uni ja sen vaikutus kehoon ja aivoihin

1032
30. syyskuuta 2001 00:00

Voisteko joku vastata siihen kysymykseen?

Vastaukset: 5

01.10.2001 00:00

Eli riittävä uni on kyllä tärkeää palautumisen kannalta. Mikä sitten on riittävä määrä unta on eri asia (ihmisiä on molemmista ääripäistä, tiedän mm. huippu-urheilijoita, jotka nukkuvat todella vähän).

Käsittääkseni myöskin unen laatu on vaikuttaa sen määrän tarpeeseen, eli mitä sikeämmin nukut sitä vähemmän tarvit unta jne.

Olen ymmärtänyt, että palautumisen kannalta unen tärkein (yksi tärkeimmistä) funktio on kasvuhormonin eritys, joka on suurimmillaan noin puoli tuntia nukahtamisen jälkeen.

Tässä ne tiedon rippeet mitä minulla on asiasta, muut saa täydentää :)

02.10.2001 00:00

En tiedä sen enempää väsymyksestä, mutta eiköhän kaikki väsymys ole enemmän tai vähemmän kemiallista :)

Alkoholi ei ainakaan paranna unen laatua, vaikka nukahtamaan se voi auttaa. Lääkkeiden vaikutuksesta en tiedä.

09.11.2001 00:00

luin jostain että lääkkeet eivät tuo samanlaista unta kuin luonnollinen uni ja se ei ole yhtä tehokasta ja ""hyvää"" kuin luonnollinen uni.

18.04.2002 12:04

Uni on tärkeä asia, ja hyvä, että siitkin puhutaan. Ahaa! Kasvuhormoni alkaakin erittyä jo puolen tunnin nukkumisen jälkeen, olen kuullut, että seitsemän tunnin jälkeen =)
Miten lie, luultavasti, akonan, olet oikeassa.
Ja unen tulee todella olla sikeää unta, että se olisi mahdollisimman hyödyllistä unta. Sikeyteenhän vaikuttavat nukkumisympäristö, kuten esimerkiksi erilaiset äänet, valaistus, ergonomia ym. Itseäni huolettaa, että teen koko ensi kesän yötöitä, ja tällöin nukkuminen tapahtuu päivällä eli valoisan aikaan. Viime kesänä oli sama homma, ja huomasin, että nukuttaessa päivällä keho vaatii unta monta tuntia pidempään kuin nukuttaessa yöllä. Uni on syvintä pimeässä.

18.04.2002 14:11

hommaa tummat verhot!
Itselläni on tummansiniset verhot ja on pimeetä...joskus vähän liiankin =D

kirjaudu sisään jos haluat vastata