Juostessa kipeytyvä nilkka

yli 16 vuotta
noin 2 vuotta
1859
113874

Mistä voisi johtua nilkan, ja sen sisäsyrjän "kipeytyminen" juostessa? Tunne ei ole varsinaista kipua, vaan melko voimakas puutumisen tunne, joka tekee juoksemisesta epämiellyttävää. Tunne alkaa noin puolen kilometrin juoksemisen jälkeen, tosin helpottaa hieman loppulenkin aikana. Voltaren auttaa, mutta sen voimallakaan ei viitsisi pidemmän päälle alkaa harjoittelemaan.

Kenkinä minulla on Asicsen noin vuoden vanha malli, jonka pitäisi olla sopiva normaalille askeleelleni.

Vastaukset: 3

1
19.03.2006 19:12

Paha arvailla, lääkärin asia. Jos vaiva pysyy muuten kurissa, syypään jäljille voi päästä varovaisesti kokeilemalla eri reittejä, alustoja, jalkineita, vauhteja jne. Matto voi auttaa. Kevyt lähilihasten jumppa tai venyttely voi auttaa, ajan kanssa.

Kengän sopivuus ratkeaa osittain valitsemalla jokin suositeltu malli askeltyypin perusteella, mutta se on aina vain puoli totuutta. Loppu on satunnaista ja yksilökohtaista. Vasta käytössä ratkeaa onko kenkä oikeasti hyvä. Itse käytin uskollisesti ja pitkään väärää tossua kun luulin että ko. laatujalkine oli minulle hyvä.

2
# Eos
19.03.2006 20:54

Ortopedille ja fyssarille. Turha kärsiä tai spekuloida kun on olemassa ammatti-ihmisiä, joilta avun saa varmasti.

3
22.03.2006 23:54

Ekana tulee mieleen, että normaali askeleesi ei olekaan niin normaali ja nilkassa olisi ylipronaatiota. Tämä on tosin sitä Eosin mainitsemaa turhaa spekulointia, sillä pitäisi nähdä omin silmin miten nilkka toimii juoksun aikana.

Aika usein nämä jalkaterän oireilut katoavat kun vaihtaa lenkkaria. Vaikka vanha juoksukenkä ei olisikaan vielä elinkaarensa lopussa, kuormittaa uusi kenkä jalkaa eri tavalla ja helpottaa vaivan parantumista. Parasta olisi tietenkin käyttää useampaa paria vuorotellen.

Mä oon parantanut tähän mennessä kaikki alkavat jalkaterävaivat päivittäisellä jalkateräjumpalla. Yleensä vaivat ovat parantuneet viikon tai parin kuluessa jumpan aloituksesta. Saattaa tosin olla sattumaakin. Jumppaliikkeitä oon leikannut jostain 90-luvun alun juoksijalehdistä talteen. Näitä pitäisi varmaan tehdä muutenkin, mutta ei jaksa.

Paras neuvo tulikin jo aikaisemmin eli mene asiantuntijan luokse mikäli jalka ei osoita parantumisen merkkejä.

kirjaudu sisään jos haluat vastata

Kysymykset » Harjoittelu » Juostessa kipeytyvä nilkka