Tukkeutuneet ihohuokoset

109733
MHK
13. heinäkuuta 2005 09:40

Tulehtuneet karvatupet jaloissa

Hei pyöräilevät ja spinnaavat ihmiset ja muutkin, jotka kärsivät ajoittain/kroonisesti tulehtuneista karvatupeista/ihohuokosista (tai mitä ne nyt sitten ovatkaan) esim. reisissä ja/tai takapuolessa ja nivusalueella.

Itse harrastan aktiivisesti pyöräilyä. Varsinkin näin kesällä saan takapuoleeni tulehtuneita "finneiltä" näyttäviä näppylöitä. Nämä osaavat sitten olla esteettisesti ärsyttäviä, mutta joskus myös erittäin kivuliaita, jos sattuvat tulemaan nivusalueelle. Erityisesti saan niitä kohtiin, jotka ovat kosketuksissa satulan kanssa.

Hygieniapuoli on enemmän kuin kunnossa.

Joskus myös reisissäni tulehtuvat karvatupet, mutta onneksi nykyään enää hyvin harvoin.

Kävin pari-kolme vuotta sitten lääkärillä asian kanssa, kun vaiva puhkesi ensi kerran. Hän vain määräsi Sibicort-voidetta.

Miten itse hoidatte näppylöitä? Voisiko joku kangasmateriaali erityisesti aiheuttaa tätä?

Mietin aina, että onko kyse kuivasta ja helposti ärsyyntyvästä ihosta. Vai mistä?

Kokemuksia?

Vastaukset: 13

13.07.2005 10:15

Tulehtuu juu, etenkin jos ihokarvoja ajelee tai epiloi, auts. Joskus ihan muutenkin hikoillessa tms.

Itse puhdistelen pumpuliin kastetulla, laimennetulla Betadinella (apteekista) ja ystäväni kehui säärikarvojen epiloinnin jälkeen laittavansa miesten geelimäistä after shavea (body shopista kuulemma saa jotakin miedon tuoksuista) joka ainakin hänellä estää näppylöitä tulemasta. Jotakin desinfioivaa, alkoholipitoista kun lykkii niin ehkä auttaa... ??

Elä vaan mene puristelemaan niitä, se ärsyttää kaikken pahiten, eivätkä meinaa parantua millään (kokemusta on... ;)

Itse laitan tulehtuneisiin näppyihin joskus kortisonivoidetta, jota ei myöskään pitäisi kovin usein holvata.

Voi ku löytyiskin joku kunnon poppaskonsti. Tulehtuneet karvatupet (tupit?? miten toi taipuu) ovat kipeitä ja rumia :(

13.07.2005 10:41

Sinulla taitaa olla erityisen herkkä iho :(. Itse spinnailen todella paljon ja en moista ongelmaa ole huomannu. Muutamia harmittomia hikinäppyjä lukuunottamatta.

Sensijaan herkkien alueiden sheivaus on pari kertaa aiheuttanut todella ikävän karvatupen tulehduksen ja juuri pikkuhousun reunan kohdalle tietysti, auuu. Olen putsannut niitä ihan haavanpuhdistus aineella. Niinkuin Lyyti sanoi, niitä EI kannata puristaa. Pidä tulehtuneet alueet kuivana, puhtaana ja anna niille ilmaa aina kun siihen on mahdollisuus.

13.07.2005 13:14

Mulla tahtoo nivusalueiden iho ärsyyntyä, jos treenihousujen alla on vääränlaiset alkkarit spinnatessa. Yleensä jätänkin ne kokonaan pois.

Bikinirajat kannattaa ajella vasta pyöräilyn jälkeen, varsinkin näillä helteillä. Jos iho ärtyy jo sheivailusta, niin kannattaa antaa sen rauhoittua edes päivän verran, ennen kuin taas istuu hankaamaan satulaa.

"Hygieniapuoli on enemmän kuin kunnossa."

Ethän pese liian vahvoilla aineilla? Kokeilepa jotain puhdistusgeeliä tai -maitoa, jolla peset kasvosikin. Unohda saippuaiset suihkugeelit.

Ja tuommoiset kovasti hikoilevat ja hautuvat alueet kannattaa pesun päälle myös rasvata, vaikkei ehkä ensimmäiseksi tule mieleen holvata kosteusvoidetta kainaloon. (Meitsi tekee niin.)

14.07.2005 18:47

Samasta vaivasta kärsineenä olen itsekin kaipaillut jotan über-poppaskonstia noiden tulehduksien ehkäisemiseksi. Olen tullut siihen tulokseen, että ne aiheutuvat ajohousu/hiki-yhdistelmästä, siis lycrainen keinokuitu ja perspiraatio yhdessä. Noitten herkkispaikkojen kuivana pitämiseen olen joskus kokeillut ihan talkkia ennen lenkkiä, ja siitä onkin ollut hiukan apua. Itse olen käyttänyt jotain vuosikausia vanhaa vauvatalkkia, mitä kotoa sattui joskus löytymään. Ei kai talkki miksikään mene? Tuohon bikinialueen karvanpoistoon en voi käyttää höyläämistä, koska sänki pahentaa tilannetta. Veetin bikiniaine on toiminut joten kuten. Nyt harkitsen epilaattorin ostoa, koska vahaaminen on liian rajua ja ainut sängetön ja toimiva keino so far, eli karvojen nyppiminen pinseteillä vie ikuisuuden ja hermot. Minkälainen on hyvä epilaattori? Kokemuksia?

15.07.2005 09:50

mulla on ollut braunin ihan perusmalli, jonkun alle 50 taisi maksaa vuosi-pari sitten hobbyhallista tilattuna. on hyvä sääriin, joskin tulee niitä sisäänpäinkääntyneitä karvoja joskus, samoin karvatupentulehdus on vaivannut. bikinirajalle en ole uskaltanut VIELÄ edetä... n 10 päivän välein kun epiloi, pysyy sääret ihan kohtuukunnossa ilman ikävää sänkeä. Apteekista sitten Basibaktia kun vielä lopuksi tulehtuneisiin kohtiin laittelee niin hyvä tulee.
tässäpä mun kokemuksia, toivottavasti jotain hyötyä jollekin.

15.07.2005 16:23

Joskus minulle tulee ikävämmän oloisia karvatuppitulehduksia, kun epiloi paljon herkempiä paikkoja, kuten kainaloita tai bikinirajaa trimmatessa.

Mulla auttaa ennaltaehkäisevästi ja hoitavasti, kun laitan herkemmälle alueelle Bepanthenin voidetta, sitä tuhdimpaa tavaraa.

Mun epilaattori on joku 50e:n Braun, mallia en muista. Kun tuon laattorin hankin, en aluksi juuri muuta käyttänytkään, kun "kipukynnyksen" yli oli jo päässyt. Nyttemmin oon havainnu, että tuntuu iholle kivemmalta, kun käyttää noita karvanpoistoaineita ja -menetelmiä vaihtelevasti, eikä jämähdä yhteen tapaan.

15.07.2005 16:27

Bepanthenia ja puuvillaiset pikkuhousut yöksi bikinirajan trimmailun jälkeen.

16.07.2005 10:17

...vai olisko parempi jättää ne pikkuhousut pois kokonaan, niin mä ainakin teen...?

MHK
16.07.2005 16:46

Hei, ja kiitos vastauksista. Mulla eivät vaivat liity karvojenpoistoon, josta ei myöskään nouse näppylöitä kumma kyllä. Näppylöitä on pakaroissa alueilla "ns. istuma-alueilla", joita "ei ajella", tai en ainakaan ole huomannut niissä mitään ajeltavaa:). Reisissä on näppylöitä alueilla, joita en myöskään ajele minimaalisen karvankasvun takia.

Lääkäri silloin pari vuotta sitten, kun vaiva oli pahimmillaan, totesi, että se on joku hiki ja herkkäiho yhdistelmä. Nähtävästi pitää vain kärsiä ja mukautua. Kokeilla vielä erilaisia ajohousuja, erilaisia pikkareita, salvoja yms.

16.07.2005 17:14

Unohtui sanoa, että te, jotka spinnaatte vähänkin useammin, hankkikaa AJOHOUSUT! minisäämiskällä varustetut spinninghousutkin käy hätävarana, mutta paljon mukavammalla pääsee oikeissa pyöräilyhousuissa->isompi säämiskä ja pidemmät lahkeet, jotka ei rullaudu ikävästi ylöspäin. Ja niiden ajohousujen allehan EI laiteta mitään alushousuja! ei edes pikkiriikkisiä stringejä. no, njet, nej, non, nicht. Alushousut ajohousujen alla voi olla suurin syy istuinkyhmyjen päälle tuleviin ihohuokostulehduksiin.

Eos
17.07.2005 11:22

Kyseessä on karvatupen tulehdus, eli folliculitis. Se tulee helposti juuri karvan poiston jälkeen, mutta esiintyy myös, vaikka karvanpoistoa ei olisi tehtykään. Follikuliittia on kahta tyyppiä, pinnallinen, joka aiheuttaa ne finnien näköiset märkäpäät ihon pinnalle ja syvää, joka aiheuttaa ihon alle syntyviä papuloita.

Yleensä aiheuttajana on stafylokokki-bakteeri, joka pääsee ihoon syystä tai toisesta. Silloin kun ihminen liikkuu paljon, avautuvat ihohuokoset hikoillessa ja bakteerien pääsy ihoon helpottuu. Jos ihon omat puolustusmekanismit, esim atopian, diabeteksen tai muun yleiskuntoon vaikuttavan tekijän takia ovat heikentyneet, bakteeri aiheuttaa tulehduksen.

Atoopikot ja jotkut herkkäihoiset ovat allergisia omalle hielleen ja tästä syystä ihon puolustusmekanismi heikkenee aina kun iho hikoilee, sen joutuessa taisteleemaan hikoilun aiheuttamaa ärsytystä vastaan.

Hoito: Paikallishoitona juuri nuo kortisonivoiteet ja ennaltaehkäisynä puhatus ja ihon hydrolipidikalvon kunnosta huolehtiminen (=vartalovoide) Ja ennen kaikkea: käyttäkää ihmiset talkkia! Se on paras keksintö sitten viinin. Iho pysyy pitkään kuivana vaikka hikoilisitkin, eikä esim hiertymiä tule niin helposti.

24.07.2005 10:37

Joo. Sama homma. Pyöräilen päivittäin, ja paljon. Ennen niin siloiset pakarat ovat todella kärsineet polkemisesta. Toki mulla on hyvät ajohousut, mutta ne ei mulla ainakaan vaikuta kuin ajomukavuuteen. Ikävä kyllä :(
Fillarointi on ihanaa, mutta tää on kyllä kurja puoli siinä...
Olisi ihana, jos saisi taas sileän ihon

12.09.2011 22:34

Minä ehkäisen sheivauksen jälkeisiä näppylöitä sinkkivoiteella. Ainakin Ainu-merkkistä myydään ihan tavallisissa (ruoka)kaupoissa. Eron huomaa heti, jos voidetta unohtaa käyttää; rumat ja kipeät näpyt ilmestyvät pian ajelun jälkeen.
Oon kokenut sen ihan hyväksi myös naamaan, sitä täsmähoitona käyttäen näppylät parantuvat hieman nopeammin.

kirjaudu sisään jos haluat vastata