keskustelu
Aloita uusi ketju

Tyttöystävän yllättävä painonlasku ja syömishäiriö

ei kuvaa
Quu
  • rekisteröitynyt: Mar 2012
19.03.2012 23:06

Tiivistelmä laiskoille lukijoille ;):

- Lähdin ulkomaille vaihtoon jonka jälkeen tyttöystäväni alkoi laihduttamaan
- Hän ei urheile, tekee työtä jossa liikutaan paljon
- Hän ei ole ikinä ollut ylipainoinen
- Hän kertoi, että hänelle tuli huono omatunto kun söi vanhemmillaan kotiruokaa (koska hän ei tiennyt kalorisisältöä)
- Hän on laihtunut 1,5 viikossa 1,7kg, sitä ennen 0kg sen puolen vuoden aikana joka ollaan oltu yhdessä
- Miten saan hänet tajuamaan, ettei mitään vikaa ole??

Kultani mitat:

ikä: 21v
pituus: 174 cm
paino ennen lähtöäni: 58 kg
Paino tällä hetkellä 56,3 kg
Laihdutukseen kulunut aika: 1vko + 3 pvä

Koko tarina:

Olen hyvin huolissani tyttöystävästäni! Hän on aina ollut normaalipainoinen eikä hänellä ole mitään hävettävää itsessään. Silti hän on suhteemme alusta asti halunnut laihduttaa.
Olen sanonut alusta asti, että hänen ei tarvitse, ja että syömättömyydellä ei saavuteta kauneutta varsinkaan kun hän on ihan normimitoissa.

Lähdin Saksaan vaihtoon pari viikkoa sitten. Jo muutaman päivän jälkeen hän kertoi miten ei ollut syönyt ja haluaa laihduttaa. Minulla alkoi hälytyskellot soimaan ja yritin tivata lisätietoa. Sitä ei herunut ja meille tulikin hirveä riita. Nyt asiat on kunnossa mutta minua huolettaa silti aivan sairaasti!

Tyttöystäväni on siis nyt laihtunut 1,7kg puolessatoista viikossa. Sitä ennen hän on pysynyt samassa painossa 6kk. Hän kertoi eilen, että oli ollut vanhempiensa luona syömässä ja hänelle tuli huono omatunto syömisistään. Ruokana oli täysin normaalia kotiruokaa ja jälkkäriksi yksi pala piirakkaa.

Sovimme, että laihdutusraja on 55kg. Laskeskelin, että hän saavuttaa sen viikon sisään.

Miten minun pitäisi edetä tästä? Hän vakuuttelee, että pystyy pysymään 55kg painossa mutta epäilen. Hänellä on ollut syömishäikkää joskus teininäkin...

Hän käyttää kalorilaskurit.fi kalorilaskinta joka päivä.
Hänen syömisensä tänään:
- Aamulla 2 ruisleivän puolikasta + voi + juusto + itse puristettu aplarimehu
- Koko päivä liikenteessä
- "päivällinen" klo 19 illalla: Kokkikartanon tomaattikeitto (mikroruoka, yhteensä 190 kcal) + jogurtti myslillä

Tämän setin kun laittaa laskuriin saa vastaukseksi about 1400 kcal. Miltä tämä teistä kuulostaa? Minusta se kuulostaa aivan liian vähäiseltä.

Olen aivan keinoton! En halua, että hän voi pahoin enkä myöskään halua anorektista kultaa!

Kuten sanottu, olen tällä hetkellä ulkomailla enkä voi tehdä hänelle ruokaa ja muutenkin olla fyysisenä tukena.

ei kuvaa
katsa
  • rekisteröitynyt: Feb 2009
20.03.2012 15:47

Harmillista. Seuraile tilannetta, jos on viikko vasta kulunut niin ei se vielä niin lopullista ole.. Voisit muistuttaa häntä että tärkeintä ei ole paino että lihas painaa enemmän kuin läski. Ja jos pudottaa yli kilon viikossa niin mukana lähtee myös proteiini massaa eli lihasta. Tehokkain tapa kiinteytyä on salitreeni + proteiinipitoinen ruokavalio, ei itsensä nälkiinnyttäminen.

ei kuvaa
Quu
  • rekisteröitynyt: Mar 2012
20.03.2012 19:37

Kiitos rohkaisusta ettei tässä vielä peli ole menetetty :).

Juuri Katsan kommentteja olen yrittänyt paasata hänelle mutta turhaan!

Hän sanoo ettei pidä hikoilemisesta. Se tässä suuri ongelma onkin.

Haluaisin saada tänne hyviä vinkkejä, tosifaktoja ja rohkaisua miten asiassa pitäisi edetä. Sitten voisin näyttää ketjun hänelle ja toivon mukaan saada ne fiksut aivosolut liikkeelle.

ei kuvaa
Coffinshaker
  • rekisteröitynyt: Oct 2010
21.03.2012 10:45

Itse anoreksian sairastaneena voin sanoa, että syömättyys ei ole vaihtoehto. Niin kuilun pohjalla olen itse käynyt joskus, että kenellekään toiselle en samanlaista tuomiota halua.

Sairaus alkoi ihan pienestä viattomasta laihduttamisesta, jota ei sitten pystynytkään enää lopettamaan.

Neuvoisin luopumaan ensimmäisenä noista kalorilaskureista. Ne on turhia. Jos on ennenkin osannut syödä ilman niitä, pystyy olemaan nytkin. Lisäksi kalorimäärät jäävät vain kummittelemaan päähän, ja lopulta ne

ei kuvaa
Coffinshaker
21.03.2012 10:49

muistaa jo ulkoa. Sillälailla mulla alkoi pakkomielteisyys kalorien suhteen..

Ihan hyvä ettei niiden määrää tiedä.. kun osaa itse terveellä tavalla arvioida syömisiään, niin kaikki on hyvin. Syömishäiriöstä paranee vain syömällä.

Oma vääristynyt kehonkuva on se hankalin asia, sitä ei ihan heti muuteta, vaan se on pitempi prosessi.. Ole vain kärsivällinen tyttöystäväsi suhteen. Älä luovuta, ja näytä se että huolehdit oikeasti. Ja niin olet varmasti tehnytkin lukemani perusteella. :)

ei kuvaa
Coffinshaker
21.03.2012 10:50

Tärkeintä olisi, että hän saisi vielä varhaisessa vaiheessa kaiken tuen.

ei kuvaa
sallaad
  • rekisteröitynyt: Aug 2012
09.08.2012 20:57

Joo mut kyllä mää tavallaan ymmärrän sun tyttöystävääki. Minä en tykkää ollenkaan siitä jos joku huomauttelee mun syömisestä tai laihduttamisesta mitään. Tuntuu ettei ne sillon hyväksy mun tapaa elää ja että ne haluais pakottaa mut syömään lisää ja lisää ja lisääää.. Mutta en mää voi sanoo että se kokee asian samalla tavoin ku minä koska jokainen ihminen on erilainen.

1042-1001-1003
mari3
  • rekisteröitynyt: Apr 2002
24.08.2012 16:41

Terve Quu, mikäs on tilanne tällä hetkellä? Toivottavasti kultasi on terve, eikä haihtunut olemattomiin. Itse olen ollut samassa painossa tyttöystäväsi kanssa vuosikymmeniä, enkä suosittele sitä. Nuorena kaikki on vielä hyvin, mutta vanhemmiten on parempi olla vähän enemmän painoa, n. 60 kiloa olisi hänen pituudelleen hyvä. Hoikempana tulee helposti kremppaa.

Laita viestiä tilanteesta, jos haluat(te) vielä tukea tai neuvoja. On muuten tyypillistä, että syömishäiriöinen reagoi agressiivisesti huomautteluun. Mikään muu ei kumminkaan saa silmiä auki. Joten pysy kovana. Kaikesta päätellet välität hänestä kovasti, hänen pitää vain ymmärtää se, niin ei loukkaannu tuestasi.

Terkut mari3

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.