Hienhaju treenivaatteissa

10496
7. elokuuta 2002 13:33

Hei!

Ensimmäinen viesti koko palstalle ja saattaa heti hieman liipata aiheen vierestä, mutta koittakaa kestää...

Ongelmani on seuraava: Harrastamme mieheni kanssa molemmat melko paljon liikuntaa. Kovissa treeneissä vaatteet tietysti hikeentyvät ja pesukone onkin käytössä lähes päivittäin.

Ongelmana on hienhajun pinttyminen vaatteisiin. Sama ongelma koskee sekä ihan tavallisia puuvillapaitoja kuin myös kalliimpia urheilutekstiilejä. Käytän yleensä nestemäistä pesuainetta ja kuuminta mahdollista lämpötilaa. On tosi inhottavaa kun pestyt ja puhtaat vaatteet haisevat pahalle jo siinä vaiheessa kun ne pitäisi siirtää kaappiin, puhumattakaan siitä mille vaate haisee uudestaan kastuessaan… yök!

Menee kohta hermot, kun tuntuu, että vaate kuin vaate on lopullisesti pilalla muutaman juoksulenkin ja punttitreenin jälkeen… Auttakaa nyt kanssatreenarit ja todistakaa ettei peli ole vielä menetetty! Millä ihmeellä hajun saa pois?

Kiitos ja mukavaa loppuviikkoa!

Vastaukset: 12

07.08.2002 13:45

Itse olen huomannut saman ongelman vanhemmista treenivaatteistani, joita olen siis käyttänyt pidemmän aikaa. Käytätkö huuhteluainetta? Olen huomannut, että huuhteluaine auttaa hieman hajuun.

07.08.2002 14:00

.. tuttu juttu. Jos haju on pinttynyt materiaaliin se ei usein lähde pois pesussa. Useimpien treenivaatteiden pesuun ( joustavat materiaalit)
ei kannata myöskään käyttää huuhteluainetta, koska se "löystyttää" joustavia materiaaleja. T-paitoihin ja paitapuseroihin se kyllä sopii.
Kokeile (jos uskallat) ETIKKA-liuosta eli
* 2-3 dl etikkaa sekoitettuna n. 10 l vettä
ja anna liuota max 15 min. Tämän jälkeen pese vaate normaalisti (koneessa, pesuaine ). Vaatteen väri saattaa kärsiä etikkakylvystä. Itse olen pessyt t-paitoja ja treeni-toppeja mutta dramaattisia värimuutoksia ei ole tapahtunut . Suosittelen !

xx
07.08.2002 14:36

Minulla on tällainen vinkki. Osta apteekista Absolut torr-nimistä ainetta kainaloihin. Et sen jälkeen haise hieltä enää ollenkaan! Mutta lue käyttöohje huolella! (Toinen hyvä hienpoistotuote apteeksita on Bast,mut ei ihan yhtä tehokas)

07.08.2002 16:36

sitä voi myös käyttää niin että löräyttää huuhteluainelokeroon eli käyttää huuhteluaineena. Meillä ei muuta käytetä. Toimii myös pehmentäväst eikä jää etikanhajua...meillä käytetään myös kaksosten kestovaippojen huuhteluaineena ;o)

07.08.2002 20:42

Eli kyseessä lienee väkiviinaetikka? Ja laitatko Möhkö sitä ihan "raakana" huuhteluainelokeroon?

07.08.2002 21:04

laitan raakana n. 1 dl (mulla on kyllä 6:n kilon kone, eli vähempi riittää), etikka myös pehmentää tekstiilin ja neutraloi mahdolliset pesuainejäämät. Itse laitan vielä pari tippaa teepuuöljyä, eucalyptusta tai laventelia sekaan se desinfioi tehokkaasti). Huuhteluaine ei huuhtoudu ja jää kuidun sisään ja aikaamyöten saattaa aiheuttaa ihoärsytystä sekä aiheuttaa kuidulle sen ominaisuuksien häviämisen.
Kerrothan sitten tepsikö ongelmaasi...? Yleensä kyllä ;o)

08.08.2002 09:43

Miten käy vaatteiden väreille kun käyttää etikkaa huuhteluaineena?

08.08.2002 10:16

Hei taas!

Kiitos kaikille vinkeistänne. Marssin sitten eilen kauppaan ja ostin pullon väkiviinaetikkaa. Ei muuta kuin vaatteet koneeseen, 60 asteen ohjelma pyörimään ja reilu desi etikkaa huuhteluaineen sijaan ja toden totta, vaatteet olivat raikkaan tuoksuisia ja tunkkainen hienhaju tipotiessään! Noita eteerisiä öljyjäkin (laventei ja teepuu) aion vielä kokeilla.

SUURI KIITOS JA KUMARRUS!

08.08.2002 12:31

kokeile varovasti vaikka vaan yhden vaatekappaleen kanssa jos epäilet ;o).
Loppujen lopuksi tuollanen desi huuhteluvedessä on aikas pieni määrä.

13.08.2002 08:12

Itsekin olen miettinyt apua pinttyneen hienhajun poistoon treenivaatteista, ja täältä sainkin hyvän vinkin. Väkiviinaetikka kuulostaa vaan niin kovalta aineelta, että kaikenvaralta tutustuin uuden pesukoneeni ohjeisiin. Ja näyttäisi siltä, että kyseinen aine kuuluu liuottimiin ja voi aiheuttaa oikosulkuja pesukoneeseen ja jopa tulipalon vaaran. Kannattaa olla varovainen tämän hyvän vinkin suhteen. Tieten liuottaminen vadissa on sitten eri asia.

13.08.2002 11:07

mutta ainakaan pesukoneen maahantuoja ei lukenut etikkaa liuottimiin (mehän syömmekin tätä liuotinta), sitäpaitsi ei tarvitse käyttää erikseen mitään kalkin tai saostumien poistajia jotka ovat pH-arvoltaan huomattavasti happamampia. Tarkistakaa ihmeessä pesukoneen maahantuojilta.
ja esim Saksassa tapa on enemmän kuin yleinen ja samoin uskon että kestovaippailijat lähestulkoon kaikki käyttävät tätä systeemiä.

13.08.2002 11:49

Juuri totesin en itselläni mutta tuttavani syö liikaa proteiinia ja sen takia hänen hiki haisee ihan ammoniakille.
jos siis hiki alkaa haista vaalennusaineelle on syy liika pro

kirjaudu sisään jos haluat vastata