Urheilijan sydän/rytmihäiriöt

0074-0003-0003
Jouni
  • rekisteröitynyt: Jan 2004
25.03.2004 15:43

Ilta-Sanomissa oli 16.3. juttua Mika Myllylän rytmihäiriöistä. Myös mm. Jani Sievinen on kärsinyt samoista vaivoista, heillä kummallakin on rankan kestävyysharjoittelun takia ns. urheilijan sydän, jonka merkkejä on mm. alhainen leposyke ja nuo rytmihäiriöt, jotka johtuvat siitä ettei "sydämen verisuonisto ja verenkierto kasva samassa suhteessa sydämen koon kanssa". Eli sydämen tilavuus on jopa kaksinkertainen normaalin pulliaisen sydämeen verrattuna, jonka seurauksena sydän pumppaa enemmän verta yhdellä lyönnillä -> alhaisempi leposyke.

Itsellänikin on hyvin alhainen leposyke, mittarilla mitattu 34(!), iltapäivällä. Tunnen myös sydämen lyönnit. Mitään erityisen rankkaa kestävyystyyppistä treeniä en ole oikeastaan koskaan harrastanut. Pääasiassa harrastan punttien nostelua mutta myös juoksua, pyöräilyä ja muuta aerobista tulee harrastettua säännöllisesti jonkin verran.

Noin 13-vuotiaana olin pyörtymisen takia mm. sydäntesteissä, jossa hoitaja sanoi ohimennen että minulla on urheilijan sydän. Silloin en kyllä harrastanut käytännössä mitään liikunnallista. Viime vuosina sydämeni on aina silloin tällöin lyönyt yhden (todella harvoin jopa useamman) lyönnin huomattavasti kovempaa, mikä tuntuu sellaiselta todella epämiellyttävältä "muljahtelulta". Olisikohan näissä kyse rytmihäiriöistä? Niitä ei koskaan esinny treenatessa, vain levossa. Voiko tuo urheilijan sydän olla ihan synnynnäinen ominaisuus? Pitäisikö mun välttää tietyn tyyppisiä treenejä? Vähän huolestunut olo... :(

1007-1003-1002
Marina
  • rekisteröitynyt: Jun 2003
25.03.2004 15:53

Samaa asiaa olen miettinyt itekin. Mulla on myös taipumusta sydämen "muljahteluihin" sekä takykardiaan. Taipumus on selvästi voimistunut viime vuosina kun olen treenannut säännöllisesti ja suhteellisen rankasti, aerobiseen treeniin painottuen.
Oma leposyke on kanssa aika alhainen nykyään, mittarilla mitattu 45.
Yleensä nämä muljahdukset tulevat nimenomaan levossa, mutta on niitä joskus tullut treeninkin aikana, joka tuntuukin sitten jo tosi inhottavalta, kun syke kuitenkin on valmiiksi suht korkea ja sitten sydän jättääkin lyönnin välistä, huh!
Sydänfilmi multa on otettu useampaankin kertaan, mutta ei tietenkään juuri silloin ole tullut mitään muljahteluja, joten rytmihäiriöiden laadusta ei ole tarkempaa tietoa.
En tiedä pitäisikö asian vuoksi mennä lääkäriin, vai onko nämä nyt sitten vaan ihan harmittomia juttuja. Muuten en kyllä usko että sydämessä mitään vikaa olisi, sen verran tiukasti jaksan kyllä treenata.
Kommentteja viisaammilta..?

0067-0003-0003
Jyrki
  • rekisteröitynyt: Feb 2003
25.03.2004 16:30

Tästä samasta aiheesta on ollut joskus aikaisemminkin keskustelua.

Rytmihäiriöt ovat lepotilassa aktiiviliikkujilla kohtalaisen yleisiä. Itse asiassa sydämen sykkeen vaihtelu eli sykevariaatio on jopa eräänlainen terveen sydämen merkki. Yleensä lepotilassa tuntuvista rytmihäiriöistä ei juurikaan kannata huolestua, mutta tietysti voihan niistä joskus lääkärille tai terveydenhoitajalle mainita.

Sensijaan rasituksessa, etenkin rasituksen kasvaessa lisääntyvät rytmihäiriöt kannattaa aina tutkituttaa. Tuollainen joka 5-7 lyönnin ollessa epärytminen kannattaa suoritusta jo harkita keskeytettäväksi. EKG kannattaa tehdä rasitus-EKG:nä tai sitten ns Holtter-nauhoituksena eli EKG:n vuorokausiseurannalla mieluiten vielä siten, että rasitusta siihen tulisi

1007-1003-1002
Marina
  • rekisteröitynyt: Jun 2003
25.03.2004 16:38

Vielä näistä rytmihäiriöistä, itselläni tosiaan yleensä muljahdukset tulevat levossa, mutta joskus on käynyt niin että rasituksen aikana on tullut satunnainen muljahdus. Ei siis mikään "säännöllinen epärytmisyys", mutta jonkinlainen rytmihäiriö kuitenkin. Luuletko että tästä pitäisi huolestua?

1006-1003-1001
Kaalimato
  • rekisteröitynyt: Apr 2003
25.03.2004 17:01

... kun minunkaan ei sydänlääkärin mukaan tarvitse :)

Mulla on muljahduksia niin että niitä saattaa tulla lähemmäs parikymmentä peräkkäin. Yleensä levossa mutta joskus rasituksessakin jolloin pitää hetkeksi fiiliksen mukaan hiukka pysähtyä.

Vuosi sitten otettiin Holter-ekg ja siinä mulla oli reilut 500 ylimääräistä lyöntiä/vrk (kammiolisälyönnit) ja on vielä ihan vähäinen määrä. Sydämeni on kuitenkin OK vaikka nykyisin muljahtelee vielä enempi. Muljahdukset ovat kiusallisen tuntuisia ja pistävät tietysti miettimään pahinta. Beetasalpaajia määrättiin käyttämään mutta en ole huomannut niistä juurikaan apua ja kaikenlisäksi laskevat sykettä ja verenpainetta ja väsyttävät.

1008-1001-1001
vicecity
  • rekisteröitynyt: Mar 2003
25.03.2004 17:12

Kyllä sen sitten huomaa kun se pysähtyy.

instrumentarium myy vaikka minkälaisia verenpaine mittareita ja muita mutta on vaan pirun kalliita. Ostasin muuten varmaan heti

1006-1003-1001
Kaalimato
25.03.2004 17:20

rytmihäiriöissä ei kauheasti ole apua instrun verenpainemittareista tai eivät siis liity asiaan mitenkään! kammiolisälyönnit eivät myöskään tunnu ranteesta pulssia tunnusteltaessa.

mutta itsekin olen tullut siihen tulokseen että muljahdelkoon kaikessa rauhassa minkä kerkeää ja kyllä sen huomaa kun pysähtyy tai huomaako sitten enää mitään...

0036-0001-0003
furianga
  • rekisteröitynyt: Jan 2002
25.03.2004 23:53

siispä, kaikilla urheilijoilla on huono sydän. ne jotka juo viinaa ja syö epäterveellisesti elää pidempään. kuulostas vähä siltä =)

hiton ärsyttäviä kyl tommosen "muljahdukset" varmasti. tunteet teitä kohtaan.

1001-1001-1001
sannlai
  • rekisteröitynyt: Mar 2004
26.03.2004 08:49

Mulla on ainakin perinnöllinen taipumus noihin rytmihäiriöihin. On testattu!..Kannattaa kysellä onko suvussa taipumusta rytmihäiriöille. Vaikka empä mäkään niitä sen kummemmin ole tuntenut.

0010-0001-0001
Wesley
  • rekisteröitynyt: Mar 2004
26.03.2004 10:50

"rytmihäiriöissä ei kauheasti ole apua instrun verenpainemittareista tai eivät siis liity asiaan mitenkään!"

Niinpä. Nämä automaattimittarit saattavat antaa joskus lukemaa etsiessään käsittämättömän virheellisiä lukemia (esim. syketaajuus 25 tms.). Sellainen toki sekoittaa jo ennalta huolestuneen pollaa...

"kammiolisälyönnit eivät myöskään tunnu ranteesta pulssia tunnusteltaessa."

Niin, lisälyönnit ovat sydämen ennenaikaisia supistuksia, jotak eivät tosiaan tunnu ranteesta (aina), mutta ne aistitaan pidempänä taukona, jonka jälkeen tulee sitten voimakkaampi lyönti (muljahdus). Se tunne johtuu tauon aikana sydämeen kertyneestä suuresta verimäärästä, joka sitten lähtee taas eteenpäin.

"Beetasalpaajia määrättiin käyttämään mutta en ole huomannut niistä juurikaan apua ja kaikenlisäksi laskevat sykettä ja verenpainetta ja väsyttävät"

Joo ja laskevat suorituskykyä huomattavasti mm. maksimisykkeen alentumisena. Puntarissa jälleen tuntemusten aiheuttama haitta ja tarve rääkätä itseään maksimaalisesti.

1008-1001-1001
vicecity
26.03.2004 17:13

No ei niistä varmaan haittaakaan ole?

Muisteleppas muljahteliko sydän silloin kun et vielä treenannut? Eipä tainnut...
Miksi se sitten olisi yhtäkkiä hyvä asia ?
kuten muutamat täällä väittivät.

1008-1001-1001
vicecity
26.03.2004 17:16

Jyrki on asiantuntija ,mutta heitinpä vain tällaisen maallikon yksinkertaisen näkemyksen.

1006-1003-1001
Kaalimato
26.03.2004 17:26

muljahtelipa hyvinkin ennen treenaamista mutta treenaamisen aloittamisen jälkeen kyllä enemmän. minulla muljahtelu on ilmeisesti saanut alkunsa sairastettuani sydänlihastulehduksen muutama vuosi sitten.

toiseksi muljahtelussa ei ole yhtään mitään hyvää. Se tuntuu todella keljulle ja jossain määrin häiritsee elämää!

edelleenkään en ymmärrä mitä verenpainemittari asiaan liittyy mutta antaa olla :)

0062-1001-0003
Tommie
  • rekisteröitynyt: Jul 2003
26.03.2004 18:05

Sydämen rytmihäiriöt urheilijoilla ovat hirveän yleisiä. Erityisesti siis juuri nuo levossa tapahtuvat muljahtelut. Harvoin niissää mitään vaarallista on, mutta asian voi tutkia jos siltä tuntuu.

Tuolle ilmeisesti pystyy tekemäänkin jotain jos asia alkaa liikaa häiritä elämää. Sieviselle muistaakseni tehtiin joku leikkaus sydämeen, joka poisti ongelman.

Toimenpiteessä sydän irroitetaan ruumista ja lähetetään postissa amerikkalaiselle HeartLab-klinikalle operoitavaksi. No ei, kyseessä on melko pieni toimenpide, vaikka kohdistuukin pumppuun. ;)

1008-1001-1001
vicecity
26.03.2004 23:54

Joku mun kaveri kertoi joskus että sydämenlyöntejä pystyy sillai niinku kelaan takaisinpäin ja korjaan sen vian siellä sitten...

tuntuu kyllä vähän omituiselta., että muka pystys jotai niinku ? Ja penistä vois käyttää kaukosäätimenä tai jotai??

1007-1001-1001
Taya
27.03.2004 09:07

Anteeks että poikkean vähän aiheesta, mutta...

"Oma leposyke on kanssa aika alhainen nykyään, mittarilla mitattu 45."

Miten te otatte ton leposykkeen? Tai siis jos mittari näyttää vaihtelua esim. välillä 45-50 niin mikä on silloin leposyke, alhaisin vai se missä se tuntuu suurimman osan aikaa olevan?

Mittasin äsken sykkeen ja se vaihteli välillä 60-70 vaikka on aamu!! Aiemmin siis on ollut tuolla 45-50 välillä. Ylikunnosta ei voi olla kyse, just oli 2 viikon treenitauko flunssan takia enkä sen jälkeenkään oo treenannu mitenkään älyttömästi. Mutta koko viikko on ollu henkisesti stressaava ja syömisetkin on jääny aika vähiin, kai tollanen kaikki näkyy sydämessäkin...

1008-1002-1001
bimbo
  • rekisteröitynyt: May 2003
27.03.2004 09:24

Tämä on sulle jo varmaan selvää, mutta mittaathan leposykkeen ennen sängystä nousemista?

Mittaa leposyke manuaalisesti (eli ihan omilla sormilla :) minuutin ajan verran. Näin teen ainakin minä, sykemittarilla ja/tai jos mittaat manuaalisesti lyhyemmän ajan niin tulee pakostakin tota vaihtelua ja et saa tarkkaa leposykettä.

Mutta, tietenkin tuo sykemittari antaa viitteitä siitä mikä leposyke on ja itseasiassa aika tarkastikin. Olet oikeassa että moni asia voi aiheuttaa leposykkeeseen. Itse luulin (omia kokemuksia) että stressi vaikuttaa juuri toisinpäin leposykkeeseen, eli alentaa sitä- mutta olin kai sitten väärässä..

0074-0003-0003
MC Aropupu
28.03.2004 20:02

Eikö kaikissa sykemittarit näytä keskimäräistä sykettä? Itse ainakin mittaan leposykkeen muutaman minuutin keskiarvona.

1008-1002-1001
bimbo
28.03.2004 20:29

Te jotka mittaatte leposykkeen sykemittarilla- nukutteko sen sykemittarin kanssa (tai vieressä) ? ;)

leposykehän pitää mitata ennen sängystä nousemista...

1001-1002-1002
Irma
29.03.2004 11:43

Minä mittaan leposykkeen niin, että vyö on koko yön päällä. Mittauksen aloitan joskus aamuyöllä kun havahdun sen verran että jaksan painan mittarin päälle. Tämän jälkeen nukahdan uudelleen ja jossain välissä katson sitten mitä mittari näyttää. Yritän olla liikumatta juuri ennen sykkeen katsomista. Jo pelkkä haukottelu nostaa sykettäni 4-6 lyöntiä.

Tämän lisäksi katson tietysti keskisykkeen, mitä mittari on mitannut nukkuessani.

0057-0003-0003
karpaasi
29.03.2004 12:13

voi teitä sykemittariuskovaisia!

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
liity jäseneksi