keskustelu

vatsalihas treenit...

Tervehdys!
Olen viime aikoina lukenut kommentteja siitä ettei vatsoja kannata tehdä kun 1-2 kertaa viikossa jne. Olen itse eri mieltä. Olen tehnyt vatsalihas liikkeitä päivittäin ainakin viimeisen kolmen vuoden ajan. n.1,5 olen käynyt salilla 4-6kertaa viikossa ja joka kerta teen vatsoja. Vaihtelen liikkeitä usein. Jos tänään teen suorat niin huomenna vinot jne, joskus molempiakin samalla.
Tietääkseni vatsan seudulla on kova veren kierto, joten ne palautuu nopeasti. Voin olla väärässäkin,mutta jos tekisin vaan kerran viikossa vatsoja tuntuis se ihan turhalta. Kun tavoitteena on tiukka six-pack vatsa tarvin vatsalle kunnon treeniä. Mulla tää ainakin toimii kun vatsalihakset on tottunut siihen.

#1 19.10.2002

Ei minusta vatsalihakset ole muita lihaksia kummempia, eikä niitä myöskään tarvitse treenata koko ajan.

Itse teen pari kertaa yhden treenikierron aikana vatsat ja hyvin riittää. Sixpackissa ei ole paljon valittamista.

Monesti vaan siihen vatsan seudulle ja useasti juuri alavatsan kohdalle kerääntyy vähän ylimääräistä rasvaa ja vatsa näyttää löysältä ja "pömpöltä". Se on vähän vaikea paikka laihduttaakin, mutta muistaakseni vinoja vatsoja treenaamalla tuota "pömpötystä(jeesus mikä sana)" sai vähän korjattua.

Voi toki hyvin treeni toimiakin jos tekee 4-6 kertaa viikkoon vatsat, mutta kysymys kuulu kuinka pistkään tuolla kehitystä tulee?
Varmasti alkaa pidemmän päälle mennä lihakset tukkoon ja kehitys jumahtaa. Kannattaisikin ehkä vaihdella niitä toistomääriä esim. aina uutta ohjelmaa suunniteltaessa.

Rasvaprosentilla kuitenkin on merkitystä vatsan kiinteyden kannalta ja sen kun pitää kurissa niin on vatsakin varmasti timmissä kunnossa. Eikä tarvita lukemattomia treenikertoja.

#2 19.10.2002

Julkeisinpa väittää, että jos tekee vatsat 4-6 kertaa viikossa, ei tee niitä yhdelläkään kertaa kovaa & kunnolla. Vaan hinkkaa aika paljon turhaa työtä. Kyllä 1-2 kertaa viikossa/pidemmän kierron aikana riittää. Vatsalihakset ovat käsittääkseni lihakset siinä missä muutkin treenattavat lihasryhmät eikä niiden treenauksessa pitäisi olla mitään sen kummempaa jujua kuin muussa treenissä.

Ja six-packin saa loppupelissä näkyviin vain riittävän pienellä rasvaprosentilla.

#3 19.10.2002

Mäkin teen 6x kertaa viikossa ihan vaan sen takii ku se on mun mielestä hauskin liike. Eikä mua haittaa vaikkei kehitystä enää tuliskaan sillä pystyn nyt vetään 51 vatsalihasliikettä minutissa.

#4 19.10.2002

Jätkähän vetää vertoja jo sille telkkarin vatsakojeelle. Kymmeneesä minsassa se tekee kokonaiset 510 vatsalihasliikettä! Voi juma!

#5 21.10.2002

Meinasin jättää kommentoimatta mutta en pystynyt :) Eli tokihan niitä voi hinkata vaikka 3 krt päivässä...syys ja seuraus vaan on se että A) niitä ei voi tehdä täysillä, koska edelliskerrasta ei ole ollut tarpeeksi taukoa

B) koska eivät ehdi palautua niin ei sitä kokoa niihin koskaan tulekaan...

C) vatsalihakset rasittuvat muutenkin treenatessa. (kyykky, maastaveto)

mutta jos joku saa hyvän mielen tahkomalla vatsoja tuhottamasti niin aivan vapaasti...mutta en usko että kovin näyttävää six-packkia saa aikaan...en siis tarkoita mitään kevyttä erottuvuutta.näin tänään

#6 21.10.2002

Lisätään nyt vielä se että lihas kasvaa todellakin levossa! jos se nyt unohtui joltain :)

#7 21.10.2002

Lihas kasvaa mutta se myös pienenee levossa! Mä en ikin hinkkais vahtoja kun joku meiniäkki. Muutenkin laiska tekemään. 1- 2ketaa viikossa.

#8 21.10.2002

Lihasten palautumisajoissa on kyllä eroja. Vatsa, pohkeet, kyynärvarret ja hauikset palautuvat kovastakin treenistä hyvin nopeasti, parissa päivässä.

Ja jos treenaa vattaa pikkusen eri suunnilta, eri liikkeillä ja eritasoisella intensiteetillä joka kerta, voi niitä hyvinkin hinkata vaikka kolme kertaa viikossa.

Ite veivaan pohkeita 5-7 kertaa viikossa. Hyvin pelaa.

#9 21.10.2002

5-7 ???? Haus dät pasiböl?

#10 21.10.2002

Teen välipäivinä kotona aamuisin pohkeille venyttelyt ja muutamia pitkiä sarjoja. Salilla joka treenin loppuun lyhyitä kovia sarjoja. Viikonloppusin en kumminkaan yleensä niitä rääkkää. Eli yleensä viis noin vartin mittasta treeniä.

Pohkeet on semmonen lihasryhmä, että siitä näkee onko kotiläksyt tehty. Kuten selkäkin. Hyviä hauiksia ja rintalihaksia nyt näkee kenellä tahansa. Jos tahtoo erottua edukseen...

#11 21.10.2002

"Ja jos treenaa vattaa pikkusen eri suunnilta, eri liikkeillä ja eritasoisella intensiteetillä joka kerta, voi niitä hyvinkin hinkata vaikka kolme kertaa viikossa."

Voihan niitä hinkata. Mutta mitään kummempaa hyötyä verrattuna 1-2 kunnon treeniin per viikko tästä ei ole.

Vähän ihmettelen tuota väh. viiden kerran pohjetreeniä. Mikä pointti tuossa on? Mikä hyöty verrattuna tavalliseen 1-2 krt per viikko/kierto?

#12 21.10.2002

Minultakin meni hiukan ohi?
Siis onko pointtisi se että, jos haluat jostain lihasryhmästä näyttävän niin sitä pitää tehdä 5krt viikossa... miksi ihmeessä. Mihin tämä perustuu.

#13 21.10.2002

Joo erottua edukseen. mullakin on vitun hyvän näköset kynnet. Tukka on aina kanssa geelillä ja varpaat on trimmattu. Mä vedän kattokaas aina ne karvat siitä vekeen. Sitten otan tosta kulmakarvojen välistä pinseteiltä kaikki ylimääräset pois että ei tuu ''koivistoja''. Ja muistakaa tyylikkäät vaatteet. Sitten kun puukkaa finni keskelle otta kun hormoonituotanto nyt on vähän mitä kun tulee tota kamaa vedettyä, niin puristan sen aina salin peilin edessä niin että siinä on kauheet valkoset vanat. Kyllä tekee eetua, näyttää naamakin paljon feessimältä kun ei oo semmosia kunnon sumuvaloja. auta armelias...

#14 21.10.2002

Pala, sä oot PAHA!
Tosi kova kundi poistais vielä ripsetkin kylmävahalla! Jos ollaan karvattomia niin ollan sit kans.

#15 21.10.2002

Täytyy tähän sanoa että ihmiset on erilaisia ja erityisesti miehet ja naiset. Miehillä on rasvaprosentti usein pienempi kuin naisilla ja vatsalihakset näkyy selvemmin ja "pienemmän" työn jälkeen.Esimerkiksi mun avomies urheilee muttei ikinä tee vatsoja sillä on six-packit...
Itse olen suht hoikka ja rasvaprosentti on n.13-15 %. Teen vatsalihastreenin mielestäni kunnolla. Esim. lattialla ensin perusnostot 4X 50, sitten jalan nostot 3-4x15-20, koneella 50kg 4x20-25 ja sit vielä esim lantion nostot 4x40 näin teen lähes päivittäin tietenkin sarjoja vaihdellen. Voi olla että toimin väärin ja olenkin antanut viime aikoina 2 lepopäivää vatsalihaksille tai kun siltä tuntuu.

#16 21.10.2002

Toki ihmiset on erilaisia ja turha tuputtaa kaikille samantyylisiä ohjelmia ja tekniikoita. Minulle riittää hyvin 2 krt viikossa. 2 liikettä molemmilla kerroilla n. 3 sarjaa ja toistot 10-20. Pointti lienee se että vähempikin riittää...

#17 21.10.2002

Riittääkö? Kun on totuttanut itsensä siihen kovempaan treeniin.Miten käy jos tästä lähtien teenkin vain 2kertaa vk?

#18 21.10.2002

Joo boost karvat veks, kyllä näitäkin on nähty,ja ei siis kisoihin meneviä vaan ihan äverids tsou. hyi hemmetti!!(vähän hassua toki sanoa näin äijänä!Hihii!)

#19 21.10.2002

Tuskimpa menetät mitään kokeilemalla ja ainahan voit palata vanhaan. Uskoisin että pystyt lisäämään vastusta/toistoja tai saamaan paremman tuntuman. Kerro miten kävi :)

itse pidin viikon taukoa...nyt perjantaina tein kylkipainotteisen vatsatreenin ja vieläkin tuntuu kun jännittää.

#20 21.10.2002

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.