Aina kunnossa-suunnitelma

107551
3. toukokuuta 2005 12:16

Tiedän, että teitä hermostuttaa jo nähdä mun alottama keskustelu, mutta OLKAA KILTTEJÄ ja suhtautukaa asiallisesti?

Eli mulla on alkanut mun elämäntaparemontti tässä kuukausi sitten, eli oon jättäny herkut pois (ennen syömiseni on olleet erittäin epämääräisiä...) ja syön mahdollisimman terveellisesti. Liikunta on aina ollut mukana.

Tavotteena mulla on olla aina kunnossa ja pudottaa paino tuonne 53kg hujakoille (tällä hetkellä 56kg, 160cm) mutta en oo suunnittelemassa mitää jojokuuria, koska tiedän kokemuksesta mitä siitä seuraa... Eli oisko mahoton ajatus pudottaa 3 kiloa 5-6 viikossa? Ite oon ajatellu tämmöstä suunnitelmaa, mitä ootte mieltä?

MA: ~tunnin aamukävely, iltapäivällä salitreeni
TI: hölkkälenkki ~30min
KE: ~tunnin aamukävely, salitreeni
TO: hölkkälenkki taas
PE: aamukävely ja salitreeni taas
LA: pitempi/rankempi juoksulenkki
SU: leppoisa aamukävely, tarkoituksena olla lepopäivä.

personal trainer teki mulle Amerikassa suunnitelman, että 3xvk salitreeni ja 3xvk cardio.

Ruokapuoli:
Tämmönen olis mun tavallinen päivä:

ennen aamulenkkiä iso kuppi vihreää teetä ja kuppi vettä

aamupala: 4 viljan puuroa, lasi rasvatonta maitoa, omena

lounas: vihreitä papuja ja kananmunan valkuaisia, luonnon jogurttia ja sekaan marjoja/All Bran uusia 27% kuituja sisältäviä muroja (1 lasi) tai jotain marjajogurttia

välipala: appelsiini, jotain salaattia, porkkanaa, tomaatti tms... Mahdollisesti myös toinen omena.

päivällinen: kanaa, wok-vihanneksia, tummaa riisiä ja rasvatonta maitoa ja salaattia, tomaattia, kurkkua...

iltapala: tonnikalapurkki (vedessä) ja muutama pähkinä (siis ei suolattuja).

Päivänä voi olla myös tällainen:

vihreää teetä ennen aamulenkkiä

aamupala: 4viljan puuroa, rasvatonta maitoa, omena/appelsiini

lounas: pähkinöitä, jogurttia...

välipala: 2-3 ruisleipäsiivua, kasvisrasvalevitettä, pari siivua juustoa (5%) ja pari kalkkunasiivua, rasvatonta maitoa

päivällinen: kasvishernekeittoa, rasvatonta maitoa, hedelmä

iltapala: Fenix-välipala juoma/Hyvää päivää-juoma tai vihreitä papuja ja kananmunan valkuaisia.

Ja päivässä juon aina ~6 kuppia vihreää teetä ja treenatessa juon paljon vettä, ja muuten litkin sitä aina välillä päivän mittaan.

Ikinä ei ole nälkä eikä tee mieli herkkuja.

Vastaukset: 94

03.05.2005 12:19

Oon siis toteuttanu tota ruokavaliota ja liikuntaa jo parisen viikkoa... Kilo on tippunut.

03.05.2005 12:30

Kun kerran listaat noin tarkkaan syömisesi niin voit helposti ne lisätä laskuriin joka laskee sinulle energiankulutuksesi. Otat liikunnan mukaan ja pidät kalorivajeen -500kcal. Puoli kiloa viikossa onnistuu. Tärkeintä kuitenkin on se että painonpudotuksen jälkeen et palaa vanhoihin ruokailutottumuksiisi vaan opettelet ruokavalion joka antaa sinulle energiatasapainon. Lisäksi ainainen herkuista kieltäytyminen johtaa vain dietin kariutumiseen. Välillä tulee ja pitää hemmotella itseään.

03.05.2005 12:35

Cuppi: vähän hankala arvioida mikä mun energiakulutus on päivässä?? En omista mitään laskuria ja miten joku laskuri kertoo paljon elimistö kuluttaa kaloreita??
Sehän tässä tavoitteena onkin, etten palaa entisiin tapoihin. Ja tiedän tuon herkkupuolen, mutta en mä missään askeesissa elä. Hedelmät, pähkinä, proteiinipatukat ja marjat on mun herkkuja! Mä en voi oikein herkutella kun on herkkulakko kavereiden kanssa ja hyvä niin, koska en osaa oikein säännötellä sitä herkkujen määrää, parempi jättää kokonaan pois. Paljon kevyempi ja parempi olo nykyään.

Mitä laskuria tarkotat, onko sykemittarissa tommosia toimintoja?

03.05.2005 12:39

Cuppi varmaan tarkotti netistä löytyviä laskureita.

03.05.2005 12:40

Esim täältä kehon sivuilta löydät kulutuslaskurin eri aktiviteeteille ja peruskulutukselle ja kutri.netistä pitäisi löytä ruoka-ainelaskuri.

Tottkai mikään laskuri ei anna todellista tietoa vaan arviointeja. Niistä lähdetään liikkeelle ja tarpeen mukaan itse muutetaan-

sykemittarista saat hyvää tietoa siitä todellisesta kulutuksestasi esim urheilun aikana

03.05.2005 12:45

Hmm. Niin en tiedä pitäisikö sitten ryhtyä laskemaan kaloreita noin tarkasti... Ei vaan jaksais niin paljon alkaa panostamaan kun on muutenkin joka asiasta stressiä :S Kyllä mä tiedän minkä verran on kaloreita missäkin ruoassa ja mielessä yritän aina hahmotella semmosen 18-22 (painonvartijat) pisteen päiväsaldon.

03.05.2005 12:52

Kuulostaa vaivalloiselta mutta ei sitä joka päivä tarvitse tehdä. Hahmottaa vaan itselleen sen rungon.

Mikään asia tässä maailmassa ei tule ilmaiseksi ja vaivaa pitää nähdä. Näin se vain on.

03.05.2005 12:56

No jos nuo kaksi esimerkkipäivää muodostaa sun ruokavalion niin eihän sun tarvi kun laskea kerran kummankin arvot. Sanoisin että kaloreita tarkemmin sun kannattais ehkä tutkailla tuota rasvat/protskut/hiilarit -suhdetta ja pitää huolta että saat kaikkea tarvittavaa tarvittavat määrät.

03.05.2005 13:40

PLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH!
Aivan sama, jatkan tähän malliin ainaki pari viikkoa ja jos ei paino tipu niin alan syömään painonvartijoiden pisteillä. Oon kyllä yrittäny parhaani mukaan kattoa, että saan joka päivä kaikki tarvittavat vitamiinit ja hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja oikeassa suhteessa.

03.05.2005 13:46

Lues Selladu oikeesti tota Kutrin sivustoo, sieltä voit saada maanläheisempiäkin vinkkejä pysyvään elintapojen muutokseen. Voispa vaikka itekin taas tavailla sitä sivustoo :-)

03.05.2005 13:50

Lyyti: joo on tullu tutustuttua siihen sivustoon.

03.05.2005 13:50

Selladu, jos susta tuntuu hyvältä noudattaa tuota kertomasi ruokavaliota ja liikuntamäärää, niin siitä vaan, annat palaa.

Saat minulta hyväksynnän.

Hyvä, kun pystyt olemaan erossa herkuista, jos niin kerran haluat.

Hyvä, että olo tuntuu paremmalta.

Anna aikaa. Ei kaikki tapahdu heti, vaikka niin haluaisi.

03.05.2005 13:53

Leicha: kiitos kannustuksesta =)

03.05.2005 14:30

Ja eihän Kutrikaan suosittele tarkkaa kaloreiden laskentaa?

03.05.2005 14:35

Eipä noissa esimerkkiruokavalioissa ainakaan juurikaan rasvaa ole, ei hyvää, eikä "huonoa". Oletko edelleenkin hengissä noin pienellä rasvamäärällä? No, pähkinöistä sentään tulee vähän...

03.05.2005 14:36

Kyllä! Teen näin: Syön mututuntuman perusteella terveellistä ruokaa ja annan painon pudota tyyliin 1-2 kiloa kuussa.

03.05.2005 14:41

Syönhän mä pähkinöitä ja kasvisrasvalvitettä. Plus wok-vihanneksiin rypsiöljyä.

03.05.2005 14:51

Mies ei kai saa näitä naiselta kysyä, mutta minäpä olenkin nainen: :)
Mitkä sun mitat pituus/paino on nyt ja mihin painoon sä pyrit?

03.05.2005 14:53

Villi arvaus?

"Tavotteena mulla on olla aina kunnossa ja pudottaa paino tuonne 53kg hujakoille (tällä hetkellä 56kg, 160cm)"

03.05.2005 15:15

Sortsa, silmät jossain ihan muualla tänään(kin). :)

03.05.2005 17:04

"lounas: vihreitä papuja ja kananmunan valkuaisia,"

Syö nyt ihmeessä vähän keltuaisiakin. Keltuainen on munan ravintorikkain osa. Leivälle laittaisin voita, kasvirasvalevitteet ovat epämääräisiä.

Voi ja muut eläinrasvat ovat terveellisiä tiettyyn rajaan asti. Mitään pekonia ja metwurstia ei kuitenkaan kannata ruveta syömään.

03.05.2005 17:21

_KooMikko_: jeps tiedän kyllä että ne keltuaisetkin on terveellisiä, mutta monessa paikassa oon kuullu, että laihduttajan kannattas syödä pelkästään ne valkuaiset tai vain JOSKUS kokonainen kananmuna.

04.05.2005 09:03

En ole kyllä kellään nähnyt noin monimuotoista harrastusvalikoimaa kuin tämän ketjun aloittaneella Selladulla. Kuitenkin viikko-ohjelmasta puuttuvat mm. painonnosto, keilailu ja keski- ja pitkämatkanjuoksut. Jännittävä yhdistelmä kaiken kokenutta harrastuneisuutta ja tiedonjanoa.

04.05.2005 10:58

millä sais painoa nostettua sillai et lihas massa kasvais miten pitäis treenet

04.05.2005 10:59

miten pitäis treenata etta sais painon nousee

04.05.2005 12:53

Mikäs ihmeen pipopää tänne on eksynyt:)

Sulla on ikää 14 vuotta joten tuossa vaiheessa ei paljoa kannata salilla heilua. Urheile mahdollisimman monipuolisesti, sillä sun lihakset kasvaa ilman treeniäkin.

05.05.2005 12:39

Noniin. Oon vähän tutustunut tohon Energy Net:iin ja mun arvioitu energitarve oli 2374.56 kcal päivässä, (vai oisko mun aktiivisuusluokka 3:n paikkeilla?) 2 aktiivisuusluokalla se oli 1978.8 kcal päivässä... Eli kuinka monta kaloria kannattas saaha päivässä että laihtus ~0.5 kiloa viikossa? Oon syöny tähän mennessä 1235 kcal päivässä keskimäärin, eka viikolla tippu kilo mutta sen jälkeen tyssäsi. Pitäskö syödä enemmän? Tuntuu kyllä (jos oloani tulkitsen) että enemmän ruokaa nostaisi mun painoa... En tiiä! Sanokaa te mulle! tiiän että hyvä olis 500kcal päivävaje mutta en oikein luota että tarvitsisin 2374.56 kcal päivässä pysyäkseni samanpainoisena. Sen mukaanhan mun pitäs syödä ~1800 kcal päivässä... Sillon varmaan lihoisin takaisin sen menetetyn kilos...

???

05.05.2005 12:41

niin ja mun ruokavalio koostuu:

Energiaa
hiili-
hydraateista: 33 %
rasvasta:
(tyydyttyneestä rasvasta) 32 %
(10 %)
proteiineista: 34 %
alkoholista: 0 %

05.05.2005 15:53

"Sillon varmaan lihoisin takaisin sen menetetyn kilos..."

Tai kilon saat myös jos juot vaikka litran vettä...

/iik/ Joo älä silti lopeta veden(kään) juontia.

Vois veikata, että 1800 kcalilla et kuitenkaan lihoisi. Mutta sitäpä ei tiedä ennen kuin kokeilee.

05.05.2005 16:16

Jos yön päivittäin 1400-1600 kcal niin kai sillä pitäisi laihtua?

05.05.2005 22:12

noniin, tän päivän saldoksi tuli
1410 kcal ja

Energiaa
hiili-
hydraateista: 54 %
rasvasta:
(tyydyttyneestä rasvasta ) 25 %
(11 %)
proteiineista: 19 %
alkoholista: 0 %

05.05.2005 22:14

Ja tämä oli päivän menu:

Aamiaismurot (Special K), 1 annos, 30 g 2
Jogurtti (Bulgarianjogurtti), 1 purkki, 200 g 1
Jogurtti (hedelmä/marja), 1 purkki, 125 g 1.5
Juusto 5 %, 1 viipale, 10 g 2.5
Kalapuikko, 1 annos, 120 g 1
Kasvimargariini 40, 1 rkl, 15 g 0.5
Maito (rasvaton), lasillinen, 170 g 2
Neljänviljanpuuro (veteen), 1 annos, 200 g 1
Riisi, täysjyvä, 1 annos, 100 g 1
Ruisleipä, 1 viipale, 35 g 2
Sekavihannekset, 1 dl, 50 g 1

05.05.2005 22:15

ja söin myös marjoja.. mutta nisitä ei tulekaan kaloreita....

05.05.2005 22:58

"Pitäskö syödä enemmän? Tuntuu kyllä (jos oloani tulkitsen) että enemmän ruokaa nostaisi mun painoa... En tiiä! Sanokaa te mulle!"

Voi Selladu, eihän kukaan voi sanoa sinulle, millä laihdut/lihot takuuvarmasti! Sen voit todeta vain itse kokeilemalla, mikä sopii. Lisää energiamäärää maltillisesti, odota muutama viikko. Jos kiloja rupeaa kertymään, eikä paino tasoitu uudella kalorimäärällä, syöt kulutukseesi nähden liikaa, eli vähennä energiansaantia (tai vastaavasti lisää kulutusta).

Mikä siinä kokeilemisessa niin pelottaa? Se painonnousu? Muista, että se mahdollinen painonnousu ei ole mikään viimeinen naula arkkuusi, elämä jatkuu senkin jälkeen. Mieluummin kokeilet rohkeasti ja saat selon siitä, mikä on kropallesi sopiva energiamäärä. Helpompaa se kuin, kuin panikoida ja pohtia koko ajan ja herkiämättä pitkin keskustelupalstaa, että onko tämä tai tuo hyvä juttu. Aika uuvuttavaa luulisi olevan, että koko ajan pitää pohtia syömisiään ja mitä on tullut syötyä tai mitä "saa" syödä (?).

Tsemppiä enivei.

06.05.2005 00:12

No esim. nyt viikon ajan ei oo kyllä tuo kalorimäärä ainakaan yli 1800(per päivä) menny ja tuntuu että oon pikemminkin lihonut kuin laihtunut... Huhhuijakkaa kun osaa olla vaikeaa!

06.05.2005 00:23

Joo aion tästä lähin säätää tuon energian saannin näin:
hiilihydraateista 46%
proteiineista 24%
rasvasta 30%

ja syödä 1500 kcal niinä päivinä kun en liiku juuri ollenkaan ja 1600-1700 kcal niinä päivinä kun liikun paljon. Tuokin saattaa olla liian vähän, saattaa elimistö silti mennä säästöliekille... Mutta joo, tästä lähtien on 1500kcal päivässä minimi. Tsekkaan josko kyse on siitä, että elimistö ois ollu säästöliekillä vaikken mitään nälkää olekaan nähnyt... Joo kyllä näin! Ei missään nimessä alle 1500 kcal.

06.05.2005 00:27

onpas sitä ollut tyhmä... Tuo kalorimäärähän tuntuu ihan käsittämättömän suurelta! Nyt pääsee syömään vähän paremmin, njam ;)

06.05.2005 06:06

"hiilihydraateista 46%
proteiineista 24%
rasvasta 30%"

Eikö SITTENKIN olisi parempi

hiilihydraateista 45,7899%
Proteiineista 25,3833625%
Rasvasta 29,3875285623%

:D

Kuhan kiusaan...

06.05.2005 09:16

Paljonko lihoit tai laihduit eilen? Entä nyt aamun aikana, onko tullut kiloja tai olo keventynyt?

06.05.2005 09:56

no tuntuu että on lihonut, paino nousee 1500kcal päiväannoksella.

06.05.2005 09:57

mutta johtunee kai siitä että elimistö on ollut säästöliekillä. miten tän voi nyt korjata?

06.05.2005 10:30

Jaha, vai niin. Sitten taitaakin olla aika Ruho.netin syömishäiriöasiantuntijoiden ottaa keskustelu huostaan tästä etiäpäin.

Eos
06.05.2005 11:21

Säästöliekin voinee korjata syömällä rohkeasti sen minkä tarvitsee, käymättä vaa-alla joka päivä. Pikkuhiljaa elimistö palailee normaalitilaan. Joskin jos vuosikausia on jatkanut itsensä nälkiinnyttämistä, voi elimistö olla hiukan sekaisin lopun elämää. Pääasia on kuitenkin se, että voi hyvin, eikä se mitä lukemaa vaaka näyttää.

06.05.2005 14:26

Joo, mutta voisitteko ihan konkreettisesti kertoa mitä mun kannattas tehä??
Tavotteena olis 4kk:n sisällä pudottaa sellaset 5-6 kiloa pikkuhiljaa mutta varmasti.
Paino 56-57kg, pituus 161cm. Syön jo valmiiksi terveellisesti ja harrastan liikuntaa. Ongelma on vaan tuo millä kalorimäärällä kannattas päivästä päivään painaa. Elikkä oon kuullu, että jos tulee enmmän ku 1000kcal miinuskaloreita niin elimistö menee säästöliekille ja sitä mä en halua. Argh argh.

Mulle on siis helppoa elää ilman herkkuja, mutta en siltikään laihdu. Auttakaa mua!

06.05.2005 14:29

Eli tähän mennessä en oo koskaan saanu laihdutettua vielä ja nyt tunnen, että jos mulla olis konkreettiset ohjeet siihen miten se tulee tehdä niin pystysin siihen. Ennen oon saanu pari kiloa pudotettua mutta ne on tulleet takaisin korkojen kera, johtuen liian tiukasta laihkarista. Sellaseen en enää ala, mutta miten laihdun parhaiten terveellisellä ruokavaliolla??
Tiedän kyllä MITÄ syödä mutta kuinka paljon...

06.05.2005 14:30

ja tarkoituksena juuri rasvakerros laihduttaa pois, ei lihaksia pois.

Eos
06.05.2005 15:14

Onko sulla oikeasti rasvakerros?

06.05.2005 15:16

No tottakai on.

06.05.2005 15:39

"Joo, mutta voisitteko ihan konkreettisesti kertoa mitä mun kannattas tehä??"

No yritetään nyt niin konkreettisesti kuin osaan - ei tätä (tai muittenkaan kommentteja) kannata silti ottaa mitenkään kiveen kirjotettuina vaan ajatella asioita itsekin.

"Ongelma on vaan tuo millä kalorimäärällä kannattas päivästä päivään painaa."

Vaihe 1: Käy puntarilla ja merkitse tulos ylös. Vie puntari kaappiin ja syö VÄHINTÄÄN se 1500 kcal / päivä. Ja jos joskus menee yli niin ei sen niin tarkkaa ole. Mutta ali ei saa mennä.

Vaihe 2: Kaiva aikaisintaan kuukauden päästä se puntari kaapista ja katso tulos. Jos tulos on +/- 1 kg niin ole tyytyväinen ja siirry takaisin vaiheeseen 1. Jos tulos on miinusta yli 1 kg, lisää energiamäärää ja tee taas kuukauden testi.

Ja yritä nyt jotenkin olla ajattelematta sitä ruokaa ja laihduttamista koko ajan. Et sinä noilla liikuntamäärillä ja ruuilla mihinkään liho.

06.05.2005 15:46

"Tavotteena olis 4kk:n sisällä pudottaa sellaset 5-6 kiloa pikkuhiljaa mutta varmasti.
Paino 56-57kg, pituus 161cm."

Muistanko väärin, mutta ihan vastikään tavoittelit 53 kilon painoa, nyt tavoite on näköjään vielä alhaisempi paino... Miksi näin?

Koet itsessäsi, että päivän aikana olet saattanut lihoa, jos olet syönyt 1500 kaloria (mikä on oikeasti aika pieni energiamäärä kelle tahansa ihmiselle, joka kykenee normaaleihin aktiviteetteihin.) Päiväkohtaisia painoja ei voi tietää, toki olonsa voi tuntea raskaammaksi, jos on vaikka turvoksissa (milloin mistäkin syystä) tai syönyt jotakin huonommin sulavaa tms. Silti, noin pikkutarkka itsensä ja painonsa tarkkailu ei kuulosta hyvältä eikä normaalilta. Uskoisin, että saisit parempaa apua ravintoterapeutilta tai joltakin muulta ammattilaiselta kuin täältä, vaikka meillä keholaisilla paljon tietämystä ravintoasioista onkin. Joku oikeasti läsnäoleva ihminen voisi ehkä arvioida realiteetit ja ohjata sinua paremmin oikeaan suuntaan tavoitteissasi.

Tuon painonpudotushomman tai kiinteytymisen tai mikä se ikinä onkaan voi myös toteuttaa toisella tavalla. Heittää vaaka ja kalorinlaskenta menemään ja keskittyä treenaamaan, kehittämään kuntoaan ja lihaksistoaan ja pikkuhiljaa huomata, miten kroppa tiivistyy. Nuoren ihmisen on ihan turhaa pistää koko energiansa sen ajattelemiseen, miltä näyttää muutamaa kiloa lihavampana tai laihempana. Elämä on oikeastaan ihan samanlaista, tulet huomaamaan jos laihdut ;)
Eri asia, jos sinun pitäisi laihduttaa terveydellisistä syistä.

Mielestäni kuitenkin terveydellisistä syistä sinun olisi parempi joko olla laihduttamatta tai sitten tehdä se valvotusti, joko PT:n tai ravintoterapeutin kanssa. Onneksi sentään olet todennut, että 1000 kalorilla ei ole hyvä laihduttaa, vaan energiaakin pitää saada että jaksaa.

Pidäthän huolta itsestäsi. :)

06.05.2005 16:04

Nikke K: noniin. Okei (en mä kyllä muutenkaan ahkerasti käy puntarilla, ei halua nähdä sitä ettei paino laske/nousee). Teen noin, eli syön väh. 1500 kcal päivässä ja katson kk päästä mihin on päästy. Jes. :)

Mutta voinko alottaa ton heti ilman että toivun mahdollisesta säästöliekistä vai alkaako se paino pikkkuhiljaa tippumaan tolla kalorimäärällä?

06.05.2005 16:29

"Mutta voinko alottaa ton heti ilman että toivun mahdollisesta säästöliekistä --- ?"

Ei siinä mitään toipumisia tarvita. Suoraan vain normaaliin hyvään ruokaan käsiksi. Ja lueppa myös tuo ylläoleva Lyytin hyvä kirjoitus :-)

06.05.2005 17:05

Eli mun ei tarvi alottaa mitään 2000 kcal per päivä ennen ku meen tohon 1500 kcal, OK?

06.05.2005 17:11

tuossa joku aika sitte kirjoitit otsikolla Terveellinen elämäni, kuinka olit päättänyt olla mässäämättä, kituuttamatta itseäsi ja ennenkaikkea OLLA STRESSAAMATTA syömisesi suhteen.
No nyt kun luen tätä palstaa, niin minusta kyllä tuntuu, että stressiä pukkaa, niin kovasti mietit ja murehdit mitä ja miten söisit ja kuinka paljon.
Minusta sinulla oli hirveän hyviä ajatuksia tuossa Terveellinen elämä kirjoituksessa, varsinkin se kohtuudella syömisestä ja liikkumisesta ja omasta hyvästä olosta, joten käyhän uudestaan lukemassa oma kirjoituksesi.
Sieltä kirjoituksen läpi paistoi aivan erilainen ja omaan arvioonsa ja kykyihinsä luottava Selladu, kuin mitä nyt tämä myöhempi kirjoitus antaa.
Lyytillä oli hyvä kirjoitus myös, luehan sitäkin ajatuksella!
Tottakai on hyvä miettiä ja pohtia syömisiään (varsinkin jos kokee, että laihtua pitäisi) kuten muitakin tekemisiään, mutta eihän tämä saa niin tajuttoman vakavaa olla. Rennomalla asenteella tulokset voi saavuttaa, jos nyt ei nopeammin, niin ehkä hieman mukavammin ja myös pysyvämmin.

06.05.2005 22:12

Ippara: kyllä kyllä

07.05.2005 12:01

no ikä on juu 14 mutta ku pyrin pääsee lätkäs sm-liigaan eilä sinne pääse ihan tosta vaan et kyllä vähän pitää treenata onn kyllä treenannu hyvin kevyesti ja ku mä painan 70 kg ja olen 187 pitkä et kyllä pitäis jotenkin saada painoa mutta miten jos ei mkannata käydä salilla

07.05.2005 21:01

Sulla on aika monta vuotta aikaa mihinkään edustusjoukkueeseen ja tällä hetkellä sun kannattaa treenissä keksittyä lajikohtaiseen treenaukseen. Kun taitoa ja ikää karttuu niin kyllä sieltä valmennuspuolelta alkaa tulemaan ohjeita myös puntin puolelle!

07.05.2005 22:26

Älä unohda koulunkäyntiä ;)

09.05.2005 11:25

"Joo, mutta voisitteko ihan konkreettisesti kertoa mitä mun kannattas tehä?? "

Vähennä hössötystä. Älä stressaa. Aloita joku harrastus, joka ei _mitenkään_ liity ruokaan tai liikuntaan.

Eos
09.05.2005 22:39

Sinun ikäisenä kannattaa keskittyä lähinnä nopeusvoima ja pikavoima -ominaisuuksien kehittämiseen, eikä massan hankintaan. Ne ovat ominaisuuksia joiden kehittämistä ei kiekkoilijan kannata väheksyä. Kuitenkin voidaan katsoa, että jos pituuskasvultaan on saavuttanut aikuisen mitat, voi varsinaista painoharjoittelua lihasmassanhankintamielessäkin jo aloitella pikkuhiljaa.

Käsittääkseni sinun ikäisesi valmenukseen kuluu myös jo juuri nuo em.harjoitteet, ainakin jääkiekkoliiton ohjeiden mukaisesti. Kannattaa kysyä valmentajalta ohjeita esimerkiksi kesäkauden treeniin, hänen pitäisi tietää asiasta tarpeeksi, jotta voi sinua neuvoa.

10.05.2005 08:16

Tuosta sanasta on tullut yhtä house hold brand (Tami puhuu kauttani) kohta kuin ylikunnostakin. Huoh.

Elimistö on aina säätelemässä aineenvaihduntaa, jos tapahtuu äkillisiä muutoksia (3-4 päivän ajan vähemmän ravintoa kuin tavallisesti) suuntaan tai toiseen.

Ei "säästöliekki" ole paha asia, se vain estää näännyttämästä itseään kuoliaaksi vajaassa viikossa. Näännyttämiseen menee huomattavasti kauemmin.

Eos
10.05.2005 08:46

Jep, kahvilla ja parilla omenalla päivässä voi elää useita kuukausia. Se ei varmastikaan ole siltikään suositeltavaa.

10.05.2005 22:29

Kahvilla ja yhdelläkin omenalla pärjää, kokemusta on. Siihen lisäksi päivittäisiä urheilusuorituksia. Laihtumattakin. Ihmiselimistö on uskomattoman monimutkainen kone, ei asiat ole niin yksinkertaisia eivätkä muutokset suuntaan tai toiseen tapahdu päivässä.

11.05.2005 10:40

No kuka onkaan puhunut päivästä?

Mä jätin salin pois mun viikko-ohjelmasta, tiedän että se auttaa aineenvaihduntaan ym ym. mutta mä en yksinkertasesti halua enempää lihaksia. Ei ois pahitteeksi jos lähtis vähän poiskin. Tai ainakin nyt kevääksi ja kesäksi jätän salihommat pois ja syksyllä saatan aloittaa taas jos tunnen että kroppa sitä kaipaa. Oon käyny salilla melko ahkerasti joku 3 vuotta... Ei kiinnosta kuulla tähän päänaukomista.

Alan harrastamaan spinningiä, juoksua, hölkkää ja kävelyä. Ja vaihtelevasti eri jumppia.

Päätin näin:
päivinä joina en liikun vähän 1400 kcal
jos liikun jonkin verran 1600 kcal
jos liikun paljon 1800 kcal

tänään käyn kävelyllä ja jumpassa.
Huomenna pitkästä aikaa spinningiin, jesh :)

11.05.2005 14:58

Teet joka päivä uuden hienon suunnitelman! Koetas pysyä jossain edes kaks päivää.

11.05.2005 15:14

Chillä on pointtia. Mäkin kieltämättä mietin, että pitäisiköhän sun oikeasti tehdä jokin pysyvä suunnitelma? Esim. aloittaa siitä, ettet stressaisi joka ikinen päivä niin helvetisti syömisestä, urheilusta ja niiden kotrolloimisesta.

11.05.2005 15:15

Joo kyllähän pysynkin. Oon elänyt terveellisellä ruokavaliollakin jo puoltoista kuukautta.

Mutta on totta, että mulla nuo suunnitelmat vaihtuu tiuhaan tahtiin. Oon ailahtelevainen ihminen, en todellakaan tasainen.

11.05.2005 15:24

Selladu, mitä sinä haet tältä keskustelupalstalta?

11.05.2005 15:42

No apua siihen miten kannattas syödä liikkua jne. Kerron tänne mun suunnitelmia ja katon miten te reagoitte: onko mun suunnitelmat ihan perseestä vai hyviä.

11.05.2005 15:55

Suora ja selkeä vastaus! :D

11.05.2005 16:23

No toi suunnitelma on ainakin aika perseestä jättää toi sali pois.

11.05.2005 16:26

Yhtä hyvä idea ois jättää kalsiumia sisältävät ruuat pois jotta luusto haurastuisi = siinähän paino putoaisi myös. (!)

11.05.2005 20:28

Tai pitäisikö rajoittaa painojen käyttöä?

11.05.2005 21:14

"Yhtä hyvä idea ois jättää kalsiumia sisältävät ruuat pois jotta luusto haurastuisi = siinähän paino putoaisi myös. (!)"

Kyllä mä myös jättäisin rasvaamatta kroppaani kosteusrasvalla suihkun jälkeen. Kun mitäs jos se rasva imeytyessään ihon läpi nostaa rasvaprosenttia!

11.05.2005 22:37

Heh heh...

12.05.2005 08:32

"No apua siihen miten kannattas syödä liikkua jne. Kerron tänne mun suunnitelmia ja katon miten te reagoitte: onko mun suunnitelmat ihan perseestä vai hyviä."

Okei. Mitä sinä aiot tehdä saamillasi tiedoilla? Olet saanut täällä jo aika liudan ohjeita ja neuvoja, mutta niitä huomioimatta kiikutat aina jonkun "uuden elämäntavan" näytille? Runsaudenpulaa? Jos minulla olisi yhtä vaikeaa kuin sinulla tuntuu olevan niin olisin varmaan jo ampunut itseni. No okei, en ehkä olisi, koska sen verta ison paskakasan läpi on itekkin silloin tällöin luovittu (nyt alkaa Hirveä avautuminen ja Kattiksen todellinen murtuminen... ehkä)

Ja minulla on oikeus kysellä ja kyseenalaistaa eikä se tee minusta ilkeää. Dr.Philissäkin joku nainen kertoi, että hänellä on oikeus lyödä lapsiaan, koska on heidän äitinsä, eikä hän omien sanojensa mukaan ollut "a hateful person".

Voi sosiaalisen elämän puute, kun pitää täällä jaaritella. Have an ice day!

12.05.2005 09:00

"Jos minulla olisi yhtä vaikeaa kuin sinulla tuntuu olevan niin olisin varmaan jo ampunut itseni."

Onneksi Selladu luovii kuitenkin kaiken epävarmuutensa kanssa paljon vahvempana...

12.05.2005 09:52

"Tai pitäisikö rajoittaa painojen käyttöä?"

Lopeta suosiolla se salitreeni ja keskity kestävyysliikuntaan.

Älä mene hukkaamaan aikaa salille pienten painojen kanssa vaan käytä se aika vaikka juoksuun.

12.05.2005 09:57

Kattipaskiainen: Ai minkä "uuden elämäntavan"? Tässähän mä oon pysynyt jo aika kauan, perusterveellisessä ruokavaliossa, ilman herkkuja. Hiomista vain kaipaisin, tarkkoja ohjeita kuinka monta kaloria päivässä vetää naamaan. Vaikka tossa aikasemmin ilmotin kalorimäärät mitä nauttisin niin nyt en oo pariin päivään jaksanut laskea jostain syystä... Mutta onhan tämäkin jo askel parempaan että oon kuitenki muuttanu mun ruokavalion aika perusteellisesti ja tämä on helppoa ja tuntuu hyvältä (en kyllä osaa sanoa onko mulla aiemmin ees ollu mitään ruokavaliota...). Ja kyllähän teänki puheet on vaikuttanu mm. mun syömisiin ja juoksumatkojen suunnitteluun, mutta ensin haluan kuitenki prosessoida nuo teän ehdotukset ennen ku toteutan ne. Esim. mun käsittääkseni toi saliharjottelu ei oo mitenkään välttämätöntä, ja voinhan aina aloittaa uudelleen tauon jälkeen jos siltä tuntuu. Ja niin, kyllä mun täytyy tunnustaa, että monella muullakin palstalla puhun mun laihutuksesta ym. ja kavereiden kanssa... Eli ei oo mitään sosiaalisen elämän puutetta todellakaan, mutta en mä tiedä. Jotenki ehkä pelkään että romahdan jos en puhu näistä asioista.

12.05.2005 10:47

Okei, okei. En minä mitenkään halua estää sinua puhumasta ja tottakai puhut jos se helpottaa.

"Jotenki ehkä pelkään että romahdan jos en puhu näistä asioista."

Mutta tämä kuulostaa jo aika skeeriltä noin nuoren tytön suusta (tai itse asiassa kenen tahansa suusta).

""Jos minulla olisi yhtä vaikeaa kuin sinulla tuntuu olevan niin olisin varmaan jo ampunut itseni."

Onneksi Selladu luovii kuitenkin kaiken epävarmuutensa kanssa paljon vahvempana... "

No joo, en nyt tarkoittanut sitä, että jonkun pitäisi itsensä ampua. Koitin vain kärjistetysti havainnollistaa sitä miltä tilanne mielestäni kuulostaa, mutta sitähän sinä pikku tonnis et voi käsittää ;P

Eos
12.05.2005 11:07

Kukaan ei auo sinulle päätään. Ihmiset mitä todennäköisimmin yrittävät vain herätellä sinua hiukan noista hiukan huolestuttavilta vaikuttavista suunnitelmista ja ajatuksista.

Oletko ajatellut, että jos palkkaisit itsellesi pt:n myös täällä kotosuomessa? Siitä voisi olla apua oikeiden linjojen löytämisessä niin ravinoasioissa kuin liikunnankin suhteen.

Kaikkea hyvää ja jaa edelleenkin kokemuksiasi tänne.

12.05.2005 11:37

"Tässähän mä oon pysynyt jo aika kauan, perusterveellisessä ruokavaliossa, ilman herkkuja. "

Miksi ihmeessä et syö herkkuja, siis herkullista ruokaa? Piinaat itseäsi laihduttamalla ja vielä tahallisesti pysyttelet pahassa ruoassa.

"Hiomista vain kaipaisin, tarkkoja ohjeita kuinka monta kaloria päivässä vetää naamaan"

Jos siirryt kunnolla kestävyysurheiluun niin voit unohtaa kalorien laskemisen. Säännöllinen juoksu kyllä muokkaa kehosi ja joudut jopa lisäämään syöntiä jotta jaksat treenata. Tosin laihdutus ja kestävyysurheilu eivät sovi mielestäni yhteen.

12.05.2005 11:49

"Tosin laihdutus ja kestävyysurheilu eivät sovi mielestäni yhteen."

No mikä sopii sitten? Kaikki on niin suhteellista, riippuu vähän kuinka paljon haluaa laihduttaa ja miten nopeasti. Kuinka niukalla kalorimäärällä elelee jne. Kyllä voi terveellisesti laihduttaa ja harrastaa mitä liikuntaa tahansa. Täytyy vain olla tietoa miten laihduttaa. Tavoitteet voi vain hieman muuttua liikunnan suhteen mutta so, jos laihdutus on sillä hetkellä se päälimmäinen tavoite. Hitaasti hyvä tulee.

Tsemppiä sinulle Selladu :). Kannattaa myös yrittää purkaa noita juttuja ihan ammattilaisen kanssa. Oli se sitten ravitsemusterapeutti tai psykolgi. Molempi parempi. Hyvää kevättä :).

12.05.2005 12:06

"Koitin vain kärjistetysti havainnollistaa sitä miltä tilanne mielestäni kuulostaa, mutta sitähän sinä pikku tonnis et voi käsittää ;P"

Äläpäs kattis yhtään siinä mullistele. Itse olet kärkäs puuttumaan pikkuasioihinkin. Pientä piruilua puolin ja toisin. ;)

12.05.2005 12:10

"Oletko ajatellut, että jos palkkaisit itsellesi pt:n myös täällä kotosuomessa?"

Huh huh, mitä rahanhukkaa!

Nyt kun Selladu pääset terveellisemmän elämän makuun, niin uskon että pystyt jatkossa hoitamaan päivittäiset ruokailusikin ilman tarkkaa kaloreiden laskemista. Teet vain niin kuin olet oikeaksi oppinut etkä mieti asiaa sen enempää.

Eos
12.05.2005 12:54

Hmm...tuosta voi olla montaa mieltä. Jokainen voi päättää itse mihin elämässään rahallisesti panostaa. Ei pt ole välttämättä huono vaihtoehto jos kaipaa tukea ja selkärankaa omaan treenaukseen ja ruokavalioon. Personal trainerin tehtävä on jokatapauksessa tehdä itsestään tarpeeton ajan myötä.

12.05.2005 13:11

"Äläpäs kattis yhtään siinä mullistele. Itse olet kärkäs puuttumaan pikkuasioihinkin. "

No ohhoh, nytkö aletaan jo perusteettomasti syyttelemään!

"Ulkona paistaa aurinko."
"Ite olet, sinulla ei ole oikeutta sanoa noin, yhy yhy!!"

Back to the business

"Teet vain niin kuin olet oikeaksi oppinut etkä mieti asiaa sen enempää. "

Niin mistä sinä sait päähäsi, että selladu olisi jotain oppinut?

12.05.2005 14:00

"Niin mistä sinä sait päähäsi, että selladu olisi jotain oppinut?"

Onhan tytöllä kuulemma ruokavaliokin ollut ihan kohtuullisessa kunnossa jo jonkin aikaa. Ei Selladua saa turhaan mollata. Hän vain tarvitsee vähän enemmän tukea kuin moni muu.

Eos,

Juu... Tottahan toki. Selladulla vain tuntuu olevan ohjeista ihan runsaudenpulaa ja se näyttää sekoittavan ajatuksiaan. Hän on saanut paljon hyviä ohjeita täältä ja sitten jos siihen tulee vielä jokin PT (mahdollisesti) luennoimaan kuinka esim. pähkinöitä ei pitäisi syödä koska niissä on lihottavaa rasvaa ja kuinka ne nostavat kolesteroliarvosi pilviin, niin siinä sitä taas on ainekset isompaankin hätään... ;)

Eos
12.05.2005 15:06

Kyllä meillä on oikeanlainen asiantuntemus ravinto-asioista. En usko, että asiantunteva pt neuvoisi vääriä ruokailutottumuksia taikka mitään ns. ihmediettejä.

Saa täältä ohjeita juu, mutta kovin monenlaisia ja niistä saattaa olla vaikea löytää ne itselle sopivat. Pt pääsee aivan erilailla perehtymään asiakkaansa taustoihin, kuin kukaan täällä. Muutenkin hyvä pt miettii ratkaisut juuri ko. asiakkaalle, ottaen huomioon kaikki erilaisiin valintoihin ja päätöksiin vaikuttavat asiat. Suhde on paljon henkilökohtaisempi kuin tämä "keskustelu-suhde.

12.05.2005 15:33

"Kyllä meillä on oikeanlainen asiantuntemus ravinto-asioista."

Meillä? Ai sinä oletkin pt? :)

"Muutenkin hyvä pt miettii ratkaisut juuri ko. asiakkaalle..."

Hyvä pt on varmasti hyvä pt ja huono pt on huono pt.

Eos
12.05.2005 15:56

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta vikasta lauseesta. Se millaisen pt:n valitsee on ihan itsestä kiinni, eikö? Rahalleen kannattaa vaatia vastinetta.

12.05.2005 16:14

Monet Personal Trainerit ovat usein heikoilla tiedoilla liikkeellä. Näitä asioita ei opi 3 viikon kurssilta, vaan perehtyminen vie vuosikausia.

Helppo testi on pyytää PT:ltä esimerkkiohjelma. Jos siinä on kaikille liikkeille "3x10", on kyseessä valmisohjelmia tehtaileva pelle. "Mitä sä haluut, haluutsä kiinteytyy, niinq?" -kyselyt ei paljon auta.

Ja mikäli pt ei ole lääkäri & fysioterapeutti, ei pelkkä pt riitä. Fysiologisista haitoista ja esteistä täytyy saada selko ennen kuin mietitään otetaanko askelkyykky vai reidenojennus 3x10 ohjelmaan.

Säälittävimpiä tapauksia ovat ne, jotka esiintyvät pt:nä voidakseen myydä markkinoimiaan tuotteita.

20.05.2005 13:27

=)
Kävin tänään puntarilla ja se näytti 55.6kg, jes! =) heh. kuulostaa vähältä, mutta ainakin itse huomaan eron kehossa. Rasvat on lähteny liikkelle. Spinning polttaa rasvaa ja kunnollla...

20.05.2005 13:28

Ja kävin eilen psykologilla... Varas mulle 4 lisäkertaa, ois varannu enemmänki mut mä muutan paikkakuntaa.

kirjaudu sisään jos haluat vastata