Ruuan jälkeinen väsymys

113853
16. maaliskuuta 2006 19:43

Moro.

Minulla ainakin tuppaa olemaan vika että syön yleensä lounaalla ja päivällisellä niin raskaasti että sen jälkeen ei jaksaisi tehdä YHTÄÄN mitään! Tiedän että se johtuu liian nopeasta verensokerin laskusta koska syön kerrallaan liian paljon.

Mikä muuten olisi sopiva hiilareiden määrä ateriassa jotta verensokeri ei laskisi nii nopeasti?? Niinkuin suurinpiirtein.
Puhutaan nyt pitkäketjuisista hiilaresta.

Syön kuitenkin säännöllisesti, noin 2 tunnin välein koska treenaan myös salilla rankasti ja koitan hankkia lihasmassaa.

Vastaukset: 8

27.03.2006 17:09

Vähennä tärkkelustä ja sokeria.

27.03.2006 17:09

Siis tärkkelystä...

28.03.2006 12:09

Jeps. Tärkkelys on 100 % glukoosia, kun taas esim. sakkaroosi tai laktoosi ovat vain 50 %, lopun ollessa fruktoosia tai galaktoosia. Ne heiluttavat verensokeria selvästi vähemmän kuin tärkkelys. (Voin pistää linkin jos joku haluaa.)

Sopiva kertamäärä riippuu kropastasi, liikuntamäärästä ja aterian rasvapitoisuudesta, rasva hidastaa. Se on kunkin vain etsittävä itse kohdallensa. Minulle yläraja on noin 20 g/ateria.

28.03.2006 12:23

Tuolla oli saatu tulosta jo pelkästään sillä, että tärkkelys oli vaihdettu hitaisiin sokereihin:

.http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-3-16.pdf

Ja rasvan hidastava vaikutus ei näemmä toteudu kakkosdiabeetikoilla, vain terveillä.

02.04.2006 03:15

Kokeilepa jättää lounaalta ja päivälliseltä punainen liha kokonaan pois. Itselläni toimii. Nykyisin en syö sikaa enkä nautaa ollenkaan, vain kalaa ja siipikarjaa, eikä aterioiden jälkeen väsytä. Vaikka sitten olisin syönyt mitä ja kuinka paljon tahansa.
Treenauksen kannalta voi ehkä olla hankalaa saada proteiineja tarpeeksi, mutta kannatta ehkä sitten syödä muilla aterioilla enemmän proteiineja. Eikä tietenkää lihaa ole pakko kokonaan jättää pois, vain lounaalta ja päivälliseltä, kun tulee ahmittua..

03.04.2006 09:11

Miksi tulee ahmittua?

03.04.2006 12:54

Minä taas syön mielelläni paljon lihaa ja pyrin välttämään nopeita hiilareita. Eikä väsytä aterian jälkeen, ellei väsytä jo valmiiksi ennen sitä.

Liha ei varmastikaan itsessään aiheuta aterian jälkeistä väsymystä, mutta ehkä tuo ahmiminen ja itsensä liian täyteen syöminen voi sitä aiheuttaa. Kannattaa syödä sopivasti.

05.04.2006 11:23

"Eikä tietenkää lihaa ole pakko kokonaan jättää pois, vain lounaalta ja päivälliseltä, kun tulee ahmittua.. "

-Että syödään lihat sitten aamiaisella?

Punaisessa lihassa ei ole mitään vikaa, mutta jos joku ei sitä halua syödä niin se on oma valinta. Vaihtoehtoja riittää.

Pitää syödä niin, että nälkä lähtee, mutta ei enempää. Ja rauhallisesti ruoan mausta nauttien. Kylläisyyden tunnehan tulee vasta jälkijunassa. Aterian jälkeen pitää olla hyvä olo, semmoinen että ajatus lenkistä ei ole vieras.

kirjaudu sisään jos haluat vastata