenkiintoinen kysymys. Ylipäätään minusta normaalipainon yläraja on varsin matala. Olen normaalikokoinen 24-vuotias naisihminen, jolla ei ole laihduttamisen tarvetta. Silti olen melkein ylipainoinen! Skitsoa, suorastaan.

Olin pienempi aiemmin, mutta sitten tapasin nykyisen lievästi ylipainoisen avomieheni, jonka myötä aloin syömään enemmän herkkuja. Lisäksi, hän tekee meille ruokaa monesti, ja ei todellakaan säästele rasvan määrässä. Lihoin arviolta 2-4kg tapaamisemme jälkeen.

-En. 50-vuotias äitini on minua hoikempi ja timmimpi, ja aion mahtua erinäisistä syistä hänen mekkoonsa toukokuussa.. Muutenkin kaapissa on monet viisi kiloa sitten ostetut farkut, joihin mielelläni taas mahtuisin.

-En ole tarkkaillut aiemmin, olen aina ollut sen kokoinen kun satun olemaan, eli tällainen tai joskus hieman pienempi.

-En.

-Eivät - korkeintaan olen kuullut normaalipainoisilta kommentteja tyyliin "kun sä olet noin pieni"..

28.04.2010 10:29

** 24.16 (jes.. tippuu tippuu)

** ruoka on liian hyvää, en "ehdi" liikkumaan..

** en ihan vielä.. pois vielä sen 6 kiloa, sitten alan ehkä olemaan tyytyväisempi

** hmm, juu. käyn edelleen spinningissä noin 2-4 krt/vko + pumpissa 1-3krt/vko. päivittäin hyötyliikuntana kävelyt töihin (matkaa vajaa 4 kilometriä). uutena liikuntamuotona on aiemmin mainittujen lisäksi tullut ihan "oikea" kuntosali eli raudan nostelu. olen tutustunut TBC:n ja vaihtelu on tervetullutta!

** paino alkaa olemaan normaalin rajoissa, en hikoile tavallista enempää eikä paineet ole korkeat.. korkeintaan työstressin takia :D

** nyt on tullut palautetta hoikistumisesta :) paino tippunut 3 kiloa / 5 kuukautta, mutta senttejä lähtenyt ympäri kehoa 30 cm!!! *tuuletus*

28.04.2010 20:08

25,3 (Laskenut muutaman sadasosan viimeisen kuukauden aikana)

Lievästi ylipainoinen siksi, että syöpön ei pitäisi nauttia alkoholia. Se lisää ruokahalua heti ensimmäisestä ryypystä lähtien. Viinilasillisen ohella suorastaan kuuluu syödä juustoa tai pähkinöitä.

En ollenkaan

4. Pysytkö helposti mitoissasi? (Tarkkailetko syömisiäsi? Paljonko liikut?) En pysy helposti mitoissani. Paio pyrkii aina 87 kg:n yläpuolelle. Tarkkailen syömistäni ja liikun paljon (syön myös paljon)

Ei ole vielä ollut haittaa, mutta mistä sitä tietää. Riskithän kuitenkiin kasvavat vyötärön myötä.

No ethän sää nyt oo koskaan ollut lihava, ei sun tartte laihduttaa lienee se yleisin...

11.07.2010 14:44

1. Painoindeksi oli vuonna 2009 noin 26 (nyt 21-22).
2. Paino pysyi minulla aika hyvin 70 kilossa huonoilla ruokatottumuksillakin, kun harrastin melko paljon liikuntaa. Tapoihin kuului ylensyönti ja pitkät välit ruokailujen välillä.
3. Silloin en edes käynyt puntarilla ja järkytyin, kun sain tietää että se oli yli 70 kg.
4. Nykyään olen pysynyt uusissa mitoissa melko hyvin, vaikka lopetin kalorien laskemisen. Tosin homma meinasi ryöstäytyä käsistä nyt keväällä ja olen joutunut tarkistamaan uudelleen.
5. Koin, että niveleni olivat suuremmalla rasituksella.
6. Ihmiset sanoivat minua normaaliksi, mutta ehkä hieman vantteraksi. Nykyisin minun sanotaan olevan kapea.

Xib
13.07.2010 10:14

- 23,7

- Koska tykkään syödä :P Liikun ihan simona, mutta kroppa tykkää pitää kiinni läskeistään ja olen vielä julmettu karkkihiiri.

- Periaatteessa joo, mutta jos pääsisin 5 kg alemmas, olisin huipputyytyväinen.

- Pysyn helposti - paino ei nouse eikä laske tästä mihinkään riippumatta syömisistä ja liikkumisista. En siis kyttäile syömisiäni paljoakaan. Liikun yleensä n. 5-9 tuntia viikossa.

- En ole ylipainoinen, ja verenpaineet ovat hallinnassa :)

- Eivät kommentoi, korkeintaan sanovat, että onpa iso haba ;D

18.07.2010 12:13

Mikä on BMI:si?
- 28,6.

- Osin se johtuu lihaksista, mutta lievä vararengas on myös vyötäröllä. Vyötäronympärykseni on 95 cm.

- En sikäli, että lieväkin vararengas saisi poistua. Tosin olisi siis eksaktimpaa kysyä "olenko tyytyväinen vyötärönympäryykseni. :)
Vaa'alla voi heittää vesilintua.

- Tarkkailen syömisiä keho.netin kalorilaskurin avulla. Oon huomannut jopa, että jos kulutuksen ja energiansaannin sovittaa laskurin avulla samanlaisiksi, paino ei nouse eikä laske.
Yllättävän pätevä laskuri siis. ;D

- Verenpaine on joskus aikoinaan ollut koholla, mutta se johtui luullakseni liiasta suolasta; söin esim. leipää ihan liikaa.
En hikoile sen enempää kuin lähimmäiseni; itse asiassa joskus jopa vähemmän. :D
Alkoholia kandee välttää helteillä, se hikoiluttaa. Krapulahiki 30 asteen helteellä ei oo ihan maailman kivointa.

- Ei oo kommentoineet. Joskus on luultu kevyemmäksi kuin olen, ja joku ei ole millään uskonut että painan yli 100.
Painan kuitenki. :)

16.02.2016 13:54

29, lievä ylipaino

Olen lihonut muutaman vuoden aikana tähän kuntoon enkä ole saanut laihdutettua

En todellakaan, painan 76kg joka on 165cm pitkälle liikaa

Pysyn koska ruoka maistuu, olen tässäkin kuussa lihonut jo kilon

Verenpaine ei ole liian korkea vaikka korkea kylläkin eikä ole vielä mitään haittaa

Kyllä sanovat että tuosta voisi hiukan pudottaa

kirjaudu sisään jos haluat vastata