Galluppi BMI:n mukaan lievästi alipainoisille/normaalipainon alarajoilla oleville

114143
24. huhtikuuta 2006 20:57

1. Mikä on BMI:si?

2. Miksi olet lievästi alipainoinen/lähellä alipainon rajaa? (Kysymys, joka kiinnostaa minua eniten. Oletko "luonnonlaiha" tai entinen/nykyinen syömishäiriöinen/liikuntanarkomaani? Vai oletko nykyajan kauneusihanteiden köhöm...aivopesemä?)

3. Oletko tyytyväinen painoosi?

4. Pysytkö helposti mitoissasi? (Tarkkailetko syömisiäsi? Paljonko liikut?)

5. Onko alipainoistasi sinulle mitään terveydellistä haittaa? Paletko esimerkiksi tavallista helpommin? Onko verenpaine liian matala?

6. Kommentoivatko ihmiset painoasi? Jos niin millä tavoin?

Vastaukset: 17

24.04.2006 21:08

1. Painoindeksini on noin 18.

2. Hmm...olen entinen syömishäiriöinen. Olin itse asiassa samoissa mitoissa jo ennen syömishäiriön puhkeamista, että olen ehkäpä myös luonnonlaiha. Mutta kyllä syömishäiriökin paljon vaikuttaa. Kaunesihanteeni taas on jotain ihan muuta kuin laiha. Itselle vaan jostain syystä (?) kelpaa vain normaalia hoikempi vartalo.

3. Olen tyytyväinen, vaikka joskus tekisikin mieli hankkia muutama kilo lisää. Toisaalta lihominen laukaisee helposti bulimian, että ehkäpä tämä (hyvin lievä) alipaino on kuitenkin parempi ratkaisu.

4. Kaloreita en ihan mielettömästi mätä, mutta ei nälkäkään ole koskaan ollut mikään mahdoton. Varsin pienet annokset riittää, ja usein olen ennemminkin ähkyssä kuin nälissäni. Liikunta on nyt on niin säälittävän vähäistä, että masentaa ihan puhua koko aiheesta. Tosin nyt kun ilmat on lämmenneet, niin käveltyä tulee ihan kiitettävän paljon. :)

5. Ei taida laihuudesta olla haittaa, vaikka palelenkin talvella melko helposti. Tosin se on sukuvika, josta muun muassa ylipainoinen tätini kärsii. Verenpaine on sopiva.

6. Laihaksi sanovat, mutta enemmän kateellisessa kuin kauhistelevassa mielessä.

Eos
26.04.2006 15:08

Kauheeta syrjintää tää meitä normaalin painoindeksin omaavia kohtaan :D

26.04.2006 15:39

"Kauheeta syrjintää tää meitä normaalin painoindeksin omaavia kohtaan :D"

Hah, entäs meitä YLIPAINOISIA kohtaan!

Nimim. Painoindeksi ~27 :D

26.04.2006 15:40

Kateellisuuttani kauhistelen notta mahretaanko hiihtää ihan oikealla ladulla. Alipainoisille suunnattu painonhallintavinkkigallup, kohderyhmänä erityisesti syömishäiriöiset ja liikuntanarkomaanit? Köh?

Okei, otan vain kukkahattuni ja menen.

26.04.2006 16:01

Aloitin tämän keskustelun, koska halusin tietää ovatko muut lievästi alipainoiset/juuri ja juuri normaalipainon rajoilla kiikkuvat kokeneet mitään negatiivisia vaikutuksia alhaisen painonsa takia. Eli onko terveys kärsinyt, huomauttelevatko ihmiset, joutuuko kituuttamaan kovin vähäisellä ruualla ja ennen kaikkea miksi on alipainoinen. Ehkä ne, joille alipainoisuus aiheuttaa kovasti ongelmia voivat myös miettiä onko se sittenkään sen arvoista. Itseä nimittäin monesti mietityttää, että oliskohan elämä ihanpaa, jos olisin muutaman kilon paksumpi. Toistaiseksi vastaus on ollut ei..

26.04.2006 18:36

Mikä on alaraja painoindeksille, että saa osallistua tähän kyselyyn? :)

26.04.2006 18:45

17.123456789 - noin. :)

26.04.2006 22:36

Hyvä, että sekin selvisi, mutta itse asiassa tarkoitin YLÄrajaa. :P

26.04.2006 22:53

1. Vastaan sitten vaikka oon läski: 19,7.

2. Oon ollut kynis syntymästä saakka. Nyt vanhempana olisi painoa varmasti kertynyt enempi jos ei tulisi liikuttua näin paljon.

3. En ole oikeastaan koskaan ajatellut mikä olisi hyvä paino, joten ei mitään valittamista.

4. Omasta mielestä pysyn helposti mitoissani, mutta yhtä helposti painoa kyllä tulee lisääkin. Syömisiä en pahemmin tarkkaile. Lähinnä tulee kiinnitettyä huomiota siihen, että syö tarpeeksi. Syön kaikkea, mutta karkki on ainoa jota tulee hiukan rajoitettua vaikka mieli tekisi. Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin.

5. Ei ole haittaa. En palele, verenpaine normaali.

6. Eipä pahemmin tai sitten en kiinnitä siihen huomiota. Jos joskus tulee oma paino puheeksi, niin joku lähinnä hämmästelee tyyliin "ootpa sä kevyt", mutta koen sen lähinnä aika neutraalina toteamuksena.

12.04.2007 02:25

1. painoindeksi 21.9 (:S:S:S)
2.Ennen olin alipainoinen,vaikka en harrastanutkaan liikuntaa. Mutta en kerennyt syömään ku oli niin kovin muuta puuhaa? Kai? aloin lihoomaan kun lopetin koulun ja aloin löhöö kotona.En oo ikinä ollu näin "rehevässä" kunnossa.
3.En. 7kg pois!!
4.pysyn helposti. Jämähtää samaan lukun pitkäks aikaa aina
5.---
6.Ei... Kehuja vaan tullu. MUTTA itse haluan olla vain tyytyväinen,muiden sanomiset ei kiinnosta

08.06.2007 16:50

vastaan vaikka olen normaalisti hoikka :)Tykkään nimittäin gallupeista!

1: 22,2

2: olen ollut "ruipelo" nuorempana. Ehkä siksi että liikuin paljon enemmän kun nyt...

3: Olen tyytyväinen. Liha saisi kuitenkin olla paremmassa tasapainossa; eli vähämmen peppua ja enemmän tissiä :)

4: Pysyn aika hyvin mitoissa. Heittelee pari kiloa.

5: Tähän en voi vastata kun en ole alipainoinen.

6: Eivät kommentoi. Meidän tuttavapiirissä mietitään muutakin kuin painoa :)

12.06.2007 16:10

Heips Magdale, tässä yhden laiheliinin listaus.

Alhainen, olisko 17?

2. Miksi olet lievästi alipainoinen/lähellä alipainon rajaa? (Kysymys, joka kiinnostaa minua eniten. Oletko "luonnonlaiha" tai entinen/nykyinen syömishäiriöinen/liikuntanarkomaani? Vai oletko nykyajan kauneusihanteiden köhöm...aivopesemä?)

En ole koskaan ollut edes pulleahko, mutta nykyisin (jo noin 15 vuotta)
olen liikuntanarkomaani sekä ns. huipputerveellisesti syövä. Kysymys kuuluukin: mitä on terveellinen syöminen? Kovalla kulutuksella ei vissiin ihan sitä kuin meikäläisen...

En. Viisi kiloa lisää kiitos! Miluiten 3 kiloa rasvaa ja 2 kiloa lihasta, jos saa toivoa...

Lihominen on vaikeaa. Liikun urheilumielessä ehkä noin 1-2 päivässä, arkiliikuntaa tulee lisäksi paljon. En ole löhöilijätyyppiä... Tarkkailen syömistäni siinä mielessä että sen pitää maistua ja energiaa pitää tulla terveellisistä läheistä tarpeeksi. Menen jääkaapille vaikka kolmelta yöllä, jos energiat tuntuvat jäävän liian alhaisiksi.

5. Onko alipainoistasi sinulle mitään terveydellistä haittaa? Paletko esimerkiksi tavallista helpommin? Onko verenpaine liian matala?

Kyllä, kyllä, kyllä. Kuumalla ilmalla tuskaa, samoin kylmällä. Veri kiertää niin hemmetin hitaasti. Huippaa...

Tällä hetkellä tutut kommentoivat vain positiivisesti, sillä viime vuoteen verrattuna olen oikein pirteessä kunnossa. Vieraat kattelee esim. rannalla vähän kieroon...

P.S. Mistä moinen galluppi?

12.07.2007 13:15

Siis hieno homma poijaat... siis toi painoindeksi on kyllä kanssa yksi luuviulujen keksintö.

Siis itse on käynyt salilla ahkeraan, ja "olevinaan" läskiä tulee koko ajan enempi... siis vaikka peili kertoo pikkuisen toista, samoin tulokset. Siis lihakset painaa enempi kuin läski, joten saman pitunen tyyppi voi olla ihan eri kunnossa vaikka olisi samat BMI-lukemat. Lisäksi läskiä saa olla kaksi kertaa enempi kuin lihaksia...

Siis joillakin joku ongelma tuon luvun kanssa, ja toisilla taas toiset... mutta ketähän ne onnelliset joilla tuo BMI kertoo todellisuuden. Ottakaa kokovartalo peili eteen ja katsokaa valuuko "jenkka-kahvat" sivuilla ja/tai pakki edessä/löllyykö reidet. Jos näin niin sitten lenkille...

12.07.2007 14:45

Hasse kirjoitti: Siis hieno homma poijaat... siis toi painoindeksi on kyllä kanssa yksi luuviulujen keksintö...

Siis eikös tässä ollut kysekin lähinnä tällaisesta "luuviulujen" gallupista? Siis.

Mutta joo, olet toki oikeassa siinä, että BMI kertoo kehosta aika vähän. Ilman muita tietoja se näyttäskin kertovan enemmän siellä pienten numeroiden kuin isojen numeroiden päässä, eli enemmän laihojen laihuudesta kuin isojen ihmisten lihavuudesta. Siinä mielessä sopii tämänkaltaiseen galluppiin paremmin kuin vastaavaan galluppiin ison BMI:n haltijoille.

Olen kylläkin taipuvainen Lumpan tavoin hieman pelkäämään tämänkaltaisen gallupin ei-toivottuja seurauksia, joten mainittakoon loppuun, että kokemukseni mukaan tällaisessa omalle keholle normaalissa ja luontaisessa BMI:ssä on huomattavasti mukavampaa elää ja jaksaa kuin kovin paljon pienemmässä. Ja pitkällä tähtäimellä sillä pitäis oikeasti olla isompi painoarvo kuin ympäristön ajattelemattomilla kommenteilla.

25.10.2007 13:55

1. Painoindeksi on alle 19.

2. Olen entinen normaalipainoinen, mutta keväällä sattuneen avoeron aikoihin laihduin rajusti eikä kiloja ole kuulunut takaisin. Ero oli minulle todella vaikea ja hankalaa on vieläkin eikä ruoka vaan maistu. Keväällä tilanne oli aivan katastrofaalinen, pyörtyilin töissä kun en ollut syönyt vuorokauteenkuin puolikkaan näkkileivän ja omenan ja välillä pala kurkussa oli niin suuri että oksentelin pois kaiken mitä suuhuni laitoin. Oksentaminen ei koskaan ollut tahallista vaan henkinen paha olo oli niin suuri että se oli jo fyysistä.

3. Onhan se mukavaa mahtua kokoon 32 ensimmäistä kertaa koko aikuiselämänsä aikana. Toisaalta muutama kilo voisi tulla lisääkin.

4. Nykyisessä painossa on siis ollut helppo pysyä koska ruokahalu ei ole palautunut entiselleen vieläkään. "Entisessä elämässäni" sain kyllä tehdä töitä että paino pysyi kurissa, koska kalorinsaantini oli silloin varmasti puolet suurempi kuin nykyään. Ihan arkielämän annoskoot olivat suurempia ja monesti viikonloppuisin tuli herkuteltua sipseillä tai jäätelöllä. Liikuntatottumukseni evät ole kuitenkaan muuttuneet, paitsi korkeintaan liikunta on lisääntynyt. Pahaa oloa kun saa purettua edes vähän kunnon hikilenkillä.

5. Kilojen karistumisen myötä palelu on selvästi lisääntynyt. Toisaalta muuten voin hyvin, olo on kevyt ja töissäkin jaksan paremmin kuin ennen. Mitään anemiaa ei siis ilmeisesti ole ainakaan päässyt syntymään ja jokasyksyistä flunssaakaan ei ole ainakaan vielä kuulunut.

6. Kyllä ystävät ja tutut huomauttelevat jatkuvasti että "voi kun sä oot kutistunut" tai "nyt sun täytyy alkaa syömään".. Hyvä terveydenhoitajaystävä tenttaa päivän ruokalistaa ja muistuttelee aamupalojen tärkeydestä ja äiti laittaa kassillisen ruokaa mukaan kotona käydessä. Onhan se hyvä että on sentään läheisiä jotka välittävät mutta joskus se jatkuva syömisen "kyttääminen" ottaa päähän.

26.10.2007 11:17

19.9 suurinpiirtein

Olen tälläinen luonnonlaiha. aina ollut luuviulu. syön ihan normaalisti mutta paino ei kartu. ennen tuli liikuttua aika paljon. sit useampi vuosi taukoa. silloinkin pikemminkin laihduin kun ne vähätkin lihakset katosi.

En ole. tartteis saada 10kg lisää.

Nyt oon ruvennut tarkkailemaan syömistä koska tarkoituksena nostaa painoa aika reilusti. Liikunnasta sen verran että nyt on peruskuntotreeniä menossa. lenkillä 4 kertaa viikossa.

ei oikeastaan mitään.

kaverit on aina luuviuluksi kutsuneet.

17.03.2008 16:53

[quote]mary magdalene kirjoitti: 1. BMI on noin 20.2. Paino vaihtelee muutaman kilon kuukaudessa.

2. Siis en ole alipainoinen vaan lähellä rajaa...ehkä. Olin joskus jopa seitsemän kiloa laihempi, silloin jo liian laiha. Olen satavarmasti aivopesty ja näen hoikan vartalon ideaalina, mutta nykyään liitän tähän ihanteeseen myös kauniit ja vahvat lihakset sekä nätit kurvit.

3. Olen tyytyväinen painooni, haluan vain enemmän lihasta, varsinkin ylävartaloon. Muuten olen juuri sopiva!

4. Pysyn mitoissa aika helposti. Juoksen kolme kertaa viikossa tunnin lenkin ja pari kertaa viikossa myös teen myös ohjelman painoilla.

5. Verenpaine on melko alhainen, mutta normaali. Ääreisverenkierto on myös heikohko, sormet, jalat ja nenä ovat usein kylmät. Ilmiö on kai tavallinen ikäisilläni naisilla.

6. Joku saattaa huokaista kuinka pieni olen. Pituuteeni nähden (165 cm) 55-56 kilon paino on silti NORMAALI.
[/quote]

kirjaudu sisään jos haluat vastata